פיגוע דקירה בלונדון בהשראת דאעש

זירת הפיגוע למעלה משמאל ניתן לראות את גופתו של המחבל (מוקפת בעיגול אדום) (חשבון הטוויטר UK_News, 2 בפברואר 2020).

זירת הפיגוע למעלה משמאל ניתן לראות את גופתו של המחבל (מוקפת בעיגול אדום) (חשבון הטוויטר UK_News, 2 בפברואר 2020).

כללי

ב-2 בפברואר 2020 ביצע מחבל מוסלמי, אסיר משוחרר, בעל אידאולוגיה ג’האדיסטית, פיגוע דקירה בדרום לונדון (קצת יותר מחודשיים לאחר שמחבל ממוצא פקיסטאני ביצע פיגוע דקירה בגשר לונדון). להערכתנו, בוצע הפיגוע בהשראת דאעש. שלושה עוברי אורח נפצעו, אחד מהם באורח קשה. המחבל הדוקר נורה למוות ע”י שוטרים. דאעש קיבל אחריות לפיגוע, שבוצע לדבריו כמענה לקריאות לתקוף את מדינות הקואליציה.

  • על פי מידע ראשוני שבידינו ניתן למצוא קווי דמיון בין פיגוע הדקירה הנוכחי לבין הפיגוע בגשר לונדון. בשני המקרים המבצעים היו ממוצא מוסלמי, בעלי אידיאולוגיה ג’האדיסטית. שניהם שהו בכלא, ריצו רק חלק מעונשם ובהמשך היו אסירים משוחררים בפיקוח. למרות שהמדובר בפיגוע דקירה, שני המחבלים לבשו חגורת-נפץ דמה, ככל הנראה כאמצעי איום והרתעה.
  • הפיגוע בדרום לונדון, המחיש פעם נוספת, כי בבריטניה קיים פוטנציאל של תומכים ג’האדיסטים, המבצעים מעת לעת פיגועים בהשראת דאעש (בעיקר פיגועי דקירה ודריסה). במדינות נוספות במערב אירופה כמו צרפת למשל, קיים פוטנציאל דומה, שעד כה לא בא לידי ביטוי (מאז תחילת שנת 2019 בריטניה הינה זירת הפיגועים היחידה במדינות המערב), אך הוא עלול, להערכתנו, להתממש בעתיד.
פיגוע הדקירה בלונדון: תמונת מצב

ב-2 בפברואר 2020 ביצע סודש עמאן (Sudesh Amman), בן עשרים, אסיר משוחרר, בעל אידאולוגיה ג’האדיסטית, פיגוע דקירה בדרום לונדון. בפיגוע נפצעו שלושה עוברי אורח, אחד מהם באורח קשה. המחבל הדוקר נורה למוות ע”י שוטרים. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע.

 זירת הפיגוע למעלה משמאל ניתן לראות את גופתו של המחבל (מוקפת בעיגול אדום) (חשבון הטוויטר UK_News, 2 בפברואר 2020).     גופתו של הדוקר (חשבון הטוויטר Diary Of An OTD Girl, 2 בפברואר 2020).
מימין: זירת הפיגוע למעלה משמאל ניתן לראות את גופתו של המחבל (מוקפת בעיגול אדום) (חשבון הטוויטר UK_News, 2 בפברואר 2020). משמאל: גופתו של הדוקר (חשבון הטוויטר Diary Of An OTD Girl, 2 בפברואר 2020).

גופתו של הדוקר. לצדו הסכין בה השתמש 
(חשבון הטוויטר UK_News, 2 בפברואר 2020).
גופתו של הדוקר. לצדו הסכין בה השתמש
(חשבון הטוויטר UK_News, 2 בפברואר 2020).

  • פיגוע הדקירה התרחש בשעת הצהריים ברחוב סטרית’האם (Streatham High Road), שבדרום לונדון. המחבל הדוקר, שלבש חגורת-נפץ דמה[1], שלף סכין והחל במסע דקירות. שוטרים שנכחו במקום ציינו כי הוא קרא קריאות “אללה אכבר”. המחבל נורה למוות ע”י השוטרים. בפיגוע נפצעו שני עוברי אורח (גבר ואישה) אחד מהם באורח קשה אישה נוספת נפצעה ככל הנראה מרסיסי זכוכיות בעקבות ירי השוטרים.
  • סודש עמאן שוחרר לאחר שריצה מחצית מתקופת עונשו, בדומה לעברייני טרור רבים בלונדון (ביניהם המחבל שביצע פיגוע דקירה בגשר לונדון לפני כחודשיים). ממשלת בריטניה הודיעה ב-3 בפברואר 2020 כי היא תפעל כדי לשנות את החוק וציינה, כי אסירי טרור יצטרכו לרצות לפחות שני שלישים מעונשם, אם יתקבל אישור ועדת השחרורים. זאת כדי לא לשחרר עברייני טרור באופן אוטומטי לאחר שריצו מחצית מעונשם ללא בדיקה או ביקורת (Time, 3 בפברואר 2020).
קבלת האחריות של דאעש לפיגוע
  • דאעש קיבל אחריות על הפיגוע יום למחרת (3 בפברואר 2020). בהודעת קבלת האחריות נאמר כי מבצע הפיגוע בלונדון “נמנה על לוחמי המדינה האסלאמית. הוא ביצע את הפיגוע כהיענות לקריאות [של דאעש] לתקוף את אזרחי מדינות קואליציה [הבינלאומית נגד דאעש]”.

הודעת קבלת האחריות של דאעש (טלגרם, 3 בפברואר 2020).
הודעת קבלת האחריות של דאעש (טלגרם, 3 בפברואר 2020).

  • בתגובה לפיגוע, פרסם גורם הסברה המזוהה עם דאעש המכונה “קריש מדיה” כרזה עליה הופיעה דמות המחבל שביצע את פיגוע הדקירה הקודם בלונדון בגשר בלונדון, לצד הכיתוב: “זוהי חלק מהנקמה על כך שממשלתכם מעורבת במלחמה נגד המדינה האסלאמית (טלגרם, 3 בפברואר 2020).

כרזה עליה דמות המחבל שביצע את פיגוע הדקירה הקודם בלונדון
 (טלגרם, 3 בפברואר 2020).
כרזה עליה דמות המחבל שביצע את פיגוע הדקירה הקודם בלונדון
(טלגרם, 3 בפברואר 2020).

מאפייני דמותו של סודש עמאן, מבצע פיגוע הדקירה בלונדון
  • מבצע פיגוע הדקירה, בדרום לונדון הינו סודש עמאן, בן 20. הוא נעצר בשנת 2018 והואשם ב-13 עבירות טרור בגין החזקת מסמכי טרור והפצת פרסומי טרור ונידון לשלוש שנות מאסר. סודש עמאן שוחרר לאחרונה לאחר שריצה מחצית מתקופת עונשו. מאז שחרורו היה תחת מעקב של המשטרה.

המחבל הדוקר, סודש עמאן, בעת מאסרו בשנת 2018
 (אלביאן, 3 בפברואר 2020).
המחבל הדוקר, סודש עמאן, בעת מאסרו בשנת 2018
(אלביאן, 3 בפברואר 2020).

  • בדצמבר 2017 פרסם סודש עמאן תמונה של אבו בכר אל בע’דאדי (מנהיג דאעש, שנהרג ע”י ארה”ב בסיכול ממוקד). הוא העביר לאחיו הודעה כי “המדינה האסלאמית כאן כדי להישאר” (מנטרה ידועה של דאעש). הוא גם תיאר נשים יזידיות כשפחות ואמר כי הקוראן מתיר לאנוס אותן. בהודעה אחרת עודד את חברתו לפגוע בהוריה הכופרים. בנוסף לכך, המשטרה מסרה כי שיתף את משפחתו במגזין מקוון של אלקאעידה (רויטרס, 3 בפברואר 2020).
  • ב-7 נובמבר 2018, פרסם ה-Daily Mail הבריטי פרטים אודות מעצרו. בכתבה נאמר שסודש עמאן החל לראשונה לבצע עבירות טרור בגיל 17. מבדיקת מחשביו האישיים וטלפון הנייד שלו עלה, כי הוא השתמש בקבוצת ה-WhatsApp המשפחתית בכדי לשתף את חמשת אחיו ובני משפחה מורחבת בסרי לנקה במגזין אלקאעידה המעודד לבצע פיגועי בודדים, בהשראת פיגוע מטען הצינור בניו יורק ובניו ג’רזי בספטמבר 2016[2]. כאשר נעצר ע”י המשטרה, גילו השוטרים שברשותו חומר הדרכה על טכניקות לחימה בסכינים וספרי הדרכה להכנת מטעני חבלה (כולל ספר כיצד להכין מטען במטבח של אמא שלך). לטענת התביעה, סדש שיתף את ההוראות להכנת מטענים עם אדם נוסף (Daily Mail, 7 בנובמבר 2018).נספח
פיגועים שבוצעו בלונדון בשנים האחרונות
  • הפיגוע הנוכחי מצטרף למספר פיגועים נוספים, רובם פיגועי דקירה ודריסה, שבוצעו בלונדון בשנים האחרונות בהשראת דאעש (אשר קיבל אחריות על ביצועם):
    • 29 בנובמבר 2019: בוצע פיגוע דקירה בגשר לונדון ע”י מחבל, אסיר משוחרר. בפיגוע נהרגו שני עוברי אורח ושלושה נוספים נפצעו.
    • 15 בספטמבר 2017: התפוצץ מטען חבלה מאולתר ברכבת נוסעים בעת שעצרה בתחנת הרכבת פארסונס גרין (Parsons Green), שבמערב לונדון. 29 בני אדם נפצעו, כמה מהם סבלו מכוויות ואחרים נפגעו בהמולה שנוצרה בעת שניסו להימלט מהמקום.
    • 3 ביוני 2017: פיגוע דריסה ודקירה בגשר לונדון, שבוצע ע”י שלושה מחבלים שעלו על מדרכת הגשר והחלו לדרוס הולכי רגל שהיו במקום. לאחר מכן נעצר כלי הרכב באזור הבילויים הסמוך בורו מרקט (Borough Market) ומחבלים החלו לדקור עוברי אורח שבילו במקום. בפיגוע נהרגו שבעה עוברי אורח ו-48 נפצעו ודאעש קיבל אחריות על ביצועו.
    • 22 במרץ 2017: מחבל דרס במכונית (ששכר מספר ימים לפני הפיגוע) עוברי אורח בגשר ווסטמינסטר בלונדון. לאחר מכן הוא יצא מהמכונית, דקר למוות שוטר בכניסה לבניין הפרלמנט. הדוקר נהרג מאש כוחות המשטרה הבריטית. ארבעים בני אדם נפצעו, כשבעה מהם באורח אנוש.
    • 5 בדצמבר 2015: מחבל תקף נוסע בתחנת הרכבת התחתית לייטונסטון ((Leytonstone. התוקף שיסף את גרונו באמצעות סכין שהייתה בידו תוך קריאות “זה עבור סוריה ” ו”יישפך כאן דם” ואיים לתקוף נוסעים נוספים . שוטרים , שהיו על הרציף, עצרו את התוקף. הנוסע פונה לבית החולים במצב קשה. נוסעת נוספת נפגעה באורח קל.

[1] גם המחבל, שביצע את פיגוע הדקירה בגשר לונדון (29 בנובמבר 2019), נשא עימו חגורת-נפץ דמה
[2]
ב-19-17 בספטמבר 2016 התפוצצו שלושה מטענים בניו יורק ובניו ג'רזי, אשר גרמו לפציעת 31 אנשים. בבוקר 17 בספטמבר התפוצץ מטען צינור בפארק סיסייד בניו ג'רזי. מאוחר יותר באותו יום התפוצץ מטען סיר לחץ ביתי בשכונת צ'לסי בניו יורק ומטען סיר לחץ שני התגלה במרחק ארבעה רחובות משם. ב-19-18 בספטמבר התגלו מטענים בתחנת הרכבת אליזבת בניו ג'רזי. אחמד ח'אן ראחימי, החשוד בביצוע פיגועים, נלכד ב-19 בספטמבר 2019. ראחימי לא היה חלק מהתארגנויות טרור אך על פי ההערכות, הושפעו מעשיו מהאידאולוגיה האסלאמית הקיצונית של אלקאעידה (ויקיפדיה באנגלית).