פיגוע של דאעש במקדש שיעי בעיר שיראז באיראן – ניתוח והשלכות אפשריות

המקדש השיעי שאה צ'ראע' בעיר שיראז, שבדרום איראן, שהיה יעד לפיגוע (תסנים, 26 באוקטובר 2022)

המקדש השיעי שאה צ'ראע' בעיר שיראז, שבדרום איראן, שהיה יעד לפיגוע (תסנים, 26 באוקטובר 2022)

מבצע הפיגוע בכניסה למקדש שאה-א צ'ראע'

מבצע הפיגוע בכניסה למקדש שאה-א צ'ראע'

יורה לעבר המתפללים במקדש (טלגרם, 26 באוקטובר 2022)

יורה לעבר המתפללים במקדש (טלגרם, 26 באוקטובר 2022)

פעיל דאעש, אבו עאא'שה אלעמרי, אוחז ברובה, כשמאחוריו תלוי דגל דאעש, (טלגרם, 29 באוקטובר 2022)
עיקרים
  • ב-26 באוקטובר 2022 ביצע פעיל דאעש חמוש ברובה פיגוע ירי במקדש השיעי שאה-א צ’ראע’ (Shah-e Cheragh)[1] שבעיר שיראז, במחוז פארס בדרום איראן. לפחות חמישה-עשר בני-אדם נהרגו וכארבעים נפצעו (תסנים, 26 באוקטובר 2022).
  • הפיגוע ארע בצל המחאות ברחבי איראן מאז ה-16 בספטמבר 2022, בעקבות רציחתה של מהסא אמיני בידי אנשי המשטר, לאחר שנאסרה על-ידי משטרת המוסר כי לא עטתה את החג’אב שלה על-פי דרישות המשטר. נשיא איראן טען כי המהומות סללו את הדרך לפיגוע, ומפקד משמרות המהפכה של איראן הצהיר כי המשטר האיראני יפעל בנחישות נגד דאעש וגם יחריף את פעילותו נגד המפגינים.
  • יש לציין כי דאעש מיעט לבצע פיגועים באיראן, למרות מעורבותה העמוקה בלחימה בארגון בסוריה ובעיראק ולמרות העובדה שמרבית תושבי איראן הם שיעים המהווים יעד מועדף לתקיפה מצד דאעש. הפיגוע האחרון של דאעש באיראן בוצע לפני יותר מארבע שנים. הארגון ניצל את הפיגוע בשיראז לצרכי הסברה ואיים להמשיך ולפגוע באיראן.
  • המשטר האיראני מנסה למנף את הפיגוע כדי להצדיק דיכוי אגרסיבי יותר של המהומות במדינה וחושש מהתדרדרות האירועים במדינה באופן שעלול לסכן את המשך השלטון. דאעש, ויתכן גם ארגונים סלפים אחרים, ינסו לנצל את המשבר באיראן ולהתארגן לביצוע פיגועים נוספים באיראן, גם לצורכי הסברה ותעמולה, זאת על רקע הירידה בהיקף הפיגועים של הארגון ופגיעה בפעיליו ברחבי העולם.
המקדש השיעי שאה צ'ראע' בעיר שיראז, שבדרום איראן, שהיה יעד לפיגוע (תסנים, 26 באוקטובר 2022)
המקדש השיעי שאה צ’ראע’ בעיר שיראז, שבדרום איראן, שהיה יעד לפיגוע (תסנים, 26 באוקטובר 2022)
פרטי האירוע
  • פעיל דאעש חמוש ברובה ביצע ב-26 באוקטובר 2022 בשעות הערב פיגוע ירי לעבר מתפללים במקדש השיעי שאה-א צ’ראע’ שבכעיר שיראז שבדרום איראן, כ-680 ק”מ מדרום לטהראן. מניין הנפגעים הוא לפחות חמישה-עשר הרוגים וארבעים פצועים (תסנים, 26 באוקטובר 2022).
  •  בסרטון (באורך של 3:09 דקות) ממצלמות האבטחה של מקדש שאה-א צ’ראע’, שפורסם ברשתות החברתיות ב-26 באוקטובר 2022, ניתן לראות את פעיל דאעש אוחז ברובה, הכולל שתי מחסניות מחוברות זו לזו, וככל הנראה בכיסיו היו מחסניות נוספות. הפיגוע החל בירי בכניסה למקדש ולאחר תפעול מעצור בנשק נכנס המפגע למקדש וביצע ירי לעבר מתפללים, גברים, נשים וילדים שנסו על נפשם. קבוצה של מתפללים ניסתה למצוא מחסה באחד מחלקיו של המקדש וכחמישה מהם הצליחו לעבור דרך מעבר צר שהיה שם ונורו גם הם. לאחר שהמפגע החליף מחסניות הוא ירה לעברם פעם נוספת (טלגרם, 26 באוקטובר 2022).
מבצע הפיגוע בכניסה למקדש שאה-א צ'ראע'     יורה לעבר המתפללים במקדש (טלגרם, 26 באוקטובר 2022)
מימין: מבצע הפיגוע בכניסה למקדש שאה-א צ’ראע’ ומשמאל: יורה לעבר המתפללים במקדש
(טלגרם, 26 באוקטובר 2022)
  • דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע . בהודעה של הארגון צוין כי פעיל הארגון ביצע ירי לעבר מספר שוטרים איראניים ומאבטחים בכניסה למקדש שיעי ומספר שוטרים ומאבטחים נהרגו או נפצעו. לאחר מכן, הוא נכנס לרחבת המסגד וירה לעבר קבוצות מתפללים במקום. לטענת דאעש, כעשרים בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו. דאעש איים בהודעה על השיעים כי “צאצאי חברי הנביא יורשים את [זכות] הנקמה בהם דור אחרי דור”, והזכיר את הפיגוע שביצעו פעיליו בשנת 2018 במהלך מצעד צבאי איראני במחוז אחואז, שבדרום מערב איראן, כעדות לכך שהארגון ממשיך לנקום בשיעים (אעמאק, טלגרם, 26 באוקטובר 2022)[2].
הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע     הודעת סוכנות אעמאק של הארגון בנוגע לפיגוע (אעמאק, טלגרם, 26 באוקטובר 2022)
מימין: הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיגוע ומשמאל הודעת סוכנות אעמאק של הארגון בנוגע לפיגוע (אעמאק, טלגרם, 26 באוקטובר 2022)
  • שלושה ימים לאחר הפיגוע, ב-29 באוקטובר 2022, פרסם דאעש את תמונתו של מבצע הפיגוע, המכונה אבו עאא’שה אלעמרי, אוחז ברובה כשמאחוריו תלוי דגל דאעש מאולתר (טלגרם, 29 באוקטובר 2022).
פעיל דאעש, אבו עאא'שה אלעמרי, אוחז ברובה, כשמאחוריו תלוי דגל דאעש, (טלגרם, 29 באוקטובר 2022)
פעיל דאעש, אבו עאא’שה אלעמרי, אוחז ברובה, כשמאחוריו תלוי דגל דאעש, (טלגרם, 29 באוקטובר 2022)
  • בסרטון, שפורסם על-ידי הרשויות באיראן, נראה מבצע הפיגוע בעת מעצרו, כשלוחמי כוחות התערבות מהירה של איראן, רכובים על גבי אופנועים, מגיעים לאזור ושועטים בריצה לעבר המקדש רחב הידיים. בסרטון צוין כי הם הגיעו לזירת הפיגוע דקה וחצי בלבד לאחר שהחל. הלוחמים נראים סורקים את מרחב המקדש עד שאחד מהם משתלט על מבצע הפיגוע ויחד עם לוחם נוסף הם מרתקים אותו לרצפה ומכים אותו. לאחר מכן, פעיל דאעש החבול נראה מפונה מהמקדש (טלגרם, 29 באוקטובר 2022).
מבצע הפיגוע ברגע מעצרו על-ידי כוחות התערבות מהירה של איראן     כשהוא מאושפז לאחר מעצרו (טלגרם, 29 באוקטובר 2022)
מימין: מבצע הפיגוע ברגע מעצרו על-ידי כוחות התערבות מהירה של איראן ומשמאל: כשהוא מאושפז לאחר מעצרו (טלגרם, 29 באוקטובר 2022)
  • ניצול הפיגוע לצרכי הסברה: השבועון של דאעש, אלנבא’, הקדיש את כתבת השער של השבועון ואינפוגרף לפיגוע. בכתבת השער צוין כי “המדינה האסלאמית תוקפת שוב את איראן הזורואסטרית [הדת שהייתה נפוצה באיראן לפני האסלאם], והפעם בתוך מבנה קבורה פוליתאיסטי בעיר שיראז”. הקורבנות כונו בכתבה “סרבנים פוליתאיסטים”. הכתבה מסתיימת באיום שהנקמה בשיעים מצד הארגון תימשך. האינפוגרף שפרסם השבועון סיכם את פרטי הפיגוע תחת ציטוט של דובר הארגון הקודם, אבו אלחסן אלמהאג’ר, מתוך הקלטה שלו מה-26 בספטמבר 2018, שבה התייחס לפיגוע באחואז וציין כי הפיגוע לא יהיה האחרון וכי הפיגוע מבטא את שבריריותו של הביטחון האיראני המשול לקורי עכביש. אלמהאג’ר איים על איראן כי “מה שיגיע [בהמשך] יהיה קשה ומר יותר” (שבועון אלנבא’, טלגרם, 20 באוקטובר 2022; טלגרם, 26 בספטמבר 2018). הציטוט נועד להדגיש כי הארגון עומד בדיבורו ולא מאיים איומי סרק.
 עמוד השער של שבועון אלנבא' המוקדש לפיגוע.     האינפוגרף המסכם את פרטי הפיגוע (שבועון אלנבא’, טלגרם, 20 באוקטובר 2022)
מימין: עמוד השער של שבועון אלנבא’ המוקדש לפיגוע. משמאל: האינפוגרף המסכם את פרטי הפיגוע (שבועון אלנבא’, טלגרם, 20 באוקטובר 2022)
  • בהקשר זה יש לציין כי ב-19 באוקטובר 2022 קרא ג’יש אלעדל, ארגון אסלאמי-ג’האדי סוני הפועל בבלוצ’יסטאן, במזרח המדינה, לפעול נגד המשטר בצל המהומות במדינה. בנסיבות אלה, עולה כי גורמים אסלאמיים באיראן ומחוצה לה מעוניינים למנף את המצב הכאוטי במדינה כדי לפגוע במשטר האיראני. לפיכך, נראה כי נוסף גם מימד מחאה אסלאמי-ג’האדי אלים לצד המהומות באיראן, שמתרכזות עד עתה סביב סיסמאות נגד הדיקטטורה של המשטר ובעד חופש וזכויות אדם.
תגובות לפיגוע באיראן
  • אמצעי התקשורת הרשמיים באיראן ייחסו את הפיגוע לדאעש (המכונים על ידו כ”טרוריסטים תכפירים”), וציינו כי כוחות הביטחון האיראניים עצרו את מבצע הפיגוע. תחילה העריכו כוחות הביטחון האיראניים כי הפיגוע בוצע על ידי שלושה מפגעים, אך לאחר מכן הסתבר להם שהיה זה מפגע בודד, ככל הנראה בעקבות צפייה בתיעוד הפיגוע במצלמות האבטחה הפזורות במתחם (רויטרס, 27 באוקטובר 2022).
  • מחמד באקר קאליבאף, דובר המג’לס (הפרלמנט האיראני) ואחמד וחידי, שר הפנים של איראן, טענו מייד לאחר הפיגוע כי גל המחאות במדינה נגד השלטון הגדיל את הסבירות להתרחשות האירוע, ברומזם כי המוחים נושאים באחריות לפיגוע וכי דאעש ניצל את המצב הכאותי במדינה לביצוע הפיגוע (בי בי סי בשפה הפרסית, 27 באוקטובר 2022).
  • נשיא איראן, אבראהים ראיסי, טען כי המהומות באיראן סללו את הדרך לפיגוע (אלג’זירה, 27 באוקטובר 2022). ב-29 באוקטובר 2022 איים העיתון איראן (המזוהה עימו), תחת הכותרת “קץ הסובלנות”, כי בעקבות הפיגוע המשטר יחמיר את פעילותו נגד המוחים. יש לציין כי עד עתה נרצחו בידי המשטר כ-270 מפגינים ברחבי המדינה (איראן אינטרנשיונאל, 29 באוקטובר 2022).
  • חסין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האיראניים, ציין כי המשטר יפעל נגד דאעש בנחישות. הוא ציין “אנחנו מכריזים בנחישות, כי אש הנקמה של העם האיראני תפגע בהם [קרי: בפעילי דאעש] ותעניש אותם על מעשיהם המבישים” (תסנים, 27 באוקטובר 2022). ב-29 באוקטובר 2022 הוא הזהיר את המפגינים במהלך נאום שנשא בלוויית קורבנות הפיגוע בשיראז, שלא ייצאו עוד לרחובות, ברומזו כי אחרת תינקט נגדם יד קשה מאד. הוא ציין כי רוב בעיותיה של איראן נובעות ממזימות של ארצות-הברית, ישראל וכמה ממדינות אירופה נגד איראן (איראן אינטרנשיונאל, 30 באוקטובר 2022).
  • גורמי אופוזיציה למשטר האיראני טענו שהפיגוע משרת את המשטר במצב הנוכחי, ברומזם כי ייתכן והמשטר לא עשה די כדי למנוע אותו (בי בי סי בשפה הפרסית, 27 באוקטובר 2022).
השלכות אפשריות של הפיגוע
  • על רקע המצב הכאוטי באיראן, שנמשך כבר למעלה מארבעים ימים ברציפות, נראה כי הארגונים הסלפים-ג’האדיים, ובראשם דאעש, ינסו להמשיך לנצל את המצב באיראן כדי לבצע פיגועים, או לפחות להתארגן לפיגועים.
  • מנגד, נראה כי המשטר האיראני ימשיך למנף את הפיגוע כתירוץ להפעלת אלימות קשה כדי לדכא את ההפגנות נגדו תוך הצגת המפגינים ככאלה המערערים את יציבות המדינה ומעודדים בכך פעילות של גורמי טרור במדינה.
  • יש לזכור כי לדאעש אין בסיס איתן באיראן, והוא בקושי פעיל במדינה, אך ייתכן שהפיגוע יעודד פיגועי השראה דומים. בנוסף, ייתכן שפעילי הארגון באפגניסטאן, הגובלת עם איראן, שם הארגון מבוסס יותר, ייטלו חלק פעיל יותר כדי לקדם פיגועים באיראן.
  • דאעש ממנף את הפיגוע לצרכי תעמולה ולגיוס תומכים, כפי שעולה בשבועון האחרון של הארגון. הדבר חשוב למורל הארגון על רקע העובדה שבחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית בפעילות הארגון והוא ספג מכות כואבות באזורים שונים ברחבי העולם. אם התעמולה של הארגון תכה שורשים, ייתכן שבהמשך הארגון יגביר את היקף הפיגועים באיראן.

[1] מקדש שאה-א צ'ראע', מילולית: "מלך האור", הוא מקדש קבר (מוזולאום) שבו קבור אחמד בן מוסא, אחיו של האימאם השמיני בשיעה התרי-עשרית, עלי בן מוסא אלרצ'א. זהו מקדש הקבר השלישי בחשיבותו לשיעה הנמצא באיראן ומקום העלייה לרגל הראשון בחשיבותו בעיר שיראז. לפי האמונה השיעית הקבר התגלה לאחר שנבע ממנו אור (ויקיפדיה).
[2] הפיגוע בוצע לציון יום השנה ה-38 לפתיחת מלחמת איראן-עיראק ונהרגו בו לפחות 25 בני אדם ו-60 נפצעו, רובם אנשי משמרות המהפכה של איראן.