פיצוץ מחסן אמצעי הלחימה במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי בדרום לבנון מעיד על קיומה של תשתית צבאית של חמאס בלבנון

צילום הפיצוץ ממבנה גבוה הממחיש את עוצמתו (ח'בר פרס, 12 בדצמבר 2021).

צילום הפיצוץ ממבנה גבוה הממחיש את עוצמתו (ח'בר פרס, 12 בדצמבר 2021).

השריפה שנגרמה בעקבות הפיצוץ (אלנשרה, 10 בדצמבר 2021)

השריפה שנגרמה בעקבות הפיצוץ (אלנשרה, 10 בדצמבר 2021)

כללי
  • ב-10 בדצמבר 2021 בשעות הערב, ארע פיצוץ עז במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי, מזרחית לצור, שבדרום לבנון. מקורות תקשורת בצור מסרו כי הפיצוץ ארע במחסן, שהיה ממוקם תחת מסגד. המסגד נפגע ונזק נגרם גם לבתים ועסקים סמוכים. סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה על מספר הרוגים ופצועים באירוע (סוכנות הידיעות הלבנונית, 10 בדצמבר 2021).
  • בבדיקה עלה שהפיצוץ אירע במחסן אמצעי לחימה, שהיה ממוקם מתחת למסגד אבי בן כעב, אשר נמצא בפיקוח חמאס. מאוחר יותר פרסמה חמאס גרסה רשמית לפיה לאחר בחינת נסיבות האירוע עולה, כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מקצר חשמלי במחסן שהכיל כמות גדולה של בלוני חמצן וחומרי ניקוי וחיטוי המיועדים לחלוקה במסגרת המאבק בקורונה. חמאס דחתה את הפרסומים אודות פיצוץ מחסן אמצעי לחימה.
  • זמן קצר לאחר פרסום ההודעה הרשמית על נסיבות האירוע, פרסמה חמאס הודעת אבל על מותו של פעיל הזרוע הצבאית, המהנדס חמזה שאהין, אשר נהרג ב”פעילות ג’האדית במסגרת אימונים והכנה לקרב” (חשבון הטלגרם של חמאס, 10 בדצמבר 2021). אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הגיע לנחם את משפחת ההרוג בסוכת האבלים שהקימה (אתר חמאס, 12 בדצמבר 2021). בהלווייתו רבת המשתתפים, שנערכה במחנה הפליטים, השתתפו בכירי חמאס ביניהם אסאמה חמדאן, עזת אלרשק, חסאם בדראן וזאהר ג’בארין (Arabicpost, 12 בדצמבר 2021). בעת הלווייתו בוצע ירי לעבר המשתתפים, וכתוצאה מכך נהרגו כמה מהם וכמה נפצעו, כולל פעיל בכיר בחמאס, שנפצע באורח קל. חמאס האשימה את מנגנוני הביטחון של פתח בביצוע הירי.
  • חמזה שאהין, שנסיבות מותו באירוע לא נחשפו, היה ככל הנראה פעיל בכיר בתשתית הצבאית של חמאס במחנה הפליטים. הודאת חמאס בפומבי על היותו פעיל הזרוע הצבאית ועל מותו ב”משימה ג’האדית” במסגרת “אימונים והכנה לקרב”, השתתפות בכירי התנועה בהלוויה והגעתו של אסמאעיל הניה לסוכת האבלים, מעידים כי אכן שימש בתפקיד בכיר בתנועה.
  • הארועים שופכים אור על ההתקדמות של חמא”ס בבניית תשתיות טרור בלבנון, כנראה בעיקר כדי ליצור חזית נוספת עמה תצטרך להתמודד ישראל במקרה של עימות צבאי ברצועת עזה. סביר שמחסן אמצעי הלחימה שמוקם מתחת למסגד במחנה הפליטים היה חלק מתשתית טרור זו. זאת, מן הסתם, בידיעת ותמיכת חזבאללה ותוך התעלמות מהממשל הלבנוני ומאונר”א. לאחרונה (אוקטובר 2021) פרסם מרכז עלמא דו”ח אודות התשתית הצבאית החשאית שהקימה חמאס בשנים האחרונות בדרום לבנון. על פי הדו”ח, את התשתית החלו לבנות פעילי חמאס “בחוץ” והיא מתרכזת בעיקר בדרום לבנון. יתכן ובהקמת התשתית מעורב גם כח קדס של משמרות המהפכה האיראניים[1]. הקמת התשתית היא חלק מלקחי מבצע “צוק איתן” (יולי-אוגוסט 2014) אז מצאה עצמה חמאס פועלת לבדה במערכה מול ישראל ללא סיוע מבחוץ.
  • מעבר לכך, הארועים מלמדים על התחזקות כוחה של חמאס במחנות הפליטים הפלסטיניים בלבנון. יצוין שמנהיגי חמאס, ובמיוחד אסמאעיל הניה, ביקרו בשנה האחרונה בחלק מהמחנות וזכו לקבלת פנים חמה ואוהדת. תופעה זו יוצרת מתח גובר בין חמאס לפתח, המצטרפת למוקדי המתיחות הרבים ביניהם לאחרונה, שיתכן שבא לידי ביטוי בירי במהלך ההלוויה, שהוביל לחילופי האשמות בין הארגונים.
  • הפיצוץ במסגד, שתחתיו שכן מחסן אמצעי הלחימה, מעיד על כך שבדומה לרצועת עזה גם בלבנון עושה חמאס שימוש במסגדים ובמבני ציבור כמסווה לפעילות הצבאית שלה, תוך סיכון שלומם של אזרחים תמימים. גורמים רבים מתחו ביקורת על חמאס על מיקום מחסן אמצעי הלחימה בלב אוכלוסייה אזרחית בטענה כי היא מסכנת את שלומם של תושבי מחנה הפליטים.
  • עוד יצוין, כי במהלך מבצע “שומר החומות” (מאי 2021) שוגרו, בשלושה אירועים שונים, רקטות מדרום לבנון לעבר ישראל. ההערכות הן שמאחורי שיגורן עמדו ארגונים הפלסטיניים מדרום לבנון. יתכן ושיגור הרקטות הללו היה חלק מהפעלת התשתית שבנתה חמאס בדרום לבנון.
האירועים במחנה הפליטים
אירועי הפיצוץ
  • ב-10 בדצמבר 2021 בשעות הערב, ארע פיצוץ עז במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי, מזרחית לצור, שבדרום לבנון. כלי התקשורת בצור מסרו כי הפיצוץ ארע במחסן, שהיה ממוקם תחת מסגד, אשר הכיל ככל הנראה אמצעי לחימה. הדי פיצוצי המשנה שנגרמו מהשריפה נשמעו ברחבי צור ובישובים סמוכים. כמו כן, פרצו מספר דליקות באזור (חשבון הטוויטר של פואד ח’ריס, 10 בדצמבר 2021). המסגד נפגע ונזק נגרם גם לבתים ועסקים סמוכים. סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה על מספר הרוגים ופצועים באירוע (סוכנות הידיעות הלבנונית, 10 בדצמבר 2021). מנגד, דיווחה רשת אלערביה על עשרה הרוגים וטענה כי חמאס מסתירה את מספר הנפגעים האמיתי (אלערביה, 10 בדצמבר 2021).
צילום הפיצוץ ממבנה גבוה הממחיש את עוצמתו (ח'בר פרס, 12 בדצמבר 2021).    השריפה שנגרמה בעקבות הפיצוץ (אלנשרה, 10 בדצמבר 2021)
מימין: צילום הפיצוץ ממבנה גבוה הממחיש את עוצמתו (ח’בר פרס, 12 בדצמבר 2021). משמאל: השריפה שנגרמה בעקבות הפיצוץ (אלנשרה, 10 בדצמבר 2021)
מסגד אבי בן כעב יום לאחר הפיצוץ (אלנהאר, 11 בדצמבר 2021)
מסגד אבי בן כעב יום לאחר הפיצוץ (אלנהאר, 11 בדצמבר 2021)
  • בעקבות הפיצוץ כיתר צבא לבנון את האזור. כוחות הצבא מנעו את הכניסה והיציאה לאזור מחנה הפליטים. כוח יוניפי”ל, המוצב הדרום לבנון, קרא לאנשיו שלא להתקרב למקום. במקביל, מינתה התביעה הכללית בלבנון מומחי חבלה וגורמים ממנגנוני הביטחון לחקור את נסיבות הפיצוץ (אלנשרה, 10 בדצמבר 2021).
  • בבדיקה עלה שהפיצוץ אירע במחסן אמצעי לחימה, שהיה ממוקם מתחת למסגד אבי בן כעב, אשר נמצא בפיקוח חמאס (אלמיאדין, 10 בדצמבר 2021). בכיר בחמאס מסר, כי השריפה פרצה במסגד וכי היא התפשטה למקומות נוספים שבהם היו מאוחסנים אמצעי לחימה. בתחילה אישרו גורמים בחמאס שהפיצוץ ארע במחסן אמצעי לחימה אשר היה תחת המסגד, אולם טענו שאמצעי הלחימה נועדו לצרכי אבטחה והגנה בלבד (אלאח’באר, אלערביה, 10 בדצמבר 2021).
  • מאוחר יותר פרסמה חמאס גרסה רשמית לאירועים לפיה לאחר בחינת נסיבות האירוע עלה, כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מקצר חשמלי במחסן שהכיל כמות גדולה של בלוני חמצן וחומרי ניקוי וחיטוי המיועדים לחלוקה במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. חמאס הביעה צער רב על התקרית והודתה למוסדות הבריאות ולכל מי שלקח חלק בטיפול באירוע. בכרוז שפרסמה חמאס היא גינתה את ההטעיה התקשורתית בה נקטו, לטענתה, ערוצי התקשורת השונים באשר לסיבת הפיצוץ ולמספר הנפגעים (ערוץ הטלגרם של חמאס, 11 בדצמבר 2021). למעשה חמאס הציגה עצמה, על פי גרסה זו כמי שיש לה תפקיד מרכזי בניהול המחנה ובשליטה בו.
  • זמן קצר לאחר פרסום ההודעה על נסיבות האירוע, פרסמה חמאס הודעת אבל רשמית על מותו של המהנדס חמזה אבראהים שאהין (אבו מחמד). בהודעה נמסר ששאהין היה פעיל בזרוע הצבאית של חמאס וכי הוא ונהרג במהלך “פעילות ג’האדית במסגרת אימונים והכנה לקרב” (חשבון הטלגרם של חמאס, 10 בדצמבר 2021). בהודעה לא ניתנו פרטים מדויקים באשר למקום בו נהרג ולנסיבות מותו. אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הגיע לנחם את משפחת ההרוג בסוכת האבלים שהקימה. אולם, בהודעה לא צוין היכן מתגוררת משפחתו (ככל הנראה בתורכיה) (אתר חמאס, 12 בדצמבר 2021).
כרזת אבל שפרסמה חמאס על מותו של שאהין.     אסמאעיל הניה מנחם את בני משפחת ההרוג (אתר חמאס, 12 בדצמבר 2021)
מימין: כרזת אבל שפרסמה חמאס על מותו של שאהין. משמאל: אסמאעיל הניה מנחם את בני משפחת ההרוג (אתר חמאס, 12 בדצמבר 2021)
  • חמזה אבראהים שאהין (אבו מחמד) נולד למשפחה ממוצא פלסטיני בשנת 1981 במחנה הפליטים אלבקעה שבירדן, צפונית מערבית לעמאן. אביו היה דרשן ומטיף בולט במחנה הפליטים. חמזה אבראהים שאהין עצמו התבלט בפעילות דעוה אסלאמית שקיים במחנה הפליטים ובהמשך באחת השכונות בעמאן אליה עבר להתגורר. הוא למד הנדסה בפוליטכניקום בעמאן. גם בשנות לימודיו באוניברסיטה היה פעיל בתחום הדעוה ונמנה עם סיעת חמאס של הסטודנטים. לאחר סיום לימודיו עבד במספר חברות בתחום ההנדסה. בשנת 2014 נעצר ע”י המודיעין הכללי הירדני במסגרת מבצע מעצרים של פעילי דעוה אסלאמיים בירדן. הוא שוחרר לאחר ארבעים יום. לאחר שחרורו, עבר עם אשתו ואימו להתגורר בתורכיה. בשנים האחרונות התגורר במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי בדרום לבנון (אתר QUDSN, 13 בדצמבר 2021).
הלווית ההרוג
  • הלווייתו של שאהין, נערכה ב-12 בדצמבר 2021 במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי. נמסר שבהלוויה השתתפו אלפי בני אדם. בין המשתתפים היו גם מספר בכירי חמאס ביניהם אסאמה חמדאן, עזת אלרשק, חסאם בדראן וזאהר ג’בארין (Arabicpost, 12 בדצמבר 2021). הגעתו של אסמאעיל הניה לסוכת האבלים שהקימה משפחתו והשתתפות בכירי חמאס בהלווייתו מעידים על כך שהיה בכיר בארגון.
  • בתחילה התנהלה ההלוויה כסדרה אולם, זמן קצר לאחר מכן החלו עימותים אלימים בין המשתתפים לבין פעילי פתח. במהלך העימותים אף בוצע ירי לעבר פעילי חמאס. דווח על ארבעה הרוגים וכשישה פצועים (אלנשרה, 12 בדצמבר 2021). זאהר ג’בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס ואחראי משרד האסירים, הפצועים והשהידים[2] היה בין הפצועים (צפא, 12 בדצמבר 2021). ג’בארין עדכן כי נפצע באורח קל בציינו , כי “זהו המחיר שמשלמים על דרך הג’האד וההקרבה” (שהאב, 12 בדצמבר 2021).
  • זמן קצר לאחר העימותים דווח כי המודיעין הצבאי הלבנוני הצליח, באמצעות מצלמות האבטחה הפרוסות ברחבי מחנה הפליטים, לזהות את אחד מאנשי פתח שירו לעבר הקהל. לדבריהם היורה הוא מחמד דרויש אבו אלעשאא’, פעיל פתח תושב המחנה המוכר לשירותי המודיעין בלבנון.
 אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון (ראשון מימין) זאהר ג'בארין (שני מימין), חסאם בדראן (שני משמאל) ועזת אלרשק (ראשון משמאל) בהלווית חמזה שאהין במחנה הפליטים ברג' אלשמאלי (אלערבי אלג'דיד, 12 בדצמבר 2021).    בכירי חמאס עומדים על גרם המדרגות. חסאם בדראן נושא דברי הספד (חשבון הטוויטר של שהאב, 12 בדצמבר 2021)
מימין : אחמד עבד אלהאדי, נציג חמאס בלבנון (ראשון מימין) זאהר ג’בארין (שני מימין), חסאם בדראן (שני משמאל) ועזת אלרשק (ראשון משמאל) בהלווית חמזה שאהין במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי (אלערבי אלג’דיד, 12 בדצמבר 2021). משמאל: בכירי חמאס עומדים על גרם המדרגות. חסאם בדראן נושא דברי הספד (חשבון הטוויטר של שהאב, 12 בדצמבר 2021)
הלווייתו של חמזה אברהים שאהין
הלווייתו של חמזה אברהים שאהין
  • בחמאס האשימו את פתח בירי. בכירי חמאס אסמאעיל הניה, צאלח אלעארורי וח’אלד משעל שוחחו עם משפחות ההרוגים. בהודעה רשמית שפרסמה חמאס היא הטילה את האחריות הישירה לעימותים על הרשות הפלסטינית ועל מנגנוני הביטחון שלה ואף האשימה את הרשות במותם של פעילי חמאס במהלך ההלוויה (ערוץ הטלגרם של חמאס, 12 בדצמבר 2021). בהודעה נוספת מטעם חמאס צוין, כי בירי עשתה הרשות הפלסטינית “שירות” לישראל (אתר חמאס, 13 בדצמבר 2021). אסמאעיל הניה הטיל את האחריות, למה שחמאס מכנה “טבח ברג’ אלשמאלי”, על מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הנמצאים בלבנון וקרא להעמיד לדין את האחראים (שהאב, 12 בדצמבר 2021). אימן שנאעה, פעיל חמאס, אמר כי יש לנהוג ביד ברזל ביורים הוא ציין שגורמים בחמאס נמצאים בקשר עם גורמים בלבנון כדי לאתר את היורים (שהאב, 12 בדצמבר 2021).
  • פתחי אבו אלערדאת, מזכיר פתח בלבנון, גינה את אירוע הירי, והודיע כי פתח תשתף פעולה עם החקירה ואף תסגיר את אחד ממבצעי הירי לרשויות לבנון. הוא גם ציין שהמבוקש שיוסגר אינו משתייך לתנועת פתח (סוא, 14 בדצמבר 2021). זמן קצר לאחר פרסום ההתנצלות, הודיעה תנועת פתח בכרוז רשמי שפרסמה, כי היא מנתקת את כל קשריה עם חמאס בלבנון בכל הדרגים ובכל האזורים. זאת בשל העובדה שלמרות התנצלות פתח המשיכה חמאס לתקוף ולהאשים את הרשות הפלסטינית (אלוטניה, 14 בדצמבר 2021).
  • נציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אלהאדי, מסר בתגובה כי בעקבות האירוע הקפיאה חמאס את חברותה בכוח הביטחוני במחנות הפליטים אולם יחד עם זאת ציין שחמאס תמשיך להיות חברה ב”רשות הפעילות הפלסטינית המשותפת בלבנון”[3], אך לא תקיים קשר עם מנגנון הביטחון הכללי של הרשות הפלסטינית בלבנון (ערוץ הטלגרם של שהאב, 14 בדצמבר 2021).
תגובות לאירועים
  • האירוע במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי העלה שוב את הסוגיה של מיקום תשתיות צבאיות בלב אזורי מגורים. גורמים רבים האשימו את חמאס בשימוש במתקנים אזרחיים לצרכים צבאיים תוך סיכון ברור של האוכלוסייה האזרחית. להלן מספר תגובות:
    • אחמד מג’דלאני, חבר הוועד הפועל של אשף המשמש גם כשר לפיתוח חברתי ברשות הפלסטינית, הביע דאגה נוכח הפיצוץ העז שהחריד את מחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי וגינה את חמאס על כך שהיא מאחסנת את אמצעי הלחימה שלה מתחת למסגד. הוא גם ציין שאירוע שכזה מעלה פחד וחשש לביטחונם של הפלסטינים במחנות הפליטים (ח’בר פרס, 12 בדצמבר 2021).
    • ספיאן מטר, חבר הוועד המרכזי של החזית לשחרור פלסטין, ציין כי האירוע מוכיח שחמאס לא למדה לקח מהפיצוץ שאירע בשוק אלזאויה בעזה[4]. לדבריו, חמאס צריכה ליישם את ההסכם עליו חתומים כל הארגונים הפלסטיניים בלבנון בדבר אי-אחסון אמצעי לחימה במחנות הפליטים כדי למנוע הישנות אירועים מעין אלה (ח’בר פרס, 12 בדצמבר 2021).
    • פואד סניורה, ראש ממשלת לבנון לשעבר, ציין שהפיצוץ במחנה הפליטים ברג’ אלשמאלי מוכיח את הסכנות הטמונות באמצעי הלחימה הנפוצים לרוב בלבנון. לדבריו, אמצעי לחימה האמורים להיות מכוונים לעבר ישראל מכוונים ,בסופו של דבר, לעבר העם הלבנוני (ח’בר פרס, 12 בדצמבר 2021).
    • הפרשן הפוליטי הלבנוני זיד אלאיובי טען כי חמאס נושאת באחריות לפיצוץ. הוא ציין שחמאס מאחסנת ביודעין את אמצעי הלחימה שלה המגיעים מאיראן בשכונות ובאתרים צפופי אוכלוסין. אלאיובי קרא לליגה הערבית, לאו”ם, לאיחוד האירופי ולאיחוד האפריקאי לפעול להענשת חמאס בגין פשעיה נגד העם הפלסטיני וזילות החיים שהיא מגלה כלפי חפים מפשע (ח’בר פרס, 12 בדצמבר 2021).

[1] בכתבה שסקרה את האירועים, צוטטו "מקורות ביטחוניים" שטענו, כי חזבאללה מעורב בבניין הכוח של חמאס בדרום לבנון. עוד צוין, כי במצב הפוליטי הנוכחי בלבנון לא יכול חזבאללה להרשות לעצמו לפעול נגד ישראל ועל כן מייעדת איראן את התפקיד לתשתית חמאס שנבנתה בדרום לבנון (icibyrouth.com, 15 בדצמבר 2021).
[2] זאהר ג'בארין, שמוצאו מסלפית היה ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון. לאחר שנאסר על ידי ישראל ונדון למאסר עולם, הוא שוחרר במסגרת עסקת שליט. כיום מחלק זמנו בין תורכיה ולבנון. לאחרונה מונה לשמש כסגנו של צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על הפעילות ביהודה ושומרון. ג'בארין מופיע ברשימת פעילי הטרור של ארה"ב מספטמבר 2019.
[3] רשות הפעילות הפלסטינית המשותפת בלבנון הוקמה בשנת 2018 והיא מאחדת בתוכה את נציגי כל הארגונים הפלסטיניים בלבנון. מטרת הרשות היא לדאוג לתושבי מחנות הפליטים הפלסטיניים בלבנון. בשל חילוקי דעות רבים שהתגלעו ברשות היא כמעט ולא הייתה פעילה במשך שנתיים. רק ביולי 2021 חודשה פעילותה על רקע המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את לבנון.
[4] ב- 22 ביולי 2021 אירע פיצוץ רב עוצמה ברחוב עמר אלמח'תאר סמוך לשוק אלזאויה, באחת השכונות הצפופות במרכז העיר עזה. בפיצוץ נהרג אדם אחד ו-14 בני אדם נפצעו, ביניהם שישה ילדים. דובר צה"ל בערבית, דיווח כי הפיצוץ ארע במחסן נשק של הג'האד האסלאמי בפלסטין, שהיה ממוקם בלב שוק הומה אדם. הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה ציין, כי הארגון נושא באחריות ויבחן, יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים, את פרטי "האירוע המצער".