פיצוץ מטען מאולתר בלב ניו-יורק ע”י מהגר מבנגלדש, שפעל בהשראת דאעש

  • ב-11 בדצמבר 2017 לפנות בוקר (בסביבות 07:10) בוצע פיגוע במעבר תת-קרקעי, שבין תחנות רכבת תחתית, שבמרכז מנהטן.[1] מתקן נפץ מאולתר, שהוכן באופן חובבנ מחומרים ביתיים, התפוצץ על גופו של המחבל. המחבל נפצע באורח קשה ושלושה עוברי אורח נפצעו באורח קל. המחבל נעצר. עד כה לא קיבל דאעש אחריות לביצוע הפיגוע. המדובר בפיגוע שנעשה בהשראת דאעש אך לא נמצאו ממצאים המעידים על קשר ישיר בין המחבל לדאעש.
  • מבצע הפיגוע הינו עקאא’ד אללה (Aqaed Allah’), בן 27, מהגר מבנגלדש, שהגיע לארה”ב בשנת 2011 באמצעות ויזת מהגרים משפחתית שניתנה לו (משום שהינו אחיין של תושב ארה”ב). הוא מתגורר בברוקלין, עבד כנהג מונית (2015-2012) ולאחרונה החל לעבוד כחשמלאי. לא היה לו עבר פלילי. הוא נהג להתפלל במסגד נור אלאסלאם בקנזינגטון (שכונה בברוקלין בה מתגוררים למעלה מ-3,000 ילידי בנגלדש).
עקאא'ד אללה (עמוד הטוויטר @PamelaGeller, 12 בדצמבר 2017).     עקאא'ד אללה לאחר פיצוץ המטען (אתר express.co.uk, אשר לקח תמונה זאת מהטוויטר, 11 בדצמבר 2017).
מימין: עקאא’ד אללה (עמוד הטוויטר @PamelaGeller, 12 בדצמבר 2017). משמאל: עקאא’ד אללה לאחר פיצוץ המטען (אתר express.co.uk, אשר לקח תמונה זאת מהטוויטר, 11 בדצמבר 2017).
  • מטרתו של המחבל הייתה לפגוע בבני אדם רבים ככל האפשר ולפיכך בחר לבצע את הפיגוע ביום עבודה במקום הומה אדם. המעבר שבו ביצע את הפיגוע נבחר משום שהיו בו כרזות לרגל חג המולד (ככל הנראה במגמה ליצור קשר בין הפיגוע לבין חג המולד). המחבל החל לחפש מידע באינטרנט אודות בניית מטענים מאולתרים כשנה לפני ביצוע הפיגוע. הוא הרכיב את המטען המאולתר במקום מגוריו בברוקלין. בחיפוש בביתו נמצאו רכיבים, ששימשו לבניית המטען המאולתר.
  • המחבל עבר תהליך של הקצנה באמצעות צפייה בפרסומים של דאעש באינטרנט. תהליך זה החל בערך בשנת 2014 (שנת השיא של התפשטות המדינה האסלאמית). בין השאר צפה המחבל בסרטון המנחה את תומכי דאעש בחו”ל כי במידה ואין להם יכולת להגיע לשטחי דאעש בסוריה ובעיראק עליהם לבצע פיגועים במדינות האם שלהם, בבוקר הפיגוע פרסם המחבל פוסט בדף הפייסבוק שלו הפונה לנשיא דונלד טראמפ בו כתב, כי הוא נכשל בהגנה על מדינתו. כמו כן פרסם המחבל פוסט נוסף, שהיה כנראה מיועד לפעילי ותומכי דאעש, במטרה להעביר את המסר שהוא ביצע את הפיגוע בשם דאעש (אתר משטרת ניו יורק, 12,11 בדצמבר 2017; NBC news, 12 בדצמבר 2017).

זהו הפיגוע השני בהשראת דאעש המתבצע בניו יורק בשבועות האחרונים (ב-31 באוקטובר 2017 בוצע בניו-יורק פיגוע דריסה בו נהרגו שמונה בני אדם). שני הפיגועים הללו היו פיגועי השראה, שבוצעו ע”י מהגרים בני הדור הראשון, שהגיעו לארה”ב לפני כשבע שנים (מאוזבקיסטאן ומבנגלדש). שניהם הושפעו מפרסומי ההסתה של דאעש, שהופצו ברשת, אשר קראו למוסלמים בארה”ב (ובשאר מדינות המערב) לבצע פיגועים[2]. אנו סבורים כי למרות נפילת המדינה האסלאמית, ולמרות שמערכת התעמולה של דאעש נפגעה, עדיין יש לדאעש יכולת ומוטיבציה להמשיך ולהפיץ חומר תעמולה ג’האדיסטי באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות, על מנת להסית את המוסלמים במדינות המערב (ובמדינות נוספות). חג המולד ההולך ומתקרב יכול, להערכתנו, להיתפס כמועד מועדף לביצוע פיגועים.

[1] הפיצוץ ארע במעבר תת קרקעי, שבין תחנת הרכבת התחתית, שמתחת למסוף האוטובוסים של רשות הנמלים (Subway station underneath the Port Authority Bus Terminal); לבין תחנת הרכבת התחתית של הטיימס סקוויר (The Times Square subway station).
[2] על פי כתב התביעה, שהוגש נגד המחבל, שביצע את פיגוע הדריסה בניו-יורק בהשראת דאעש, נמצאו באחד מהטלפונים הניידים שלו יותר מתשעים סרטונים, שנראו כסרטוני תעמולה של דאעש. כמו כן נמצאו הוראות כיצד להרכיב מטען מאולתר. המחבל קיבל השראה לביצוע הפיגוע מסרטי הוידאו של דאעש שהופיעו בטלפון הסלולרי שלו. השפעה מיוחדת על המחבל הייתה לסרטון וידאו שבו נראה אבו בכר אלבע'דאדי, מנהיג דאעש, קורא למוסלמים בארה"ב ובכל מקום אחר להגיב על הריגת מוסלמים בעיראק.