“צעדת השיבה הגדולה”: אירועי 13 באפריל 2018

שריפת דגלי ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)

שריפת דגלי ישראל (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)

גם ילדים הובאו למוקדי העימותים (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)

גם ילדים הובאו למוקדי העימותים (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)

הלווית אסלאם חרזאללה כשגופתו עטופה בדגל ירוק של חמאס (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 14 באפריל 2018).

הלווית אסלאם חרזאללה כשגופתו עטופה בדגל ירוק של חמאס (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 14 באפריל 2018).

צמרת מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס ברצועה, בראשות נעים אלע'ול, מגיעים לנחם את מחמוד חרזאללה על מות בנו בעימותים ביום שישי האחרון במזרח עזה (דף הפייסבוק של מנגנון הביטחון הלאומי בעזה, 15 באפריל 2018)

צמרת מנגנון הביטחון הלאומי של חמאס ברצועה, בראשות נעים אלע'ול, מגיעים לנחם את מחמוד חרזאללה על מות בנו בעימותים ביום שישי האחרון במזרח עזה (דף הפייסבוק של מנגנון הביטחון הלאומי בעזה, 15 באפריל 2018)

עיקרי תמונת המצב[1]
  • ביום שישי 13 באפריל 2018 יום השישי השלישי במסגרת קמפיין “צעדת השיבה הגדולה”, התקיימו הפגנות אלימות מאז שעות הבוקר. אירוע יום השישי עמדו בסימן הצתת דגלי ישראל (“יום שישי של שריפת דגלי ישראל”) והם התקיימו בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה ישראל. באירועים השתתפו על פי ההערכות כ-10,000 פלסטינים אשר הציתו צמיגים בניסיון לשבש את ראות הצלפים, שרפו דגלי ישראל יידו אבנים ושלחו עפיפונים לעבר שטח ישראל (חלקם מצוידים בבקבוקי תבערה). במהלך האירועים בוצעו מספר ניסיונות לפגוע בגדר תיל שהוצבה בנוסף לגדר הביטחון ואף לחצות אותה לעבר שטח ישראל. כמו כן, בוצעו בחסות ההפגנות מספר ניסיונות פיגועים (דובר צה”ל, 13 באפריל 2018)
סרטון המתעד הנחת מטען הנפץ, בסמוך לקרני. המטען התפוצץ בשטח הרצועה ויתכן וגרם לנפגעים מהצד הפלסטיני.     הפרות סדר וניסיונות חבלה בגדר התיל (אתר דובר צה"ל, 13 באפריל 2018)[
מימין : סרטון המתעד הנחת מטען הנפץ, בסמוך לקרני. המטען התפוצץ בשטח הרצועה ויתכן וגרם לנפגעים מהצד הפלסטיני. משמאל : הפרות סדר וניסיונות חבלה בגדר התיל (אתר דובר צה”ל, 13 באפריל 2018)[2]
  • כוחות צה”ל השתמשו נגד המפגינים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש לעבר מסיתים מרכזיים (דובר צה”ל, 13 באפריל 2018). ניתן לומר כי האירועים התקיימו השבוע בעצימות נמוכה יותר יחסית (מספר המשתתפים יורד בהדרגה משבוע לשבוע), וכי מספר הנפגעים היה קטן יותר. בלטה בהפגנות השבוע היעדרותם של חברי ההנהגה הבכירה של חמאס משטח ובין המפגינים אותרו רק מפקדים זוטרים. יום שישי הבא 20 באפריל 2018 נקבע על ידי הועדה המארגנת כ “יום שישי של הרוגים ושל אסירים”.
  • חמאס עדיין מצליחה להניע ציבור רב יחסית להגיע לאירועים אולם מספר המשתתפים הולך ופוחת וקשה לה לשמר את מספר המשתתפים העצום של הצעדה הראשונה. בזירה הפנים-פלסטינית כמו גם בזירה הבינערבית לא מצליחות הצעדות להביא את הציבור לקיים אירועי הזדהות רחבי היקף (אירועים מקומיים ביהודה ושומרון ומספר הפגנות במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון). גם השיח בנושא ברשתות החברתיות נמוך יחסית לאירועי הצעדה הראשונה.
  • נראה, כי חמאס ומארגני האירוע יעשו מאמץ לשמר את המתיחות בגבול רצועת עזה לפחות עד ל-15 במאי 2018 (“יום הנכבה”). יתכן שאירועי יום השישי הקרוב (20 באפריל 2018 ) שהוכרזו כאירועים המוקדשים להרוגים ולאסירים הפלסטינים, נושא זה הקרוב לליבם של פלסטינים רבים, יצליח להניע יותר מפגינים להגיע לגדר ביטחון ברצועת עזה ואולי אף יניע את תושבי יהודה ושומרון לקיים אירועים מקבילים.
מאפייני אירועי 13 באפריל 2018

סיכום האירועים

  • ביום שישי 13 באפריל 2018, יום השישי השלישי במסגרת קמפיין “צעדת השיבה הגדולה”, התקיימו הפגנות אלימות מאז שעות הבוקר. כוחות צה”ל שנערכו ליום שישי נוסף של הפגנות תוגברו ועשרות צלפים נפרסו באזור הגבול. מספר אזורים בעוטף עזה הוכרזו כ”שטח צבאי סגור” והכניסה אליהם נאסרה. כוחות צה”ל השתמשו נגד המפגינים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש לעבר מסיתים מרכזיים (דובר צה”ל, 13 באפריל 2018).
  • האירועים השבוע עמדו בסימן הצתת דגלי ישראל (“יום שישי של שריפת דגלי ישראל”) והם התקיימו בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה ישראל. באירועים השתתפו כ-10,000 פלסטינים אשר הציתו צמיגים בניסיון לשבש את ראות הצלפים, שרפו דגלי ישראל[3], יידו אבנים ושלחו עפיפונים לעבר שטח ישראל . למרות מספר המשתתפים הקטן יותר היו האירועים אלימים ובמהלכם במהלך בוצעו מספר ניסיונות לפגוע בגדר תיל שהוצבה על ידי צה”ל בנוסף לגדר הביטחון. חלקם אף ניסו לחצות את הגדר לעבר שטח ישראל. כמו כן בוצעו בחסות ההפגנות מספר ניסיונות לבצע פיגועים (ראו להלן).
משתתפי הצעדה מבעירים צמיגים בשטח (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)   משתתפי הצעדה מבעירים צמיגים בשטח (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)
משתתפי הצעדה מבעירים צמיגים בשטח (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)
   

ניסיונות לחבל בגדר התיל שהונחה סמוך לגדר הביטחון ברצועה (דף הפייסבוק שהאב, 13 באפריל 2018)
ניסיונות לחבל בגדר התיל שהונחה סמוך לגדר הביטחון ברצועה (דף הפייסבוק שהאב, 13 באפריל 2018)

שריפת דגל ישראל במהלך "צעדת השיבה הגדולה" ב-13 באפריל 2018 (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 13 באפריל 2018)   שריפת דגל ישראל במהלך "צעדת השיבה הגדולה" ב-13 באפריל 2018 (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 13 באפריל 2018)
שריפת דגל ישראל במהלך “צעדת השיבה הגדולה” ב-13 באפריל 2018 (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 13 באפריל 2018)
משתתפים דורכים על דגל ישראל ענק שנפרס על הקרקע בדרכם לצעדה במזרח רפיח (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)   משתתפים דורכים על דגל ישראל ענק שנפרס על הקרקע בדרכם לצעדה במזרח רפיח (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)
משתתפים דורכים על דגל ישראל ענק שנפרס על הקרקע בדרכם לצעדה במזרח רפיח (חשבון הטוויטר PALINFO, 13 באפריל 2018)
  • אתר פאל אינפו פרסם כתבה המתארת את מעורבותן הפעילה של הנשים הפלסטיניות ב”צעדת השיבה הגדולה”. בתמונות שנלוו לכתבה נראות נשים מגיעות למתחמי האוהלים שהוקמו סמוך לגדר הגבול, משתתפות בעצרות מחאה, ואף נוטלות חלק פעיל בעימותים מול כוחות צה”ל (PALINFO, 14 באפריל 2018).

נשים פלסטיניות נוטלות חלק פעיל בעימותים עם כוחות צה"ל בגבול הרצועה (PALINFO, 14 באפריל 2018)
נשים פלסטיניות נוטלות חלק פעיל בעימותים עם כוחות צה”ל בגבול הרצועה (PALINFO, 14 באפריל 2018)

ניסיונות לביצוע פיגועים בחסות האירועים
  • בחסות ההפגנות בוצעו מספר ניסיונות פיגועים (דובר צה”ל, 13 באפריל 2018):
    • באזור מעבר קרני סמוך לשכונת שג’אעיה, הונח מטען במרחק של מטרים ספורים מהגדר. המטען התפוצץ בצד הפלסטיני של הגדר וגרם ככל הנראה לפציעתם של כמה מפגינים.
    • פלסטיני תועד משליך חפץ חשוד ככל הנראה מטען במרחק מטרים ספורים מגדר הביטחון. בצילום שנעשה בזירת האירוע נראים בצמוד למשליך המטען מספר עיתונאים וכן אדם נכה (ראו סרטון לעיל).
    • נעשה ניסיון לשגר עפיפונים אליהם הוצמדו בקבוקי תבערה במטרה שינחתו בצד הישראלי ויציתו את השדות החקלאיים הישראליים בגבול הרצועה .
נפגעים
  • במהלך האירועים האלימים נהרג פלסטיני שנפצע מאש כוחות צה”ל. כמו כן נפצעו למעלה מ-900 פלסטינים. אינפוגרף שפרסם משרד הבריאות של חמאס בעזה המפלח את תמונת מצב הנפגעים ברחבי הרצועה מדווח על פלסטיני הרוג במזרח עזה ו-969 פצועים בחמשת מוקדי העימותים ברחבי הרצועה (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 13 באפריל 2018). יצוין, כי מאז החלו ההפגנות (30 במרץ 2018) נהרגו 34 פלסטינים[4] .

אינפוגרף שפרסם משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 13 באפריל 2018)
אינפוגרף שפרסם משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 13 באפריל 2018)

  • משרד הבריאות בעזה דיווח על מותו של אסלאם מחמוד חרזאללה, בן 28 ממזרח העיר עזה, אשר נפגע מירי במהלך השתתפותו ב”צעדת השיבה הגדולה” במזרח העיר עזה (סמא ניוז, 13 באפריל 2018). אביו, מחמוד חרזאללה, פעיל במנגנון הביטחון הלאומי. גופת ההרוג נעטפה בדגל ירוק של חמאס. בסוכת האבלים נתלתה כרזת אבל של חמאס. תנועת ההתנגדות העממית בעזה ציינה כי ההרוג נמנה עם שורותיה (חשבון הטוויטר PALINFO, 15 באפריל 2018)
הלווית אסלאם חרזאללה כשגופתו עטופה בדגל ירוק של חמאס (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 14 באפריל 2018).   אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס וח'ליל אלחיה, בכיר חמאס מגיעים לנחם את משפחת אסלאם חרזאללה (חשבון הטוויטר PALINFO, 15 באפריל 2018)
מימין : הלווית אסלאם חרזאללה כשגופתו עטופה בדגל ירוק של חמאס (דף הפייסבוק של אלרסאלה, 14 באפריל 2018). משמאל : אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס וח’ליל אלחיה, בכיר חמאס מגיעים לנחם את משפחת אסלאם חרזאללה (חשבון הטוויטר PALINFO, 15 באפריל 2018)
הכנות טרם האירועים
  • טרם צעדת יום השישי, יתכן מחשש חוסר היענות הציבור, נסעו מכוניות ברחובות הרצועה עליהן הוצבו רמקולים שקראו לציבור הפלסטיני לבוא להשתתף בפעילויות הצעדה. ברשתות החברתיות הופצו סרטונים המדגימים שריפת דגלי ישראל.
  • לאור ההפגנות הקודמות וכמות הנפגעים הרבה, הכינו עצמם שירותי הבריאות והקימו בכל מחנה בית חולים שדה . שירותי הבריאות התלוננו על מיעוט האמצעים המצויים בידם לטיפול בפצועים .
  • לאור מותו של עיתונאי מירי צה”ל באירועי השבוע שעבר פורסמו טרם ההפגנה הוראות לעיתונאים על פיהן התבקשו עיתונאים המגיעים לשטח ללבוש בגדים בצבע בולט לעין ללבוש אפוד ולחבוש קסדה שכתוב עליה Press . כמו כן התבקשו העיתונאים להגיע מצוידים במסכת גז (חשבון הטוויטר אמאמה, 12 באפריל 2018) [5].
  • פעילי הוועדות העממיות המארגנות את האירועים פרסמו מסר לעיתונות כי אין לנצל את פעילויות צעדת השיבה הגדולה לטובת אינטרסים מפלגתיים וכי יש להשתתף באירועים בדרכים לא אלימות. עזמי אלשיוח’י, מזכ”ל הוועדות העממיות, קרא להניף דגלי פלסטין ותמונות של אלה שנהרגו במסגרת ההפגנות, כולל של אלה המשתייכים ל”התנגדות” (מען, 12 באפריל 2018). אחמד אבו רתימה, דובר הצעדה, קרא לכלל המשתתפים להפגין בדרכים בלתי אלימות הוא גם הביע התנגדות להגדיר את יום השישי הקרוב כ”יום השישי של בקבוקי התבערה” (אלרסאלה.נט, 12 באפריל 2018).
  • ביום הצעדה פרסו מנגנוני הביטחון של חמאס כוחות בצירי ההגעה למוקדי העימות בגבול. כמו כן הגיעו אמבולנסים רבים לאזור(דף הפייסבוק של מנגנון הביטחון הלאומי בעזה, 13 באפריל 2018)
גלויי הזדהות
  • ביהודה ושומרון כמעט ולא אותרו גילויי הזדהות עם האירועים ברצועת עזה. תושבי מחנות הפליטים הפלסטינים בבירות ובצידון ערכו הפגנות תמיכה במסגרתן הציתו דגלי ישראל (צפא, 14 באפריל 2018).
פנייה למוסדות האו”ם
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות הפלסטינית באו”ם, הגיש פעם נוספת איגרת יושב ראש מועצת הביטחון, למזכ”ל האו”ם ויו”ר העצרת הכללית. באגרת ציין, כי העם הפלסטיני בחר להפגין “בדרכים לא אלימות” כדי להיאבק בישראל. למרות זאת לדבריו מבצעת ישראל מעשים תוקפניים נגד התושבים הפלסטינים והיא פרסמה הוראות לחיילי צה”ל לעשות שימוש בתחמושת חיה, כדורי גומי ופצצות גז נגד המפגינים. הוא קרא להעמיד את ישראל לדין ולהגן על העם הפלסטיני מפני פעולותיה של ישראל (ופא, 13 באפריל 2018).
  • מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטריש קרא לביצוע חקירה עצמאית וגלויה של אירועי האלימות בין הפלסטינים לבין ישראל גבול רצועת עזה. לדבריו, באירועים האחרונים היו מקרי מוות מיותרים. הוא קרא לשני הצדדים להימנע מפעולות שיגרמו לנפגעים נוספים (דניא אלוטן, 14 באפריל 2018).
צפי להמשך
  • אירועי יום השישי הקרוב (20 באפריל 2018 ) הוכרזו כאירועים המוקדשים להרוגים ולאסירים הפלסטינים ההכנות לקראת יום שישי הקרוב בעיצומן.

מצבורי צמיגים במרכזי הערים ברצועה במטרה להעבירם למוקדי העימותים סמוך לגדר הגבול עם ישראל באירוע הבא (חשבון הטוויטר PALINFO, 14 באפריל 2018)
מצבורי צמיגים במרכזי הערים ברצועה במטרה להעבירם למוקדי העימותים סמוך לגדר הגבול עם ישראל באירוע הבא (חשבון הטוויטר PALINFO, 14 באפריל 2018)

[1] על צעדות קודמות ראו פרסום מרכז המידע מ-10 באפריל 2018: "צעדת השיבה הגדולה": תמונת מצב, מאזן ביניים וצפי להמשך (עדכני ל-9 באפריל 2018)".
[2]

[3]
דובר חמאס פוזי ברהום אמר כי העובדה שהמפגינים שרפו את דגלי ישראל מהווה מסר לעולם לפיו העם הפלסטיני הוא בעליו של האדמה והגורם המחליט בכל הקשור לה (צפא, 13 באפריל 2018).
[4]
על זהות ההרוגים ראו פרסום מרכז המידע מ-12 באפריל 2018: "ממצאי ניתוח ראשוני של זהות ההרוגים באירועי "צעדת השיבה הגדולה" ב-30 במרץ וב-6 באפריל 2018".
[5]
על נסיבות מותו של צלם העיתונות ראו פרסום מרכז המידע מ-10 באפרל 2018: "מותו של צלם העיתונות הפלסטיני יאסר מרתג'א מירי צה"ל במהלך אירועי "צעדת השיבה הגדולה" הציף תופעה, שמצאה ביטוייה במבצע "צוק איתן", של פעילי חמאס (ארגוני טרור אחרים) המועסקים כאנשי תקשורת"