“צעדת השיבה הגדולה”: הפגנות יום שישי 8 ביוני 2018

נערים מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018).

נערים מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018).

אסמאעיל הניה, נואם בכנס לרגל יום ירושלים העולמי וצעדת השיבה (פאלטודי, 7 ביוני 2018)

אסמאעיל הניה, נואם בכנס לרגל יום ירושלים העולמי וצעדת השיבה (פאלטודי, 7 ביוני 2018)

שיגור עפיפון תבערה לעבר ישראל ממזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של העיתונאי טלאל אלנביה, 8 ביוני 2018)

שיגור עפיפון תבערה לעבר ישראל ממזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של העיתונאי טלאל אלנביה, 8 ביוני 2018)

אסמאעיל הניה, ח'ליל אלחיה וח'אלד אלבטש בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)

אסמאעיל הניה, ח'ליל אלחיה וח'אלד אלבטש בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)

פתחי חמאד, בכיר חמאס, סוחב עמו צמיג בדרכו ל

פתחי חמאד, בכיר חמאס, סוחב עמו צמיג בדרכו ל"מחנה השיבה" במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)

עיקרי תמונת המצב

אירועי יום שישי 8 ביוני 2018, שנועדו לציין את יום ירושלים העולמי (המצוין מידי שנה ע”י איראן) ואת “יום הנכסה” המשיכו להתאפיין בהתנהלות אלימה של המפגינים בהנהגה ובעידוד של חמאס. זו התבטאה בירי מנשק קל, השלכת מטענים, שיגור עפיפוני תבערה כמו גם עפיפונים ובלונים, שאליהם הוצמדו מטעני חבלה. בהפגנות יום שישי השתתפו למעלה מ-10,000 מפגינים, מספר דומה לזה של הפגנות השבוע שעבר, מספר נמוך בהרבה מהציפיות של חמאס. המפגינים פעלו בחמישה מוקדים לאורך גדר הביטחון. במהלך ההפגנות נהרגו ארבעה פלסטינים ונפצעו כ-600.[1] עד כה נהרגו בצעדות 124 פלסטינים מהם למעלה מ-80% פעילי טרור או כאלו המזוהים עם ארגוני הטרור. הפגנות יום שישי זכו לעידוד תעמולתי ומעשי מצד איראן: יום לפני הצעדה נאם יועצו של ח’אמנהאי באמצעות מסך וידאו בטקס שנערך בעיר עזה ואיראן אף חילקה סיוע כספי למשפחות הרוגי הצעדות של 500$ לכל משפחה.

  • ומה הלאה? אנו סבורים, כי הטרור והאלימות המלווים את הצעדות יימשכו במאפייניהם הנוכחיים וכי חמאס אינה מתכוונת בשלב זה לשוב לתקופת השקט היחסי, שנמשכה מאז תום מבצע “צוק איתן”, עד ל-30 במרץ 2018. ראשי חמאס הדגישו, כי הפעילויות במתכונת הנוכחית תמשכנה עד להסרת “המצור” מעל רצועת עזה, להערכתנו, עד למילוי שורת דרישות שהעלתה חמאס, שבמרכזן שיפור מהותי במצב הכלכלי ברצועה. “הרשות העליונה של צעדת השיבה ושבירת המצור” הודיעה בתום פעילויות ה-8 ביוני 2018, כי “צעדות השיבה” תמשכנה והביעה תקווה שהן תגלושנה גם לשטחי יהודה ושומרון, לשטח ישראל ולמדינות השכנות. קונקרטית, מסרה הועדה, כי יום שישי ה-15 ביוני, בו יחול עיד אלפטר, יהיה בסימן “יום השישי של הרחמים והניחומים”. היא קראה לערוך את תפילת החג בחמשת “מחנות השיבה” ולבקר את הפצועים ואת קרובי השהידים (מען, 8 ביוני 2018; פאלטודיי, 8 ביוני 2018). יש לקחת בחשבון, כי גם יום שישי זה ילווה בהתנהלות אלימה מצד הפלסטינים.
אירועי יום שישי 8 ביוני 2018
  • אירועי יום שישי האחרון, יום השישי העשירי לצעדות המחאה, התקיימו תחת השם “צעדת המיליון לירושלים” וצוינו בהם שני אירועים: יום ירושלים – יום שישי האחרון של חודש רמצ’אן המצוין מדי שנה מאז המהפכה האסלאמית ע”י איראן כדי לבטא את תמיכתה במאבק הפלסטיני וב”שחרור ירושלים”; ויום
    הנכסה –
    יום השנה ה-51 למפלת מדינות ערב במלחמת ששת הימים (לאחר שהאירועים לצין יום זה נדחו מ-5 ביוני ליום שישי, 8 ביוני).
  • האירועים החלו אחרי הצהריים בסביבות 1500 לאחר שאלפים יצאו מהמסגדים לאחר תפילת יום שישי והחלו להתאסף ב”מחנות השיבה”. בהפגנות השתתפו על פי ההערכות למעלה מ-10,000 מפגינים בחמישה מוקדים עיקריים לאורך גבול רצועת עזה-ישראל. שני מוקדי התפרעויות המרכזיים היו באזור ג’באליא בצפון הרצועה וח’אן יונס בדרומה. כמידי שבוע הבעירו המפגינים צמיגים ויידו אבנים. כמו כן היו מספר ניסיונות לפגוע בחיילי צה”ל באמצעות ירי מנשק קל, יידוי רימונים והשלכת מטענים. כמה מפגינים ניסו לחבל בגדר הביטחון. בנוסף שיגרו הפלסטינים עשרות עפיפוני תבערה. בין העפיפונים ששוגרו היו גם כמה עפיפונים אליהם הוצמדו מטעני חבלה. כוחות צה”ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות בהתאם להוראות הפתיחה באש (דובר צה”ל, 11 ביוני 2018).
נערים מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח ח'אן יונס (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018).   שריפת דגל ישראל (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)
מימין: נערים מפגינים מושכים את גדר התיל הסמוכה לגדר הביטחון במזרח ח’אן יונס (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018). משמאל: שריפת דגל ישראל (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)
  • ביום שבת, 9 ביוני 2018, נמשכו שריפות בנגב המערבי, שנגרמו מעפיפוני תבערה ובלוני הליום, ששוגרו מהרצועה לעבר ישראל. השריפות פרצו בעשרה מוקדים שונים כוחות הכיבוי השתלטו על השריפות. לא היו נפגעים אך נגרם נזק רב לשטחים חקלאיים. ב-9 ביוני 2018 תקף לראשונה כלי טיס של חיל האוויר חוליה שעסקה בהכנה של בלונים ועליהם מטעני נפץ בבית חאנון.
המענה של צה”ל
  • צה”ל נערך כמידי יום שישי לקראת ההפגנות ואף ניסה לבצע מספר פעולות מנע. יום קודם לכן פיזרו מטוסי צה”ל כרוזים, אשר הזהירו את תושבי הרצועה שלא להתקרב אל הגדר או לפגוע בה (דובר צה”ל, 7 ביוני 2018) .
  • ב-8 ביוני 2018 בשעות הבוקר, טרם תחילת ההפגנות, הבעירו כלי טיס לא מאוישים של חיל האוויר ערימות של צמיגים ברצועה שנועדו לשימוש בעת ההפגנות. בתקשורת הפלסטינית דווח, כי כלי טיס הטילו פצצות תבערה לעבר צמיגים מזרחית לרפיח וכי הם פועלים כדי לכבות את האש באזור. מיד לאחר מכן דווח, כי “יחידת הצמיגים” בח’אן יונס החלה להעביר צמיגים לרפיח במקום אלה שהושמדו על ידי צה”ל (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 8 ביוני 2018).
עידוד הציבור להגיע לאירועי 8 ביוני
  • בשל העובדה שההפגנות ציינו שני מועדים חשובים ניסו המארגנים ובראשם חמאס לגייס רבים להשתתפות נרחבת באירועים. כיומיים לפני קיום הצעדות נערכה ברחבי הרצועה פעילות גיוס נרחבת. בטקס שנערך ב-6 ביוני 2018 קרא ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין וראש הועדה העליונה לצעדות השיבה, לציבור הרחב להשתתף בהפגנות יום שישי ולהמשיך במאבק. כמו כן הופצו פרטים אודות הסעות מאורגנות מרחבי הרצועה להובלת המפגינים למוקדי ההפגנות השונים. לנוכח המאמץ המקדים להביא קהל רב נראה לנו, כי מספר המשתתפים באירועי 8 ביוני לא ענה על ציפיות חמאס.
  • בעמוד הפייסבוק של “צעדת השיבה הגדולה” פורסמה פניה למשתתפים, שבה נמסר כי הפעילויות תתמקדנה ב”התאספות שלווה” מול הגדר כדי להעביר את המסר של העם הפלסטיני לעולם. נכתב כי הפעילויות יכללו חיתוך הגדר אך לא יכללו עימותים עם חיילי צה”ל (דף הפייסבוק של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018). כמו בעבר הסיסמאות המדברות על הפגנות שלוות היו מילים ריקות ובפועל התקיימה בהן רמה גבוהה של אלימות מצד המפגינים הפלסטינים ופעילי טרור, שהשתלבו עימם.
כנס בעזה ב-7 ביוני לציון יום ירושלים העולמי
  • יום קודם לצעדה, ב-7 ביוני 2018, קיימו הארגונים הפלסטינים כנס בעיר עזה לציון יום ירושלים העולמי וכהוקרה למשפחות השהידים שנהרגו במהלך הצעדות ברצועה. בטקס נאם (באמצעות מסך וידאו) עלי אכבר וליאתי, יועצו של ח’אמנהאי, מנהיג איראן, אשר הבטיח סיוע כספי למשפחות ההרוגים בצעדות. עלי אכבר וליאתי הדגיש, כי האנתפאדה הפלסטינית הינה הדרך היחידה להתמודד עם הסכנות הנשקפות לירושלים. לדבריו, ירושלים היא הסמל של הפלסטינים וביכולתה לאחד את המוסלמים (ערוץ אלכות’ר, 7 ביוני 2018).

נאום עלי אכבר וליאתי מוקרן על גבי מסך בפני באי הכנס (פאלטודי, 7 ביוני 2018)
נאום עלי אכבר וליאתי מוקרן על גבי מסך בפני באי הכנס (פאלטודי, 7 ביוני 2018)

  • בתקשורת הערבית והאיראנית נמסר, כי משפחות שהידים שנהרגו בצעדות השיבה ברצועה קיבלו סיוע כספי בסך 500$ לכל משפחה(ערוץ אלכות’ר האיראני בשפה הערבית, 8 ביוני 2018). לאחר הכנס של 7 ביוני נערכה סעודת שבירת הצום (אפטאר) למשפחות השהידים וחולק סיוע כספי בסכום של 500$ לכל משפחה (פאלטיוב, 8 ביוני 2018).
  • בדברים שנשא אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הוא התייחס ל”צעדות השיבה” ואמר כי למרות שהפלסטינים מקריבים את בניהם בצעדות ההלו זוהי הינה דרך המאבק המתאימה ביותר בשלב זה. הניה ציין כי הצעדות הביאו לפריצת דרך מדינית ותקשורתית בכל הנוגע לניהול המאבק עם ישראל, לשחרור פלסטין והכרה בזכות השיבה. הן הוכיחו כי למרות ה”מצור” יש לעם הפלסטיני יכולת לקחת על עצמו יוזמות לפרוץ דרכים ולהעלות את הסוגיה הפלסטינית לראש סדר היום. בהתייחסו לסבב ירי הרקטות ופצצות המרגמה אמר הניה, כי סבב הלחימה האחרון הדגיש את התלכדות כל דרכי “ההתנגדות” וביניהם ההתנגדות העממית, הצבאית, המדינית והתקשורתית (אלאקצא, 7 ביוני 2018).
השימוש בעפיפונים באירועי 8 ביוני
  • באירועי 8 ביוני נמשך ואף גבר השימוש בעפיפונים. עפיפוני תבערה רבים שוגרו לשטח ישראל במהלך הצעדה וגרמו לכארבעים שריפות בשטח ישראל. חמאס ושאר ארגוני הטרור מודעים לנזק הכלכלי המוראלי ואף התדמיתי, שנגרם לישראל כתוצאה משיגור העפיפונים. לאור “הצלחת” עפיפוני התבערה החלו הפלסטינים לשגר גם עפיפונים ובלוני הליום, שאליהם חוברו מטעני חבלה. תושבי יישובי עוטף עזה הוזהרו שלא להתקרב לעפיפונים ולא לגעת בהם. הפעילים המשגרים את העפיפונים מכנים עצמם “יחידות אלזוארי” או “יחידות בני אלזוארי”, על שמו של מהנדס התעופה התוניסאי מחמד אלזוארי, שפעל עבור חמאס ונהרג בתוניס.[2]
עפיפוני תבערה וכרוזים, שהוכנו לשיגור לעבר ישראל מימין נכתב: אתם בטווח עפיפוני בני אלזוארי: בארי, רעים, כיסופים. על החתום "בני אלזוארי, מרכז הרצועה" (דף הפייסבוק של איאד מחמד אלבאז אבו משיר, פעיל במשטרה הצבאית ברצועה, 8 ביוני 2018)   עפיפוני תבערה וכרוזים, שהוכנו לשיגור לעבר ישראל מימין נכתב: אתם בטווח עפיפוני בני אלזוארי: בארי, רעים, כיסופים. על החתום "בני אלזוארי, מרכז הרצועה" (דף הפייסבוק של איאד מחמד אלבאז אבו משיר, פעיל במשטרה הצבאית ברצועה, 8 ביוני 2018)
עפיפוני תבערה וכרוזים, שהוכנו לשיגור לעבר ישראל מימין נכתב: אתם בטווח עפיפוני בני אלזוארי: בארי, רעים, כיסופים. על החתום “בני אלזוארי, מרכז הרצועה” (דף הפייסבוק של איאד מחמד אלבאז אבו משיר, פעיל במשטרה הצבאית ברצועה, 8 ביוני 2018)
עפיפונים, שעליהם תמונות שהידים. מימין: דמותה של השהידה רזאן אלנג'אר (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)   עפיפונים, שעליהם תמונות שהידים. מימין: דמותה של השהידה רזאן אלנג'אר (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)
עפיפונים, שעליהם תמונות שהידים. מימין: דמותה של השהידה רזאן אלנג’אר (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)
ביצוע פיגועים בחסות ההפגנות

במהלך ההפגנות נעשו מספר ניסיונות לפגוע בכוחות צה”ל מצה”ל נמסר, כי בוצע ירי לעבר עמדות צה”ל בצפון הרצועה. לא היו נפגעים . כמו כן הושלך רימון ומטען צינור כמו כן שוגר עפיפון שנשא ככל הנראה חומר נפץ. העפיפון התפוצץ באוויר (דובר צה”ל, 8 ביוני 2018).

דרבון המשתתפים ע”י בכירי חמאס
  • בכירי חמאס נכחו בשטח ואף עודדו את ההמונים להמשיך בפעילות הצעדות. בין הבכירים אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, שהיה נוכח בהפגנות במזרח עזה (דניא אלוטן, 8 ביוני 2018). פתחי חמאד, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח’ליל אלחיה חבר הלשכה המדינית של חמאס ועוד. כל הדוברים הדגישו, כי העם הפלסטיני ימשיך בג’האד, ב”התנגדות” “ובקיום צעדות בדרכי שלום עד לסיום הכיבוש” (אלקדס, 8 ביוני 2018).
  • אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת אמר כי הצעדות בדרכי שלום שבמסגרתן נהרגים צעירים מירי האויב הציוני מוכיחות, כי “ההתנגדות” לא יושבת בחיבוק ידיים הפלסטינים ניפצו את המשוואה שישראל מנסה לכפות ויצרו משוואה חדשה באמצעות הצעדות. לדבריו הישג חשוב הוא לעם הפלסטיני שהסוגיה הפלסטינית מקבלת קדימות ונמצאת בראש סדר העדיפות בהיבט התקשורתי והמדיני (שהאב, 8 ביוני 2018).
השתתפות ילדים באירועים
  • כבכל שבוע גם הפעם הייתה השתתפות ערה של ילדים ובני נוער בהפגנות. חלקם היו גם הפעם בקו העימות הראשון מול חיילי צה”ל. בן ההרוגים בצעדה היה נער בן 15, אשר מזוהה עם חמאס (גופתו נעטפה בדגל חמאס).
ילדים נושאי עפיפונים עם דמויות השהידים (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)   ילדים נושאי עפיפונים עם דמויות השהידים (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)
ילדים נושאי עפיפונים עם דמויות השהידים (דף הפייסבוק של הרשות העליונה של צעדת השיבה הגדולה, 8 ביוני 2018)
נספח
התפלגות זהות הרוגי “צעדת השיבה הגדולה” (עדכון[3])
  • בצעדה האחרונה של יום שישי (8 ביוני) נהרגו ארבעה בני אדם. שניים מההרוגים, ביניהם נער בן 15, מזוהים עם חמאס שיוכם הארגוני של שניים מהם עדיין לא ידוע לנו.
  • על פי משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה מספר ההרוגים ברצועה מאז תחילת “צעדת השיבה” הינו 127 בני אדם (דף הפייסבוק של דובר משרד הבריאות ברצועה, 8 ביוני 2018). מרכז המידע איתר ובדק עד כה שמות 124 הרוגים.
  • מתוך 124 הרוגים ששמותיהם אותרו 102 הינם פעילי טרור או כאלו המזוהים עם ארגוני הטרור (למעלה מ-80%). בין הפעילים או המזוהים עם ארגוני הטרור שנהרגו בולטים 69 פלסטינים אשר, פעילים בחמאס או מזוהים עם חמאס (כ-67% מפעילי הטרור או כאלו המזוהים עם ארגוני הטרור שנהרגו בצעדות). שלושה הרוגים הינם פעילי טרור אך שיוכם הארגוני אינו ברור באשר חמאס וארגוני טרור נוספים טענו, כי הם משתייכים אליהם (בסטטיסטיקה נכללו השלושה הללו ע”י מרכז המידע ברשימת פעילי חמאס). זהותם של 22 הרוגים אינה ידועה עד כה. ניתן להניח, כי רובם היו אזרחים.
זהותם של הרוגי “צעדת השיבה הגדולה”

זהותם של הרוגי "צעדת השיבה הגדולה"

[1] שניים מזוהים עם חמאס ושיוך ארגוני של שניים נוספים אינו ידוע לנו.
[2]
ב-15 בדצמבר 2016 דווח על הריגתו של מחמד אלזוארי, בן 49, מהנדס במקצועו, מהעיר צפאקס, שבמזרח תוניס. אלזוארי נהרג מירי לעבר כלי רכבו. אלזוארי נולד למשפחה דתית בתוניס. עם תום לימודיו ושירותו הצבאי עבר קורס טיס אזרחי שבסיומו התקבל לעבודה בחברת התעופה "תוניס אייר". בעקבות פעילותו במפלגה האסלאמית אלנהצ'ה הוא פוטר ממשרתו ונמלט לסודאן. ב-1991 עבר לסוריה והצטרף לזרוע הצבאית של חמאס. במסגרת פעילותו בחמאס עסק בפיתוח כלי טיס בלתי מאוישים וטיסנים.
[3]
פרוט הרוגי הצעדות ראו מסמך מרכז המידע מ-25 במאי 2018: "ממצאי בדיקת זהות ההרוגים הפלסטינים באירועי צעדת השיבה הגדולה (30 במרץ – 15 במאי 2018).