“צעדת השיבה” 3 באוגוסט 2018

הלוויה סמלית למחבל, שביצע פיגוע דקירה קטלני ביישוב אדם, במסגרת אירועי צעדת יום שישי (דף הפייסבוק של

הלוויה סמלית למחבל, שביצע פיגוע דקירה קטלני ביישוב אדם, במסגרת אירועי צעדת יום שישי (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)

הלוויה סמלית למחבל, שביצע פיגוע דקירה קטלני ביישוב אדם, במסגרת אירועי צעדת יום שישי (דף הפייסבוק של

הלוויה סמלית למחבל, שביצע פיגוע דקירה קטלני ביישוב אדם, במסגרת אירועי צעדת יום שישי (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)

הפרחת בלונים במרכז הרצועה אליהם הוצמדו תמונות אסירים והרוגים פלסטינים ומסרים שונים לישראל (דף הפייסבוק של

הפרחת בלונים במרכז הרצועה אליהם הוצמדו תמונות אסירים והרוגים פלסטינים ומסרים שונים לישראל (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)

פלסטינים שחדרו לעמדת צלפים של צה

פלסטינים שחדרו לעמדת צלפים של צה"ל במזרח רפיח לוקחים ציוד מהעמדה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)

חברי הלשכה המדינית של חמאס, עזת אלרשק ומאהר עביד (בחולצה האדומה בתצלום השמאלי), שהגיעו עם משלחת חמאס מ

חברי הלשכה המדינית של חמאס, עזת אלרשק ומאהר עביד (בחולצה האדומה בתצלום השמאלי), שהגיעו עם משלחת חמאס מ"החוץ" לביקור ב"מחנה השיבה" במזרח מחוז מרכז הרצועה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)

חברי הלשכה המדינית של חמאס, עזת אלרשק ומאהר עביד (בחולצה האדומה בתצלום השמאלי), שהגיעו עם משלחת חמאס מ

חברי הלשכה המדינית של חמאס, עזת אלרשק ומאהר עביד (בחולצה האדומה בתצלום השמאלי), שהגיעו עם משלחת חמאס מ"החוץ" לביקור ב"מחנה השיבה" במזרח מחוז מרכז הרצועה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)

כללי
  • ביום שישי 3 באוגוסט 2018 התקיימה “צעדת השיבה” תחת הכותרת “נאמנות לשהידים של ירושלים – השהיד מחמד טארק יוסף” (המחבל שביצע את הפיגוע בישוב אדם ב-26 ביולי 2018 בו נהרג אזרח ישראלי). החל משעות הצהרים התאספו למעלה מ-8,000 מפגינים פלסטינים בחמשת המוקדים “המסורתיים” לאורך גדר הגבול עם ישראל.
  • במהלך האירועים הופגנה אלימות רבה מצד המפגינים, שהתעמתו עם כוחות צה”ל והשליכו סמוך לגדר מטען ובקבוקי תבערה. שיאם של האירועים האלימים היה כאשר קבוצת פלסטינים חצתה את גדר הביטחון. החוליה הצליחה להיכנס למוצב צה”ל ולשוב לרצועה. ב”צעדת השיבה” נכחו הפעם גם ראשי חמאס שמחוץ לרצועה בראשות צאלח אלערורי סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, שהגיעו לרצועת עזה ממצרים כדי לדון עם ראשי חמאס בנושא ההסדרה עם ישראל. בכירי חמאס שבו והצהירו כי הצעדות תימשכנה עד להשגת כל מטרותיהן.
  • התנהלות חמאס מצביעה איפא, כי במקביל לשיחות על ההסדרה, בהם מעורבים שליח האו”ם והמצרים, ממשיכה חמאס לנהוג במדיניות של אלימות מבוקרת מול ישראל. מדיניות זאת נועדה להפעיל על ישראל לחץ רצוף ושיטתי בשטח עד להגעה להסדרה שתספק את חמאס. זוהי איפא מדיניות של הליכה על הסף הטומנת בחובה סיכוני הידרדרות, גם אם אין לחמאס עניין בכך.
מהלך האירועים
  • ביום שישי 3 באוגוסט 2018 החל משעות הצהריים, התאספו למעלה מ-8,000 מפגינים פלסטינים בחמישה מוקדים “המסורתיים” לאורך גדר הגבול עם ישראל. במהלך האירועים נערכה למחבל שביצע את הפיגוע באדם הלוויה סמלית (חשבון הטוויטר פאל אינפו, 4 באוגוסט 2018). ילדים פלסטינים שיגרו עפיפונים ובלונים עליהם תמונתו תמונות שהידים נוספים ותמונות אסירים פלסטינים (דניא אלוטן, 3 באוגוסט 2018).

כרזה שהונפה במזרח העיר עזה המעודדת ביצוע פיגועי דקירה. על הכרזה נכתב: פגע  באמצעות סכינך, ונקום את נקמת אדמתך ודתך. צעירים, אחדות ומהפכה נגד הכובש  (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 4 באוגוסט 2018)
כרזה שהונפה במזרח העיר עזה המעודדת ביצוע פיגועי דקירה. על הכרזה נכתב: פגע
באמצעות סכינך, ונקום את נקמת אדמתך ודתך. צעירים, אחדות ומהפכה נגד הכובש
(דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 4 באוגוסט 2018)

הפרחת בלונים במרכז הרצועה אליהם הוצמדו תמונות אסירים והרוגים פלסטינים ומסרים שונים לישראל  (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)   הפרחת בלונים במרכז הרצועה אליהם הוצמדו תמונות אסירים והרוגים פלסטינים ומסרים שונים לישראל  (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)
הפרחת בלונים במרכז הרצועה אליהם הוצמדו תמונות אסירים והרוגים פלסטינים ומסרים שונים לישראל
(דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 3 באוגוסט 2018)

במהלך האירועים הופגנה אלימות רבה מצד הנוכחים אשר ניסו לחבל במתקנים ביטחוניים לאורך הגדר. בכמה מקרים היו עימותים אלימים עם כוחות צה”ל שיאם של האירועים היה כאשר מספר פלסטינים חצו את גדר הביטחון בדרום רצועת עזה. הם השליכו סמוך לגדר מטען ובקבוקי תבערה ולאחר מכן שבו לרצועת עזה (דובר צה”ל, 3 באוגוסט 2018). התקשורת הפלסטינית דיווחה על מספר פלסטינים, שחצו את הגדר, והצליחו להיכנס למוצב צה”ל. על פי הדיווחים חלק מהמפגינים שחצו את הגדר חזרו לרצועת עזה כשברשותם ציוד של צה”ל (דניא אלוטן שהאב, 3 באוגוסט 2018).

 

‏‏תמונה מסרטון המתעד חיתוך גדר הביטחון לפני החדירה לעמדת צלפים של צה"ל (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)
תמונה מסרטון המתעד חיתוך גדר הביטחון לפני החדירה לעמדת צלפים של צה”ל (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 3 באוגוסט 2018)

  • בתגובה לחדירה תקף טנק של צה”ל עמדה של חמאס (דובר צה”ל, 3 באוגוסט 2018). התקשורת הפלסטינית דיווחה כי כוחות צה”ל תקפו עמדת תצפית של “מגני הספר” במזרח רפיח וכי לא היו נפגעים (חשבון הטוויטר אמאמה, 3 באוגוסט 2018).
“טרור ההצתות”
  • טרור ההצתות נמשך בהיקף נרחב. במהלך יום שישי נרשמו למעלה מעשרים אירועי שריפות ביישובי עוטף עזה, שנגרמו מבלוני תבערה.

‏‏הפרחת עפיפון אליו נקשר צמיג בוער במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 ו-5 באוגוסט 2018)       ‏‏הפרחת עפיפון אליו נקשר צמיג בוער במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 ו-5 באוגוסט 2018)
הפרחת עפיפון אליו נקשר צמיג בוער במזרח העיר עזה (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 3 ו-5 באוגוסט 2018)

נפגעים פלסטינים בצעדות השיבה
  • משרד הבריאות דיווח על מותו של פלסטיני אחד שהשתתף בצעדה ועל 220 פצועים בדרגות חומרה שונות (חשבון הטוויטר של אשרף אלקדרה, 3 באוגוסט 2018). יום לאחר מכן דווח על פלסטיני נוסף שמת מפצעיו (חשבון הטוויטר של אשרך אלקדרה, 4 באוגוסט 2018).
אחמד יחיא עטאללה יאע'י , אחד ההרוגים ב"צעדת השיבה", במהלך פעולה אלימה  בקרבת הגדר (דף הפייסבוק של אבו מחמוד יאע'י, 4 באוגוסט 2018)     אחמד יחיא עטאללה יאע'י , אחד ההרוגים ב"צעדת השיבה", במהלך פעולה אלימה  בקרבת הגדר (דף הפייסבוק של אבו מחמוד יאע'י, 4 באוגוסט 2018)
אחמד יחיא עטאללה יאע’י , אחד ההרוגים ב”צעדת השיבה”, במהלך פעולה אלימה
בקרבת הגדר (דף הפייסבוק של אבו מחמוד יאע’י, 4 באוגוסט 2018)
  • משרד הבריאות ברצועה פרסם ב-30 ביולי 2017 נתונים הקשורים לנפגעי צעדות השיבה. לדברי ההודעה מאז החלו הצעדות ועד לפרסום הדו”ח נהרגו 155 פלסטינים בין ההרוגים 23 ילדים ושלוש נשים. כמו כן נפצעו 17,259 פלסטינים בדרגות חומרה שונות משאיפת גז. 404 פלסטינים נפצעו באורח קשה 4,141 באורח בינוני ו-4,354 באורח קל (דף הטוויטר של אשרף אלקדרה, 30 ביולי 2018). הערת מרכז המידע: מבדיקות שעשה מרכז המידע עלה, כי מרבית ההרוגים ב”צעדות השיבה” משתייכים לארגוני הטרור (בעיקר לחמאס) או כאלו המזוהים עימם. גם בכירים בחמאס הודו, כי מרבית ההרוגים נמנים על אנשיהם.
השתתפות בכירי חמאס
  • כבכל שבוע נטלו חלק בצעדה בכירי חמאס. השבוע השתתפו באירועים גם חברי הלשכה המדינית של חמאס ב”חוץ”, שהגיעו לרצועת עזה, דרך מצרים, לדון בפרטי הסדרה אפשרית עם ישראל. צלאח אלערורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, ממשוחררי עסקת שליט, השתתף בפעילויות מזרחית לג’באליא שבמרכז רצועת עזה (דניא אלוטן, 3 באוגוסט 2018). חסאם בדראן, דובר חמאס “בחוץ” הגיע למחנה השיבה מזרחית לעיר עזה (חשבון הטוויטר פאל די אף, 3 באוגוסט 2018). כמו כן הגיעו בכירי חמאס מוסא אבו מרזוק, מאהר צלאח ועזת אלרשק.
בכירי חמאס ב"צעדת השיבה". מימין: סגן יו"ר המועצה המחוקקת ובכיר חמאס, אחמד בחר, וחבר הלשכה המדינית של חמאס, מחמד נצר, שהגיע עם משלחת חמאס מ"החוץ" במחנה השיבה במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 3 באוגוסט 2018)    בכירי חמאס ב"צעדת השיבה". מימין: סגן יו"ר המועצה המחוקקת ובכיר חמאס, אחמד בחר, וחבר הלשכה המדינית של חמאס, מחמד נצר, שהגיע עם משלחת חמאס מ"החוץ" במחנה השיבה במזרח ג'באליא (דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 3 באוגוסט 2018)
בכירי חמאס ב”צעדת השיבה”. מימין: סגן יו”ר המועצה המחוקקת ובכיר חמאס, אחמד בחר, וחבר הלשכה המדינית של חמאס, מחמד נצר, שהגיע עם משלחת חמאס מ”החוץ” במחנה השיבה במזרח ג’באליא (דף הפייסבוק של המועצה המחוקקת ברצועה, 3 באוגוסט 2018)
  • חסאם בדראן, דובר חמאס ב”חוץ”, נשא את תמונתו של המחבל, שהרג את תושב אדם ב-26 ביולי 2018,בדברים שנשא הוא ציין כי זהו כבוד גדול עבורו ועבור הנהגת חמאס להיות נוכחים ב”צעדת השיבה”. הוא בירך את תושבי רצועת עזה ואמר כי ההנהגה ב”חוץ” הגיעה לקחת חלק בפעילויות “צעדת השיבה” במטרה לעמוד לצד העם הפלסטיני. בדראן ציין כי הוא אינו יכול לומר שהם נמצאים במרחק מטרים ספורים מהגבול משום ש”אין זה הגבול אלא חלק מהמולדת שנכבשה”. עוד ציין כי הצעדות הן “שיעור” שמלמדים הפלסטינים את העולם, כפי שהם פעלו במהלך האנתיפאדה הראשונה, וכפי שהם תקפו את תל אביב או פעלו במנהרות, כל אלו הן “תחנות מפוארות” שכל בני החורין בעולם לומדים מהם (ערוץ אלאקצא, 3 באוגוסט 2018).
חסאם בדראן, דובר חמאס ב"חוץ" שהגיע עם משלחת חמאס לביקור ברצועה במחנה השיבה במזרח העיר עזה.    אהר צלאח, (משמאל) שהגיע אף הוא עם משלחת חמאס מ'החוץ' לביקור ברצועה (דף הפייסבוק של "הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה", 3 באוגוסט 2018)
מימין: חסאם בדראן, דובר חמאס ב”חוץ” שהגיע עם משלחת חמאס לביקור ברצועה במחנה השיבה במזרח העיר עזה. משמאל: מאהר צלאח, (משמאל) שהגיע אף הוא עם משלחת חמאס מ’החוץ’ לביקור ברצועה (דף הפייסבוק של “הרשות הלאומית העליונה של צעדת השיבה”, 3 באוגוסט 2018)
  • רוב הדוברים היו נחושים בדעתם כי הצעדות תמשכנה עד להשגת מטרותיהן. להלן התבטאויות נוספות:
    • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, אמר, כי צעדות השיבה תמשכנה במטרה להשיג את המטרות הלאומיות וכי הן קרובות יותר מאי פעם להשיג מטרות אלה, לאחר ההקרבה המרובה שהעם הפלסטיני חווה. הוא ציין, כי ההשתתפות בצעדות משקפת את מעורבותו של העם הפלסטיני במערכה המתנהלת “בדרכי שלום” ולהתמודדות עם הניסיונות לחסל את הסוגיה הפלסטינית (חשבון הטוויטר שבכה קדס, 3 באוגוסט 2018).
    • משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר כי צעדת השיבה מעידה על אחדות העם הפלסטיני ועל כך ש”השיבה” קרובה מאד. לדבריו הצעדה מעידה על כך שננקטים צעדים בזירה הפלסטינית להסרת ה”מצור” והסנקציות המוטלים על הרשות הפלסטינית ועל העם הפלסטיני (אלוטניה, 3 באוגוסט 2018).
    • אחמד בחר, סגן יו”ר המועצה המחוקקת, אמר כי צעדות השיבה תמשכנה עד שתושגנה כל המטרות הוא הביע הערכה להתנגדות הפלסטינית אשר הגנה על צעדות אלה ויצרה את אסטרטגיה ההרתעה (פלסטין אליום, 3 באוגוסט 2108).
    • אחמד אלמדלל, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי העם הפלסטיני לא ייסוג מגבול הרצועה עד שתושגנה כל מטרותיו. הוא התייחס לכך שישראל נאבקת בעפיפוני התבערה באמצעות טילים ממטוסים ואמר כי הדבר מצביע על אוזלת ידה של ישראל ועל חולשתה (ערוץ אלאקצא, 3 באוגוסט 2018).
לוחמה משפטית
  • ב-1 ביולי 2018 מסרה הרשות הפלסטינית, כי אנשיה העבירו לבית הדין הבינלאומי (ICC) בהאג תיק העוסק לדבריהם “בפשעיה” של ישראל והפרות של החוקים הבינלאומיים שביצע צה”ל במסגרת “פעולות הדיכוי” נגד הצעדות הנערכות “בדרכי שלום” ((המונח “בדרכי שלום” הינו כוזב, ואינו מבטא את אופי האירועים בשטח). התיק יכלול דו”חות בנוגע לפגיעות ישראל במפגינים ב”צעדות השיבה” ו”פשעים” שישראל ביצעה נגד ילדים, עיתונאים וצוותים רפואיים (אלקדס, 1 באוגוסט 2018). הערת מרכז המידע: במהלך הצעדות השתמשו הפלסטינים באכוונת חמאס ובהשתתפות פעיליו, במגוון של פעולות אלימות, כולל באירועי יום שישי האחרון.
צפי להפגנות הבאות
  • במסיבת עיתונאים שערכה “הרשות הלאומית העליונה לצעדת השיבה הגדות ולהסרת המצור” קראה הרשות לתושבי הרצועה לערוך הפגנות מול משרדי אונר”א. הרשות ציינה, כי היא תומכת במאמצים המצריים לפיוס . יחד עם זאת הבהירה כי הצעדות תמשכנה כסדרן בכל יום שישי. הועדה הכריזה כי צעדת יום שישי הבא (10 באוגוסט 2018) תעמוד בסימן “החירות והחיים לרצועת עזה” (פאל טודיי, 3 באוגוסט 2018).