קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, פרסם סרטון שבו מודים ילדי רצועת עזה לאיראן על הסיוע שהיא מעניקה לרצועה. ברקע עומדת ההתקרבות ביחסי חמאס-איראן.

ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).

ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).

ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).

ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).

עיקרי הדברים

לאחרונה פרסם ערוץ אלעאלם האיראני סרטון מחשבון האינסטגרם של קאסם סולימאני, מפקד כוח אלקדס, הממלא תפקיד מרכזי בחתרנות האיראנית במזרח התיכון ובסיוע של איראן לארגוני הטרור הפלסטינים. בסרטון בשפה הערבית (לו התלווה תרגום בפרסית), נראים ילדים פלסטינים מעזה, עומדים בסמוך לגבול עם ישראל, מניפים דגלי פלסטין ותמונות של קאסם סלימאני. כותרת הסרטון: “מסר מילדי פלסטין אל חאג’ קאסם סלימאני”. בסרטון מדגישים הילדים, כי הם גאים בסולמאני, אוהבים אותו ומודים לו ולאיראן על הסיוע שהם מעניקים לרצועת עזה (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).

  • הסרטון הופץ ע”י ערוץ אלעאלם יום לפני שפרצו הפגנות סוערות באיראן[1], במהלכן זכה סלימאני לביקורת קשה מצד המפגינים, כמי שאחראי להוצאות הכספים המיותרות לסוריה, עיראק, לבנון ומדינות נוספות במזרח התיכון. המפגינים מחו נגד מדיניות המשטר המעדיף ההתערבות צבאית בסוריה ובעיראק ותמיכה בארגוני טרור על פני פתרון המצוקות הכלכליות והחברתיות של אזרחי איראן.



מימין: ילדי רצועת עזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן (ערוץ אלעאלם, 27 בדצמבר 2017)ץ משמאל: מפגינים בשיראז מציתים פוסטר של קאסם סלימאני (טוויטר, 30 בדצמבר 2017)

  • נראה כי המופע של ילדי רצועת עזה לא היה ספונטני אלא מדובר בסרטון מגמתי, שיתכן והוזמן על ידי קאסם סלימאני. ברקע הסרטון עומדים ההתקרבות ביחסי איראן-חמאס[2], המחאות הפלסטיניות בעקבות הצהרת טראמפ ופולחן האישיות של סלימאני בשנים האחרונות. “פולחן אישיות” זה מתבטא, בין השאר, בכיסוי תקשורתי אינטנסיבי של פעולות סלימאני באיראן בזירות הלחימה השונות שבהם מעורב כוח קדס (בעיקר בעיראק ובסוריה). הסרטון צוטט על ידי אתרים איראניים רבים, אך עד כה לא איתרנו ציטוט שלו באתרים פלסטינים.

שקופית הפתיחה של הסרטון. הכותרת בערבית ובפרסית: "מסר מילדי פלסטין אל חאג' קסאם סלימאני"  (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017)
שקופית הפתיחה של הסרטון. הכותרת בערבית ובפרסית: “מסר מילדי פלסטין אל חאג’ קסאם סלימאני”
(ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017)

ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן  (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).   ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן  (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).
ילדים פלסטינים בעזה מודים לקאסם סלימאני ולאיראן
(ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).

[1] ב-28 בדצמבר 2017 פרצו בעיר משהד באיראן הפגנות בדרישה לשיפור המצב הכלכלי. ההפגנות התפשטו בהדרגה לערים נוספות, ובכללן טהראן, והמפגינים החלו להשמיע קולות גם נגד המשטר, כולל נגד המנהיג העליון ח'אמנהאי. במהלך ההפגנות נשמעו קריאות נגד מדיניות המשטר מחוץ לאיראן ("די לשלוח כסף לסוריה, תחשבו עלינו", "לא לעזה, לא ללבנון, נמות למען איראן" וכיו"ב) במהלך ההפגנות אף הוצתו פוסטרים של המנהיג העליון ושל מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני. נראה כי המחאות נמצאות עתה בדעיכה.
[2] על ההתקרבות ביחסי חמאס-איראן ייצא פרסום נפרד של מרכז המידע.