קמפיין התרמה חדש של הזרוע הצבאית של חמאס, כחודש לאחר שארה”ב סיכלה גיוס תרומות של חמאס, אלקאעדה ודאעש באמצעות מטבעות דיגיטליים

הקישור לתרומות הנמצא במקום מרכזי באתר

הקישור לתרומות הנמצא במקום מרכזי באתר

ההודעה המופיעה בכתובת האינטרנט http://fund.alqassam.net/mid לאחר פעילות המנע של הרשויות האמריקאיות נגדה.

ההודעה המופיעה בכתובת האינטרנט http://fund.alqassam.net/mid לאחר פעילות המנע של הרשויות האמריקאיות נגדה.

עיקרי תמונת המצב

ב-13 בספטמבר 2020 שידר ערוץ אלג’זירה כתבת תחקיר במסגרת התוכנית “רב הנסתר על הגלוי”, שעסקה בהתעצמות גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ושיפור יכולות הלחימה שלה. בעקבות שידור הכתבה ובעקבות הנורמליזציה ביחסים בין ישראל למאע”מ ובחרין הושק קמפיין ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג #תמוך_בהתנגדות. הזרוע הצבאית של חמאס, ניצלה את הקמפיין ופרסמה מטעמה, תחת אותו האשטאג, מודעה הקוראת לציבור הרחב להעביר תרומות באמצעות כתובת הדוא”ל [email protected] (חשבון הטלגרם של גדודי אלקסאם, 17 בספטמבר 2020).

מודעות שפורסמו באתר הזרוע הצבאית של חמאס הקוראת לתרום לגדודי אלקסאם . התמונות במודעות לקוחות מכתבת התחקיר של אלג'זירה (חשבון הטלגרם של גדודי אלקסאם, 18 בספטמבר 2020)
מודעות שפורסמו באתר הזרוע הצבאית של חמאס הקוראת לתרום לגדודי אלקסאם . התמונות במודעות לקוחות מכתבת התחקיר של אלג’זירה (חשבון הטלגרם של גדודי אלקסאם, 18 בספטמבר 2020)
  • הזרוע הצבאית של חמאס ניצלה את הקמפיין לקרוא לציבור ברחבי העולם לתרום לארגון, כולל באמצעות מטבעות וירטואליים (חשבון הטלגרם של גדודי אלקסאם, 17 בספטמבר 2020). חמאס גם נתנה לנושא התרומות גיבוי דתי באמצעות סרטון שהעלתה לאתר בו הופיע איש דת מאוריטני, חבר מועצת הנאמנים של התאחדות חכמי הדת המוסלמים שדיבר על חשיבות התמיכה בג’האד באמצעים כספיים. איש הדת הדגיש, שמותר לסייע כספית לזרוע הצבאית באמצעות מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין או בהעברות בנקאיות, אפילו באמצעות בנקים הגובים ריבית (האסורה על פי האסלאם).
  • יצוין כי קמפיין ההתרמה הושק, תחת כתובת אינטרנט חדשה, כחודש לאחר שמשרד המשפטים האמריקאי הודיע על סיכול קמפיינים של הזרוע הצבאית של חמאס, אלקאעדה ודאעש לגיוס כספים למימון טרור באמצעות מטבעות דיגיטליים (13 באוגוסט 2020). ההודעה האמריקאית תיארה את הפעילות, שהתבצעה כ”ההחרמה הגדולה ביותר אי פעם של מטבעות מוצפנים (Cryptocurrency) בהקשר הטרוריסטי”. במסגרת פעילות הסיכול הוחרמו כספים ואתר הזרוע הצבאית של חמאס נחסם. אולם ההצלחה האמריקאית לא מנעה מהזרוע הצבאית של חמאס להשיק קמפיין התרמה חדש, תחת כתובת חדשה, כחודש לאחר פעולת הסיכול האמריקאית.
קמפיין התרמה של הזרוע הצבאית של חמאס
  • ב-13 בספטמבר 2020 שידר ערוץ אלג’זירה כתבת תחקיר במסגרת התוכנית “רב הנסתר על הגלוי”, שעסקה בהתעצמות גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ושיפור יכולות הלחימה שלה. בעקבות שידור הכתבה, ובעקבות החתימה על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למאע”מ והסכמת בחרין לנרמול היחסים עם ישראל, פרסם עבדאללה אלשריף, יוטיובר מצרי הפועל נגד המשטר המצרי וזוכה למאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות, סרטון המבוסס על כתבת התחקיר.
  • פרסום הסרטון הביא לפתיחת קמפיין ברשתות החברתיות תחת ההאשטאג #תמוך_בהתנגדות (במקור: #אדעם_אלמקאומה). תוך שעות ספורות יותר מחצי מיליון גולשים עשו שימוש בהאשטאג בציוצים ובפוסטים כדי להביע התנגדות להסכמי הנורמליזציה ותמיכה בפלסטינים וב”התנגדות”. הגולשים קראו לציבור להרים תרומות לזרוע הצבאית של ה”התנגדות” (PALINFO, 18 בספטמבר 2020; אתר ערוץ אלעאלם, 18 בספטמבר 2020).

דוגמא לציוצים: #תמוך_בהתנגדות בכספך, ואם אינך יכול – בלשונך, ואם אינך יכול – בלבך, שכן השפלים באדם קשרו היום קשר נגדה ונגד הסוגיה הטהורה ביותר שהיא מגינה עליה (חשבון הטוויטר של Mohammed El Talmas, המציג עצמו כעיתונאי באתר צפא, 17 בספטמבר 2020)

דוגמא לציוצים: #תמוך_בהתנגדות בכספך, ואם אינך יכול – בלשונך, ואם אינך יכול – בלבך, שכן השפלים באדם קשרו היום קשר נגדה ונגד הסוגיה הטהורה ביותר שהיא מגינה עליה (חשבון הטוויטר של Mohammed El Talmas, המציג עצמו כעיתונאי באתר צפא, 17 בספטמבר 2020)

  • הזרוע הצבאית של חמאס, ניצלה את הקמפיין ופרסמה מטעמה תחת אותו האשטאג מודעה הקוראת לציבור הרחב לתרום עבורה. מספר גולשים נענו לקריאת הזרוע הצבאית ופרסמו את כתובת הדוא”ל לסיוע ותרומות שהתפרסמה באתר הזרוע הצבאית של חמאס: [email protected]. להלן מספר דוגמאות:
גולש שהעלה את כתובות הדוא"ל באתר גדודי אלקסאם למשלוח תרומות
גולש שהעלה את כתובות הדוא”ל באתר גדודי אלקסאם למשלוח תרומות

 

הגולשת Diana Esmail ציטטה את פסוק 41 בסורה 9 (ההצהרה): "צאו למלחמה, כי קל רגליים וכבד גוף, וקומו להיאבק בהקריבכם את רכושכם ואת נפשותיכם למען אללה. בזאת ייטב לכם, לו רק ידעתם". לאחר מכן היא כתבה: #תמוך_בהתנגדות באמצעות יצירת קשר בדוא"ל לתרומות fund@alqassam.ps   #גדודי_אלקסאם (חשבון הטוויטר Diana1Diana7744, 18 בספטמבר 2020)

הגולשת Diana Esmail ציטטה את פסוק 41 בסורה 9 (ההצהרה): “צאו למלחמה, כי קל רגליים וכבד גוף, וקומו להיאבק בהקריבכם את רכושכם ואת נפשותיכם למען אללה. בזאת ייטב לכם, לו רק ידעתם”. לאחר מכן היא כתבה: #תמוך_בהתנגדות באמצעות יצירת קשר בדוא”ל לתרומות [email protected] #גדודי_אלקסאם (חשבון הטוויטר Diana1Diana7744, 18 בספטמבר 2020)

הגולש Mutasem Khalel פירסם מספר ציוצים עם טקסט זהה: מספיק שנהיה גאים בכך שהם לא עמדנו בחוסר מעש. #תמוך_בהתנגדות   fund@alqassam.ps (חשבון הטוויטר של Mutasem Khalel, 17 בספטמבר 2020)

הגולש Mutasem Khalel פירסם מספר ציוצים עם טקסט זהה: מספיק שנהיה גאים בכך שהם לא עמדנו בחוסר מעש. #תמוך_בהתנגדות [email protected] (חשבון הטוויטר של Mutasem Khalel, 17 בספטמבר 2020)

  • במקביל לקמפיין התמיכה פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס סרטון וידיאו בו הופיע שיח’ מחמד אלחסן בן אלדדו אלשנקיטי[1], איש דת מאוריטני, חבר מועצת הנאמנים של התאחדות חכמי הדת המוסלמים. בסרטון נראה אלחסן בן אלדדו אלשנקיטי מדבר על חשיבות התמיכה בג’האד באמצעים כספיים (אלג’האד באלמאל). הוא ציין כי ההתנגדות האסלאמית בפלסטין, וליתר דיוק בעזה, זקוקה לכסף כדי לפתח את אמצעי הלחימה שלה והדגיש שמותר לסייע לה כספית באמצעות מטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין או באמצעות העברות (חואלאת) בנקאיות, אפילו באמצעות בנקים הגובים ריבית (האסורה על פי האסלאם) (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 18 בספטמבר 2020).
תמונה  מהסרטון של איש הדת המאוריטני
 (חשבון הטלגרם של גדודי אלקסאם, 18 בספטמבר 2020)
תמונה מהסרטון של איש הדת המאוריטני
(חשבון הטלגרם של גדודי אלקסאם, 18 בספטמבר 2020)
נספח א’
קמפיינים קודמים לגיוס תרומות עבור הזרוע הצבאית של חמאס

אין זו הפעם הראשונה בה קוראת הזרוע הצבאית של חמאס לציבור הרחב לתרום לצורך התעצמותה הצבאית. מאז תחילת שנת 2019 אותרו מספר קמפיינים של גיוס תרומות, להערכתנו, בעיקר כפועל יוצא מהמצוקה הכספית לה נתונה חמאס. לאחרונה עושה הזרוע הצבאית שימוש גובר והולך לצורך תרומות במטבע הווירטואלי ביטקוין המאפשר פעילות עסקית אנונימית ומאובטחת באמצעות האינטרנט ללא צורך בתיווך מצד ישות ניהול מרכזית כגון הבנקים.

  • השימוש במטבע וירטואלי לצורך ההתרמה עבור חמאס אותר לראשונה ב-29 בינואר 2019 כאשר אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, פרסם הודעה בחשבון הטלגרם שלו בה קרא לתומכי “ההתנגדות” והעניין הפלסטיני לסייע ולהעביר לחמאס תרומה כספית באמצעות ביטקוין[2]. בפברואר 2019 פנתה הזרוע הצבאית לציבור באתר האינטרנט שלה וביקשה ממנו לתרום לארגון באמצעות ביטקוין. מספר ימים לאחר מכן פורסמה באתר כתובת ארנק וירטואלי שאליו ניתן להעביר את התרומות. בבדיקת כתובת הארנק עלה כי הוא נפתח ב- 31 בינואר 2019 ונמצאו בו מספר פעולות קנייה ומכירה[3].
  • בתחילת יוני 2019 אותרה קריאה נוספת של הזרוע הצבאית להרים תרומות באמצעות ביטקוין. לדברי ההודעה נועדו הכספים לתמוך בג’האד שמנהלת חמאס נגד ישראל (המוגדרת כאויב האומה הערבית והמוסלמית). דובר הזרוע הצבאית של חמאס מסר שבמסגרת הקמפיין תחל הזרוע הצבאית לשגר מאות מיליוני הודעות בשמונה שפות למכשירי סמארטפון של מיליוני ערבים ומוסלמים, כדי להאיץ את העברת התרומות. להודעה של חמאס צורפו קישורים לדפי תרומות במספר שפות[4].
  • בדצמבר 2019 ובינואר 2020 פרסמה שוב הזרוע הצבאית של חמאס קריאות לתרום כספים באמצעות ביטקוין דרך הקישור באתר שלה בכתובת http://fund.alqassam.net/mid (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 5 בדצמבר 2029; 14 בדצמבר 2019; 26 בדצמבר 2019; 12 בינואר 2020).
  • בחודש מאי 2020 במהלך חודש רמצ’אן קראו גדודי אלקסאם לתמוך ב”התנגדות” באמצעות הקישור לתרומות fund.alqassam.ps. צוין גם שמי שמבקש לשאול שאלות בנוגע להעברת התרומה, מוזמן ליצור קשר באמצעות כתובת הדוא”ל [email protected] (ערוץ הטלגרם של גדודי אלקסאם, 10 במאי 2020).
  • הקישור לתרומות fund.alqassam.ps הנמצא במקום מרכזי בדף הראשי של האתר הרשמי של גדודי עז אלדין אלקסאם. הקישור, מתחת לידיעות הראשיות שמתפרסמות באתר. לחיצה על הקישור מובילה לדפי תרומות במספר שפות: ערבית, אנגלית, תורכית, צרפתית, מלזית, אינדונזית ורוסית. בכל קישור לסרטון הדרכה ממתורגם לשפה המתאימה לתורמים פוטנציאלים, שבו מוסבר כיצד ניתן להעביר את התרומה באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין.

הקישור לתרומות הנמצא במקום מרכזי באתר
הקישור לתרומות הנמצא במקום מרכזי באתר

  • מתחת לסרטון ההסבר נכתב: מכיוון שאלאקצא הוא חלק בלתי נפרד מאמונתנו ופסוק בספר של אלוהינו … וכיוון שפלסטין היא כיוון התפילה של בני החורין, משב הרוח של הלבבות, הסוגיה הצודקת של האומה ומוקד תשומת הלב של בני החורין בעולם, חובה על כל בן חורין וקנאי לקחת חלק בג’האד ולתמוך במדוכאים. עכשיו אתם יכולים להעביר את תמיכתכם הכספית ישירות להתנגדות במטבע ביטקוין דרך כתובת הארנק הוירטואלי שתופיע לכם לאחר האימות.
הכיתוב מתחת לסרטון ההסבר     הכיתוב מתחת לסרטון ההסבר
הכיתוב מתחת לסרטון ההסבר
בקשות לתרומה באנגלית      בקשות לתרומה באנגלית
בקשות לתרומה באנגלית
נספח ב’
פעילות אמריקאית לסיכול תרומות לכמה ארגוני טרור וביניהם חמאס

על רקע מסע ההתרמות באתר הזרוע הצבאית של חמאס (כמו גם התרמות ארגונים נוספים) הודיע ב-13 באוגוסט 2020 משרד המשפטים האמריקני על סיכול הקמפיינים של הזרוע הצבאית של חמאס, אלקאעדה ודאעש לגיוס כספים למימון טרור באמצעות מטבעות דיגיטליים. ההודעה תיארה זאת בתור “ההחרמה הגדולה ביותר אי פעם של מטבעות מוצפנים (Cryptocurrency) בהקשר הטרוריסטי”.

  • בהקשר להתרמות הזרוע הצבאית של חמאס נכתב בהודעת משרד המשפטים כי הקמפיין של גדודי אלקסאם החל בראשית שנת 2019 באמצעות קריאה בעמוד המדיה החברתית שלהם לתרום באמצעות מטבעות ביטקוין למימון פעילות הטרור שלהם, ולאחר מכן פורסמו הקריאות באתרים הרשמיים alqassam.net, alqassam.ps ו-qassam.ps. לדברי משרד המשפטים, התפארו גדודי עז אלדין אלקסאם בכך שתרומות באמצעות ביטקוין אינן ניתנות לאיתור וישמשו ל”מטרות אלימות”. האתרים שלהם כללו הנחיות כיצד לתרום באופן אנונימי, בין השאר באמצעות כתובות ביטקוין ייחודיות שנוצרו עבור כל תורם.
  • אולם, הוסיפה ההודעה האמריקאית, תרומות אלה לא נותרו אנונימיות. שכן בעבודה משותפת של סוכני IRS (Internal Revenue Service – רשות גביית המיסים של ארה”ב), HSI (Homeland Security Investigations – חלק מסוכנות אכיפת המכס וההגירה של ארה”ב) ו-FBI (הבולשת הפדרלית), נתפסו כל 150 חשבונות המטבעות שהלבינו כספים עבור חשבונות של הזרוע הצבאית של חמאס.
  • במקביל, רשויות אכיפת החוק הוציאו לפועל צווי חיפוש הקשורים לתושבי ארה”ב שתרמו לקמפיין הטרור. רשויות אכיפת החוק תפסו את התשתית של אתרי גדודי אלקסאם ובעקבות זאת הפעילו בסתר את האתר alqassam.net. במהלך אותה פעולה סמויה, התקבלו באתר כספים מאנשים שביקשו לספק תמיכה מהותית לגדודי אלקסאם, אולם במקום זאת תרמו את הכספים לארנקי ביטקוין שהיו בשליטת ארה”ב. פרקליטות מחוז קולומביה בארה”ב החלה בתהליכי הגשת כתבי אישום פליליים נגד מהמט אקטי (Mehmet Akti), וחסאם אלדין קרטאס (Hüsamettin Karata), שניהם בעלי אזרחות תורכית, שפעלו כמלביני הון תוך כדי שהם מפעילים עסק להעברת כספים ללא רישיון (אתר משרד המשפטים האמריקני, 13 באוגוסט 2020).
  • בחינת דף ההתרמה באתר הרשמי של הזרוע הצבאית של חמאס העלתה, כי הדף נחסם ומופיעים בו סמלי סוכנויות האכיפה של ארה”ב. אולם פעילות הסיכול המוצלחת של ארה”ב לא מנעה מהזרוע הצבאית של חמאס להשיק קמפיין התרמה חדש במחצית ספטמבר 2020 תחת כתובת חדשה.
ההודעה המופיעה בכתובת האינטרנט http://fund.alqassam.net/mid לאחר פעילות המנע של הרשויות האמריקאיות נגדה.
ההודעה המופיעה בכתובת האינטרנט http://fund.alqassam.net/mid לאחר פעילות המנע של הרשויות האמריקאיות נגדה.

[1]  שיח' מחמד אלחסן ולד אלדדו מביע עמדות התומכות בחמאס וב"התנגדות", והוא אף ביקר ברצועה בדצמבר 2012 במסגרת שיירת סיוע ממאוריטניה, ונאם בעצרת המרכזית של חמאס לציון יום השנה להקמתה. https://dedewnet.com/index.php/news/812-08122012.html
[2]
בתקשורת הערבית דווח, כי זוהי הפעם הראשונה בה קוראת הזרוע הצבאית של חמאס להעביר לה תרומה כספית באמצעות ביטקוין (אלג'זירה נט, 30 בינואר 2019).
[3]
ראו פרסום מרכז המידע מ-3 בפברואר 2020: "חמאס וועדות ההתנגדות העממית פנו לתומכיהם לתרום באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין"
[4]
ראו פרסום מרכז המידע מ-6 ביוני 2020:" חמאס שבה וקוראת לתומכיה לתרום לזרוע הצבאית שלה באמצעות המטבע הווירטואלי ביטקוין"