שיגור בלוני נפץ לעבר ישראל

שיגור בלוני תבערה לשטח ישראל ע

שיגור בלוני תבערה לשטח ישראל ע"י יחידת בני אלזוארי, שהוצגה כתגובה להריגת שלושה מחבלים שניסו לחדור לשטח ישראל (דפי פייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 22 בינואר 2020). שלושת המחבלים חדרו לשטח ישראל, השליכו מטעני חבלה לעבר חיילי צה"ל, ונורו.

שיגורי בלוני תבערה ב-18 בינואר 2020 בידי יחידת בני אלזוארי במזרח מחנה הפליטים אלמע'אזי (דף הפייסבוק של עמאד אבן פלסטין, 18 בינואר 2020)

שיגורי בלוני תבערה ב-18 בינואר 2020 בידי יחידת בני אלזוארי במזרח מחנה הפליטים אלמע'אזי (דף הפייסבוק של עמאד אבן פלסטין, 18 בינואר 2020)

שיגורי בלוני תבערה ב-18 בינואר 2020 בידי יחידת בני אלזוארי במזרח מחנה הפליטים אלמע'אזי (דף הפייסבוק של עמאד אבן פלסטין, 18 בינואר 2020)

שיגורי בלוני תבערה ב-18 בינואר 2020 בידי יחידת בני אלזוארי במזרח מחנה הפליטים אלמע'אזי (דף הפייסבוק של עמאד אבן פלסטין, 18 בינואר 2020)

כללי

במחצית הראשונה של ינואר 2020 התקבלה החלטה על חידוש שיגור הבלונים מרצועת עזה, שהופסק במרץ 2019. מאז קבלת ההחלטה ועד עתה נחתו עשרות בלונים בשטח ישראל. אל רוב צרורות הבלונים מחוברים מטעני נפץ מאולתרים בניגוד לעבר, כשמרבית הבלונים היו בלוני תבערה. מרבית הבלונים נראו ואותרו בנגב המערבי אך כמה מהם הגיעו למרחקים גדולים יותר ובהם אשדוד, סביבות באר שבע, שדה בוקר ואזור לבית שמש. חלק מהמטענים התפוצצו באוויר או על הקרקע. עד כה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. שיגורי הבלונים מתבצעים ע”י ההתארגנויות המזוהות עם הזרועות הצבאיות של חמאס וארגוני טרור נוספים הפועלים ברצועה. לעיתים נמנעים המשגרים מלהזדהות.

  • שיגור הבלונים הינו חלק ממכלול אמצעי לחץ, אשר חמאס ממשיכה להפעיל על ישראל, ובמידה מסוימת גם על מצרים. לחצים אלו ממשיכים להתקיים, גם לאחר הורדת תדירות צעדות השיבה, במסגרת מדיניות האלימות המבוקרת והמווסתת של חמאס. מטרת הלחצים הללו הינה להשיג ויתורים נוספים במסגרת ההסדרה, בתחום ההומניטארי והכלכלי, ולהקל על הכניסות והיציאות לרצועה (“הסרת המצור”). כל זאת ללא היגררות לעימות צבאי חזיתי (כדוגמת מבצע “צוק איתן”), שחמאס להערכתנו אינה מעוניינת בו. המשך שיגור הבלונים, הרחבת השיגורים, צמצומם או אף הפסקתם ימשיכו להערכתנו להיקבע ע”י חמאס, בהתאם להתפתחויות השונות בשטח ובמגעי ההסדרה.
שיגור בלוני תבערה לשטח ישראל ע"י יחידת בני אלזוארי, שהוצגה כתגובה להריגת שלושה מחבלים שניסו לחדור לשטח ישראל (דפי פייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 22 בינואר 2020). שלושת המחבלים חדרו לשטח ישראל, השליכו מטעני חבלה לעבר חיילי צה"ל, ונורו.     שיגור בלוני תבערה לשטח ישראל ע"י יחידת בני אלזוארי, שהוצגה כתגובה להריגת שלושה מחבלים שניסו לחדור לשטח ישראל (דפי פייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 22 בינואר 2020). שלושת המחבלים חדרו לשטח ישראל, השליכו מטעני חבלה לעבר חיילי צה"ל, ונורו.
שיגור בלוני נפץ לשטח ישראל ע”י יחידת בני אלזוארי, שהוצגה כתגובה להריגת שלושה מחבלים שניסו לחדור לשטח ישראל (דפי פייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 22 בינואר 2020). שלושת המחבלים חדרו לשטח ישראל, השליכו מטעני חבלה לעבר חיילי צה”ל, ונורו.
  • הגל הנוכחי של שיגור הבלונים לא גרם (עדיין) נזקים פיזיים משמעותיים אך הוא גורם לשיבוש שגרת החיים ונזק מוראלי ופסיכולוגי לתושבי עוטף עזה, ודרום ישראל בכלל. שיגורי בלוני הנפץ מלווים בלוחמה פסיכולוגית מצד משגריהם אשר מאיימים להעלות את כמות השיגורים ואת הטווח כמו גם לפתח אמצעים נוספים משוכללים אף יותר, כדוגמת בלונים המכילים חומרים רעילים, טיסנים, רחפני נפץ ועוד.
מדוע חזר שיגור הבלונים לשימוש?
  • כבר בשבוע השלישי של “צעדות השיבה” שוגרו עפיפונים בהיקף קטן לעבר ישראל. ככל שהתמשכו הצעדות הלכה הלך והשתכלל דפוס פעולה כזה. לעפיפונים חוברו אמצעי הצתה והם הפכו לעפיפוני תבערה, שהציתו שטחים נרחבים באזור עוטף עזה. מאוחר יותר נוספו לעפיפונים בלוני תבערה. בהמשך הוכנס לפעולה “שיכלול” נוסף באמצעות חיבור מטעני חבלה לצרורות הבלונים, שהפכו לבלוני נפץ. חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועה מיסדו את טרור הבלונים באמצעות הקמת יחידות ייעודיות לשיגור הבלונים. מעבר לנזקים ברכוש גרם “טרור ההצתות” לשיבוש שגרת החיים של תושבי יישובי עוטף עזה ולנזק מורלי ופסיכולוגי.
  • מאז מרץ 2019 דעכה פעילות יחידות שיגור הבלונים עד שפסקה כמעט לחלוטין. את דעיכת טרור הבלונים ניתן לייחס בעיקר למגעי ההסדרה בתיווך מצרי, והיא היוותה חלק ממכלול צעדים שהתבצעו באותה עת להרגעת המצב. הפסקת השיגורים נעשתה, להערכתנו, בעקבות הנחייה של חמאס ליחידות שיגור הבלונים להשהות את פעילותן. מאז פסקה פעילות שיגור הבלונים אך האיום בחידושם שב והועלה מידי פעם בכלי התקשורת.
  • דווקא כאשר פסקו צעדות השיבה (לפחות באופן זמני) חודש טרור הבלונים (במחצית הראשונה של ינואר 2020), בליווי קמפיין תקשורתי המלווה את השיגורים. נראה לנו, כי ביסוד חידוש השיגורים עמדה החלטה של חמאס, להמשיך בלחצים המבוקרים שהיא מפעילה על ישראל, בשל מה שנטען על ידה כקשיים שמערימה ישראל על יישום הבנות ההרגעה. בהקשר לכך כתב העיתון הלבנוני אלאח’באר, המזוהה עם חזבאללה כי חמאס עומדת על כך “שלא ניתן לעבור בשתיקה על הסחבת של ישראל ביישום ההבנות, ושהרגיעה לא תגיע בחינם” (אלאח’באר, 18 בינואר 2020).
  • מטרה נוספת של חמאס בחידוש השיגורים הינה, להערכתנו, להעביר מסר גם למצרים, בעקבות הקשיים שהתגלעו ביחסים בין השתיים (כשברקע ביקור משלחת חמאס באיראן והשתתפותה בטקס הלוויה של סלמאני, למורת רוחה של מצרים). המסר נועד לדעתנו לדרבן את מצרים להסדיר את קשריה עם חמאס, תוך איום מוסווה כי במידה ולא יוסדרו היחסים תהא לכך השפעה ביטחונית שלילית על המצב הביטחוני ברצועת עזה.
  • תופעת השיגורים נמשכת כשבועיים וחצי. בשבוע שחלף שוגרו מהרצועה עשרות בלוני נפץ. על פי כלי התקשורת הישראלים שישים צרורות בלונים נחתו בשטח ישראל, בשל משטר הרוחות, חלק מצרורות הבלונים הגיעו למקומות מרוחקים כמה עשרות ק”מ מרצועת עזה. בתגובה תקף חיל האוויר הישראלי יעדי חמאס באזור ח’אן יונס, שבדרום הרצועה. בכך העבירה ישראל (פעם נוספת) מסר, כי היא רואה בחמאס האחראית לשיגור הבלונים ולטרור והאלימות המתבצעים מרצועת עזה.
התארגנויות ברצועה העוסקות בשיגור הבלונים
  • הגם שחמאס קובעת את המדיניות הכוללת של שיגור הבלונים, ביצוע השיגורים בפועל נעשה ע”י מספר התארגנויות “המתמחות” ומתמקצעות בתחום זה. מרבית ההתארגנויות הללו מקיימות להערכתנו זיקה הדוקה לחמאס או לארגוני טרור אחרים. בזמנו דווח על הקמת חמ”ל משותף של הגופים העוסקים בשיגור הבלונים, אך חמ”ל זה פסק כנראה לפעול עם הפסקת שיגור הבלונים במרץ 2019 (לא ידוע לנו על חידושו בגל שיגורי הבלונים הנוכחי).
  • ההתארגנות הראשונה, ש”התמחתה” ומיסדה את שיגור הבלונים, הייתה יחידת בני אלזוארי[1]. יחידה זאת, להערכתנו מקיימת זיקה הדוקה לחמאס, ויתכן שהיא גם מופעלת על ידה. עם זאת, חמאס מצידה מעדיפה לשמור על עמימות (המגבירה את חופש הפעולה שלה) ונמנעת מלקשור עצמה ישירות לפעילות השיגור של בני אלזוארי או של משגרי הבלונים האחרים. דוברים מטעם בני אלזוארי או מטעם הרשות העליונה של צעדות השיבה מעדיפים לייחס את השיגורים ל”צעדים אינדיבידואליים” “לגיטימיים” של “צעירים מהפכנים” ולא לחמאס או לארגוני הטרור האחרים (אנטוליה, סבק 24, 18 בינואר 2020; אלעין, 16 בינואר 2020).
שיגורי בלוני תבערה ב-18 בינואר 2020 בידי יחידת בני אלזוארי במזרח מחנה הפליטים אלמע'אזי  (דף הפייסבוק של עמאד אבן פלסטין, 18 בינואר 2020)    שיגורי בלוני תבערה ב-18 בינואר 2020 בידי יחידת בני אלזוארי במזרח מחנה הפליטים אלמע'אזי  (דף הפייסבוק של עמאד אבן פלסטין, 18 בינואר 2020)
שיגורי בלוני נפץ ב-18 בינואר 2020 בידי יחידת בני אלזוארי במזרח מחנה הפליטים אלמע’אזי
(דף הפייסבוק של עמאד אבן פלסטין, 18 בינואר 2020)
הכנת חומר נפץ לשיגור בלוני תבערה.     גור ללילי של בלוני נפץ מרפיח  (דפי פייסבוק של יחידת "בני אלזוארי", 21 בינואר 2020)
מימין: הכנת חומר נפץ לשיגור בלוני תבערה. משמאל: שיגור לילי של בלוני נפץ מרפיח
(דפי פייסבוק של יחידת “בני אלזוארי”, 21 בינואר 2020)
 הכנת חומר נפץ לשיגור בלוני תבערה שלטענת בני אלזוארי מכיל חומרים רעילים, נפיצים וחומרי תבערה.  מ    שיגור בלוני תבערה לשטח ישראל (דפי פייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 22 בינואר 2020)
מימין: הכנת חומר נפץ לשיגור בלוני נפץ שלטענת בני אלזוארי מכיל חומרים רעילים, נפיצים וחומרי תבערה.
משמאל: שיגור בלוני נפץ לשטח ישראל (דפי פייסבוק של יחידת בני אלזוארי, 22 בינואר 2020)
  • להלן התארגנויות נוספות של משגרי הבלונים:
  • אחפאד אלנאצר: התארגנות המשתייכת לארגון ועדות ההתנגדות העממית. מפקד ההתארגנות המכונה אבו מאלכ. אחד מפעילי ההתארגנות המכונה אבו עטאיא, התבטא לאחרונה, כי ההתארגנות עשתה שימוש באמצעים חדשים בשיגור הבלונים. הוא גם טען, כי שוגרו צרורות רבים של בלוני תבערה ונפץ ובלונים מורעלים ליישובי עוטף עזה, וכי בימים הקרובים צפויות עוד “הפתעות רבות” (קאום, 19 בינואר 2020).
פעילי התארגנות אחפאד אלנאצר (אתר knspal, 19 בינואר 2020)     פעילי התארגנות אחפאד אלנאצר (אתר knspal, 19 בינואר 2020)
פעילי התארגנות אחפאד אלנאצר (אתר knspal, 19 בינואר 2020)
  • התארגנות יחידות בני אלקוקא של תנועת ההתנגדות העממית: ההתארגנות פרסמה ב-19 בינואר 2020 הודעה שבה קיבלה אחריות לשיגור “מאות בלוני תבערה ונפץ” מ-17 בינואר בערב ועד 19 בינואר 2020. בהודעה הודגש כי המערכה לא תיפסק עד להשגת המטרות שלה, וכי על ישראל לדעת שיחידות בני אלקוקא הכינו רחפנים, בלונים וחומרי נפץ (חשבון הטוויטר של תנועת ההתנגדות העממית, 19 בינואר 2020; ע’זה אלא’ן, 19 בינואר 2020).

 פעילי יחידות בני אלקוקא מכינים בלונים לשיגור  (חשבון הטוויטר של תנועת ההתנגדות העממית, 19 בינואר 2020)
פעילי יחידות בני אלקוקא מכינים בלונים לשיגור
(חשבון הטוויטר של תנועת ההתנגדות העממית, 19 בינואר 2020)

  • חוליות ודיע חדאד המשתייכות לחזית העממית לשחרור פלסטין: העיתונאי חסן אצליח דיווח ב-17 בינואר 2020 כי חוליות המכונות ודיע חדאד המשתייכות לחזית העממית לשחרור פלסטין הודיעו על שיגור צרורות גדולים של בלונים ממזרח מחוז מרכז הרצועה (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 17 בינואר 2020).
פעילי יחידת ודיע חדאד, המשתייכת לחזית העממית, מכינים בלונים לשיגור  (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 17 בינואר 2020)     פעילי יחידת ודיע חדאד, המשתייכת לחזית העממית, מכינים בלונים לשיגור  (חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 17 בינואר 2020)
פעילי יחידת ודיע חדאד, המשתייכת לחזית העממית, מכינים בלונים לשיגור
(חשבון הטוויטר של העיתונאי חסן אצליח, 17 בינואר 2020)
נספח
דוגמאות לנחיתת בלוני נפץ בשטחי ישראל
  • להלן כמה דוגמאות לנחיתות של בלוני נפץ בשטח ישראל:
  • 25 בינואר 2020: צרור בלונים, אליו חובר ראש נפץ של פצצת RPG , נחת בשטח פתוח סמוך לשדה בוקר. למקום הוזעק חבלן משטרה שטיפל באירוע. צרור נוסף אותר בשטח סמוך לצאלים (מעריב, 25 בינואר 2020).

צרור הבלונים, שנחת בסמוך לשדה בוקר (דוברות משטרת ישראל, 25 בינואר 2020).
צרור הבלונים, שנחת בסמוך לשדה בוקר (דוברות משטרת ישראל, 25 בינואר 2020).

  • 23 בינואר 2020: כוח צה”ל זיהה צרור בלונים המחובר לכדורגל אליו הוכנסו חומרי נפץ, אשר נחת במועצה אזורית אשכול. כוח הנדסה הוזעק וטיפל באירוע (מועצה אזורית אשכול, 23 בינואר 2020).

צרור בלונים אליו מחובר כדורגל שנחת במועצה אזורית אשכול (מועצה אזורית שער הנגב, 23 בינואר 2020).
צרור בלונים אליו מחובר כדורגל שנחת במועצה אזורית אשכול (מועצה אזורית שער הנגב, 23 בינואר 2020).

  • 21 בינואר 2020: משטרת ישראל איתרה צרור בלונים אליהם חובר פריט חשוד כטיסן בנאות חובב כ-12 ק”מ מבאר שבע. צרור בלונים נוסף אליו חובר ככל הנראה חומר נפץ נמצא בשטח המועצה האזורית שדות הנגב (דוברות המשטרה, 21 בינואר 2020).

צרור בלונים אליו מחובר פריט דמוי טיסן שנמצא בשטח פתוח באזור נאות חובב סמוך לבאר שבע (דוברות המשטרה, 21 בינואר 2020).
צרור בלונים אליו מחובר פריט דמוי טיסן שנמצא בשטח פתוח באזור נאות חובב סמוך לבאר שבע (דוברות המשטרה, 21 בינואר 2020).

  • 20 בינואר 2020 : צרור בלונים אליו חובר חפץ חשוד נחת בעיר שדרות. למקום הוזעק חבלן משטרה שבדק את החפץ החשוד. צרור בלונים נוסף התגלה בשטח פתוח סמוך למושב מסילת ציון (ליד בית שמש) (דוברות המשטרה, 20 בינואר 2020).

צרור בלוני תבערה אשר נוטרל בשדרות  (דוברות המשטרה, 20 בינואר 2020)
צרור בלוני נפץ אשר נוטרל בשדרות
(דוברות המשטרה, 20 בינואר 2020)

  • 19 בינואר 2020: כמה צרורות בלונים התפוצצו באזור המועצה האזורית שדות הנגב והמועצה האזורית חוף אשקלון.
  • 18 בינואר 2020 : צרור בלונים אותר בגן שעשועים ציבורי בשכונה בעיר שדרות. חבלן פוצץ את מטען הנפץ הקטן שהיה מחובר לבלונים. במהלך היום נצפו הפרחות של בלונים מהרצועה לשטח ישראל חלקם התפוצצו באוויר חלקם נחת בשטחים פתוחים (ynet, 18 בינואר 2020).
  • 17 בינואר 2020 : צרור בלונים אליו חובר מטען נפץ קטן נמצא בחוף אשדוד. המטען נוטרל על ידי חבלני משטרה (ynet, 17 בינואר 2020)
  • 16 בינואר 2020: בלונים אליהם חוברו מטעני נפץ אותרו בשטח פתוח המועצה האזורית שדות הנגב. למקום הוזעקו חבלנים עם הגעתם למקום התפוצץ צרור הבלונים . לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה תקף מסוק קרב של צה”ל תשתית תת קרקעית של חמאס בצפון רצועת עזה.
 מטען שחובר לבלוני תבערה, שהתפוצץ סמוך לאנשי ביטחון בעוטף עזה.    ור בלונים התפוצץ בשטח פתוח בתחום המועצה האזורית אשכול (דוברות המשטרה, 16 בינואר 2020).
מימין: מטען שחובר לבלוני נפץ, שהתפוצץ סמוך לאנשי ביטחון בעוטף עזה. משמאל: צרור בלונים התפוצץ בשטח פתוח בתחום המועצה האזורית אשכול (דוברות המשטרה, 16 בינואר 2020).
  • 15 בינואר 2020: אותר בלון באחת השכונות בעיר שדרות. אל הבלון חובר צינור החשוד כמטען חבלה . חבלני משטרה הוזעקו למקום (דוברות משטרת לכיש, 15 בינואר 2020).

[1] היחידה נקראת על שמו של מהנדס התעופה התוניסאי מחמד אלזוארי, שפעל עבור חמאס ונהרג בעיר צפאקס שבמזרח תוניס (15 בדצמבר 2016). אלזוארי נולד למשפחה דתית בתוניס. עם תום לימודיו ושירותו הצבאי עבר קורס טיס אזרחי שבסיומו התקבל לעבודה בחברת התעופה "תוניס אייר". בעקבות פעילותו במפלגה האסלאמית אלנהצ'ה הוא פוטר ממשרתו ונמלט לסודאן. ב-1991 עבר לסוריה והצטרף לזרוע הצבאית של חמאס. במסגרת פעילותו בחמאס עסק בפיתוח כלי טיס בלתי מאוישים וטיסנים.