שיתוף הפעולה בין המיליציות השיעיות בעיראק לבין החות’ים בתימן

פעילי גדודי חזבאללה לצד נציג החות'ים בעיראק, אבו אדריס אלשרפי (הרביעי מימין) במטה מוסד

פעילי גדודי חזבאללה לצד נציג החות'ים בעיראק, אבו אדריס אלשרפי (הרביעי מימין) במטה מוסד "מחמדיון" בבצרה (ערוץ היוטיוב של מוסד מחמדיון, 28 ביולי 2023)

אבו אדריס אלשרפי (השני מימין) כשמצדיו שני נציגים של החות'ים בעיראק מבקרים בני שבטים בעיראק (אלחדת', 16 ביולי 2024)

אבו אדריס אלשרפי (השני מימין) כשמצדיו שני נציגים של החות'ים בעיראק מבקרים בני שבטים בעיראק (אלחדת', 16 ביולי 2024)

אלח'זעלי (משמאל) לצד אבו אדריס אלשרפי, נציג החות'ים בעיראק (חשבון X של אלח'זעלי, 21 ביולי 2024)

אלח'זעלי (משמאל) לצד אבו אדריס אלשרפי, נציג החות'ים בעיראק (חשבון X של אלח'זעלי, 21 ביולי 2024)

שיגור טיל שיוט לעבר

שיגור טיל שיוט לעבר "מטרה חיונית" בחיפה ב-27 ביוני 2024 (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 28 ביוני 2024)

הכטב

הכטב"ם ששוגר לעבר הספינה Olvia (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)

הכטב

הכטב"ם ששוגר לעבר הספינה Olvia (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)

עיקרים
  • שיתוף הפעולה בין המיליציות הפרו-איראניות בעיראק לבין החות’ים התהדק בשבועות האחרונים, ובא לידי ביטוי בהכרזות על תקיפות משותפות נגד ישראל באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) וטילי שיוט, וזאת כתמיכה בפלסטינים ובתגובה ל”מעשי הטבח” של ישראל ברצועת עזה.
  • מאז ה-6 ביוני 2024 ועד כה (נכון ל-4 באוגוסט 2024), הכריזו המיליציות העיראקיות והחות’ים על ביצוע 12 תקיפות משותפות נגד ישראל, רובן באמצעות שיגור כטב”מים ומיעוטן באמצעות טילי שיוט. היעדים לתקיפות היו חיפה, אשדוד, אילת ואוניות בים התיכון. מלבד אירוע אחד שבו צה”ל אישר כי בוצע יירוט כטב”ם, אין אימות בשטח לשאר הודעות קבלת האחריות.
  • שיתוף הפעולה המתהדק בין המיליציות השיעיות בעיראק לבין החות’ים בתימן מהווה חלק מתפיסת “אחדות הזירות” שמקדם המשטר האיראני נגד ישראל, במיוחד מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”. עם זאת, הידוק הקשרים גם משקף אינטרסים של המיליציות העיראקיות ושל החות’ים שמבקשים לבסס את כוחם כגורמים משפיעים במרחב האזורי והבינלאומי.
  • להערכתנו, בעקבות התקיפה הישראלית בעיר הנמל אלחדידה שבשליטת החות’ים בתימן, שהתבצעה בתגובה לתקיפות הממושכות של החות’ים נגד ישראל ולשיגור הכטב”ם שהתפוצץ בתל אביב, שיתוף הפעולה בין החות’ים לבין המיליציות העיראקיות צפוי להתרחב ולהביא להסלמה בניסיונות המשותפים שלהם לפגוע ביעדים בשטח ישראל. שיתוף הפעולה גם צפוי לבוא לידי ביטוי במסגרת התגובה של “ציר ההתנגדות” להתנקשות המיוחסת לישראל בראש הלשכה המדינית של חמאס, , בטהראן, ובתגובה לסיכול הישראלי בבירות של פואד שכר, המפקד הצבאי הבכיר ביותר של חזבאללה.
התקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות’ים
  • לאחר פרוץ מלחמת “חרבות ברזל” (“מבול אלאקצא” בפי חמאס ו”ציר ההתנגדות”), בעקבות מתקפת חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר 2023, הודיעו הארגונים והתנועות המשתייכים ל”ציר ההתנגדות” בהובלת איראן על פתיחת “חזיתות התמיכה” ברצועת עזה, וזאת במסגרת תפיסת “אחדות הזירות”. ב-8 באוקטובר 2023, הצטרף חזבאללה ללחימה באמצעות ירי רקטות, שיגור טילים נגד טנקים וירי מנשק קל לעבר כוחות צה”ל ויישובי צפון ישראל; ב-19 באוקטובר 2023, החלו החות’ים לשגר כטב”מים וטילים לעבר ישראל לצד תקיפת כלי שיט שעשו דרכם לישראל שנטען שיש להם קשר לישראל; ב-2 בנובמבר 2023, הצטרפו המיליציות הפרו-איראניות בעיראק באמצעות ירי טילי שיוט וכטב”מים לעבר ישראל.[1]
  • ב-6 ביוני 2024, הודיעו המיליציות העיראקיות והחות’ים על תקיפות משותפות ראשונות נגד ישראל, זאת כתמיכה בעם הפלסטיני ובתגובה ל”מעשי הטבח” של ישראל ברפיח ול”תוקפנות” האמריקאית-בריטית נגד תימן (חשבון X של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 6 ביוני 2024). מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, ציין כי מדובר בהסלמה מכוונת במסגרת “השלב הרביעי של ההתנגדות”. הוא ציין כי ההסלמה מהווה “תחילת מסלול של פעולות משותפות חשובות, אסטרטגיות ומתקדמות”. הוא הוסיף כי לפעולות המשותפות “תהיה השפעה עצומה” על ישראל (חשבון X של הכוחות החות’ים, 6 ביוני 2024). להערכתנו, ברקע להסלמת הלחימה ושיתוף הפעולה בין המיליציות לחות’ים ניצבת איראן במסגרת תמיכתה והכוונתה את גורמי ציר ההתנגדות בעקבות ההתקדמות של צה”ל בלחימה ברצועת עזה.
  • התקיפות המשותפות של החות’ים ושל המיליציות העיראקיות מתבצעות במתווה של שיגור טילים וכטב”מים באופן מתואם מתימן ומעיראק (או ממזרח סוריה, בקרבת הגבול עם עיראק). השיגורים מתבצעים בו זמנית לעבר אותו יעד או לאזורים שונים כדי להסיט את תשומת הלב של מערכות ההגנה האווירית של ישראל למספר מוקדים וכך להגביר את סיכויי הפגיעה.
  • לדברי עמיד (תת-אלוף) עזיז ראשד, קצין בכיר במחלקת ההכוונה המוראלית של הכוחות המזוינים של החות’ים, התקיפות המשותפות “מתואמות באמצעות חדרי מבצעים צבאיים, ומתבצעות לפי בחירת המטרות והזמן המתאים להגעת הכטב”מים והטילים לעומק המטרות הישראליות. הצבא [החות’י] יודע את הפרטים וכיצד לדייק את הפעולות הללו” (אתר האינטרנט של ערוץ אלג’זירה, 13 ביולי 2024).
  • לפי הודעות החות’ים והמיליציות העיראקיות, החל מ-6 ביוני 2024, בוצעו 12 תקיפות משותפות של המיליציות העיראקיות והחות’ים נגד ישראל (נכון ל-28 ביולי 2024). תשע מהתקיפות בוצעו באמצעות כטב”מים ושלוש בוצעו באמצעות טילי שיוט; שבע מהתקיפות כוונו ליעדים בחיפה (ארבע לנמל חיפה ושלוש ל”מטרות חיוניות” בעיר שלא פורטו. ניתן להעריך כי מדובר בשיגורים לעבר בתי הזיקוק בחיפה, וייתכן שגם לעבר אסדת הגז “כריש”); שלוש תקיפות כוונו נגד אוניות בים התיכון; תקיפה אחת כוונה לעבר “מטרה חיונית” באשדוד; תקיפה אחת כוונה לעבר “מטרה חיונית” באילת.
 פילוח התקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות'ים (נכון ל-26 ביולי 2024)           פילוח התקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות'ים (נכון ל-26 ביולי 2024)
פילוח התקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות’ים (נכון ל-26 ביולי 2024)
  • ב-8 ביולי 2024, הודיע דובר צה”ל כי מטוס קרב של חיל האוויר יירט מטרה אווירית חשודה שעשתה את דרכה לעבר ישראל מכיוון ים סוף, וכי המטרה לא חצתה לשטח ישראל. במקביל, הודיעו החות’ים וההתנגדות האסלאמית בעיראק על שיגור כטב”מים לעבר “מטרה חיונית” באילת. מדובר במקרה היחיד עד כה שבו התקבל אישור לגבי תקיפה משותפת של החות’ים והמיליציות בעיראק. בשאר המקרים, לא היה אימות מצד דובר צה”ל או מצד גוף בינלאומי כלשהו, בכלל זה פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) וארגון הסחר הימי הבריטי (UKMTO). בשל כך, ניתן לתהות לגבי מהימנות ההודעות על התקיפות ולגבי יעילותן של הפעולות המשותפות.
  • בלילה שבין ה-19-18 ביולי 2024, התפוצץ כטב”ם ששוגר על ידי החות’ים בתל אביב וגרם למותו של אזרח ישראלי ולפציעתם של שמונה אזרחים נוספים.[2] דובר צה”ל מסר כי במקביל יורט כטב”ם שהתקרב לשטח ישראל מכיוון מזרח. על אף שהחות’ים וההתנגדות האסלאמית בעיראק פרסמו הודעות נפרדות של קבלת אחריות על השיגורים (לפי ההתנגדות האסלאמית בעיראק, שוגר טיל שיוט לעבר “מטרה צבאית” בחיפה), ניתן להעריך כי מדובר בשיגור מתואם שנועד להקשות על זיהוי הכטב”ם מכיוון תימן.
התפתחות הקשרים בין המיליציות העיראקיות לחות’ים
  • החות’ים החלו לבסס את נוכחותם בעיראק בשנת 2011, עם הקמתו של משרד ייצוג של החות’ים (אלח’נאדק, 23 ביולי 2024; אמואג’, 21 ביוני 2024). ב-2014, בעקבות השתלטות החות’ים על צנעא, החל שר החוץ של עיראק דאז, אבראהים אלג’עפרי, לסלול את הדרך להכרה של הממשל העיראקי בתנועה החות’ית (אמואג’, 21 ביוני 2024). הדבר איפשר לחות’ים לפעול בעיראק בחופשיות.
  •  במסגרת הרחבת הפעילות של החות’ים בעיראק, הם החלו לטפח קשרים עם מסגרות קהילתיות מקומיות והסבירו את עמדותיהם ואת אמונתם השיעית-יזידית בפני תושבים עיראקים. אחד המוסדות הקהילתיים הבולטים הוא מוסד “מחמדיון” בבצרה, שמפרסם תכנים תרבותיים ודתיים אודות החות’ים בתיאום עם מיליציית גדודי חזבאללה. מוסדות דומים של החות’ים פועלים בנג’ף, דיאלא וכרכוכ, וכעת גם מתבצע ניסיון להרחיב את הפעילות לאזור הכורדי (אמואג’, 21 ביוני 2024).
פעילי גדודי חזבאללה לצד נציג החות'ים בעיראק, אבו אדריס אלשרפי (הרביעי מימין) במטה מוסד "מחמדיון" בבצרה (ערוץ היוטיוב של מוסד מחמדיון, 28 ביולי 2023)
פעילי גדודי חזבאללה לצד נציג החות’ים בעיראק, אבו אדריס אלשרפי (הרביעי מימין)
במטה מוסד “מחמדיון” בבצרה (ערוץ היוטיוב של מוסד מחמדיון, 28 ביולי 2023)
  • לפי העיתונאי עדנאן אלג’בראני, עבד אלמלכ אלחות’י מינה בשנת 2015 נציג אישי בעיראק, שתפקידו להתמקד ביחסים פוליטיים ופיננסיים בעיראק, צעד שביסס את קשרי החות’ים במדינה. כך, הפכה עיראק בעשור האחרון מקור חיוני לתרומות עבור החות’ים, הן ברמה העממית והן באמצעות גורמים בעלי ברית – המיליציות ואנשי משמרות המהפכה האיראניים הפועלים בעיראק (sanaacenter.org, 15 ביולי 2024).
  • הקשרים בין המיליציות לחות’ים זכו לתהודה תקשורתית בינואר 2022, כאשר דובר גדודי חזבאללה, אבו עלי אלעסכרי, הכריז על קמפיין גיוס כספים למען החות’ים. בהמשך החלו מיליציות עיראקיות אחרות – תנועת האצילים (אלנג’באא’), סיד אלשהדאא’, עצאא’ב אהל אלחק וארגון בדר – להביע תכופות את תמיכתן בחות’ים באופן פומבי (אמואג’, 21 ביוני 2024).
  • התיאום בין החות’ים למיליציות העיראקיות התהדק מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל”. לפי מומחה צבאי המקורב למשרד ההגנה התימני, משרד תיאום מיוחד של החות’ים פועל בעיראק, והתיאום בין החות’ים לבין ההתנגדות העיראקית “קיים ברמה גבוהה כבר מספר חודשים והתקשורת מתקיימת על בסיס יומי” (אלאח’באר, 13 ביולי 2024).
  •  ב-8 ביולי 2024, כחלק מביסוס הקשרים בין התנועה החות’ת למיליציות העיראקיות, פתח נציג החות’ים בעיראק, אבו אדריס אלשרפי, מטה בשכונת אלג’אדריה (Al-Jadiriyah) בבגדאד, בקרבת “האזור הירוק” (אזור מוסדות הממשל של עיראק) ומטות של בכירי המפלגות העיראקיות ושל הגיוס העממי, ארגון הגג של המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות. יועץ של ראש ממשלת עיראק, מחמד שיאע אלסודאני, ציין כי לא מדובר במשרד רשמי או לשכת ייצוג, אלא מטה עבור חברי התנועה החות’ית, אחרי שקודם לכן הם נאלצו לשהות במלון בבגדאד (אלערבי אלג’דיד, 8 ביולי 2024).
אבו אדריס אלשרפי (השני מימין) כשמצדיו שני נציגים של החות'ים בעיראק מבקרים בני שבטים בעיראק (אלחדת', 16 ביולי 2024)
אבו אדריס אלשרפי (השני מימין) כשמצדיו שני נציגים של החות’ים בעיראק מבקרים בני שבטים בעיראק (אלחדת’, 16 ביולי 2024)
  • ב-4 באוגוסט 2024, דיווחו “מקורות תימניים” כי הקצין החות’י הבכיר, חסין עבדאללה מסתור אלשעבל, המכונה אבו ג’האד, נהרג בתקיפה אמריקאית שבוצעה בעיראק ב-30 ביולי 2024 (סוכנות אלעאלם האיראנית, 4 באוגוסט 2024). גדודי חזבאללה אישרו כי בתקיפה נגד מפקדת הגיוס העממי בג’רף אלנצר נהרגו מפקד ושלושה פעילים שעסקו בתחום הכטב”מים (צבארין ניוז, 31 ביולי 2024).
  • אחמד אחמד מחמד אלשרפי, הידוע בכינוי אבו אדריס אלשרפי, שמכהן כנציג החות’ים בעיראק מאז שנת 2023, נחשב לאחד הבכירים המשפיעים ביותר בתנועה החות’ית. בעבר היה אחראי לפיקוח על הייצור הצבאי של התנועה ואחראי על ניהול המעבר של מומחים איראנים לתימן וממנה, לפני שהתנועה החות’ית השתלטה על צנעא ב-2014. בשנת 2015, מונה כמפקד החות’ים במחוזות חג’ה (בצפון-מערב תימן) וחדידה (במערב תימן). במסגרת פעילותו כנציג התנועה בעיראק, אלשרפי עוסק בתיאום הפעילות הצבאית המשותפת מול ההתנגדות האסאלמית בעיראק, ובנוסף הוא מקיים פגישות רשמיות עם נציגי המיליציות, בכירים בממשלת עיראק ונציגים של תנועות נוספות ב”חזית ההתנגדות”, כדוגמת חמאס. הוא גם נועד עם מנהיגי שבטים ובכירים מקומיים בחברה העיראקית, משתתף באירועים פוליטיים ודתיים ומגייס תמיכה ותרומות עבור התנועה. אלשרפי מקפיד לתעד את פעולותיו ברשתות החברתיות (אלח’נאדק, 23 ביולי 2024; sanaacenter.org, 15 ביולי 2024).
אלח'זעלי (משמאל) לצד אבו אדריס אלשרפי, נציג החות'ים בעיראק (חשבון X של אלח'זעלי, 21 ביולי 2024)
אלח’זעלי (משמאל) לצד אבו אדריס אלשרפי, נציג החות’ים בעיראק (חשבון X של אלח’זעלי, 21 ביולי 2024)
תפקיד משמרות המהפכה בקידום שיתוף הפעולה
  • לכוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים תפקיד חשוב כמתווכים, מממנים, מחמשים ומדריכים הן של החות’ים והן של המיליציות העיראקיות.
  • ב-29 באוקטובר 2023, דווח כי כחלק ממימוש תפיסת “אחדות הזירות” הוחלט באיראן על הקמת חדר מבצעים משותף, שיהיה אחראי לתיאום ולתכנון צבאי, לוגיסטי ומודיעיני כולל בין חמאס והג׳האד האסלאמי בפלסטין בעזה, חזבאללה בלבנון, המיליציות הפרו־איראניות בסוריה, המיליציות הפרו-איראניות בעיראק והחות׳ים בתימן (תאבנאכ, 29 באוקטובר 2023). מדובר במסגרת תחת פיקוח איראני שאפשרה לקדם את הקשרים בין החות’ים למיליציות העיראקיות.
  • ב-23 במאי 2024, השתתפו נציגי החות’ים והמיליציות העיראקיות במפגשים עם מפקדי משמרות המהפכה וכוח קדס בשולי הלוויית נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בטהראן. כמו כן, מנהיג החות’ים, עבד אלמלכ אלחות’י, ומזכ”ל גדודי חזבאללה, ואחמד אלחמידאוי, סיכמו על המשך התיאום בין הצדדים (ערוץ הטלגרם של גדודי חזבאללה, 24 במאי 2024).
  • לדברי “מקור” בצנעא, המעורה בפעילות החות’ים, משמרות המהפכה פיקחו במרץ 2024 על הקמת ועדת מבצעים משותפת בעיראק, המורכבת מהחות’ים ונציגים של המיליציות העיראקיות (גדודי חזבאללה וכתאא’ב סיד אלשהדאא’) לתיאום פעולות ימיות אזוריות “בתגובה למלחמה ברצועת עזה” (sanaacenter.org, 15 ביולי 2024).
  • ב-2 ביוני 2024, דווח כי הגיוס העממי, ארגון הגג של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, והחות’ים קיימו אימון בהשתתפות הפעילים וההנהגה של הארגונים. “גורמים תימניים” מסרו כי יותר משמונים פעילים חות’ים הועברו לעיראק לצורך הכשרתם באזור ג’רף אלצח’ר, שמדרום לבגדאד, וכי נציג החות’ים בגיוס העממי תיאם ביקורים של המנהיגים החות’ים בטהראן (אלחדת’, 2 ביוני 2024).
  • ב-24 ביולי 2024, דווח כי מאות חות’ים הגיעו לעיראק במהלך השבועות האחרונים על מנת לעבור הדרכות על ידי גורמים איראנים ועל ידי מומחי ייצור כטב”מים וטילים בבסיסים מיוחדים, אשר נמצאים בפרברי בגדאד ובמחוזות נוספים בעיראק. כמו כן, נמסר כי ממשלת עיראק, תחת הנחייה ישירה של המיליציות הפרו-איראניות, הקציבה כספים עבור אותם חות’ים ומשפחותיהם. צוין כי מבצע זה, שתכליתו להעביר פעילים חות’ים מתימן לעיראק, להכשיר אותם ולצייד אותם, ימשיך להתנהל תחת פיקוח איראני, כאשר חלק מהחות’ים יישארו בעיראק והאחרים ישובו לתימן (חשבון X Newseast7, 24 ביולי 2024).
  • לאחר הסיכול המיוחס לישראל של ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, במהלך שהותו בטהראן, ולאחר הסיכול של פואד שכר, המפקד הבכיר ביותר של חזבאללה, בתקיפה ישראלית בבירות, דווח שהחות’ים והמיליציות בעיראק צפויים לקחת חלק בתגובה בהובלת איראן, ונציגיהם גם השתתפו בפגישות תיאום בטהראן בהובלת מנהיג איראן, עלי ח’אמנהאי, ובכירי משמרות המהפכה (אלאח’באר, 1 באוגוסט 2024).[3]
  • להערכתנו, על אף המעורבות האיראנית, הגברת שיתוף הפעולה של המיליציות העיראקיות ושל החות’ים משקפת במידה רבה גם אינטרסים, שמבקשים גורמים אלה לקדם עבור עצמם, כגון ביצור מעמדם בתוך “ציר ההתנגדות”. המיליציות העיראקיות מעוניינות לעמוד בראש המאבק נגד ישראל בנוסף לפעילותן לסילוק הנוכחות האמריקאית בעיראק ובסוריה, בעוד החות’ים מעוניינים להגדיל את השפעתם האזורית, בין השאר, מול סעודיה. ייתכן כי כאשר תסתיים המלחמה ברצועת עזה, שני הצדדים ינצלו את שיתוף הפעולה גם לפעילות נגד סעודיה וארה”ב.
איומים בתקיפות נגד ישראל, ארה”ב וסעודיה
  • על רקע הסיכול המיוחס לישראל של אסמאעיל הניה והסיכול הישראלי של בכיר חזבאללה פואד שכר, אמרו “מקורות צבאיים יודעי דבר בצנעאא’ כי התגובה “אינה כבר רק תימנית, אלא יחד עם תנועות ההתנגדות הלבנוניות, העיראקיות והפלסטיניות”. הם הוסיפו כי התגובה תהיה “מלחמה פתוחה שתפגע בעומק הישות ובאינטרסים של תומכיה באזור” (אלאח’באר, 2 באוגוסט 2024).
  • מנהיג התנועה החות’ית בתימן, עבד אלמלכ אלחות’י, הדגיש כי העמדה של “ציר אלקדס, הג’האד וההתנגדות” היא שחייבת להיות תגובה צבאית על “הפשעים החמורים וההסלמה הישראלית המשמעותית” (אלמסירה, 1 באוגוסט 2024).
  • מנהיג החות’ים אלחות’י טען כי התקיפה הישראלית באלחדידה הייתה לצרכי ראווה ונועדה להרתיע את החות’ים מהמשך תמיכתם בפלסטינים, אך היא רק יצרה תמריץ נוסף לנקמה והתגובה החות’ית תבוא ותהיה בלתי נמנעת. הוא גם הבטיח כי שיתוף הפעולה בין החות’ים וההתנגדות האסלאמית בעיראק יימשך ותהיינה במסגרתו התפתחויות חשובות כחלק מ”השלב החמישי” (אלמסירה, 25 ביולי 2024).
  • חבר המועצה המדינית של החות’ים, חזאם אלאסד, אמר בעקבות תקיפת הכטב”ם החות’י בתל אביב כי זו התקיפה הראשונה מבין “פעולות הסלמה” רבות שעומדות לבוא. הוא הזהיר כי תימן נכנסה “לשלב אסטרטגי חדש” בתקיפות שלה נגד ישראל וכי יש “שילוב עם חזיתות ההתנגדות בלבנון, בעיראק ובפלסטין הכבושה”. אלאסד הוסיף כי “מה שמתקרב יהיה גדול יותר כל עוד יש תוקפנות נגד רצועת עזה” (אלמיאדין, 19 ביולי 2024).
  • “מקורות” בתימן מסרו כי מאפייני “השלב החמישי” במערכה מול ישראל (בעקבות התקיפה הישראלית בנמל אלחדידה) שונים מהשלבים הקודמים. לדבריהם, מטרת החות’ים היא לקבוע כללי עימות חדשים, שיפתיעו את “האויב” וישפיעו על יכולותיו. נוסף על כך, הם אמרו כי לאחר מכן יגיע גם “השלב השישי”, אך לא ציינו מה יהיה טבעו. “המקורות” טענו כי חלק ממבצעי החות’ים ייערכו בשיתוף פעולה עם “ציר ההתנגדות” בזירות “פלסטין”, לבנון, סוריה ועיראק, וציינו כי יוקם חדר מבצעים משותף עם הזירות ובו יוחלפו מידע ונתונים. הם הוסיפו כי הכוחות ירחיבו את היקף פעולותיהם כדי לעצור את האספקה לישראל דרך כף התקווה הטובה (דרום אפריקה) ויסלימו את תקיפותיהם בים התיכון ובאוקיינוס ההודי, תוך הוספת יעדים נוספים לבנק המטרות שלהם, כמו נמלי אשדוד, אשקלון וחיפה. נוסף על כך, “המקורות” אמרו שהתקיפה הישראלית לעבר מכלי הנפט בנמל אלחדידה גרמה לחות’ים להכניס לבנק המטרות שלהם שדות גז רבים בישראל, וביניהם לוויתן בים התיכון, והוסיפו כי תחנות האנרגיה והכוח ברחבי ישראל וכן אספקת הנפט לישראל דרך הים התיכון גם יהוו מטרה (אלאח’באר, 23 ביולי 2024).
  • “מקור” צבאי איראני” מסר כי הוא מצפה שהמיליציות העיראקיות ייכנסו לעימות נגד ישראל בעוצמה לאחר התקיפה נגד נמל אלחדידה. לפי “המקור”, החות’ים הם שביקשו שהמיליציות יצטרפו למערכה הישירה ביניהם לבין ישראל (news-iq.com, 21 ביולי 2024).
  • ב-25 ביולי 2024, הכריז מנהיג החות’ים כי הפעולות המשותפות בין החות’ים לבין ההתנגדות האסלאמית בעיראק ירשמו “הסלמה משמעותית בתקופה הקרובה”.
  • “מומחה צבאי” המקורב למשרד ההגנה התימני מסר כי החות’ים רוצים שארה”ב וסעודיה ידעו שהתנועה עומדת לבצע “פעולות עמוקות ורחבות היקף ברמה האזורית, לא רק נגד ישראל, אלא גם נגד המגנים שלה באזור, ובראשם הבסיסים האמריקאיים”. הוא הוסיף כי “המסר מופנה גם כלפי סעודיה” וכי “כל מבצע עתידי יגיע מיותר מכיוון אחד ומצד אחד” (אלאח’באר, 13 ביולי 2024).
  • דווח כי המיליציות העיראקיות מתכוונות בעתיד הקרוב להרחיב את שיתוף הפעולה שלהן עם החות’ים במטרה ללחוץ על סעודיה להפסיק את תמיכתה בישראל. כמו כן, נטען כי ההצהרות האחרונות של החות’ים ושל גדודי חזבאללה, שאיימו על סעודיה, היו תוצאה של תיאום בין הצדדים וכי החות’ים אף ביקשו מהמיליציות לאיים על סעודיה כדי להפעיל עליה לחץ משני הכיוונים (חשבון הטוויטר OALD24@, 14 ביולי 2024).
  • בשבועות האחרונים, הסלימה ההתנגדות האסלאמית בעיראק את איומיה נגד סעודיה. חבר הלשכה המדינית של תנועת האצילים (אלנג’באא’), פראס אליאסר, אמר כי “ההתנגדות” העיראקית התמקדה לאחרונה בסעודיה, וכי במהלך “מבול אלאקצא” התגלה מידע “מספק ומקיף” על היקף התמיכה שהעניקה לישראל, למרות המצור שהטילו ההתנגדות האסלאמית בעיראק והכוחות החות’ים בתימן (אלאח’באר, 15 ביולי 2024); גדודי חזבאללה האשימו את “מדינות הנורמליזציה” עם ישראל, ואת “התפקיד הזדוני” של מנהיגי סעודיה במיוחד, בכך שהם “מנצלים את הנתיבים היבשתיים שלהם כדי להמשיך במערכה נגד הפלסטינים, כחלופה לנתיבים הימיים”. המיליציה הוסיפה כי “הממלכה הרעה תשלם את המחיר על פעולתה” (אלמעלומה, 13 ביולי 2024).
  • גם בכירים חות’ים איימו לפעול נגד סעודיה. הדובר הצבאי, יחיא סריע, האשים כי המשטר הסעודי “מיישם את ההנחיות האמריקאיות ומשרת את האויב הישראלי” (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע, 12 ביולי 2024); חבר המועצה המדינית של החות’ים, מחמד עלי אלחות’י, קרא לסעודים “לחשוב היטב על צעדיהם העוינים כלפינו, שכן אנו לא נהסס לפעול באופן לגיטימי נגד תוקפנות כזו” (חשבון X של מחמד עלי אלחות’י, 13 ביולי 2024); הבכיר החות’י, יאסר אלחורי, אמר כי “כולם יבינו שכל פעולה ישירה או לא ישירה המכוונת לסעודיה תיחשב כהמשך הגנה על פלסטין” (ערוץ הטלגרם של אלמיאדין, 13 ביולי 2024).
נספח: התקיפות המשותפות של המיליציות והחות’ים
  • להלן פרטי התקיפות המשותפות של המיליציות העיראקיות והחות’ים שהוכרזו על-ידי ארגונים אלה עד כה:
    • 6 ביוני 2024: שתי תקיפות ראשונות משותפות של החות’ים ושל ההתנגדות האסלאמית בעיראק. דובר הכוחות המזוינים של החות’ים, יחיא סריע, ציין כי התקיפות התבצעו באמצעות כטב”מים נגד אוניות שנשאו ציוד צבאי בנמל חיפה ונגד אונייה “שהפרה את איסור הכניסה לנמל חיפה” (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 6 ביוני 2024). לא היה אימות ממקורות אחרים לטענות על התקיפות.
    • 12 ביוני 2024: תקיפה נגד “מטרה חיונית” באשדוד באמצעות טילי שיוט ותקיפה נגד “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות כטב”מים (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 12 ביוני 2024). לא היה אימות לטענות.
    • 22 ביוני 2024: תקיפה נגד ארבע אוניות שנשאו מטען כללי ומשלוחי בטון בנמל חיפה באמצעות כטב”מים; תקיפה נגד האונייה Shorthorn Express שהייתה בדרכה לנמל חיפה באמצעות כטב”מים (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 22 ביוני 2024). לא היה אימות בשטח.
    • 26 ביוני 2024: תקיפה נגד האונייה “הישראלית” MSC Manzanillo בנמל חיפה באמצעות ר כטב”מים (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק ערוץ הטלגרם של סריע, 26 ביוני 2024). לא היה אימות לטענה.
    • 27 ביוני 2024: תקיפת “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות מספר טילי שיוט (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק ערוץ הטלגרם של סריע, 27 ביוני 2024). לא היה אימות לטענה.
    • 28 ביוני 2024: תקיפת ספינת הנפט WALER בים התיכון שהייתה בדרכה לנמל חיפה באמצעות כטב”מים (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק ערוץ הטלגרם של סריע, 28 ביוני 2024). לא היה אימות לטענה.
שיגור טיל שיוט לעבר "מטרה חיונית" בחיפה ב-27 ביוני 2024 (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 28 ביוני 2024)
שיגור טיל שיוט לעבר “מטרה חיונית” בחיפה ב-27 ביוני 2024
(ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 28 ביוני 2024)
    • 2 ביולי 2024: תקיפה נגד “מטרה חיונית” בחיפה באמצעות מספר טילי שיוט. נטען שהמבצע השיג את יעדיו בהצלחה (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 2 ביולי 2024). לא היה אימות לטענה.
    • 8 ביולי 2024: תקיפה משותפת נגד “מטרה חיונית” באילת באמצעות כטב”מים (ערוץ הטלגרם של יחיא סריע וערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 8 ביולי 2024). דובר צה”ל מסר כי מטוס קרב יירט מטרה אווירית חשודה שעשתה את דרכה לעבר ישראל מכיוון ים סוף. המטרה לא חצתה לשטח ישראל (חשבון הטלגרם של דובר צה”ל, 8 ביולי 2024).
    • 15 ביולי 2024: שיגור כטב”ם נגד הספינה Olvia בים התיכון. ההתנגדות האסלאמית בעיראק מסרה כי “הפעולה השיגה את מטרתה” ופרסמה בערוץ הטלגרם שלה סרטון המתעד את שיגור הכטב”ם לעבר הספינה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 16-15 ביולי 2024; רשת אלמסירה, 15 ביולי 2024).
הכטב"ם ששוגר לעבר הספינה Olvia (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)      הכטב"ם ששוגר לעבר הספינה Olvia (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)
הכטב”ם ששוגר לעבר הספינה Olvia (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 15 ביולי 2024)

[1] עד פברואר 2024, התרכזו המיליציות העיראקיות בתקיפות של יעדים אמריקאיים בסוריה ובעיראק. בעקבות תקיפה אמריקאית נגד המיליציות, והבטחה של ממשלת עיראק כי היא תפעל לגבש הסכם עם ארה"ב על הוצאת הכוחות האמריקאיים מהמדינה, השהו המיליציות את התקיפות נגד יעדים אמריקאיים, עד יולי 2024, והתמקדו בתקיפות נגד ישראל.
[2] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 23 ביולי 2024: "הסלמה בעימות בין ישראל והחות’ים – רקע ומשמעויות".
[3] להרחבה, ראו מחקר של מרכז המידע מתאריך 2 באוגוסט 2024: "סיכול פואד שכר והריגת אסמאעיל הניה – תגובות ומשמעויות".