תגובות איראניות לנאום הנשיא טראמפ

הנשיא טראמפ ובנימין נתניהו כלוחמים הזויים בתחנות רוח. בכותרת הקריקטורה

הנשיא טראמפ ובנימין נתניהו כלוחמים הזויים בתחנות רוח. בכותרת הקריקטורה

"יוצאים" (מההסכם) (תסנים, 15 באוקטובר 2017)

"איננו יכולים לסבול אתכם עוד" (תסנים, 14 באוקטובר 2017)

(פארס, 14 באוקטובר 2017)

(פארס, 14 באוקטובר 2017)

"פצצה, מלחמה, מנוע 1000 סמ"ק" (ח'בר אונליין, 14 באוקטובר 2017)

  • ב-13 באוקטובר 2017 הכריז נשיא ארה”ב דונאלד טראמפ, כי איראן הפרה מספר פעמים את הסכם הגרעין עם המעצמות וכי הוא אינו מאשרר את ההסכם. הוא האשים את המשטר האיראני בתמיכה בטרור ברחבי העולם ושב ומתח ביקורת על הסכם הגרעין. לדבריו, התוקפנות האיראנית רק התגברה מאז נחתם ההסכם בקיץ 2015. טראמפ הצהיר על כוונת הממשל האמריקאי לשתף פעולה עם בעלות בריתו, להטיל סנקציות חדשות על איראן ולפעול לעיכוב תוכנית הטילים שלה. הנשיא הזהיר, כי אם הממשל לא יגיע להסכמה עם הקונגרס בנוגע לעתיד הסכם הגרעין, הוא יבטלו באופן חד-צדדי. במקביל לנאום הנשיא, הודיע משרד האוצר האמריקאי על הטלת סנקציות נוספות על משמרות המהפכה כארגון תומך טרור.

הנשיא טראמפ ובנימין נתניהו כלוחמים הזויים בתחנות רוח. בכותרת הקריקטורה נכתב: "טיפש וטיפש יותר" (תסנים, 14 באוקטובר 2017)
הנשיא טראמפ ובנימין נתניהו כלוחמים הזויים בתחנות רוח. בכותרת הקריקטורה נכתב: “טיפש וטיפש יותר” (תסנים, 14 באוקטובר 2017)

  • נאומו של נשיא ארה”ב עורר תגובות זעם באיראן, אף כי האיראנים ניסו להמעיט ממשמעות דבריו של טראמפ. הם טענו, כי אין כל חדש באסטרטגיה של טראמפ והציגו את נאום הנשיא כביטוי לחולשתו הפוליטית, שאילצה אותו לסגת מכוונתו לבטל את הסכם הגרעין ואף מהכוונה להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור. לדבריהם, האסטרטגיה האמריקאית החדשה היא ביטוי לכישלון מדיניותה האזורית של ארה”ב, שבאה לידי ביטוי בתבוסת דאעש, ולניסיון הממשל האמריקאי לרצות את בעלי בריתו באזור, במיוחד סעודיה וישראל. הבכירים האיראנים הדגישו, כי ארה”ב אינה מסוגלת לעשות דבר נגד איראן משום שהיא מבודדת בזירה הבינלאומית. פרשנויות בתקשורת האיראנית הדגישו את בידודו של הנשיא מבית ומחוץ, את עתידו הפוליטי הלוט בערפל ואת התייצבות הקהילה הבינלאומית, ובמיוחד מנהיגי האיחוד האירופי, לצד איראן ונגד ממשל טראמפ.
  • בכירי הממשל האיראני הצהירו, כי אין בכוונת איראן להיכנע לדרישות הממשל האמריקאי לשנות את מדיניותה וניסו להפגין מצג של אחדות פנימית לנוכח איומי הנשיא. בסוגיית הגרעין ציינו הבכירים, ובראשם הנשיא רוחאני, כי איראן תמשיך לכבד את הסכם הגרעין כל עוד הוא משרת את האינטרסים הלאומיים שלה, ולכל הפחות עד לביטולו הרשמי על-ידי ארה”ב. הם הדגישו, עם זאת, כי במקרה של ביטול ההסכם והחזרת הסנקציות נגד איראן, איראן שומרת לעצמה את כל האופציות פתוחות. בנוגע לתוכנית הטילים האיראנית, הצהירו הבכירים האיראנים, כי לא זו בלבד שהיא אינה נתונה למשא ומתן, אלא שבכוונת איראן להאיץ את פיתוחה לצרכי הגנה והרתעה. בסוגיית המעורבות האזורית של איראן הדגישו בכירי המשטר את תמיכתם המלאה בפעילות משמרות המהפכה הנושאים, לדבריהם, בעיקר נטל המאבק נגד “הטרור” באזור. הם הציגו את הארגון כסמל לאומי וכמגן המולדת הזוכה בתמיכת העם האיראני כולו.

"איננו יכולים לסבול אתכם עוד" (תסנים, 14 באוקטובר 2017)
“איננו יכולים לסבול אתכם עוד” (תסנים, 14 באוקטובר 2017)

משמעות התגובות האיראניות
  • התגובות הראשונות באיראן לנאום הנשיא משקפות חשש איראני מפני ההסלמה הנמשכת עם ארה”ב והשלכותיה האפשריות. זאת, לצד הכרה במגבלות כוחה של ארה”ב לחולל שינוי משמעותי במדיניותה כלפי איראן, שכן:
    • ביטול הסכם הגרעין על-ידי ארה”ב והחזרת הסנקציות הכלכליות על איראן, גם אם באופן חד-צדדי, עלולים להקשות עוד יותר על חזרת חברות אירופאיות ומערביות לשווקים האיראנים ולסכל בכך את המאמץ האיראני להביא לשיפור כלכלי. עם זאת, יכולתה של ארה”ב לשוב ולגייס הסכמה בינלאומית רחבה להשבת הסנקציות ולהגברת הלחץ על איראן כדי לאלצה לפתוח את הסכם הגרעין מחדש מוטלת בספק רב.
    • תוכנית הטילים האיראנית: החשש האיראני הוא, שארה”ב עשויה להגביר את הלחץ על איראן ואת פעילות הסיכול, שנועדה לעכב את מאמצי הרכש, המחקר והפיתוח האיראנים בתחום הטילים. עם זאת, בראייה האיראנית, יכולתה של ארה”ב לעכב באופן משמעותי את המשך ייצור הטילים במסגרת המערך המבצעי האיראני מוגבלת ללא שימוש בכוח צבאי.
    • השפעתה האזורית הגוברת של איראן ותמיכתה בחתרנות ובטרור: יכולה ארה”ב להגביר באופן משמעותי את הלחץ הכלכלי והצבאי על איראן ושלוחיה באזור וכן את מאמציה המודיעיניים אל מול המעורבות האיראנית בחתרנות ובטרור. עם זאת, יעילות הפעילות האמריקאית תלויה במספר גורמים:
      • נכונותה של ארה”ב להשתמש בעוצמה צבאית ואף להסתכן בעימות צבאי עם איראן, במיוחד באזורים בהם מקיימים האמריקאים נוכחות צבאית פעילה (למשל, במשולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן ובמפרץ הפרסי), במאמץ לבלום את ההשפעה האיראנית.
      • נכונותם של יתר השחקנים האזוריים, ובהם תורכיה, ממשלת עיראק והכורדים, והשחקנים העל-האזוריים, ובראשם רוסיה, שהפכה לגורם המשפיע ביותר בסוריה, לשתף פעולה עם מאמצי ארה”ב לבלום את איראן ובעלות בריתה ב”ציר ההתנגדות” (חזבאללה, המיליציות השיעיות, חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין).
      • ההתפתחויות האזוריות, ובכללן עתיד תהליך ההסדרה בסוריה, נכונות המיליציות השיעיות בעיראק להשתלב במסגרת הכוחות המזויינים העיראקים, תוצאות הבחירות הכלליות הצפויות באפריל 2018 בעיראק, ההתפתחויות בזירה הפלסטינית והמשך המערכה הצבאית בתימן.

כמה ימים לאחר נאום טראמפ התפתחה הסלמה בין הכורדים לבין ממשלת עיראק והמליציות השיעיות באזור העיר כרכוכ. הסלמה זאת ממחישה היטב (בראייה האיראנית לפחות) את חולשת המדיניות האמריקאית ואת מגבלות הכוח של ארה”ב לנוכח התפתחויות באזור, שאינן בשליטתה המלאה. בעוד שאיראן מגלה מעורבות פעילה באירועים ומפעילה לחצים על הכורדים (ביקור קאסם סלימאני בארביל במחצית אוקטובר 2017) נקטה ארה”ב עד כה לנוכח ההסלמה מדיניות הנתפסת כמהוססת.

 

"יוצאים" (מההסכם) (תסנים, 15 באוקטובר 2017)
“יוצאים” (מההסכם) (תסנים, 15 באוקטובר 2017)

להערכתנו, יש בשלב זה למשטר האיראני עניין להמתין ולראות מה תהיינה השלכותיה בפועל של המדיניות החדשה אותה הציג הנשיא טראמפ הן ביחס לעתיד הסכם הגרעין והן בנוגע ליתר הסוגיות בהן מציבה איראן אתגר בפני הקהילה הבינלאומית. להערכתנו אם המדיניות האמריקאית החדשה לא תוביל לשינוי משמעותי בפועל ביחסה של ארה”ב כלפי איראן לא יהיה לטהראן כל עניין לשנות את מדיניותה הרואה בתוכנית הגרעין, בפיתוח מערך הטילים ובביצור השפעתה האזורית, אינטרסים לאומיים חיוניים לשמירה על ביטחונה הלאומי, יציבותה ואף לעצם שרידות המשטר. בינתיים, עשויה איראן, לכל היותר, למתן באופן פומבי וחלקי את התנהלותה המתריסה כלפי ארה”ב והקהילה הבינלאומית בכל הקשור לשיגורי טילי קרקע קרקע, פעילות נגד כלי שייט אמריקאים במפרץ וכיוצא בזה.

נספח א’
תגובות בכירים איראנים לנאום טראמפ
  • נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר בנאום, ששודר בשידור חי בטלוויזיה האיראנית שעות ספורות לאחר נאום נשיא ארה”ב, כי הנאום לא היה אלא “רצף של עלבונות והאשמות חסרות בסיס נגד העם האיראני”. הוא קרא לנשיא טראמפ ללמוד טוב יותר היסטוריה, גיאוגרפיה, זכויות בינלאומיות, נימוסים ומוסר. רוחאני ציין, כי מדינה שהשתמשה פעמיים בנשק גרעיני, איימה להשתמש בנשק זה נגד מדינה באזור ותומכת בישראל המחזיקה בנשק גרעיני, אינה יכולה להציג עצמה כלוחמת למען פיקוח על נשק גרעיני.
  • נשיא איראן אמר, כי ארה”ב אינה יכולה להתייחס להסכם הגרעין כאל חוזה בין שתי מדינות, משום שהוא נחתם עם הקהילה הבינלאומית. הוא הוסיף, כי איראן תמשיך במחויבותה להסכם כל עוד זכויותיה והאינטרסים שלה נשמרים. עם זאת, אם הסכם הגרעין לא ישרת את האינטרסים הלאומיים שלה והצד השני יפר את התחייבויותיו, איראן לא תהסס לרגע ותגיב בהתאם.
  • רוחאני הגן על תכנית הטילים של ארצו, שנועדה, לדבריו, למטרות הגנה, והצהיר, כי איראן תכפיל את מאמציה לפתח את התוכנית. הוא גם הביע את תמיכתו המלאה במשמרות המהפכה הנלחמים בטרור (סוכנויות הידיעות האיראניות, 13 באוקטובר 2017).
  • שר החוץ האיראני, מחמד ג’ואד זריף (Mohammad Javad Zarif), אמר בריאיון לטלוויזיה האיראנית (14 באוקטובר, 2017), כי אין כל חדש בדברי טראמפ וכי אף אחד לא הופתע מנאומו לאחר עשרות שנים של תוקפנות אמריקאית נגד איראן. הוא ציין, כי רק הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מוסמכת לאשר, שאיראן עומדת בהתחייבויותיה להסכם הגרעין.
  • זריף הזהיר, כי אם תטיל ארה”ב מחדש את הסנקציות שהוסרו מעל איראן בעקבות הסכם הגרעין, תנקוט איראן בצעדי תגובה. הוא אמר, כי אם הסנקציות בנושאים החשובים לאיראן, ובהם יצוא נפט, ספנות ומכירת מטוסים, יוטלו מחדש, לאיראן תהיה הזכות לקבל החלטה בנוגע להמשך מחויבותה להסכם הגרעין ואם היא תגיע למסקנה שבשל “טעות אסטרטגית”, שביצע הצד השני, הסכם הגרעין אינו משרת עוד את אינטרסים שלה, היא תחדש את תכניתה הגרעינית לצרכי שלום.
  • זריף ציין, כי לאירופה יש אינטרסים כלכליים, פוליטיים וביטחוניים חיוניים בשמירת הסכם הגרעין וכי בחודשים הקרובים יתברר עד כמה היא מוכנה להתנגד למדיניות ארה”ב ומסוגלת לממש את תפקידה המשפיע בזירה הבינלאומית.
  • בהתייחסו למשמרות המהפכה אמר שר החוץ האיראני, כי הארגון מהווה מקור לגאווה עבור העם האיראני כולו ומבטיח את שלמותה הטריטוריאלית של איראן לצד הצבא הסדיר. גם בציוץ בחשבון הטוויטר שלו (14 באוקטובר, 2017) ציין זריף, כי כל האיראנים ניצבים כיום מאחורי משמרות המהפכה המגנים על איראן והאזור נגד תוקפנות וטרור.
  • זריף התייחס בריאיון לטלוויזיה האיראנית גם לתוכנית הטילים של ארצו ואמר, כי היא אינה נתונה למשא ומתן. הוא ציין, כי איראן החליטה לשאת ולתת אך ורק על סוגיית הגרעין כדי שלא לסבך עוד יותר את המצב ומאחר שהיא סבורה שההגנה על עצמה היא באחריותה הבלעדית. איראן חיה באזור, שיש בו נשק רב, יש לה הזכות להחזיק באמצעי הגנה ולאף אחד אין זכות להתערב בעניין זה. הוא הוסיף, כי תקציב ההגנה של איראן הוא הנמוך ביותר באזור ביחס לבעלות בריתה של ארה”ב, הרוכשות ממנה אמצעי לחימה בתקציבי ענק. לאיראן אין כל כוונות התקפיות, אמר זריף, והיא שואפת ליציבות ולביטחון באזור.
  • הסגן הראשון של נשיא איראן, אסחאק ג’האנגירי (Eshaq Jahangiri), אמר, כי יכולות הטילים של איראן נועדו לצרכי הגנה בלבד ואינן נתונות למשא ומתן. הוא ציין, כי האסטרטגיה אותה הציג טראמפ בנאומו נועדה לצרכי “מלחמה פסיכולוגית” נגד איראן. ג’האנגירי הדגיש, כי נאום טראמפ אינו מפחיד אף אחד באיראן וכי ראשי רוסיה, האיחוד האירופי והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כבר הבהירו, שאיראן עומדת בהתחייבויותיה להסכם הגרעין. הוא הוסיף, כי טראמפ מבודד יותר מאי-פעם ואף אינו יודע, ששמו ההיסטורי של המפרץ הפרסי אינו “המפרץ הערבי”. סגן הנשיא הגן, אף הוא, על פעילות משמרות המהפכה ואמר, כי אלמלא הייעוץ, שהעניקו למדינות האזור, דמשק ובגדאד היו נשלטות כיום על-ידי דאעש ואף אחד לא יכול היה להילחם נגד הארגון האסלאמי (תסנים, 14 באוקטובר 2017).
  • עלי-אכבר ולאיתי (Ali-Akbar Velayati), יועץ המנהיג העליון לעניינים בינלאומיים, אמר, כי התנהלות נשיא ארה”ב כלפי איראן אינה חדשה וכי איראן תגיב באופן הולם לכל צעד המנוגד לאינטרסים שלה (פארס, 15 באוקטובר 2017).
  • יו”ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, איתאללה האשמי שאהרודי (Ayatollah Hashemi Shahroudi), הצהיר, כי ארה”ב חותרת להמשיך בלחץ נגד איראן כדי להשיג ממנה ויתורים נוספים ביחס להסכם הגרעין. הוא ציין, כי נאום טראמפ הוא תוצאה של כישלון המדיניות האמריקאית באזור. בעקבות תבוסת דאעש, ארה”ב מעוניינת להמשיך במדיניותה, שנועדה לפצל את מדינות האזור, ואיראן היא שמונעת ממנה לממש את מדיניותה. הוא הוסיף, כי ארה”ב יודעת היטב, שאיראן ומשמרות המהפכה הם מהגורמים המרכזיים שהביאו לחיסול דאעש באזור. משמרות המהפכה הוכיחו תמיד, שהם מגנים לא רק על איראן והמהפכה האסלאמית, כי אם על “העשוקים והמדוכאים”. שאהרודי אמר, כי מנהיגי איראן הצהירו מספר פעמים בעבר, שלא יאפשרו להחליש את יכולותיה הצבאיות וההגנתיות של ארצם וכי אלה אינן נתונות למשא ומתן (yjc.ir, 14 באוקטובר, 2017).
  • ראש המועצה האסטרטגית ליחסי חוץ של איראן, כמאל ח’ראזי (Kamal Kharazi), הצהיר, כי העולם ניצב כיום בפני אישיות הדומה להיטלר וכי התנגדות לרודן שכזה, המערער את הסדר העולמי, היא האפשרות היחידה. הוא ציין, כי איראן, הנאבקת מזה ארבעים שנה מול תוקפנותה של ארה”ב, אינה פוחדת מהתנהלותו הרודנית של טראמפ ותגיב באופן ראוי ובכל עוצמתה לכל צעד מצד ארה”ב (מהר, 14 באוקטובר 2017).
  • דובר ועדת המג’לס לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ, סיד חסין נקוי (Seyyed Hossein Naqavi), אמר, כי לטראמפ לא היה האומץ לממש את הבטחתו לפרוש מהסכם הגרעין. הוא ציין, כי כל עוד איראן תפיק תועלת מההסכם, היא תישאר מחויבת לו. הוא הוסיף, כי האמריקאים ניצבים כיום בפני כישלונות רבים בזירה הבינלאומית והאזורית ונאום טראמפ מבטא את עצבנותו ואת כישלונותיה האחרונים של ארצו. ארה”ב מעוניינת להגביר את הסנקציות הכלכליות נגד איראן כדי להחלישה, אך העם האיראני יגיב באגרופיו האיתנים, כשם שעשה בעבר (מהר, 14 באוקטובר, 2017).
נספח ב’
מאפייני התגובות מצד גופים וגורמים איראנים שונים
משרד החוץ האיראני
  • בהודעה רשמית, שפרסם משרד החוץ האיראני בתגובה לנאום טראמפ, נאמר, כי ארה”ב אימצה מאז המהפכה האסלאמית גישה עוינת כלפי איראן במטרה להביא להפלת המשטר. ההודעה שיבחה את משמרות המהפכה ככוח הניצב בחזית המאבק בטרור באזור ומבטיח את ריבונותן הלאומית ואת שלמותן הטריטוריאלית של עיראק וסוריה. משרד החוץ האיראני הזהיר, כי כל פעולה מצד ארה”ב נגד משמרות המהפכה תהווה “טעות אסטרטגית” ותביא לתגובה חריפה מצד איראן.
  • עוד נאמר בהודעת משרד החוץ, כי תוכנית הטילים של איראן נועדה למטרות הגנה והרתעה ואינה נתונה למשא ומתן. ההודעה דחתה מכל וכל את טענות הנשיא טראמפ בנוגע להפרות איראניות של הסכם הגרעין והדגישה, כי איראן הוכיחה את מחויבותה להסכם בניגוד לארה”ב, שהפרה אותו מספר פעמים בעבר. משרד החוץ הדגיש בהודעתו, כי הסכם הגרעין הוא הסכם בינלאומי, שאינו נתון למשא ומתן מחודש, לשינוי או לביטול באופן חד-צדדי. איראן לא תהיה הראשונה לסגת מן ההסכם, אך אם זכויותיה והאינטרסים שלה לא יכובדו, היא תחדל ליישם את התחייבויותיה ותחדש את תכניתה הגרעינית למטרות שלום ללא אף מגבלה (אירנ”א, 13 באוקטובר 2017).
הימין השמרני
  • בזירה הפנימית באיראן, ניצלו מבקרי הממשלה בימין השמרני, שהתנגדו מלכתחילה להסכם הגרעין, את נאום טראמפ כדי לשוב ולנגח את הנשיא רוחאני. הם הציגו את דברי נשיא ארה”ב כעדות נוספת לטענתם כי ממשלת איראן שגתה כאשר אימצה מדיניות פייסנית, בטחה בארה”ב והסכימה לחתום עם המערב שבהנהגתה על הסכם הגרעין. מתנגדי הנשיא קראו לבחון מחדש את מחויבות איראן להסכם הגרעין, שלא תרם, לטענתם, מאומה לאיראן ורק הזיק לאינטרסים שלה.
  • עם זאת, נמנעו מבקרי הממשלה, בדרך כלל, מקריאה מפורשת להפרה יזומה של ההסכם על-ידי איראן. זאת מתוך הכרה, כי במקרה של הפרת ההסכם על-ידי ארה”ב, תוטל האחריות לקריסתו על כתפי הממשל האמריקאי ולא על כתפיה של איראן. לטענת מבקרי הנשיא, אין לסמוך על מדינות אירופה שיתייצבו לצד איראן במקרה של ביטול ההסכם על-ידי ארה”ב. להערכתם, אם תחליט ארה”ב לבטל את ההסכם, יעדיפו גם מדינות אירופה לסגת מהתחייבויותיהן בשל שיקולים כלכליים ומחשש לתגובת נגד מצד ארה”ב.
המחנה הרדיקלי
  • במחנה הרדיקלי אף נשמעו קולות לנקוט בפעולה צבאית נגד הכוחות האמריקאים המוצבים באזור. העיתון השמרני רסאלת (Resalat, 14 באוקטובר) הזהיר, כי משמרות המהפכה ימשיכו את המשא ומתן עם ארה”ב בשדה הקרב ולא בשולחן הדיונים וכי תוצאות משא ומתן זה יבואו לידי ביטוי באוויר, ביבשה ובים. על ארה”ב לדעת, שבסיסיה באזור נתונים בסכנה ושגבולות “המשטר הכובש את ירושלים” (כינוי לישראל) נמצאים תחת איום יותר מאי פעם. על ארה”ב לדעת, שהאסטרטגיה ההגנתית של איראן אינה יכולה להישאר כזו ושאיראן תנקוט בקרוב צעדי מנע לנוכח האיומים מצד ארה”ב ו”המשטר הציוני”.
  • ערב נאום טראמפ הזהיר מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג’עפרי, כי אם תגדיר ארה”ב את משמרות המהפכה כארגון טרור, משמרות המהפכה יתייחסו לצבא ארה”ב ברחבי העולם, ובעיקר במזרח התיכון, כמו לדאעש. הוא הוסיף, כי אם תחליט ארה”ב להטיל סנקציות חדשות על איראן, יהיה עליה להעביר את בסיסיה הצבאיים באזור למרחק שמעבר לטווח 2,000 ק”מ של הטילים האיראנים (מהר, 8 באוקטובר 2017).
  • עורך היומון הרדיקלי כיהאן (Kayhan), חסין שריעתמדרי (Hossein Shariatmadari), אמר, כי נאום טראמפ אינו יכול להישאר ללא תגובה מצד איראן. הוא ציין, כי התגובה היעילה ביותר צריכה להיות שיגור טילים בליסטיים בין-יבשתיים, שהם “עקב אכילס” של ארה”ב המחזיקה בחמישים בסיסים צבאיים וכמה עשרות-אלפי חיילים באזור. על טראמפ לדעת, שלא זו בלבד שהאזור אינו בטוח עבור אנשי הצבא האמריקאים, אלא שבעלות הברית האסטרטגיות שלו באזור, ישראל וחלק מהמשטרים באזור המשמשים כ”בובות” של ארה”ב, אינם בטוחים מפני זעמה של איראן (פארס, 14 באוקטובר 2017).
רשתות חברתיות
  • ‏ברשתות החברתיות עורר נאום הנשיא ביקורת חריפה, בעיקר מאחר שכינה בנאומו את המפרץ הפרסי בכינוי “המפרץ הערבי”, הנחשב בעיני האיראנים לפגיעה בגאוותם הלאומית. זמן קצר לאחר הנאום השיקו גולשים איראנים קמפיין ברשתות החברתיות בגנות הנשיא טראמפ ומדיניותו נגד איראן תוך שימוש בתיוגי-נושא (האשטאגים): #NeverTrustUSA (לעולם אין לבטוח בארה”ב), #Irankeepspromise (איראן מקיימת את הבטחותיה) ו”המפרץ הפרסי” בפרסית ובאנגלית. כמו כן, השיקו גולשים איראנים קמפיין תמיכה במשמרות המהפכה. קמפיין זה עורר תגובות מעורבות, שכללו גילויי תמיכה במשמרות המהפכה כארגון המגן על ביטחונם של איראן ואזרחיה לצד גילויי הסתייגות ממעורבותו של הארגון בדיכוי הפוליטי של מתנגדי המשטר.