תגובות ליירוט כלי טיס בלתי מאוישים של חזבאללה ששוגרו לעבר שדה הגז “כריש” (נכון ל-6 ביולי 2022)

שדה הגז כריש (פאלטודיי, 2 ביולי 2022)

שדה הגז כריש (פאלטודיי, 2 ביולי 2022)

תמונות מתערוכת כלי הטיס בלתי ממאוישים במוזיאון חזבאללה במליתא, דרום לבנון (אתר חזבאללה, 1 באוגוסט 2018)

תמונות מתערוכת כלי הטיס בלתי ממאוישים במוזיאון חזבאללה במליתא, דרום לבנון (אתר חזבאללה, 1 באוגוסט 2018)

תמונות מתערוכת כלי הטיס בלתי ממאוישים במוזיאון חזבאללה במליתא, דרום לבנון (אתר חזבאללה, 1 באוגוסט 2018)

תמונות מתערוכת כלי הטיס בלתי ממאוישים במוזיאון חזבאללה במליתא, דרום לבנון (אתר חזבאללה, 1 באוגוסט 2018)

כללי
  • ב-2 ביולי יירטו מטוס קרב וספינת טילים של צה”ל שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים, שהתקרבו מלבנון לעבר המרחב האווירי בתחום המים הכלכליים של ישראל (אתר דובר צה”ל, 2 ביולי 2022). חזבאללה קיבל רשמית אחריות על שיגור כלי הטיס, שעות ספורות לאחר חשיפת האירוע בתקשורת הישראלית. בהמשך, בכירים בחזבאללה וגורמי תקשורת המזוהים עמו, עם תנועת אמל ועם ציר ההתנגדות הצדיקו את שיגור כלי הטיס, התייחסו אליו כאירוע מוצלח וטענו שהוא מסייע ללבנון במשא ומתן על שרטוט הגבול הימי. בנוסף, התייחסו גורמים אלה בביטול לעובדה, שכלי הטיס יורטו וטענו שהמסר שרצה חזבאללה להעביר, אכן עבר.
שדה הגז כריש (פאלטודיי, 2 ביולי 2022)
שדה הגז כריש (פאלטודיי, 2 ביולי 2022)
  • ראש ממשלת לבנון ושר החוץ שלה אמרו שהפעולה איננה מקובלת עליהם והיא עלולה לסכן את לבנון. הודעתם זכתה לגינויים בקרב תומכי חזבאללה. העיתון אלאח’באר, המזוהה עם הארגון, אף טען, שההודעה פורסמה מבלי שנשיא לבנון עודכן בכך.
  • גם מתנגדי חזבאללה בזירה הפוליטית בלבנון, בדגש על מפלגת הכוחות הלבנוניים (סמיר ג’עג’ע), התנערו מהפעולה ותקפו את חזבאללה על שיגור כלי הטיס הבלתי מאוישים בטענה שהשיגור עלול לסכן את לבנון ושחזבאללה משתלט על תהליך קבלת ההחלטות האסטרטגיות, על חשבון ממשלת לבנון במטרה לשרת אינטרסים איראניים.
תגובות
חזבאללה ואמל
  • כחזבאללה פרסם עוד באותו יום גילוי דעת רשמי, שבו קיבל אחריות לאירוע: “היום, יום שבת 2 ביולי 2022 שיגרה חוליית השהידים ג’מיל סכאף[1] ומהדי יאע’י[2] שלושה כלי טיס לא מאוישים לא חמושים, בגדלים שונים, לכיוון השטח שבמחלוקת בשדה כריש, כדי לבצע משימת איסוף מידע. המשימה הדרושה הושלמה ובנוסף, המסר עבר. כי אין הניצחון ניתן, אלא מאללה האדיר העצום” (אתר קשרי ההסברה של חזבאללה, 2 ביולי 2022).
הודעת קבחת האחריות של חזבאללה (חשבון הטוויטר של סיד חאפי אלקדמין, 3 ביולי 2022)
הודעת קבחת האחריות של חזבאללה (חשבון הטוויטר של סיד חאפי אלקדמין, 3 ביולי 2022)
שני השהידים שעל שמם נקראה החוליה (מימין ג'מיל סכאף, משמאל מהדי יאע'י) (חשבון הטוויטר של מאלכ, 2 ביולי 2022)
שני השהידים שעל שמם נקראה החוליה (מימין ג’מיל סכאף, משמאל מהדי יאע’י)
(חשבון הטוויטר של מאלכ, 2 ביולי 2022)
  • שיח’ חסין זין אלדין, עוזר אחראי יחידת פעילויות התרבות בחזבאללה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו לצד תמונות השהידים, שעל שמם נקראה החוליה ששיגרה את כלי הטיס: “ג’מיל ומהדי, חייכו, שכן שמותיכם הם השמות הראשונים במסע האבאביל לעבר צבא אברהה[3]. חייכו, אתם ומשפחות השהידים, שכן הגיע הזמן להביט אל השמיים ולראות את מסרי מלכות השמיים לעבר יושבי הארץ השמחים בהם! #מסר_של_ההתנגדות_עבר” (חשבון הטוויטר של שיח’ חסין זין אלדין, 2 ביולי 2022).
תמונות מתערוכת כלי הטיס בלתי ממאוישים במוזיאון חזבאללה במליתא, דרום לבנון (אתר חזבאללה, 1 באוגוסט 2018)      תמונות מתערוכת כלי הטיס בלתי ממאוישים במוזיאון חזבאללה במליתא, דרום לבנון (אתר חזבאללה, 1 באוגוסט 2018)
תמונות מתערוכת כלי הטיס בלתי ממאוישים במוזיאון חזבאללה במליתא, דרום לבנון
(אתר חזבאללה, 1 באוגוסט 2018)
  • שיח’ מחמד יזבכ, הנציג ההלכתי הכללי של מנהיג איראן בלבנון, אמר כי לבנון תוכל לשמור כלי הטיס הוא מסר לא רק לישראל (“האויב הישראלי”), אלא גם למתווך האמריקני לפיו לא ניתן לזלזל או להקל ראש בזכויותיה של לבנון (אלנשרה, 3 ביולי 2022).
  • שיח’ אחמד קבלאן המופתי הג’עפרי (השיעי) הבכיר התייחס בצורה עקיפה לאירוע בתגובתו להתייעצות בין שרי החוץ הערבים. לדבריו כפי שלא ניתן ליצור את ההיסטוריה על הנייר, כך לא ניתן ליצור את ההיסטוריה רחוק משלושה כלי טיס בלתי מאוישים לאיסוף מידע, אשר מזכירים לשרי החוץ הערבים את ההיסטוריה של הערבים ושהםו בעיצומה של מלחמה, שהם התחילו (אלעהד, 3 ביולי 2022).
  • שיח’ עלי אלח’טיב סגן יו”ר המועצה האסלאמית השיעית העליונה בלבנון, הביע צער על כך שיש מי שמעזים למתוח ביקורת על ההתנגדות (חזבאללה), מאחר וכולם יודעים שהיא כמעט הקלף היחיד שיש בידי לבנון כדי לשחרר את אוצרות הטבע הימיים שלה מידי “הכיבוש הישראלי” (אלעאלם, 5 ביולי 2022).
עיתונאים בכירים המזוהים עם חזבאללה וציר ההתנגדות
  • אבראהים אלאמין, עורך העיתון אלאח’באר (מזוהה עם חזבאללה), הקדיש לאירוע מאמר מערכת תחת הכותרת “ההתנגדות נכנסת למשא ומתן בדרך שלה“. אלאמין טוען בפתח מאמרו, שמערכת הביטחון הישראלית לא הופתעה וכי פעולה כלשהי של חזבאללה הייתה צפויה. אולם, לא היה ידוע מה יהיה היקף המסר, באיזה כלים ומתי הוא יועבר; ולכן הישראלים הצליחו לאתר את כלי הטיס באזור הרלוונטי ואז החליטו כיצד לטפל בהם, בהנחה שהם אינם חמושים ולא מיועדים לתקיפה צבאית. אלאמין מוסיף שככלל, הישראלים מנתחים היטב את צורת החשיבה של חזבאללה, אך לעתים הם טועים כשהם מקשיבים להערכות, לפיהן חזבאללה מוגבל בשל סיבות פנימיות בלבנון או בגלל מחיר העימות; בכל מקרה, מה שלא היה ידוע להם הוא העיתוי. אלאמין טען כי שיגור כלי הטיס בוצע בהקשר לסבב הראשון של המשא ומתן “החדש” בהובלת המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין והוסיף שחזבאללה הכיר היטב את כל המסרים שעברו בין בירות, וושינגטון ותל אביב ואף שמע ישירות מגורמים מערביים על עמדת ישראל. כך, חזבאללה הגיע למסקנה ברורה: הישראלים מתמרנים, בסיוע אמריקני, כדי לאלץ את לבנון לוותר על זכויותיה; ובהמשך לכך, חזבאללה ביצע צעד, שנועד ליצור אירוע מכונן בנוגע לסכסוך הקיים, לאור העובדה שהישראלים והאמריקנים ביססו את האסטרטגיה והעמדות שלהם על ההערכה, שחזבאללה נתון למצור מבחינה רשמית ועממית ויעדיף להתרחק מהשפעה על המשא ומתן בגלל לחץ פנימי. אלאמין מבקש להסביר, שחזבאללה דן עם הגורמים הרשמיים בנוגע לתיק שרטוט הגבול, אבל הוא מזהיר תמיד שלבנון צריכה לפעול מתוך הנחה שיש לה כח שיכול להתמודד עם האיומים הישראליים והאמריקניים ולהבהיר שהצורך של אמריקה ואירופה באנרגיה מחייב יציבות בכל הים התיכון. לכן, עימות עם ישראל יהפוך את כל מימי הים התיכון לבלתי בטוחים ואף אחד לא יוכל לערוב לביטחון השיט המסחרי, או כל שיט אחר. אלאמין הוסיף כי שיגור כלי הטיס הוא למעשה יישום של איומי חזבאללה, לפיהם אם ישראל תתמרן ותסיג גבול ומלבנון לא תיזום צעדי הרתעה ברורים ויעילים אזי חזבאללה עצמו יפנה לתגובות, שתהיינה מידתיות להסגות הגבול הישראליות, כדי להפסיק אותן, להרתיע אותה ולהבטיח את זכויותיה של לבנון. אלאמין עובר לסקור את המשך המשא ומתן הצפוי, קורא ללבנונים לחשוש תמיד ממהלכים של חלק ממנהיגי לבנון, אשר חוששים מהאמריקנים בגלל סיבות שונות וחותם את מאמרו בקביעה, שארה”ב וישראל מביניות שאופציית המתיחות היא אופציה רצינית ולא איום “באוויר” ושבמידה והמשא ומתן ייכשל, “כולנו נעמוד בפני עימות מסוג אחר (אתר אלאח’באר, 4 ביולי 2022)
  • העיתונאי עלי שעיב (ערוץ אלמנאר ורדיו אלנור של חזבאללה) כתב, כי כאשר חזבאללה רוצה, היא מאפשרת לישראלים לראות את כלי הטיס וכאשר היא רוצה, הם לא רואים אותו. הם לא רואים אותו, בהתאם ליעד ולסוג המסר. יעיד על כך כלי הטיס של טבריה ב-18 בפברואר 2022 אשר הוא טס שבעים ק”מ ושב בשלום, שישראל זיהתה אותו כך עבר המסר של ההתנגדות (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 2 ביולי 2022).
  • העיתונאי חסין מרתצ’א (מזוהה עם ציר ההתנגדות) לעג לפרסום דובר צה”ל בערבית, שפרסם תמונה של כלי הטיס צבוע ירוק תחת הכותרת “באנו בירוק. חסכו את הכסף כדי להאכיל את העם שלכם, כך או כך הם כושלים”. מרתצ’א כתב בתגובה, כי נראה הצבע הירוק באוטובוסים, ועכשיו בכלי הטיס, השפיעו לא רק על הקבוצות הטרוריסטיות בסוריה אלא גם על “אדוניהם הציונים”. לכן, שוב: אם ירצה אללה, הם יבואו בירוק באוויר, בים וביבשה, באוטובוס, בספינה ובכלי הטיס. בנוסף, ציטט מרתצ’א דיווח ישראלי, לפיו חיל האוויר התקשה להפיל את כלי הטיס מעל אסדת “כריש” וכי אחד הטילים אף החטיא את מטרתו, וכתב בתגובה כי עד היום, מנסים הישראלים להעריך מה קרה, למרות שלפי המידע הם הפעילו את מערכת השיבוש הגדולה ביותר שברשותם ולמרות זאת, כלי הטיס של “ההתנגדות” (חזבאללה) חדרו דרך המערכת הזאת (חשבון הטוויטר של חסין מרתצ’א, 4 ביולי 2022).
גילויי תמיכה במערכת הפוליטית הלבנונית
  • יו”ר המפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית, וליד ג’נבלאט, אמר אחרי פגישה עם יו”ר הפרלמנט נביה ברי כי “הכטב”מים ששיגרה ההתנגדות (חזבאללה) אינם אלא חלק מכללי המשחק; הישראלים מפקירים את השמיים שלנו מדי יום” (אתר ערוץ “אלמנאר”, 3 ביולי 2022).
  • ציר הפרלמנט לשעבר אמיל לחוד אמר שלבנון ביצעה ויתורים על גבי ויתורים בנושא הגבול הימי ובעקבות זאת, ישראל מנסה לכפות את התנאים שלה. לדבריו, היא הצליחה לעשות זאת עד עכשיו וזה גרם לחזבאללה לשלוח כטב”מים, על-מנת להעביר מסר לאויב ולכל הנוגעים בדבר (אתר החדשות “אלעהד”, 4 ביולי 2022).
  • איחוד המפלגות והכוחות הלאומיים בלבנון הביע תמיכה בפעולת ההתנגדות (חזבאללה) ומסר כי טיסת הכטב”מים מעל שדה “כריש” מחזקת את עמדת לבנון במשא ומתן לקבלת זכויותיה באוצרות הטבע שלה ולאילוץ האויב (ישראל) להפסיק את צעדי ההפקה עד להגעה להסכם (אתר ערוץ “אלעאלם”, 5 ביולי 2022).
ממשלת לבנון והתגובות לעמדתה
  • שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו-חביב, אמר בעקבות פגישתו עם ראש ממשלת לבנון נג’יב מיקאתי שעסקה במצב בדרום, בשיגור הכטב”מים ובתגובות לכך, שהפעולה הזאת בוצעה מחוץ למסגרת האחריות של המדינה וההקשר הדיפלומטי. בו-חביב ביקש לשוב ולהביע תמיכה במאמצים של המתווך האמריקני הוכשטיין ודרש להאיץ את המשא ומתן, והוסיף כי “מבחינת לבנון, כל פעולה מחוץ למסגרת האחריות של המדינה ולהקשר הדיפלומטי, שבמסגרתו מתנהל המשא ומתן, היא בלתי מקובלת ועלולה לחשוף אותה לסכנות, שהיא מעדיפה לוותר עליהן. מכאן, אנו מפצירים בכל הגורמים לנהוג ברוח של אחריות לאומית גבוהה ולהתחייב למה שהוצהר בעבר: שכולם, ללא יוצא מן הכלל, עומדים מאחורי המדינה בתהליך המשא ומתן“. בסיום דבריו, קרא בו-חביב להפסקת ההפרות הישראליות המתמשכות של ריבונות לבנון בים, ביבשה ובאוויר (סוכנות הידיעות “אלנשרה”, 4 ביולי 2022). לפני כן עדכן בו-חביב כי שגרירת ארה”ב הביעה בפניו מחאה על כך שחזבאללה שיגר כטב”מים מעל שדה “כריש” (סוכנות הידיעות “אלנשרה”, 3 ביולי 2022).
  • תומכי חזבאללה ברשתות החברתיות גינו את ההודעה (חשבונות הטוויטר של עלי שעיב, נג’אח ואכים, ת’אא’ר אלדר וחסן חג’אזי, 4 ביולי 2022). עורך העיתון “אלאח’באר” המזוהה עם חזבאללה, אבראהים אלאמין, הקדיש מאמר מערכת לתגובה להודעה, תחת הכותרת “הנחיתות של חלק מהבכירים לא תועיל לאויב”. במאמרו השווה אלאמין את מצבם של הבכירים הלבנונים כיום למצבם בזמן הנוכחות הסורית בלבנון, אז נאלצו לרצות את הסורים בהצהרות פומביות ומיהרו להסביר, בישיבות סגורות עם שגרירים זרים, את עמדתם האמיתית. אלאמין מסביר כי חזבאללה החליט לשגר את הכטב”מים לאחר שקיבל מגורם חיצוני את תוכן התשובה הישראלית להצעת לבנון במשא ומתן, עוד לפני ששגרירת ארה”ב בלבנון מסרה אותה רשמית, והבין שהעמדה הישראלית רחוקה מדי מהצעת לבנון. אלאמין טוען כי הישראלים והאמריקנים הבינו את המסר, שחזבאללה רצה להעביר בפעולה וכי קמפיין האיומים שהם השמיעו אחרי הפעולה, איננו משקף בהכרח את עמדתם האמיתית; לדבריו, לפני תחילת הקמפיין, גורמים אירופאיים ובינלאומיים העבירו לחזבאללה, כבר ביום שבת בערב, מסרים ישראליים לפיהם הפעולה היא “הסלמה מסוכנת, שעלולה להפריע למשא ומתן, אבל ישראל רוצה להכיל את המצב ולא רוצה הסלמה או מלחמה, אלא להבטיח שהמשא ומתן יימשך עד להגעה לפתרון”. אלאמין תוקף את ראש ממשלת לבנון ושר החוץ על הודעתם וטוען, שבמהלך הפגישה השניים הסכימו ביניהם ששיגור הכטב”מים משרת את העמדה הלבנונית ולמרות זאת, הם החליטו להוציא את ההודעה. אלאמין חותם את מאמרו בחזרה על עמדת חזבאללה, שלדבריו תואמת לעמדת נשיא לבנון מישאל עון: לא יתכן שישראל תפיק גז לפני אשרור זכויותיה של לבנון ולפני שלבנון תתחיל להפיק גז; ועל האיום של חזבאללה ,למנוע מישראל לשדוד את זכויותיה של לבנון, גם אם העולם כולו יקום נגד לבנון (אתר העיתון “אלאח’באר”, 6 ביולי 2022).
  • לשכת ההסברה של הכוחות הלבנוניים פרסמה הודעה בעקבות הודעת שר החוץ ואמרה, שעתה התברר שאפילו ממשלות שנאמנות לחזבאללה, אינן יכולות עוד לחפות על מעשיו ועל הרקע למעשים אלה ושפעם נוספת, מתברר שחזבאללה מתעקש להחרים את קבלת ההחלטות האסטרטגיות, הצבאיות והביטחוניות של מדינת לבנון וזה פוגע באמינות המדינה הזאת עוד יותר ממה שהיא כבר נפגעה ומזיק לאינטרסים של העם הלבנוני; וכל זאת בשירות אינטרסים אחרים ואסטרטגיות אחרות שאינן קשורות ללבנון ולאינטרסים של העם הלבנוני (סוכנות הידיעות “אלנשרה”, 4 ביולי 2022).
  • לטענת העיתון “אלאח’באר” המזוהה עם חזבאללה, נשיא לבנון מישאל עון הביע תמיהה על כך שלא עודכן בהודעת שר החוץ וראש הממשלה, למרות שהנושא נמצא במסגרת סמכויות הנשיא (אתר העיתון “אלאח’באר”, 5 ביולי 2022).
מתנגדי חזבאללה
  • ע’סאן חאצבאני, ציר הפרלמנט מטעם הכוחות הלבנוניים, הביע תקווה שכלי הטיס לא יהפכו למסלולים, שבהם לבנון נדחקת בכח לסכסוכים שאינם מעניינה או לצעדי הסתגלות מזרחיים ומערביים על חשבונה (אלנשרה, 3 ביולי 2022).
  • צירת הפרלמנט פולה יעקוביאן (עצמאית, מתנגדת חזבאללה) ציינה כי שיגור כלי הטיס מעל שדה ‘כריש’, שהוא אולי מסר לתגובה על התקיפה בסוריה ועל העמדה הרשמית בעניין המשא ומתן על שרטוט הגבול הימי הדרומי, איננו מייצג אותה ולא את צירי השינוי (אלנשרה, 3 ביולי 2022).
  • השר לשעבר ריצ’רד קיומג’יאן, אחראי קשרי החוץ במפלגת הכוחות הלבנוניים, הדגיש כי לאור המשא ומתן עם ישראל המתקיים באמצעות האמריקנים נדרשת עמדה רשמית של לבנון בנוגע לכך שחזבאללה שלח את כלי הטיס לעבר “כריש”. קיומג’יאן קרא למדינה למנוע מחזבאללה להחרים את מסלול המשא ומתן, לאחר ששקריו בנוגע לכך שהוא עומד מאחורי המדינה בתיק שרטוט הגבול, הוזמו. בנוסף, הוא קרא לבכירים הלבנונים להחזיר למדינה את קבלת ההחלטות האסטרטגית, או להתפטר (אלנשרה, 4 ביולי 2022).
  • ביאר בו-עאצי ציר הפרלמנט (ממתנגדי חזבאללה) ציין כי כלי הטיס האיראניים של חזבאללה טסו מבחינה גיאוגרפית לעבר שדה “כריש”, אבל מבחינה פוליטית הם טסו מעל ארמון בעבדא[4]. בו-עאצי הוסיף כי היעד היה סעיף 52 לחוקה הלבנונית[5] וסמכותו של הנשיא לשאת ולתת על הסכמים בינלאומיים (אלנשרה, 4 ביולי 2022).
  • אגודת איחוד סידת אלג’בל (אגודת תרבות מארונית ששמה לה למטרה לחזק את החיים המשותפים בין הנוצרים למוסלמים בלבנון) טענה כי כלי הטיס שוגרו בעיתוי איראני מחושב בצורה מדויקת, בעקבות כישלון המשא ומתן האיראני-אמריקני בדוחה וערב ביקורו של הנשיא האמריקני באזור ושעות לאחר שחזבאללה הדליף מידע על התשובה הישראלית להצעות לבנון בעניין שרטוט הגבול הימי. האגודה הוסיפה כי כל זה מוכיח, שחזבאללה לא עומד מאחורי ההחלטות ממשלת לבנון אלא מאחורי אלה של איראן, בנוגע לשרטוט גבולות ההשפעה שלה באזור (ג’נוביה, 4 ביולי 2022).
  • ציר הפרלמנט ראג’י אלסעד (ממתנגדי חזבאללה) אמר כי חזבאללה סתר את כל דבריו על עמידה מאחורי מדינת לבנון בתיק שרטוט (הגבול), שהיו לצורך הטעיה, ושלח את כלי הטיס כדי לשבש את המשא ומתן ולאיים על האינטרסים של לבנון, וכן לאיים על עונת התיירות שלבנון ממתינה לה. אלסעד שב והדגיש שהנשק חייב להיות אך ורק בידי הצבא (אלנשרה, 5 ביולי 2022).

[1] גמיל נעים סכאף היה מראשוני הפעילים בכח האווירי של חזבאללה ונהרג ביוני 1994 במהלך אימון הטסת דאון, לקראת ביצוע פיגוע התאבדות באמצעות גלשן בשטח ישראל (דף הפייסבוק להנצחת אחיו, השהיד עמאד סכאף, 18 בפברואר 2022).
[2] מהדי מחמד חסין יאע'י היה פעיל חזבאללה שנהרג בקרבות באזור קבר סידה זינב באוגוסט 2013 (דף הפייסבוק סאדת אלוג'וד). אחיו, עלי מחמד חסין יאע'י, היה פעיל בכח האווירי של חזבאללה (חשבון הטוויטר של חידר (@HYD4AR), 3 בדצמבר 2020) ולפי דיווח של מתנגדי הארגון, הוא נהרג בקרבות בדרעא ביוני 2017 (אתרסנתי, 5 ביוני 2017).
[3] לפי הסיפור המוזכר בסורת אלפיל (105) בקוראן, בשנת 571 לספירה (כ-40 שנה לפני הופעת האסלאם) אברהה, מפקד צבא החבשים, ניסה להרוס את הכעבה במכה ובדרכו לשם, הטילו ציפורי אבאביל אבנים על צבאו וסיכלו את תכניתו (ויקיפדיה ערבית, ערך "ציפורי אבאביל"). כלי הטיס הבלתי מאוישים ששיגר חזבאללה לשטח ישראל בשנת 2004 ובמהלך מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, נקראו "אבאביל" (אלעהד, 3 ביולי 2022; ויקיפדיה עברית, ערך "אבאביל (כטב"ם)"). הנמשל בדברי זין אלדין: ישראל (אברהה) שולחת אסדה (צבא החבשים) להפקת גז (הרס הכעבה) שפוגעת בזכויותיה של לבנון, חזבאללה שלח כלי טיס (ציפורי אבאביל) כדי לעצור אותה.
[4] מעונו הרשמי של נשיא לבנון בבירות.
[5] מתוך חוקת לבנון, סעיף 52: "נשיא הרפובליקה יקבל על עצמו לנהל משא ומתן על עריכת הסכמים בינלאומיים, בהסכמה עם ראש הממשלה; והם ייחשבו להסכמים שנערכו, רק לאחר שיאושרו על-ידי הממשלה. הממשלה תראה אותם לפרלמנט כאשר טובת הארץ וביטחון המדינה יאפשרו לה לעשות זאת. אשר להסכמים שמכילים תנאים, שנוגעים לאוצר המדינה, הסכמי סחר ושאר ההסכמים שאסור לבטל שנה אחר שנהניתן לערוך אותם רק לאחר אישור הפרלמנט" (אתר האו"ם).