תגובות לפגיעת רקטת חזבאללה במג’דל שמס

מסלול הרקטה שפגעה במג'דל שמס (דובר צה

מסלול הרקטה שפגעה במג'דל שמס (דובר צה"ל, 28 ביולי 2024).

משגר לרקטות פלק 1 (Falaq 1) (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 במרץ 2024).

משגר לרקטות פלק 1 (Falaq 1) (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 במרץ 2024).

עיקרים
  • ב-27 ביולי 2024, שיגר חזבאללה רקטת פלק 1 מדרום לבנון לעבר היישוב הדרוזי מג’דל שמס שבצפון רמת הגולן. הרקטה פגעה במגרש כדורגל וגרמה למותם של 12 ילדים ובני נוער ולפציעת יותר מארבעים בני אדם נוספים.
  • חזבאללה טען תחילה כי שיגר רקטה לעבר בסיס צה”ל באזור החרמון, אולם לאחר מכן פרסם הודעה שקרית שבה הכחיש כל קשר לפגיעה במג’דל שמס. לנוכח האיומים בישראל על תגובה עוצמתית בעקבות התקיפה, איימו בחזבאללה כי הם מוכנים לתגובת נגד, גם אם תוביל למלחמה כוללת.
  • בלבנון, בממשל ובזירה הפוליטית נמנעו מלהאשים את חזבאללה וקראו ליישם את החלטה 1701. שר החוץ הלבנוני הציע להקים ועדת חקירה עצמאית שתקבע מי אחראי לירי לעבר מג’דל שמס.
  • איראן הזהירה כי תגובה ישראלית עלולה להרחיב את זירת המלחמה וסוריה קיבלה את עמדת חזבאללה שטענה כי ישראל אחראית לשיגור שפגע במג’דל שמס. הקהילה הדרוזית בסוריה הטילה על חזבאללה את האחריות לשיגור וקראה להעניש את הארגון.
  • בקהילה הבינלאומית גינו את הפגיעה במג’דל שמס והזהירו מפני הסלמה נוספת שעלולה לדרדר את האזור למלחמה כוללת. עם זאת, רבות מההודעות נמנעו להצביע על חזבאללה באופן ישיר כמי ששיגר את הרקטה הקטלנית.
תיאור האירוע
  • ב-27 ביולי 2024, בשעה 18:18, הופעלה התרעה ביישוב הדרוזי מג’דל שמס שבצפון רמת הגולן. שניות ספורות לאחר מכן, פגעה רקטה במגרש כדורגל וגרמה לפיצוץ עז. כתוצאה מכך, נהרגו 12 ילדים ובני נוער בגילאים עשר עד 16 ונפצעו כארבעים בני אדם נוספים (תקשורת ישראלית, 27 ביולי 2024).
  • דובר צה”ל עדכן כי השיגור בוצע על ידי חזבאללה. הרמטכ”ל, רב אלוף הרצי הלוי, אמר כי מניתוח הממצאים בזירה עולה כי מדובר ברקטה מדגם פלק 1 שנשאה ראש קרב במשקל 53 ק”ג[1] (דובר צה”ל, 28-27 ביולי 2024). דובר צה”ל בערבית ציין כי האחראי לירי הוא מפקד מתחם השיגורים של חזבאללה באזור שבעא, עלי מחמד יחיא (חשבון X של אביחי אדרעי, 27 ביולי 2024). דובר צה”ל גם הציג תיעוד של מסלול הרקטה, כפי שזוהה במערכות המבצעיות (חשבון הטלגרם של דובר צה”ל, 28 ביולי 2024).
מסלול הרקטה שפגעה במג'דל שמס (דובר צה"ל, 28 ביולי 2024).     זירת הפגיעה במגרש הכדורגל (דובר צה"ל, 27 ביולי 2024)
מימין: מסלול הרקטה שפגעה במג’דל שמס (דובר צה”ל, 28 ביולי 2024).
משמאל: זירת הפגיעה במגרש הכדורגל (דובר צה”ל, 27 ביולי 2024)
  • בלילה שבין 28-27 ביולי 2024, ביצע חיל האוויר סדרת תקיפות נגד יעדי חזבאללה בשבעה אזורים בדרום לבנון ובעומק לבנון, בהם מחסני אמצעי לחימה (דובר צה”ל, 28 ביולי 2024). בכירים ישראלים איימו בתגובה “חזקה” נגד חזבאללה, ובשעות הערב של ה-28 ביולי 2024, התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון באפשרויות התגובה. הקבינט הסמיך את ראש הממשלה ושר הביטחון לבחור את התגובה של ישראל לאירוע (תקשורת ישראלית, 28-27 ביולי 2024).
חזבאללה
  • חזבאללה קיבל אחריות על שיגור רקטת פלק 1 לעבר מפקדת חטיבת החרמון במעלה גולני, צפונית למג’דל שמס. לטענת הארגון, התקיפה בוצעה כתמיכה בפלסטינים ברצועת עזה ובתגובה “לתקיפות האויב נגד כפרי הדרום והבתים הבטוחים, האחרונה שבהן נגד כפרכלא” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה של חזבאללה, 27 ביולי 2024).
  • לאחר שהתבררו ממדי הפגיעה במג’דל שמס, פרסם חזבאללה הודעה חריגה ושקרית שבה טען כי אינו מעורב בתקיפה. בהודעה נאמר כי “ההתנגדות האסלאמית בלבנון מכחישה באופן גורף את הטענות שדווחו בחלק מכלי התקשורת של האויב ובגופי תקשורת מסוימים בנוגע לפגיעה במג’דל שמס, ומאשרת כי להתנגדות האסלאמית אין קשר לתקרית כלל, ומכחישה באופן גורף את כל הטענות הכוזבות בהקשר הזה” (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה של חזבאללה, 27 ביולי 2024).
  • מקורות ביטחוניים” מסרו כי חזבאללה נמצא בכוננות גבוהה. בנוסף לכך, הם ציינו כי הארגון פינה מספר אתרים צבאיים במזרח ובדרום לבנון, זאת כחלק מהכנה להסלמה מצד ישראל (רויטרס, 28 ביולי 2024).
  • דווח כי חזבאללה העביר מסר מאיים ליוניפי”ל, בעקבות איומים של גורמים ישראלים בתגובה קשה על הפגיעה במג’דל שמס, לפיו הוא יגיב בעוצמה לכל פעולה צבאית ישראלית, גם אם הדבר יוביל למלחמה כוללת (רשת סקיי ניוז בערבית, 27 ביולי 2024).
  • “מקורות” מסרו ליומון אלאח’באר, המקורב לחזבאללה, כי מספר מדינות מערביות, ובייחוד ארה”ב, העבירו מסרים ללבנון שישראל עדיין לא החליטה על אופי התגובה בלבנון ובוחנת אפשרויות שונות כדי להימנע מפגיעה באזורים מהמיושבים בצפיפות. עוד דווח כי המסרים הועברו לצמרת הממשל בלבנון ולסגן יו”ר הפרלמנט הלבנוני, אליאס בו צעב, אשר שוחח עם השליח האמריקאי, עמוס הוכשטיין. בהקשר זה, צוין כי הוכשטיין ביקש מבו צעב לקבל התחייבות מחזבאללה שהארגון לא יגיב לכל תקיפה ישראלית כדי להימנע מהסלמה, אך לטענתו חזבאללה לא התחייב לגבי אופי תגובתו וציין כי התגובה תהיה בהתאם לאופי ועוצמת התקיפה של ישראל (אלאח’באר, 29 ביולי 2024).
  • יצוין כי חזבאללה קיבל אחריות על שתי תקיפות בלבד נגד ישראל במהלך ה-28 ביולי 2024 (ערוץ הטלגרם של ההסברה הקרבית, 28 ביולי 2024).
תגובות בזירה הפוליטית בלבנון
  • התגובות הרשמיות בלבנון גינו את הפגיעה בילדים ובנערים במג’דל שמס, אולם נמנעו מלהצביע על חזבאללה כגורם שאחראי לשיגור הקטלני והזהירו מפני הסלמה.
ממשלת לבנון
  • מלשכת ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג’יב מיקאתי, נמסר כי הממשלה מגנה כל מעשה אלימות ותוקפנות נגד אזרחים וקוראת להפסקה מיידית של “התוקפנות” בכל החזיתות. עוד נאמר כי “תקיפת אזרחים היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ונוגדת את עקרונות האנושיות” (חשבון X של לשכת ראש ממשלת המעבר בלבנון, 27 ביולי 2024). מיקאתי גם קיים שיחות עם נציגים פוליטיים ודיפלומטיים בלבנון וברחבי העולם, במהלכן קרא להגיע להפסקת אש כוללת וליישום מלא של החלטת מועצת הביטחון 1701 “כדי להיפטר ממעגל האלימות חסר התועלת ולא להיגרר להסלמה שתסבך את המצב” (חשבון X של לשכת ראש ממשלת המעבר בלבנון, 28 ביולי 2024).
  • שר החוץ הלבנוני, עבדאללה בו חביב, אמר כי הוא לא חושב שחזבאללה ביצע את התקיפה במג’דל שמס, מאחר שלטענתו הארגון “פוגע במטרות צבאיות ולא במטרות אזרחיות” (BBC , 28 ביולי 2024). הוא גינה הרג אזרחים והציע כי ועדת חקירה בינלאומית תקבע מי אחראי לפגיעה במג’דל שמס. לטענת בו חביב, חזבאללה מוכן לסגת מעבר לנהר הליטאני אם ישראל תפסיק את “ההפרות שלה” והוסיף כי זה לא האינטרס של ישראל ושל לבנון שתיפתח מלחמה כוללת, אולם חזבאללה יילחם לצד כוחות הצבא. הוא סיכם באומרו כי “הבחירות שלנו הן בין רעות וגרועות” (ערוץ הטלגרם של אלחדת’, 28 ביולי 2024).
  • בהודעה נוספת מסר בו חביב, כי לבנון קיבלה ערבויות מ”מדינות הנוגעות בדבר” ולפיהן התגובות של ישראל וחזבאללה יהיו מוגבלות. בנוסף טען כי ארה”ב ביקשה מלבנון שתגובת הארגון לכל תקיפה ישראלית תהיה מוגבלת (אלנשרה, 28 ביולי 2024).
המערכת הפוליטית
  • יו”ר הפרלמנט הלבנוני, מנהיג אמל נביה ברי, טען בשיחה עם המתאמת המיוחדת של האו”ם בלבנון, ז’נין הניס-פלאסחארט, כי הכחשת חזבאללה לגבי מעורבותו בפגיעה במג’דל שמס מאשרת “באופן מוחלט” את מחויבותו להחלטה 1701 וכי אין לו או ללבנון אחריות על התקרית. ברי הוסיף כי לבנון מחויבת להחלטה 1701 למרות תשעה חודשים של “תוקפנות ישראלית״. הוא גם קרא לפלסטינים וללבנונים להיזהר ולא לקדם את “התוכנית ההרסנית של האויב” (אלמנאר, 27 ביולי 2024).
  • חבר הפרלמנט, מחמד ח’ואג’ה, המשתייך לגוש הפיתוח והשחרור בהובלת אמל, האשים את ישראל באחריות לפגיעה במג’דל שמס. הוא טען כי “מי שמבצע מעשי טבח המוניים והורג ילדים ונשים ברצועת עזה, ואזרחים בדרום לבנון, הוא הרוצח של הצעירים במג’דל שמס”. הוא הוסיף כי פעילי חזבאללה מסוגלים לפגוע “בעמוד תקשורת בדיוק רב”, ולכן אינם יכולים לבצע שיגור מוטעה של מספר קילומטרים. בשל כך, הוא טען כי מיירט של כיפת ברזל גרם לפגיעה (חשבון X של מחמד ח’ואג’ה, 28 ביולי 2024).
  • סגן יו”ר הפרלמנט הלבנוני, אליאס בו צעב, טען כי לחזבאללה “אין תועלת בהפצצת מג’דל שמס” וקרא לחקור את התקרית. עוד הוסיף כי ללבנון אין עניין במלחמה ואם כתוצאה מתגובת ישראל יהרגו אזרחים או תהיה פגיעה בבירות וסביבתה, התגובה הישראלית לא תחשב כתגובה מבוקרת ומוגבלת. לטענתו, הצדדים צריכים להיות מחויבים ליישום החלטה 1701, והיישום אפשרי לאחר סיום המלחמה ברצועת עזה (אלנשרה, 28 ביולי 2024).
הדרוזים
  • מנהיג העדה הדרוזית בלבנון, היו”ר לשעבר של המפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית וליד ג’נבלאט, גינה פגיעה באזרחים בכל מקום, “בין אם בדרום לבנון, בפלסטין הכבושה או בגולן הכבוש”. הוא הוסיף כי “ההווה והעבר של ישראל מלאים במעשי טבח שהיא ביצעה ומבצעת נגד אזרחים ללא הפסקה”. הוא הוסיף כי יש למנוע מהמלחמה להתרחב ולהגיע להפסקה מיידית של האש (אלמיאדין, 27 ביולי 2024). ג’נבלאט דחה את עמדת ישראל כי חזבאללה שיגר את הרקטה לעבר מג’דל שמס וטען כי חזבאללה “מכבד את כללי הלחימה ומגיב כאשר ישראל מפרה אותן”. הוא הדגיש כי “חזבאללה הוא ההתנגדות הלבנונית וחלק מלבנון” (אלג’זירה, 28 ביולי 2024).
  • הפוליטיקאי הדרוזי, וא’אם והאב, המקורב לחזבאללה, דרש חקירה עצמאית של האירוע בהשתתפות האו”ם (חשבון X של Wiam Wahab, 27 ביולי 2024).
  • המנהיג הרוחני של הדרוזים בלבנון, אבו יוסף אמין אלצאיע’, העביר מסר “לאנשי הגולן הסורי הכבוש”, בו הדגיש כי “האזור עובר נקודת מפנה מסוכנת וההיסטוריה תספר כיצד העדה הדרוזית הייתה ותישאר עמוד התווך של הערביות ובחזית המתנגדים ומגני הסוגיות הערביות”. הוא הזהיר מפני “ניסיונות לזרוע פילוג ביניכם ולהפריד אתכם מסביבתכם”, וקרא שלא לאפשר “למחרחרי הריבים לנצל את הפצע העמוק הזה בלבכם כדי להשיג את מטרותיהם” (סוכנות הידיעות הלבנונית, 28 ביולי 2024).
תגובות בעולם הערבי והמוסלמי
  • דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, הזהיר את ישראל “מכל הרפתקה חדשה בלבנון באמתלה של התקרית במג’דל שמס”. הוא הוסיף כי כל “תוקפנות פזיזה של הישות הציונית” עלולה להרחיב את היקף המלחמה ולערער את ביטחון האזור. הוא קרא לארה”ב לדבוק באחריות המוסרית והבינלאומית כלפי השלום והביטחון בעולם (אלמיאדין, 28 ביולי 2024).
  • שגריר איראן בלבנון, מג’תבא אמאני, אמר כי טהראן לא צופה שהאיומים על הרחבת המלחמה בלבנון יתממשו נוכח “משוואות הכוח הקיימות”. הוא ציין כי איראן איננה רוצה בהרחבת המלחמה, אולם היא איננה חוששת מכך, כיוון שאויביה יכולים רק לדמיין את היכולות של איראן ושל “ההתנגדות” (חשבון X של מג’תבא אמאני, 27 ביולי 2024).
  • משרד החוץ הסורי אימץ את גרסת חזבאללה לאירועים. בהודעה הרשמית נאמר כי “ישות הכיבוש הישראלית ביצעה פשע מתועב במג’דל שמס בגולן הסורי הכבוש, ולאחר מכן האשימה את ההתנגדות הלאומית הלבנונית בפשע שלה, זאת כחלק מניסיונות הישות להסלים את המצב באזור ולהרחיב את היקף התוקפנות” (הטלוויזיה הסורית הרשמית, 28 ביולי 2024).
  • מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בסוידאא’ שבסוריה, חכמת אלהג’רי, מתומכי המחאה הדרוזית נגד משטר אסד, גינה את התקיפה במג’דל שמס. הוא ציין כי “יש להביא לדין את הצד הפושע, כשברור לכל מיהו העבריין. אנו דורשים להענישו באמצעות החוק הבינלאומי על מה שעשו ידיו המגואלות בדם” (ערוץ האופוזיציה הסורית Syria TV, 28 ביולי 2024).
  • משרד החוץ המצרי הזהיר כי פתיחת מלחמה חדשה בלבנון על רקע התקרית במג’דל שמס עלולה להוביל למלחמה אזורית כוללת. כמו כן, המשרד קרא לגורמים משפיעים בקהילה הבינלאומית להתערב באופן מיידי כדי למנוע מעמי האזור “השלכות הרות אסון נוספות של הסכסוך” (דף הפייסבוק של משרד החוץ המצרי, 28 ביולי 2024).
  • “גורם מצרי” מסר כי התקיפה במג’דל שמס עשויה להציב את המשא ומתן להפסקת אש ברצועת עזה בעדיפות עליונה, שכן ההפוגה במלחמה תשפיע גם על הלחימה בין ישראל לבין חזבאללה ותבוא לידי ביטוי בחזית בצפון ישראל. “הגורם” ציין כי המתווכים ישתמשו בתקרית כדי ללחוץ על הצדדים להגיע להפסקת אש (AP , 28 ביולי 2024).
  • משרד החוץ של ירדן הזהיר מהסלמה בדרום לבנון העלולה לגרום למלחמה אזורית והביע תמיכה בלבנון ובביטחונה (חשבון X של משרד החוץ הירדני, 28 ביולי 2024).
תגובות בזירה הבינלאומית
  • מזכיר המדינה האמריקאי, אנטוני בלינקן, אמר כי כל הראיות מצביעות על כך שהרקטה שפגעה במג’דל שמס שוגרה על ידי חזבאללה, והדגיש כי ארה”ב תומכת בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה מפני טרור. הוא הוסיף כי הפסקת אש ברצועת עזה תעניק הזדמנות לשקט מתמשך בגבול בין ישראל ללבנון והבהיר כי הממשל לא מעוניין בהסלמה (רויטרס, 28 ביולי 2024).
  • דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה”ב, אדריאן ווטסון, הדגישה כי ארה”ב מטילה את האחריות על התקיפה במג’דל שמס על חזבאללה. היא ציינה כי הארגון שיגר רקטה מאזור שהוא שולט בו. ווטסון הוסיפה הכי הממשל האמריקאי מקיים שיחות עם ישראל ולבנון בניסיון להגיע להסדר דיפלומטי שישיג שקט תמידי לאורך הקו הכחול” (רויטרס, 28 ביולי 2024).
  • דווח כי הועברו מסרים בין ארה”ב לבין איראן בנוגע לתקיפה במג’דל שמס. “מקור רשמי מהאזור” מסר כי “אף אחד מהצדדים לא רוצה מלחמה כוללת, לפחות לא כרגע, אך הצדדים הבהירו אחד לשני את ההשלכות ההרסניות של הסלמה נוספת”. עוד ציין “המקור” כי נעשים מאמצעים רציניים מאחורי הקלעים למניעת הסלמה (חשבון X של נפיסה כוהנורד, 28 ביולי 2024).
  • בכירים אמריקאיים הכחישו כי קיבלו מחזבאללה הודעה לפיה תגובה ישראלית משמעותית לתקרית במג’דל שמס תגרור תגובה עוצמתית מצד חזבאללה שעלולה להביא למלחמה כוללת (חשבון X של Joseph Haboush, 28 ביולי 2024).
  • דובר מזכ”ל האו”ם, אנטוניו גוטרש, מסר כי המזכ”ל מגנה הרג של 12 אזרחים, ובהם ילדים, והדגיש כי ילדים לא צריכים לשאת בנטל של התוקפנות באזור. גוטרש נמנע מלהצביע על חזבאללה כאחראי לשיגור הרקטה למג’דל שמס וקרא לכל הצדדים לנהוג באיפוק ולהימנע מהסלמה נוספת (אתר האו”ם, 28 ביולי 2024).
  • שליח האו”ם למזה”ת, תור ונסלנד, גינה את “התקיפה המתועבת” שפגעה בעיירה הדרוזית מג’דל שמס. הוא קרא לכל הצדדים לפעול באיפוק מרבי ואמר כי שיגור רקטות לאורך הגבול בין ישראל ללבנון חייב להיפסק מיד (חשבון X של Tor Wennesland, 28 ביולי 2024).
  • מפקד יוניפי”ל, ארולדו לאזארו, והמתאמת המיוחדת של האו”ם בלבנון, ז’נין הניס-פלאסחארט, פרסמו הודעת גינוי משותפת בעקבות הרג הילדים ובני הנוער במג’דל שמס והדגישו כי אזרחים צריכים להיות מוגנים תמיד. השניים קראו לצדדים לנהוג באיפוק מרבי ולעצור את ההסלמה המתמשכת בטענה שהיא יכולה לגרור את האזור “לאסון בלתי יאומן”. עם זאת, השניים לא התייחסו לחזבאללה באופן ישיר ולא הטילו עליו את האחריות לירי (ערוץ הטלגרם של יוניפי”ל, 28 ביולי 2024).
  • שר החוץ של האיחוד האירופי, ג’וזף בורל, כינה את התקיפה במג’דל שמס “מרחץ דמים”. הוא קרא לחקירה עצמאית בינלאומית והפציר בכל הצדדים לנהוג באיפוק מרבי ולהימנע מהסלמה נוספת (חשבון X של ג’וזף בורל, 27 ביולי 2024).
  • שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, פרסם הודעה כללית שמגנה את “כלל פעולות הטרור שבוצעו על ידי כל צד”, אך נמנע מלהתייחס במפורש לחזבאללה. הוא ציין כי רוסיה גינתה את מתקפת ה-7 באוקטובר 2023, אך הוסיף כי “פעולות נקמה ישראליות אינן מקובלות כיוון שהן מהוות הפרה בוטה של החוק ההומניטרי הבינלאומי ומייצגות ענישה קולקטיבית” (רשת RT בשפה הערבית, 28 ביולי 2024).
  • שרת החוץ של גרמניה, אנלנה ברבוק, אמרה כי העובדה שילדים ונערים שרק רצו לשחק כדורגל נהרגו היא “מחרידה”. היא ציינה כי “כבר מספר חודשים אזרחים ישראלים מותקפים על ידי חזבאללה וקיצונים נוספים, והדגישה כי יש “לפעול בראש צלול, שכן יותר מידי אנשים מתו במהלך הסכסוך” (חשבון X של אנלנה ברבוק, 28 ביולי 2024).
  • שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, גינה את התקיפה ברמת הגולן “שהובילה באופן טרגי” למותם של 12 בני אדם. לאמי הביע דאגה מהסכנה של הסלמה נוספת וערעור היציבות והוסיף כי “אמרנו בצורה מפורשת שחזבאללה חייב להפסיק את תקיפותיו” (חשבון X של דיוויד לאמי, 28 ביולי 2024).
  • משרד החוץ הצרפתי גינה בחריפות את התקיפה במג’דל שמס וציין כי “יש לעשות הכל כדי להימנע מהסלמה צבאית נוספת” ( AFP, 28 ביולי 2024).
  • שגרירות נורבגיה בבירות קראה לאזרחים הנורבגים לעזוב את לבנון. השגרירות הזהירה כי אם המצב יתדרדר, אפשרויות היציאה מלבנון עשויות להיות מוגבלות. (דף הפייסבוק של שגרירות נורבגיה בבירות, 28 ביולי 2024). גם קנדה קראה לאזרחיה לעזוב את לבנון לאלתר (משרד החוץ הקנדי, 28 ביולי 2024).
תגובות ברשתות החברתיות
  • חשבון X אנטי ישראלי שמופיע תחת השם מניר אלח’טיר (93.3 אלף עוקבים) פרסם פוסטים שמטילים על ישראל את האחריות להרג במג’דל שמס. באחד הפוסטים, אשר הציג את דברי ראש הממשלה נתניהו שהאשים את חזבאללה, כתב בעל החשבון כי “כיפת ברזל הרגה אותם, שקרן”. בפוסט אחר, הוא הציג את הזעם כלפי שרי הממשלה במהלך לוויות הילדים וכתב כי “כל הציונים באים לאכול לחם במג’דל שמס לאחר שצבא הכיבוש הרג אותם באמצעות טיל של ‘כיפת ברזל’. סמוטריץ’ [שר האוצר של ישראל, בצלאל] סולק מהמקום ככלב על-ידי התושבים” (חשבון X של מניר אלח’טיר, 28-27 ביולי 2024).
  • ערוץ היוטיוב של ד”ר אחמד יאסין, פעיל פוליטי לבנוני המתגורר בפריז, ביקר את חזבאללה על התקיפה וטען שחזבאללה מזלזל באינטליגנציה של האנשים עם טענתו כי הרקטה ששיגר היא טיל שנורה מ”כיפת ברזל”, שכן הסרטון המתעד את הנפילה מראה שמדובר ברקטה כבדה (ערוץ היוטיוב של ד”ר אחמד יאסין, 28 ביולי 2024).
  • ד”ר פהד אלשלימי מכוית לגלג על חזבאללה על כך שטען שלא שיגר את הרקטה. לדבריו, בחזבאללה צריכים לצפות לפגיעה קשה מצד ישראל (חשבון X של ד”ר פהד אלשלימי, 28 ביולי 2024).
נספח: רקטת פלק 1
  • רקטת פלק 1 (Falaq-1) היא רקטה מתוצרת איראן שמגיעה לטווח של עד עשרה ק”מ ומסוגלת לשאת ראש קרב של חמישים ק”ג (לפי צה”ל, ראש הקרב של הרקטה בתקיפה נגד מג’דל שמס הגיע למשקל של 53 ק”ג). הרקטה מגיעה לאורך של 1.32 מטרים ולמשקל כולל של 113 ק”ג. ניתן לשגר אותה ממשגר דו-קני או רב-קני, הנישא על-גבי כלי רכב שטח או משאית. כמו כן, צוין כי הרקטה יכולה לשמש גם לתקיפת מטרות ימיות (אלמנאר, 26 בינואר 2024). התקיפה המוצהרת הראשונה של חזבאללה ברקטת פלק 1 הייתה בתקיפה נגד בסיס צה”ל ברמת הגולן ב-26 בינואר 2024.
  •   דובר צה”ל פרסם תיעוד שהשווה בין שרידי הרקטה שפגעה במג’דל שמס לבין רקטת פלק 1 שלמה. הממצאים מאשרים כי מדובר באותו דגם של רקטה (דובר צה”ל, 28 ביולי 2024).
משגר לרקטות פלק 1 (Falaq 1) (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 במרץ 2024).       ההשוואה בין שרידי הרקטה במג'דל שמס לרקטה שלמה (דובר צה"ל, 28 ביולי 2024)
מימין: משגר לרקטות פלק 1 (Falaq 1) (ערוץ הטלגרם של זרוע ההסברה הקרבית של חזבאללה, 28 במרץ 2024). משמאל: ההשוואה בין שרידי הרקטה במג’דל שמס לרקטה שלמה (דובר צה”ל, 28 ביולי 2024)

[1] להרחבה אודות רקטה פלק 1, ראו נספח.