תגובות לתום הפסקת האש ברצועה וחידוש המלחמה

אסאמה חמדאן בראיון לערוץ אלמנאר הלבנוני (אתר ערוץ אלמנאר, 2 בדצמבר 2023)

אסאמה חמדאן בראיון לערוץ אלמנאר הלבנוני (אתר ערוץ אלמנאר, 2 בדצמבר 2023)

מחמד אלהנדי בראיון לערוץ אלג'זירה מבאשר (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה מבאשר, 1 בדצמבר 2023)

מחמד אלהנדי בראיון לערוץ אלג'זירה מבאשר (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה מבאשר, 1 בדצמבר 2023)

צאלח אלעארורי בראיון לערוץ אלג'זירה (אתר ערוץ אלג'זירה, 2 בדצמבר 2023)

צאלח אלעארורי בראיון לערוץ אלג'זירה (אתר ערוץ אלג'זירה, 2 בדצמבר 2023)

ראיון ח'ליל אלחיה לערוץ אלג'זירה (ערוץ ה-dailymotion של ערוץ אלג'זירה, 1 בדצמבר 2023)

ראיון ח'ליל אלחיה לערוץ אלג'זירה (ערוץ ה-dailymotion של ערוץ אלג'זירה, 1 בדצמבר 2023)

עיקרים
  • ב-1 בדצמבר 2023 הסתיימה הפסקת האש הזמנית ברצועה, אשר החלה ב- 24 בנובמבר 2023 בשעה 07:00 בבוקר ונועדה להחזרת חטופים לישראל. הפסקת האש הסתיימה לאחר שחמאס וארגוני הטרור ברצועה הפרו אותה בשעות הבוקר ע”י ירי רקטי לעבר עוטף עזה, זאת למרות מאמצי התיווך שהתנהלו באותה עת ע”י המתווכים.
  • דוברים ובכירים מחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הרבו להתבטא לאחר תום הפסקת האש. הם הטילו על ישראל את האחריות לסיום ההפוגה ואף הטילו על ארה”ב את האחריות לנעשה ברצועת עזה, זאת בשל תמיכתה הבלתי מסויגת בישראל. לטענת בכירים בחמאס, ארה”ב העניקה לישראל “אור ירוק”, במהלך ביקור מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בישראל, להמשך המלחמה בעזה.
  • בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין, גם ציינו שהשלב הבא של עסקת חילופי החטופים יהיה ארוך ומורכב יותר, משום שהוא יכלול דרישה לשחרור אסירים ביטחוניים “עם דם על הידיים” והתעריף אותו תשלם ישראל על גברים וחיילים יהיה שונה מזה ששילמה עבור שחרור נשים וילדים עד כה.
  • לגבי המשך הלחימה בעזה, ציינו בכירי חמאס והג’האד האסלאמי כי הם ערוכים להמשך הלחימה ומוכנים לכל התרחישים. הם גם הביעו ביטחון מלא בניצחונם במערכה מול ישראל.
  • התבטאות צאלח אלעארורי, סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, לערוץ אלג’זירה סתמה את הגולל על אותם דיבורים בנושא חידוש הפסקת האש ועיסקת חטופים לאחר שציין בתוקף, כי לא מתקיים משא ומתן בנוגע להרגעה וכי העמדה הרשמית והסופית של חמאס היא שלא תהיינה עסקות לשחרור חטופים עד לסיום המלחמה.
  • קריקטורות פלסטיניות שפורסמו בימים האחרונים בכלי התקשורת הפלסטינים והערבים הדגישו את המסרים לפיהם “ההתנגדות הפלסטינית”, בתום הפסקת האש הזמנית ברצועה, חזקה יותר מול ישראל וכי לאחר מספר ימי לחימה תיאלץ ישראל לדרוש שוב הפסקת אש.
פירוט המידע
ביטול ההפוגה
  • בחמאס האשימו את ישראל ואת ארה”ב, כמי שעומדת מאחוריה, בסיום הפסקת האש, וציינו כי הם מוכנים בכל רגע להגיע להסדר חדש.
  • חמאס פרסמה הודעה ובה הטילה על ישראל את האחריות לחידוש המלחמה בטענה כי ישראל סירבה במהלך המשא ומתן לכל הצעה לשחרור חטופים משום שלדבריהם, “היא כבר קיבלה החלטה לחדש את התוקפנות”. בחמאס ציינו כי הם הציעו במהלך המשא ומתן בלילה שלפני פקיעת מועד ההפוגה, מספר הצעות כגון להחליף חטופים וקשישים, למסור גופות חטופים שנהרגו לטענתם עקב תקיפות צה”ל ועוד. חמאס הטילה גם על ארה”ב את האחריות על “המשך פשעי המלחמה” עקב תמיכתה המוחלטת בישראל (ערוץ הטלגרם של חמאס, 1 בדצמבר 2023).
  • אסאמה חמדאן, בכיר חמאס, אמר כי ישראל וממשל ארה”ב נושאים באחריות לפקיעת הפסקת האש וכי המחלוקת העיקרית הייתה עמדת ישראל כלפי העם הפלסטיני והסוגיה הפלסטינית. הוא ציין כי הם פעלו ברצינות וכי הם עדיין פועלים כדי להגיע להפסקת אש גם לאחר חזרתה של “התוקפנות הישראלית” (אלג’זירה, 1 בדצמבר 2023).
  • בהתבטאות נוספת אמר אסאמה חמדאן, כי ישראל המתינה לאור ירוק מארה”ב כדי להשלים את תוקפנותה נגד רצועת עזה, והדבר קרה במהלך פגישת אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה של ארה”ב, עם קבינט המלחמה בתל אביב ב-30 בנובמבר 2023. לדבריו, ישראל משקרת כשהיא מאשימה אותם בסיום ההפוגה. חמדאן ציין כי הוצגו בפני ישראל שלוש הצעות להארכת ההפוגה אך ביום השביעי להפוגה התברר שישראל מנסה לשנות את כללי ההסכם, לאחר שלאורך כל ימי ההפוגה היא ניסתה להפר את ההבנות (אתר ערוץ אלמנאר, 2 בדצמבר 2023).
אסאמה חמדאן בראיון לערוץ אלמנאר הלבנוני (אתר ערוץ אלמנאר, 2 בדצמבר 2023)
אסאמה חמדאן בראיון לערוץ אלמנאר הלבנוני (אתר ערוץ אלמנאר, 2 בדצמבר 2023)
  • עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין שישראל עשתה שימוש בתואנה שקרית לפיה הם שיגרו רקטה מהרצועה אשר גרמה לחידוש הלחימה, ובכך היא מנסה להצדיק את התקיפות ואת ה”טבח” נגד תושבים חסרי הגנה. הוא הדגיש כי ישראל היא האחראית היחידה להפסקת ההפוגה (ערוץ הטלגרם של עזת אלרשק, 2 בדצמבר 2023).
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם אף הוא הודעה בה צוין כי “ההתנגדות” הפלסטינית נענתה לכל המאמצים שנעשו בימים האחרונים והוכיחה את מחויבותה למה שהיא מסכימה ומתחייבת לו, אך ישראל לא הפסיקה להפר את ההפוגה, והיא מתעקשת להמשיך במלחמה ובהרג כדי לספק את יצר הנקמה בקרב בכירי הצבא והממשלה, אשר רוצה להראות את כוחה, גם אם הדבר יוביל להרג של החטופים הנותרים שבידיהם. בהודעה הוטלה האחריות המלאה לכל מה שקורה על ישראל. הם גם ציינו כי הם יילחמו בכל האמצעים, יהיו הקורבנות רבים ככל שיהיו (ערוץ הטלגרם של לשכת ההסברה של הג’האד האסלאמי, 1 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלהנדי, סמזכ”ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, הדגיש כי ארגונו מילא תפקיד חשוב מאחורי חמאס בכפיית ההפוגות וביצוע החילופין. הוא הוסיף כי עמדת ארגונו היא בעצם הפסקת אש קבועה, אך הם הסכימו להפוגה הומניטארית וחילופי נשים וילדים כדרך שעשויה להוביל ליצירת דינמיקה חדשה לעסקאות והפוגות נוספות, שיובילו להפסקת אש. אלהנדי ציין שלמרות “ההפרות החוזרות ונשנות” מצד ישראל של התנאים לחילופי הנשים והילדים, ההפוגה ההומניטארית הועילה לפלסטינים. שכן, במהלכה האנשים בדקו את בתיהם, בתי החולים ניסו לשקם את מצבם וההרוגים נקברו (אלג’זירה.נט, 1 בדצמבר 2023).
מחמד אלהנדי בראיון לערוץ אלג'זירה מבאשר (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג'זירה מבאשר, 1 בדצמבר 2023)
מחמד אלהנדי בראיון לערוץ אלג’זירה מבאשר (ערוץ ה-YOUTUBE של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 1 בדצמבר 2023)
  • צאלח אלעארורי , סגן יו”ר הלשכה המדינית של חמאס, סתם אתה הגולל על אפשרות להפוגות נוספות לאחר שציין כי העמדה הרשמית והסופית של חמאס וההתנגדות היא שאין חילופי שבויים עד סיום המלחמה (מכנה אותה “תוקפנות”) והפסקת אש כוללת וסופית (אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023).
המשך תהליך החזרת החטופים
  • יחד עם זאת, גורמים בחמאס, כולל אלעאררורי, המשיכו לדבר על תנאי העסקאות הבאות ומקפידים להדגיש כי הקריטריונים לגבי גברים וחיילים יהיו שונים מאלה שנקבעו עבור הנשים והילדים.
  • בראיון לערוץ אלג’זירה אמר צאלח אלעארורי כי מההתחלה ציינה חמאס, כי לא מדובר בתרגיל או בהונאה. הוא ציין שהשבויים הזרים שהגיעו לרצועת עזה ב-7 באוקטובר לא היו מטרה וכי חמאס מוכנה לשחררם ללא תמורה. גם הילדים והנשים לא היו מטרה, והם הגיעו לרצועה “בשל נסיבות לא רגילות”, וחמאס היתה מוכנה לשחררם תמורת נשים וילדים פלסטינים אסורים בבבתי הכלא בישראל ותמורת התחייבות בינלאומית הקשורה לסיוע לפלסטינים. כרגע, לדבריו, הנושא הזה הסתיים. ישראל מתעקשת שעדיין יש מספר נשים וילדים שבויים, וחמאס אמרה שהיא מסרה את הנשים והילדים שהיו בידיה, ואם ישנם מספר נוסף של נשים וילדים שבויים, היא לא יודעת עליהם ולא הצליחה להגיע אליהם. הוא שב והדגיש כי אלה שנותרו ברצועת עזה הם חיילים ואזרחים ששירתו בצה”ל, ולפיכך לא מתקיים עתה משא ומתן בנושא השבויים עד סיום המלחמה. לדבריו, החלטתם לשחרר את כל האסירים הפלסטינים בתמורה לשבויים הישראלים שבידם היא החלטה סופית שאין ממנה חזרה, ולא ייתכן שהם יוותרו עליה (אתר ערוץ אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023).
צאלח אלעארורי בראיון לערוץ אלג'זירה (אתר ערוץ אלג'זירה, 2 בדצמבר 2023)
צאלח אלעארורי בראיון לערוץ אלג’זירה (אתר ערוץ אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023)
  • בכיר חמאס אסאמה חמדאן אמר, כי בכל עסקת חילופי שבויים, בראש האסירים שהם ידרשו לשחרר יהיו אלה שהוגדרו על ידי ישראל ככאלה עם “דם על הידיים”, וכי הוא אינו רואה עסקת חילופין ללא בכירים כמו אחמד סעדאת, מרואן אלברע’ות’י, עבד אלנאצר עיסא, נאא’ל אלברע’ות’י, חסן סלאמה, ואחרים. הוא הוסיף כי בין אלה שהזרוע הצבאית מבקשת לשחרר נמצאים גיבורי מבצע הבריחה מכלא גלבוע (אתר ערוץ אלמנאר, 2 בדצמבר 2023).
  • ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר בראיון לאלג’זירה, כי לא ניתן לסיים את סוגיית החטופים בזמן מלחמה, ודרש לעצור את “התוקפנות”, ורק לאחר מכן לנהל משא ומתן על חילופי שבויים. הוא ציין כי לכל קטגוריה של שבויים יהיו תנאים שונים לשחרורם. הוא ציין ששיח על עסקה לשחרור חיילים צריך להיות בזמן הפסקת אש מוחלטת (ערוץ הטלגרם של חמאס, 1 בדצמבר 2023).
ראיון ח'ליל אלחיה לערוץ אלג'זירה (ערוץ ה-dailymotion של ערוץ אלג'זירה, 1 בדצמבר 2023)    ראיון ח'ליל אלחיה לערוץ אלג'זירה (ערוץ ה-dailymotion של ערוץ אלג'זירה, 1 בדצמבר 2023)
ראיון ח’ליל אלחיה לערוץ אלג’זירה (ערוץ ה-dailymotion של ערוץ אלג’זירה, 1 בדצמבר 2023)
  • מחמד נזאל, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי יש לקבוע כללים חדשים לשחרור החטופים אנשי הצבא שבידיהם. לדבריו, הם לא ישוחררו עד אשר ישוחררו כל האסירים הפלסטינים מבתי הכלא בישראל (אלג’זירה מבאשר, 2 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלהנדי, סמזכ”ל הג’האד האסלאמי, אמר כי הוא צופה שהשלב הבא של חילופי אנשי הצבא יהיה נושא מורכב שייקח זמן רב ואשר יתקיים בכל מקרה לאחר הפסקת האש. הוא ציין שחידוש התוקפנות על עזה משקף רצון ישראלי-אמריקני לכפות כללים חדשים לעסקת חילופין. לדבריו, ישראל רוצה למצות את חילופי השבויים שבידיהם ולאחר מכן לבודד את רצועת עזה ללא לחצים. לדבריו, הקלף החשוב שבידיהם הוא החטופים הללו. כיוון שמוצו חילופי הנשים והילדים האזרחים, השאר הם אנשי צבא חיילי מילואים, חיילים בסדיר, חיילות וכו’. הם ציינו במפורש שהם מוכנים להמשיך בחילופין, אבל על פי כללים ומחירים חדשים. הוא הוסיף כי ההתנגדות רוצה ללכת לעסקת חילופין שלמה וכוללת, או שניתן לחלק את השבויים לארבע חמש קטגוריות שלכל אחת מחיר ומכניזם שונים, עד השגת הפסקת אש (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה מבאשר, 1 בדצמבר 2023).
  • דאוד שהאב, האחראי על לשכת ההסברה בג’האד האסלאמי בפלסטין, מסר, כי לאנשי הצבא השבויים בידי “ההתנגדות” יש מחיר אחר מהמחיר שישראל שילמה עבור הנשים והילדים הישראלים, והמחיר הוא ברור. כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראלים, ובמיוחד האסירים הוותיקים ואלה המרצים עונשי מאסר ארוכים, מדובר “בכולם תמורת כולם”. יחד עם זאת הוא ציין ששלב האזרחים טרם הסתיים, משום שבידיהם נמצאים עוד אזרחים והם מוכנים לסיים את הנושא הזה (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלחאג’ מוסא, דובר הג’האד האסלאמי, היושב בלבנון, אמר כי הג’האד האסלאמי טרם החל במשא ומתן כלשהו בנוגע לחיילים ולקצינים הישראלים שבידי הזרוע הצבאית שלו. לדבריו, מחירם הוא הפסקת אש וריקון בתי הכלא הישראליים מכל האסירים הפלסטינים (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 1 בדצמבר 2023; פאלטודיי, 1 בדצמבר 2023).
המשך הלחימה
  • בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין מציגים כי הם מוכנים לחידוש הלחימה וכי הם משוכנעים שלוחמיהם יגרמו למפלת ישראל.
  • צאלח אלעארורי אישר בראיון את המשך המלחמה עד הפסקת אש כוללת. לדבריו, הם השאירו מאחוריהם את הדיבורים על חילופין חלקיים ועל הפוגות זמניות וחלקיות, וכי פניהם להמשך הלחימה וההתנגדות. לטענתו, הם מוכנים להמשך המערכה ומוכנים לכל התרחישים הצבאיים של ישראל. הוא הדגיש כי מצבם טוב וכי הכותרת הבאה של המלחמה לא תהיה “מה אחרי חמאס”, אלא כיצד צה”ל יכול להחלץ מהביצה שבה שקע (אתר ערוץ אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023).
  • דאוד שהאב אמר כי הם מחויבים להילחם ולהגן על הפלסטינים. לדבריו, המסר של הרקטות ושל פעולות הלחימה של פעילי הזרועות הצבאיות נגד כוחות צה”ל הוא ש”ההתנגדות” מוכנה לחלוטין להמשיך במערכה עד הסוף. הוא ציין כי אפשר היה להגיע להסכם לסיום המלחמה, אבל ישראל אינה רוצה בכך ולא מעניין אותה שלומם של אנשיה שבידי ההתנגדות. הוא הדגיש כי כל עוד ישראל תוקפת אזרחים, העומק שלה יישאר בטווח האש והרקטות שלהם, בציינו שהיקף השיגורים נתון להערכת השטח. הוא שב והדגיש כי “ההתנגדות הפלסטינית” מוכנה לכל האפשרויות ולכל האופציות וכי היא לא תיכנע (ערוץ היוטיוב של ערוץ אלג’זירה, 2 בדצמבר 2023).
  • מחמד אלחאג’ מוסא, דובר הג’האד האסלאמי, היושב בלבנון, הדגיש כי חידוש תוקפנותו של נתניהו נגד רצועת עזה מגיע ממקום של חולשה, וכי היא תביא עליו צרות ותבוסה, וכי הוא אינו מסוגל להשיג את מטרותיו לנוכח העמידה האיתנה של הפלסטינים ואנשי ההתנגדות בעזה (חשבון X של ערוץ אלמיאדין, 1 בדצמבר 2023; פאלטודיי, 1 בדצמבר 2023).
קריקטורות
קריקטורה פלסטינית בעקבות חידוש הלחימה והתקיפות של צה"ל (אתר sawaleif, 4 בדצמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית בעקבות חידוש הלחימה והתקיפות של צה”ל
(אתר sawaleif, 4 בדצמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית פרי עטו של עלאא' אללקטה בעקבות סיום הפסקת האש בעזה. בערבית נכתב : תום הפסקת האש בעזה... (עיתון אלשרק הקטרי, 2 בדצמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית פרי עטו של עלאא’ אללקטה בעקבות סיום הפסקת האש בעזה.
בערבית נכתב: תום הפסקת האש בעזה… (עיתון אלשרק הקטרי, 2 בדצמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית לפיה הדרישה להפסקת אש מצד ישראל תגיע מתישהו בתום סבב לחימה. בערבית נכתב בתופי של האקדח : הפסקת אש (אלקדס, 2 בדצמבר 2023)
קריקטורה פלסטינית לפיה הדרישה להפסקת אש מצד ישראל תגיע מתישהו בתום סבב לחימה.
בערבית נכתב בתופי של האקדח : הפסקת אש (אלקדס, 2 בדצמבר 2023)
קריקטורה המבטאת את מאבקי הכוחות בין ישראל להתנגדות הפלסטינית כמו גם את חולשת ישראל (עיתון אלשרק הקטרי, 30 בנובמבר 2023)
קריקטורה המבטאת את מאבקי הכוחות בין ישראל להתנגדות הפלסטינית כמו גם את חולשת ישראל
(עיתון אלשרק הקטרי, 30 בנובמבר 2023)