תגובות פלסטיניות בעקבות סיכול ניסיון הפיגוע במעבר ג’למה (14 בספטמבר 2022)

השלט בעזה ובו תמונות שני המחבלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 14 בספטמבר 2022)

השלט בעזה ובו תמונות שני המחבלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 14 בספטמבר 2022)

קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני חסין זקות, שבה נראה אחמד עאבד כשחצי גופו במדי המנגנונים הבטחוניים (חשבון הטוויטר של אתר Snd News, 14 בספטמבר 2022)

קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני חסין זקות, שבה נראה אחמד עאבד כשחצי גופו במדי המנגנונים הבטחוניים (חשבון הטוויטר של אתר Snd News, 14 בספטמבר 2022)

עיקרים
  • במהלך הלילה שבין ה-14-13 בספטמבר 2022 סוכל נסיון פיגוע סמוך למעבר ג’למה, צפונית לג’נין. שני חשודים פלסטינים, אשר בשלב ראשון זוהו ע”י תצפיות צה”ל כלא חמושים, פתחו בירי לעבר כוחות צה”ל שאיגפו אותם וביצעו נוהל מעצר חשוד. בחילופי האש נהרגו קצין צה”ל ושני המחבלים[1].
  • שני המחבלים, היו בני דודים מכפר דאן (צפונית-מערבית לג’נין). האחד, אחמד עאבד, השתייך למנגנון המודיעין הצבאי ברשות הפלסטינית ובוגר האקדמיה הצבאית של הרשות ביריחו, והשני, עבד אלרחמן עאבד. אחמד עאבד פרסם בעבר הודעות המביעות תמיכה במחבלים פלסטינים שביצעו פיגועים נגד ישראל.
  • בג’נין, הכריזה הפתח על שביתת מסחר מלאה כאות אבל וגדודי חללי אלאקצא פרסמו הודעת אבל לפיה שני המחבלים נמנים עם שורותיה. רעולי פנים חמושים בג’נין חילקו מיני מתיקה כאות שמחה.
  • החמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין בירכו על נסיון הפיגוע והדגישו כי ימשיכו במאבקם הצבאי נגד ישראל. לטענתם, הפיגוע הוא תגובה טבעית לפעולות ישראל נגד הפלסטינים וכי איומי ישראל לא ירתיעו אותם.
  • בעקבות האירוע, החליטה ישראל לסגור את מעבר ג’למה לתנועת כלי רכב עד ל-16 בספטמבר 2022, למעט כניסת פועלים פלסטיניים לישראל והעברת סחורות. המעבר שנפתח מחדש רק באפריל 2022 משמעותי מאד לכלכלה הפלסטינית.
פירוט המידע
  • במהלך הלילה שבין ה-14-13 בספטמבר 2022 זיהו תצפיות צה”ל שני חשודים במרחב קו התפר סמוך למעבר ג’למה צפונית לג’נין. בשלב ראשון לא זוהו החשודים כחמושים. כוחות צה”ל שהוזנקו למקום איגפו את החשודים וביצעו נוהל מעצר חשוד שבמהלכו החשודים ירו לעבר הלוחמים. לוחמי צה”ל הסתערו, ירו לעבר החשודים והרגו אותם. בחילופי האש נהרג קצין צה”ל. המחבלים היו חמושים בנשק אוטומטי ובכלי נשק מאולתר (דובר צה”ל, תקשורת ישראלית, 14 בספטמבר 2022).
כלי הנשק שנתפסו ברשות המחבלים היורים (דובר צה"ל, 14 בספטמבר 2022)    כלי הנשק שנתפסו ברשות המחבלים היורים (דובר צה"ל, 14 בספטמבר 2022)
כלי הנשק שנתפסו ברשות המחבלים היורים (דובר צה”ל, 14 בספטמבר 2022)
זהות המחבלים
  • בתקשורת הפלסטינית דווח, כי שני הפלסטינים שנהרגו הם :
    • אחמד אימן אבראהים עאבד, בן 23 מכפר דאן – בוגר אוניברסיטת “אלאסתקלאל” (האקדמיה הפלסטינית ללימודי בטחון), ואיש מנגנון המודיעין הצבאי הפלסטיני (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 14 בספטמבר 2022).
אחמד אימן אבראהים עאבד (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 14 בספטמבר 2022)
אחמד אימן אבראהים עאבד (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 14 בספטמבר 2022)
    • עבד אלרחמן האני צבחי עאבד, בן 22, מכפר דאן

עבד אלרחמן האני צבחי עאבד חמוש ברובה (דף הפייסבוק של חאפט' עאבד, 14 בספטמבר 2022)
עבד אלרחמן האני צבחי עאבד חמוש ברובה (דף הפייסבוק של חאפט’ עאבד, 14 בספטמבר 2022)

  • השניים הם בני דודים (אלקדס, 14 בספטמבר 2022; דף הפייסבוק של חאפט’ עאבד, 14 בספטמבר 2022), וגם בני דודים של שוכת כמאל עאבד, שמת ב-15 באפריל 2022, לאחר שנפצע בעימותים עם כוחות צה”ל בכפר דאן ב-14 באפריל 2022 (ערוץ הטלגרם “ג’נין אלקסאם”, 14 בספטמבר 2022).
  • גדודי חללי אלאקצא פרסמו הודעת אבל על מותם של השניים, שבה נמסר כי השניים היו פעילי גדודי חללי אלאקצא (אמד, 14 בספטמבר 2022).
הודעת אבל של סניף תנועת פתח בכפר דאן ושל גדודי חללי אלאקצא על מותם אחמד אימן עאבד ועבד אלרחמן האני עאבד (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 14 בספטמבר 2022)
הודעת אבל של סניף תנועת פתח בכפר דאן ושל גדודי חללי אלאקצא על מותם אחמד אימן עאבד ועבד אלרחמן האני עאבד (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 14 בספטמבר 2022)
  • אחמד עאבד פרסם בעבר בדף הפייסבוק שלו פוסטים המביעים תמיכה במחבלים פלסטינים שביצעו פיגועים נגד ישראל.
    • בעקובת הריגתו פעיל גדודי אל-אקצא, אברהים אלנאבלסי, על-ידי צה”ל ב- 9 באוגוסט 2022, נכתב: “אדוני! אין אדון לזמן הזה אלא מי שעושה את מה שעשית; הצבא שלנו והשהיד שלנו אבראהים אלנאבלסי” (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 9 באוגוסט 2022). עוד כתב: “אנו מעידים שאתה קיימת את האמון שהופקד בידיך, והיית יקר בזמן של חדלון ובגידה. רדפת אותם והם לא רדפו אותך… רחמים על נשמתך הטהורה ולגן עדן, שהיד” (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 9 באוגוסט 2022).
פוסטים של אימן אלעאבד בעקבות סיכולו של אבראהים אלנאבלסי (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 9 באוגוסט 2022)     פוסטים של אימן אלעאבד בעקבות סיכולו של אבראהים אלנאבלסי (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 9 באוגוסט 2022)
פוסטים של אימן אלעאבד בעקבות סיכולו של אבראהים אלנאבלסי (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 9 באוגוסט 2022)
  •  בעקבות הריגתו של פעיל פתח דאוד אלזבידי על-ידי צה”ל ב-13 במאי, 2022 נכתב: “תהילה לשהידים ורק להם ולא לאף אחד אחר. זו הדרך ואין בלתה. קיימת את כל ההבטחות, גיבור – מבוקש, אח”כ אסיר, אח”כ פצוע, ואח”כ שהיד. השהיד דאוד אלזבידי בן מחנה הפליטים ג’נין” (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 15 במאי 2022).
הפוסט של אימן אלעאבד בעקבות סיכולו של דאוד אלזבידי (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 15 במאי 2022)
הפוסט של אימן אלעאבד בעקבות סיכולו של דאוד אלזבידי (דף הפייסבוק של אחמד אלעאבד, 15 במאי 2022)
תגובות פלסטיניות
  • עטא אבו רמילה, מזכיר תנועת פתח במחוז ג’נין, הכריז על שביתה כללית בג’נין לאות אבל על מות השניים (דף הפייסבוק של הטלוויזיה הפלסטינית, 14 בספטמבר 2022).
פעילים חמושים בג'נין מחלקים מיני מתיקה כאות שמחה (חשבון הטוויטר של PALDF, 14 בספטמבר 2022)
פעילים חמושים בג’נין מחלקים מיני מתיקה כאות שמחה (חשבון הטוויטר של PALDF, 14 בספטמבר 2022)
  • בדף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח פורסם פוסט לפיו אחמד אימן אבראהים עאבד הוא איש מנגנון המודיעין הצבאי הפלסטיני. הפוסט נחתם בהאשטאג #תהילה_לשהידים (דף הפייסבוק של נציבות ההסברה והתרבות של פתח, 14 בספטמבר 2022).
  • בדף הפייסבוק הרשמי של פתח פורסם פוסט, לאחר פרסום מודעת האבל, שבו נכתב:
    • שוגה באשליות כופר זר, שרוצה להכניס את עצמו לספרי ההיסטוריה, הוא מי שמנסה לשנות, לעוות או לסלף את תמונת המציאות המתרחשת על אדמת הגדה המערבית הכבושה. פתח – היסטורית – לא סחרה בדם של עמנו בתמורה לאינטרסים שלה, והיא הפסידה הרבה בתמורה לשמירה על כל טיפת דם, ולימדה את ילדיה שהשימוש בנשק הוא אמצעי ולא מטרה. בימים אלה, לאחר קשיות העורף של הכיבוש והתכחשותו לכל ההסכמים לאחר שנים רבות, פתח מאמינה שהמרצת אמצעיה והרחבת הטקטיקות בהיקף הגדול ביותר הפכו לצורך דחוף להשגת זכויות עמנו בכוח (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 14 בספטמבר 2022).
הפוסט שפורסם בדף הפייסבוק הרשמי של פתח (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 14 בספטמבר 2022)
הפוסט שפורסם בדף הפייסבוק הרשמי של פתח (דף הפייסבוק הרשמי של פתח, 14 בספטמבר 2022)
  • חמאס פרסמה הודעה שבה בירכה על הפיגוע. בהודעה הובעה גאווה בפרט על אחמד עאבד (איש מנגנון המודיעין הצבאי הפלסטיני), “שנתן דוגמה פטריוטית והקדים את עמיתיו במנגנוני הביטחון”, אשר ירה בלב חיילי הכיבוש, והוכיח שוב לישראל (האויב) כי הפלסטינים לא ניתנים לאילוף. ההודעה מדגישה כי הפיגוע הוא הודעת אזהרה לישראל (הכיבוש הציוני), שמתכוננת להסלים את הפרותיה במסגד אלאקצא, ומגייסת את מתנחליה כדי לטמא אותו, אזהרה לפיה הפלסטינים וההתנגדות שלהם תמיד מוכנים להגן על ירושלים ואלאקצא, יהיה מספר הקורבנות אשר יהיה (אתר חמאס, 14 בספטמבר 2022).
  • חאזם קאסם, דובר חמאס, כתב כי “ג’נין אלקסאם” ממשיכה בלחימתה ובהתנגדותה נגד הכובש הציוני, ומשרטטת את המאפיינים של שלב חדש שכותרתו המהפכה המתמשכת עד להשגת מטרות עמנו. היום גיבורי ג’נין מזלזלים בכל האיומים החלולים של הכיבוש נגד ערי הגדה, ואינם מתייחסים לניסיונות ההפחדה באמצעות מטוסים או פלישות (חשבון הטוויטר של חאזם קאסם, 14 בספטמבר 2022).
  • גם בג’האד האסלאמי בירכו על הפיגוע. בהודעה של הג’האד האסלאמי ביהודה ושומרון נכתב כי הפיגוע בוצע ביום השנה ל”הסכם אוסלו המקולל” כדי להכריז על קבירתו בידי אחד הגיבורים הפעילים הצבאיים ממבצעי הפיגוע, וכדי להדגיש לכולם שכל ההסכמים המכוונים נגד זכותם של הפלסטינים על אדמת ‘פלסטין’ לא יעברו, ושהפלסטינים יקריבו את הכל כדי להחזיר את זכותם הגזולה. כן נכתב כי ג’נין הוכיחה שוב שהיא חוד החנית של ההתנגדות, ושההתנגדות לא נבהלת מכל האיומים של ישראל (הכיבוש) והטרור הבלתי נפסק שלה. ההודעה מדגישה כי הפיגוע הוא “תגובה טבעית ולגיטימית לפשעי ישראל (הכיבוש)” נגד הפלסטינים ותגובה לחילול המקומות הקדושים להם, וששרשרת הפיגועים תימשך עד תבוסתה של ישראל וסילוקה (אתר הג’האד האסלאמי, 14 בספטמבר 2022).
  • הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי, פלוגות ירושלים, בירכה על הפיגוע. בהודעתה נכתב כי הפיגוע בג’נין מוכיח חד משמעית את חוסר האפשרות של ישראל (האויב) להנות מיציבות על האדמה הפלסטינית, באמצעות המסר הבלתי פוסק שהגיבורים שולחים מדי יום בכדוריהם. ההודעה הדגישה את אחדות הזירות והגורל, ושהלחימה תהיה על הכל כל עוד האויב ומתנחליו נמצאים (אתר פלוגות ירושלים, 14 בספטמבר 2022).
  •  באירוע שקיימו הפלגים הפלסטינים הבוקר (14 בספטמבר 2022) בעזה, לרגל ציון 17 שנים להינתקות בעזה, נתלה שלט עם תמונות מבצעי הפיגוע סמוך למעבר ג’למה (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 14 בספטמבר 2022).
השלט בעזה ובו תמונות שני המחבלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 14 בספטמבר 2022)
השלט בעזה ובו תמונות שני המחבלים (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 14 בספטמבר 2022)
  • פעילים של מנגנוני הביטחון הפלסטינים ועובדי הרשות הפלסטינית, פרסמו ברשתות החברתיות מילות פרידה מאחמד אלעאבד, להלן כמה דוגמאות.
    • Mohammad S Shindy, שעל פי דף הפייסבוק שלו הוא פעיל במשטרת המכס הפלסטינית ולמד באוניברסיטת “אלאסתקלאל”, כתב: …. “אוניברסיטת “אלאסתקלאל” היא מכללה צבאית המוציאה קצינים….. אי אפשר ללכת לשום מקום בה שאינו מבושם בניחוח השהידים….. וארצנו היא פלסטין מנקודת המים הראשונה בים ועד הנקודה האחרונה בנהר. למדנו שהעם הזה הוא עמנו ועלינו להגן עליו בחיינו, וחובתנו להקריב כי אין אף אחד כמונו. (למדנו כי) אויבנו ישראל ומולדתנו פלסטין הכבושה. במלוא הגאווה, הייתי אחד הסטודנטים באוניברסיטת אלאסתקלאל והיא היתה ביתנו הראשון ברשות הלאומית הפלסטינית. תהילה לשהיד של העצמאות והמולדת, אחמד אלעאבד” (דף הפייסבוק של Mohammad S Shindy, 14 בספטמבר 2022).
    • מחמוד רמצ’אן, שעל פי דף הפייסבוק שלו הוא פעיל בכוחות המשטרה המיוחדת הפלסטינית ולמד באוניברסיטת אלאסתקלאל, כתב: “במלוא הגאווה, מות הקדושים של האח והקולגה בן מחזורי, השהיד הגיבור אחמד עאבד, ירחם אללה על נפשך, אהובי” (דף הפייסבוק של מחמוד רמצ’אן, 14 בספטמבר 2022).
    • Wala Awad, שעל פי דף הפייסבוק שלה עובדת במשרד הפנים של הרשות ולמדה באוניברסיטת אלאסתקלאל, כתבה: “אתמול איבדנו את השהיד יזן אבו טביח’ והיום אחמד עאבד, בני אוניברסיטת אלאסתקלאל. איננו אומרים שלום, אלא ניפגש בגן עדן אם ירצה אללה” (דף הפייסבוק של Wala Awad, 14 בספטמבר 2022).

קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני חסין זקות, שבה נראה אחמד עאבד כשחצי גופו במדי המנגנונים הבטחוניים (חשבון הטוויטר של אתר Snd News, 14 בספטמבר 2022)
קריקטורה של הקריקטוריסט הפלסטיני חסין זקות, שבה נראה אחמד עאבד כשחצי גופו במדי המנגנונים הבטחוניים (חשבון הטוויטר של אתר Snd News, 14 בספטמבר 2022)

[1] באירוע אחר, ב-13 בספטמבר 2022, בשעות הבוקר, בוצע ירי לעבר כלי עבודה של משרד הביטחון סמוך למעבר ג'למה. ↑