תגובות פלסטיניות לביקור נשיא המדינה יצחק הרצוג בתורכיה

כללי
  • ב-9 במרץ 2022, במסגרת הפשרת היחסים בין תורכיה לישראל, ביקר נשיא המדינה יצחק הרצוג, לראשונה מזה 14 שנה, בתורכיה, במהלכו התקבל בטקס ממלכתי בארמון הנשיא באנקרה, ונועד עם נשיא תורכיה רג’יפ טאיפ ארדואן. ביקור הנשיא הרצוג וקבלת הפנים שנערכה לו סוקרו בהרחבה בכלי התקשורת הפלסטינים. ברשות הפלסטינית ציינו כי התקרבות בין שתי המדינות יכולה לסייע למשא ומתן הישראלי פלסטיני.
  • מנגד, עורר הביקור ביקורת מצד חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין. חמאס הייתה זהירה יחסית וציינה בהודעה שפרסמה כי היא “עוקבת בדאגה” אחר ביקורי מנהיגים ישראליים במדינות ערביות ואסלאמיות המהוות “עומק אסטרטגי” עבור העם הפלסטיני. יצוין כי בהודעה נמנעה חמאס מלהשתמש במילה גינוי או לציין את המילה תורכיה. דוברי ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין גינו בחריפות את הביקור וציינו כי ניסיון תורכיה לשחזר את היחסים עם ישראל הוא “בגידה בפלסטינים”.
  • תגובה זו של חמאס נובעת בעיקר בשל האינטרסים הרבים של חמאס בתורכיה וחששה, שלא הובע בפומבי, כי על רקע ההתקרבות בין ישראל לתורכיה עלולה חמאס לאבד את נכסיה בתורכיה ואת חופש הפעולה שניתן לפעיליה שם לאחר שבעשור האחרון, בעיקר מאז גורשו פעילי “עסקת שליט” לתורכיה, הפכה המדינה לאחד מבסיסי הפעולה העיקריים של חמאס מחוץ לרצועה. בשנים האחרונות שוהים בתורכיה בדרך קבע פעילים מבצעיים בכירים של חמאס אשר מכווינים פעילות טרור ביהודה ושומרון. כמו כן היא משמשת בסיס להעברת כספים לפעילי טרור ביהודה ושומרון ולמפקדות ברצועת עזה.
תגובות לביקור
הרשות הפלסטינית
  • ברשות הפלסטינית מיעטו להתייחס רשמית לביקור. בכירי הרשות כמו גם כלי התקשורת הרשמי שלה (סוכנות ופא) לא התייחסו כלל. פוסט שהועלה לדף הפייסבוק של אלחיאת אלאג’דידה, הביטאון הרשמי של הרשות הפלסטינית, הבליט בעיקר את הפגנות המחאה שהתקיימו במרכז איסטנבול בעת הביקור (דף הפייסבוק של אלחיאת אלאג’דידה, 9 במרץ 2022). יצוין, כי דף הפייסבוק של סוכנות הידיעות ופא (הכפופה ישירות ללשכת אבו מאזן) לא התייחס כלל לביקור.
פוסט בדף הפייסבוק של אלחיאת אלאג'דידה, המתייחס לביקור נשיא המדינה הרצוג בתורכיה תוך הבלטת הפגנות מחאה במרכז איסטנבול (דף הפייסבוק של אלחיאת אלאג'דידה, 9 במרץ 2022)
פוסט בדף הפייסבוק של אלחיאת אלאג’דידה, המתייחס לביקור נשיא המדינה הרצוג בתורכיה תוך הבלטת הפגנות מחאה במרכז איסטנבול (דף הפייסבוק של אלחיאת אלאג’דידה, 9 במרץ 2022)
  • האישיות הבכירה היחידה שהתייחסה לאירוע היה ריאצ’ אלמאלכי, שר החוץ ברשות. בראיון לערוץ CNN Turk שהתקיים בשולי כינוס דיפלומטי באנטליה בו השתתף, ציין אלמאלכי כי הם אינם מודאגים מהתחממות היחסים בין ישראל לתורכיה. לדבריו, התחממות זו משרתת את הסוגיה הפלסטינית מכיוון שהיא תעניק לתורכיה כוח שניתן יהיה לעשות בהם שימוש על שולחן משא ומתן עתידי בין הפלסטינים לבין ישראל. עוד ציין, כי אם תורכיה תציע לתווך במשא ומתן הישראלי פלסטיני, הפלסטינים יקבלו את ההצעה. לדברי אלמאלכי בפגישה שקיים עם מקבילו התורכי נאמר לו, כי התפתחות יחסי ישראל תורכיה לא תבוא על חשבון הפלסטינים (CNN, 12 במרץ 2022).
שר החוץ הפלסטיני ריאצ' אלמאלכי מתראיין לערוץ CNN TURK (אתר CNN TURK, 10 במרץ 2022)
שר החוץ הפלסטיני ריאצ’ אלמאלכי מתראיין לערוץ CNN TURK (אתר CNN TURK, 10 במרץ 2022)
חמאס
  • בהודעה רשמית שפרסמה חמאס הובעו דאגה וצער על ביקור בכירים ישראלים במדינות ערביות ואסלאמיות (ביקור הרצוג חפף לביקורו של הרמטכ”ל רב אלוף אביב כוכבי בבחרין וביקור שר החוץ יאיר לפיד בירדן), חמאס ציינה כי היא מביעה התנגדות לביקורים. בהודעה נמנעה חמאס משימוש במילה גינוי כמו גם במילה תורכיה. “מקורות” בלשכה המדינית של חמאס מיהרו לציין שהיחסים עם תורכיה מצוינים כפי שהיו בעבר. “המקורות” גם הדגישו, כי בתורכיה לא קיימת נוכחות של פעילי חמאס המשתייכים לזרוע הצבאית וכי כל דיווח בנושא הוא “המצאה מופרכת”. לדבריהם קיימת בתורכיה רק נציגות פוליטית המייצגת את התנועה (אלראי אליום, 12 במרץ 2022).
  • כלי התקשורת של חמאס (חשבון הטוויטר של אלרסאלה ושהאב) דיווחו בהרחבה על הביקור וטקס קבלת הפנים שנערך לנשיא הרצוג. בכלי התקשורת הודגשה חומרת העניין תוך ציון שנרמול היחסים עם ישראל הינו בגידה. במקביל סיקרו כלי התקשורת בהרחבה את ההפגנות שנערכו נגד הביקור בהן הונפו שלטים בהם מגן דוד ובתוכו צלב קרס וכן שלטים עליהם סיסמאות כגון “הרצוג הוא טרוריסט” ו”ציוני רוצח” (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 9 במרץ 2022). כמו כן פורסם מקבץ תמונות של רעיית הנשיא הרצוג עם רעיית נשיא תורכיה, אמינה ארדואן, בעת פתיחת תערוכה באנקרה (חשבון הטוויטר של שהאב, 10 במרץ 2022).
  • באתר אלרסאלה של חמאס פורסמו גם מספר מאמרי מערכת של פובליציסטים פלסטינים בנושא, מהם עולה נימה של חשש ודאגה לנוכח ההתקרבות ביחסי ישראל -תורכיה:
    • סלים אלשרפא, גינה את ביקור נשיא המדינה הרצוג בתורכיה וטקס קבלת הפנים הרשמי לו זכה. לדבריו, ביקור זה הוא בבחינת דקירת סכין בגב הפלסטינים והמשך גל נרמול היחסים של מדינות ערביות. הוא גם הפנה אצבע מאשימה להנהגת הרשות הפלסטינית אשר דבקה בתיאום הביטחוני עם ישראל וממשיכה לקיים פגישות עם בכירים ישראליים (אלרסאלה נט, 11 במרץ 2022).
    • אמין ברכה, גינה אף הוא את הביקור בציינו כי הוא נועד לשרת את האינטרסים של ישראל, אשר רוצה להרוס מדינות ערביות ואסלאמיות, להרוס את תרבויותיהן ולזרוע פירוד ביניהן. לדבריו אם תורכיה חושבת שכספי משקיעים ישראליים יזרמו אליה הרי שהיא לוקה באשליות (אלרסאלה נט, 12 במרץ 2022).
    • אסמאעיל אלת’ואבתה, המשמש כמנהל רשת התקשורת אלראי ומזוהה עם חמאס, ציין, כי קבלת הפנים של נשיא תורכיה ארדואן לנשיא “הישות הציונית” הינה צעד תמוה ומגונה שלא ניתן להבין אותו בשום מצב, וזה תחילתו של נרמול היחסים, אשר מבחינתם מהווה בגידה. לדבריו בטוח שמיליוני תורכים מתנגדים לקבלת פנים זו. הוא גם ציטט שאלה שבזמנו נשאל אחמד יאסין מנהיג חמאס בעזה האם ניתן לנרמל את היחסים עם האויב במצב שלא ניתן לקיים התנגדות ולהיאבק עימו ? ויאסין ענה על כך : לא, משום שלא ניתן להתחתן ולהתיר “זונה” (חשבון הטוויטר של אסמאעיל אלת’ואבתה, 9 במרץ 2022).

מימין: טקס קבלת פנים ממלכתי באנקרה על ידי נשיא תורכיה ארדואן (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 במרץ 2022). משמאל: פגישת הרצוג עם ארדואן בליווי ציטטה מדברי נשיא תורכיה: "שיפור היחסים התורכיים-ישראליים חשוב מאד להפצת יציבות ושלום באזור" (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 9 במרץ 2022)
מימין: טקס קבלת פנים ממלכתי באנקרה על ידי נשיא תורכיה ארדואן (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 במרץ 2022). משמאל: פגישת הרצוג עם ארדואן בליווי ציטטה מדברי נשיא תורכיה: “שיפור היחסים התורכיים-ישראליים חשוב מאד להפצת יציבות ושלום באזור” (חשבון הטוויטר של אלרסאלה, 9 במרץ 2022)

קריקטורה המותחת ביקורת על ביקור נשיא המדינה הרצוג בתורכיה (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 במרץ 2022)
קריקטורה המותחת ביקורת על ביקור נשיא המדינה הרצוג בתורכיה (חשבון הטוויטר של שהאב, 9 במרץ 2022)
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • בג’האד האסלאמי בפלסטין גינו בחריפות את הביקור וציינו שהשאיפה לשקם את היחסים עם ישראל בתואנה של קידום אינטרסים מצד מדינה זו או אחרת היא בבחינת בגידה בירושלים ובפלסטין. בארגון ציינו שהם מעריכים מאד את עמדת העם התורכי שדוחה את הביקור ותומך בזכויות העם הפלסטיני (ערוץ הטלגרם של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 9 במרץ 2022).
נספח
נוכחות חמאס בתורכיה[1]
  • הצורך של חמאס לפעול בשטחה של תורכיה להכוונת התארגנויות טרור והעברת כספים התעורר לאחר שמפקדת חמאס עזבה את דמשק בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה (2011). אהדתה הבסיסית של תורכיה לחמאס ודרכי התקשורת הנוחים עם תורכיה היו בין הגורמים שהביאו את חמאס להעביר את הפעילות לתורכיה. לאחר עסקת שליט (2011) והתבססות מגורשי “עסקת שליט” בשטח תורכיה גברה הפעילות עוד יותר ותורכיה הפכה למדינת בסיס לפעילות חמאס.
  • פעילי חמאס צבאיים הפעילו בשנים האחרונות מתורכיה התארגנויות טרור ביהודה ושומרון. חשיבותה של תורכיה בתחום הצבאי גברה לנוכח מאמצי חמאס לעודד ביצוע פיגועים ביהודה ושומרון, בשל “מדיניות הריסון” הננקטת על ידה ברצועת עזה. בדצמבר 2019 פורסמה כתבה בטלגרף הבריטי שחשפה טפח מפעילות הטרור של חמאס משטחה של תורכיה (טלגרף, 18 בדצמבר 2019). בעקבות הכתבה פרסם משרד החוץ התורכי הכחשה הקובעת כי חמאס הינו ארגון לגיטימי שזכה בבחירות ברצועה בשנת 2006[2], המוכר ע”י מדינות שונות, כולל תורכיה. לפיכך, על פי ההודעה, אין מניעה מתורכיה מלקיים קשרים עם חמאס ברמות השונות. ההודעה מציינת כי תורכיה דוחה את ההאשמה כי היא מאפשרת להשתמש בשטחה לפעילות נגד ישראל או נגד כל מדינה אחרת[3].
  • בטיימס הבריטי פורסמה כתבה (22 באוקטובר 2020) לפיה שירותי ביון מערביים חשפו, כי חמאס הקימה מטה חשאי בתורכיה לביצוע לוחמת סייבר ופעולות מודיעיניות שונות. על פי הכתבה הוקם המטה באיסטנבול כשנתיים קודם לכן והוא פועל בנפרד ממשרדי חמאס הרשמיים הפועלים בעיר, העוסקים בעיקר בתיאום ומימון. אנשי חמאס המוצבים בתורכיה באופן רשמי אינם מודעים לפעילותה של היחידה הסודית המנוהלת, לדברי הכתבה, על ידי הזרוע הצבאית של חמאס בעזה ללא ידיעת ממשלת תורכיה. בראש המטה עומד פעיל בשם סאמח סראג’ המתגורר בעזה, והוא מדווח ישירות ליחיא סנואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועת עזה. המשימות העיקריות של הגוף שהוקם הן רכישת ציוד דו-שימושי היכול לשמש לייצור אמצעי לחימה, תיאום פעולות סייבר, תיאום פעילות מתנגדי חמאס בעולם הערבי ומעקב ופיקוח אמר נאמנותם של פעילי חמאס.
  • לא אחת חשפו בעבר כוחות ביטחון ישראליים תשתיות וחוליות ביהודה ושומרון שהתכוונו לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים, כולל פיגועי ראווה, אשר קיבלו הכוונה ומימון מפעילי חמאס בתורכיה חלק מהם אף עברו הכשרות והדרכות בתורכיה (אתר שירות ביטחון כללי, 19 באוגוסט 2014).
  • בנוסף משמשת תורכיה בסיס להעברת כספים לפעילי טרור ביהודה ושומרון ולמפקדות ברצועת עזה. הפעילות מתורכיה בתחום גיוס הכספים, הלבנתם והעברתם לידי פעילי חמאס תוארה בהרחבה בספטמבר 2019 בדיווח של משרד האוצר האמריקאי[4]. מהמידע שהתפרסם ע”י משרד האוצר האמריקאי עולה בבירור, כי תמיכה כספית לחמאס מגיעה מאיראן דרך תורכיה (ולעיתים גם דרך לבנון) וכי בתהליך העברת הכספים מעורבים פעילים וסייענים של חמאס וחברות חלפנות, שבסיסן בתורכיה.
  • כך למשל חשף הכתב לענייני המזרח התיכון של היומון הבריטי The Telegraph כי תורכיה מעניקה אזרחות ל-12 פעילי חמאס בכירים שחלקם חיים תחת שמות תורכיים. “מקור בכיר” ציין, ששבעה מבין 12 הפעילים קיבלו אזרחות תורכית ודרכונים בעוד שחמישה נותרים נמצאים בהליכים לקראת קבלתם. בחלק מהמקרים גם משפחות הפעילים קיבלו אזרחות. עוד נמסר, כי הפעילים הבכירים הללו עוסקים בגיוס כספים ומכווינים פעילים לבצע פיגועים. בין הפעילים שקיבלו אזרחות תורכית הוזכר שמו של זכריא נג’יב, פעיל בכיר בחמאס שפיקח בעבר על תכנית להתנקש בחייו של ראש עיריית ירושלים (ניר ברקת) ואישי ציבור ישראלים אחרים. עוד נמסר כי ג’האד יע’מור (נציג חמאס בתורכיה) והשאם חג’אז, שני בכירי חמאס נוספים, קיבלו אזרחות ודרכונים תורכיים (The Telegraph, 13 באוגוסט 2020).

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-24 בדצמבר 2019: "תורכיה כמדינה תומכת טרור: תורכיה מאפשרת פעילות מבצעית של חמאס בשטחה, העוסקת בין השאר בהפעלת חוליות טרור ביהודה ושומרון ובהעברת כספי טרור ליהודה ושומרון ולרצועת עזה".
[2] זהו טיעון לא מדויק שכן חמאס השתלטה על הרצועה בכוח הזרוע תוך מרדף דמים אחר פעילי פתח והרשות הפלסטינית.
[3] תורכיה מאפשרת לפעילי טרור להשתמש בשטחה כפי ששבו והוכיחו חקירות עצורים בישראל ודיווח משרד האוצר האמריקאי.
[4] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-19 בספטמבר 2019 :"מידע שפרסמו לאחרונה משרד המדינה ומשרד האוצר האמריקאי, במסגרת צו נשיאותי שנועד לשפר את יכולתו של ארה"ב להילחם בטרור, חושף את מרכזיותה של תורכיה כמדינת בסיס ממנה מנהלת חמאס את ענייניה הכספיים, כולל מימון התארגנויות טרור ביהודה ושומרון".