תגובות פלסטיניות לבריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע

שריפת התאים בעקבות התפרעויות בכלא קציעות (דוברות השב

שריפת התאים בעקבות התפרעויות בכלא קציעות (דוברות השב"ס, 8 בספטמבר 2021)

עימותים אלימים במרכז העיר חברון. המפגינים העוטים על גופם סרטים ודגלים ירוקים של חמאס (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 בספטמבר 2021).

עימותים אלימים במרכז העיר חברון. המפגינים העוטים על גופם סרטים ודגלים ירוקים של חמאס (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 בספטמבר 2021).

הפגנות תמיכה באסירים הפלסטיניים בכיכר מנארה בראמאללה (דף הפייסבוק של צפא, 8 בספטמבר 2021)

הפגנות תמיכה באסירים הפלסטיניים בכיכר מנארה בראמאללה (דף הפייסבוק של צפא, 8 בספטמבר 2021)

עטאא' אבו רמילה, מזכיר הפתח בג'נין, מאיים על ישראל במהלך עצרת תמיכה בג'נין (אלג'זירה נט, 8 בספטמבר 2021)

עטאא' אבו רמילה, מזכיר הפתח בג'נין, מאיים על ישראל במהלך עצרת תמיכה בג'נין (אלג'זירה נט, 8 בספטמבר 2021)

הפגנות בג'נין (צפא, 8 בספטמבר 2021).

הפגנות בג'נין (צפא, 8 בספטמבר 2021).

מסיבת עיתונאים בעזה של הפלגים הפלסטיניים ברצועה (צפא, 8 בספטמבר 2021)

מסיבת עיתונאים בעזה של הפלגים הפלסטיניים ברצועה (צפא, 8 בספטמבר 2021)

ששת האסירים הנמלטים (מימין לשמאל): מחמד אלעארצ'ה, זכריא זבידי, מנאצ'ל נפיעאת, מחמוד אלעארצ'ה, יעקוב קאדרי, איהם כממג'י(אלוטן ניוז, 8 בספטמבר 2021)

ששת האסירים הנמלטים (מימין לשמאל): מחמד אלעארצ'ה, זכריא זבידי, מנאצ'ל נפיעאת, מחמוד אלעארצ'ה, יעקוב קאדרי, איהם כממג'י(אלוטן ניוז, 8 בספטמבר 2021)

כללי
  • ב- 6 בספטמבר 2021 לפנות בוקר נמלטו שישה אסירים ביטחוניים פלסטינים, תושבי אזור ג’נין, מכלא גלבוע באמצעות מנהרה שחפרו במשך כחצי שנה. מיד עם היוודע דבר בריחתם של האסירים הועבר בכלי התקשורת הפלסטינים המסר על הצורך להגן ולשמור על האסירים כולל פנייה לפעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבל יסייעו לישראל. ברשתות החברתיות גם התפרסמו קריאות לארגן צעדות המוניות במחסומים ונקודות חיכוך כדי להעסיק את כוחות צה”ל ולהסיטם מהמרדף אחר האסירים הנמלטים. פעילים פלסטינים ברשתות החברתיות קראו לפגוע במצלמות האבטחה ולעצור את ההקלטות שלהן. בכירי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין קראו לתושבים להעניק מקלט לנמלטים. במקביל הודגש בכלי התקשורת הפלסטינים “המחדל הביטחוני הישראלי”.
  • הארגונים הפלסטינים והזרועות הצבאיות שלהם, בראשם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, השמיעו איומים לפיהם הם יגיבו במידה וישראל תפגע באסירים הנמלטים. יחד עם זאת, אף אחד מהארגונים לא הציב אולטימטום כלשהו לישראל, כמו כן, לא נשמעו איומים ספציפיים כגון שיגור רקטות, אלא התבטאויות לפיהן “כל האפשרויות פתוחות”.
  • בריחת האסירים הפלסטינים מהכלא הישראלי היא בבחינת אירוע מכונן עבור הפלסטינים וסיפור הצלחה במאבק נגד ישראל. השישה הפכו גיבורים ברחוב הפלסטיני. יש לציין שברשות הפלסטינית, פתח ובשאר הארגונים רואים במחבלים הפלסטינים הכלואים בישראל גיבורים לאומיים. הרשות הפלסטינית תומכת במחבלים אסירים מכל הארגונים, גם אלו שביצעו מעשי רצח נתעבים של נשים וילדים ורואה בהם את המגזר הלוחם של החברה הפלסטינית. במישור המעשי מתבטאת התמיכה בסיוע כספי נדיב לאסירים ולאסירים משוחררים ולמשפחותיהם זאת למרות סנקציות המופעלות על הרשות מצד ישראל וארה”ב. במקביל, זוכים האסירים מהרשות הפלסטינית בתמיכה מורלית רחבה המתבטאת בטקסים ואירועים הנערכים לכבודם ולכבוד בני משפחותיהם, בהשתתפות בכירי הרשות.
  • עוד יצוין, כי נושא התמיכה באסירים הוא אחד הנושאים המהווים קונצנזוס נרחב בחברה הפלסטינית והוא אחד הנושאים העיקריים (נושא נוסף הוא הר הבית והמקומות הקדושים לאסלאם) היכולים לאחד את השורות ולהוציא את הציבור הפלסטיני להפגנות תמיכה נרחבות ואולי אף לבצוע פעולות טרור למענם.
השתלשלות האירועים
  • ב- 6 בספטמבר 2021 לפנות בוקר נמלטו שישה אסירים ביטחוניים פלסטינים, תושבי אזור ג’נין, מכלא גלבוע באמצעות מנהרה שחפרו במשך כחצי שנה. ששת האסירים,  נכנסו לחדר השירותים בתאם, הרימו את אחד מלוחות המתכת שברצפה ונכנסו לתוך המנהרה שחפרו, ככל הנראה במשך מספר חודשים. הם זחלו לאורך כמה עשרות מטרים אל פתח היציאה של המנהרה, מטרים ספורים מחומת הכלא מתחת למגדל שמירה. 
המנהרה דרכה נמלטו האסירים (דוברות השב"ס, 6 בספטמבר 2021)    המנהרה דרכה נמלטו האסירים (דוברות השב"ס, 6 בספטמבר 2021)
המנהרה דרכה נמלטו האסירים (דוברות השב”ס, 6 בספטמבר 2021)
  • לאחר היוודע דבר בריחתם החלו כוחות הביטחון הישראליים בסריקות נרחבות אחר האסירים. במסגרת הסריקות נפרשו כוחו מתוגברים והוצבו עשרות מחסומים ברחבי ישראל. כוחות רבים פעלו בכפרים וישובים במרחב במטרה לעלות על עקבותיהם. בהתאם להערכת גורמי הביטחון ולמאמצים לאיתורם הוחלט על הארכת הסגר הכללי באזור יהודה ושומרון (עליו הוכרז ללא קשר ערב ראש השנה) עד ל-11 בספטמבר 2021 בחצות, בכפוף להערכת המצב (דובר צה”ל 8 בספטמבר 2021). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו בפירוט על החיפושים שמבצעים כוחות הביטחון אחר הנמלטים.
  • במהלך החיפושים נעצרו מספר פלסטינים, כולל קרובי משפחה של השישה, לצרכי חקירה. בתקשורת הפלסטינית נמסר כי כוחות הביטחון הישראליים חקרו את בני משפחות האסירים וערכו חיפושים בטלפונים הניידים שלהם. עוד נמסר כי ישראל איימה על בני משפחותיהם כי אם הנמלטים לא יסגירו עצמם הם יחוסלו ברגע שיאותרו. בני המשפחות גם הוזהרו שלא לסייע להם במקרה ויצרו עמם קשר (אלאח’באר, 8 בספטמבר 2021). במהלך החיפושים היו מספר עימותים בכמה כפרים של תושבים עם כוחות הביטחון.
צעדים שננקטו בשירות בתי הסוהר
  • בעקבות האירועים הוחלט בשירות בתי הסוהר בשעות הצהריים של ה-6 בספטמבר 2021, על מבצע העברת האסירים הביטחוניים. מטרת המבצע היא להעביר את האסירים הביטחוניים בין בתי הכלא השונים ולתאים חדשים תוך שילוב אסירים פעילי הארגונים השונים. הצעדים הללו נועדו בעיקר כדי להקשות על האסירים להתאחד נגד הסוהרים ולמנוע אפשרות של ניסיון בריחה נוסף (תקשורת ישראלית, 6 בספטמבר 2021). האסירים, בעיקר פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין, התנגדו לצעדים אלה, שרפו תאים בבתי הכלא קציעות ורימון ואיימו כי כל אגף שיפונה יועלה באש. הנהגת אסירי הג’האד האסלאמי בפלסטין בבתי הכלא מסרה כי הם יתנגדו לכל “צעדי הדיכוי” של שירות בתי הסוהר וכי הם מוכנים להקריב שהידים להגנה וערוכים לפתוח בשביתת רעב ללא הגבלת זמן.
שריפת התאים בעקבות התפרעויות בכלא קציעות (דוברות השב"ס, 8 בספטמבר 2021)     שריפת התאים בעקבות התפרעויות בכלא קציעות (דוברות השב"ס, 8 בספטמבר 2021)
שריפת התאים בעקבות התפרעויות בכלא קציעות (דוברות השב”ס, 8 בספטמבר 2021)
  • כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על אווירה של מתח בבתי הכלא ובמיוחד בבית הכלא גלבוע. עוד דיווחו כי שירות בתי הסוהר הטיל מגבלות שונות בבתי הכלא, בעקבות אירוע הבריחה, על העברת אסירים לבתי כלא אחרים ועל כך שמנהיגי האסירים בכלא גלבוע נלקחו לחקירה. הצעדים תוארו בתקשורת הפלסטינית כ”מעשה נקמה באסירים” בעקבות כישלון ישראל (אלקדס, 7 בספטמבר 2021).
  • בהודעה שפרסמה פתח הוגדרו צעדי ישראל כלפי האסירים בבתי הכלא כ”פשע מלחמה” והם קראו לקהילה הבינלאומית להתערב ולפעול בנושא. הם גם קראו להתעוררות עממית מידית. חסין אלשיח’, השר לעניינים אזרחיים וחבר הועד המרכזי של פתח, אמר כי מתבצע מסע דיכוי חסר תקדים נגד האסירים “הגיבורים” שעלול להביא לפיצוץ בתוך בתי הכלא. הוא דרש מהארגונים והמוסדות הבינלאומיים להתערב לאלתר לעצירת הדיכוי ודרש מממשלת ישראל לחדול מצעדים אלה (חשבון הטוויטר של חסים אלשיח’, 8 בספטמבר 2021).
תגובות פלסטיניות לאירועים
  •   מיד עם היוודע דבר בריחתם של האסירים השתררה ברחוב הפלסטיני ביהודה, שומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה אווירת חג. בערים הגדולות חולקו דברי מתיקה לעוברים ולשבים. עשרות קריקטורות וכרזות המהללות את מעשה הבריחה התפרסמו ברשתות החברתיות.
חגיגות של חמאס והג'האד האסלאמי בג'באליא (דף הפייסבוק של צפא, 7 בספטמבר 2021).    עצרת שמחה בעזה של הג'האד האסלאמי בפלסטין (דף הפייסבוק של צפא, 6 בספטמבר 2021)
מימין: חגיגות של חמאס והג’האד האסלאמי בג’באליא (דף הפייסבוק של צפא, 7 בספטמבר 2021). משמאל: עצרת שמחה בעזה של הג’האד האסלאמי בפלסטין (דף הפייסבוק של צפא, 6 בספטמבר 2021)
פעילים מעזה נערכים לשיגור בלונים עם תמונות ששת הנמלטים (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 7 בספטמבר 2021).      חלוקת מיני מתיקה לעוברים ולשבים בעזה כאות שמחה (דף הפייסבוק של צפא, 6 בספטמבר 2021)
מימין: פעילים מעזה נערכים לשיגור בלונים עם תמונות ששת הנמלטים (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 7 בספטמבר 2021). משמאל: חלוקת מיני מתיקה לעוברים ולשבים בעזה כאות שמחה (דף הפייסבוק של צפא, 6 בספטמבר 2021)
  • בכלי התקשורת הפלסטינים הועבר המסר בדבר הצורך להגן ולשמור על האסירים כולל פנייה לפעילי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבל יסייעו לישראל. ברשתות החברתיות החל קמפיין נרחב במסגרתו התפרסמו קריאות לארגן צעדות המוניות במחסומים ובנקודות חיכוך כדי להעסיק את כוחות צה”ל ולהסיטם מהמרדף אחר האסירים הנמלטים. פעילים פלסטינים ברשתות החברתיות קראו לפגוע במצלמות האבטחה ולעצור את ההקלטות שלהן. חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הפנו קריאה לרשות הפלסטינית שלא לשתף פעולה עם ישראל במצוד אחר האסירים הנמלטים.
  • בכלי התקשורת הפלסטינים גם הודגש “המחדל הביטחוני הישראלי” כך למשל במאמר בצפא נמסר, כי “מנהרת החירות” הפכה את הממסד הביטחוני הישראלי לבדיחה. הפרשן מחמד דראע’מה כתב כי האסירים הורידו את ישראל על ברך לפני ראש השנה וקלקלו לה את החג (צפא, 6 בספטמבר 2021).
קריקטורות פלסטיניות השמות ללעג את ישראל (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 6 בספטמבר 2021)
קריקטורות פלסטיניות השמות ללעג את ישראל (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 6 בספטמבר 2021)
  • בכירי הרשות הפלסטינית, בראשם מחמד אשתיה, ראש הממשלה, הביעו אהדה לפעולת הבריחה והצהירו כי ישראל נושאת באחריות המלאה לחייהם של האסירים הנמלטים. לדברי אשתיה כל אסיר פלסטיני רוצה חירות ולכל אסיר פלסטיני הזכות לחפש כל דרך כדי להשיג את החירות. הוא הפנה דרישה לישראל לשחרר את כל האסירים ובראשם חולים, ילדים ונשים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 8 בספטמבר 2021). בהוראת אבו מאזן ומחמד אשתיה הנחה משרד החוץ ברשות את הנציגויות שלו ברחבי העולם לגייס תמיכה בינלאומית כדי לשים קץ לתוקפנות הישראלית נגד האסירים (ופא, 9 בספטמבר 2021).
  • אסאמה קואסמי, דובר פתח, אמר כי התנועה מתפארת וגאה באסירים הגיבורים וכי יש להם זכות מלאה להשיג את חירותם. מקומם הטבעי הוא במחיצת בני משפחותיהם ולא בתאי הכלא של ישראל. קואסמי ציין שכל האסירים הם שבויי מלחמה ופסקי הדין נגדם הם חסרי תוקף (דף הפייסבוק של אסאמה אלקואסמי, 8 בספטמבר 2021). עבאס זכי, בכיר פתח, אמר כי פעולת הבריחה היא הישג ופעולת גבורה אשר צריכה להציב את סוגית האסירים בראש סדר העדיפויות (אלמיאדין, 7 בספטמבר 2021).
הפגנות ועימותים עם כוחות הביטחון הישראליים
  • בכירים ומוסדות ציבור למען האסירים קראו לציבור לצאת להפגנות תמיכה ועצרות מחאה לתמיכה באסירים. בנקודות החיכוך ביהודה שומרון ומזרח ירושלים. ברשתות החברתיות פורסמה קריאה תחת ההאשטאג #המערכה של בתי הכלא (אלקדס, 8 בספטמבר 2021). גם במסגדים נשמעו קריאות דומות. משרד ההקדשים של הרשות הפלסטינית אף שינה את ההנחיות לגבי דרשת יום שישי וקרא להקדיש את הדרשה לסוגיית האסירים בבתי הכלא הישראליים והצורך לשחררם בהקדם. חמאס קראה לפלסטינים להסלים את נקודות העימות עם ישראל ולתמוך באסירים (אתר חמאס, 8 בספטמבר 2021).
  • מאות פלסטינים נענו לקריאות ויצאו להפגין ב-8 בספטמבר 2021 ולהתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים בשורה של מוקדים ברחבי יהודה שומרון ומזרח ירושלים. מוקדי הפגנות נרשמו בחברון, בית לחם, רמאללה, ענבתא, שכם, ג’נין וטובאס. גם בשער שכם במזרח ירושלים היו עימותים בין פלסטינים לבין משטרה, וכמה מהם השליכו אבנים לעבר אוטובוס. עימותים פרצו גם בעיסאוויה (תקשורת ישראלית 8 בספטמבר 2021). במהלך העימותים דווחו הפלסטינים על ירי באש חיה לעבר הכוחות באזור צומת איו”ש (הכניסה הצפונית לאלבירה) ובאזור ג’נין. הסהר האדום הפלסטיני דיווח על כמאה פצועים בעיקר משאיפת עשן (אלרסאלה, 8 בספטמבר 2021).
 עימותים אלימים בין פעילי פתח לכוחות צה"ל סמוך למחסום חוארה (דרומית לשכם).     עימותים אלימים בכניסה הצפונית לבית לחם (ופא, 8 בספטמבר 2021)
מימין : עימותים אלימים בין פעילי פתח לכוחות צה”ל סמוך למחסום חוארה (דרומית לשכם). משמאל: עימותים אלימים בכניסה הצפונית לבית לחם (ופא, 8 בספטמבר 2021)
עימותים אלימים במרכז העיר חברון. המפגינים העוטים על גופם סרטים ודגלים ירוקים של חמאס (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 בספטמבר 2021).     הפגנות תמיכה באסירים הפלסטיניים בכיכר מנארה בראמאללה (דף הפייסבוק של צפא, 8 בספטמבר 2021)
מימין: עימותים אלימים במרכז העיר חברון. המפגינים העוטים על גופם סרטים ודגלים ירוקים של חמאס (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 בספטמבר 2021). משמאל: הפגנות תמיכה באסירים הפלסטיניים בכיכר מנארה בראמאללה (דף הפייסבוק של צפא, 8 בספטמבר 2021)
  • עטאא’ אבו רמילה, מזכיר פתח בג’נין, אמר במהלך עצרת תמיכה שהתקיימה בעיר כי הם לא יתנו לישראל להשבית את שמחת הבריחה של האסירים הפלסטיניים. לדבריו, בעקבות האירוע מנסה ישראל לנקום באמצעות כניסת כוחות ביטחון לאגפי האסירים הפלסטינים. אבו רמילה, גם איים כי הם ישרפו את בתי הכלא במידה וישראל תמשיך לעשות זאת (אלג’זירה נט, 8 בספטמבר 2021).
איומים כלפי ישראל
  • בכירים ודוברים מטעם הארגונים הפלסטינים השונים בראשם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין השמיעו איומים כלפי ישראל לפיהם הם יגיבו במידה וישראל תפגע באסירים הנמלטים. יחד עם זאת, אף אחד מהארגונים לא הציב אולטימטום כלשהו לישראל. כמו כן, לא נשמעו איומים ספציפיים כגון שיגור רקטות אלא התבטאויות לפיהן “כל האפשרויות פתוחות”.
  • במסיבת עיתונאים שקיימו הארגונים הפלסטיניים ברצועה (8 בספטמבר 2021) בעזה הם הזהירו את ישראל מפגיעה בששת האסירים וביתר האסירים הפלסטיניים. לדבריהם, כל האפשריות פתוחות לתגובה על פגיעה באסירים הפלסטיניים. לטענת הארגונים מהווה הבריחה “מכה למערכת הביטחון הישראלית” המבליטה את הנחישות וכוח הרצון של הפלסטינים. הם קראו לעם הפלסטיני לסייע לאסירים בכל דרך אפשרית ולשבש את פעולות גורמי הביטחון בישראל לאיתורם. הם גם פנו למתווך המצרי בדרישה להתערב ולהפעיל לחץ על ישראל כדי שזו תפסיק לפגוע באסירים הפלסטיניים לפני שהמצב יתפוצץ ויצא מכלל שליטה (צפא, 8 בספטמבר 2021).
  • ח’אלד אלבטש, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הם עומדים לצד “ששת הגיבורים” וציין כי הם לא ישאירו את האסירים להתמודד לבדם מול “פשעי הכיבוש וכי כל האפשרויות פתוחות”. הוא קרא לציבור הפלסטיני לספק הגנה לאסירים הנמלטים ולמנוע מישראל להגיע אליהם. אבו מג’אהד, דובר ועדות ההתנגדות העממית, אמר כי על ההמונים בכל מקום לספק את כל אמצעי התמיכה וההגנה לאסירים הנמלטים ולשמור עליהם . הוא הזהיר את ישראל מפני פגיעה בנמלטים (שהאב, 8 בספטמבר 2021).
  • על פי אלאח’באר הלבנוני, שלחו הארגונים הפלסטינים מסר תקיף לישראל באמצעות המתווך המצרי והזהירו אותה שלא תעז להרוג את האסירים הנמלטים ושתפסיק ללחוץ על משפחותיהם כיוון שהדבר עלול להתדרדר לכדי עימות צבאי. לדברי “מקורות פלסטינים” האפשרות הצבאית מונחת על השולחן אם הלחץ ימשך (אלאח’באר, 8 בספטמבר 2021).
תגובות הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה הזהיר את ישראל מפני פגיעה באסירים הכלואים בבתי הכלא ונקיטת אמצעי ענישה נגדם. בהודעה מטעם הזרוע הצבאית של הארגון נאמר כי פגיעה באסירים הוא “קו אדום” וכי הם עוקבים אחר תנאי האסירים והם לא יאפשרו את המשך התוקפנות כלפיהם בציינם כי כל האופציות פתוחות. ג’מיל עליאן, הממונה על תיק האסירים בארגון, אמר כי הגברת הלחץ מצד ישראל על האסירים תוביל להתנגדות צבאית ולאנתיפאדה עממית (פאל טודיי, 7 בספטמבר 2021).
  • זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הארגון, מסר כי השישה פרצו את סידורי האבטחה של ישראל והעבירו את המערכה לשטח ישראל. הוא קרא לעם הפלסטיני ביהודה ושומרון למלא את חובתו להגן על “הלוחמים האמיצים”. דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין שחמישה מהאסירים הנמלטים הם חברי הארגון. הוא ציין כי מדובר בפעולה הירואית גדולה שגרמה לטלטלה קשה בממסד הביטחוני הישראלי והיא מהווה סטירת לחי לצה”ל. הוא ציין כי תזמון הפעולה במקביל למכה שקיבלה ישראל ברצועת עזה (הכוונה להריגתו של חייל צה”ל בירי מטווח קרוב) רק מעמיק את הכישלון ואת חוסר האונים שלה (קדס.נט, 6 בספטמבר 2021).
  • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הארגון, בירך את הנמלטים בציינו כי המבצע שהוביל את האסיר מחמוד עבדאללה אלעארצ’ה יחד עם חמשת חבריו, הוא ניצחון חדש לארגון. הוא ציין ש”ההתנגדות תמשיך לחפור בסלע יומם ולילה” במטרה לדרוש את חירות האסירים (ערוץ הטלגרם של אבו חמזה, 7 בספטמבר 2021). ח’צ’ר עדנאן אמר כי ישנן תכניות רבות של האסירים לשרוף תאים בכמה בתי כלא וכי הם לא יסכימו לצעדי הדיכוי נגדם. הוא קרא לציבור להגיע לנקודות חיכוך כדי להביך את ישראל ולתמוך באסירים (אתר SADA4PRESS , 8 בספטמבר 2021). ח’אלד אלבטש, בכיר הארגון, אמר כי ישראל תשלם מחיר כבד אם תפגע באסירים הנמלטים . הוא קרא לתושבי יהודה ושומרון להגן על האסירים בכל דרך אפשרית (דף הפייסבוק של צפא, 8 בספטמבר 2021).
תגובות חמאס
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, התקשר לזיאד אלנח’אלה ובירך אותו על הצלחת מבצע “השגת החירות”. הניה ציין כי זהו דף חדש בדפי הניצחון והדגיש את הצורך לספק הגנה לששת האסירים. צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס והאחראי על הפעילות ביהודה ושומרון, אמר כי הפעולה ההירואית צריכה להיות “שחר חדש של התנגדות לכיבוש” בכל מקום (אתר חמאס, 6 בספטמבר 2021). המחנה הפליטים ג’באליא התקיימה עצרת למען האסירים וגיבורי “מנהרת החירות”.
  • הזרוע הצבאית של חמאס שיבחה את הפעולה וציינה כי פעולת שחרור האסירים היא מחויבות של כל פלסטיני לקחת בשבי חיילים ישראלים ולביצוע עסקאות חילופין – זו אסטרטגיה ממנה “ההתנגדות” לא תיסוג. יש להגן על האסירים למען החירות שלהם ולמנוע מישראל להגיע אליהם (אתר הזרוע הצבאית, 6 בספטמבר 2021)
  • מוסא דודין, חבר הלשכה המדינית של חמאס האחראי על נושא האסירים, אמר כי העם הפלסטיני יגן על אסירי מנהרת החירות והזהיר את ישראל מפני כל “מעשה טיפשות” שהיא עלולה לבצע. הוא גם הזהיר מפני פגיעה במשפחות האסירים וקרא להסלים את העימות עם ישראל בתמיכה באסירים (חשבון הטוויטר של QUDSN, 8 בספטמבר 2021).
נספח
פרטים אודות האסירים הנמלטים
  • חמישה מהאסירים הנמלטים, שרובם שפוטים לתקופות מאסר ממושכות ביותר, הם פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין ואחד, המפורסם שביניהם הוא פעיל פתח.
    • מחמוד עבדאללה עלי אלעארצ’ה: בן 45 מעראבה סמוך לג’נין. מבכירי הנהגת אסירי הג’יהאד האסלאמי בכלא וככל הנראה מפקד הבריחה. נעצר ב-1992 על פעילותו במהלך האנתיפאדה הראשונה. הוא ריצה 41 חודשי מאסר ושוחרר במסגרת הסכמי אוסלו. ב-1996, פחות משנה לאחר ששוחרר, נעצר שנית ונגזרו עליו מאסר עולם ועוד 15 שנים על חברותו בג’יהאד האסלאמי בפלסטין והשתתפותו בפעילויות טרור שהובילו להרג חיילים. ב- 2014 היה מעורב בניסיון בריחה מהכלא באמצעות מנהרה, יחד עם אחד הבורחים הנוספים, יעקוב קאדרי. דאוד שהאב, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, כינה אותו “נסיך אסירי הג’האד”. לדבריו הוא מרצה את עונשו מאז 1996. ח’צ’ר עדנאן, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון, ששבת רעב בעת שהיה אסיר מנהלי והפך לסמל למאבק, אמר ששמו של מחמוד אלעארצ’ה הופיע בין השמות הראשונים ברשימת האסירים שלהם שהיו מיועדים לשחרור במסגרת עסקת חילופי אסירים (אלרסאלה, 7 בספטמבר 2021).
    • מחמד קאסם אלעארצ’ה: פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אחיו של מחמוד עבדאללה. בן 39 מעראבה שבג’נין, מרצה משנת 2002 שלושה מאסרי עולם ועוד עשרים שנה על רצח וחברות בארגון טרור. הוא נעצר בראמאללה, על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. לאחר שהשתחרר מהכלא של הרשות הפלסטינית. בנובמבר 2001 הוא היה מעורב בפיגוע בו התפוצץ מטען של מחבל מתאבד באוטובוס בוואדי ערה, שגרם למותם של שלושה אזרחים ישראלים.
    • יעקוב מחמד קאדרי: בן 49, מג’נין, פעיל בזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. מרצה שני מאסרי עולם ועוד 35 שנה שנגזרו עליו ב-2004 על רצח ישראלי ליד מבוא דותן, חברות בארגון טרור והשתתפות בפעולות טרור נוספות. במהלך מאסרו הוא למד לתואר ראשון בהיסטוריה באוניברסיטת אלקדס בעזה.
    • איהם נאיף כממג’י: פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין , בן 35, מג’נין, מרצה עונש מאסר עולם משנת 2006 על סיוע בחטיפתו  ורציחתו של אליהו אשרי ברמאללה. ב-2003, היה עצור בכלא יריחו של הרשות הפלסטינית ממנו נמלט ב-2004.
    • מנאצ’ל יעקוב אנפיעאת: בן 25 מכפר יעבד. פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין. נעצר ב-2017 ומרצה עונש מאסר משנת 2019 על ירי. בן דודה של נוף אנפיעאת, מחבלת שנורתה בעת ביצוע פיגוע דקירה במבוא דותן (כאן 11, 6 בספטמבר 2021).
    • זכריא זבידי : פעיל פתח, בן 45, הבולט והמפורסם בין האסירים . היה אחד מסמלי האנתיפאדה השנייה. במהלכה שימש ראש התשתית הטרוריסטית של פתח באזור ג’נין (תנזים/גדודי חללי אלאקצא). מאז קיץ 2002 היה זבידי מעורב בתכנון וביצוע פיגועים קטלניים בשומרון ובשטח ישראל שהביאו למותם ופציעתם של ישראלים, אזרחים וחיילים. בין הפיגועים המיוחסים לו תכנון פיגוע ירי בסניף הליכוד בבית שאן בו נהרגו שישה אזרחים ישראליים (28 בנובמבר 2002). חלק מהפיגועים בוצעו בשיתוף פעולה עם תשתית הג’יהאד האסלאמי בפלסטין בג’נין. זכריא זבידי נכלל ב”הסכם המבוקשים” בשנת 2007 במסגרת הסכם זה התחייבו פעילי הטרור בשומרון לחדול מכל פעילות אלימה ובלתי חוקית ולנטוש את ארגוני הטרור אליהם השתייכו . ב-27 בפברואר 2019 נעצר זבידי פעם נוספת יחד עם טארק ברע’ות’, עורך דין ממזרח ירושלים, חבר בלשכת עורכי הדין הישראלית. מחקירת שירות הביטחון הכללי ומכתב האישום שהוגש נגדם עלה כי השניים ביצעו מספר פיגועי ירי לעבר כלי רכב .
ששת האסירים הנמלטים (מימין לשמאל): מחמד אלעארצ'ה, זכריא זבידי, מנאצ'ל נפיעאת, מחמוד אלעארצ'ה, יעקוב קאדרי, איהם כממג'י(אלוטן ניוז, 8 בספטמבר 2021)
ששת האסירים הנמלטים (מימין לשמאל): מחמד אלעארצ’ה, זכריא זבידי, מנאצ’ל נפיעאת, מחמוד אלעארצ’ה, יעקוב קאדרי, איהם כממג’י(אלוטן ניוז, 8 בספטמבר 2021)