תגובות פלסטיניות להחלטת שר הביטחון להוציא מחוץ לחוק שישה ארגונים של החזית העממית לשחרור פלסטין

סמלי הארגונים שהוכרזו

סמלי הארגונים שהוכרזו

אבו מאזן נפגש עם נציגי ששת הארגונים הפלסטינים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 25 באוקטובר 2021)

אבו מאזן נפגש עם נציגי ששת הארגונים הפלסטינים (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 25 באוקטובר 2021)

כאיד אלע'ול (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 23 באוקטובר 2021)

כאיד אלע'ול (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 23 באוקטובר 2021)

מסיבת עיתונאים בראמאללה בהשתתפות נציגי ששת הארגונים, ובראשם שעואן ג'בארין, מנכ

מסיבת עיתונאים בראמאללה בהשתתפות נציגי ששת הארגונים, ובראשם שעואן ג'בארין, מנכ"ל מוסד אלחק (במרכז התמונה), מימינו עוזר שר החוץ הפלסטיני (QUDSN, 23 באוקטובר 2021)

עיקרי המסמך
  • ב-22 באוקטובר 2021 חתם שר הביטחון בני גנץ על צו המכריז על שישה ארגוני חברה אזרחית פלסטינים ((NGO’s, כעל ארגוני טרור. משמעות הצו היא אפשרות לחלט את נכסי הארגונים באופן חוקי, וכן אפשרות לנקיטת סנקציות פליליות נגד מי שנוטל חלק בפעילות. להודעת שר הביטחון קדמה פעילות משותפת של כוחות הביטחון הישראליים שחשפו את קשרי הארגונים, שחלקם מקבלים מימון בעיקר ממדינות אירופה ומוסדות וארגונים בינלאומיים, עם ארגון חזית העממית לשחרור פלסטין “חז”ע) המוכרז כארגון טרור בישראל ובמספר מדינות בעולם (ארה”ב 1997, האיחוד האירופאי 2012, וקנדה).
  • בהודעת משרד הביטחון נכתב, כי הארגונים הללו נשלטים על ידי בכירי החזית העממית ומעסיקים פעילים רבים של חז”ע בתפקידי שטח וניהול, לרבות פעילים שהיו מעורבים בפעילות טרור נגד ישראל. הארגונים פעלו בכסות של ארגוני חברה אזרחית ושיוכם לחזית העממית הוסתר בשל החשש מפני נקיטת צעדי אכיפה על-ידי גופי ביטחון בארץ ובעולם. ארגונים אלה קיבלו סכומי כסף גדולים ממדינות אירופה וארגונים בינלאומיים, תוך שימוש בדרכי זיוף ומרמה, וסייעו בדרך זו לארגון לממן את פעילות הטרור שלו. הארגונים שימשו, בין השאר, ככלי בידי חז”ע להשגת מימון לתשלום למשפחות אסירים ביטחוניים ושהידים, לתשלום משכורות לפעילים, לגיוס פעילים, לקידום פעילות טרור, להתעצמות, ולהפצת מסרים ואידאולוגיה של הארגון (תקשורת שר הביטחון, 22 באוקטובר 2021). לפרטים על ששת הארגונים ועל קשריהם עם החזית העממית, ראה נספח.
  • פרסום הצו עורר תגובות רבות מצד בכירי הרשות הפלסטינית, חמאס וארגונים נוספים כמו גם בקרב ארגוני חברה אזרחית פלסטינים רבים, כולל אלה עליהם הכריז השר. רבים ציינו כי פעולה זו היא בלתי חוקית והיא חלק מקמפיין מתמשך של מדינת ישראל שנועד לפגוע בארגוני החברה האזרחית הפלסטיניים, ובעיקר במקורות המימון שלהם. הם קראו למדינות העולם ולארגוני חברה אזרחית ברחבי העולם להתגייס כדי להיאבק בהחלטה. הם גם הדגישו, כי בכוונתם להמשיך להיאבק בישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), ובזירות נוספות.
  • מעבר לביטויי המחאה החליטו הרשות והפלסטינית וארגוני החברה האזרחית לנקוט במספר צעדים מעשיים. הנהגת הרשות הפלסטינית הודיעה כי תפעל בערוצים רשמיים להעלאת הסוגיה בפורומים שונים בקרב ארגונים בינלאומיים ומשפטיים. מחמד אשתיה , ראש ממשלת הרשות, שוחח על הנושא עם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג’וזפ בורל, בעת ביקורו בבלגיה (ופא, 27 באוקטובר 2021).
  • נציגי הארגונים נועדו עם קונסולים כלליים ושגרירים, כולל נציג האיחוד האירופאי. בכוונת הארגונים לפנות לחברי קונגרס בארה”ב. כמו כן נבחנות הצעות לקיום פעילויות מול נציגויות של ישראל בחו”ל, וגם האופציה המשפטית נבחנת כעת עם המוסדות הרלוונטיים. במישור העממי הוחלט לקיים יום מחאה לאומי והפגנות שבועיות מול משרדי הצלב האדום. נציגי הארגונים נועדו עם 27 קונסולים כלליים ושגרירים בשטחים, כולל נציג האיחוד האירופי.
  • הארגונים המשתייכים לחזית העממית לשחרור פלסטין, פועלים בכיסוי של ארגוני חברה אזרחית העוסקים בתחום ההומניטרי אזרחי. מקורות ההכנסה של ארגונים אלה הם בעיקר תרומות ממדינות וארגונים זרים, לצד מספר מצומצם של תרומות מקומיות. במהלך חקירה שהתנהלה בשירות הביטחון הכללי בחודשים מרץ-מאי 2021 נחשפו פרטים רבים אודות פעילות הארגונים והאופן שבו החזית העממית מגייסת באמצעותם כספים, ומשתמשת בהם לצרכי מימון פעילות ארגונית וצבאית של החזית העממית, וכן לביצוע פרויקטים בשטח שמשרתים את החזית העממית.
  • הארגונים הללו משמשים להגברת האחיזה וההשפעה של החזית העממית בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, תוך ניצול אופיים האזרחי. כך, למשל, הארגונים הללו מאפשרים לחזית העממית לפעול לאיתור וגיוס פעילים חדשים, ליצירת מחויבות של מקבלי השירותים לארגון, להפצת מסרים של החזית העממית ועוד. בנוסף, מוסדות אלה משמשים כמקום תעסוקה עבור פעילי הארגון, כולל פעילי טרור ומשרדיהם משמשים כבסיס לפעילות הארגון.
סמלי הארגונים שהוכרזו
סמלי הארגונים שהוכרזו
תגובות פלסטיניות
  • פרסום הצו של שר הביטחון, עורר תגובות רבות מצד בכירי הרשות הפלסטינית, חמאס וארגונים נוספים כמו גם מארגוני חברה אזרחית פלסטינים רבים, כולל אלה עליהם הכריז השר. רבים ציינו שהפעולה אינה חוקית והיא חלק מקמפיין מתמשך של מדינת ישראל שנועד לפגוע בארגוני החברה האזרחית הפלסטיניים[1], ובעיקר במקורות המימון שלהם. רבים הדגישו, כי בכוונתם להמשיך להיאבק בישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), ובזירות נוספות וקראו למדינות ולארגוני חברה אזרחית ברחבי העולם להתגייס להיאבק בהחלטה.

תגובות בכירים פלסטינים

  • במהלך כינוס ההנהגה הפלסטינית בראמאללה (24 באוקטובר 2021), גינה אבו מאזן את הכרזת ישראל נגד הארגוניים הפועלים, לדבריו, בהתאם לחוק הפלסטיני. ההנהגה הפלסטינית הדגישה את תמיכתה בהמשך פעילותם של ארגונים אלה ודחיית ההחלטה הישראלית (ופא, 24 באוקטובר 2021).
  • ב-25 באוקטובר 2021 נפגש אבו מאזן בלשכתו עם נציגי ששת הארגונים. בפגישה השתתפו בכירים נוספים ברשות ביניהם מחמוד אלעאלול, סגן יו”ר פתח, ומחמוד אלהבאש, יועצו של אבו מאזן לענייני דתות והשופט השרעי העליון ברשות. בפגישה הדגיש אבו מאזן כי הוא מגנה ודוחה את החלטת ישראל וכי הם עומדים לצדם של הארגונים, אשר מקיימים את חובתם לחשוף את פשעי ישראל (“הכיבוש”) בפני העולם. אבו מאזן הבטיח כי הרשות תנהל פעילות רשמית בזירה הבינלאומית כדי להיאבק בהחלטת ישראל. אבו מאזן גם הדגיש בפניהם, כי לישראל אין זכות להתערב בפעילות ארגונים אשר פועלים בהתאם לחוק הפלסטיני. הוא קרא להגברת המאמצים הפלסטינים למאבק נגד ישראל בגין החלטה זו. נציגי הארגונים הדגישו בפגישה, כי הם ימשיכו בפעילותם כדי להכתים את ישראל ולחשוף את “פשעי הכיבוש” נגד העם הפלסטיני. הם גם ציינו כי יעמדו בקשר ויפעלו ובתיאום מלא עם לשכת אבו מאזן והמוסדות הרשמיים הפלסטינים כדי להיאבק בהחלטה (דף הפייסבוק של אבו מאזן, 25 באוקטובר 2021).
אבו מאזן נפגש עם נציגי ששת הארגונים הפלסטינים 
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 25 באוקטובר 2021)
אבו מאזן נפגש עם נציגי ששת הארגונים הפלסטינים
(דף הפייסבוק של אבו מאזן, 25 באוקטובר 2021)
  • מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרשות, פרסם הודעה בה ציין כי הוא דוחה את ההכרזה על ששת הארגונים הפלסטינים וקרא לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות האדם בעולם לדחות את ההחלטה. אשתיה ציין שההחלטה היא בבחינת פגיעה מסוכנת בחוק הבינלאומי מכיוון שהמוסדות שהוגדרו על ידי ישראל כארגוני טרור פועלים בהתאם לחוק הפלסטיני וקשורים למוסדות בינלאומיים, מה שמחייב את אותם מוסדות להתערב, לגנות את המהלך הישראלי ולפעול כדי למנוע את יישומו (ופא, 22 באוקטובר 2021). בפוסט שפרסם בתגובה ציין, דברים דומים (דף הפייסבוק של מחמד אשתיה, 22 באוקטובר 2021). מחמד אשתיה גם העלה את הנושא בעת פגישתו עם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג’וזפ בורל, בעת ביקורו בבלגיה (ופא, 27 באוקטובר 2021).
  • הוא גם התייחס להכרזה בדברים שנשא בפתח ישיבת הממשלה וציין שהממשלה הפלסטינית מסרבת להכיר בהחלטת ישראל מכיוון שמדובר במוסדות הרשומים ברשות במסגרת החוק וכאלה המקבלים תמיכה בינלאומית ויש להם שיתופי פעולה עולמיים (ופא, 23 באוקטובר 2021).
  • כאיד אלע’ול, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית לשחרור פלסטין (מרצועת עזה), ציין, כי מטרת ההחלטה היא להדק את “המצור” על העם הפלסטיני ועל מוסדותיו. לדבריו, האשמת הארגונים בהשתייכותם לחזית העממית הוא ניסיון אומלל להשפיע על תפקידם ומקומם בקרב החוגים הבינלאומיים, ובכללם תנועת BDS . עוד ציין אלע’ול כי מטרת ההחלטה היא לפגוע בפעילות המשפטית של אותם ארגונים נגד ישראל בבתי הדין האירופיים כולל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), ואף למנוע מהם מימון כספי. אלע’ול הדגיש כי ששת הארגונים פועלים על פי החוק הפלסטיני וכי הם כפופים לפיקוח הגורמים הרלבנטיים ברשות הפלסטינית (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 23 באוקטובר 2021).

כאיד אלע'ול (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 23 באוקטובר 2021)
כאיד אלע’ול (אתר החזית העממית לשחרור פלסטין, 23 באוקטובר 2021)

  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית פרסם הודעה בה גינה בחריפות את הודעת שר הביטחון וכינה אותהמתקפה מטורפת של שלטונות הכיבוש נגד החברה האזרחית הפלסטינית ומוסדותיה“. בהודעה שפרסם המשרד תוארה ההחלטה כ”המצאה עוינת, השמצה והתקפה נגד החברה הפלסטינית והזכויות הבסיסיות של העם הפלסטיני המתנגד לכיבוש הישראלי”. לפי הודעת משרד החוץ הפלסטיני מדובר בצעד מביש שאינו אלא האחרון במערכה נרחבת ושיטתית של ישראל נגד ארגונים פלסטינים אזרחיים הנחשבים לבולטים מבין הארגונים הפלסטינים העוסקים בהגנה על זכויות אדם (דף הפייסבוק של משרד החוץ, 24 באוקטובר 2021).
  • ריאצ’ מנצור, נציג הרשות באו”ם, אמר, כי מדובר בחלק מקמפיין שיטתי נגד החברה האזרחית הפלסטינית בשל התעוזה שלה לחשוף את “פשעי הכיבוש”. מנצור קרא לקהילה הבינלאומית ולמוסדות האו”ם להתנגד לצעד זה, ולהגן על הזכות של הארגונים הללו למלא את תפקידם ולפעול ללא רדיפה (דניא אלוטן, 23 באוקטובר 2021).
  • צאלח ראפת, חבר הוועד הפועל של אש”ף מטעם האיחוד הדמוקרטי (פדא), הדגיש כי גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית הם אלה שהעניקו רישיונות למוסדות הללו (ופא, 22 באוקטובר 2021).
  • דלאל סלאמה, חברת הוועד המרכזי של פתח, הדגישה שההחלטה לא תניא את הארגונים מלהמשיך בתפקידם המשפטי והחברתי החשוב. היא קראה לכל מרכיבי החברה האזרחית להתאחד במאבק בזירה הבינלאומית מול אימוץ הנרטיב של ישראל (“הכיבוש”) וכפיית תנאים להתייחסות למאבק הפלסטיני כאל טרור. היא גם התריעה מפני אפשרות של קבלת ההכרזות הללו מצד מספר מוסדות, מה שעלול לסלול את הדרך בפני ישראל לפגיעה בכל הארגונים הפלסטינים (QUDSN , 23 באוקטובר 2021).
  • חמאס פרסמה הודעה רשמית המגנה את ההחלטה. בהודעה נמסר שמדובר באחת מצורות המלחמה “הקנאית” נגד הקיום הפלסטיני ובהתנהלות של טרור. חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי ההחלטה של “שר המלחמה הציוני” לסווג מוסדות חברתיים וזכויות אדם כארגוני טרור היא אחת מצורות המלחמה בקיום הפלסטיני וניסיון להחליש אותו. הוא קרא להשיק קמפיין לאומי שילחם בהחלטה וקרא לקהילה הבינלאומית לחשוף את “הטרור הציוני” (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 23 באוקטובר 2021).
  • מאג’ד אלעארורי, מומחה פלסטיני לענייני משפט, אמר כי מדובר בחלק מקמפיין נגד מוסדות חברה אזרחית הפלסטינית לאור התפקיד שהם מילאו בהצבת הסוגיה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות המשפטי והמדיני של הקהילה הבינלאומית. הוא ציין שעל הרשות הפלסטינית מוטלת האחריות להורות לבנקים להתנגד להחלטה זו ולא לעצור או להקפיא את חשבונות הארגונים הללו כפי שישראל מעוניינת לעשות (סנד, 24 באוקטובר 2021).
תגובות ארגוני חברה אזרחית פלסטינים
  • נציגי הארגונים עליהם הכריזה ישראל כארגוני טרור קיימו מסיבת עיתונאים משותפת במהלכה ציינו, כי הם דוחים את החלטת ישראל, וכי למרות ההחלטה הם ימשיכו בעבודתם במשרדיהם, שכן אף אחד לא יוכל להשתיק את “קול האמת”. שעואן ג’בארין, מנכ”ל מוסד אלחק, טען, כי מדובר בהחלטה “מפתיעה” אשר הוחלטה מסיבה פוליטית ולא ביטחונית. לדבריו, ההחלטה נועדה להכתים את הארגונים הפלסטינים, לפגוע בפעילותם בזירה הבינלאומית ולפגוע במימון הבינלאומי המועבר להם. ג’בארין ציין, כי הוא מאמין וסומך על כך שהארגונים הבינלאומיים ימשיכו לעמוד לצדם. ג’בארין ציין כי הם ימשיכו לרדוף אחר בכירים ישראלים ובכללם גם שר הביטחון גנץ שכן הוא “פושע מלחמה” שידיו מגואלות בדמם של פלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. לטענת אלחק אין זה צירוף מקרים שצעדי הענישה וההכרזות מגיעים במקביל לאפשרות פתיחת חקירה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ופא, 24 באוקטובר 2021).
  • במסיבת העיתונאים השתתף גם עמר חג’אזי, עוזר שר החוץ ברשות הפלסטינית ליחסים בילטרליים, אשר גינה את החלטת ישראל והטיל עליה את האחריות לחייהם של עובדי הארגונים המוכרזים. הוא הדגיש את חשיבותם של ארגונים אלה במאבק הפלסטיני נגד ישראל וציין שהרשות הפלסטינית תמשיך לתמוך בהם. חג’אזי קרא לארגונים הבינלאומיים שלא לשתף פעולה עם החלטת ישראל. הוא גם הדגיש שלמרות החלטת ישראל הרשות לא תפסיק את פעילותה נגד ישראל ב-ICC. בהקשר זה, ציין חג’אזי, כי שר החוץ הפלסטיני פנה לתובע הכללי של ICC עם כניסתו לתפקיד בדרישה לפתוח בחקירה וכי הם מוכנים לשתף פעולה עם צוותי משרדו. לדבריו הם מעבירים מידי חודש חומרים על פעולות ישראל נגד החברה האזרחית למשרד התובע הכללי (אתר QUDSN, 23 באוקטובר 2021).
מסיבת עיתונאים בראמאללה בהשתתפות נציגי ששת הארגונים, ובראשם שעואן ג'בארין, מנכ"ל מוסד אלחק (במרכז התמונה), מימינו עוזר שר החוץ הפלסטיני (QUDSN, 23 באוקטובר 2021)
מסיבת עיתונאים בראמאללה בהשתתפות נציגי ששת הארגונים, ובראשם שעואן ג’בארין, מנכ”ל מוסד אלחק (במרכז התמונה), מימינו עוזר שר החוץ הפלסטיני (QUDSN, 23 באוקטובר 2021)
  • ב- 25 באוקטובר 2021 קיימו ארגוני אסירים וזכויות אדם פלסטינים, ישיבה במטה הרשות לענייני אסירים של אשף. בפגישה השתתפו גם עורכי דין ומשפטנים מהמחלקה המשפטית של הרשות לענייני אסירים. הנוכחים הדגישו את החובה לאחד מאמצים, ברמה המקומית והבינלאומית, כדי להתנגד להחלטה. במהלך הישיבה דווח כי הנהגת הרשות הפלסטינית משקיעה מאמצים בנושא בערוצים רשמיים באמצעות שיח עם ארגונים משפטיים בינלאומיים וגיבוש עצומת מחאה על ההכרזה. כמו כן הם פועלים להעלאת הנושא בכנסים בינלאומיים. במקביל, הוחלט לפעול במישור המשפטי במסגרת זאת הועלתה הצעה להחרים את בתי הדין הצבאיים לתקופה מסוימת. במישור העממי הוחלט לקיים יום מחאה לאומי והפגנות שבועיות מול מקום משרדי הצלב האדום. בסיום הפגישה, הדגישו נציגי הארגונים כי המערכה אינה רק שלהם אלא של כלל העם הפלסטיני (וטן, 25 באוקטובר 2021).
  • שעואן ג’בארין הדגיש את פעילות הרשות הפלסטינית בנושא, וציין כי הארגונים ביקשו ממנה להגן על הפעילות הפיננסית שלהם ולהמשיך את הזרמת הכספים והתמיכה. ג’בארין דיווח כי הארגונים ממשיכים לפעול נגד ההכרזה של ישראל באמצעות קשריהם עם שותפים ועמיתים בזירה המקומית והעולמית. הוא ציין שנציגי הארגונים כבר נועדו עם 27 קונסולים כלליים ושגרירים בשטחים, כולל נציג האיחוד האירופאי. נציגי הארגונים ביקשו מהם להמשיך לתמוך בארגונים ולנקוט צעדים מעשיים במטרה להביא לביטול ההחלטה. בכוונת הארגונים לפנות לחברי קונגרס בארה”ב. כמו כן נבחנות הצעות לקיום פעילויות מול נציגויות של ישראל בחו”ל, וגם האופציה המשפטית נבחנת כעת עם המוסדות הרלוונטיים (אלערבי אלג’דיד, 25 באוקטובר 2021).
  • סחר פרנסיס, העומדת בראש ארגון אלצ’מיר, הדגישה את חשיבות הפעילות הדיפלומטית של הרשות הפלסטינית מול מדינות וגורמים כדי שלא יפסיקו את שיתוף הפעולה שלהם עם הארגונים (אלערבי, 25 באוקטובר 2021).
  • ארגון צאמדון (עליו הכריז שר הביטחון כבר בפברואר 2021), ציין בהודעה מטעמו כי ההכרזה על ששת הארגונים מגיעה לאחר ההכרזה על צאמדון ועל Forum Europal הבריטי כארגוני טרור במהלך שנת 2021. לדברי הארגון, ישראל אימצה מדיניות של הכרזה על ארגונים אשר מאתגרים אותה ואשר חושפים את “פשעיה” ברמה המקומית, האזורית והבינלאומית (אתר הארגון, 22 באוקטובר 2021).
  • ראג’י צוראני, העומד בראש ארגון PCHR, הפועל ברצועת עזה, ציין שמטרת ישראל היא להביא לסיום פעילות הארגונים מול בית הדין הפלילי הבינלאומי בזמן רגיש שבו החלו חקירות רציניות לגבי “פשעי ישראל”. עוד ציין כי ישראל נוהגת באותה פרקטיקה בה נהג נשיא ארה”ב לשעבר דונלד טראמפ שהצהיר כי ירדוף כל מי שישתף פעולה עם ICC בחקירה נגד ארה”ב או ישראל. לדברי צוראני מטרת ההחלטה היא לחסל את הארגונים הללו באמצעות ייבוש מקורות המימון שלהם על ידי קשירתם לטרור. צוראני ציין כי הם מצפים לצעדים נוספים כמו סגירת חשבונות בנק ומניעת נסיעות והם מתריעים מפני פגיעה פיזית (אתר הארגון, 23 באוקטובר 2021).
  • רשת הארגונים הלא-ממשלתיים הפלסטיניים ( (PNGOפרסמה הודעה לפיה בכוונתה לפעול ברמה הבינלאומית נגד ההכרזה ולעשות שימוש “בכל הכלים ובערוצים המשפטיים הנדרשים”. לדבריה, הם יגישו את התיק לאיחוד האירופי ולקואליציות הבינלאומיות משום שלדעתם התקיפה הישראלית היא חלק מתוכנית רחבה שמטרתה להביא לסיום פעילות ארגוני החברה האזרחית (אתר הארגון, 23 באוקטובר 2021).
  • מועצת ארגוני זכויות האדם הפלסטיניים (PHROC) פרסמה הודעה בה ציינה שההחלטה הגיעה לאחר שנים של רדיפה אחר ארגוני החברה האזרחית אשר פועלים לתיעוד “פשעי ישראל” ומשתפים פעולה עם מנגנוני האו”ם והקהילה הבינלאומית. המועצה פנתה לכל הגורמים הרלבנטיים לפרסם עמדה ברורה בנושא כדי להפעיל לחץ על ישראל ולבטל את ההכרזה (אתר המועצה, 23 באוקטובר 2021).
  • עמר שאכר, הממונה על התיק הישראלי-פלסטיני בארגוןHuman Right Watch ((HRW, הסביר כי מדובר בשישה ארגוני חברה אזרחית בולטים וחשובים ביותר בזירה הפלסטינית העוקבים לא רק אחר פעילות ישראלית אלא גם אחר פעילות הרשות וחמאס בכל הקשור להפרת זכויות אדם. לדבריו, הגדרתם על ידי ישראל כארגוני טרור מעמידה אותם בסכנת סגירה, החרמת הציוד שלהם ומעצר פעילים )אלטריק, 23 באוקטובר 2021).
קריקטורה המותחת ביקורת על הכרזת ישראל : מימין שמות הארגונים   והציון "כולם טרור"  (אלחיאת אלג'דידה, 25 באוקטובר 2021)
קריקטורה המותחת ביקורת על הכרזת ישראל : מימין שמות הארגונים והציון “כולם טרור”
(אלחיאת אלג’דידה, 25 באוקטובר 2021)
  • האיגודים המקצועיים וההתאחדויות העממיות באש”ף קראו בתגובה להכרזת ישראל, שהינה לדבריהם “החלטה גזענית, חסרת ערך ולא חוקית כמו יתר כל ההחלטות של ישראל נגד העם הפלסטיני ומוסדותיו הלאומים”, להכריז על הארגונים הישראליים רגבים ו–NGO Monitor כ”ארגוני טרור” הפועלים מחוץ לחוק הבינלאומי. הם קראו לכל הארגונים הבינלאומיים המקיימים עימם קשרים, לנתק כל קשר עימם ולא לשתף עימם פעולה, זאת משום שהם פועלים בהתאם להנחיות של מנגנוני הביטחון הישראלים ובהנחיות ישירות של “ממשלת הכיבוש הפאשיסטית”. הם ציינו שארגון NGO Monitor מומחה בזיוף עובדות ופועל בכל הדו”חות שלו להכתים את הפעילות הפלסטינית בכלל התחומים ולהגדירה כטרור. באשר לתנועת רגבים – תנועה זו מתמחה בתמיכה בפעילות ההתנחלות, מעקב ופיקוח אחר פעילות פלסטינית בכל שטחי C.
  •  האיגודים המקצועיים הביעו נכונות לסייע בכל האמצעים העומדים לרשותם, אנושיים וכספיים, תוך כדי ניצול הקשרים שלהם בעולם הערבי והבינלאומי. הם הכריזו על השקת קמפיין בינלאומי כדי לתמוך בששת הארגונים המוכרזים לבטל את ההחלטה הישראלית בגינם וכדי להבטיח את המשך המימון הבינלאומי לארגונים אלה (אתר PNN, 27 באוקטובר 2021).
קריקטורה השמה ללעג את החלטת ישראל (דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 27 באוקטובר 2021)
קריקטורה השמה ללעג את החלטת ישראל
(דף הפייסבוק של קריקטורות פלסטיניות, 27 באוקטובר 2021)

[1] יצוין כי על פי פסיקת בג"ץ ועל פי חוק המאבק בטרור מ-2016 ניתן להכריז על ארגון זכויות אדם כעל ארגון טרור כאשר מוכח כי הוא מסייע במשך זמן לארגון טרור, מקושר עמו או פועל מטעמו וזאת גם כאשר הארגון מקיים פעילות הומניטארית אזרחית (הארץ, 25 באוקטובר 2021).