תגובות פלסטיניות לשני פיגועים קטלניים בירושלים

זירת הפיגוע בנווה יעקב (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)

זירת הפיגוע בנווה יעקב (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)

ח'ירי עלקם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023).

ח'ירי עלקם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023).

חגיגות במחנה הפליטים ג'נין (צפא, 27 בינואר 2023)

חגיגות במחנה הפליטים ג'נין (צפא, 27 בינואר 2023)

אימהות השהידים בג'נין בתמונה משותפת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)

אימהות השהידים בג'נין בתמונה משותפת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)

חלוקת מיני מתיקה בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 27 בינואר 2023).

חלוקת מיני מתיקה בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 27 בינואר 2023).

 עיקרים
  • ב-27 בינואר 2023, ליל שבת, בוצע פיגוע ירי בשכונת נווה יעקב שבצפון ירושלים. שבעה בני אדם נהרגו ושלושה נפצעו. ב-28 בינואר 2023 בשעות הבוקר בוצע פיגוע ירי נוסף בשכונת סלואן במזרח ירושלים. אב ובנו נפצעו. מבצעי הפיגועים תושבי מזרח ירושלים: צעיר בן 21 משכונת אלטור שביצע את הירי בנווה יעקב ונהרג בעת מרדף אחריו; ונער בן 13 מסלואן שנפצע. שניהם ללא עבר ביטחוני. גורמי ביטחון מעריכים ששני הפיגועים במזרח ירושלים בוצעו ,ככל הנראה, בהשראת האירועים בג’נין.[1]
  • עד כה לא פורסמה הודעת גינוי רשמית לפיגועים מטעם הרשות הפלסטינית. בעקבות הפיגועים כינס אבו מאזן ב-28 בינואר 2023 את בכירי הרשות לישיבה דחופה. בהודעה שפורסמה בסיום הישיבה הוטלה על ממשלת ישראל האחריות להסלמה בשטח. בהודעה לא הוזכרו כלל הפיגועים והקורבנות.
  • ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה חגגו פלסטינים ברחובות. חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, גדודי חללי אלאקצא וארגונים נוספים בירכו על ביצוע הפיגועים והדגישו שמדובר ב”תגובה טבעית” על “פשעי ישראל” בכלל ועל אירועי ג’נין בפרט. בעולם הערבי/מוסלמי נשמעו גינויים. בחרין, סעודיה, מצרים, תורכיה וירדן פרסמו הודעות גינוי בהן ציינו, כי אין מקום לטרור. בחמאס מתחו ביקורת על הודעות הגינוי.
פיגוע בנווה יעקב
  • שבעה ישראלים נהרגו ושלושה נפצעו, בפיגוע ירי שבוצע בליל שבת, 27 בינואר 2023, בשכונת נווה יעקב בצפון ירושלים, בשדרות נווה יעקב סמוך לבית כנסת. פלסטיני הגיע למקום עם כלי רכבו הפרטי סמוך לשעה 20:15 הוא יצא מכלי הרכב, פתח בירי, באמצעות אקדח תקני שהיה ברשותו, לעבר עוברי אורח תוך שהוא מכוון מטווח קצר לעבר פלג גופם העליון. מהירי נהרגו ארבעה בני אדם. לאחר מכן הוא ירה לעבר רוכב אופנוע והרג אותו. אנשים ששמעו את היריות יצאו מבתיהם והוא ירה לעברם. מהירי נהרגו שני בני אדם נוספים. לאחר ביצוע הירי, שארך דקות ספורות בלבד, הוא נסע לכיוון בית חנינא שם נתקל במחסום משטרה. הוא עצר את כלי רכבו יצא ממנו והחל לירות לעבר השוטרים. השוטרים השיבו אש והרגו אותו.
זירת הפיגוע בנווה יעקב (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)     זירת הפיגוע בנווה יעקב (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)
זירת הפיגוע בנווה יעקב (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)
  • מבצע פיגוע הירי הוא ח’ירי מוסא עלקם, בן 21, משכונת אלשיאח באלטור שבמזרח ירושלים. לעלקם אין עבר בטחוני, אך הוא התבטא בעבר באופן לוחמני ברשתות החברתיות כלפי ישראל. גורמי ביטחון העריכו כי הוא ביצע את הפיגוע לבדו. להערכתם הוא היה מיומן בשימוש בכלי הנשק, הכיר את השכונה ותכנן את ביצוע הפיגוע מראש.
  • עלקם סיים את לימודיו בבית ספר מקיף אלטור במזרח ירושלים. הוא נושא את שמו של סבו ח’ירי עלקם, שנדקר למוות, ב-13 במאי 1998, על ידי מתיישב ישראלי (פלסטין און ליין, 28 בינואר 2023). לאחרונה עבד בתחום החשמל. אביו ציין כי הוא לא היה פעיל בשום ארגון. דודו, ספיאן קנבר, ציין כי הם גאים בו וכי מה שהוא עשה היא חובה על כל פלסטיני. לדבריו, ח’ירי היה דתי אדוק, משכיל ובעל התמחות מקצועית (טכנאי חשמל). הוא היה בעלים של דירה וכלי רכב ותכנן להתחתן, אבל “בחר לשמח את כל פלסטין“(פלסטין און ליין, 29 בינואר 2023).
 ח'ירי עלקם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023).     כרזה שפורסמה לאחר ביצוע הפיגוע (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)
מימין: ח’ירי עלקם (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023). משמאל: כרזה שפורסמה לאחר ביצוע הפיגוע (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)
  • למרות שנטען שעלקם ביצע את הפיגוע בתגובה לאירועים בג’נין לא ניכר הדבר בחשבונות שלו ברשתות החברתיות, תכניהם מדברים על מאבק והקרבה אולם הנעשה בג’נין כלל לא מוזכר. הדבר האחרון שח’ירי עלקם פרסם בחשבונו ב- TikTok היה תמונה שלו מתוך מסגד אלאקצא לאחר שהתפלל תפילת יום שישי, שעליה כתב: #נשמה! אם את לא הורגת, אז מותי. אנו מרימים את ידינו רק לאללה, משתטחים רק בפני אללה, ואנחנו שומעים רק משליח אללה. פוסט אחרון שלו בדף הפייסבוק הועלה יומיים לפני ביצוע הפיגוע (ככל הנראה ב-25 בינואר 2023). זהו פוסט לזכרו של מחמד עלי, שנהרג ב-25 בינואר 2023 במהלך הריסת ביתו של עדי אלתמימי בשעפאט. לפופולריות לאחר מותו זכה הפוסט שכתב באוקטובר 2021: “מי אמר שאנחנו רוצים שלום? אנחנו רוצים מלחמה אינסופית”. בפוסט אחר, מיוני 2021, כתב: אתה יכול לסגת כדי להימנע ממלחמה, אך לעולם אל תיסוג מילימטר אם הלחימה מתחילה. בפוסט נוסף מאוקטובר 2020 כתב: “צלף מתאים בזמן מתאים עדיף מאלף חיילים בשדה הקרב” (אתר אלשרוק המצרי, 28 בינואר 2023; פלסטין און ליין, 28 בינואר 2023).
  •  גולשים המזוהים עם פתח פרסמו תמונה מעברו בה נטען כי הוא צולם באחד ממחנות הקיץ של צעירי פתח (אשבאל), הנערכים בשיתוף עם מנגנון הביטחון הלאומי של הרשות, וציינו בגאווה כי פתח היא זו שחינכה אותו לנקמה ולהקרבה למען המולדת (חשבון הטוויטר של “Abo Mohamed”, 29 בינואר 2023; חשבון הטוויטר של Walid Salman, 29 בינואר 2023).
הפוסט בו כתב: צלף מתאים בזמן מתאים עדיף מאלף חיילים בשדה הקרב (חשבון הטוויטר של מוסא אבו סמרה, 29 בינואר 2023).      ח'ירי עלקם במחנות קיץ של צעירי פתח (חשבון הטוויטר של Walid Salman, 29 בינואר 2023)
מימין: הפוסט בו כתב: צלף מתאים בזמן מתאים עדיף מאלף חיילים בשדה הקרב (חשבון הטוויטר של מוסא אבו סמרה, 29 בינואר 2023). משמאל: ח’ירי עלקם במחנות קיץ של צעירי פתח (חשבון הטוויטר של Walid Salman, 29 בינואר 2023)
  • גדודי חללי אלאקצא ביכו את מותו. בהודעת הגדודים נמסר כי ״הפעולה היא תגובה טבעית לפשעי האויב הציוני נגד העם הפלסטיני, שהאחרון שבהם אירע במחנה הפליטים בג׳נין״, וכי ״הפעולה באה לאשר את נכונות בחירת ההתנגדות החמושה, שהיא הדרך המהירה ביותר להגיב לפשעי האויב הציוני”קדס פרס, 27 בינואר 2023).
תגובות פלסטיניות
  • עם פרסום פרטי הפיגוע החלו חגיגות שמחה בערי יהודה, שומרון ורצועת עזה. פלסטינים רבם יצאו לרחובות, ממתקים חולקו לעוברים ושבים, התושבים הניפו דגלי פלסטין ודגלי חמאס. יצוין כי בין מחלקי דברי המתיקה ברצועת עזה נראו גם בכירם בחמאס ביניהם משיר אלמצרי אשר הניף רובה והכריז מול הקהל והמצלמות “זוהי הבחירה שלנו, הבחירה ברובה” (ציטטה מדברי עבד אלעזיז אלרנתיסי, מנהיג חמאס שנהרג על ידי ישראל לפני כעשרים שנה). גם בג’נין חגגו תושבים רבים. בין החוגגים נראתה אימו של וסים ג’עיס, שנהרג במחנה ג’נין יום קודם לכן כשהיא מחלקת דברי מתיקה וקוראת קריאות שמחה על הפיגוע בירושלים. בשכם, חברון וראמאללה נרשמו תגובות דומות.
חגיגות בשכם לאחר הפיגוע (פלסטין און ליין, 27 בינואר 2023).     חגיגות בכפר עקב (דף הפייסבוק של היא עמרו, 28 בינואר 2023)
מימין: חגיגות בשכם לאחר הפיגוע (פלסטין און ליין, 27 בינואר 2023).
משמאל: חגיגות בכפר עקב (דף הפייסבוק של היא עמרו, 28 בינואר 2023)
חגיגות במחנה הפליטים ג'נין (צפא, 27 בינואר 2023)     חגיגות במחנה הפליטים ג'נין (צפא, 27 בינואר 2023)
חגיגות במחנה הפליטים ג’נין (צפא, 27 בינואר 2023)
פעילי גדודי חללי אלאקצא מחלקים דברי מתיקה בכניסה למחנה הפליטים ג'נין (חשבון הטוויטר @Abo_mohamad18, 28 בינואר 2023).      אימהות השהידים בג'נין בתמונה משותפת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)
מימין: פעילי גדודי חללי אלאקצא מחלקים דברי מתיקה בכניסה למחנה הפליטים ג’נין (חשבון הטוויטר @Abo_mohamad18, 28 בינואר 2023). משמאל: אימהות השהידים בג’נין בתמונה משותפת (חשבון הטוויטר של חסן אצליח, 27 בינואר 2023)
חלוקת מיני מתיקה בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 27 בינואר 2023).     שלט עם תמונתו של ח'ירי עלקם ופוסטים נבחרים שלו בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה (חשבון הטוויטר של ע'זה אלא'ן, 29 בינואר 2023)
מימין: חלוקת מיני מתיקה בעזה (חשבון הטוויטר של אשרף עמרה, 27 בינואר 2023). משמאל: שלט עם תמונתו של ח’ירי עלקם ופוסטים נבחרים שלו בצומת אלסראיא במרכז העיר עזה (חשבון הטוויטר של ע’זה אלא’ן, 29 בינואר 2023)
  • דוברים פלסטינים הדגישו, כי הפיגוע בוצע כנקמה על האירועים בג’נין. כלי התקשורת הפלסטינים שסיקרו את הפיגוע ציינו כי מדובר בפיגוע הרצחני ביותר בישראל מזה כ-12 שנה. כלי התקשורת ברצועת עזה שידרו את תמונת גופות הקורבנות תחת הכותרת: “נקמת ג’נין… ירושלים נקמה את מותם של השהידים בטבח ג’נין”. בערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, ציינו כי “האבל בג’נין התחלף בגילויי שמחה – סוכת האבלים שהקימו כמה ממשפחות השהידים הפכה מקום לקבלת פני מברכים לאחר היוודע דבר פיגוע ההקרבה בירושלים”.
  • בהודעה רשמית שפירסמה חמאס הודגש שהפעולה היא תגובה טבעית ל”טבח” בג’נין, לחילול מסגד אלאקצא ולהסלמה ב”פשעים” וההתקפות נגד הפלסטינים. זהו גם מסר לממשלת ישראל שכוח הרצון של הפלסטינים לא נשבר, נחישותם לא נחלשת, והתנגדותם גוברת למרות הכאבים והקורבנות. הפלסטינים ימשיכו לפגוע באתרי האויב, בסיסיו והתנחלויותיו, ו”ההתנגדות” תמשיך להיות הבחירה של הפלסטינים עד לשחרור אדמתם ומקומותיהם הקדושים והשבת כל זכויותיהם הלאומיות (אתר חמאס, 28 בינואר 2023).
  • גם דוברי חמאס שיבחו את הפיגוע בציינם כי הוא התבצע בתגובה לאירועים בג’נין:
    • חאזם קאסם הדגיש כי מדובר ב”תגובה טבעית לפשע” של ישראל (“הכיבוש”) וכנקמה על השהידים בג’נין. הוא ציין שהמערכה עם ישראל נמשכת (אתר חמאס, 27 בינואר 2023).
    • עבד אללטיף אלקאנוע הדגיש כי הפעולה הוכיחה את חוסר יכולתה של ישראל (“הכיבוש הציוני”) להתמודד עם גיבורי “ההתנגדות” ואת כישלונה בהפרדת הזירות הפלסטיניות. הוא הוסיף כי הפעולה באה בתגובה ל”פשעי ממשלת המתנחלים הפשיסטית”, שהאחרון שבהם היה הטבח בג’נין, והדגיש כי היא מבטאת את אחדות הפלסטינים בהתנגדות לכיבוש (אתר חמאס, 27 בינואר 2023).
    • מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, הדגיש כי הפלסטינים לא שוכחים את דם השהידים שלהם ונוקמים בזמן ובמקום המתאימים. לדבריו, ירושלים היא מאגר של מהפכה, מפעל של מעשי גבורה ומקור נקמה על דם השהידים. הוא הוסיף כי “ההתנגדות” היא התגובה היחידה של הפלסטינים נגד ישראל (“הכיבוש הציוני”). עוד ציין שהפעולה בירושלים מזהירה את ישראל מהעתיד לבוא (אתר חמאס, 27 בינואר 2023).
    • הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה שיבח את הפיגוע וציין כי הוא מבטא את אחדות הזירות: ירושלים, יהודה, שומרון ורצועת עזה. בזרוע הצבאי של הג’האד האסלאמי הגדירו את הפיגוע כ״פעולת גבורה״ (ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית, 27 בינואר 2023). דאוד שהאב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין גם הוא, כי מדובר “בהתגלמות אחדות הזירות בירושלים, בגדה המערבית, ברצועת עזה ובתפוצות”. שהאב ציין שהמסר שמעבירה הפעולה הוא של מוכנות “ההתנגדות” לקרב השחרור האחרון, שלדבריו, קרוב מאוד (פלסטין אליום, 27 בינואר 2023).
  • חזבאללה בירך על הפיגוע. בהודעת הארגון צוין כי הוא מהווה “סטירה חזקה לממשלת הקיצוניים”. הארגון גם הדגיש כי הפיגוע היה צעד אמיץ שבלבל את ישראל וחשף את שבריריותה. בחזבאללה גם גינו בחריפות את הממשלות הערביות ומוסלמיות “ששלחו מסר כפול”, לדבריהם, כאשר הן גינו את הפיגוע (“הפעולה האמיצה הזו״) ( אלמיאדין, 27 בינואר 2023).
הפיגוע בסלואן
  • פיגוע נוסף אירע בשבת 28 בינואר 2023 בשכונת סלואן במזרח ירושלים. בסביבות השעה 10:40 נער פלסטיני, שהסתתר בין מכוניות חונות, ירה באקדח שהיה ברשותו לעבר עוברים ושבים שהיו בדרכם לכותל המערבי. מהירי נפצעו אב ובנו. הבן נפצע באורח קשה והאב באורח בינוני. מבצע הירי, נער בן 13, נורה על ידי הבן ונפצע. יתכן והפיגוע בוצע בהשראת הפיגוע בנווה יעקב והאירועים בג’נין.
 האקדח ששימש את המחבל.     זירת הפיגוע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 28 בינואר 2023)
מימין: האקדח ששימש את המחבל.
משמאל: זירת הפיגוע (דף הפייסבוק של משטרת ישראל, 28 בינואר 2023)
  • מבצע פיגוע הירי הוא מחמוד מחמד עליואת, בן 13, יליד מזרח ירושלים, תלמיד בכיתה ח’ בבית הספר האסלאמי לבנים אלפרקאן בשעפאט. ברשתות החברתיות פורסם נוסח מסר שכתב לאמו במחברת שלו; “סלחי לי אמי. את תתגאי בי”, ברם, לא היה ניתן לוודא אם הדבר נכון. פעילים ירושלמים מסלואן מסרו כי אין לו משפחה גדולה בירושלים, וכי שורשיו של אביו הם בירדן. לא אותרו חשבונות פעילים שלו ברשתות החברתיות, דבר שגרם להפצת תמונה שגויה שלו, שבהמשך התברר שהיא של ילד ממרוקו בשם דומה. ברשתות החברתיות גם דיווחו על קרבה משפחתית לודיע אבו רמוז, בן ה-17 מסלואן, שמת מפצעיו ב-27 בינואר 2023, אך בני משפחת אבו רמוז הכחישו זאת, ואמרו ששני הצעירים רק התגוררו באותה שכונה (אלג’זירה.נט, 29 בינואר 2023).
מחמוד עליואת (אלג'זירה.נט, 29 בינואר 2023).     עליואת בעת פינויו לבית החולים לאחר שנורה ונפצע (שהאב, 28 בינואר 2023)
מימין: מחמוד עליואת (אלג’זירה.נט, 29 בינואר 2023). משמאל: עליואת בעת פינויו לבית החולים לאחר שנורה ונפצע (שהאב, 28 בינואר 2023)
תגובות פלסטיניות
  • הארגונים הפלסטינים ברכו על ביצוע הפיגוע והדגישו שוב, כי כמו הפיגוע בנווה יעקב, הוא בוצע כתגובה לאירועים בג’נין. החגיגות בג’נין, שהחלו עוד בשישי בלילה, התעצמו בשבת, וזכו לסיקור בכלי התקשורת הפלסטינים ושל חזבאללה.
המשך חגיגות השמחה בג'נין (חשבון הטוויטר של צדא ניוז, 28 בינואר 2023)
המשך חגיגות השמחה בג’נין(חשבון הטוויטר של צדא ניוז, 28 בינואר 2023)
  • עד כה לא פורסמה הודעת גינוי רשמית מטעם הרשות הפלסטינית לשני הפיגועים ולקורבנות. בעקבות הפיגועים כינס אבו מאזן ב-28 בינואר 2023 את בכירי הרשות לישיבה דחופה. בסיום הפגישה פורסמה הודעה רשמית בה התייחסות ראשונה. בהודעת הוטלה האחריות לפיגועים בירושלים על ממשלת ישראל. לדברי ההודעה: “אנו מטילים על ‘ממשלת הכיבוש’ את מלוא האחריות להסלמה המסוכנת בשטח, אנחנו ממשיכים ליישם את החלטותינו מפגישתנו הקודמת (דהיינו הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל, עליה הוכרז בעקבות האירועים בג’נין), וקוראים לכפות על ‘ממשלת הכיבוש’ את הפסקת פעולותיה החד-צדדיות” (ופא, 28 בינואר 2023).
  • גדודי חללי אלאקצא הדגישו כי הפעולה ההרואית בוצעה “כתגובה טבעית על פשעי האויב הציוני נגד העם הפלסטיני”, במיוחד במחנה הפליטים ג׳נין (ערוץ הטלגגם של גדודי חללי אלאקצא, 28 בינואר 2023).
  • ברשתות החברתיות פורסם קטע וידיאו של עטא אבו ארמילה, מזכיר סניף פתח במחוז ג’נין (הכפוף לאבו מאזן, העומד בראש פתח), שבו הוא מברך ומביע הערכה ל”גיבורים” המרימים את ראשם של הפלסטינים ושל האומה הערבית והאסלאמית, רושמים את אתוס הגבורה בבירה הנצחית ירושלים, ונוקמים את דמם של השהידים של ג’נין ושל כל הפלסטינים. בסיום דבריו אמר: “המלחמה החלה, והיא לא תיפסק” (חשבון הטוויטר של Wessam Masrea, 28 בינואר 2023; חשבון הטוויטר של צדא ניוז, 28 בינואר 2023). בהתבטאות נוספת, בהלווייתו של עמר אלסעדי, במחנה הפליטים ג’נין, הכריז אבו ארמילה על מלחמה כוללת נגד ישראל בכל רחבי “פלסטין”, והביע הערכה בשם כל תושבי ג’נין ל”גיבורים המתאבדים”, גיבורי ירושלים, ח’ירי עלקם ומחמד עליואת, ולכל המתאבדים, השהידים והלוחמים הגיבורים שנוקמים את דם השהידים בג’נין (ערוץ הטלגרם @qudsfeed, 29 בינואר 2023).
  • עבד אללטיף אלקאנוע, דובר חמאס, הדגיש כי פעולות הגבורה בירושלים ובאזורים נוספים תרגמו למעשים את עמדת “ההתנגדות” לפיה תגובתה לא תתעכב, וישראל (“האויב”) החלה לשלם את המחיר על פשעיה. הוא הוסיף כי הפלסטינים ימשיכו במהפכה נגד הכיבוש הציוני ועדרי מתנחליו, והם ישלמו מחיר כבד בתגובה לפשעיהם ולתוקפנותם נגד הפלסטינים ומקומותיהם הקדושים (אתר חמאס, 28 בינואר 2023). חאזם קאסם, דובר חמאס, ציין שהפיגוע מסמל את “המשך פעולת ההתנגדות בכל האדמה הכבושה”. הוא ציין שהפיגוע הוא תגובה על “פשעי הכיבוש” וכי המערכה נמשכת עד להשגת המטרות, חירות ועצמאות (ערוץ הטלגרם של חאזם קאסם, 28 בינואר 2023).
  • מחמד חמאדה, דובר חמאס לענייני ירושלים, הדגיש כי פעולת הגבורה בסלואן באה במסגרת התגובות הטבעיות של הפלסטינים לטבח בג’נין ולחילול מסגד אלאקצא. לדבריו, אלו שנפגעו בסלואן הם מתנחלים “שמטמאים את מסגד אלאקצא”. חמאדה הוסיף כי הפעולה בסלואן מאשרת שהפלסטינים בחרו באופציית הנשק להתעמת עם ישראל (אתר חמאס, 28 בינואר 2023).. ג’האד טה, דובר נוסף של חמאס, אמר כי הפעולה השנייה בירושלים, באה במסגרת המשך ההתנגדות לכיבוש, זכות המעוגנת על ידי כל החוקים הבינלאומיים. לדבריו הטרור האמיתי הוא מעשי הטבח והפשעים שמבצעת ישראל (הכיבוש) נגד הפלסטינים, שמהווים דוגמה אמיתית לטרור בינלאומי (אתר חמאס, 28 בינואר 2023).
  • טארק עז אלדין, דובר הג’האד האסלאמי לענייני יהודה ושומרון, בירך בשם ארגונו על הפעולה בירושלים, שמתקוממת שוב מול ישראל (“הכיבוש”). הוא הדגיש כי פעלת הגבורה, יממה לאחר פעולתו של השהיד ח’ירי עלקם, מדגישה שישראל לא תהנה מביטחון על האדמה הפלסטינית (ערוץ הטלגרם Daffa_media 28 בינואר 2023).
  • סמזכ״ל חזבאללה, נעים קאסם, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הם מברכים על “הפיגוע האיכותי” בירושלים שבוצע בתגובה ל”פשעי הכיבוש”. הוא גם ציין ששעת התבוסה של ישראל מתקרבת (חשבון הטוויטר של נעים קאסם, 28 בינואר 2023).
תגובת אסירים ביטחוניים בישראל
  • במתקני כליאה ישראליים בה כלואים אסירים פלסטינים החלו עשרות אסירים בחגיגות, מה שהוביל את שירות בתי הסוהר להעביר חלק מהם לבידוד למשך הלילה. ברשתות הפלסטיניות תיארו את האירועים כ”נקמה באסירים הפלסטינים לאחר הפיגוע בירושלים”. בכמה כלי תקשורת תוארו ההתרחשויות כ”התעללות וזריקת רימוני הלם על אסירים”. אסמאעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, הגיב לאירועים ואיים שהאזור הולך לקראת הסלמה חסרת תקדים העימות לא יסתיים בין כותלי בתי הכלא, לאחר שהעם הפלסטיני לא ישאיר אותם לבדם. הניה ציין כי השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עומד מאחורי תכנית טרור מאורגנת, שחלק ממנה מתבטא בפעילות אלימה נגד אסירים (אתר חמאס, 28 בינואר 2023). הארגונים הפלסטינים הזהירו מפני ניסיון לפגוע באסירים וכי התוקפנות הישראלית נגדם נועדה למשוך את תשומת הלב “ממבצעי הגבורה” בירושלים (דהיינו הפיגועים) (אלרסאלה, 29 בינואר 2023).
תגובת ישראל
  • לאחר הפיגועים בנווה יעקב ובסלואן כינס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הקבינט המדיני-בטחוני. בעקבות הישיבה הכריזה ישראל על שורת צעדי ענישה נגד הפלסטינים ביניהם אטימת בית מבצעי הפיגועים בירושלים באופן מיידי לקראת הריסתם, שלילת הזכאות לביטוח לאומי ממשפחות מבצעי פיגועים, שלילת התעודות הכחולות ממשפחות מבצעי פיגועים ממזרח ירושלמיות, האצה והרחבה של מתן אישורים לישראלים לנשיאת כלי נשק (תקשורת ישראלית, 30 בינואר 2023).
  • משרד החוץ ברשות הפלסטינית גינה את החלטות הקבינט בציינו כי פעולות נגד אזרחים פלסטינים לא חמושים בירושלים הן הפרה של החוק הבינלאומי שמטרתן לפגוע בנוכחות הפלסטינית בירושלים. לדברי המשרד, ישראל אחראית באופן ישיר על ההסלמה. הוא קרא לקהילה הבינלאומית ולממשל ארה”ב לחייב את ממשלת ישראל להפסיק את כל צעדיה החד-צדדיים והלא חוקיים כדי לסלול דרך לחידוש המשא ומתן (אתר משרד החוץ של הרשות, 29 בינואר 2023).
נספח
תגובות בינלאומיות לפיגוע בנווה יעקב
  • מדינות העולם כולל מדינות ערביות/מוסלמיות מיהרו לגנות את הפיגוע בנווה יעקב הן פרסמו הודעות המביעות תנחומים, זעזוע וצער על הפיגוע. יצוין, כי יום קודם לכם פרסמו אותן מדינות הודעות גינוי לישראל על הפעילות בג’נין . להלן התגובות:
    • אנתוני בלינקן, מזכיר מחלקת המדינה של ארה”ב, גינה באופן הנחרץ ביותר את פיגוע הטרור. הוא הביע תנחומים למשפחות ההרוגים, איחל החלמה מלאה לפצועים, והדגיש את מחויבות ארה”ב לביטחונה של ישראל ( אתר מחלקת המדינה, 28 בינואר 2023).
    • אנטוניו גוטרש, מזכ”ל האו”ם, גינה את הפיגוע. בהודעה שנמסרה מטעם דוברו, נאמר כי הוא שולח תנחומים למשפחות הקורבנות ומאחל החלמה מהירה לפצועים. עוד הודגש בהודעה כי גוטרש מודאג מההסלמה “בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים” בציינו שלעולם אין הצדקה למעשי טרור ועל כולם לגנות אותם ולהתנגד להם. הוא קרא לפעול בריסון מרבי (אתר האו”ם, 28 בינואר 2023)
    • דימיטר טזאנצ’ב, שגריר האיחוד האירופי לישראל, אמר כי הוא מזועזע מפיגוע הטרור. הוא שלח תנחומים למשפחות הקורבנות והדגיש שהטרור הוא לעולם לא התשובה (חשבון הטוויטר של דימיטר צנצ’ב, 28 בינואר 2023).
  • תגובות מדינות ערביות/מוסלמיות:
    • משרד החוץ המצרי הודיע, כי הוא מגנה את כל הפעולות המכוונות נגד אזרחים. המשרד גם הזהיר מפני סכנות ההסלמה המתמשכת בין הצד הפלסטיני לצד הישראלי. המשרד קרא לצדדים לפעול בריסון ולהפסיק את ההתקפות והצעדים הפרובוקטיביים המביאים להסלמת המצב המדיני וההומניטרי ומערערים את מאמצי הרגיעה (אלמצרי אליום, 28 בינואר 2023).
    • סנאן אלמג’אלי, דובר משרד החוץ הירדני, גינה את הפיגוע. בהודעת המשרד נמסר כי הממלכה מגנה כל מקרה של אלימות נגד אזרחים בשטחים הפלסטיניים הכבושים, על כל צורותיו”.הדובר הדגיש שיש לנקוט צעדים בהולים ומעשיים כדי להפסיק את מצב ההסלמה המסוכן, הגובה קורבנות אזרחים פלסטינים וישראלים. כמו כן הזהיר מפני התפרצות מעגלי אלימות, שכולם ישלמו עליהם את המחיר (סוכנות הידיעות עמון, 28 בינואר 2023).
    • איחוד האמירויות פרסמו הודעת גינוי חריפה. משרד החוץ שיגר תנחומים לממשלת ישראל ולעם הידיד, ושלח תנחומים למשפחות הקורבנות. בהודעה נאמר כי הם מתנגדים באופן קבוע לכל צורות האלימות והטרור הנוגדים את הערכים והעקרונות האנושיים (סקיי ניוז, 27 בינואר 2023). משרד החוץ של מאע”מ גינה את פיגוע הטרור. בהודעת המשרד נמסר כי הם מתנגדים תמיד לכל סוגי האלימות והטרור שנועדו לערער את הביטחון והיציבות, ואשר אינם עולים בקנה אחד עם הערכים והעקרונות ההומניים (סוכנות הידיעות של מעא”מ, 27 בינואר 2023). גם משרד החוץ התורכי פרסם הודעת גינוי.
    • משרד החוץ של בחרין פרסם הודעה בה הודגשה עמדת בחרין ה מתנגדת לכל צורות מעשי האלימות והטרור. בהודעה צוין כי יש לנקוט בצעדים בהולים וממשיים להפסקת מצב ההסלמה המסוכן, הגובה קורבנות אזרחים פלסטינים וישראלים (אתר משרד החוץ של בחרין, 28 בינואר 2023).
  • בהתייחסו לגינויים של מאע”מ ותורכיה אמר חאזם קאסם, דובר חמאס, כי התיאור שלהן לפעולות הגבורה כטרוריסטיות ראוי לגינוי (שהאב, 28 בינואר 2023). קאסם הדגיש כי יש להם זכות להתנגד לכיבוש ולהגיב לפשעיו, ועניין זה לגיטימי על פי החוק הבינלאומי״. דובר הג’האד האסלאמי בעזה ציין שהגינויים שפרסמו משרדי החוץ של תורכיה ושל איחוד האמירויות הן “בגידה בשהידים ובעם הפלסטיני” ( אלמיאדין, 27 בינואר 2023).

[1] לפרטים אודות פעילות כוחות הביטחון הישראלים בג'נין ראו פרסום מרכז המידע מ-29 בינואר 2023: "עלייה במתיחות ובתגובות על רקע פעילות סיכול של כוחות ביטחון ישראלים במחנה הפליטים ג'נין".