תגובות פלסטיניות ראשוניות לחיסול קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה

בכניסה לסוכת האבלים דורכים המבקרים על דגלי ישראל וארה

בכניסה לסוכת האבלים דורכים המבקרים על דגלי ישראל וארה"ב (חשבון הטוויטר של עלי שעיב, 4 בינואר 2020)

סוכת האבלים שהוקמה בעזה לזכרו של קאסם סלימאני.

סוכת האבלים שהוקמה בעזה לזכרו של קאסם סלימאני.

אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נושא דברי הספד לזכרו של קאסם סלימאני בטקס ההלוויה בטהראן (ערוץ היוטיוב של EREM NEWS, 6 בינואר 2020)

אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נושא דברי הספד לזכרו של קאסם סלימאני בטקס ההלוויה בטהראן (ערוץ היוטיוב של EREM NEWS, 6 בינואר 2020)

עיקרי הדברים
  • בליל 2 בינואר 2020 תקפו כלי טיס אמריקאים בבגדאד שני כלי רכב שהסיעו בכירים בכוח קדס של משמרות המהפכה. בתקיפה חוסל קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה. כמו כן נהרגו אבו-מהדי אלמהנדס, סגן מפקד המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, וכמה אנשי כוח קדס ופעילי מיליציות שיעיות, שהיו בשיירת כלי הרכב שהותקפה.
 כלי הרכב בו נסע סלימאני לאחר התקיפה האמריקאית 
( תסנים, 3 בינואר 2020)
    שרידי מכוניתו של סלימאני לאחר התקיפה האמריקאית
(פרארו (Fararu), 3 בינואר 2020)
מימין: כלי הרכב בו נסע סלימאני לאחר התקיפה האמריקאית (תסנים, 3 בינואר 2020) משמאל: שרידי מכוניתו של סלימאני לאחר התקיפה האמריקאית (Fararu) פרארו , 3 בינואר 2020)
  • לפי שעה נמנעו הרשות הפלסטינית ופתח מלפרסם תגובה רשמית. לעומת זאת חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין וראשי הזרועות הצבאיות שלהם, הנתמכים צבאית וכספית ע”י איראן, מיהרו להגיב בצער על מותו של סלימאני. בהודעות האבל שפרסמו חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין הודגשו הסיוע והתמיכה שהעניק קאסם סלימני ל”התנגדות” הפלסטינית בכלל ולזרועות והצבאיות שלהם ברצועת עזה.

בניגוד לתגובות הבכירים האיראנים וחסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה לחיסול סלימאני בהן נעדרה התייחסות לישראל כשותפה לחיסול, האשימו בכירים בחמאס ובג’האד האסלאמי בפלסטין את ישראל כמי ששיתפה פעולה עם ארה”ב בחיסולו. חלקם אף הפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל כמי שאחראית ישירות למותו. יחד עם זאת נזהרו דוברי חמאס והג’האד האסלאמי מלאיים ישירות על ישראל. העיתון אלשרק אלאוסט דיווח, כי בכירי חמאס אף הבהירו למצרים כי הם אינם מעוניינים בהסלמה ברצועה בעקבות חיסולו של סלימאני (אלשרק אלאוסט, 5 בינואר 2020).

  • במקביל למסע ההלוויה שיצא מבגדאד, נפתחה בעיר עזה סוכת אבלים לזכרו של סלימאני. במקום נתלו תמונות וכרזות בהן תמונתו של סלימאני והודעות אבל לזכרו. לסוכת האבלים הגיעו מנחמים רבים שצעדו עם כניסתם על דגלי ישראל וארה”ב, מאוחר יותר הועלו הדגלים באש. גורמים ברצועה הקפידו להדגיש, כי סוכת האבלים נפתחה בשם כלל הארגונים והיא אינה בלעדית לחמאס ולג’האד האסלאמי הנתמכים ע”י איראן (פלסטין אליום, אמד, 2 בינואר 2020).

שריפת דגלי ישראל וארה"ב בסוכת האבלים בעזה 
(חשבון הטוויטר של LAMESS, 4 בינואר 2020)
שריפת דגלי ישראל וארה”ב בסוכת האבלים בעזה
(חשבון הטוויטר של LAMESS, 4 בינואר 2020)

  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס לאיראן הגיע לטהראן בראש משלחת חמאס להשתתף בהלוויה. במשלחת חברים צלאח אלערורי סגנו, עזת אלרשק ומוסא אבו מרזוק, חברי הלשכה המדינית של חמאס. צפוי שבמהלך ביקורם באיראן ייפגשו חברי המשלחת עם צמרת הממשל האיראני (סנד ללאנבא’, 6 בינואר 2020). משלחת הג’האד האסלאמי בפלסטין, בראשות זיאד אלנח’אלה מזכ”ל הארגון, וסגנו אכרם אלעג’ורי, הגיעה אף היא להשתתף בהלוויה בטהראן (רדיו נור, אלאח’באר, 6 בינואר 2020).
  • בדברי ההספד שנשא אסמאעיל הניה בהלוויה הוא גינה את “הפשע הנבזה” שביצעו האמריקאים והביע הערכה רבה לתרומתו של סלימאני “להתנגדות” (קרי, לארגוני הטרור הפלסטינים) בהדגישו, כי “ההתנגדות” תימשך ולא תדעך עד סילוק “הכובשים” מארצם ומירושלים (ערוץ היוטיוב של EREM NEWS, 6 בינואר 2020).
תמונות מתוך סרטון מחשבון האינסטגרם של קאסם סלימאני, ששודר בערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017. כותרת הסרטון: "מסר מילדי פלסטין אל חאג' קאסם סלימאני". בסרטון מדגישים הילדים, כי הם גאים בסלימאני, אוהבים אותו ומודים לו ולאיראן על הסיוע שהם מעניקים לרצועת עזה (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).      תמונות מתוך סרטון מחשבון האינסטגרם של קאסם סלימאני, ששודר בערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017. כותרת הסרטון: "מסר מילדי פלסטין אל חאג' קאסם סלימאני". בסרטון מדגישים הילדים, כי הם גאים בסלימאני, אוהבים אותו ומודים לו ולאיראן על הסיוע שהם מעניקים לרצועת עזה (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).
תמונות מתוך סרטון מחשבון האינסטגרם של קאסם סלימאני, ששודר בערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017. כותרת הסרטון: “מסר מילדי פלסטין אל חאג’ קאסם סלימאני”. בסרטון מדגישים הילדים, כי הם גאים בסלימאני, אוהבים אותו ומודים לו ולאיראן על הסיוע שהם מעניקים לרצועת עזה (ערוץ אלעאלם האיראני, 27 בדצמבר 2017).

מדוע השתתפה משלחת חמאס בהלוויית סלימאני למרות הרגישות שהדבר עשוי לעורר בקרב מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ, הנמנות על מחנה אויביה של איראן? להערכתנו, הדבר נעשה בראש ובראשונה בשל העניין המובהק שיש לחמאס להבטיח את הסיוע של הצמרת האיראנית, ומפקדו החדש של כח קדס בכלל זה, החיוני להמשך בניית התשתית הצבאית של הארגון.

נספח
כללי

חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, שני ארגונים הנתמכים ע”י איראן, מיהרו להגיב על מותו של סלימאני, בהודעות האבל שפרסמו הודגש הסיוע והתמיכה שהעניק קאסם סלימאני ל”התנגדות” (קרי, לשני הארגונים הללו) הפלסטינית. יצוין, כי בניגוד לתגובות הבכירים האיראנים וחסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה לחיסול סלימאני בהן נעדרה התייחסות לישראל כשותפה לחיסול, האשימו בכירים מחמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין את ישראל כמי ששיתפה פעולה עם ארה”ב בחיסולו של סלימאני. כמה בכירים אף הפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל כמי שאחראית ישירות למותו. יחד עם זאת נזהרו דוברי חמאס והג’האד האסלאמי מלאיים ישירות על ישראל.

הרשות הפלסטינית
  • הרשות הפלסטינית ופתח נמנעו מלפרסם הודעה רשמית. תגובה יחידה נשמעה מפיו של עבאס זכי, חבר הועד המרכזי של פתח, שטען כי להתנקשות בסלימאני תהיינה השלכות חמורות על האזור ותוצאות כבדות משקל עבור ארה”ב. עוד הוסיף כי ארה”ב הפקירה את דמם של הפלסטינים ועל כן הפלסטינים צריכים אסטרטגיה חדשה במאבק מול ישראל (אלמיאדין, 3 בינואר 2020).
חמאס
  • בהודעה שפרסמה חמאס היא הביעה צער על מותו של סלימאני והדגישה כי הוא פעל רבות בסיוע ל”התנגדות הפלסטינית”. חמאס גינתה את “הפשעים המתמשכים” של ארה”ב שבמסגרתם היא גורמת למתיחות באזור כשירות עבור ישראל והטילה עליה את האחריות על הדם הנשפך במרחב הערבי. בהודעה נטען שארה”ב מלבה את המאבקים במרחב מבלי להתחשב באינטרסים של העמים, בחופש וביציבות שלהם (אלרסאלה,נט, 3 בינואר 2020).
  • הזרוע הצבאית של חמאס הביעה צערה על מותו של סלימאני ואת הערכתה לתפקיד המרכזי שמילא בסוגיה הפלסטינית ובסיוע ל”התנגדות” (קרי, לחמאס ולארגוני הטרור הנוספים). הם הודיעו כי כוחות ה”התנגדות” בפלסטין ימשיכו את המאבק בישראל שהיא “מקור הרשע באזור” ודמו של סלימאני יביא קללה על הרוצחים ועל ישראל (סוא, 3 בינואר 2020).
  • אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, קיים שיחה עם מחמד ג’ואד ט’ריף, שר החוץ האיראני, הביע את תנחומיו על מותו של סלימאני. הוא שיבח את תפקידו שמילא סלימאני בתמיכה ב”התנגדות” ועמידה לצד זכויות העם הפלסטיני, בהגנה על שטחיו ועל המקומות הקדושים לו (אתר חמאס, 5 בינואר 2020). משלחת של חמאס בראשות הניה, השוהה בקטר, יצאה לאיראן כדי להשתתף בהלוויה.
  • אסמאעיל רצ’ואן בכיר חמאס, שהתראיין בעת ביקורו בסוכת האבלים, הטיל את האחריות למותו של סלימאני על ישראל וארה”ב בהדגישו כי פשעים אלה לא ישפיעו על רוח “ההתנגדות” . הוא ציין כי “ציר ההתנגדות” כולו מהווה קורבן של התקיפה האמריקאית וכי קיים קשר רציף בין גורמי הציר במטרה להחליט על המקום והזמן המתאימים לתגובה (אלמיאדין, 4 בינואר 2020).

אסמאעיל רצ'ואן מתראיין לערוץ אלעאלם האיראני בסוכת האבלים בעזה 
(אלעאלם, 4 בינואר 2020)
אסמאעיל רצ’ואן מתראיין לערוץ אלעאלם האיראני בסוכת האבלים בעזה
(אלעאלם, 4 בינואר 2020)

  • מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, העלה על נס את תרומתו של סלימאני לפלסטין ואת ההקרבה שלו למענה. הוא הביע תקווה כי איראן תמשיך במדיניות התמיכה שלה בפלסטינים (אלעהד, 5 בינואר 2020).
הג’האד האסלאמי בפלסטין
  • הנהגת הג’האד האסלאמי בפלסטין, הארגון המזוהה ביותר עם איראן, הביעה צער כבד על מותו של סלימאני. בהודעה שיבח הארגון את פועלו וגינה את ארה”ב שעמדה מאחורי המתקפה (אלרסאלה.נט, 3 בינואר 2020).
  • אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי סלימאני פיקח במשך שני עשורים על הסיוע הישיר לפלסטין ועל העברת ידע צבאי וביטחוני ללוחמי הג’האד. לדבריו “ציר ההתנגדות” לא יובס ולא יישבר ויציבותו וכוחות במאבק בתוכניות הישראליות אמריקאיות רק יתחזקו (סוא, 3 בינואר 2020). אחמד מדלל, בכיר הג’האד באסלאמי בפלסטין, אף ציין כי הניסיון המבצעי של “תנועות ההתנגדות” הינו תוצאה של הסיוע שסלימאני ואיראן העניקו להם (אלאקצא, 5 בינואר 2020).
  • ח’צ’ר חביב, בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, ציין כי ישראל היא אחת המרוויחות העיקריות מההתנקשות בסלימאני. לדבריו בפשעיה ובנטייתה לישראל, הדגישה ארה”ב כי היא אויבת האומה האסלאמית וכל העמים הנכללים בה. לדבריו סלימאני היה חוד החנית במאבק בהגמוניה של ארה”ב והמאבק בה לא יסתיים עד שהגמוניה זאת תפסק. הוא קרא לעולם לסייע ל”התנגדות הפלסטינית” (סוא, 3 בינואר 2020). בראיון נוסף הדגיש כי ישראל שותפה במהלך שכן פעולה זו נעשתה עבורה (ערוץ פאלטודיי ביוטיוב, 3 בינואר 2020).

חצ'ר חביב מגנה את חיסולו של קאסם סלימאני
 (ערוץ פאלטודיי ביוטיוב, 3 בינואר 2020)
חצ’ר חביב מגנה את חיסולו של קאסם סלימאני
(ערוץ פאלטודיי ביוטיוב, 3 בינואר 2020)

  • מחמד אלהנדי, סגן מזכ”ל הארגון אמר, כי ההתנקשות בסלימאני היא הזדמנות לנקודת מפנה במאבק נגד ההגמוניה וההתפשטות של ארה”ב וישראל באזור (סוא, 3 בינואר 2020).
ארגוני טרור פלסטינים נוספים
  • גם שאר הארגונים הביעו צער על מותו תוך הפניית אצבע מאשימה כלפי ישראל וארה”ב. רובם הדגישו את הסיוע והתמיכה שהעניק סלימאני ל”התנגדות הפלסטינית”. כך למשל, אבו אחמד פואד , סגן מזכ”ל החזית העממית לשחרור פלסטין, אמר כי קאסם סלימאני סייע ל”התנגדות” בשטחים הפלסטינים, בלבנון , בתימן ובכל מקום ומטרתו תמיד הייתה ירושלים ושחרור כל פלסטין. לדבריו בעת שהתנקשה בחיי סלימאני פתחה ארה”ב את דלתות הגיהנום. הוא ציין כי כל גורמי “ההתנגדות” מעוניינים בתגובה לפשע ולא רק איראן, שכן הריגתו היא פגיעה בכל ציר ההתנגדות (אלרסאלה.נט, 3 בינואר 2020).
גילויי שמחה על מותו של סלימאני
  • מנגד, היו גם ברצועה גילויי שמחה על מותו של סלימאני אף כי, להערכתנו, היקפם ומשקלם הציבורי היו נמוכים. דווח על כמה גילויי שמחה בקרב תושבים, שאף חילקו מיני מתיקה לעוברים ושבים. בשלט שהונח על מגש מיני מתיקה הובעה שמחה על מותו של “הפושע” קאסם סלימאני רוצח בני העם (הפלסטיני) בסוריה ועיראק (חשבון הטוויטר של אנוואר מאלכ, 4 בינואר 2020).
  • מספר תושבים אשר התראיינו לערוץ הטלוויזיה המצרי צפא, הביעו שמחתם על מותו של קאסם סלימאני. לטענתם, סלימאני היה “פושע וטרוריסט מספר אחד בעולם” שהרג מוסלמים סונים רבים בעיראק והרס את סוריה (צפא, , 4 בינואר 2020).
חלוקת מיני מתיקה בעזה (חשבון הטוויטר של אנוואר מאלכ, 4 בינואר 2020).     תושבים בעזה מביעים שמחה על מותו של קאסם סלימאני (צפא, 4 בינואר 2020)
מימין : חלוקת מיני מתיקה בעזה (חשבון הטוויטר של אנוואר מאלכ, 4 בינואר 2020). משמאל : תושבים בעזה מביעים שמחה על מותו של קאסם סלימאני (צפא, 4 בינואר 2020)