תנועת האצילים (חרכת אלנג’באא’): אחת המיליציות פרו-איראניות הדומיננטיות בעיראק

מזכ

מזכ"ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי (נבצ', 11 בינואר 2020)

המהנדס נצר אלשמרי, יו

המהנדס נצר אלשמרי, יו"ר המועצה המבצעת ועוזר מזכ"ל (מהר ניוז, 7 בנובמבר 2022)

לוחמי מיליציית תנועת האצילים (אלמרג'ע, 13 באוגוסט 2019)

לוחמי מיליציית תנועת האצילים (אלמרג'ע, 13 באוגוסט 2019)

אכרם אלכעבי בראיון בערוץ (ערוץ היוטיוב של ערוץ נואה אלחקיקה, 28 בנובמבר 2022)

אכרם אלכעבי בראיון בערוץ (ערוץ היוטיוב של ערוץ נואה אלחקיקה, 28 בנובמבר 2022)

אתר האינטרנט של תנועת האצילים (23 בפברואר 2023)

אתר האינטרנט של תנועת האצילים (23 בפברואר 2023)

נערי תנועת הנוער במהלך טקס לזכרם של קאסם סלימאני ואבו עלי אלמהנדס (דף הפייסבוק של המיליציה, 7 בינואר 2023)

נערי תנועת הנוער במהלך טקס לזכרם של קאסם סלימאני ואבו עלי אלמהנדס (דף הפייסבוק של המיליציה, 7 בינואר 2023)

כלי טיס בלתי מאויש מסוג

כלי טיס בלתי מאויש מסוג "אבאביל 3" (ויקיפדיה)

כלי טיס תצפית איראני מדגם יאסר (תמונה מאתר תסנים, כפי שפורסמה על-ידי Alliance Defense Science Forum, 15 במאי 2019)

כלי טיס תצפית איראני מדגם יאסר (תמונה מאתר תסנים, כפי שפורסמה על-ידי Alliance Defense Science Forum, 15 במאי 2019)

הטיל הבליסטי ג'מאל 69 (ערוץ היוטיוב אללה 313 מחבה, 10 במאי 2022)

הטיל הבליסטי ג'מאל 69 (ערוץ היוטיוב אללה 313 מחבה, 10 במאי 2022)

אלכעבי בפגישה עם נצראללה (נאס, 13 באוגוסט 2019)

אלכעבי בפגישה עם נצראללה (נאס, 13 באוגוסט 2019)

אלכעבי מאיים לפעול נגד כל מי שינרמל יחסים עם ישראל (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 15 ביולי 2022)

אלכעבי מאיים לפעול נגד כל מי שינרמל יחסים עם ישראל (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 15 ביולי 2022)

עיקרים
  • תנועת האצילים (חרכת אלנג’באא’), הינה מיליציה עיראקית שיעית פרו-איראנית, שהוקמה בשנת 2013 ע”י השיח’ אכרם אלכעבי, המכהן כמזכ”ל, וכוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים.[1] המיליציה הינה אחת המיליציות הגדולות ביותר בכוחות הגיוס העממי,[2] מופעלת על ידי כוח קדס האיראני, שדואג למימון, לאמצעים ולהכשרה של אנשיה. המיליציה נעזרת גם בארגון חזבאללה, עמו מקיים אלכעבי קשרים הדוקים במשך שנים ארוכות.[3] המיליציה מאמצת את האידיאולוגיה של המהפכה האסלאמית באיראן ורואה במנהיג איראן, עלי ח’אמנאא’י, כמנהיג העליון שלה.
  • המיליציה מונה 10,000-8,000 פעילים[4] המאורגנים בשלוש מסגרות חטיבתיות, שתיים מוצבות בעיראק ואחת בסוריה ופועלת לצד כוחות משטר אסד. לוחמי המיליציה בעיראק פרוסים בעיקר במרחב השיעי של דרום עיראק ובמחוזות בגדאד, צלאח אלדין, דיאלא ונינוא. לוחמי המיליציה בסוריה פרוסים בעיקר במחוז דיר אלזור ובמחוז אלרקה, שם הקימו עמדות, מפקדות, מחנות אימונים ולשכות גיוס לגיוס תושבים סורים לשורותיה.
  • אמצעי הלחימה שברשות המיליציה מגוונים וכוללים טילים (כולל טילים בליסטיים), רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים מסוגים שונים. למיליציה גם יכולת יצור אמצעי לחימה בעיראק ובסוריה, במיוחד רקטות. המיליציה הפכה לגורם חשוב במערך הכוחות של איראן באזור ומהווה איום על ישראל, ארה”ב ואינטרסים מערביים במרחב.
  • ביחס לישראל יצוין, כי המיליציה הינה חלק מ”ציר ההתנגדות” בהובלת איראן, והיא שמה לה למטרה לפעול ל”שחרור” הגולן ולחיסולה של מדינת ישראל. המיליציה מנהלת שיח אנטי-ישראלי מובהק והמזכ”ל שלה, אלכעבי, הקשור לאיראן, מרבה לפרסם הצהרות אודות נכונות לוחמי המיליציה להשתתף בלחימה נגד ישראל, הן לצד חזבאללה מלבנון והן בזירה הפלסטינית. תנועת האצילים אף פרסמה סרטון המאיים בשיגור רקטות לעבר ישראל מלבנון ומסוריה ושיגור טילים מעיראק.
רקע והתפתחות המיליציה
  • תנועת האצילים (חרכת אלנג’באא’), הנקראת גם תנועת חזבאללה – האצילים (חרכת חזבאללה- אלנג’באא’) או בשמה המלא: ההתנגדות האסלאמית תנועת חזבאללה האצילים (אלמקאומה אלאסלאמיה חרכת חזבאללה אלנג’באא’) הינה מיליציה עיראקית שיעית פרו-איראנית, שהוקמה בשנת 2013 על ידי השיח’ אכרם עבאס אלכעבי (Akram ‘Abbas al-Kabi), המשמש כמזכ”ל המיליציה, וכוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים. אלכעבי קשור בטבורו לאיראן לפחות משנת 2003, מאז פעילותו נגד הכוחות האמריקאים בעיראק. גם כיום, אלכעבי הינו מתנגד חריף לנוכחות האמריקאית בעיראק.
  • אלכעבי, נולד בשנת 1977 בעיר אלעמארה, עיר שיעית בדרום עיראק, ולמד לימודי דת בעיר הקדושה לשיעים, נג’ף, שם היה תלמידו של איאתאללה מחמד מחמד צאדק אלצדר (שהיה ידוע כמתנגד שלטון צדאם חסין והוצא על-ידו להורג בשנת 1999). הוא שימש כאמאם במסגד בעיר מסיב (כשלושים ק”מ מצפון-מזרח לכרבלא). בשנת 2003 הוא הצטרף לצבא המהדי (ג’יש אלמהדי) של המנהיג השיעי מקתדא אלצדר, מיליציה פרו-איראנית (לפחות בשנותיה הראשונות), שביצעה פיגועים נגד הכוחות האמריקאים בעיראק והיה מעורב (לפחות בשנים 2007-200) ברצח אזרחים סונים במסגרת המאבק העדתי השיעי-סוני במדינה. אלכעבי הגיע לדרגות פיקוד בכירות במיליציה ועבר הכשרות צבאיות ואסטרטגיות בחסות איראן. הוא פרש מצבא המהדי ב-2008, בעקבות הכרזת מקתדא אלצדר כי יפסיק את הלחימה באמריקנים, והיה בין מקימי המיליציה הפרו-איראנית חבורות אנשי האמת (עצאא’ב אהל אלחק). אלכעבי היה אחראי על המערך הצבאי של המיליציה ואף שימש כמזכ”ל בין השנים 2010-2008, כשהמזכ”ל הקבוע של המיליציה, קיס אלח’זעלי, היה עצור על-ידי הכוחות האמריקאים.
מזכ"ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי (נבצ', 11 בינואר 2020)
מזכ”ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי (נבצ’, 11 בינואר 2020)
  • בשנת 2013, עם הקמת תנועת האצילים, צרף אלכעבי למיליציה לוחמים ממיליציית עצאא’ב אהל אלחק הנאמנים לו. במסגרת כפיפותו למשמרות המהפכה האיראניים, הוא נטל חלק בסיוע האיראני למשטר הסורי של בשאר אלאסד במהלך מלחמת האזרחים במדינה, ואף פעל חלק מהזמן מסוריה, כדי לפקח על פעילותה. בשנת 2014 השתלבה תנועת האצילים בגיוס העממי, שהוקם במטרה לקחת חלק בלחימה נגד דאעש, לצד צבא עיראק. בפועל המשיכה המיליציה להוות גם זרוע לקידום האינטרסים של איראן בעיראק (ויקיפדיה; אלח’נאדק, 5 במרץ 2021).
 אלכעבי לצד קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (אלמרג'ע, 13 באוגוסט 2019).     אלכעבי לצד מפקד כוח קדס הנוכחי, אסמאעיל קאא'ני (אלכות'ר, 6 באוקטובר 2021)
מימין: אלכעבי לצד קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס לשעבר (אלמרג’ע, 13 באוגוסט 2019). משמאל: אלכעבי לצד מפקד כוח קדס הנוכחי, אסמאעיל קאא’ני (אלכות’ר, 6 באוקטובר 2021)
  • ב-5 במרץ 2019 הוגדרו תנועת האצילים והמזכ”ל שלה על-ידי מחלקת המדינה של ארה”ב כישות טרור בינלאומית (“Specially Designated Global Terrorist – SDGTs”) (מחלקת המדינה של ארה”ב, 5 במרץ 2019).[5] מחלקת האוצר של ארה”ב הטילה סנקציות האוסרות על קיום עסקות עם המיליציה והעומד בראשה והקפאת כל רכוש שברשותם (מחלקת האוצר של ארה”ב, 15 במרץ 2023).[6]
תנועת האצילים והמזכ"ל שלה, אכרם אלכעבי, כפי שמופיעים ברשימת ישויות הטרור הבינלאומיות של מחלקת המדינה האמריקאית (מחלקת המדינה של ארה"ב, 5 במרץ 2019)
תנועת האצילים והמזכ”ל שלה, אכרם אלכעבי, כפי שמופיעים ברשימת ישויות הטרור הבינלאומיות של מחלקת המדינה האמריקאית (מחלקת המדינה של ארה”ב, 5 במרץ 2019) [7]
  • מאז האיצה המיליציה את התחמשותה, בחסות איראן, באמצעים מתקדמים תוך כדי שהיא ממשיכה לקרוא לסילוק הנוכחות האמריקאית מעיראק, זאת לצד המשך קריאות לחיסול מדינת ישראל.
ארגון, מבנה ופריסה
מבנה וארגון
  • מעט מאד ידוע על מבנה הארגון היות ואנשיו שומרים על חשאיות ומידור. אולם, ידוע שמדובר בארגון הירארכי. בראש המיליציה עומד מזכ”ל, השיח’ אכרם אלכעבי. מתחתיו פועלת המועצה המבצעת (אלמג’לס אלתנפיד’י), שהינה הזרוע המבצעת של המיליציה (אלמיאדין, 6 באוגוסט 2022; מהר ניוז, 7 בנובמבר 2022). שתי הזרועות הנוספות הינן הלשכה הצבאית (אלמכתב אלעסכרי), האחראית על ההיבטים הצבאיים של פעילות המיליציה ומפעילה משרדים במחוזות שונים בעיראק, והמועצה המדינית (אלמג’לס אלסיאסי, שנקראה עד 2018 הלשכה המדינית, אלמכתב אלסיאסי), האחראית על ההיבטים הפוליטיים של הפעילות. לתנועת האצילים ערוץ הלווין, אלנג’באא’ טי וי (Al-Nujaba TV)[8] ומוסד השהידים (מא’ססת אלשהדאא’) האחראי על הסיוע למשפחות החללים והפצועים של תנועת האצילים IFMAT, 27 באוגוסט 2019; ערוץ היוטיוב הלשכה הצבאית של תנועת האצילים בבצרה, 21 במאי 2017; חשבון הטוויטר של תנועת האצילים, 8 באפריל 2023). דמות בולטת בארגון הוא המהנדס נצר אלשמרי, המשמש כסגן מזכ”ל המיליציה וכיו”ר המועצה המבצעת של הארגון (מהר ניוז, 7 בנובמבר 2022).
 עץ מבנה של תנועת האצילים (IFMAT, 27 באוגוסט 2019; 
 חשבון הטוויטר של תנועת האצילים, 8 באפריל 2023)
עץ מבנה של תנועת האצילים (IFMAT, 27 באוגוסט 2019;
חשבון הטוויטר של תנועת האצילים, 8 באפריל 2023)
המהנדס נצר אלשמרי, יו"ר המועצה המבצעת ועוזר מזכ"ל 
 (מהר ניוז, 7 בנובמבר 2022)
המהנדס נצר אלשמרי, יו”ר המועצה המבצעת ועוזר מזכ”ל
(מהר ניוז, 7 בנובמבר 2022)
  • הזרוע הצבאית של תנועת האצילים מונה שלוש מסגרות חטיבתיות, שתיים פועלות בעיראק, חטיבת אלחמד וחטיבת אלאמאם אלחסן, וחטיבת עמאר בן יאסר[9] הפועלת לצד המשטר הסורי בסוריה לדיכוי מלחמת האזרחים במדינה, שעל הקמתה הוכרז במאי 2013, בעת שהחלה מערכת אלקציר, בקרבת גבול סוריה-לבנון. בנובמבר 2013 דווח על ריכוז כוחות של החטיבה בקרבת העיר חלב, בצפון סוריה (אלבואבה, 11 בדצמבר 2013).

לוחמי מיליציית תנועת האצילים (אלמרג’ע, 13 באוגוסט 2019)
  • לתנועת האצילים משרד מדיה ויחסי ציבור (מכתב אלאעלאם ואלעלאקאת) הממוקם באיראן (אלעאלם האיראני, 7 באוגוסט 2021).
  • כמו כן קיימת לשכה הפועלת ברצועת עזה (מכתב חרכת אלנג’באא’ פי פלסטין. ככל הנראה מדובר במסגרת מצומצמת מאד, הפועלת לצד ארגוני “התנגדות” נוספים ובראשם חמאס (אלמנאר, 11 בספטמבר 2021).
  • לתנועה גם לשכה בלבנון שבראשה עומד עלאא’ חסן, אודותיו אין ברשותנו פרטים (Baheth Center for Palestinian and Strategic Studies , 26 ביולי 2022).
מערך הסברה
  • לתנועת האצילים מערך הסברה נרחב הכולל ערוץ לווייני, אתרי אינטרנט, תחנת רדיו וחשבונות פעילים ברשתות החברתיות:
    • ערוץ לווין: נואה אלחקיקה (זרעי האמת), פעיל מאז 2013 וכולל גם אתר אינטרנט וערוץ יוטיוב בו מועלים סרטונים תחת השם נואה אלחקיקה.[10] . הערוץ פועל מבגדאד וכתביו פרושים במרבית מחוזות עיראק. לערוץ גם משרד ואולפן בטהרן. מנכ”ל הערוץ הוא אמיר אלקרישי. ערוץ הלוויין חבר באיגוד הטלוויזיה והרדיו העיראקי (Iraqi Radio and Television Union) ובאיגוד הטלוויזיה והרדיו האסלאמי (Islamic Radio and Television Union – IRTVU) השייך לאיראן, ואשר מהווה זרוע התעמולה הראשית של כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים. האיגוד תומך, ובמקרים רבים יוצר את התכנים המשודרים בערוצים ובאמצעי התקשורת האחרים? המופעלים על-ידי ארגוני הפרוקסי של איראן. בערוץ משודרות, בין השאר, תוכניות פוליטיקה, תרבות ודת, המקדמות את “ציר ההתנגדות”. במרץ 2019 הכריזה מחלקת המדינה של ארה”ב על ערוץ לוויין זה כישות טרור בינלאומית (מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, 2 במרץ 2021, 22 ביולי 2021).[11]
מימין: לוגו ערוץ הלווין של תנועת האצילים. משמאל: אכרם אלכעבי בראיון בערוץ (ערוץ היוטיוב של ערוץ נואה אלחקיקה, 28 בנובמבר 2022)
מימין: לוגו ערוץ הלווין של תנועת האצילים. משמאל: אכרם אלכעבי בראיון בערוץ
(ערוץ היוטיוב של ערוץ נואה אלחקיקה, 28 בנובמבר 2022)[12]
    • אתר אינטרנט בערבית: תנועת האצילים מפעילה אתר אינטרנט הכולל בין השאר, מידע אודות פעילות המיליציה, הצהרות המזכ”ל, אכרם אלכעבי, ובכירים במיליציה והודעות מטעם הארגון ומידע על חלליו.[13]
אתר האינטרנט של תנועת האצילים (23 בפברואר 2023)
אתר האינטרנט של תנועת האצילים (23 בפברואר 2023)
    • אתר אינטרנט בעברית: תנועת האצילים השיקה ב-18 בינואר 2021 אתר רשמי בעברית.[14] בהודעת התנועה צוין כי מטרת האתר הינה להילחם ב”אויב הציוני” על-ידי פנייה לציבור שלו (אתר אלנג’באא’, 18 בינואר 2021).[15]
עמוד הבית של אתר האינטרנט בשפה העברית (alnujaba.info, 2 במרץ 2021)
עמוד הבית של אתר האינטרנט בשפה העברית (alnujaba.info, 2 במרץ 2021)
    • תחנת רדיו: שמה של התחנה, ראדיו אלנג’באא’ (רדיו האצילים), וניתן להאזין לה באמצעות האינטרנט[16] (מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, 22 ביולי 2021).
    • חשבון הטוויטר של מזכ”ל תנועת האצילים: חשבון הטוויטר של המזכ”ל אכרם אלכעבי פעיל למדי וכולל הצהרות וציוצים העוסקים באסטרטגיה של הארגון, תמיכה בארגוני טרור הפועלים בלבנון ובסוריה (חזבאללה), בתימן (החות’ים) וכן ברצועת עזה וביהודה ושומרון (חמאס והג’האד האסלאמי). אלכעבי מרבה לבקר את הנוכחות האמריקאית בעיראק וקורא לסילוקם של כל חיילי צבא ארה”ב שנותרו במדינה כיועצים כמו גם סגל השגרירות האמריקנית בבגדאד. ב-11 בדצמבר 2022, יום למחרת יום השנה החמישי ל”ניצחון עיראק על דאעש” פורסם כרוז, בו הודיעה תנועת האצילים: “אנו מחדשים את עמדתנו המסרבת לכיבוש [האמריקאי בעיראק] ואנו רואים כי הדרך היחידה והיעילה ביותר לטפל בו, היא האופציה הצבאית וכי אין פתרון אחר זולתו” (חשבון הטוויטר של אכרם אלכעבי, 11 בדצמבר 2022).
חשבון הטוויטר של מזכ"ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי (חשבון הטוויטר Akram_Alkabee, 12 בדצמבר 2022)
חשבון הטוויטר של מזכ”ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי
(חשבון הטוויטר Akram_Alkabee, 12 בדצמבר 2022)
    • ערוצי טלגרם: על-פי מכון מחקר אמריקאי, קיימות הוכחות לכך שתנועת האצילים שולטת בערוצי הטלגרם “צוות אחיי הג’האד האלקטרוני” (פריק א’ח’וה ג’האד אלאלכתרוני/ Jehad Brothers Team), המונה כ-10,000 מנויים וערוץ “ن ج” (נ ג’) (מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, 27 באפריל 2021).
תנועת הנוער של המיליציה
  • לתנועת האצילים תנועת נוער הנקראת איגוד נוער הצופים של האצילים (ג’מעית אלפתיה אלנג’באא’ אלכשפיה), בדומה לתנועת צופי האמאם אלמהדי של חזבאללה בלבנון. תנועת הנוער נועדה לגייס צעירים ולהכשיר אותם כדור הבא של לוחמים תוך חיזוק אמונתם באידאולוגיה של הארגון. כך, למשל, ערכה תנועת הנוער טקס ב-9 במרץ 2023 שבמהלכה תועדו נערים דורכים על דגלי ישראל וארצות-הברית וקוראים “דרוך על אמריקה, דרוך על ישראל” (דף הפייסבוק של המיליציה, 9 במרץ 2023). באירוע נוסף, קיימה תנועת הנוער טקס הנצחה לקאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, אבו מהדי אלמהנדס, סגן מפקד הגיוס העממי בעיראק (דף הפייסבוק של המיליציה, 7 בינואר 2023). השניים נהרגו בסיכול ממוקד שבוצע על ידי ארה”ב ב-3 בינואר 2020.
 נערים בתנועת הנוער דורכים על דגלי ישראל וארצות-הברית (דף הפייסבוק של המיליציה, 9 במרץ 2023).     נערי תנועת הנוער במהלך טקס לזכרם של קאסם סלימאני ואבו עלי אלמהנדס (דף הפייסבוק של המיליציה, 7 בינואר 2023)
מימין: נערים בתנועת הנוער דורכים על דגלי ישראל וארצות-הברית (דף הפייסבוק של המיליציה, 9 במרץ 2023).
משמאל: נערי תנועת הנוער במהלך טקס לזכרם של קאסם סלימאני ואבו עלי אלמהנדס (דף הפייסבוק של המיליציה, 7 בינואר 2023)
  • מוסד השהידים (מא’ססת אלשהדאא’): האחראי על הסיוע למשפחות חללי תנועת האצילים והפצועים. ממשרדי המוסד ממוקמים במחוזות שונים ברחבי עיראק ואנשיו עורכים ביקורי בית אצל משפחות החללים ופצועי הארגון וכן בבתי הספר בהם לומדים ילדי החללים. ב-22 בינואר 2022 הוענקה דירה למשפחתו של אחד מחללי הארגון, מחמד חסין, במחוז דיאלא, בנוכחות מזכ”ל הארגון, אכרם אלכעבי. בסרטון אחר, שפורסם ב-11 בנובמבר 2021 נראה יאסין אלקרה ע’ולי, אחראי מוסד השהידים במחוז ואסט, עורך ביקור אצל פצוע של הארגון וכן בבית ספר (ערוץ היוטיוב Nawat News, 11 בנובמבר 2021; 22 בינואר 2022; 23 ביולי 2022).
 אלכעבי בביקור בדירה החדשה, שקיבלה משפחתו של חלל הארגון, מחמד חסין (ערוץ היוטיוב Nawat News, 22 בינואר 2022).     יאסין אלקרה ע'ולי, אחראי מוסד השהידים של תנועת האצילים במחוז ואסט (ערוץ היוטיוב Nawat News, 11 בנובמבר 2021)
מימין: אלכעבי בביקור בדירה החדשה, שקיבלה משפחתו של חלל הארגון, מחמד חסין (ערוץ היוטיוב Nawat News, 22 בינואר 2022).
משמאל: יאסין אלקרה ע’ולי, אחראי מוסד השהידים של תנועת האצילים במחוז ואסט (ערוץ היוטיוב Nawat News, 11 בנובמבר 2021)
זירת הפנים
  • המיליציה טוענת שאינה נוטלת חלק בפוליטיקה הפנימית בעיראק. עלי אלאסדי, ראש הלשכה המדינית של תנועת האצילים, ציין בראיון שהעניק בחודש אפריל 2022, כי תנועת האצילים לא לקחה חלק בבחירות (אלסומריה, 28 באפריל 2022). עם זאת, היא מקבלת תמיכה מקואליציית אלפתח (אאתלאף/תחאלף אלפתח, נקראת גם כתלת אלפתח –גוש אלפתח), הזרוע הפוליטית של הגיוס העממי, שרוב חבריה הם פרו-איראנים. ראשיה, ובמיוחד העומד בראשה, מביעים לעיתים דעתם על אופיו של המשטר הראוי בעיניהם בעיראק או משמיעים הצהרות המגנות ומאיימות על ישראל וארצות-הברית, מה שמהווה בהחלט הצהרות פוליטיות.
פריסת הכוחות ואמצעי לחימה
פריסת כוחות המיליציה בעיראק
  • לוחמי תנועת האצילים פרוסים במחוזות צלאח אלדין, נינוא, בגדאד, נג’ף, כרבלא ודיאלא. הם מאיישים בעיקר עמדות ונקודות ביקורת ובידוק ומשתתפים בלחימה נגד דאעש. המיליציה מפעילה במחוז דיאלא לפחות מחנה אימונים אחד (אתר תנועת האצילים, 11 ביולי 2022; חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 21 ביוני 2022).
אזורי הפריסה של  לוחמי תנועת האצילים בעיראק - מסומנים בירוק (Google Maps ומקורות באינטרנט)
אזורי הפריסה של לוחמי תנועת האצילים בעיראק – מסומנים בירוק (Google Maps ומקורות באינטרנט)
אמצעי לחימה
  • המיליציה עושה שימוש באמצעי לחימה מגוונים, הכוללים: כלי טיס בלתי מאוישים, טילי קרקע-קרקע, טילים בליסטיים, טילים נגד טנקים ורקטות. ייתכן שברשות אנשי המיליציה גם טילים נגד מטוסים, אך לא אותרו על-ידינו כאלה. על רקע הקריאות מצד גורמים פוליטיים בעיראק לפרק את הגיוס העממי מנשקו, בטענה שצבא עיראק מסוגל לשמור על ביטחון המדינה לבדו לאחר תבוסת דאעש, הביע אלכעבי סרוב מוחלט לפרק את המיליציה מנשקה. לטענתו, “נשק ההתנגדות לא יימסר לאף אחד, פרט לבעליו, שהוא האימאם ה-12 [האימאם הנעלם, שעל-פי המסורת השיעית התרי-עשרית יופיע כמהדי באחרית הימים] (ערוץ נואה ניוז, 28 בנובמבר 2022). מצב זה מותיר את המיליציות הפרו-איראניות כגורם המערער את יציבותה ואת לכידותה של עיראק, שכן מיליציות אלה נאמנות בראש ובראשונה לאיראן ולא לממשלת עיראק.
  • כלי טיס בלתי מאוישים: ברשות תנועת האצילים כלי טיס מתוצרת איראן שנועדו למטרות תצפית, איסוף מודיעין ותקיפה. כלי טיס אלו הופעלו נגד דאעש בחלק מאזורי הפעילות של תנועת האצילים בעיראק. כלי הטיס שברשות המיליציה הם מסוג אבאביל 3 ויאסר.
    • אבאביל 3: נחשב לבעל יכולות גבוהות יחסית והוא מסוגל לשאת טילים מונחים ואמצעים לראיית לילה היכולים להעביר תמונות לתחנות קרקע. טווח פעולה שלו הוא כ-250 ק”מ, מהירות מקסימלית של כ-200 קמ”ש וגובה שיוט של כחמישה ק”מ (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 ביולי 2022; פארס, 11 באוגוסט 2019).
כלי טיס בלתי מאויש מסוג  "אבאביל 3" (ויקיפדיה)
כלי טיס בלתי מאויש מסוג “אבאביל 3” (ויקיפדיה)

יאסר: נועד לאיסוף מודיעין חזותי ונחשב לחדיש ביותר מסוגו בצבא איראן. כלי הטיס הינו גרסה איראנית לכלי טיס בלתי מאויש מתוצרת ארה”ב Scan Eagle, שמשמרות המהפכה האיראניים החרימו ב-5 בדצמבר 2012 לאחר שחדר למרחב האווירי האיראני מעל המפרץ הפרסי. זהו כלי טיס קל בעל מוטת כנפיים באורך של כשלושה מטרים ותקרת שיוט בגובה 4.5 ק”מ במהירות של עד 200 קמ”ש למשך שמונה שעות. בחזית כלי הטיס מותקנים מכשירים המאפשרים קשר עם תחנת הקרקע וכן מצלמות לראיית לילה. כלי הטיס משוגר באמצעות משגר קרקעי או מכלי שיט (מנתדא אלתחאלוף לעלום אלדפאע / Alliance Defense Science Forum, 15 במאי 2019). ביוני 2015 פורסמו תמונות בהן נראה כלי טיס בלתי מאויש תצפית איראני מדגם יאסר שבחלק העליון של הכנף מדבקה של תנועת האצילים. זאת, במסגרת הכנתו למשימת איתור מוקדי טרור של דאעש (חשבון הטוויטר عراقي #موسوي@al_moshashae, 11 ביוני 2015).

כלי טיס תצפית איראני מדגם יאסר (תמונה מאתר תסנים, כפי שפורסמה על-ידי Alliance Defense Science Forum, 15 במאי 2019)      כלי טיס תצפית איראני מדגם יאסר (תמונה מאתר תסנים, כפי שפורסמה על-ידי Alliance Defense Science Forum, 15 במאי 2019)
כלי טיס תצפית איראני מדגם יאסר (תמונה מאתר תסנים, כפי שפורסמה על-ידי Alliance Defense Science Forum, 15 במאי 2019)
כלי טיס  תצפית איראני מדגם יאסר עליו  סמלי תנועת האצילים (חשבון הטוויטר عراقي #موسوي@al_moshashae, 11 ביוני 2015)      כלי טיס  תצפית איראני מדגם יאסר עליו  סמלי תנועת האצילים (חשבון הטוויטר عراقي #موسوي@al_moshashae, 11 ביוני 2015)
כלי טיס תצפית איראני מדגם יאסר עליו סמלי תנועת האצילים (חשבון הטוויטר عراقي #موسوي@al_moshashae, 11 ביוני 2015)
  • טילי קרקע-קרקע, טילים בליסטיים ורקטות: סביר להניח שכל סוגי הטילים שבשימוש המיליציה הם מתוצרת איראן.
    • ב-29 באפריל 2022 התנהלה צעדת “יום ירושלים הבינלאומי” בטהראן ובשוליה התקיימה תערוכת אמצעי לחימה בה הוצגו טילים, טילי שיוט ורקטות, כולל הטיל הבליסטי החדש ג’מאל 69 של תנועת האצילים (פארס, 29 באפריל 2022). טיל בליסטי זה, מונע באמצעות דלק מוצק, הוא בעל טווח של 700 ק”מ ונושא ראש נפץ במשקל 450 ק”ג. הטיל נקרא ג’מאל על שמו של אבו מהדי אלמהנדס, סגן מפקד הגיוס העממי (נהרג בינואר 2020) המספר 69 נגזר מהערך בגימטרייה של השם זינב, נכדתו של הנביא מחמד (ערב ג’ורנאל, 28 באוגוסט 2022).
הטיל הבליסטי ג'מאל 69 (ערוץ היוטיוב אללה 313 מחבה, 10 במאי 2022)
הטיל הבליסטי ג’מאל 69 (ערוץ היוטיוב אללה 313 מחבה, 10 במאי 2022)
    • באזכור נוסף לשימוש בטילי קרקע-קרקע ורקטות על ידי תנועת האצילים, צוין כי לוחמי התנועה ערכו ניסוי ב-25 במאי 2022, במהלכו שיגרו חמישה טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח ושמונה רקטות קצרות טווח מייצור עצמי, ממדבר אלרצאפה, כארבעים ק”מ מדרום מערב לאלרקה, לעבר מדבר אלמכמאן, כתשעים ק”מ מצפון מזרח לאלרקה. מטרת הניסוי הייתה לאמן קבוצות לוחמים בשיגור טילים ורקטות לפני שנשלחו לחזית במרחב הכפרי של חלב (אלח’אבור, 25 במאי 2022).
    • ברשות המיליציה גם רקטות קצרות טווח בקוטר 107 מ”מ, המשוגרות ממשגרים רב-קניים (12 קנים), הנישאים על-גבי כלי רכב שטח של הארגון (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים, 11 ביוני 2022). ככל הנראה, מדובר ברקטות תוצרת איראן או מייצור עצמי בהכוונה איראנית.
רקטת 107 מ"מ משוגרת ממשגר רב-קני, הנישא על-גבי כלי רכב שטח 
(חשבון הטוויטר של תנועת האצילים, 11 ביוני 2022)
רקטת 107 מ”מ משוגרת ממשגר רב-קני, הנישא על-גבי כלי רכב שטח
(חשבון הטוויטר של תנועת האצילים, 11 ביוני 2022)
  • טילים נגד טנקים ורקטות מסוג אר.פי.ג’י: שני האמצעים משמשים את תנועת האצילים בלחימה קרקעית.
    • טילי נ”ט מדגם קורנט, מתוצרת רוסיה (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022).
שיגור טיל נ"ט (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022)
שיגור טיל נ”ט (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022)
    • רקטות מסוג אר.פי.ג’י:מטולים ורקטות אר.פי.ג’י., ככל הנראה מתוצרת איראן (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022).
לוחם תנועת האצילים נושא מטול חמוש ברקטה
 (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022)
לוחם תנועת האצילים נושא מטול חמוש ברקטה
(חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022)
  • רובי צלפים: למיליציה יחידת צלפים המשתמשת ברובי צלפים, ככל הנראה מתוצרת איראן בקטרים שונים (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 17 ביוני 2022).
 צלף נושא רובה צלפים ובסמוך אליו רובה צלפים בעל קוטר גדול (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 17 ביוני 2022).     צלף מכוון רובה צלפים ולצדו תצפיתן (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 17 ביוני 2022)
מימין: צלף נושא רובה צלפים ובסמוך אליו רובה צלפים בעל קוטר גדול (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 17 ביוני 2022).
משמאל: צלף מכוון רובה צלפים ולצדו תצפיתן (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 17 ביוני 2022)
  • רובה 16-M תוצרת ארה”ב: ברשות חלק קטן מאוד מלוחמי תנועת האצילים רובי M-16, מתוצרת ארה”ב. נראה שהרובים הגיעו לידי אנשי המיליציה דרך צבא עיראק (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022). ייתכן שציוד נוסף של צבא ארצות-הברית הגיע לידי אנשי המיליציה מצבא עיראק.
לוחם בתנועת האצילים יורה ב- M-16 (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022)
לוחם בתנועת האצילים יורה ב- M-16 (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 24 ביוני 2022)
  • רקטות כבדות: תנועת האצילים עושה שימוש ברקטות כבדות, ככל הנראה מייצור עצמי, המשוגרות ממשגר דו-קני, הנישא על-גבי כלי רכב שטח (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 7 במרץ 2023).
שיגור רקטה ממשגר דו-קני, הנישא על-גבי כלי רכב שטח של תנועת האצילים בסוריה או בעיראק (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 7 במרץ 2023)
שיגור רקטה ממשגר דו-קני, הנישא על-גבי כלי רכב שטח של תנועת האצילים בסוריה או בעיראק (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 7 במרץ 2023)
  • תותחים: תנועת האצילים עושה שימוש בתותחים נגררים תוצרת רוסיה או מזרח אירופה בסוריה ו/או בעיראק (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 7 במרץ 2023).
פעיל נערך לביצוע ירי ארטילרי באמצעות תותח שדה בקוטר 152 מ"מ בסוריה או בעיראק (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 7 במרץ 2023)
פעיל נערך לביצוע ירי ארטילרי באמצעות תותח שדה בקוטר 152 מ”מ בסוריה או בעיראק (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 7 במרץ 2023)
היחסים עם משמרות המהפכה וחזבאללה הלבנוני
  • קיים דמיון רב בין סמל תנועת האצילים לסמל כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים ולסמל חזבאללה בלבנון. בשלושת הסמלים מופיעים אותם המוטיבים: במרכז הסמל מופיעה יד המחזיקה רובה סער ומעל לרובה פסוק קוראן. בסמל משמרות המהפכה נכתב הפסוק: “הכינו נגדם את כל הכוח שביכולתכם לגייס” (סורת אלאנפאל, פסוק 60). בסמל תנועת האצילים נכתב: “הילחמו מלחמת קודש [נגד הכופרים] למען אללה, כראוי לו, [שכן] הוא [זה אשר] בחר בכם” (סורת אלחג’, פסוק 78). בסמל חזבאללה הלבנוני נכתב: “ורק [הנמנים עם] עדת אללה הם המנצחים” (סורת אלמאא’דה, פסוק 56). כמו-כן, בשלושת הסמלים מופיע כדור הארץ המסמל את החתירה להגמוניה עולמית.
מימין לשמאל: סמל כוח קדס, סמל חזבאללה וסמל תנועת האצילים (סוכנות אירנא, 7 בנובמבר 2017)
מימין לשמאל: סמל כוח קדס, סמל חזבאללה וסמל תנועת האצילים (סוכנות אירנא, 7 בנובמבר 2017)
  • ב-4 בנובמבר 2015 ציין אלכעבי בראיון לערוץ העיראקי, אלסומריה, כי הוא יציית לכל הוראה של “המנהיג העליון של איראן”, עלי ח’אמנאא’י, ובכלל זה הוראה להפיל את ממשלת עיראק או להשתתף בכל מלחמה מחוץ לעיראק. בהודעה נוספת מטעם המיליציה שפורסמה באפריל 2018, צוין כי היא מקבלת הוראות מקאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, ומראש ממשלת עיראק, וכי היא מחויבת לאידיאולוגיה של של המהפכה האסלאמית על-פי בית מדרשו של איאתאללה ח’מיני, מחולל המהפכה האסלאמית באיראן (שבכת אח’באר אלעראק, 1 באפריל 2018). ב-27 ביוני 2022, יום השנה למותו של איאתאללה ח’מיני, מחולל המהפכה האסלאמית באיראן, ציין אלכעבי כי ח’מיני “היה אישיות עצומה, ששינה את פני האומה [האסלאמית], הפך את מאזני הכוחות בה וביסס את [התנאים ל]הופעה המקודשת של האימאם שלנו, מחמד בן אלחסן [כמהדי, קרי: כמשיח]”. הוא הוסיף כי ח’מיני הקדיש את חייו כדי לקדם את האמת [קרי: האסלאם] ולהסרת העושק מהעשוקים ( iranalyoum.com, 27 ביוני 2022).
  • יחסי המיליציה עם חזבאללה הלבנוני הדוקים, והם באים לידי ביטוי בשם המיליציה חזבאללה אלנג’באא'”[אנשי] מפלגתו של אללה האצילים” (IFMAT, 30 בנובמבר 2018). המונח חזבאללה אלנג’באא’ טבוע עמוק בהיסטוריה השיעית. הוא נלקח מתוך דברים שנשאה זינב בת עלי, בתם של הח’ליף הסוני הרביעי והאימאם השיעי הראשון, עלי בן אבו טאלב, ושל פאטמה, בתו האהובה של נביא האסלאם מחמד.[17] הדברים נישאו בפני יזיד בן מעאויה, הח’ליף האומיי, המתחרה לבית עלי, לאחר שזינב ושאר השבויים תומכי בית עלי שהשתתפו בקרב כרבלא (שנערך בשנת 680 לספירה ושבו נהרגו רבים מצאצאי עלי בן אבו טאלב) הובלו לדמשק. זינב הטיחה ביזיד האשמות על יחסו כלפי צאצאי הנביא מחמד. במהלך נאומה היא ציינה את המונח “חזבאללה אלנג’באא'” באומרה: “האין זה מתמיה ביותר להרוג את [אנשי] מפלגתו של אללה האצילים [במקור: חזבאללה אלנג’באא’] באמצעות [אנשי] מפלגתו של השטן [ברומזה ללוחמי מחנה יזיד] ?!” (אלמעראף אלאסלאמיה, 7 בדצמבר 2011). יש לציין כי תנועת האצילים הזדרזה עם הקמתה לשגר כוחות לסוריה להגנה על הקבר של אלסידה זינב, שבאזור דמשק. כשבהמשך הורחבה פעולתם להגנה על המשטר הסורי במסגרת “ציר ההתנגדות” בהכוונת איראן
  • היחסים ההדוקים של המיליציה עם חזבאללה הלבנוני באים לידי ביטוי גם בהצהרות מזכ”ל המיליציה. כך למשל, במהלך ביקורו של מזכ”ל המיליציה, בפרבר הדרומי של בירות, מעוז חזבאללה בלבנון, ב-13 בפברואר 2018, הוא ציין כי ארגונו מחויב להתייצב לצד חזבאללה נגד כל התקפה מצד ישראל. לדבריו, “אנחנו, ההתנגדות [האסלאמית] בעיראק, נתייצב לצד חזבאללה נגד כל התקפה מצד ישראל ומול כל מהלך ישראלי נגד חזבאללה. אנחנו נפעל כחזית אחת עם חזבאללה [בלבנון] כפי שפעלנו בחזית אחת יחד עמו בעיראק ובסוריה, וכמו שנלחמנו נגד הארגונים התכפירים [דאעש וארגונים ג’האדיסטים אחרים]” (אתר תנועת אלנג’באא’, 14 בפברואר 2018).[18]
אלכעבי בפגישה עם נצראללה (נאס, 13 באוגוסט 2019)
אלכעבי בפגישה עם נצראללה (נאס, 13 באוגוסט 2019)
פעילות בסוריה
  • תנועת האצילים הייתה אחת המיליציות השיעיות-עיראקיות הראשונות, אשר לוחמיה נשלחו לסוריה ככל הנראה בעקבות בהחלטה איראנית. זמן קצר לאחר הקמתה בשנת 2013 הודיעה תנועת האצילים, כי כוח שלה נמצא בסוריה וכי הוא נועד לסייע למשטר בשאר אלאסד.[19] הכוחות הראשונים של תנועת האצילים נשלחו להגן על קבר אלסידה זינב שמדרום לדמשק, אך בהמשך שוגרו כוחות לזירות לחימה נוספות בסוריה. כך, למשל, דווח כי תנועת האצילים שלחה באפריל 2022 תגבורות, שכללו לוחמים וציוד צבאי, לאזור חלב. זאת, במקביל לשליחת תגבורות לאדלב (אלח’אבור, 25 במאי 2022). למיליציה מחנה אימונים באזור העיר מעדאן (כשישים ק”מ מדרום-מזרח לאלרקה), בשטח שבשליטת צבא סוריה. מטרה מחנה אימונים היא הינה עריכת קורסים צבאיים והנחלת האידאולוגיה של תנועת האצילים למגויסים החדשים (אלח’אבור, 9 באפריל 2021). לוחמי המיליציה בסוריה פרוסים לאורך ציר נהר הפרת, במחוזות אלרקה וחלב ובמרחב המדברי (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 23 ביולי 2022).
  • ב-2 בספטמבר 2022 נכנס כוח של תנועת האצילים, שכלל עשרות לוחמים ומספר כלי רכב המצוידים במקלעים בינוניים, מהעיר אלקאא’ם שבעיראק (דרך מעבר מעבר אלסככ, כחמישה ק”מ מדרום-מזרח לאלבוכמאל), לעבר המרחב הכפרי, שממערב לדיר אלזור (בלדי, 3 בספטמבר 2022). יש לציין, כי ב-25 במרץ 2022 דווח על פתיחת מעבר מסילת הרכבת בהחלטתו של חאג’ עסכר, האחראי הביטחוני והצבאי של משמרות המהפכה האיראניים באזור אלבוכמאל וכי לוחמים של מיליציות פרו איראניות (גדודי חזבאללה העיראקיים ולוחמי מיליצית פאטמיון השיעית-אפגאנית) מפקחים על מעבר זה. צוין שמעבר גבול זה משמש להברחות של מיליציות איראניות ועיראקיות (בלדי, 25 במרץ 2022).
בעיגול אדום: האזורים שבהם פרוסים לוחמי תנועת האצילים בסוריה 
(Google Maps ומקורות באינטרנט)
בעיגול אדום: האזורים שבהם פרוסים לוחמי תנועת האצילים בסוריה
(Google Maps ומקורות באינטרנט)
קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה לשעבר, לצד לוחם תנועת האצילים 
באזור אלבוכמאל בסוריה בשנת 2017 (ענב בלדי, 17 בנובמבר 2017)
קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה לשעבר, לצד לוחם תנועת האצילים
באזור אלבוכמאל בסוריה בשנת 2017 (ענב בלדי, 17 בנובמבר 2017)
  • לצורך גיוס לוחמים לשורותיה בסוריה פתחה תנועת האצילים, לראשונה באפריל 2021, לשכת גיוס בעיירה אלסבח’ה, כ-25 ק”מ מדרום-מזרח לאלרקה, בשטח שבשליטת צבא סוריה. פורסם כי המגויסים יקבלו שכר חודשי בגובה של עד 250,000 לירות סוריות ( כמאה דולר ארה”ב). נראה שהמיליציה ניסתה לנצל את המצב הכלכלי הקשה ששרר באזור זה כדי לפתות להצטרף לשורותיה (אלח’אבור, 9 באפריל 2021). לאחריה הוקמו עוד לשכות גיוס נוספות. באוגוסט 2021 דווח כי תנועת האצילים, השתלטה על שתי דירות בעיירה מעדאן עתיק (כחמישים ק”מ מצפון-מערב לדיר אלזור), והחלה להכשירן כמטה וכלשכת גיוס. עוד דווח שהציוד הלוגיסטי להקמתם הגיע מעיראק. יהה זה המטה השביעי שהקימה התנועה במרחב הכפרי, שממערב לדיר אלזור (דף הפייסבוק אלחדת’ אלסורי, 21 באוגוסט 2021).
אמצעי לחימה ברשות הכוחות בסוריה
  • כלי טיס בלתי מאוישים: במרץ 2022 דווח כי משמרות המהפכה החלו להעביר קורסים אינטנסיביים חדשים למפקדים ולפעילים בארגון חזבאללה, בתנועת האצילים ובחטיבת פאטמיון (המורכבת מלוחמים אפגאנים-שיעים הפועלים לצד המשטר האיראני) בהפעלת כלי טיס בלתי מאוישים מתוצרת איראן. הקורסים מתקיימים במדבר אלתבני (Al-Tibni), כארבעים ק”מ מצפון-מערב לדיר אלזור (עין אלפראת, 26 במרץ 2022). מדיווח נוסף, עלה כי כוחות תנועת האצילים באזור אלמזארע במדבר אלמיאדין (כארבעים ק”מ מדרום-מזרח לדיר אלזור), ביצעו ניסויים בשיגור כלי טיס בלתי מאוישים מסוג אבאביל 3, מתוצרת איראן שהמריאו מהאזור לעבר המרחב המדברי ותקפו מטרות, ככל הנראה של דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 ביולי 2022).
  • טילי קרקע קרקע: דווח שלוחמי תנועת האצילים בסוריה קיבלו לידיהם ב-29 בינואר 2021 משלוח של 56 טילי קרקע-קרקע איראניים לטווח קצר ובינוני. הטילים הגיעו לסוריה מעיראק במסווה באמצעות משאיות אזרחיות דרך מעברי גבול לא רשמיים לאזור העיירה אלתבני שם מרוכזים לוחמי מיליציה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 בינואר 2021).
  • ייצור תחמושת: דווח כי תנועת האצילים החלה באוקטובר 2021 בהקמת מפעל לייצור פצצות מרגמה, כני שיגור לטילי קרקע-קרקע ותחמושת בקוטר מגוון. הייצור מתבצע בחוות חקלאיות של אזרחים סורים הנמצאים מחוץ למדינה, עליהן השתלטו בעבר המיליציות הפרו-איראניות, הממוקמות בפרברי העיר מעדאן, כחמישים ק”מ מדרום-מזרח לאלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 16 באוקטובר 2021).
נוכחות בלבנון
  • לא ידוע הרבה על הלשכה וההנהגה של תנועת האצילים בלבנון, אך היא מפעילה חשבון טוויטר רשמי הפעיל מאז נובמבר 2021 ומשמיעה, על רקע האירועים בהר הבית בחודש רמצ’אן, איומים בתקיפה של כלי טיס בלתי מאוישים על ישראל במסגרת “ציר ההתנגדות”. בחשבון טוויטר הועלה סרטון ובו הופנו איומים כלפי ישראל בעברית כי “אבאבילים [כלי הטיס אבאביל, ובמיוחד אבאביל 3 שבשימוש המיליציה] עיראקים בדרך [לישראל]”. בסרטון מתועדים העימותים בהר הבית, לצד הכיתוב “ירושלים הכבושה – תקיפה על המתפללים במסגד אלקבלי [קרי: מסגד אלאקצא] – נשמותינו תלויה [היה צריך להיות “תלויות”] באלקדס נפשינו כמהות לה וידינו עדיין על הנשק”.
  • בהמשך, מוצג “חדר מבצעים” של התנועה, שמפקדיו פורסים על השולחן מפות לוויין של ישראל ומסמנים יעדים, אחד מהם נמל חיפה, ולצד זאת מופיע הכיתוב “שעת האפס של מתקפת המל”טים [מגיעה]”. בסוף הסרטון הופיע הכיתוב: “זהו קול הקללה בשנות השמונות [קרי: בעשור השמיני של מדינת ישראל]” (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 13 באפריל 2023). בסרטון גם עלה הכיתוב “החטיבה לשחרור הגולן”, דבר שיכול לרמז כי חטיבה זו, שעל הקמתה הכריזה תנועת האצילים בשנת 2017, פועלת בלבנון וככל הנראה גם בסוריה.
מתוך סרטון המאיים:  "אבאבילים עיראקים בדרך [לישראל]" ו"שעת האפס של מתקפת המל"טים [מגיעה]" (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 13 באפריל 2023)    מתוך סרטון המאיים:  "אבאבילים עיראקים בדרך [לישראל]" ו"שעת האפס של מתקפת המל"טים [מגיעה]" (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 13 באפריל 2023)
מתוך סרטון המאיים: “אבאבילים עיראקים בדרך [לישראל]” ו”שעת האפס של מתקפת המל”טים [מגיעה]” (חשבון הטוויטר של תנועת האצילים – לבנון, 13 באפריל 2023)
  • בראש הלשכה בלבנון עומד עלאא’ חסן, אשר אודותיו אין ברשותנו פרטים נוספים (Baheth Center for Palestinian and Strategic Studies , 26 ביולי 2022).
עלאא' חסן, מנהל לשכת תנועת האצילים בלבנון
(Baheth Center for Palestinian and Strategic Studies , 26 ביולי 2022)
עלאא’ חסן, מנהל לשכת תנועת האצילים בלבנון
(Baheth Center for Palestinian and Strategic Studies , 26 ביולי 2022)
קשרים עם גורמי חוץ
  • ככל הנראה בעקבות ההתקרבות בין איראן לרוסיה בשנה האחרונה, על רקע המלחמה באוקראינה, נפגש אלכעבי עם איל מיכאל בוגדנוב (Mikhail Bogdanov), סגן שר החוץ של רוסיה ושליחו המיוחד של נשיא רוסיה למזרח התיכון ואפריקה. כעבי סקר בפניו נושאים ביטחוניים ומדיניים, תוך הדגשת הצורך שלא לאפשר לארה”ב להותיר כוחות בעיראק ו”לגזול את אוצרותיה”. בוגדנוב שיבח את תפקידה של תנועת האצילים בלחימה נגד דאעש בעיראק ובסוריה והדגיש את הצורך בחיזוק הקשר עם עיראק בכל הדרגים המדיניים, הכלכליים והתרבותיים (ערוץ הטלגרם Jehad Brothers Team, 26 בנובמבר 2022).
אלכעבי בפגישתו במוסקבה עם בוגדנוב (ערוץ הטלגרם
 Jehad Brothers Team, 26 בנובמבר 2022)
אלכעבי בפגישתו במוסקבה עם בוגדנוב (ערוץ הטלגרם
Jehad Brothers Team, 26 בנובמבר 2022)
איומים כלפי ישראל
  • ראשי המיליציה מרבים להשמיע איומים כלפי ישראל ולהתייחס אליה, לצד ארצות-הברית, כגורם המערער את יציבות עיראק והאזור כולו. על רקע זה, שואפת המיליציה לבודד את ישראל באזור והמזכ”ל שלה אף הדגיש כי כל גורם ערבי המנרמל את יחסיו עם ישראל (“הישות הכובשת”) דמו מותר.
  • מזכ”ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי, האשים את ישראל בנובמבר 2022 במעורבות גוברת בעיראק וביצירת מלחמת אחים במדינה באמצעות פעילות מודיעינית ובאמצעות הממשלה הכורדית בארביל. לטענתו, הסכנה שמציבה ישראל לעיראק גדולה מהסכנה האמריקאית, שכן כוחם של האמריקאים בעיראק נחלש במידה רבה. הוא ציין כי יש להיאבק במעורבות ישראל בעיראק ולהכפיף את ממשלת הכורדים לממשלת עיראק. הוא גם הוסיף כי אזרח עיראקי שיקדם נורמליזציה עם ישראל יהווה מטרה לפגיעה מצד “ההתנגדות” (ערוץ נואה אלחקיקה, 28 בנובמבר 2022).
  • ב-29 באפריל 2022 התייחס אלכעבי ל”יום ירושלים הבינלאומי”, אותו קבע מחולל המהפכה האסלאמית באיראן, איאתאללה ח’מיני, שנת 1979 ואשר מצוין ביום שישי האחרון של חודש רמצ’אן. לדבריו, ירושלים הינה הסוגייה הראשונה במעלה וכי יש לכבוש אותה ולחלץ אותה מידי ישראל (“האויב הציוני”). אלכעבי ייחל להשמדת ישראל וציין את נכונותה המלאה של תנועתו להשתתף “בשחרור הקדוש” [של ירושלים ] (חשבון הטוויטר של אכרם אלכעבי, 29 באפריל 2022).
התייחסות מזכ"ל תנועת האצילים ליום ירושלים הבינלאומי
(חשבון הטוויטר של אכרם אלכעבי, 29 באפריל 2022)
התייחסות מזכ”ל תנועת האצילים ליום ירושלים הבינלאומי
(חשבון הטוויטר של אכרם אלכעבי, 29 באפריל 2022)
  • ב-10 במאי 2021, בעת מבצע “שומר החומות” ציין אלכעבי, כי “הסוגיה [הפלסטינית] היא אחת, הניצחון הוא אחד והאדמה היא אחת. בגדאד היא ירושלים וירושלים היא בגדאד והאויב הוא אחד, בין אם הוא ציוני או אמריקני”. אלכעבי הזכיר שתנועת האצילים ציינה בעבר שהיא עומדת לצד הפלסטינים בהגנה על המקומות הקדושים וכי היא ממתינה לאיתות מהפלסטינים, כדי לקחת חלק יחד עמם הפעולות נגד ישראל. בפנותו לפלסטינים כי הם יכולים לסמוך עליהם בכל תחומי הסיוע, הציוד והידיעות [המודיעיניות] וכי לוחמי תנועת האצילים ממתינים מזה שנים רבות להילחם “בחמה שפוכה נגד כובש אדמתכם” [הכוונה לישראל] (חשבון הטוויטר של אכרם אלכעבי, 10 במאי 2021).
איומים כלפי מדינות שנרמלו את היחסים עם ישראל
  • על רקע ההודעה הסעודית ביולי 2022 על פתיחת המרחב האווירי שמעל לסעודיה בפני מטוסים ישראליים, ציין אלכעבי, כי הם רואים בכל מי שיעז לנרמל יחסים עם ישראל (“הישות הכובשת”) כמי שדמו מותר והם ינהגו עמו כפי שאנו נוהגים נגד ישראל. בכרזה שפורסמה נראה אלכעבי על רקע לוחמי תנועת האצילים צועדים עם דגלי הארגון ודגלי עיראק ודמות מנהיג בחליפה (שפניו הוסתרו באמצעות סימן שאלה) יושב על כורסה ועולה באש (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 15 ביולי 2022).
אלכעבי מאיים לפעול נגד כל מי שינרמל יחסים עם ישראל (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 15 ביולי 2022)
אלכעבי מאיים לפעול נגד כל מי שינרמל יחסים עם ישראל (חשבון הטוויטר תנועת האצילים, 15 ביולי 2022)
סיכום
  • תנועת האצילים מחזיקה באידיאולוגיה אסלאמית שיעית קיצונית, הנשענת על עקרונות המהפכה האסלאמית באיראן. העובדה שברשותה נשק מתוחכם, לצד היותה עוינת מאד כלפי ישראל וארה”ב, מהווה סכנה לאינטרסים של מדינות אלה והמדינות המתונות באזור המתנגדות לציר הפרו-איראני.
  • העובדה שמזכ”ל תנועת האצילים, אכרם אלכעבי, מביע תמיכה בחזבאללה בלבנון, בחות’ים בתימן וב”התנגדות” הפלסטינית ברצועת עזה וביהודה ושומרון תוך הבעת נכונותו להעמיד לרשות חזבאללה וארגוני הטרור הפלסטינים את אנשיו בכל עימות עתידי עם ישראל, מחזקת טענה זו.
  • בנוסף, מהווה המיליציה איום ממשי על היציבות הפוליטית בעיראק ועל עתידה כמדינה עצמאית ומסכנת את קשריה עם המערב, שכן מיליציה זו, לצד מיליציות נוספות שמפעילה איראן בעיראק, כפופות בראש ובראשונה לאינטרסים של איראן ולא לאינטרסים הלאומיים של עיראק.

[1] עדכון למחקר שפורסם ע"י מרכז המידע למודיעין ולטרור ב-20 בדצמבר 2017: "תנועת האצילים (חרכת אלנגבאא’): דיוקנה של מיליציה שיעית-עיראקית, המופעלת בעיראק ובסוריה עי איראן ומיועדת למלא בעתיד "משימות אסטרטגיות" מטעמה".
[2] מסגרת-על של מיליציות שיעיות בעיראק המאגדת כארבעים מיליציות, רובן המכריע שיעיות, כשהדומיננטיות שבהן הינן פרו-איראניות ונתמכות על-ידי איראן. בשנת 2018 הוכר הגיוס העממי כחלק בלתי נפרד ממערכת הביטחון הלאומי של עיראק, ומאז הוא זוכה לתקציבים ממשלת עיראק.
[3] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-21 בפברואר 2018: "מנהיג תנועת האצילים, מיליציה שיעית-עיראקית המופעלת עי איראן, הדגיש בעת אזכרה לעמאד מעניה את מחויבותו להתייצב לצד חזבאללה, אם זו תותקף עי ישראל".
[4] נכון לשנת 2021.
[5] https://2017-2021.state.gov
[6] https://home.treasury.govhttps://home.treasury.gov/system/files/126/terror.pdf
[7] https://2017-2021.state.gov
[8] ראו פרטים בפרק העוסק בהסברה.
[9] עמאר בן יאסר (657-567 לספירה) היה מאנשי המעגל הקרוב של הנביא מחמד (הצחאבה) וממקורבי הח'ליף הרביעי, עלי בן אבי טאלב. קברו של עמאר בן יאסר באזור אלרקה, שבצפון סוריה, נהרס על-ידי פעילי דאעש בשנת 2013.
[10] כתובת ערוץ הלווין: www.alnojaba.tv. כתובת ערוץ היוטיוב: https://www.youtube.com/@Nawat_alhaqiqa.
[11] https://www.washingtoninstitute.orghttps://www.washingtoninstitute.org/
[12] https://www.youtube.com/@Nawat_alhaqiqa
[13] כתובת האתר: www.alnojaba.com
[14] כתובת האתר: http://alnujaba.info
[15] http://www.alnojaba.com/?p=2131
[16] https://www.alnojaba.tv/?page_id=476
[17] נכדתו של הנביא מחמד, הקבורה מדרום לדמשק והינה דמות מופת במיוחד עבור השיעים ומקום קבורתה הוא אתר עלייה לרגל.
[18] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-21 בפברואר 2018: "מנהיג תנועת האצילים, מיליציה שיעית-עיראקית המופעלת עי איראן, הדגיש בעת אזכרה לעמאד מעניה את מחויבותו להתייצב לצד חזבאללה, אם זו תותקף עי ישראל".
[19] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-20 בדצמבר 2017: "תנועת האצילים: דיוקנה של מיליציה שיעית-עיראקית, המופעלת בעיראק ובסוריה ע"י איראן ומיועדת למלא בעתיד "משימות אסטרטגיות" מטעמה".