תערוכה בעזה בנושא האסירים הפלסטיניים בה הוצגו סרטון וחפצים שהוברחו מבתי הכלא בישראל

כרזת התערוכה עליה שמות כל המוסדות והארגונים השותפים לארגונה (דף הפייסבוק של מוסד רואסי פלסטין, 24 באפריל 2023).

כרזת התערוכה עליה שמות כל המוסדות והארגונים השותפים לארגונה (דף הפייסבוק של מוסד רואסי פלסטין, 24 באפריל 2023).

גזירת הסרט בפתיחת התערוכה (פאלטודיי, 24 באפריל 2023)

גזירת הסרט בפתיחת התערוכה (פאלטודיי, 24 באפריל 2023)

יושב במרכז ג'מיל עליאן, האחראי על תיק השהידים, האסירים והפצועים בג'האד האסלאמי ומנכ

יושב במרכז ג'מיל עליאן, האחראי על תיק השהידים, האסירים והפצועים בג'האד האסלאמי ומנכ"ל מוסד "מהג'ת אלקדס" לשהידים, אסירים ופצועים, ומימינו מחמד שלח, בכיר בג'האד האסלאמי בעזה (דף הפייסבוק של מוסד "רואסי פלסטין", 24 באפריל 2023)

בכירי ארגונים בטקס פתיחת התערוכה. מימין : יושבים זכריא אבו מעמר, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, לצידו של עמאד אלאע'א, נציב הקשרים הלאומיים בוועד ההנהגה של פתח ברצועה, ומימינם יושב בכיר חמאס, אחמד בחר

בכירי ארגונים בטקס פתיחת התערוכה. מימין : יושבים זכריא אבו מעמר, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, לצידו של עמאד אלאע'א, נציב הקשרים הלאומיים בוועד ההנהגה של פתח ברצועה, ומימינם יושב בכיר חמאס, אחמד בחר

בכיר חמאס רוחי משתהא (משמאל) מסייר בתערוכה (צפא, 27 באפריל 2023)

בכיר חמאס רוחי משתהא (משמאל) מסייר בתערוכה (צפא, 27 באפריל 2023)

בכיר חמאס זאהר ג'בארין נושא נאום מוקלט לבאי התערוכה במעמד נעילת האירוע (דף הפייסבוק של תערוכת

בכיר חמאס זאהר ג'בארין נושא נאום מוקלט לבאי התערוכה במעמד נעילת האירוע (דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 29 באפריל 2023)

מעיל שהאסיר מאג'ד אבו אלקמבז הכין לעצמו משמיכת חורף (דף הפייסבוק של תערוכת

מעיל שהאסיר מאג'ד אבו אלקמבז הכין לעצמו משמיכת חורף (דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 27 באפריל 2023).

בגדים שהכין האסיר מאג'ד אבו אלקמבז ממצעים ושמיכות בכלא (דף הפייסבוק של מוסד

בגדים שהכין האסיר מאג'ד אבו אלקמבז ממצעים ושמיכות בכלא (דף הפייסבוק של מוסד "רואסי פלסטין", 24 באפריל 2023)

בגדים שהאסיר מאג'ד אבו אלקמבז הכין לבתו לפני 10 שנים ממצעים בכלא (דף הפייסבוק של תערוכת

בגדים שהאסיר מאג'ד אבו אלקמבז הכין לבתו לפני 10 שנים ממצעים בכלא (דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 24 באפריל 2023)

עיקרים
  • במערב העיר עזה התקיימה לאחרונה תערוכה בשם “אנו נושמים חופש”, שעסקה באסירים פלסטינים הכלואים בבתי הכלא בישראל. בתערוכה הוצגו יצירות אמנות שאת חלקן יצרו האסירים עצמם, חפצי אסירים מבתי הכלא השונים ומכתבים וספרים שנכתבו על ידם. הפריטים בתערוכה הגיעו מתוך בתי הכלא בישראל, חלקם נשלחו על ידי האסירים למשפחותיהם, חלקם נשלחו באמצעות עורכי הדין של האסירים או באמצעות אסירים ששוחררו מבתי הכלא. בתערוכה גם הוקצתה פינה בה הוקרן קטע וידאו המתעד את חיי האסירים בבתי הכלא, אשר צולם בתוך בתי הכלא והוברח משם. באי התערוכה יכלו לצפות בסרטון אך נאסר עליהם לצלמו או לפרסמו באמצעי התקשורת מחשש לשלומם של האסירים המופיעים בו.
  • דווח שהתערוכה אורגנה, ביוזמת האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל, המשרד לענייני אסירים בעזה (הנשלט ע”י חמאס), אגודת “ואעד” לאסירים ומשוחררים (המזוהה עם חמאס), ומוסדות פלסטיניים נוספים העוסקים בענייני האסירים. בטקס פתיחת התערוכה השתתפו בכירי חמאס ופתח, בין מבקריה היו גם ילדים ובני נוער רבים.
  • טיפוח מורשתם של האסירים הפלסטינים היושבים בבתי הכלא בישראל, והפיכתם למודל לחיקוי הינה תופעה מוכרת וקבועה במורשת הפלסטינית. לא בכדי מצוין יום האסיר הפלסטיני (17 באפריל) כיום חג לאומי בשטחי הרשות הפלסטינית וברצועת עזה. התערוכה שהתקיימה בעזה היא אמצעי נוסף במסגרת הפעילות המתבצעת בקרב הציבור הפלסטיני ביהודה שומרון ורצועת עזה להעלאת המודעות לנושא האסירים, האדרתם (בצד האדרת השהידים) ועידוד הציבור בעיקר בני הדור הצעיר להפוך אותם מודל לחיקוי. לטיפוח תרבות השהידים שותפים הרשות הפלסטינית, אשר אף מעניקה תשלום קבוע לאסירים ולבני משפחותיהם על בסיס חקיקה רשמית. כמו כן שותפים לתמיכה פתח, חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים נוספים .
  • הצגת חפצים אותנטיים, כתבי יד ובעיקר הסרטון שצולם בין כתלי בתי הכלא אשר הוברחו, מהווה התרסה כלפי מדינת ישראל ושלטונות בתי הכלא בישראל .
פירוט המידע
  • בין 29-24 באפריל 2023 התקיימה במערב העיר עזה תערוכה בשם “אנו נושמים חופש”, ביוזמת אסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל, אשר אורגנה ע”י המשרד לענייני אסירים בעזה (הנשלט ע”י חמאס) , אגודת “ואעד” לאסירים ומשוחררים (המזוהה עם חמאס), ומוסדות פלסטיניים נוספים העוסקים בענייני האסירים. בטקס הפתיחה נכחו בכירי חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין ופתח. תערוכה ביקרו משפחות אסירים וקהל רב, כולל צעירים.
כרזת התערוכה עליה שמות כל המוסדות והארגונים השותפים לארגונה (דף הפייסבוק של מוסד רואסי פלסטין, 24 באפריל 2023).       גזירת הסרט בפתיחת התערוכה (פאלטודיי, 24 באפריל 2023)
מימין: כרזת התערוכה עליה שמות כל המוסדות והארגונים השותפים לארגונה (דף הפייסבוק של מוסד רואסי פלסטין, 24 באפריל 2023). משמאל: גזירת הסרט בפתיחת התערוכה (פאלטודיי, 24 באפריל 2023)
בכירי ארגונים בטקס פתיחת התערוכה. מימין : יושבים זכריא אבו מעמר, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, לצידו של עמאד אלאע'א, נציב הקשרים הלאומיים בוועד ההנהגה של פתח ברצועה, ומימינם יושב בכיר חמאס, אחמד בחר  יושב במרכז ג'מיל עליאן, האחראי על תיק השהידים, האסירים והפצועים בג'האד האסלאמי ומנכ"ל מוסד "מהג'ת אלקדס" לשהידים, אסירים ופצועים, ומימינו מחמד שלח, בכיר בג'האד האסלאמי בעזה (דף הפייסבוק של מוסד "רואסי פלסטין", 24 באפריל 2023)
בכירי ארגונים בטקס פתיחת התערוכה. מימין : יושבים זכריא אבו מעמר, חבר הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, לצידו של עמאד אלאע’א, נציב הקשרים הלאומיים בוועד ההנהגה של פתח ברצועה, ומימינם יושב בכיר חמאס, אחמד בחר. משמאל : יושב במרכז ג’מיל עליאן, האחראי על תיק השהידים, האסירים והפצועים בג’האד האסלאמי ומנכ”ל מוסד “מהג’ת אלקדס” לשהידים, אסירים ופצועים, ומימינו מחמד שלח, בכיר בג’האד האסלאמי בעזה (דף הפייסבוק של מוסד “רואסי פלסטין”, 24 באפריל 2023)
  • בתערוכה הוצגו יצירות אמנות שחלקן נעשו ע”י האסירים עצמם, חפצי אסירים ,ספרים[1] ומכתבים שנכתבו על ידם. הפריטים שהוצגו בתערוכה הגיעו מתוך בתי הכלא בישראל, חלקם נשלחו על ידי האסירים למשפחותיהם, חלקם נשלחו על ידי האסירים באמצעות עורכי הדין שלהם ואסירים ששוחררו מבתי הכלא. בטקס פתיחת התערוכה השתתפו בכירי חמאס ופתח. במהלך ימי התערוכה נערכו כנסים ורבי שיח בנושאים שונים הקשורים לאסירים, כמו “האסירים והאומנות הפלסטינית”, “תפקיד הממסד הפלסטיני למען סוגית האסירים” ו”ההבט המשפטי של הפרות זכויות האסירים” (אתר משרד ההסברה של האסירים,[2] 29 באפריל 2023).
  • בתערוכה גם הוקצתה פינה בה הוקרן קטע וידאו המתעד את חיי האסירים בבתי הכלא. נמסר שקטע הוידאו צולם בתוך אחד מבתי הכלא והוברח משם. באי התערוכה הוזמנו לצפות בסרטון אך נאסר עליהם לצלמו או לפרסמו באמצעי התקשורת מחשש לשלומם של האסירים המופיעים בו (אלמיאדין.נט, 26 באפריל 2023; צפא, 27 באפריל 2023).
  • בכתבה שפורסמה בעיתון הלבנוני אלאח’באר הובאו פרטים אודות הסרטון. לדברי הכתבה הצופים רואים קטעים בהם נראים אסירים השוהים בבתי הכלא הדרים, קציעות ונפחא. בסרטון נראה אסיר צוחק, נע בזהירות כמו כתב חוקר בין אגפי בית הכלא, וקבוצת אסירים מקיפה אסיר וצופה בתגובתו לאחר שאשתו ארגנה לו מתנת הפתעה ליום הולדתו. בסצנה נוספת נראה אסיר מכין תבשיל כשהוא עושה שימוש בסכין (בניגוד למה שמותר) שהכין משאריות קופסאות שימורים. בקטע נוסף מופיע בסאם אלסאיח, אסיר שנפטר מסרטן בספטמבר 2019 לצד אחיו אמג’ד, צוין שבסאם כתב ספר בשם “חיוך פרידה” (אלאח’באר הלבנוני, 29 באפריל 2023).
 הפינה בתערוכה שבה הוקרן קטע הוידאו (צפא, 27 באפריל 2023).   תמונת אסיר מתוך קטע הוידאו (דף הפייסבוק של אגודת "ואעד", 24 באפריל 2023)
מימין: הפינה בתערוכה שבה הוקרן קטע הוידאו (צפא, 27 באפריל 2023). משמאל: תמונת אסיר מתוך קטע הוידאו (דף הפייסבוק של אגודת “ואעד”, 24 באפריל 2023)
  • רוחי משתהא, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שביקר בתערוכה, כתב בספר המבקרים, כי חמאס לא תנוח ולא תשקוט ממאמציה לשחרור האסירים מבתי הכלא וציין כי גם אם הם לא יצליחו לשחרר אותם בדרכים הידועות, הם ימצאו דרכים “מפתיעות” לשחררם (אתר עלם24, 26 באפריל 2023).
בכיר חמאס רוחי משתהא (משמאל) מסייר בתערוכה (צפא, 27 באפריל 2023)
בכיר חמאס רוחי משתהא (משמאל) מסייר בתערוכה (צפא, 27 באפריל 2023)
  • ב-29 באפריל 2023, יום נעילת התערוכה, שודר לבאי התערוכה נאום מוקלט של זאהר ג’בארין, חבר הלשכה המדינית של חמאס ואחראי תיק השהידים, האסירים והמשוחררים. בנאומו התייחס ג’בארין למאבקם הממושך של האסירים הפלסטיניים בבתי הכלא בישראל ואת רצונם לחופש. הוא ציין, כי התערוכה מבליטה את העובדה שהאסירים הפלסטיניים הפכו את תאי הכלא שלהם למשואות אור, בעוד ישראל רצתה להפוך אותם לקברים. בסיום דבריו הוא בירך את האסירים ואת כל הגופים ואמצעי התקשורת שפעלו להצלחת תערוכה זו (דף הפייסבוק של התערוכה בעזה, 29 באפריל 2023).
בכיר חמאס זאהר ג'בארין נושא נאום מוקלט לבאי התערוכה במעמד נעילת האירוע (דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 29 באפריל 2023)
בכיר חמאס זאהר ג’בארין נושא נאום מוקלט לבאי התערוכה במעמד נעילת האירוע (דף הפייסבוק של תערוכת “אנו נושמים חופש”, 29 באפריל 2023)
נספח
דוגמאות למוצגים בתערוכה
 עצאם אלדעליס, יו"ר ועדת המעקב הממשלתית ברצועה, מסייר בתערוכה ליד בגדים שהוכנו ע"י אסירים בכלא בישראל (פאלטודיי, 24 באפריל 2023).   תופיק אבו נעים, בכיר חמאס ונשיא אגודת "ואעד", מעיין בדוכן בתערוכה המוקדש לספרים אודות אסירים ושנכתבו על-ידם (דף הפייסבוק של אגודת "ואעד", 24 באפריל 2023)
מימין: עצאם אלדעליס, יו”ר ועדת המעקב הממשלתית ברצועה, מסייר בתערוכה ליד בגדים שהוכנו ע”י אסירים בכלא בישראל (פאלטודיי, 24 באפריל 2023).
משמאל: תופיק אבו נעים, בכיר חמאס ונשיא אגודת “ואעד”, מעיין בדוכן בתערוכה המוקדש לספרים אודות אסירים ושנכתבו על-ידם (דף הפייסבוק של אגודת “ואעד”, 24 באפריל 2023)
מעיל שהאסיר מאג'ד אבו אלקמבז הכין לעצמו משמיכת חורף (דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 27 באפריל 2023).     בגדים שהאסיר מאג'ד אבו אלקמבז הכין לבתו לפני 10 שנים ממצעים בכלא (דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 24 באפריל 2023)
המוצגים בתערוכה. מימין: מעיל שהאסיר מאג’ד אבו אלקמבז הכין לעצמו משמיכת חורף (דף הפייסבוק של תערוכת “אנו נושמים חופש”, 27 באפריל 2023).
משמאל: בגדים שהאסיר מאג’ד אבו אלקמבז הכין לבתו לפני 10 שנים ממצעים בכלא (דף הפייסבוק של תערוכת “אנו נושמים חופש”, 24 באפריל 2023)

בגדים שהכין האסיר מאג'ד אבו אלקמבז ממצעים ושמיכות בכלא 
(דף הפייסבוק של מוסד "רואסי פלסטין", 24 באפריל 2023)
בגדים שהכין האסיר מאג’ד אבו אלקמבז ממצעים ושמיכות בכלא
(דף הפייסבוק של מוסד “רואסי פלסטין”, 24 באפריל 2023)

אחמד חלס, חבר הוועד המרכזי של פתח , מסייר בתערוכה
 (דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 27 באפריל 2023)
אחמד חלס, חבר הוועד המרכזי של פתח , מסייר בתערוכה
(דף הפייסבוק של תערוכת “אנו נושמים חופש”, 27 באפריל 2023)
ילדים המבקרים בתערוכה צופים במכתבי אסירים (מימין: דף הפייסבוק של תערוכת "אנו נושמים חופש", 25 באפריל 2023    דף הפייסבוק של מוסד "רואסי פלסטין", 24 באפריל 2023)
ילדים המבקרים בתערוכה צופים במכתבי אסירים (מימין: דף הפייסבוק של תערוכת “אנו נושמים חופש”, 25 באפריל 2023; משמאל: דף הפייסבוק של מוסד “רואסי פלסטין”, 24 באפריל 2023)

[1] לגבי ספרים שכתבו אסירים, ראו פרסום מרכז המידע מ-24 בינואר 2023: "הזרועות הצבאיות של חמאס ושל הג’האד האסלאמי בפלסטין השיקו ספרי זיכרונות של אסירים ביטחוניים הכלואים בישראל".
[2] באנגלית: AsraMedia. גוף הפועל מהרצועה, ומייצג את ועד ההנהגה העליון של אסירי חמאס בבתי הכלא של ישראל. http://www.gmo.ps/ar/?page=news_det&id=104949#.Y4NAyHZBzrc