תקרית דיפלומטית בין הודו לרשות הפלסטינית בשל נוכחות השגריר הפלסטיני בפקיסטאן בכנס בו נאם מנהיג ארגון הטרור, שביצע פיגוע רב נפגעים במומבאי (177 הרוגים)

הקהל בעצרת

הקהל בעצרת "הגנה על ירושלים" (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017).

חפיז מחמד סעיד (מימין) לצד וליד אבו עלי השגריר הפלסטיני בפקיסטאן (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017).

חפיז מחמד סעיד (מימין) לצד וליד אבו עלי השגריר הפלסטיני בפקיסטאן (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017).

השגריר הפלסטיני וליד אבו עלי (משמאל) אוחז בידו של חפיז מחמד סעיד (במרכז התמונה) בעצרת שנערכה (הטלוויזיה ההודית, ערוץ ZEE NEWS ביוטיוב, 29 בדצמבר 2017).

השגריר הפלסטיני וליד אבו עלי (משמאל) אוחז בידו של חפיז מחמד סעיד (במרכז התמונה) בעצרת שנערכה (הטלוויזיה ההודית, ערוץ ZEE NEWS ביוטיוב, 29 בדצמבר 2017).

חפיז מחמד סעיד (מימין) לצד שגריר אש

חפיז מחמד סעיד (מימין) לצד שגריר אש"ף בפקיסטאן וליד אבו עלי (אלג'זירה, 31 בדצמבר 2017).

  • לאחרונה מחתה ממשלת הודו בפני הרשות הפלסטינית על השתתפותו של וליד אבו עלי (המכונה אבו איאד), שגריר אש”ף בפקיסטאן, בעצרת שכותרתה “הגנה על ירושלים”. העצרת נערכה ב-29 בדצמבר 2017 בעיר רוואלפנדי שבמחוז פונג’ב שבפקיסטאן בנוכחות קהל רב. היא אורגנה על-ידי “המועצה להגנת פקיסטאן” (דפאע-י-פקיסטאן) והשתתפו בה, בין השאר, פעילים בכירים מארגונים בעלי אופי סלפי-ג’האדיסטי. יו”ר המועצה, מולאנא סאמי אלחק, הנחשב לאבי הטליבאן בגבול אפגניסטאן-פקיסטאן, קרא במהלך העצרת לצאת לג’האד לשם לשחרור ירושלים וקשמיר (אלג’זירה, 31 בדצמבר 2017; ממר”י, 2 בינואר 2018). בעצרת נשא דברים חפיז מחמד סעיד, מנהיג ארגון הטרור לשכר-א-טיבה (צבא אלמדינה[1]) וג’מאעת-ו דעוה, הזרוע הפוליטית-חברתית שלו, שקרא לשחרר את פלסטין ואת קשמיר.
  • לשכר-א-טיבה הינו ארגון טרור סלפי-ג’האדיסטי המקיים קשרים הדוקים עם ארגון אלקאעדה. ארגון זה היה אחראי, בין השאר, לפיגוע שבוצע במומבאי בהודו (2008), שבו נהרגו 177 בני אדם, בני נתינויות זרות, וביניהם שישה ישראלים/יהודים (ראו נספח) [2]. ארה”ב הכלילה את לשכר-א-טיבה ברשימת ארגוני הטרור בדצמבר 2001. בעקבות הפיגוע במומבאי הוצא ארגון לשכר-א-טיבה מחוץ לחוק בפקיסטאן אולם הזרוע הפוליטית-חברתית שלו ממשיכה לפעול בחופשיות. המועצה להגנת פקיסטאן, שארגנה את העצרת ברוואלפנדי, הינה קואליציה של יותר מארבעים ארגונים פוליטיים ודתיים, בתוכם ג’מאעת-ו דעוה, הזרוע הפוליטית-חברתית של לשכר-א-טיבה. חפיז מחמד סעיד, מנהיג לשכר-א-טיבה, משמש גם כסגן נשיא המועצה להגנת פקיסטאן.
התבטאות חפיז מחמד סעיד בעצרת בה השתתף שגריר אש”ף
  • במהלך העצרת נאמו פעילים סלפים-ג’האדיסטים ובתוכם חפיז מחמד סעיד, מנהיג לשכר א-טיבה. הוא אמר כי “היום עובדי הפרה [קרי, הבודהיסטים ההודים] ועובדי העגל [קרי, היהודים] התאחדו. אנו נקים תנועה חזקה נגד שניהם [קרי: נגד הודו ונגד ישראל] כדי לשחרר את פלסטין ואת קשמיר” (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017). הוא הוסיף, כי “כל ילד של האומה המוסלמית מוכן להיפצע ולמות למען הגנת ירושלים. פרוץ מלחמה במזה”ת יהיה מסוכן, [אך] כתוצאה מכך, ישראל תימחק מעל פני האדמה”. הוא הוסיף: “אם ארה”ב לא תחדל מקונספירציות, עליונותה תיקבר בירושלים (ממר”י, 2 בינואר 2018).
 קטע מדברי חפיז מחמד סעיד בכנס, כפי שפורסם ע"י המועצה להגנת פקיסטאן, שארגנה את העצרת (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017).     חפיז מחמד סעיד (מימין) לצד וליד אבו עלי השגריר הפלסטיני בפקיסטאן (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017).
מימין: קטע מדברי חפיז מחמד סעיד בכנס, כפי שפורסם ע”י המועצה להגנת פקיסטאן, שארגנה את העצרת (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017).
משמאל: חפיז מחמד סעיד (מימין) לצד וליד אבו עלי השגריר הפלסטיני בפקיסטאן (חשבון הטוויטר @Amair943, 29 בדצמבר 2017).
תגובות הודו והרשות הפלסטינית
  • לואא’ (אלוף) וליד אבו עלי (המכונה אבו איאד) הושבע ע”י אבו מאזן לתפקיד שגריר הרשות הפלסטינית בפקיסטאן ב-14 בנובמבר 2012. בשנות כהונתו בפקיסטאן ניהל וליד אבו עלי פעילות דיפלומטית ענפה במסגרתה הוא הרבה להיפגש עם דיפלומטים ואנשי ממשל (דף הפייסבוק של השגריר וליד אבו עלי). ב-30 בדצמבר 2017 מחתה הודו בפני הרשות הפלסטינית על השתתפות השגריר הפלסטיני בעצרת בה השתתף “הטרוריסט חפיז סעיד”. בעקבות המחאה ההודית, החליטה הרשות הפלסטינית לקרוא לשגרירה בפקיסטאן לחזור לרשות בשל השתתפותו באירוע.
  • משרד החוץ הפלסטיני הוציא הודעה מטעמו בה ציין, כי “השתתפותו הינה טעות לא מכוונת אך גם לא מוצדקת”, ולכן הוחלט להחזיר את השגריר לאלתר בהתאם להנחיית אבו מאזן. בהודעה צוין, כי הרשות הפלסטינית פועלת לשמור על קשריה הטובים עם הודו, ואף מעריכה את עמדתה בסוגיה הפלסטינית ואת הצבעתה האחרונה בעצרת הכללית של האו”ם (ופא, 30 בדצמבר 2017).
  • ט’אהר אשרפי, ראש מועצת חכמי הדת של פקיסטאן, הודיע, כי ביקש מאבו מאזן להחזיר את השגריר וליד אבו עלי לפקיסטאן, ובעקבות זאת יחדש אבו עלי את פעילותו הדיפלומטית ב-10 בינואר 2018 (אלאסבוע, 7 בינואר 2018). אולם משרד החוץ הפלסטיני הכחיש דיווח זה וטען, כי שגרירה בפקיסטאן נמצא עתה בשטח הרשות הפלסטינית (FIRSTPOST, 8 בינואר 2018).
השגריר וליד אבו עלי מוסר את כתב האמנה שלו ב-25 בדצמבר 2012 לנשיא פקיסטאן דאז אסיף עלי זרדרי (דף הפייסבוק של השגריר וליד אבו עלי, 28 בדצמבר 2012).    הבניין המפואר של שגרירות "מדינת פלסטין" באסלאמאבד, בירת פקיסטאן (דף הפייסבוק של השגריר וליד אבו עלי, 3 בפברואר 2017).
מימין: השגריר וליד אבו עלי מוסר את כתב האמנה שלו ב-25 בדצמבר 2012 לנשיא פקיסטאן דאז אסיף עלי זרדרי (דף הפייסבוק של השגריר וליד אבו עלי, 28 בדצמבר 2012). משמאל: הבניין המפואר של שגרירות “מדינת פלסטין” באסלאמאבד, בירת פקיסטאן (דף הפייסבוק של השגריר וליד אבו עלי, 3 בפברואר 2017).
נספח
ארגון לשכר-א-טיבה (צבא אלמדינה)
  • לשכר-א-טיבה הינו ארגון טרור פקיסטני בעל אידיאולוגיה הסלפית-ג’האדית, שהוקם בשנת 1987 (על-פי גרסה אחרת ב-1989) כדי להיאבק בנוכחות הודו בחבל קשמיר. לארגון קשרים עם ארגון אלקאעדה. הארגון הוקם במימון סעודי, בסיוע ובחסות של המודיעין הפקיסטאני, על רקע הסכסוך החריף בין הודו לפקיסטאן על השליטה בחבל קשמיר. בּחלוף השנים, הוא קיבל סממנים מובהקים של ארגון ג’האד עולמי, בעל אידיאולוגיה אסלאמית-רדיקלית, שקיים קשרים מבצעיים הדוקים עם אלקאעדה.
  • לשכר-א-טיבה היה אחראי לביצוע הפיגוע במומביי, הודו, ב-28-26 בנובמבר 2008. הפיגוע, שהתרחש באחת-עשרה זירות שונות במומביי, כלל שני בתי מלון בהם התאכסנו תיירים מערביים (טאג’ מהאל ואוברוי). בפיגוע נהרגו 177 בני-אדם ונפצעו כ-300 נוספים. בין ההרוגים שישה ישראלים/יהודים, ששהו בבית חב”ד וכשלושים בעלי נתינויות זרות (מתוך סקירה של מרכז המידע למודיעין ולטרור, 21 בדצמבר 2008).
  • מתקפת הטרור הרב-מוקדית שביצע הארגון במומבאי הייתה מורכבת ודרשה תכנון קפדני, מודיעין טוב, הכנות לוגיסטיות ומבצעיות ממושכות, תעוזה רבה ורמת ביצוע גבוהה. היא נועדה להרוג מספר רב ככל האפשר של אזרחים הודים, לפגוע בכלכלה ההודית (מומבאי הינה המרכז הכלכלי-פיננסי של הודו) ולערער את המרקם הפוליטי הפנימי של הודו. כמו כן נבחר יעד ישראלי/יהודי (בית חב”ד). מעבר לכך, מתקפת הטרור במומבאי, ומתקפות טרור של לשכר-א-טיבה שקדמו לה, נועדו ליצור מתיחות ביחסי הודו פקיסטאן, שתי מדינות בעלות יכולות גרעיניות, הנתונות בעצמן לאיום מצד אלקאעדה. הממשל ההודי, בהתבססו על חקירת מחבל היחיד שנותר בחיים, שנתפס במומבאי, ובהסתמך על מידע מודיעיני שהגיע לידיו במהלך הפיגוע במומבאי ולאחריו, הפנה מיד אצבע מאשימה כלפי פקיסטאן, בה התאמנו וממנה הגיעו והופעלו חוליות הטרור של לשכר-א-טיבה.
  • חפיז (בערבית: חאפט’) מחמד סעיד, העומד בראש לשכר-א-טיבה, הינו פקיסטאני, יליד 1948, שמוצאו מחבל פנג’אב. בעבר שימש פרופסור ללימודי האסלאם באוניברסיטה להנדסה ולטכנולוגיה בלאהור שבפקיסטאן. בראשית שנות השמונים נשלח ע”י אוניברסיטת לאהור לסעודיה ללימודי תואר שני בלימודים אלסאמיים ובערבית. בסעודיה הוא פגש מספר אנשי דת סעודים, שעודדו אותו לתמוך בג’האד נגד ברית המועצות באפגניסטאן. אנשי הדת הסעודים שכנעו אותו לגייס את אחד מעמיתיו באקדמיה, פרופסור זאפאר אקבאל, למאבק באפגניסטאן. יחד עם אסלאמיסטים רדיקלים נוספים הוא הקים ארגון סלפי ג’האדיסטי בשם “מרכז ההטפה וההדרכה”, שהזרוע הצבאית שלו נקראה לשכר-א-טיבה. לאחר נסיגת הרוסים מאפגניסטאן, החל לשכר-א-טיבה להתמקד בלחימה בהודים בקשמיר. כיום עומד פרופסור חפיז מחמד סעיד בראש ג’מאעת-ו דעווה בפקיסטאן, החזית הפוליטית-חברתית של לשכר-א-טיבה.
  • לאחר אירועי ה-11 בספטמבר 2011 החלה ארה”ב, ובעקבותיה גם נשיא פקיסטאן דאז פרווז משארף, להפעיל לחצים על לשכר-א-טיבה. בדצמבר 2001 הכלילה ארה”ב את הארגון ברשימת ארגוני הטרור והקפיאה את נכסיו. לאחר ההתקפה על הפרלמנט ההודי, שהעלתה את רף המתיחות בין הודו ופקיסטאן עד כדי עימות ביניהן, אסר הנשיא משארף על פעילות הארגון. בעקבות זאת עצרו שירותי הביטחון הפקיסטאנים את מנהיג הארגון חפיז מחמד סעיד, אך הוא שוחרר לאחר כמה חודשים. אולם ג’מאעת-ו דעוה ארגון החזית הפוליטי-חברתי של לשכר-א-טיבה לא הוצא בפקיסטאן אל מחוץ לחוק. הוא ממשיך לפעול בפומבי וחפיז מחמד סעיד, שהשתתף בעצרת ברוואלפנדי, מוגדר כאמיר הארגון (חשבון הטוויטר@Amair943 , 29 בדצמבר 2017). ג’מאעת-ו דעוה ממשיכה להעניק לתושבי פקיסטאן סיוע הומניטרי, לנהל רשת סמינרים להוציא לאור פרסומים עיתיים (אלג’זירה, 30 בדצמבר 2017).

[1] תרגום השם: הצבא של העיר אלמדינה, העיר הקדושה השניה באסלאם לאחר מכה.
[2] ראו גם פרסום מרכז המידע על הפיגוע במומבאי מה-21 בדצמבר 2008: " לשכר-א-טיבה (Lashkar-e-Taiba): ארגון ג'האד עולמי אסלאמי פקיסטאני, המשתף פעולה עם אלקאעדה, הוא זה שביצע את מתקפת הטרור במומבאי. במתקפה זו נהרגו כ-170 אנשים, מהם שישה ישראלים/יהודים, ששהו בבית חב"ד. "הצלחתה" של מתקפת טרור מורכבת זאת עלולה להפוך אותה למודל לחיקוי לארגוני הג'האד העולמי."