תרגיל צבאי שקיימה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין נועד בעיקר להעביר מסר מאיים לישראל

הלוגו של התרגיל הצבאי של פלוגות ירושלים

הלוגו של התרגיל הצבאי של פלוגות ירושלים "נחישות ישרי הדרך" (אתר פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2022).

חמ

חמ"ל העוקב אחר שיגור הרקטות באמצעות מסכי טלוויזיה

יגור רקטות לעבר הים

יגור רקטות לעבר הים

יגור רקטות לעבר הים

יגור רקטות לעבר הים

יגור רקטות לעבר הים

יגור רקטות לעבר הים

ירי לעבר מטרות בחוף הים (אלחיאת פרס, 20 ביוני 2022)

ירי לעבר מטרות בחוף הים (אלחיאת פרס, 20 ביוני 2022)

עיקרים
  • ב-20 ביוני 2022 ערכו פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, תרגיל צבאי נרחב בעזה בשם “נחישות ישרי הדרך”. בתכנון ראשוני היה אמור התרגיל להימשך מספר ימים, אולם בסופו של דבר הוא החל ב-20 ביוני 2022 והסתיים בשעות הערב של אותו יום. בהודעת סיכום התרגיל אמר אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית, כי הושגו יעדי התרגיל וכי התוצאות היו טובות.
  • התרגיל נערך בתיאום מלא עם ממשל חמאס והזרוע הצבאית של חמאס. לטובת התרגיל אף הוכרז על סגירת המרחב הימי בעזה משעות הבוקר ועד חצות הלילה. יצוין, כי בימים אלה פוקדים תושבים רבים את חופי עזה המהווים עבורם מוקד בילוי במהלך כל שעות היום.

    על-פי גורמים בג’האד האסלאמי בפלסטין התרגיל הצבאי נועד להשלים את היערכותם המבצעית ולשפר את יכולת הלחימה שלהם לקראת מערכה צבאית עתידית עם ישראל. פרשנים פלסטיניים וערביים שונים טענו, כי התרגיל נועד בעיקר להרתיע את ישראל ולהעביר לה מסר מאיים לגבי יכולותיה של הזרוע הצבאית.

  • התרגיל התמקד ברובו בירי רקטי וארטילרי לעבר מטרות בים. על פי דוברי הזרוע הצבאית הוא נועד לבחון ולשפר את רמת הדיוק שלהם. לטענת בכיר בארגון במהלך התרגיל בוצע ירי של בין 350-200 רקטות ופצצות מרגמה לעבר מטרות שונות בים שדימו יישובים יהודים באזור עוטף עזה. צוין כי כל הרקטות ופצצות המרגמה ששוגרו במהלך התרגיל הם מתוצרת מקומית של מערך הייצור והפיתוח של פלוגות ירושלים.
  • יצוין, כי פלוגות ירושלים לא אפשרו סיקור תקשורתי של התרגיל בעזה ותמונות מהתרגיל הגיעו מגורמים מקומיים שתיעדו את מהלכו. יום לאחר התרגיל פרסמה הזרוע הצבאית תמונות וסרטון שתעדו את מהלך התרגיל.
  • יוזכר כי בתקופה האחרונה התקיימו מספר תרגילים צבאיים ברחבי רצועת עזה. כך למשל ב-26 בדצמבר 2021 קיים חמ”ל הארגונים המשותף, בראשות חמאס, תרגיל צברי נרחב[1]. התרגיל של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין התקיים על רקע איומים חוזרים ונשנים של הארגון להסלמה עם ישראל בעיקר על רקע פעילות הסיכול של כוחות ביטחון ישראלים ביהודה ושומרון (בעיקר בג’נין) ופעילות ישראל בירושלים והר הבית.
  • נראה, כי בעת הנוכחית מעדיפות הזרועות הצבאיות של הארגונים ברצועה להמשיך ולשמור על שקט יחסי ולהימנע ככל האפשר מכניסה למערכה נוספת עם ישראל. קיום התרגילים הצבאיים במהלכם הם מפגינים את כוחם ואת יכולותיהם הצבאיות מהווה מבחינתם כלי איום נוסף על ישראל, ונדבך ב”מאזן ההרתעה” מולה כולל דברי אבראהים אלמדהון בנוגע לתקיפת אסדות קידוח של ישראל בלב ים (ראו להלן).
התרגיל הצבאי
  • הג’האד האסלאמי בפלסטין הודיע ב-19 ביוני 2022 כי בכוונת פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית שלו, לבצע תרגיל צבאי נרחב ברצועת עזה המכונה “נחישות ישרי הדרך”. אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית, ציין, כי התרגיל המתוכנן הינו חלק מהשלמת ההכנות וההיערכות לקראת מערכה עתידית עם ישראל ברצועת עזה. הוא ציין שהתרגיל יימשך מספר ימים ויכלול מגוון תרחישים אשר ישלבו מספר מכלולים צבאיים שהבולט שבהם הוא המערך הרקטי והארטילרי. כחלק מההכנות פרסמה הזרוע הצבאית סרטון שנועד לתושבי רצועת עזה, אשר מסביר לציבור את משמעות קיום התרגיל (PALTODAY, 20 ביוני 2022). לאור זאת, החליטה המשטרה הימית של חמאס לסגור את המרחב הימי ולמנוע כניסת דייגים לחופי עזה בעת עריכת התרגיל (חשבון הטוויטר של PALTODAY, 19 ביוני 2022).

הלוגו של התרגיל הצבאי של פלוגות ירושלים "נחישות ישרי הדרך" (אתר פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2022).
הלוגו של התרגיל הצבאי של פלוגות ירושלים “נחישות ישרי הדרך” (אתר פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2022).

  • ב-20 ביוני 2022 הודיעו כלי התקשורת על תחילת התרגיל שהחל בשיגור רקטות לעבר הים. מתיעוד השיגור נראה כי משגרי הרקטות היו ממוקמים סמוך למרכזי אוכלוסייה אזרחית. למרות שעל פי התוכנית המקורית היה אמור התרגיל להתקיים במשך מספר ימים, כבר בשעות הערב של ה-20 ביוני 2022 הודיעה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי על סיומו. בהודעה שפרסם אבו חמזה על סיום התרגיל הוא ציין כי השתתפו בו מאות פעילים צבאיים מרחבי הרצועה במגוון מכלולים מבצעיים. לדבריו, הם הגיעו לתוצאות מתקדמות מבחינת מוכנות הלחימה בקרב פעיליהם הצבאיים וכמו כן גם מבחינת דיוק הירי דבר שמחזק את יכולתם המבצעית בשטח (אתר פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2022). בהודעה נוספת שפרסמו פלוגות ירושלים הם ביקשו להודות לציבור, לפעילים הצבאיים שנטלו חלק בתרגיל ולמשרד הפנים בעזה על מאמציהם להצלחתו (אתר פלוגות ירושלים, 20 ביוני 2022).
שיגור רקטות במהלך התרגיל. בתמונה מימין ניתן לראות שיגור משטח בנוי (אלחיאת פרס, 20 ביוני 2022)    שיגור רקטות במהלך התרגיל. בתמונה מימין ניתן לראות שיגור משטח בנוי (אלחיאת פרס, 20 ביוני 2022)
שיגור רקטות במהלך התרגיל. בתמונה מימין ניתן לראות שיגור משטח בנוי (אלחיאת פרס, 20 ביוני 2022)
  • “אבו אחמד”, מפקד בכיר במערך המבצעים של פלוגות ירושלים, מסר כי התרגיל נועד להעלות את רמת המוכנות של הפעילים הצבאיים ביחידות הארטילריה והמערך הרקטי ולהיערך לקראת העימות הבא עם ישראל. לדבריו, דימה התרגיל ירי רקטות לעבר יעדים ויישובים בעומק ישראל. הוא גם הדגיש שכל הרקטות והפגזים שנורו במהלך התרגיל יוצרו בעזה על ידי הזרוע הצבאית. זאת, לדבריו, למרות המצב הקשה וה”מצור” שמטילה ישראל על הרצועה. הוא ציין כי מהנדסי פלוגות ירושלים הצליחו לייצר ראשי נפץ חדשים ומתקדמים לטווחים שונים (שמס ניוז, 21 ביוני 2022).
  • ד”ר מחמד שלח, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין בעזה, מסר כי פלוגות ירושלים שיגרו במהלך התרגיל בין 350-200 רקטות ופגזים לעבר מטרות בחוף הים שדימו ירי לעבר יישובי עוטף עזה (אלח’נאדק, 21 ביוני 2022).
פרשנויות והתייחסויות לתרגיל הצבאי
  • קיום התרגיל ברצועה הביא לשורה של תגובות מצד פעילי הארגון, עיתונאים ופרשנים כמו גם גורמים בחזבאללה. כולם ציינו כי התרגיל מדגיש את רמת המוכנות הגבוהה של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין המוכנה לעמוד מול כל תרחיש צבאי אפשרי.
  • אחסאן עטאיא, נציג הג’האד האסלאמי בלבנון, ציין שהתרגיל מעביר מסר לישראל שפלוגות ירושלים מוכנות להגן על העם הפלסטיני ועל אדמתו וכי הם לא יאפשרו לישראל לתקוף אותם במצב בו ידיהם כבולות. הוא ציין כי הזרוע הצבאית של הארגון ממשיכה לפתח ולחזק את יכולותיה (אלקדס אליום, 21 ביוני 2022).
אחסאן עטאיא, נציג הג'האד האסלאמי בלבנון, מתייחס לתרגיל (אלקדס אליום, 21 ביוני 2022)
אחסאן עטאיא, נציג הג’האד האסלאמי בלבנון, מתייחס לתרגיל (אלקדס אליום, 21 ביוני 2022)
  • השיח’ חסן חבאללה, אחראי הקשרים הפלסטינים בחזבאללה, אמר בהתייחס לתרגיל שהתרגיל מעביר מסר לישראל לפיו הם נמצאים במצב של מוכנות וכי כוחותיהם בשטח מוכנים לסכל כל מתקפה. התרגיל נועד להעביר מסר מרתיע לישראל ולדעתו ישראל מורתעת, דבר שלא היה בשנים עברו. הוא ציין כי התרגיל מבהיר לישראל כי להתנגדות יש יוזמה יש יכולת ויכולה למנוע את מתקפתו (אלקדס אליום, 21 ביוני 2022).
השיח' חסן חבאללה, אחראי הקשרים הפלסטינים בחזבאללה, מתייחס לתרגיל של הג'האד האסלאמי בעזה (אלקדס אליום, 21 ביוני 2022)
השיח’ חסן חבאללה, אחראי הקשרים הפלסטינים בחזבאללה, מתייחס לתרגיל של הג’האד האסלאמי בעזה (אלקדס אליום, 21 ביוני 2022)
  • מחמד מנצור, עיתונאי המקורב לג’האד האסלאמי, ציין כי התרגיל העביר לישראל שני מסרים מרכזיים: האחד שבידי הג’האד האסלאמי בעזה מצבור ומלאי מספיק של רקטות ופגזים ובכך הם למעשה הפריכו את טענת ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט, כי “ההתנגדות” ברצועת עזה כיום חלשה. המסר השני הוא היענות לקביעה של זיאד אלנח’אלה, מזכ”ל הארגון, לפיה הם לא יקבלו את ההשפלה הנמשכת מצד ישראל נגד אסירים פלסטינים ואת המשך הפגיעה בפעילי הארגון ביהודה ושומרון (אלאח’באר, 22 ביוני 2022).
  • העיתונאי אבראהים אלמדהון (השוהה באיסנטבול וידוע כפעיל חמאס) כתב בחשבון הטוויטר שלו כי התרגיל הינו איום ברור נגד קידוחי הגז שישראל מבצעת בסמוך לחוף הים של עזה. הוא ציין שהתרגיל נערך בתיאום עם ממשל חמאס והזרוע הצבאית שלה. בציוץ נוסף שואל אלמדהון “מתי נראה תרגילים צבאיים של פלוגות ירושלים במחוזות הגדה ?” כהכנה לשחרור וסיום התיאום הביטחוני עם ישראל אשר כובל את ידיה של “ההתנגדות”. התרגיל מדגיש לעם הפלסטיני כי הרובים והרקטות הם החוסן שלו והם אלה אשר מכשירים את הדרך לאחדות (ולמימוש זכות) השיבה (חשבון הטוויטר של אבראהים אלמדהון, 20 ביוני 2022).
  • חסן לאפי, פרשן פוליטי מעזה, מסר כי תזמון התרגיל מבטא תחילתו של שלב חדש של התמקדות בסוגיות החשובות ביותר בזירה הפלסטינית, שמירה על האחדות הפנים-פלסטינית ושילוב כל החזיתות. לטענת לאפי התרגיל נועד להעביר מסר ברור לישראל שפלוגות ירושלים מוכנות ללכת למערכה צבאית מול ישראל בכל עת והן מוכנות לשלב את כל החזיתות הפלסטיניות (PALTODAY, 19 ביוני 2022).
  • ד”ר מחמוד אלעג’רמי, מומחה פלסטיני לביטחון ואסטרטגיה, מסר כי התרגיל נועד להדגיש את המוכנות המבצעית של פלוגות ירושלים לקראת סבב צבאי ברצועה ולהבהיר לישראל כי הם לא ישתקו על פעולותיה נגד הפלסטינים דוגמת מצעד הדגלים בירושלים (PALTODAY, 19 ביוני 2022).
נספח
תיעוד התרגיל
  • כאמור, הוכרז התרגיל כסגור ולא התאפשר סיקור שלו על ידי כלי התקשורת (אלקדס אלערבי, 20 ביוני 2022). יום לאחר התרגיל, ב-21 ביוני 2022, פרסמה הזרוע הצבאית מקבץ תמונות וסרטון שתעדו את המתווה המרכזי של התרגיל (אתר פלוגות ירושלים, 21 ביוני 2022).
  • בסרטון מתועדים, בין השאר, ירי של המערך הרקטות, חמ”ל בו נראים פעילים העוקבים אחר ירי הרקטות באמצעות מסכי טלוויזיה וחדר השליטה בו שהה מפקד התרגיל. ברקע הסרטון מושמעת הקלטת דבריו של מי שהוצג כאבו מחמד אלעג’ורי, ככל הנראה הדובר הוא אכרם אלעג’ורי, העומד בראש הזרוע הצבאית. בדבריו מכריז אלעג’ורי על תחילת התרגיל, מצטט פסוקי קוראן, קורא להם לבטוח באל זאת, כדי לעודד את הפעילים הצבאיים ולעלות את המורל. בהמשך מתועד שיגור של מטחי הרקטות וירי מרגמות (אתר פלוגות ירושלים, 21 ביוני 2022). להלן תמונות מהתרגיל (אתר פלוגות ירושלים, 21 ביוני 2022).
החמ”ל וחדר שליטה

חמ"ל העוקב אחר שיגור הרקטות באמצעות מסכי טלוויזיה
חמ”ל העוקב אחר שיגור הרקטות באמצעות מסכי טלוויזיה

חדר השליטה בו שהו מפקד התרגיל ואנשיו
חדר השליטה בו שהו מפקד התרגיל ואנשיו

שיגור רקטות לעבר הים
יגור רקטות לעבר הים    יגור רקטות לעבר הים

יגור רקטות לעבר הים

יגור רקטות לעבר הים

C:\Users\ADM7_User\Desktop\חודש יוני\תמונות\תרגיל גאפ\4.jpgיגור רקטות לעבר הים    C:\Users\ADM7_User\Desktop\חודש יוני\תמונות\תרגיל גאפ\6.jpgיגור רקטות לעבר הים

ירי לעבר מטרות בחוף הים (אלחיאת פרס, 20 ביוני 2022)
ירי לעבר מטרות בחוף הים (אלחיאת פרס, 20 ביוני 2022)

ירי רקטי (פאלטודי, 21 ביוני 2022)    ירי רקטי (פאלטודי, 21 ביוני 2022)
ירי רקטי (פאלטודי, 21 ביוני 2022)

[1] להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בינואר 2022: "תרגיל משותף של הארגונים הפלסטיניים ברצועה מעביר מסרים ואיומים לישראל".