״ההתנגדות האסלאמית בעיראק” הפועלת מאז תחילת המלחמה נגד יעדים אמריקאים וישראלים

הפעיל ההרוג, פאצ'ל אלמכצוצי (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023)

הפעיל ההרוג, פאצ'ל אלמכצוצי (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023)

אינוגרף הכולל את השמות והסמלים של 16 המיליציות ה

אינוגרף הכולל את השמות והסמלים של 16 המיליציות ה"חדשות" בעקבות חיסולם של סלימאני ואלמהנדס (תטוראת אלעאלם אלסלאמי, 31 בדצמבר 2021)

מתוך סרטון מה-23 באוקטובר 2023: כלי טיס בלתי מאויש רגע לפני שיגורו ובעת שיגורו לעבר בסיס אלתנף ואלרכבאן (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 באוקטובר 2023)

מתוך סרטון מה-23 באוקטובר 2023: כלי טיס בלתי מאויש רגע לפני שיגורו ובעת שיגורו לעבר בסיס אלתנף ואלרכבאן (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 באוקטובר 2023)

מתוך סרטון מה-21 באוקטובר 2023 המתעד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 באוקטובר 2023)

מתוך סרטון מה-21 באוקטובר 2023 המתעד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 באוקטובר 2023)

הרקטה אלאקצא 1 של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, שבה עשה הארגון שימוש נגד יעדים אמריקנים בסוריה ועיראק (אלנשרה, 6 בנובמבר 2023).

הרקטה אלאקצא 1 של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, שבה עשה הארגון שימוש נגד יעדים אמריקנים בסוריה ועיראק (אלנשרה, 6 בנובמבר 2023).

מתוך סרטון מה-9 בנובמבר 2023 המתעד הפעלת מטען נגד כלי רכב אמריקני באזור מוצול (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 9 בנובמבר 2023)

מתוך סרטון מה-9 בנובמבר 2023 המתעד הפעלת מטען נגד כלי רכב אמריקני באזור מוצול (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 9 בנובמבר 2023)

עיקרים
  • ב-17 באוקטובר 2023, עשרה ימים לאחר תחילת מלחמת “חרבות ברזל” החל ארגון בשם “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” לפרסם הודעות בהן קיבל אחריות על תקיפת בסיסים של צבא ארה”ב בעיראק ובסוריה. החל מה-2 בנובמבר 2023 החל הארגון לקבל אחריות בהודעות מטעמו, גם על תקיפות נגד ישראל. אולם בפועל לא אותרו תקיפות שכאלה, וישראל לא פרסמה הודעה רשמית בנושא. עד כה קיבל הארגון אחריות על ביצוע 84-81 תקיפות נגד יעדים צבאיים אמריקאים בסוריה ובעיראק ושלוש תקיפות נגד יעדים ישראלים.[1] הארגון מאיים כי יסלים את פעילותו נגד ישראל וארצות-הברית.
  • ההכרזה על מספר ימי הפוגה בלחימה ברצועת עזה החל מ-24 בנובמבר 2023, לצורך החזרת החטופים והכנסת סיוע לרצועה, בהם חלה ירידה דרמטית בפעילות הארגון. עם חידוש הלחימה בתחילת דצמבר 2023 חודשו התקיפות נגד יעדים אמריקנים בעיראק ובסוריה.
  • יש לציין כי תקיפות של המיליציות הפרו-איראניות נגד יעדים אמריקנים בעיראק ובסוריה החלו עוד לפני המלחמה בעזה וללא קשר אליה. בחודשים שקדמו למלחמה אמנם הייתה הפוגה בתקיפות, ככל הנראה על רקע הבנות לא רשמיות שהושגו בין ארה”ב ואיראן בסוגיית הגרעין. מאז פרוץ המלחמה חודשו התקיפות ביתר שאת ומספרן עלה.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק הוא בעצם שם של מסגרת על המאגדת תחת גג אחד מספר מיליציות שיעיות פרו-איראניות בעיראק, הפועלות בהכוונת כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים. השימוש בכינוי ההתנגדות האסלאמית בעיראק, ללא אזכור שמות מפקדים או פעילים וללא פרסום לוגו של הארגון הוא חלק ממדיניות של טשטוש הזהות הברורה והקשר הישיר של הארגון לאיראן. השימוש בערוץ הטלגרם צאברין ניוז, המשמש את המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, לצד ערוץ הטלגרם של ההסברה הצבאית של הארגון, לצורך פרסום הודעות קבלת האחריות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק וגם אופי הפעילות המבצעית מעיד על הקשר ההדוק בין המיליציות.
  • יצוין כי התופעה של שימוש בשמות מסגרת להתארגנויות קיימות וחדשות אינה חדשה ושלוחיה של איראן נוהגים להשתמש בדפוס זה לעיתים קרובות, בעיקר כדי שלא להשאיר כתובת לפעולות תגובה. גם ארגונים נוספים שיש להם קשר לאיראן נוהגים לכנות עצמם לעיתים בשמות וכינויים נוספים כמו חזבאללה בלבנון, המכונה לעיתים קרובות “ההתנגדות האסלאמית בלבנון״.
זהות הארגון
  • ב-17 באוקטובר 2023 התפרסם לראשונה ארגון בשם “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” (אלמקאומה אלאסלאמיה פי אלעראק) אשר קיבל אחריות רשמית בהודעות בערוץ הטלגרם שלו על ביצוע תקיפות נגד בסיסים של צבא ארה”ב הממוקמים בעיראק ובסוריה. החל מה-2 בנובמבר 2023 פרסם הארגון הודעות גם על תקיפות שביצעו אנשיו נגד ישראל אם כי בפועל לא אותרו תקיפות אלה.
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק היא שם של מסגרת על המאגדת מיליציות שיעיות פרו-איראניות הפעולות בעיראק בהכוונת כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים. מיליציות אלו משתייכות לגיוס העממי, ארגון גג של מיליציות בעיראק, שהוקם כדי להילחם בדאעש, אך הוא ממשיך לפעול גם לאחר הבסת הארגון ומקבל מימון מממשלת עיראק. יצוין כי השימוש בכינוי “ההתנגדות האסלאמית בעיראק”, הוא ללא אזכור שמות מפקדים או פעילים של כוח זה וללא פרסום סמלים או לוגו של הארגון.
  • על-פי מחקר של מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון, ניתן לקשור בקלות בין ההתנגדות האסלאמית בעיראק לבין ארגון “תשכיל אלוארת’ין”, שם פיקטיבי נוסף שבו משתמשות המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. ארגון זה קיבל אחריות על התקיפה הראשונה שבוצעה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש ב-17 באוקטובר 2023 נגד בסיס אלחריר הממוקם בארביל שבחבל הכורדי בעיראק. מיד לאחר מכן, פורסמה הודעת קבלת אחריות מטעם “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” וההודעה של “תשכיל אלוארת’ין” הוסרה מייד.[2] מאז, כל הודעות קבלת האחריות על ביצוע התקיפות נגד בסיסי ארה”ב בעיראק ובסוריה התפרסמו תחת “ההתנגדות האסלאמית בעיראק”. לדעת כותבי המחקר המטרה בכך היא לטשטש ולעמעם את זהות המיליציות התוקפות את הבסיסים האמריקנים (“חתימה נמוכה”). זאת, מתוך חשש שלהן להיחשף. שיטה זו גם נועדה להציג אחדות בין המיליציות-הפרו-איראניות. לדעת חוקרי מכון וושינגטון, כל תקיפה שההתנגדות האסלאמית בעיראק מקבלת עליה אחריות יכולה להיות קשורה לתנועת חזבאללה אלנג’באא’ (תנועת חזבאללה – האצילים) ואפילו במידה מסוימת למשמרות המהפכה.
  • בניסיון להתחקות אחר הארגונים המרכיבים את הארגון, עלה, כי ב-13 נובמבר 2023 חשף אכרם אלכעבי, מזכ”ל מיליציית אלנג’באא’ (האצילים), את הקשר בין ההתנגדות האסלאמית בעיראק למיליציות הפרו-איראניות, כאשר ברך את “גיבורי ההתנגדות האסלאמית בעיראק” שתקפו באילת ופגעו במטרתם. הוא גם ציין שעל ישראל ושותפתה לדעת, שהם מסוגלים ליותר וכי הם ישלמו את המחיר על “פשעיהם נגד תושבי רצועת עזה” (חשבון X של אכרם אלכעבי, 13 בנובמבר 2023).
  • הוכחה נוספת לזהות העומדים מאחורי הארגון הייתה כאשר ב-21 בנובמבר 2023, לראשונה מאז החלו התקיפות נגד הכוחות האמריקניים בסוריה ובעיראק, הודיעה ההתנגדות האסלאמית בעיראק, בערוץ הטלגרם שלה על מותו של פאצ’ל אלמכצוצי, המכונה סיד רצ’א, פעיל ההתנגדות, שנהרג “בקרב האמת נגד השקר – המאבק בכוחות האמריקניים”. בתוכן ההודעה לא פורט מתי וכיצד הוא נהרג (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023). יצוין כי הפרסום צוטט גם בערוץ הטלגרם הרשמי כתאא’ב חזבאללה (גדודי חזבאללה), וכן בערוץ הטלגרם צאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות (ערוצי הטלגרם של צאברין ניוז וגדודי חזבאללה, 21 בנובמבר 2023). לפיכך, ניתן אולי להעריך כי מדובר בפעיל גדודי חזבאללה.
הפעיל ההרוג, פאצ'ל אלמכצוצי 
(ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023)
הפעיל ההרוג, פאצ’ל אלמכצוצי
(ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 בנובמבר 2023)
  • מיליציית אלנג׳באא׳ (האצילים) פרסמה הודעת תנחומים על מותו של פאצ’ל אלמכצוצי שלדברי ההודעה, “כתוצאה מהתוקפנות האמריקנית”. בהודעה המיליציה “להמשיך לבצע ג’האד” הזהירה את ארה”ב (“הכיבוש האמריקני”) שהוא ישלם מחיר על “פשעיו הברבריים” ויקבל עונש כפול ומכופל בעתיד הקרוב (ערוץ הטלגרם של מיליציית אלנג’באא’, 21 בנובמבר 2023).
  • מאוחר יותר ב-25 בנובמבר 2023 פרסם אבו חסין אלחמידאוי מזכ”ל מיליציית גדודי חזבאללה (כתאא’ב חזבאללה),[3] הודעה בה חשף, כי המיליציות שהשתתפו בפעילות הצבאית “לתקיפת האויב תחת דגל ‘ההתנגדות האסלאמית בעיראק’, הן: אנצאר אללה אלאופיאא’, תנועת האצילים (אלנג’באא’), כתאא’ב סיד אלשהדאא’ וגדודי חזבאללה” (ערוץ הטלגרם כאפ, 25 בנובמבר 2023).[4] לרשימה זו יש להוסיף את מיליציית עצאא’ב אהל אלחק (חבורות אנשי האמת).
נוסח ההודעה של כגדודי חזבאללה (ערוץ הטלגרם כאפ, 25 בנובמבר 2023)
נוסח ההודעה של כגדודי חזבאללה (ערוץ הטלגרם כאפ, 25 בנובמבר 2023)
הקטע הרלבנטי שבו חושף אלחמידאוי מי עומד מאחורי ההתנגדות האסלאמית בעיראק (ערוץ הטלגרם כאפ, 25 בנובמבר 2023)
הקטע הרלבנטי שבו חושף אלחמידאוי מי עומד מאחורי ההתנגדות האסלאמית בעיראק (ערוץ הטלגרם כאפ, 25 בנובמבר 2023)
  • העובדה שאלחמידאוי לא ציין את מיליציית עצאא’ב אהל אלחק (חבורות אנשי האמת) ברשימת המיליציות המשתתפות בפעילות ההתנגדות האסלאמית בעיראק, עוררה תרעומת בקרב אנשי המיליציה. ג’ואד אלטליבאוי, הדובר הצבאי של הארגון, הביע תמיהה בהודעה שפרסם וציין שלמרות שמי שכתב את ההודעה הכיר את המציאות בשטח, מוזר שהוא החליט לציין את שמותיהם של ארגונים מסוימים ולהשמיט את שמותיהם של אחרים, לדבריו, ללא כל סיבה מוצדקת (ערוץ הטלגרם של עצאא’ב אהל אלחק, 25 בנובמבר 2023). להערכתנו, יתכן והדבר נבע בשל מתחים הקיימים בין המיליציות הפרו-איראניות ולמאבקים סביב “קרדיט” על פעילות “ההתנגדות האסלאמית בעיראק”.
הקשר עם איראן
  • בכירי המיליציות הפרו-איראניות בעיראק העומדים מאחורי “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” נמצאים בקשרים הדוקים עם אסמאעיל קאא’ני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, ועם חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה. יצוין בהקשר זה דיווח, שהתפרסם ב-18 באוקטובר 2023 באתר ערבי פוסט, לפיו מפקד כוח קדס הגיע במחצית אוקטובר 2023 לביקור חשאי בסוריה כדי לתאם עם ראשי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה ובעיראק אפשרות להסלמה במערכה נגד ישראל. על פי דיווח זה, במהלך הביקור הוקם חדר מבצעים משותף לבעלות בריתה של איראן בסוריה ובעיראק, שנועד לעקוב אחר המצב ולתאם את פריסת הכוחות בפיקוד קצינים ממשמרות המהפכה. כמו כן נמסר בדיווח, כי קאא’ני ביקר ב-16 באוקטובר 2023 בבגדאד ונועד עם מפקדים במיליציות השיעיות הפרו-איראניות כדי לדון עימם באפשרות לשלבן במערכה בשבועות הקרובים. על פי הדיווח, “מקור מודיעיני איראני המקורב למשמרות המהפכה” טען בפני אתר החדשות, כי בכוונת איראן להסלים את המלחמה באמצעות הזירה הסורית ולא דרך לבנון כדי שלא לסכן את חזבאללה, שהוא הגורם החזק ביותר ב”ציר ההתנגדות”.[5]
פעילים בכירים
  • בין הבכירים הנמצאים בקשר עם מפקד כח קדס ומזכ”ל חזבאללה :
    • עבד אלעזיז אלמחמדאוי, ראש המטה הכללי של הגיוס העממי (החל מה-21 פברואר 2020) המכונה אבו פדכ, ממקימי גדודי חזבאללה (ומי שמילא בארגון שורה של תפקידים (אלשרק אלאוסט, 22 בפברואר 2020; בי-בי-סי בערבית 24 בפברואר 2020). אלמחמדאוי היה חבר ההנהגה (מג’לס אלשורא) של גדודי חזבאללה מאז שנת 2003, והוא גם פיקד על פעולות רבות של המיליציה. הוא שימש בעבר כמזכ”ל המיליציה והוא אף הקים בה את היחידות המיוחדות (ערוץ אלחרה, 23+26 בפברואר 2020; ahlalrafidain.online, 25 בפברואר 2020).
    • אכרם אלכעבי, מזכ”ל תנועת האצילים.
    • קיס אלח’זעלי, מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק (חבורות אנשי האמת).
מפקד כוח קדס לשעבר, קאסם סלימאני  (מימין), מחבק את אלמחמדאוי (אלנג'באא' מדיה וואר, 13 בינואר 2021).     מפקד כוח קדס, קאא'ני ואכרם אלכעבי, מזכ"ל תנועת חזבאללה - האצילים (נבצ', 11 בינואר 2020)
מימין: מפקד כוח קדס לשעבר, קאסם סלימאני (מימין), מחבק את אלמחמדאוי (אלנג’באא’ מדיה וואר, 13 בינואר 2021). משמאל: מפקד כוח קדס, קאא’ני ואכרם אלכעבי, מזכ”ל תנועת חזבאללה – האצילים (נבצ’, 11 בינואר 2020)
אבו פדכ (משמאל) וקיס אלח'זעלי, מזכ"ל עצאא'ב אהל אלחק (אלקרטאס, 14 בינואר 2021).      קאא'ני ואבו אלאה אלולאא'י, מזכ"ל המיליציה הפרו-איראנית כתאא'ב סיד אלשהדאא' (נבצ', 11 בינואר 2020)
מימין: אבו פדכ (משמאל) וקיס אלח’זעלי, מזכ”ל עצאא’ב אהל אלחק (אלקרטאס, 14 בינואר 2021).
משמאל:
קאא’ני ואבו אלאה אלולאא’י, מזכ”ל המיליציה הפרו-איראנית כתאא’ב סיד אלשהדאא’ (נבצ’, 11 בינואר 2020)
  •  דמות נוספת היא מזכ”ל כתאא’ב חזבאללה, אחמד אלחמידאוי (מכונה אבו חסין אלחמידאוי). ב-26 בפברואר 2020 הוכלל אלמחמדאוי ברשימת הטרור של ארה”ב והוגדר כפעיל טרור בינלאומי בשל מעורבותו בביצוע פיגועי טרור נגד כוחות אמריקאים ואזרחים עיראקים חפים מפשע (קודם לכן, בשנת 2009, הוכרזו גדודי חזבאללה כארגון טרור) (אלחרה, 26 בפברואר 2020; אתר משרד החוץ האמריקני, 26 בפברואר 2020). מהפרטים שנחשפו בתקשורת אודות אלחמידאוי עולה כי שמו המלא הוא אחמד מחסן פרג’ אלחמידאוי, וכי מספר רב מבני משפחתו משולבים בתפקידים בכירים במיליציה. תמונתו פורסמה בפברואר 2022. בנוסף, צוין כי ביולי 2021 מונה לו מחליף על-ידי מועצת השורא של הארגון בשם מחמד חסב אלמג’ידי, אך אלחמידאוי סרב לפנות את מקומו וממשיך לכהן כמזכ”ל המיליציה (euro-times.com, 4 במרץ 2022; washingtoninstitute.org, 9 במרץ 2022).
אחמד אלחמידאוי (חשבון הטוויטר @ahm_ks90, 20 בפברואר 2022)
אחמד אלחמידאוי (חשבון הטוויטר @ahm_ks90, 20 בפברואר 2022)
  • התופעה של שימוש בשמות מסגרת להתארגנויות קיימות וחדשות אינה חדשה ושלוחיה של איראן נוהגים להשתמש בדפוס זה. בעקבות חיסולם של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה האיראניים, קאסם סלימאני, ושל סגן יו”ר הגיוס העממי ומפקד המיליציה הפרו-איראנית גדודי חזבאללה (כתאא’ב חזבאללה), אבו מהדי אלמהנדס, ב-3 בינואר 2020, בסיכול ממוקד שבוצע באמצעות כלי טייס אמריקני, ואף מעט לפני חיסולם, החלו להופיע שמות מיליציות עיראקיות פרו-איראניות חדשות. בהמשך התברר כי המסגרות הללו הינן שמות כיסוי של המיליציות הפרו-איראניות הוותיקות, זאת כדי לבצע תקיפות ב”חתימה נמוכה” נגד יעדים של צבא ארצות-הברית בעיראק ובסוריה ונגד יעדים אחרים, בראשם מתנגדי המשטר האיראני בעיראק.
  • בין המיליציות יצוינו: עצבת אלת’אא’רין (קבוצת הנוקמים); סראיא ת’ורת אלעשרין (פלוגות מרד 1920), תא’ר אלמהנדס (נקמת אלמהנדס, אבו עלי אלמהנדס); ג’נד סלימאני (גיס על-שם קאסם סלימאני); לואא’ מנתקמון (חטיבת הנוקמים); סראיא אלמנתקם (פלוגות הנוקם); קואת ד’ו אלפקאר (כוחות ד’ו אלפקאר: כוחות על-שם חרבו של עלי בן אבו טאלב, הדמות הבולטת בשיעה); אלשהיד כרים דרעם (פלג על-שם כרים דרעם); קבצ’ת אלהדא ואהל אלמערוף (קבוצת דרך הישר ואנשי המעשים הטובים); פרקת אלע’אשיה (קבוצת אלע’אשיה – האירוע המסעיר, על-שם פרק 88 בקוראן, העוסק בגן העדן ובגיהינום); אחבאב אללה (יקירי אללה); אלויאא’ אלועד אלחק (חטיבות הבטחת האמת).[6]
אינוגרף הכולל את השמות והסמלים של 16 המיליציות ה"חדשות" בעקבות חיסולם של סלימאני ואלמהנדס (תטוראת אלעאלם אלסלאמי, 31 בדצמבר 2021)
אינוגרף הכולל את השמות והסמלים של 16 המיליציות ה”חדשות” בעקבות חיסולם של סלימאני ואלמהנדס (תטוראת אלעאלם אלסלאמי, 31 בדצמבר 2021)
מאפייני פעילות
תקיפת יעדים של צבא ארה”ב
  • תקיפות ההתנגדות האסלאמית בעיראק בסוריה ובעיראק התבצעו עד כה באמצעות רקטות וכלי טיס בלתי מאוישים והיעדים היו: בסיס צבא ארה”ב עין אלאסד, במערב עיראק; בסיס של צבא ארה”ב סמוך לשדה התעופה ארביל, בצפון עיראק; בסיס אלחריר, מצפון-מזרח לארביל; בסיסי אלתנף ואלרכבאן שבדרום סוריה, באזור הגבול בין סוריה לירדן; בסיס קונוקו (Conoco) שליד שדה הנפט עמר, כ-15 ק”מ צפון-מזרחית לדיר אלזור; בסיס אלשדאדי, דרומית לאלחסכה הסורית; ושדה התעופה ח’ראב אלג’יר בצפון-מזרח סוריה. היתה גם תקיפה נוספת, עליה הארגון לא קיבל אחריות נכון לשעה זו, נגד “מרכז הסיוע הדיפלומטי בבגדאד” The Baghdad Diplomatic Support Center – BDSC)), שבמתחם נמל התעופה בעיר. על-פי מקורות אמריקניים כל התקיפות גרמו לנזקים מועטים וחלקם יורטו, זאת בניגוד לטענות הארגון לפיהן הוא פגע פגיעות משמעותיות.
  • ערוץ הטלגרם, צאברין ניוז, המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, פרסם ב-23 בנובמבר 2023 אינפוגרף, המרכז את נתוני פעילות ההתנגדות האסלאמית בעיראק נגד יעדים אמריקנים בסוריה ובעיראק ונגד יעדים בישראל בין 18 באוקטובר 2023 – 23 בנובמבר 2023, ופרט בו את היעדים לתקיפה ואת אמצעי הלחימה, שבהם נעשה שימוש (ערוץ הטלגרם צאברין ניוז, 23 בנובמבר 2023). על-פי האינפוגרף, הארגון ביצע בתקופה הנדונה 71 תקיפות, על-פי החלוקה להלן: עיראק: בוצעו 34 תקיפות בסוריה: 34 ובישראל (“פלסטין הכבושה”): שלוש תקיפות – 2 נגד אילת באמצעות מטח טילים ואחת נגד חופי ים המלח באמצעות שני כטב”מים.
  • ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק פרסם אינפוגרף ב-25 בנובמבר 2023, המרכז את פעילות הארגון בין 18 באוקטובר 2023 – 25 בנובמבר 2023. על-פי האינפוגרף, ביצע הארגון 78 תקיפות[7] – 39 בעיראק, 36 – בסוריה ו-3 בישראל. באינפוגרף צוין כי “לא האמריקני ולא הישראלי יזכו למקום בטוח” וכי היבשה והים נמצאים בטווח הפגיעה של “ההתנגדות”. בנוסף לאינפורגף פורסמו מפות בהן צוינו יעדי הפגיעה (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בנובמבר 2023).

האינפוגרף המרכז את פעילות הארגון בין התאריכים 18 באוקטובר 2023 לבין 25 בנובמבר 2023 (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בנובמבר 2023)
האינפוגרף המרכז את פעילות הארגון בין התאריכים 18 באוקטובר 2023 לבין 25 בנובמבר 2023 (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 25 בנובמבר 2023)

אזורי התקיפות בסוריה ובעיראק (Google Maps)     אזורי התקיפות בסוריה ובעיראק (Google Maps)
אזורי התקיפות בסוריה ובעיראק (Google Maps)
הודעות על תקיפות נגד ישראל
  • ב-2 בנובמבר 2023 הודיע הארגון כי תקף לראשונה בישראל עם פרסום הודעה לפיה הוא תקף “יעד חיוני” ישראלי על חופי ים המלח. על-פי הודעת הארגון: “מתוך סיוע לאנשינו בעזה ובתגובה על הטבח שהישות הציונית העושקת מבצעת נגד אזרחים הפלסטינים – ילדים, נשים וזקנים, תקפו לוחמי הג’האד של ההתנגדות האסלאמית בעיראק היום [2 בנובמבר 2023] לפנות בוקר מטרה חיונית של הישות הציונית בחופי ים המלח. ההתנגדות האסלאמית בעיראק מדגישה כי תמשיך להרוס את מעוזי האויב” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 2 בנובמבר 2023).
ההודעה על תקיפת "יעד חיוני על חופי ים המלח" (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק,
2 בנובמבר 2023)
ההודעה על תקיפת “יעד חיוני על חופי ים המלח” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 2 בנובמבר 2023)
  • ב-3 בנובמבר 2023, פרסמה ההתנגדות האסלאמית בעיראק הודעת קבלת אחריות על תקיפה באילת. בהודעה נטען כי “התקיפה באה כאות תמיכה בעמנו ברצועת עזה וכתגובה למעשי הטבח נגד נשים, ילדים וקשישים” וכי “ההתנגדות תמשיך להרוס את מבצרי האויב” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023).
  • ב-12 בנובמבר 2023 הודיעה ההתנגדות האסלאמית בעיראק פעם נוספת כי פעיליה תקפו יעד באילת “באמצעי לחימה מתאימים” וכי “ההתנגדות מאשרת שהיא ממשיכה להרוס את מבצרי האויב” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 12 בנובמבר 2023). בהקשר אפשרי יצוין כי צה”ל תקף ב-10 בנובמבר 2023 מטרות של ארגון טרור בשטח סוריה שהיה אחראי לשיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר אילת ב-9 בנובמבר 2023 (ערוץ הטלגרם של דובר צה”ל, 10 בנובמבר 2023).
אמצעי לחימה בולטים
  • מסרטונים[8] קצרים שפרסמה ההתנגדות האסלאמית בעיראק עולה שחלק מהתקיפות בוצעו באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים המשמשים את המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ורובם המכריע שוגרו בשעות החשכה. בנוסף, עושה הארגון שימוש גם ברקטות וטילים. ב-6 בנובמבר 2023 חשף הארגון את הרקטה אלאקצא 1, שבאמצעותה תקף לדבריו יעדים אמריקנים בסוריה ועיראק (אלנשרה, 6 בנובמבר 2023). ב-14 בנובמבר 2023 חשף הארגון טיל חכם קצר טווח בשם צארם (אלמיאדין, 14 בנובמבר 2023). במקרה אחד, בודד עד כה, ביצע הארגון פיגוע תוך שימוש במטען חבלה נגד כלי רכב אמריקני באזור מוצול בעיראק.
מתוך סרטון מה-27 באוקטובר 2023: כלי טיס בלתי מאויש רגע לפני שיגורו לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 27 באוקטובר 2023)
מתוך סרטון מה-27 באוקטובר 2023: כלי טיס בלתי מאויש רגע לפני שיגורו לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 27 באוקטובר 2023)
מתוך סרטון מה-24 באוקטובר 2023 המתעד ירי כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 24 באוקטובר 2023)     מתוך סרטון מה-24 באוקטובר 2023 המתעד ירי כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 24 באוקטובר 2023)
מתוך סרטון מה-24 באוקטובר 2023 המתעד ירי כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 24 באוקטובר 2023)
מתוך סרטון מה-23 באוקטובר 2023: כלי טיס בלתי מאויש רגע לפני שיגורו ובעת שיגורו לעבר בסיס אלתנף ואלרכבאן (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 באוקטובר 2023)    מתוך סרטון מה-23 באוקטובר 2023: כלי טיס בלתי מאויש רגע לפני שיגורו ובעת שיגורו לעבר בסיס אלתנף ואלרכבאן (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 באוקטובר 2023)
מתוך סרטון מה-23 באוקטובר 2023: כלי טיס בלתי מאויש רגע לפני שיגורו ובעת שיגורו לעבר בסיס אלתנף ואלרכבאן (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 באוקטובר 2023)
מתוך סרטון מה-21 באוקטובר 2023 המתעד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 באוקטובר 2023)    מתוך סרטון מה-21 באוקטובר 2023 המתעד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 באוקטובר 2023)
מתוך סרטון מה-21 באוקטובר 2023 המתעד שיגור כלי טיס בלתי מאויש לעבר בסיס עין אלאסד (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 21 באוקטובר 2023)

הרקטה אלאקצא 1 של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, שבה עשה הארגון שימוש נגד יעדים אמריקנים בסוריה ועיראק (אלנשרה, 6 בנובמבר 2023).
הרקטה אלאקצא 1 של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, שבה עשה הארגון שימוש נגד יעדים אמריקנים בסוריה ועיראק (אלנשרה, 6 בנובמבר 2023).

טיל חכם קצר טווח בשם צארם (אלמיאדין, 14 בנובמבר 2023)
טיל חכם קצר טווח בשם צארם (אלמיאדין, 14 בנובמבר 2023)
מתוך סרטון מה-9 בנובמבר 2023 המתעד הפעלת מטען נגד כלי רכב אמריקני באזור מוצול (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 9 בנובמבר 2023)
מתוך סרטון מה-9 בנובמבר 2023 המתעד הפעלת מטען נגד כלי רכב אמריקני באזור מוצול (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 9 בנובמבר 2023)
חילוקי דעות בנוגע להפוגה בלחימה בעזה
  • היומון הבינערבי, אלערבי אלג’דיד, דיווח על חילוקי דעות בין הפלגים החמושים בעיראק בנוגע לשאלת המשך תקיפותיהם נגד יעדים אמריקניים במהלך ההפוגה הזמנית בלחימה ברצועת עזה (24 בנובמבר – 2 בדצמבר 2023) שנועדה לביצוע חילופי חטופים ישראלים תמורת אסירים פלסטינים ולהעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. נמסר, כי מרבית ראשי הפלגים תמכו בהפסקת התקיפות, וזאת בין היתר בשל החשש מהשלכות המשך התקיפות במהלך הפסקת האש (אלערבי אלג’דיד, 24 בנובמבר 2023). רשת אלראבעה העיראקית הודיעה כי המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות החליטו לעצור את פעולותיהן הצבאיות במקביל להפסקת האש ברצועת עזה (רשת אלראבעה העיראקית, 23 בנובמבר 2023). מנגד, דובר המיליציה העיראקית הפרו-איראנית, גדודי סיד אלשהדאא’, כאט’ם אלפרטוסי, ציין כי הפסקת האש בין חמאס לישראל “אינה כוללת את ההתנגדות העיראקית”. הוא הוסיף כי כל הדיווחים בנוגע להפסקת אש בין ההתנגדות העיראקית לבין הכוחות האמריקנים אינם נכונים (Rudaw , 23 בנובמבר 2023).
  • המיליציה העיראקית הפרו-איראנית, כתאא’ב חזבאללה (גדודי חזבאללה), הודיעה על “צמצום קצב ההסלמה נגד בסיסי הכיבוש האמריקני באזור ועצירת הפעולות נגד ישראל עד סוף תקופת ההפוגה”. לצד זאת, היא הדגישה כי העימותים עם הכוחות המאיימים על ריבונות עיראק לא ייפסקו עד ל”טיהור המדינה” מנוכחות אמריקנית (ערוץ הטלגרם של כתאא’ב חזבאללה, 25 בנובמבר 2023). בתגובה, תקף ג’ואד אלטליבאוי, הדובר הצבאי של המיליציה העיראקית הפרו-איראנית, עצאא’ב אהל אלחק (חבורות אנשי האמת), את הודעת כתאא’ב חזבאללה וטען כי היא מאכזבת ומפרה את סודיות פעילות ההתנגדות אשר נחשבת ליסוד חשוב בה. לטענתו, ההתנגדות היא אחת והמטרה היא אחת והם מקווים שהם לא יתקלו שוב בהצהרות מסוג זה (ערוץ הטלגרם של עצאא’ב אהל אלחק, 25 בנובמבר 2023).
  • בפועל, במהלך ההפוגה בלחימה, חלה ירידה דרמטית בפעילות הארגון.
איומים במעבר ל”שלב חדש בעימות עם האויבים”
  • ההתנגדות האסלאמית בעיראק פרסמה ב-3 בנובמבר 2023 הודעה כי הם יחלו בשבוע הקרוב שלב חדש בעימות. על-פי ההודעה, שלב זה יהיה עוצמתי יותר ונרחב יותר. להודעה צורף צילום של רקטה על כן שיגור (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023). יתכן שהשלב הבא עלול לכלול גם הגברת התקיפות של המיליציות נגד ישראל ובפרט משטח סוריה.
צילום של רקטה על כן שיגור שצורף לאיום (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023)
צילום של רקטה על כן שיגור שצורף לאיום (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023)
נוכחות המיליציות השיעיות העיראקיות בגולן הסורי
  • במרץ 2017 גיבשה איראן יחד עם חזבאללה את התוכנית להתבססותם בגולן הסורי, בקרבת הגבול עם ישראל, תוך שימוש במליציות הפרו-איראניות העיראקיות המופעלות על-ידן. הדבר בא לידי ביטוי בהודעתו של אכרם אלכעבי, מזכ”ל המיליציה העיראקית הפרו-איראנית, אלנג’באא’, ב-8 במרץ 2017, על הקמת “החטיבה לשחרור הגולן”. הוא הצהיר כי לוחמיו בסוריה מוכנים “לשחרר” את רמת הגולן יחד עם צבא סוריה, לכשתסתיים המערכה נגד דאעש. ב-24 בנובמבר 2017 הצהיר אלכעבי בראיון מטהראן כי המיליציה שלו הקימה את “החטיבה לשחרור הגולן”, שנועדה “להילחם בארגוני התכפיר [הארגונים הג’האדיסטים, ובראשם דאעש], המופעלים ע”י הישות הציונית [ישראל]”, תוך ניסיון להציג את דאעש כזרוע של ישראל, כדי לחדד את העוינות נגדה. הוא הוסיף, כי אם תתבקש לכך, החטיבה הזאת תסייע לצבא סוריה “לשחרר את הגולן”.

מזכ"ל מיליציית אלנג'באא', אכרם אלכעבי, מצהיר על הקמת "החטיבה לשחרור הגולן" 
(סוכנות יוניוז, 10 במרץ 2022)
מזכ”ל מיליציית אלנג’באא’, אכרם אלכעבי, מצהיר על הקמת “החטיבה לשחרור הגולן”  (סוכנות יוניוז, 10 במרץ 2022)

  • באוגוסט 2020 דיווח מקור אופוזיציה סורי מפי מקורות צבאיים מקומיים, כי איראן החלה בהקמת כוח צבאי חדש במחוז קניטרה, הסמוך לגבול עם ישראל במסגרת מאמציה להרחיב את השפעתה באזור. על-פי הדיווח, פועלת איראן באמצעות חזבאללה ובחסות ענף 220 של מינהל הביטחון הפוליטי הסורי להקמת הכוח החדש, בפיקוד לוחמים לשעבר בצבא הסורי ובמיליציית “אגד הגולן” (פוג’ אלג’ולאן), הפועל במסגרת המשטר הסורי ומורכב בעיקר מתושבים דרוזים (ענב בלדי, 12 באוגוסט 2020). לא מן הנמנע שהכוח משלב או עלול לשלב כוחות עם לוחמי מיליציות פרו-איראניות, ובמיוחד עם “החטיבה לשחרור הגולן”.
  • המהנדס נצר אלשמרי, דובר מיליציית חזבאללה אלנג’באא’, ציין בראיון ב-11 ביוני 2021 כי “החטיבה לשחרור הגולן” מוכנה לחלוטין להשתתף במבצע ל”שחרור” הגולן על-פי בקשת ממשלת סוריה וכי לוחמי החטיבה עברו הכשרות מתאימות וצוידו בכלי נשק המתאימים לפגיעה בעומק שטח ישראל ולא רק באזור הגולן. לדבריו, החטיבה הוקמה על-ידי תנועת אלנג’באא’ כדי להשתתף עם “האחים בסוריה” במערכה ל”שחרור” הגולן, ההופכת קרובה מיום ליום (אלעהד, 11 ביוני 2022).
  • מאז תחילת מלחמת “חרבות ברזל” התפרסם איום מפורש של “החטיבה לשחרור הגולן” כי היא תצטרף ללחימה. יתכן כי החטיבה פועלת במסגרת “ההתנגדות האסלאמית בעיראק” או משתפת עימה פעולה. ב-20 באוקטובר 2023 אף פורסם ברשתות החברתיות סרטון עם כיתוב בעברית ובערבית, המאיים כי “ההתנגדות מכינה עבורכם משהו”. זאת, כחלק מהמערכה הפסיכולוגית שמנהלת איראן באמצעות שלוחותיה (בתרגום לעברית, שאיננו מדויק, צורף הכיתוב “ההתנגדות נערכת עבורך”) (חשבון הטוויטר , 20 באוקטובר 2023).
הכיתוב המאיים בשפות העברית והערבית, כפי שהופיע בסרטון (חשבון הטוויטר , 20 באוקטובר 2023)
הכיתוב המאיים בשפות העברית והערבית, כפי שהופיע בסרטון (חשבון הטוויטר , 20 באוקטובר 2023)
נספח
מקבץ הודעות קבלת אחריות
  • בחלק מהודעות קבלת האחריות של הארגון על תקיפות יעדים אמריקנים בסוריה ובעיראק צוין כי הסיבה לתקיפות היא “הכיבוש האמריקני” במדינות אלה. בחלק אחר צוין כי הסיבה היא הסיוע האמריקני לישראל במלחמה ברצועת עזה. בהודעות קבלת אחריות על תקיפות נגד ישראל צוין כי הסיבה היא “סיוע לתושבי עזה” וכ”תגובה על הטבח שהיא [ישראל] מבצעת נגד האזרחים הפלסטינים”. להלן מספר דוגמאות:
    • ב-23 בנובמבר 2023 קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפת הבסיס האמריקני בשדה הנפט קונוקו שבסוריה באמצעות רקטות. נמסר כי המטרות נפגעו באופן ישיר (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 בנובמבר 2023).
    • באותו יום התקבלה הודעת קבלת אחריות על תקיפת הבסיס האמריקני בשדה הנפט אלעמר שבסוריה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש. בהודעה נמסר כי כלי הטיס “פגע במטרתו באופן ישיר” וכי “זאת, בתגובה על הפשעים שמבצע האויב נגד אנשינו ברצועה” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 בנובמבר 2023).
    • ב-23 בנובמבר 2023 התפרסמה הודעה נוספת על שתי תקיפות שבוצעו נגד בסיס עין אלאסד ועל שתי תקיפות נגד הבסיס האמריקני שסמוך לנמל התעופה של ארביל, שבחבל הכורדי בעיראק. ההתנגדות מסרה כי “תקפנו באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים שפגעו במטרותיהם באופן ישיר, זאת בתגובה על הפשעים שמבצע האויב נגד אנשינו ברצועת עזה” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 23 בנובמבר 2023).
    • ב-22 בנובמבר 2023 התפרמה הודעה על שיגור כלי טיס בלתי מאוישים נגד הבסיס האמריקני אלחריר, שבצפון עיראק, “בתגובה על הפשעים שמבצע האויב נגד אנשינו בעזה” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 22 בנובמבר 2023).
    • ב-2 בנובמבר 2023 התפרסמה הודעה תקיפה נגד “מטרה חיונית של הישות הציונית בחופי ים המלח בתגובה על הטבח שהיא מבצעת באזרחים הפלסטינים”. עוד נכתב כי “ההתנגדות האסלאמית בעיראק תמשיך להרוס את מעוזי האויב” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 2 בנובמבר 2023).
    • ב-3 בנובמבר 2023 קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות על תקיפה בשעות הבוקר באילת, וטענה כי “היא בוצעה כאות תמיכה בעמנו ברצועת עזה וכתגובה למעשי הטבח נגד נשים, ילדים וקשישים”. עוד מסרה כי “ההתנגדות תמשיך להרוס את מבצרי האויב” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 3 בנובמבר 2023).
    • ב-1 בנובמבר 2023 קיבלה ההתנגדות האסלאמית בעיראק אחריות לתקיפת הבסיס האמריקני אלתנף שבסוריה באמצעות שני כטמ”מים וטענה כי הם “פגעו במטרותיהם באופן ישיר” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1 בנובמבר 2023).
נוסח הודעת קבלת האחריות (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1 בנובמבר 2023)
נוסח הודעת קבלת האחריות (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 1 בנובמבר 2023)
    • ב-30 באוקטובר 2023 קיבלה אחריות על תקיפה של “בסיס הכיבוש האמריקני בשדה הגז קוניקו באזור דיר אלזור, באמצעות מטח רקטות, שגרם לפגיעות ישירות” (חשבון הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 30 באוקטובר 2023). בהודעה נוספת באותו יום קיבלה אחריות על תקיפה נגד הבסיס עין אלאסד “באמצעות מטחי רקטות אשר פגעו במטרותיהם” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 30 באוקטובר 2023).
    • ב-29 באוקטובר 2023 קיבלה אחריות על תקיפה לעבר “בסיס הכיבוש האמריקני אלשדאדי, דרומית לאלחסכה, באמצעות שני כטב”מים שגרמו לפגיעות ישירות” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 29 באוקטובר 2023).
    • ב-28 באוקטובר 2023 קיבלה אחריות לתקיפת הבסיס האמריקני אלתנף שבסוריה, באמצעות שני כטמ”מים וטענה כי הם “פגעו במטרותיהם באופן ישיר” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 29 באוקטובר 2023).
    • ב-27 באוקטובר 2023 קיבלה אחריות על תקיפה של הבסיס האמריקני עין אלאסד, במערב עיראק, באמצעות כלי טיס בלתי מאויש, והוסיפה כי “התקיפה פגעה ישירות במטרותיה” (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 27 באוקטובר 2023). ב-26 באוקטובר 2023 תקפה בסיס של צבא ארה”ב סמוך ופגעה במטרותיהם (ערוץ הטלגרם של ההתנגדות האסלאמית בעיראק, 26 באוקטובר 2023).

[1] תקיפות נגד יעדים ישראלים לא אותרו בפועל, ואין בנושא הודעה רשמית של ישראל.
[2] Amir al-Kaabi, Michael Knights, Hamdi Malik, Facade Group Linked to Iran Claims Five Attacks on Americans in Iraq and Syria, 20 October 2023: https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/facade-group-linked-iran-claims-five-attacks-americans-iraq-and-syria
[3] להרחבה אודות המיליציה ראו מחקר מרכז המידע מ-21 בדצמבר 2022: ״מיליציה פרו-איראנית דומיננטית הפועלת בעיראק".
[4] להרחבה אודות המיליציות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק, ראו מחקר של מרכז המידע מ-6 בנובמבר 2022: "המיליציות הפרו-איראנית בעיראק – תמונת מצב".
[5] ראו מחקר מרכז המידע מ-21 בנובמבר 2023: "איראן, המלחמה ברצועת עזה ו"התלכדות הזירות״.
[6] ראו: https://carnegieendowment.org/sada/84368 , https://arabic.iswnews.com .ראו גם פרטים נוספים במחקר של מרכז המידע מ- 6 בנובמבר 2022: "המיליציות הפרו-איראניות בעיראק – תמונת מצב".
[7] הפערים בין מספרי התקיפות בשני האינפוגרפים נובעים ככל הנראה, מעדכון המספר. ככל הנראה האינפוגרף המאוחר יותר הוא המדויק והעדכני.
[8] הסרטונים שמפרסם הארגון קצרים במיוחד (מספר שניות) ולא כוללים מלל, אלא את הכיתוב "ההסברה הקרבית – ההתנגדות האסלאמית בעיראק" בלבד.