חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21 – 27 במרץ 2012)

הלוויות ארבעת הנרצחים בפיגוע בטולוז, שהתקיימה בירושלים

הלוויות ארבעת הנרצחים בפיגוע בטולוז, שהתקיימה בירושלים

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

המטען, שנחשף ונוטרל במרכז רצועת עזה

המטען, שנחשף ונוטרל במרכז רצועת עזה

הפגנות הזדהות ברצועת עזה עם האסירים שובתי הרעב ובראשם הנאא

הפגנות הזדהות ברצועת עזה עם האסירים שובתי הרעב ובראשם הנאא

הפגנות ברצועת עזה על רקע משבר האנרגיה

הפגנות ברצועת עזה על רקע משבר האנרגיה

הלוויות הנרצחים בטולוז

הלוויות הנרצחים בטולוז


הלוויות ארבעת הנרצחים בפיגוע בטולוז, שהתקיימה בירושלים
הלוויות ארבעת הנרצחים בפיגוע בטולוז, שהתקיימה בירושלים
(באדיבות זק"א. צלם: שוקי לרר 22 במרץ 2012)

עיקרי המסמך

בדרום ישראל שרר השבוע שקט יחסי.

מועצת זכויות האדם של האו"ם, גוף אנטי-ישראלי, שמושבו בג'נבה, אימצה החלטה המורה על הקמת ועדת בדיקה בעניין ההתנחלויות. ראש ממשלת ישראל תקף בחריפות את המועצה כמו כן דווח (הארץ), כי ישראל שוקלת לנקוט בצעדי ענישה כלפי הרשות הפלסטינית. ברשות רואים בהחלטה ניצחון נוסף בזירה הבינלאומית.

הקמפיין התקשורתי בסוגיית העצורים המנהליים תופס תאוצה. במרכזו עומדת הנאא' שלבי, אסירה מנהלית מארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין, שבית משפט צבאי קבע לגביה, כי הייתה מעורבת בהכנות לביצוע פיגוע וזאת על בסיס מידע מודיעיני איכותי.

נמשכות ההכנות של ארגונים ופעילים, בתוכם בולטים ארגונים בעלי אופי אסלאמי-קיצוני, לקראת שורה של מופעים תודעתיים הצפויים להתבצע ביום שישי הקרוב ה-30 במרץ. במסגרת זאת מתוכננות להתקיים עצרות וצעדות במדינות הגובלות עם ישראל, ביהודה שומרון ורצועת עזה, בישראל גופא (אירועי "יום האדמה") ובערים רבות במזרח התיכון וברחבי העולם.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות

השבוע שרר שקט יחסי בדרום ישראל. במהלך השבוע לא נפלו רקטות בשטח ישראל. הנפילה האחרונה של רקטה הייתה ב-20 במרץ בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

 הערה:  סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב ההסלמה האחרון.

נטרול מטען סמוך לגדר הביטחון

כוח צה"ל, שהיה בפעילות מבצעית סמוך לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה, חשף מטען שהונח בסמוך לגדר, המטען, שנועד לפגוע בחיילי צה"ל, הונח ככל הנראה בשבוע שעבר בחסות הערפל ששרר באזור (דובר צה"ל, 26 במרץ 2012).

המטען, שנחשף ונוטרל במרכז רצועת עזה
המטען, שנחשף ונוטרל במרכז רצועת עזה (דובר צה"ל, 26 במרץ 2012)

מעצר פעיל חמאס שהיה שותף בתכנון חטיפת חייל
 ופיגוע התאבדות דרך סיני

בסוף פברואר 2012 נעצר מחמד חסין עוד אבו ע'אדרה, תושב רפיח, כאשר ניסה להסתנן לישראל דרך גבול רצועת עזה ישראל והועבר לחקירה.  בחקירתו הודה חסין אבו ע'אדרה,  כי לפני כשנה (פברואר 2011) בעקבות הסתבכות בפלילים, ברח מרצועת עזה לסיני דרך אחת   המנהרות. לאחר מספר חודשים בהם שהה בסיני פנה אליו יונס שלוף, תושב רפיח פעיל בזרוע הצבאית של חמאס, וביקש ממנו  לבצע איסוף מודיעין עבור הארגון.

לאחר שהביע הסכמתו הוא הוברח חזרה לרצועת עזה שם קיבל תדרוך צבאי מקיף והוסבר לו כי מטרת איסוף המודיעין היא מציאת מטרות לביצוע פיגועי טרור. אל מחמד אבו ע'אדרה צורף קרוב משפחה והשניים יצאו שוב לסיני. במהלך אוגוסט 2011 ערכו השניים תצפיות באמצעות מצלמות משוכללות ומכשיר GPS , אשר באמצעותו סימנו את יעדי התצפית. בפעילותם הם גם הסתייעו בתושבים מקומיים. בין היעדים שאספו אודותיהם מידע: מעבר טאבה, מוצבים צבאיים לאורך הגבול ויעדים בעיר אילת. במסגרת פעילות איסוף המידע הם גם חדרו מספר פעמים לשטח ישראל.

לאחר ביצוע התצפיות הועבר המידע לרצועת עזה שם נבחן על ידי פעילי חמאס בכירים. לקראת סוף שנת 2011 התבקש מחמד אבו ע'אדרה להגיע שוב לרצועת עזה שם נפגש עם ראא'ד עטאר, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, אשר היה מעורב גם בחטיפת גלעד שליט. במהלך הפגישה הביע מחמד אבו ע'אדרה הסכמתו לבצע ירי נ"ט לעבר יעדים צבאיים  ואזרחיים על גבול ישראל סיני וכן לבצע ירי רקטות מסיני לישראל. לדברי ראא'ד עטאר, מפעילו של אבו ע'אדרה, מטרת הפיגוע אמורה הייתה להיות חטיפת חייל ישראלי. כמו כן תוכנן פיגוע נוסף של החדרת חוליית מחבלים מתאבדים לעיר אילת.  מחמד אבו ע'אדרה הביע הסכמתו להחדיר את החוליה  (שירות ביטחון כללי,  21 מרץ 2012).

יהודה ושומרון

קמפיין פלסטיני בסוגיית האסירים

 הפלסטינים ממשיכים בקמפיין תקשורתי בסוגית האסירים המנהליים. הנושא מקבל כיסוי נרחב בכלי התקשורת ברחבי יהודה ושומרון וברצועת עזה מתקיימות מידי יום הפגנות. בפעילות ביהודה ושומרון מעורבים הרשות הפלסטינית ובכיריה אבו מאזן וסלאם פיאצ', המביעים תמיכה באסירים ומצדדים בביטויי המחאה. ברצועת עזה מעורבים בפעילות חמאס והג'האד האסלאמי בפלסטין בהובלת פתחי חאמד, שר הפנים בממשל חמאס.

 הדמות הבולטת המשמשת מוקד לקמפיין הפלסטיני היא הנאא' שלבי, אסירה מנהלית השובתת רעב למעלה מ-40 ימים. הנאא' יחיא צאבר שלבי הינה ילידת 1982, תושבת בורקין, שבאזור ג'נין. בספטמבר 2009 נעצרה על רקע פעילות בארגון הג'האד האסלאמי בפלסטין. במהלך חקירתה התבטאה באופן קיצוני וחריג ותקפה את  חוקריה. בסיום חקירתה, לא התגבשו די ראיות להעמידה לדין פלילי אך מנגד היה קיים חומר מודיעיני רב מגוון אמין וחד משמעי אודות מעורבותה בפעילות טרור.

 הנאא' שלבי הובאה בפני בית המשפט הצבאי לעניינים מנהליים. בהחלטתה מיום 4 במרץ 2012 קבעה כבוד השופטת סא"ל דליה קאופמן, כי: "המידע המודיעיני אודות המשיבה הינו איכותי, מהימן ומבוסס וכי הוא מצביע באופן חד משמעי על נחישותה של המשיבה לבצע פעילות צבאית, פעילות שהמשיבה אף החלה בה, באי אלו הכנות לביצועה" עוד הוסיפה השופטת ואמרה, כי: "מהמידע המודיעיני עולה, שאין המדובר בדיבורי התרברבות או דיבורי סרק של המשיבה כטענת הגנה, אלא בכוונה ממשית, שכאמור המשיבה כבר החלה בביצוע הכנות לביצועה".

הפגנות הזדהות ברצועת עזה עם האסירים שובתי הרעב ובראשם הנאא' שלבי
הפגנות הזדהות ברצועת עזה עם האסירים שובתי הרעב ובראשם הנאא' שלבי
(qassam.ps , Palestine-info , 26 במרץ 2012)

המצב ברצועת עזה

משבר האנרגיה ברצועת עזה

משבר האנרגיה ברצועת עזה מחריף וטרם נמצא פיתרון קבוע לבעיה. לאור המחסור בדלק ובחשמל מתרבים הדיווחים אודות פגיעה משמעותית בשגרת החיים ברצועה. ממשל חמאס הורה על קיצוצים ממשליים בתחום הדלק עקב המשבר (צפא, 20 במרץ 2012).

בציבור הפלסטיני ברצועה מושמעת ביקורת חריפה כלפי ממשל חמאס לרבות הפגנות וידוי אבנים על מבני ציבור (צפא, 23 במרץ 2012). חמאס מנגד מנסה לתעל את הכעס לעבר מצרים, ישראל, פתח והרשות הפלסטינית (שהואשמה בגניבת כספים המיועדים לפיתרון המשבר).  ב-23 במרץ ארגנה חמאס תהלוכות המוניות בשלושה מוקדים תחת הכותרת "הארת עזה וחשיפת המזימה" בעצרות שהתקיימו הטילו הדוברים את אחריות למצב על ישראל ועל הרשות הפלסטינית וקראו למצרים לקחת אחריות על המשבר ולנסות להביא לסיומו (ערוץ אלאקצא, 23 במרץ 2012). קודם לכן התקיימה "מלחמת תעמולה" בסוגיה זו בין חמאס למצרים.

הפגנות ברצועת עזה על רקע משבר האנרגיה
הפגנות ברצועת עזה על רקע משבר האנרגיה (26 במרץ 2012, qassam.ps)

מקורות מצריים בכירים דחו בתקיפות את הטענות והביקורת שמטיחים בהם בכירים בממשל חמאס בדבר אחריות מצרים למשבר האנרגיה ברצועה. לדברי המקורות המדובר ב"טענות לא מדויקות" שכן ממשל חמאס "ממציא" משבר מול מצרים  ומפיץ ידיעות כוזבות על מנת להתחמק מאחריותו כלפי הרצועה (אלחיאת, 21 במרץ 2012).

מכל מקום, על מנת להביא להקלה במצב העבירו שלטונות מצריים כמות חד פעמית של 450 אלף ליטרים של סולר מישראל לרצועה במימון הרשות הפלסטינית. אולם כמות זאת היא שוות ערך לצריכה של תחנת הכוח במשך יום אחד בלבד. על כן  הודיעה תחנת הכוח ברצועה בשנית ב-25 במרץ על השבתה, לאחר שהופעלה מחדש ב-23 במרץ (רסאלה נט, 25 במרץ 2012).

המו"מ המדיני

החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם להקמת ועדת בדיקה בנושא ההתנחלויות

מועצת זכויות האדם של האו"ם בג'נבה אימצה ב-22 במרץ החלטה המגנה את מדיניות ישראל בנושא ההתנחלויות ומורה על הקמת ועדת בדיקה (Fact Find Mission ) לחקר השלכות הבנייה בהתנחלויות על הזכויות האזרחיות הפוליטיות הכלכליות והתרבותיות של הפלסטינים, לרבות במזרח ירושלים. ההחלטה התקבלה ברוב של 36 מדינות. 10 מדינות נמנעו.  ארה"ב היא היחידה שהתנגדה להחלטה.

ישראל הגיבה בחריפות על ההחלטה. בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל אמר, כי המדובר במועצה צבועה ומנותקת מהמציאות, שיש בה רוב אוטומטי נגד ישראל. לדבריו על  המועצה להתבייש בעצמה שכן אין לה אין דבר וחצי דבר עם זכויות אדם. עוד הוסיף, כי עד היום קיבלה הוועדה 91 החלטות 39 מהן עסקו בישראל, שלוש בסוריה ואחת באיראן (אתר משרד ראש הממשלה, 22 במרץ 2012). כמו כן דווח, כי ישראל שוקלת לבחון בתגובה שורה של צעדי ענישה כלפי הרשות הפלסטינית ובכלל זה עיכוב כספי המיסים הפלסטינים (הארץ, 25 במרץ 2012).

ברשות הפלסטינית רואים בהחלטה להקמת הועדה ניצחון נוסף בזירה הבינלאומית. דובריה תקפו את ישראל וגינו את עמדת ארה"ב. כך למשל:

  • צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף וראש צוות המשא ומתן, מתח ביקורת על עמדתה של ארה"ב באומרו, כי הצבעתה נגד ההחלטה מהווה טעות גדולה במדיניות החוץ האמריקאית. הוא גם גינה בחריפות את כוונות ישראל להטיל עונשים על הרשות בעקבות פנייתה לאו"ם ולהקפיא את הזרמת כספי הסילוקין לרשות. לדבריו במקרה זה תנקוט הרשות בצעדי תגובה (אלקדס, 25 במרץ 2012). בהתבטאות נוספת אמר, כי ההנהגה הפלסטינית תמשיך בדרכה הדיפלומטית באו"ם ומוסדותיו הבינלאומיים על מנת לחזק את מעמדה של פלסטין בזירה הבינלאומית (סוכנות הידיעות הסינית 25 במרץ 2012).

  • נביל אבו רדינה, דובר לשכת אבו מאזן,  אמר, כי החלטת מועצת זכויות האדם מעבירה מסר לישראל לחדול מהפרת החוק הבינלאומי וזכויות הפלסטינים (אלחיאת אלג'דידה, 23 במרץ).

  • מצטפא אלברע'ות'י, ראש היוזמה הלאומית הפלסטינית (העוסקת בקמפיין להחרמת ישראל BDS ), אמר כי כוונת ישראל להפסיק את הזרמת כספי המיסים לרשות היא בבחינת "פיראטיות וסחטנות מדינית" לדבריו התגובה לצעדים שנוקטת ישראל צריכה להיות אחדות השורות והרחבת המאבק העממי וחרם על מוצרים ישראליים (מען, 25 במרץ 2012).

טרור בחו"ל

פיגוע בבית ספר יהודי בטולוז

ארבעת הנרצחים היהודיים בטולוז יונתן סנדלר ובניו אריה וגבריאל והילדה מרים מונסונגו ז"ל  הובאו למנוחות בישראל ב-22 במרץ. בהלוויה השתתפו אלפי בני אדם בהם בני משפחות ההרוגים, חברי הקהילה הצרפתית בטולוז שרי ממשלת ישראל וקהל רב. בהלוויה השתתף גם שר החוץ הצרפתי אלן ז'ופה.

הלוויות הנרצחים בטולוז
הלוויות הנרצחים בטולוז (באדיבות זק"א. צלם: שוקי לרר 22 במרץ 2012)

משטרת צרפת הצליחה תוך פחות מ- 48 שעות, לעלות על עקבותיו של המחבל, שביצע את הרצח בבית הספר שבטולוז  ורצח נוסף של שלושה חיילים. המחבל הוא מחמד מראח, בן 24, אזרח צרפתי ממוצא אלג'יראי, שהתגורר בשנים האחרונות בטולוז ועבד במוסך. בשנים האחרונות קיים קשרים עם גורמים אסלאמיים קיצוניים הוא ערך מספר ביקורים באפגניסטן ופקיסטאן ואפשר, שאף עבר שם אימונים ופעל בחסות הטאליבן.

לאחר 32 שעות בהן התבצר המחבל בדירתו פרצו כוחות המשטרה לביתו. המחבל נמצא בחדר האמבטיה כשהוא חמוש בנשק רב. במהלך הפריצה קפץ המחבל דרך החלון והחל לירות לכל עבר ופצע שני שוטרים, אחד מהם באורח קשה. השוטרים ירו במחבל והרגו אותו.

לאחר מותו של המחבל נחשף, כי ביקר בעבר בישראל, עיראק סוריה וירדן. מבדיקות שנעשו בימים האחרונים במערכת הביטחון בישראל עולה, כי המחבל מטולוז עבר בישראל במהלך חודש ספטמבר 2010 בדרכו לאפגניסטן. הוא נכנס לישראל מירדן דרך מעבר אלנבי . בשל שמו הוא עורר חשד ותוחקר ולאחר שהתברר, כי לא היה מעורב בפעילות חבלנית אושר לו להיכנס לישראל. הוא נכנס כתייר בעל דרכון צרפתי ועזב את ישראל לירדן לאחר שלשה ימי שהות בישראל  (Ynet , 26 במרץ 2012).


1 נכון ל- 27 במרץ 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד