חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (13 – 20 במרץ 2012)

מתקפת טרור על רקע אנטישמי: ארבעת ההרוגים בפיגוע ירי סמוך לבית ספר יהודי בטולוז, שבצרפת

מתקפת טרור על רקע אנטישמי: ארבעת ההרוגים בפיגוע ירי סמוך לבית ספר יהודי בטולוז, שבצרפת

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל נ”ט, שנורה ע”י חמאס

אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל נ”ט, שנורה ע”י חמאס

הפגנה ברצועת עזה בדרישה לחידוש אספקת הדלק

הפגנה ברצועת עזה בדרישה לחידוש אספקת הדלק

פגישת ח'אלד משעל וארדואן

פגישת ח'אלד משעל וארדואן

הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז

הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז

פעילי השיירה האסיאתית בצילום משותף עם נשיא איראן תוך שימוש בדמות של גנדי

פעילי השיירה האסיאתית בצילום משותף עם נשיא איראן תוך שימוש בדמות של גנדי

פעילי השיירה האסיאיתית באיראן

פעילי השיירה האסיאיתית באיראן


מתקפת טרור על רקע אנטישמי: ארבעת ההרוגים בפיגוע ירי סמוך לבית ספר יהודי בטולוז, שבצרפת

מתקפת טרור על רקע אנטישמי: ארבעת ההרוגים בפיגוע ירי סמוך לבית ספר יהודי בטולוז, שבצרפת
(http://www.israel-infos.net 20 במרץ 2012 )

עיקרי המסמך

גם לאחר הסדר ה"הרגעה" נמשך "טפטוף" ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר דרום ישראל. במהלך השבוע, שלאחר ה"הרגעה", נפלו תשע רקטות בדרום ישראל ביניהן רקטות ארוכות טווח ונורו ארבע פצצות מרגמה.

בבית הספר היהודי שבטולוז בוצעה מתקפת טרור על רקע אנטישמי. גבר חמוש רכוב על קטנוע פתח בירי ללא אבחנה והרג ארבעה בני אדם (מורה, שני ילדיו ובתו של מנהל בית הספר). הצמרת הפוליטית בצרפת גינתה בחריפות את המעשה.

נמשכת ההערכות בגזרות השונות לקראת אירועי ה-30 במרץ. בשבוע שחלף עברה השיירה האסיאתית, העושה דרכה כנראה לעבר לבנון, דרך איראן . אנשיה נפגשו עם נשיא איראן ועם בכירים נוספים באיראן, שהרעיפו עליהם שבחים והתבטאו נגד קיומו של "המשטר הציוני".

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות

למרות הסכם "ההרגעה", נמשך "טפטוף" ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל, כולל ירי רקטות ארוכות טווח,  אם כי לא בהיקף שהיה במהלך ימי ההסלמה.  במהלך השבוע, שלאחר הסכם "ההרגעה", נפלו בשטח ישראל תשע רקטות, ביניהן רקטות ארוכות טווח, וארבע פצצות מרגמה. כמו כן יורטו שתי רקטות על ידי מערכת כיפת ברזל. להלן פירוט חלק מהאירועים:  

  • ב-15 במרץ נפלו ארבע רקטות בדרום ישראל. שתי רקטות נוספות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. האחת כוונה לעבר העיר אשדוד ושנייה לבאר שבע. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • ב-16 במרץ נפלה רקטה בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. הרקטה נפלה בשטח פתוח לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

  • ב-19 במרץ בשעות הבוקר נפלה רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים אולם נגרם נזק רב לחממה בה פגעה הרקטה.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

תקיפות חיל האוויר

בתגובה להמשך ירי הרקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי טרור ברצועת עזה:

  • במהלך ליל 14-15 במרץ הותקפו אתר שיגור רקטות בצפון הרצועה ומנהרה, שנועדה  למתקפת טרור, בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 15 במרץ 2012).

  • ב-14 במרץ בשעות הלילה הותקפו שני מוקדי פעילות טרור בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 14 במרץ 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו, כי לא היו נפגעים אך נגרם נזק לרכוש (אלרסאלה.נט, פאל טודיי, 14 במרץ 2012).

סוכל ניסיון חדירה לישראל בגבול מצרים

ב-15 במרץ בשעות הערב, זיהה כוח צה"ל, שעסק בפעילות שגרתית בגבול ישראל מצרים, מספר חשודים אשר חדרו את הגבול. משלא נענו החשודים לקריאות לעצור, ביצע הכוח ירי לעברם. במקביל נפתחה אש משטח מצרים. כתוצאה מחילופי האש נפגעו שלושה מהם. לאחר מרדף קצר נתפסו הפצועים ובמקום החדירה נמצא אדם נוסף הרוג. הפצועים פונו לטיפול רפואי בבית חולים בישראל (דובר צה"ל, 15 במרץ 2012).

הותקנה בדרום מערכת התרעה ושיבוש מפני טילי נ"ט

בהודעת דובר צה"ל נאמר, כי בפיקוד הדרום שולבו לאחרונה שתי מערכות טכנולוגיות חדשות המאפשרות גילוי, התרעה ושיבוש של טילי נ"ט לאחר הירי. הצורך במערכת מסוג זה עלה לאחר שארגוני הטרור החלו לעשות שימוש בטילים מסוג זה נגד מטרות אזרחיות דוגמת הפגיעה בטיל נ"ט באוטובוס הילדים ב-7 באפריל 2011. מערכת אחת מאפשרת גילוי נשק מונחה או מופעל לייזר ומתריעה בפני האיומים האפשריים, היא גם יכולה לזהות את כיוון האיום וסוגו.  המערכת השנייה מביאה להסטת הטיל ממסלולו (דובר צה"ל, 18 במרץ 2012).

אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל נ”ט, שנורה ע”י חמאס
אוטובוס התלמידים שנפגע מירי טיל נ"ט, שנורה ע"י חמאס
(7 באפריל 2011, באדיבות NRG . צלם: אדי ישראל)

סבב ההסלמה –השלמות

לאחר ארבעה ימים של ירי מסיבי של רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, הושג בתיווך מצרי הסכם הרגעה, המקובל על כלל ארגוני הטרור ברצועה (רויטרס, 13 במרץ 2012). הרגיעה נכנסה לתוקפה ב-13 במרץ בשעה 0100. למרות ההסכם נמשך מאז "טפטוף" של ירי רקטות לעבר דרום ישראל.

סה"כ במהלך ימי ההסלמה נורו כ-240 רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. כשליש מהרקטות היו רקטות לטווח של מעל 20 ק"מ. מתוכן נפלו כ-120 רקטות בשטח ישראל. בנוסף לכך מערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט מעל ל-50 רקטות ארוכות טווח. שאר הרקטות נפלו בשטח רצועת עזה.

כתוצאה מתקיפות חיל האוויר סה"כ נהרגו ברצועת עזה במהלך ימי ההסלמה 24 בני אדם, 20 היו מחבלים, מהם 14 פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין ושישה פעילי וועדות ההתנגדות העממית. כמו כן נהרגו ארבעה אזרחים בלתי מעורבים ששהו בזירת הלחימה. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, טען כי הפלסטינים יגישו תלונה למועצת הביטחון של האו"ם בטענה שתקיפות ישראל ברצועת עזה מופנות כלפי אזרחים לא חמושים ומהוות פשעי מלחמה (צות אלאקצא, 14 במרץ 2012).

בהקשר להסכם ה"הרגעה" אמר מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, כי חמאס מחויבת להסכם ההרגעה כל עוד ישראל מחויבת לו אולם הדגיש, כי כל הפרה של ההרגעה מצד ישראל תענה במלוא התקיפות והכוח של ההתנגדות הפלסטינית (סוכנות הידיעות קנא, 14 במרץ 2012).

יהודה ושומרון

חיילת נדקרה בירושלים

 ב-15 במרץ 2012 בשעות הצהרים נדקרה חיילת בת 19 בעת שנסעה ברכבת הקלה בירושלים. ליד החיילת, שהייתה בדרכה לבסיסה שבירושלים התיישב צעיר ערבי  בעת שהרכבת עצרה בתחנת פסגת זאב דקר הצעיר את החיילת ונמלט. החיילת, שנדקרה בחזה ובידה, נפצעה באורח בינוני טופלה במקום והועברה לבית החולים להמשך טיפול.  הדוקר נתפס במעבר קלנדיה על ידי שוטר ומאבטח, שזיהו אותו, והועבר לחקירה (דובר צה"ל, ynet , 15 במרץ 2012).

המצב במעברים

העברת דלקים ממצרים

נמשכת מצוקת הדלק ברצועת עזה בשל הפסקת העברת דלק על ידי מצרים. עשרות נכבדים ומח’תארים מהרצועה הפגינו מול מעבר רפיח בדרישה ממצרים להכניס דלק לרצועת עזה (פאל טודיי, 17 במרץ 2012).

הפגנה ברצועת עזה בדרישה לחידוש אספקת הדלק
הפגנה ברצועת עזה בדרישה לחידוש אספקת הדלק
(http://www.palinfo.com , 20 במרץ 2012)

לגבי חידוש העברת הדלק קיימת מלחמת גרסאות תעמולתית בין מצרים לבין ממשל חמאס. מחמד עסקול מזכ"ל ממשל חמאס טען, כי המודיעין המצרי הוא שמערים קשיים בפני אספקת הדלק. לדבריו גם לאחר שרשות האנרגיה של ממשל חמאס העבירה סכום של שני מיליון דולרים לא הועבר להם הדלק לרצועה. המודיעין המצרי טען, שהודיע לממשל חמאס, כי יעביר את הציוד הנחוץ להעברת הדלק דרך מעבר כרם שלום, אולם חמאס מתנגדת לכך מסיבות פוליטיות, טכניות ומנהלתיות  (פלסטין און לין, 18 במרץ 2012).

יאסר עת’מאן, נציג מצרים ברשות הפלסטינית, אמר, כי  מצרים תספק לרצועה סולר בימים הקרובים זאת, על אף המשבר והמחסור בסולר השורר במצרים. לדבריו צרכי הדלק ברצועת עזה גבוהים מאלה של ארבעה מחוזות מצריים קטנים מאחר ורמת החיים בעזה גבוהה מאשר בחלק ממחוזות מצרים (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 18 במרץ 2012).

פעילות מדינית של חמאס

ביקור משלחת חמאס בלבנון

משלחת חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס,  ביקרה בלבנון ונועדה עם חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה. הדיון בין הצדדים עסק בעיקר בהתפתחויות ברצועת עזה ובסוריה. במהלך הפגישה סיכמו חסן נאצראללה ומשלחת חמאס לאור ההתפתחויות האחרונות, לגבש תוכנית משותפת לטיפול בהתפתחויות בסוריה ובסוגיית הקשר עם תנועת האחים המוסלמים. הצדדים הצהירו על כוונות להידוק הקשרים ולקיום פגישות תכופות על מנת לתאם עמדות לגבי הסוגיות "המדיניות והמעשיות". בפגישה הוזכר גם נושא אירועי הצעדה לירושלים האמורים להתקיים ב-30 במרץ (אלספיר, 14 במרץ 2012).

ביקור משלחת חמאס בתורכיה

משלחת חמאס בראשות ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, ביקרה בתורכיה. במהלך ביקורה נועדה המשלחת עם ראש ממשלת תורכיה טאיפ ארדואן נשיא תורכיה עבדאללה גול ושר החוץ התורכי. במהלך הפגישה עם ארדואן הודה ח’אלד משעל על תמיכת תורכיה בעם הפלסטיני בדגש על המאמצים שהיא עושה להסרת "המצור מהרצועה" ועל מתן החסות למשוחררי עסקת שליט. ארדואן מצידו גינה את "התוקפנות הישראלית" על עזה וקרא לקדם את הדיאלוג הפנים-פלסטיני.  ארדואן הדגיש, כי תורכיה תמשיך לתמוך במאמצים להשגת הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית (אתר נשיאות תורכיה, סוכנות הידיעות התורכית, 17 במרץ 2012).

פגישת ח'אלד משעל וארדואן
פגישת ח’אלד משעל וארדואן
(palinfo.com , 20 במרץ 2012)

ביקור בכיר חמאס באיראן

מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס ברצועת עזה, ערך ביקור באיראן במהלכו נפגש עם מזכיר המועצה האיראנית העליונה  לביטחון לאומי סעיד ג’לילי ועם ראש המג’לס עלי לרג’יאני. במהלך הפגישה אמר ג’לילי, כי ההתעוררות האסלאמית טומנת בחובה הזדמנות גדולה עבור "ההתנגדות"  שכן בעקבות המצב נמצאת ישראל במצב של בידוד. בפגישה עם עלי אכבר צלאחי, שר החוץ האיראני הוא הדגיש כי איראן תומכת לגמרי בעניין הפלסטיני וכי ההתפתחויות במזרח התיכון מחלישות את ישראל (אירנה, 15 במרץ 2012). מחמוד אלזהאר בירך את איראן על תמיכתה בעם הפלסטיני, עדכן בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית והצהיר, שהמטרות והאסטרטגיה של "ההתנגדות" קבועות ואינן ניתנות לשינוי (אלעאלם, 14 במרץ 2012).

טרור בחו”ל

פיגוע בבית ספר יהודי בטולוז

ב-19 במרץ בשעה 0810 , שעת פתיחת יום הלימודים בבית הספר, גבר חמוש רכוב על קטנוע  פתח בירי ללא אבחנה סמוך לבית הספר היהודי אוצר התורה שבעיר טולוז שבצרפת. לאחר מכן נכנס לחצר בית הספר והמשיך בירי ונמלט מהמקום. כתוצאה מהירי נהרגו ארבעה בני אדם מורה, שני ילדיו הפעוטים וילדה נוספת, בתו של מנהל בית הספר. היורה נמלט מהמקום. ארבעת ההרוגים הם: יונתן סנדלר ז"ל, שהיה מורה בבית הספר ושני בניו גבריאל ז"ל בן השש ואריה ז"ל בן השלוש ומרים מוסונגנו ז"ל בת השמונה. ארונותיהם של ההרוגים יוטסו לקבורה בישראל.

הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז
הפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז
 http://www.israel-infos.net)  20 במרץ 2012)

נסיבות הירי וזהות היורה אינם ברורים עדיין. חוקרים ואנשי ביטחון רבים מנהלים מצוד אחר הרוצח. קיימים כמה כיווני חקירה. בין השאר נבדקת האפשרות ששלושה חיילים, שסולקו מהצבא על רקע פעילות ניאו נאצית, קשורים לפיגוע כמו גם לפיגועים קודמים בהם נרצחו חיילים מיחידתם.  בתגובה למתקפת הירי נגד בית הספר  תאר נשיא צרפת סרקוזי את האירוע כ"טרגדיה לאומית" והורה על דקת דומיה בכל בתי הספר בצרפת. בכירים נוספים במערכת הפוליטית הצרפתית, משמאל ומימין, גינו אף הם את התקיפה.

אירועים תודעתיים

הצעדות לעבר גבולות ישראל ולעבר ירושלים

ב-9 במרץ יצאה השיירה האסיאתית מניו דלהי בדרכה ללבנון על מנת לקחת חלק באירועים   המתוכננים ל-30 במרץ. השיירה כוללת פעילים מאינדונזיה, פיליפינים, בנגלה דש, הודו ופקיסטאן. אל השיירה מתלווים אנשי תקשורת וצוות רפואי והיא כוללת סה"כ כ-150 פעילים (אליהם עשויים להצטרף פעילים נוספים).

השיירה, שעברה במספר ערים באיראן, הגיעה לטהראן ב-17 במרץ 2012. במהלך ביקורה בטהראן נפגשו חברי השיירה עם אחמדינג’אד, נשיא איראן. אחמדינג’אד הרעיף שבחים על פעילי השיירה והמשיל אותם ל"מנורה המאירה את הדרך לאנושות כולה" בציינו, כי פעילותם "תיצרב בהיסטוריה" (פארס, 18 במרץ 2012).

פעילי השיירה האסיאתית בצילום משותף עם נשיא איראן תוך שימוש בדמות של גנדי
פעילי השיירה האסיאתית בצילום משותף  עם נשיא איראן תוך שימוש בדמות של גנדי
(19 במרץ 2012, http://proisraelbaybloggers.blogspot.com)

עוד אמר נשיא איראן בפגישה עמם, כי "פלסטין הכבושה היא בעיה היסטורית  וקיומו של המשטר הציוני הוא עלבון לחירות, לצדק ולכל המדינות העצמאיות" הוא האשים את מדינות המערב בסובלנות כלפי שאלת קיומה של ישראל ואמר, כי אירופה וארה"ב מוציאות מיליארדי דולרים בכל שנה לטובת המשטר הציוני (shitenews.com , 19 במרץ 2012).

פעילי השיירה האסיאיתית באיראן
פעילי השיירה האסיאיתית באיראן. מימין: בפגישה עם עלי לרג’יאני.  משמאל : בפגישה עם עלי אכבר וילאתי
(19 במרץ 2012, http://www.islamicinvitationturkey.com)

לדברי ט’היר אחמד צדיקי, נציג הודו בשיירה, בכל מקום בו עברה השיירה ברחבי איראן הצטרפו אליה משתתפים נוספים. לדבריו השיירה אמורה לצאת מאיראן לתורכיה שם תסייר באנקרה ובאיסטנבול ותצרף אליה משתתפים נוספים ומשם להגיע בדרך הים לביירות (אלעאלם, 19 במרץ 2012).


חברי השיירה האסיאתית צועדים ברחובות טהראן
19 במרץ 2012  http://www.islamicinvitationturkey.com

לגבי האירוע בלבנון מדיווחים מעדכנים עולה, כי טרם נקבעו נקודות ההתכנסות בדרום לבנון אך הוזכרו נקודות המרוחקות מגדר הגבול עם ישראל המאפשרות את הכלת האירועים. במסגרת זאת הוזכרו בופור, אלח’יאם, ארנון או בנת ג’ביל (טלוויזיה פלסטינית, 19 במרץ 2012). אירועים מקבילים אמורים להיות בירדן, יהודה שומרון ורצועת עזה ואפשר גם סוריה. ברחבי העולם יתקיימו עצרות והפגנות, חלקן מול שגרירויות ישראל.


1 נכון ל- 20 במרץ 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד