סבב הסלמה בדרום ישראל- עדכון מס’ 1

ילדים רצים למיגונית בעת אזעקה בבאר שבע

ילדים רצים למיגונית בעת אזעקה בבאר שבע

סבבי הסלמה בשנה האחרונה

סבבי הסלמה בשנה האחרונה

ירי רקטות

ירי רקטות

כוחות כיבוי ומשטרה בודקים רקטה שנפלה בבאר שבע

כוחות כיבוי ומשטרה בודקים רקטה שנפלה בבאר שבע

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

מערכת כיפת ברזל

מערכת כיפת ברזל

מערכת כיפת ברזל בפעולה בשמי הדרום

מערכת כיפת ברזל בפעולה בשמי הדרום

פעילי טרור של וועדות ההתנגדות העממית (אתר הארגון 12 במרץ 2012)

פעילי טרור של וועדות ההתנגדות העממית (אתר הארגון 12 במרץ 2012)


ילדים רצים למיגונית בעת אזעקה בבאר שבע
ילדים רצים למיגונית בעת אזעקה בבאר שבע
(12 במרץ 2012, באדיבות ,NRG . צלם: יהודה לחיאני)

כללי

1. סבב ההסלמה בדרום, שהחל ב-9 במרץ, הגיע ליומו הרביעי. עד כה נורו כ-200 רקטות לעבר ישראל, כמחציתן נפלו בשטחה (השאר נפלו בשטח הרצועה או שיורטו על ידי מערכת כיפת ברזל). כמה מהרקטות נפלו בעומק דרום ישראל (באר שבע, אשדוד, גדרה). הנפילות גרמו לשני פצועים באורח קל ולנזק ברכוש.

2. צה"ל המשיך לתקוף אתרי שיגור רקטות, חוליות מחבלים ואתרי טרור ברצועה. מאז תחילת סבב ההסלמה נהרגו 18 פעילי טרור, 13 מהם פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמישה פעילי וועדות ההתנגדות העממית. כמו כן נהרגו שני אזרחים פלסטינים בלתי מעורבים.

נפילות רקטות בשטח ישראל בסבבי ההסלמה בשנה האחרונה

סבבי הסלמה בשנה האחרונה

הערה: הנתונים לגבי מרץ 2012 הם, לפי שעה, אומדנים בלבד

ירי רקטות

3. במהלך 11 במרץ נמשך ירי הרקטות המאסיבי מרצועת עזה לעבר ריכוזי אוכלוסייה בדרום ישראל. סה"כ נפלו במהלך היממה 33 רקטות. אחת הרקטות, שנורתה במהלך היום, פגעה בבית ספר בבאר שבע. רקטה אחרת שנורתה במהלך הלילה פגעה בחצר גן ילדים בישוב במועצה האזורית אשכול. כמו כן נורו כשבע פצצות מרגמה. מערכת כיפת ברזל יירטה במהלך היום 13 רקטות. כתוצאה מירי הרקטות ופצצות המרגמה ב-11 במרץ לא היו נפגעים אולם נגרם נזק רב לרכוש.

4. ב- 12 במרץ נמשך ירי הרקטות. בשעות הצהרים נפלה רקטה בלב אזור מגורים באשדוד. שני אנשים נפצעו מרסיסים. כמו כן נפלו שתי רקטות באזור גדרה, המקום הצפוני ביותר שבו נפלו רקטות במהלך סבב הסלמה זה.

ירי רקטות
מימין: לול שניזוק בקיבוץ כרמיה (דובר צה”ל 11 במרץ 2012). משמאל: פגיעת רקטה במבנה גן ילדים במועצה האזורית אשכול

(12 במרץ 2012, באדיבות ,NRG . צלם: יהודה לחיאני )

כוחות כיבוי ומשטרה בודקים רקטה שנפלה בבאר שבע
כוחות כיבוי ומשטרה בודקים רקטה שנפלה בבאר שבע
 (12 במרץ 2012, באדיבות   ,NRG . צלם: יהודה לחיאני )

5. בסבב ההסלמה, שעדין לא הסתיים, מבוצע ירי רקטות בהיקף גדול יותר מסבבים הקודמים. סה"כ נורו עד כה כמאתיים רקטות לעבר ישראל. קרוב למאה רקטות נפלו בשטח ישראל. כמה עשרות רקטות נוספות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. רוב הרקטות, שנורו לטווחים ארוכים (סביב 40 ק"מ), הינן רקטות 122 מ"מ (גראד משופר).

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי 2

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נטילות אחריות לירי הרקטות

6. את האחריות לביצוע הירי המשיכו לקבל על עצמם ארגונים רבים, אולם רוב הירי מבוצע  על ידי ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין . 

פירוט תקיפות חיל האוויר

7. כלי טיס של חיל האוויר המשיכו לבצע מספר רב של תקיפות נגד יעדי טרור, פעילי טרור וחוליות משגרי רקטות ופצצות מרגמה.

8. להן פירוט חלק מהתקיפות, כפי שדיווח דובר צה"ל:

א ליל 12-11  במרץ 2012 – בוצעו שש תקיפות. בין היעדים שהותקפו: אתר ליצור אמצעי לחימה; ארבעה אתרים לשיגור רקטות בצפון רצועת עזה ואתר נוסף שיגור רקטות בדרום הרצועה. כמו כן ביצעו כלי טיס ירי לעבר מחבל בדרום הרצועה, שעמד לשגר רקטות לעבר ישראל.

ב. 11 במרץ 2012 – בשעות הצהרים בוצע ירי מהאוויר בצפון רצועת עזה לעבר מחבל, שהיה בעיצומן של הכנות לשיגור רקטה. אותו מחבל שיגר כמה שעות קודם לכן רקטות לעבר אשדוד.

ג. 11 במרץ בשעות הבוקר – בוצע ירי מהאוויר בצפון רצועת עזה לעבר חוליית מחבלים, אשר עסקה בהכנות אחרונות לביצוע ירי רקטות לעבר ישראל. כמו כן הותקפו בצפון הרצועה שני בורות מהם משוגרות רקטות לטווחים של 40 ק"מ.

נפגעים בצד הפלסטיני

9. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו אודות מספר הרוגים ופצועים כתוצאה מתקיפות אלה. בין ההרוגים פעיל טרור מוועדות ההתנגדות העממית. מתחילת סבב ההסלמה הנוכחי נהרגו עד כה 18 פעילי טרור. 13 מהם פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין ו-5 פעילי וועדות ההתנגדות העממית (כולל זהיר קיסי ועוזרו מחמוד חנאני). כמו כן נהרגו שני אזרחים פלסטינים בלתי מעורבים, ששהו בזירת הלחימה וכמה עשרות אזרחים נפצעו.

יירוט הרקטות על ידי מערכת כיפת ברזל

10. בסבב הלחימה הנוכחי בלטה ההצלחה המרשימה של מערכת כיפת ברזל, שהצליחה ליירט מספר רב של רקטות. המערכת, אשר נפרשה לראשונה לפני כשנה, מיירטת רק רקטות הצפויות לפגוע באזורים מיושבים וביעדים אסטרטגיים. מאז תחילת סבב ההסלמה הנוכחי הצליחה המערכת לפגוע ביותר מ-90% מהרקטות, שהחליטה ליירט (דובר צה"ל 11 במרץ 2012).

מערכת כיפת ברזל
מימין: מערכת כיפת ברזל (דובר צה”ל 12 במרץ 2012). משמאל: מפקד חיל האוויר נפגש עם לוחמי סוללת כיפת הברזל

(דובר צה”ל 11 במרץ 2012)

מערכת כיפת ברזל בפעולה בשמי הדרום
מערכת כיפת ברזל בפעולה בשמי הדרום (דובר צה"ל 11 במרץ 2012)

מגעים בתיווך מצרים להפסקת ההסלמה

11. בכירים פלסטינים ומצריים מסרו, כי מנגנון הביטחון המסכל של מצרים משקיע מאמצים נמרצים על מנת לייצב את ה"רגיעה" ברצועת עזה. אולם הם גם הבהירו, כי המגעים טרם הביאו להבנה ישראלית-פלסטינית להפסקת ההסלמה וכי נמשכים ניסיונות השכנוע של שני הצדדים לתת הזדמנות לרגיעה. השגריר המצרי ברשות הפלסטינית הדגיש, כי למצרים הזכות להתערב מכיוון שהיא זו אשר נתנה חסות ל"הרגעה" (אלג’זירה, 11 במרץ 2012).

12. אבראהים אלדיראוי, מנהל מרכז המחקרים הפלסטינים בקהיר, אמר כי קיים תיווך מצרי, אשר החל כבר ב-10 במרץ מול כל הארגונים הפלסטינים. לדבריו במקביל התנהלו מגעים גם עם ישראל אולם לפי שעה לא הושג דבר (רדיו אלאקצא, 11 במרץ 2012).

 תגובות

תגובות אישים בישראל

13. בביקור שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרום הארץ אמר, כי ההנחיה שלו היא להכות בכל מי שמתכנן לפגוע בנו. לדבריו השילוב בין יכולת התקפית, יכולת הגנתית וחוסן אזרחי הוא שילוב מנצח. עוד הוסיף, כי צה"ל ימשיך לפעול ככל שנדרש ויכה בכל מי שינסה לפגוע בישראל  (אתר משרד ראש הממשלה, 11 במרץ 2012).

14. הרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ התייחס לסבב ההסלמה באומרו, כי צה"ל יגיב וימשיך להגיב בעוצמה ובנחישות נגד כל ירי לעבר השטח הריבוני של מדינת ישראל. הרמטכ"ל הפנה אצבע מאשימה לעבר חמאס כמי שנושאת באחריות לכל המתרחש ברצועת עזה. הוא אמר, כי צה"ל אינו מעוניין בהסלמה אולם הוא ערוך לקבוע מחיר כבד לכל ניסיון לפגוע בשגרת החיים של האוכלוסייה (דובר צה"ל, 11 במרץ 2012). 

עיקרי התגובות הפלסטיניות

חמאס

15. חמאס המשיכה עד כה להימנע מירי הרקטות. במישור המדיני היא פעלה להפסקת סבב ההסלמה. בכירים בחמאס ניסו לשאת ולתת מול הארגונים הפלסטינים, מבצעי הירי, במטרה להרגיע את המצב. משיר אלמצרי, דובר סיעת חמאס במועצה המחוקקת, אמר כי חמאס נמצאת בקשרים רציפים עם שאר הארגונים על מנת לגבש דרך פעולה אחידה. אולם, הוא הוסיף, כולם בדעה אחת  לפיה יש להפסיק את "התוקפנות הישראלית".  

16. אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס הדגיש, כי מצרים פועלת למען הפסקת ההסלמה  וכי חמאס מנהלת עימה דיאלוג בנושא. הוא  תאר את עמדת הארגונים כחיובית ואחראית (צפא, 11 במרץ 2012). כמו כן הגיעה למצרים משלחת מטעם חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית ובהשתתפות מחמוד אלזהאר והיא אמורה להיפגש עם גורמים מצריים בכירים (סוכנות הידיעות הגרמנית, 11 במרץ 2012).  

וועדות ההתנגדות העממית

17. אבו מג’אהד, דובר וועדות ההתנגדות העממית, אמר כי ממשל חמאס ברצועה ומתווכים שונים פנו לארגונו בבקשה להרגיע את המצב. לדבריו, דחה הארגון את כל ההצעות מכיוון שהוא אינו מעוניין שישראל תכפה על הפלסטינים את עמדתה ועל מנת לגבות מישראל מחיר על תוקפנותה (אלג’זירה, 11 במרץ 2012).

פעילי טרור של וועדות ההתנגדות העממית (אתר הארגון 12 במרץ 2012)
פעילי טרור של וועדות ההתנגדות העממית (אתר הארגון 12 במרץ 2012)

הג’האד האסלאמי בפלסטין

18. בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין, אשר מבצע את רוב ירי הרקטות לעבר ישראל, התבטאו כי בדעתם להמשיך בירי תוך דחיית כל מאמצי התיווך המצריים. כך למשל:

א. זיאד נח’לה, סגן מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי לעולם לא הייתה "הרגעה" אמיתית עם ישראל וכי ארגונו ימשיך להגיב על כל תקיפה ישראלית ברצועה. לדבריו לפי שעה אין כל דיבור על "הרגעה", עצירת הירי או תיווכים.  הוא ציין גם, כי ארגונו עדכן את המצרים, שהוא ימשיך בתקיפות (ערוץ אלעאלם, 11 במרץ 2012; אלחיאת, 12 במרץ 2012).

ב. ח’אלד אלבטש, בכיר בארגון, אמר, כי אין מה לדבר על "הרגעה". בנוגע למאמצי התיווך של מצרים אמר, שכל מאמץ תיווך מצרי הוא מבורך אבל לא ניתן להצליח בו כל עוד ישראל ממשיכה לתקוף את רצועת עזה (פאל טודיי, 11 במרץ 2012).

הרשות הפלסטינית

19. בצהרי 11 במרץ התכנסו כמה עשרות פלסטינים בכיכר אלמנארה בראמאללה למפגן הזדהות עם תושבי רצועת עזה. המפגינים מחו על העל השתיקה הבינלאומית והביעו רצון לעצור את "התוקפנות הישראלית". בהפגנה השתתף מצטפא אלבע’רותי, מזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית  (מען, 11 במרץ 2012).


1 נכון ל:12 במרץ 2012, שעות הצהרים.

2 מספר הרקטות אשר נפלו בפועל בשטח ישראל. מספר זה אינו כולל  רקטות שיורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או רקטות שנפלו בשטח רצועת עזה.  מספרי הרקטות, שנפלו ב-12 במרץ, אינם סופיים.

לראש העמוד