חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (22 – 28 בפברואר 2012)

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם

הפגנות אלימות והפרות סדר באלראם

הפגנות אלימות והפרות סדר באלראם

הפגנות ברצועת עזה למען ירושלים

הפגנות ברצועת עזה למען ירושלים

אסמאעיל הניה ואבו מאזן בקהיר

אסמאעיל הניה ואבו מאזן בקהיר

אירועי הועדה העולמית להגנה על ירושלים

אירועי הועדה העולמית להגנה על ירושלים

כרזה שפורסמה בדף הפייסבוק לקראת הצעדה העולמית לירושלים.

כרזה שפורסמה בדף הפייסבוק לקראת הצעדה העולמית לירושלים.

פוסטר לקראת שבוע האפרטהייד בדרום אפריקה

פוסטר לקראת שבוע האפרטהייד בדרום אפריקה


פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם ( ופא 25 בפברואר 2012)
השבוע שחלף היה רווי בהפרות סדר אלימות ברחבי יהודה ושומרון, כולל בהר הבית

עיקרי המסמך

נמשכת מגמת העלייה בירי הרקטות מרצועת עזה לעבר דרום ישראל. השבוע אותרו 12 נפילות. צה"ל הגיב בתקיפת מספר יעדי טרור ברצועה.

ביהודה ושומרון התחוללו הפגנות והפרות סדר אלימות , כולל בהר הבית, במהלכן נהרג צעיר פלסטיני ונפצעו שוטרים ישראליים ומפגינים פלסטינים. כמו כן התחוללו אירועים של השלכת בקבוקי תבערה ויידוי אבנים לעבר לכי רכב ישראליים.

נמשכות ההכנות לקראת "הצעדה העולמית לירושלים" (30 במרץ), המשולבות במסע הסתה נגד ישראל, שבמוקדו עומד נושא ירושלים.  בהסתה נוטלת חלק גם חמאס תחת הסיסמא "ירושלים בסכנה".

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות

במהלך השבוע נמשכה מגמת עלייה בירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו במהלך השבוע 12 נפילות של רקטות בשטח ישראל. הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. וועדות ההתנגדות העממית קיבלו אחריות לירי רוב הרקטות (אתר מקאומה, 25 בפברואר 2012). בין הנפילות יצוינו:

  • ב- 24 בפברואר נפלו חמש רקטות רובן בשטח המועצה האזורית אשכול.  נפילות נוספות אותרו בשטח המועצה האזורית שער הנגב.

  • ב-25 בפברואר נפלה רקטה בשטח המועצה אזורית אשכול. כמו כן נפלו שתי רקטות בשטח המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה שחלפה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה שחלפה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

תקיפות חיל האוויר

בתגובה לירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי טרור ברצועת עזה. כמו כן תקפו כלי טיס חוליית משגרי רקטות:

  • ב-24 בפברואר –  תקפו כלי טיס שני יעדי טרור בצפון רצועת עזה. בו ביום  ביצעו כלי טיס ירי לעבר חולית טרור בצפון רצועת עזה, שעמדה לשגר רקטות לעבר ישראל (דובר צה"ל, 24 בפברואר 2012).

  • ב-26 בפברואר – תקפו כלי טיס במהלך הלילה אתר לייצור אמצעי לחימה ומנהרה המשמשת להברחה בדרום רצועת עזה (דובר צה"ל, 26 בפברואר 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי שני פלסטינים נפצעו באורח קל כתואה מהתקיפה באזור רפיח שבדרום הרצועה (ופא, פאל טודיי, 26 בפברואר 2012).

יהודה ושומרון

סוף שבוע רווי אירועים אלימים

 סוף השבוע (26-25 בפברואר) היה רווי אירועי הפרות סדר אלימות מצד הפלסטינים, כולל בהר הבית ובמזרח ירושלים. כתוצאה מהן נהרג צעיר פלסטיני ונפצעו שוטרים ישראליים ומפגינים פלסטינים.   ביום שישי (24 בפברואר), לאחר תפילות בהר הבית החלו צעירים פלסטינים להבעיר צמיגים וליידות אבנים ובקבוקי תבערה לעבר חיילי צה"ל סמוך לשער המוגרבים. חלקם התבצר בהר הבית. ההפגנות וההתפרעויות התפשטו לאזורים נוספים בירושלים. כתוצאה מהן נפצעו 11 שוטרים באורח קל מיידוי אבנים. ארבעה מתפרעים נעצרו .

 סמוך למחסום קלנדיה נורה ונהרג ב-25 בפברואר צעיר פלסטיני מאש כוחות צה"ל במהלך ההפגנות האלימות. מתחקיר ראשוני שנערך בצה"ל עלה, במסגרת הפגנה של פלסטינים סמוך למחסום ירה ההרוג, תושב אלראם, זיקוקי דינור בכינון ישיר מטווח קרוב לעבר קבוצת חיילים. החיילים שחשו סכנה לחייהם פתחו באש ופגעו בו (דובר צה"ל, Ynet , 25 בפברואר 2012). במהלך הלווייתו של הצעיר אירעו הפרות סדר ועימותים עם כוחות צה"ל (מען, 25 בפברואר 2012). סלאם פיאצ’, ראש הממשלה הפלסטיני, גינה בחריפות את "האלימות הישראלית" וקרא לקהילה הבינלאומית לחייב את ישראל להפסיק את השימוש באלימות (ופא, 25 בפברואר 2012).

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם
פלסטינים  מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באלראם (ופא 25 בפברואר 2012)

אירועים בולטים בשטח

 להלן אירועים בולטים נוספים (דובר צה"ל Ynet , 26 בפברואר 2012):

  • הפגנה אלימה באזור אלראם שם התקהלו כ-200 פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה, הבעירו צמיגים וידו אבנים לעבור כוחות הביטחון.

  • סמוך לישוב כרמי צור (צפונית לחברון) התקהלו פלסטינים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון ההפגנות פוזרו על ידי כוחות צה"ל.

הפגנות אלימות והפרות סדר באלראם
הפגנות אלימות והפרות סדר באלראם (דובר צה"ל, 25 בפברואר 2012).
לצפייה בסרטון לחצו כאן
http://www.youtube.com/watch?v=Nlt7lH5jUfU&feature=player_embedded

 כמו כן יודו אבנים הושלכו בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב של אזרחים ישראליים וכוחות הביטחון (דובר צה"ל, 25 בפברואר 2012) :

  •  אוטובוס ישראלי נרגם באבנים סמוך ליברוד (צפונית מזרחית לראמאללה) שני אזרחים ישראליים נפצעו באורח קל .

  •  אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב.

  • בקבוק תבערה הושלך לעבר כלי רכב של צה"ל סמוך לבית אומר (דרומית מערבית לבית לחם) לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

פעילות מדינית של חמאס

יחסי חמאס סוריה

על רקע ההסלמה באירועים האלימים בסוריה ועזיבת מפקדת חמאס החלו דוברי התנועה  למתוח ביקורת פומבית כלפי המשטר הסורי. כך למשל צלאח אלברדאויל, דובר חמאס  אמר, כי חמאס מתנגדת לשפיכות הדמים המתחוללת בסוריה. הוא הוסיף, כי יחד עם זאת לא הקפיאה חמאס את קשריה עם השלטון הסורי  (אלע’ד, 25 בפברואר 2012). אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס  בנאום שנשא במסגד אלאזהאר בקהיר (24 בפברואר), ברך את העם הסורי "הגיבור אשר חותר לעבר דמוקרטיה ורפורמה" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 24 בפברואר 2012).

במקביל מודים דוברי חמאס בפומבי, כי הנהגת חמאס אינה יושבת עוד בדמשק. במסגרת זו אמר צלאח אלברדאויל, דובר חמאס אמר כי הנהגת חמאס יצאה מדמשק אולם לפי שעה לא קבעה מקום חלופי. לדבריו, יציאת ההנהגה מדמשק נועדה להקל עליה לבצע את משימותיה הגם שהמשרד בסוריה נותר עדיין פתוח. מוסא אבו מרזוק אמר, כי הנהגת חמאס עזבה את סוריה מפני שבעקבות המצב אינה יכולה למלא את תפקידה שם (AP , 27 בפברואר 2012).

ביקור אסמאעיל הניה במצרים

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, יצא למצרים לביקור שנועד בעיקר לדון עם המצרים בנושא משבר החשמל וברצועה. לדברי התקשורת הפלסטינית הגיע הניה להסכם בנושא עם המצרים הכולל שלושה שלבים עיקריים  (אלרסאלה.נט, 24 בפברואר 2012).:

  • אספקת כמות הדלק הדרושה להפעלת תחנת הכוח בעזה באמצעות חתימה על חוזה עם חברות דלק מצריות.

  • הגדלת הספק תחנת הכוח בעזה במימון הבנק האסלאמי לפיתוח ותיקון הגנראטור הרביעי של תחנת הכוח.

  • השלמת פריסת קווי החשמל ואספקת גז במקום דלק לתחנת הכוח.

בעת ביקורו נשא אסמאעיל הניה נאום בעצרת למען "הצלת אלאקצא", שהתקיימה במסגד אלאזהאר שבקהיר. הוא הדגיש, כי חמאס דבקה באופציית ההתנגדות (קרי, האלימות והטרור) לשחרור השטחים הפלסטינים וציין כי העם הפלסטיני נמצא "על סף שחרור ירושלים ומסגד אלאקצא". לדבריו כל הניסיונות לרסן את "ההתנגדות" עלו בתוהו והעם הפלסטינים הוכיח את אמונות ב"התנגדות". במקביל התקיימו גם הפגנות ברצועת עזה למען ירושלים ומסגד אלאקצא תחת הסיסמא (המוכרת) "ירושלים בסכנה" (Palestine-info , 24 בפברואר 2012).

הפגנות ברצועת עזה למען ירושלים
הפגנות ברצועת עזה למען ירושלים. בכרזה הסיסמא: "ירושלים בסכנה"
  (Palestine-info 26 בפברואר 2012)

יחסי חמאס-פתח

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית נפגש (23 בפברואר) בקהיר עם משלחת בכירים וחברי הלשכה המדינית  של חמאס. בין חברי המשלחת אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה ומוסא אבו מרזוק סגן ראש הלשכה המדינית. בפגישה דנו הצדדים בדרכים ליישום הסכם הפיוס ( ופא, 24 בפברואר 2012).

אסמאעיל הניה ואבו מאזן בקהיר
מימין: אסמאעיל הניה ואבו מאזן בקהיר. משמאל: פגישה בין בכירי פתח לחמאס בקהיר
( http://www.hamasinfo.net   23 בפברואר 2012)

על פי התקשורת הפלסטינית החליטה הלשכה המדינית של חמאס בפגישה סגורה שקיימה להציב תנאים חדשים ליישום הסכם דוחה (להקמת ממשלת מעבר פלסטינית בראשות אבו מאזן). דווח, כי תנאים אלו כוללים השבעת אבו מאזן בפני המועצה המחוקקת, שרובה אנשי חמאס. חמאס היא שתבחר את סגן ראש הממשלה מבין אנשיה ותחזיק בשלשה תיקי שרים הפנים, המשפטים והאוצר (אלאהראם, 23 בפברואר 2012).

קריאה לחטיפת ישראלים

בערוץ אלקדס, המזוהה עם חמאס, עלתה תוכנית שבועית חדשה בשם "נסים אלאחראר" המוגשת על ידי המחבלת המשוחררת אחלאם אלתמימי (מחבלת שהשתתפה בפיגוע ההתאבדות במסעדת סבארו בירושלים ושוחררה במסגרת עסקת שליט). בתוכנית הראשונה רואיין צלאח אלערורי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, שציין בין השאר, כי הדרך היחידה לשחרר את האסירים היא "ההתנגדות" ופעולות שהועדו לשבות חיילים ישראליים נוספים.  אלערורי קרא לכל הארגונים הפלסטיניים לאמץ פעולות של  חטיפה כאמצעי לשחרור האסירים הפלסטינים (ערוץ אלקדס, 17 בפברואר 2012).

אירועים תודעתיים

ועידת בינלאומית להגנה על ירושלים

בדוחה שבקטר  נפתחה ועידה בינלאומית להגנה על ירושלים, בנוכחות שליח מזכ"ל האו"ם. אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, שנאם בפתיחת הועידה קרא לעולם הערבי והאסלאמי לבקר בירושלים, לתמוך בתושבי העיר הערבים ולסכל את מדיניות ישראל לשינוי פני העיר. אבו מאזן תמך בהצעת אמיר קטר להעלות את נושא ירושלים במועצת הביטחון של האו"ם ולהקים ועדת חקירה שתחקור את מדיניות ממשלת ישראל בעיר  (ופא, 26 בפברואר 2012).

אירועי הועדה העולמית להגנה על ירושלים
אירועי הועדה העולמית להגנה על ירושלים (26 בפברואר 2012, Palestine-info)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לנאומו של אבו מאזן בהודעה חריפה שפרסמה לשכתו. לדברי ההודעה  מדובר בנאום המפיץ שקרים ודברי הסתה. לדבריו, אבו מאזן יודע היטב שלדבריו אין כל שחר כולל טענותיו "חסרות הבסיס וחסרות האחריות" לגבי מסגד אלאקצא. נתניהו הדגיש, כי על ההנהגה הפלסטינית שפניה לכאורה לשלום, להפסיק להתכחש לעבר ולעוות את המציאות שכן מזה אלפי שנים ירושלים היא בירתו הנצחית של העם היהודי ירושלים בריבונות ישראלית והיא תמשיך להיות פתוחה בפני כל הדתות. ישראל תמשיך לשמור על המקומות הקדושים (אתר משרד ראש הממשלה 26 בפברואר 2012). צאא’יב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"פ גינה את הודעת ראש הממשלה שלדבריו היא מסיתה נגד אבו מאזן והרשות הפלסטינית (רדיו קול פלסטין, 27 בפברואר 2012).

הצעדה העולמית לירושלים

נמשכות ההכנות לאירועים המתוכננים ל-30 במרץ (יום האדמה) ובראשם הצעדה עולמית לירושלים. התקריות האלימות בהר הבית בסוף השבוע (25 בפברואר) שימשו עילה לפעילות נמרצת בדף הפייסבוק של הצעדה בה שולבה הסתה אנטי-ישראלית. לדף הועלו תמונות מהאירועים וכרזות הקוראות לקחת חלק בצעדה ולהגן על מסגד אלאקצא.

כרזה שפורסמה בדף הפייסבוק לקראת הצעדה העולמית לירושלים.
הסתה נגד ישראל תוך ניצול הרגישות שבנושא ירושלים: כרזה שפורסמה בדף הפייסבוק לקראת הצעדה העולמית לירושלים. הכרזה מדמה חדשות מפוברקות של ערוץ אלאקצא של חמאס בהן מדווח על הריסת מסגד אלאקצא . התמונה הועלתה לאחר אירועי סוף השבוע תחת הכותרת “While you were sleeping !!!” (דף הפייסבוק של מארגני הצעדה, 26 בפברואר 2012)

במקביל המשיכו להתכנס במדינות השונות ועדות ההכנה לצעדה:

  • ב-21 בפברואר התקיימה פגישת הכנה נוספת בלבנון במשרדי תנועת חמאס בפרבר הדרומי של בירות. בפגישה השתתף נציג חזבאללה שיח’ עבד אלמג’יד עמאר. כמו כן השתתפו נציגים מהג’האד האסלאמי בפלסטין, איגוד חכמי הדת המוסלמים ונציגי ארגונים נוספים. בפגישה הדגישו הנוכחים את הצורך לציין את יום האדמה ולארגן ביום זה תהלוכה לעבר ירושלים מגבול לבנון נמסר, כי בכוונת המארגנים לקיים תהלוכה המונית לגבול הישראלי-לבנוני שתהיה דומה במתכונתה לתהלוכה שאורגנה ביום הנכבה במאי 2011 (אלספיר, 23 בפברואר 2012).

  • רבחי חלום, המתאם הכללי ויו"ר הועד הפועל של הצעדה מסר, כי ב-26 בפברואר 2012 תתכנס ברבת עמון ועידה כללית לקראת הצעדה במטרה לרכז את המאמצים ולגביר את התיאום לקראת האירוע.

  • ארגון The Palestine Information Center  מסר כי ב-21 בפברואר אמורה הייתה להיערך פגישת תיאום בבריטניה של ארגונים פרו-פלסטיניים בינלאומיים בה ידונו בהערכות לצעדה העולמית. נציגי הארגונים אמורים להגיע ללונדון מבריטניה, גרמניה, אוסטריה, איטליה והולנד. שרה קןלבורן, מנכ"לית קמפיין ההזדהות עם הפלסטינים מסרה, כי ביום האדמה (30 במרץ) תתקיים גם הפגנה גדולה מול שגרירות ישראל בלונדון (אתר הארגון 21 בפברואר 2012).

אירועי שבוע האפרטהייד בדרום אפריקה

אירועי שבוע האפרטהייד בדרום אפריקה, היזומים על ידי מארגני מתקפת הדה לגיטימציה נגד ישראל, יצוינו בין 11-5 במרץ 2012 ב-13 אוניברסיטאות ובערים רבות ברחבי המדינה. לדברי המארגנים ברחבי דרום אפריקה מצויים כ-25 פעילים שתפקידם לעודד ולתאם את אירועי שבוע האפרטהייד ברחבי המדינה.

פוסטר לקראת שבוע האפרטהייד בדרום אפריקה
פוסטר לקראת שבוע האפרטהייד בדרום אפריקה
בו משולב גם הקמפיין להחרמת  ישראל (BDS )
(דף הפייסבוק של הקמפיין)


1 נכון ל- 28 בפברואר 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד