ב-30 במרץ 2012, המועד בו מצוין יום האדמה ע”י ערביי ישראל, מתכננים ארגונים השותפים למתקפת הדה-לגיטימציה שורה של מופעים, במטרה לאתגר את ישראל ולזכות במרב תשומת הלב התקשורתית.

קבוצה גדולה של מפגינים יורדת ממארון אלראס לעבר הגבול עם ישראל

קבוצה גדולה של מפגינים יורדת ממארון אלראס לעבר הגבול עם ישראל

הטקס במארון אלראס, שקדם ליציאה של מפגינים לעבר גדר גדול ב”יום הנכבה“

הטקס במארון אלראס, שקדם ליציאה של מפגינים לעבר גדר גדול ב”יום הנכבה“

כינוס ההכנה לצעדה בבירות

כינוס ההכנה לצעדה בבירות

אתר BDS

אתר BDS


 

כללי

1. ארגוני הדה- לגיטימציה במזרח התיכון וברחבי העולם בחרו את ה-30 במרץ, היום בו מצוין יום האדמה ע"י ערביי ישראל מאז 1976, כמועד לקיום שורה של מופעים תודעתיים.

2. ב-30 במרץ 2012 מתוכננות להתבצע השנה מספר צעדות במקביל, מגבולות מדינות ערביות, לעבר ישראל תחת המסר "הצעדה העולמית לירושלים". במסגרת זאת מתוכננות צעדות מירדן, לבנון, סוריה והרשות הפלסטינית. לקראת הצעדות הללו מתקיימת מזה מספר חודשים פעילות אינטנסיבית המוצאת ביטוי בכנסים במדינות שונות. בגזרה הלבנונית נערכות הכנות לצעדה בהובלת פעילי פתח ובהשתתפות פלסטינים תושבי מחנות הפליטים תחת הכותרת "זכות השיבה".

3. בצד זאת מתוכננים להתבצע באותו תאריך, ה-30 במרץ 2012, האירועים הבאים:

א. "יום פעולה עולמי" (Global Day of Action ) של קמפיין BDS , אותו יוזמת ,BNC  מסגרת-על של NGO’s פלסטינים הפועלת מראמאללה. קמפיין BDS , שראשיתו, בועידת דרבן (2001), פועל לקידום חרם על ישראל בתחומים שונים ובכלל זה מניעת השקעות כלכליות, קידום הטלת סנקציות עליה ומניעת קשרים תרבותיים, אקדמיים או קשרי ספורט עימה. במסגרת הפעולות האנטי-ישראליות ברחבי העולם מתוכננת להתבצע הפגנה מול שגרירות ישראל בלונדון, בה נקראו להשתתף פעילים שאינם נוטלים חלק בצעדות.

ב. "יום האדמה" של ערביי ישראל, המתקיים לזכר ההפגנות האלימות שהתחוללו ב-30 במרץ 1976 באזור כרמיאל, כמחאה על החלטת ממשלת ישראל להפקיע קרקעות של ערבים. מועד סמלי זה, שבמהותו מבטא מחאה של ערביי ישראל, אומץ ע"י ארגונים ופעילים במטרה לקדם יעדים אנטי-ישראליים במסגרת מתקפת הדה-לגיטימציה. בשנה שעברה נוצל "יום האדמה" לקידום קמפיין BDS וקודם לכן, במהלך מרץ, התקיים "שבוע האפרטהייד הישראלי" בכמה מדינות מערביות (שני האירועים לא זכו לתשומת לב ציבורית ותקשורתית).

4. לקראת האירועים הללו, ובמיוחד הצעדות, מתקיימת פעילות הכנה במזרח התיכון וברחבי העולם. מטרתה הינה לאתגר את ישראל ולעורר מודעות ל"זכות" הפלסטינים והמוסלמים על ירושלים ול"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים ולקדם את הקמפיין להכפשת ישראל ולהחרמתה. לשם כך חברו ארגונים ופעילי דה-לגיטימציה מרחבי העולם עם ארגונים מקומיים במזרח התיכון, ובתוכם גם חמאס (שפעיליו מעורבים בהכנות לצעדות), תנועת האחים המוסלמים (המובילה להערכתנו את ההכנות בירדן) ארגון פתח בלבנון (שמנהיגו מניר מקדח מרכז את ההכנות המקומיות לצעדה) ו- NGO’s פלסטינים בראמאללה, רובם מהשמאל הפלסטיני, היוזמים את פעילות BDS ברחבי העולם (בהסכמה אם לא בעידוד של הרשות הפלסטינית הרואה בכך חלק מה"פעילות העממית" האנטי-ישראלית).

5. הגם שהמארגנים מציגים את הצעדות המתוכננות כבלתי אלימות טמון בהן, להערכתנו, פוטנציאל של אלימות. אינדיקציה לכך ניתן למצוא בהצהרות לוחמניות של מניר מקדח, מפקד פתח בלבנון המופקד על הצעדה בגזרה הלבנונית, שאיים להפוך את האירועים בגזרתו לתחילתה של אנתיפאדה חדשה, שתכלול גם מאבק מזוין. גם המסר של הצעדה בגזרה הלבנונית ("צעדת השיבה") והתבטאות על כוונה לשחזר את הצעדה שאורגנה ב-15 במאי 2011 ב"יום הנכבה", עלולים להצביע על פוטנציאל האלימות הגלום בצעדה (הצעדה בשנה שעברה הסתיימה בהרוגים ובפצועים בקרב קבוצת מפגינים, שניסתה להפגין את מימוש "זכות השיבה" מלבנון ע"י פריצת הגבול לישראל).

הצעדות מגבולות מדינות ערב לעבר ישראל- תמונת מצב

כללי

6. מארגני הצעדות מתכוונים לשגר למזרח התיכון קבוצות משתתפים מכמה מדינות תחת הכותרת של "הצעדה העולמית לירושלים" (GMJ ). קבוצות אלו צפויות לחבור לפעילים מקומיים, הנערכים לקראת הצעדות. על פי גילויי דעת שפרסמו המארגנים, המדובר בצעדות שתתקיימנה מגבול מצרים, סוריה, לבנון וירדן. כמו כן בכוונת המארגנים לקיים צעדות גם ביהודה ושומרון וברצועת עזה. המארגנים מציגים את הצעדות כבלתי אלימות (peace full ) אולם על פי ניסיון העבר (הפריצות לעבר ישראל מהגבול הסורי והלבנונית) ואינדיקציות מההווה (ראו "צעדת השיבה" מלבנון) טמון בהם פוטנציאל של אלימות2.

7. מטרת הצעדות, כפי שהוגדרו ע"י דובר הצעדות, פעיל חמאס בבריטניה, זאהר אלביראוי, הינה להעלות את המודעות לנושא ירושלים. זאהר אלביראוי ציין, כי הצעדות מתכוונות להעביר מסר לישראל לפיו יש להפסיק מיד את ה"מצור" (על רצועת עזה) ויש "לשחרר" את "פלסטין" ואת ירושלים (ערוץ אלקדס, 17 בינואר 2012). מסר נוסף, שהודגש ע"י מארגן הצעדות בלבנון מניר מקדח, הינו מימוש "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לישראל.

8. תנועת חמאס מעורבת בארגון הצעדות ובהכנה התקשורתית לביצוען. שניים מפעיליה הבולטים בבריטניה, מחמד צואלחה וזאהר אלביראווי, משולבים בהכנות לקראת הצעדות. לקמפיין התקשורתי לקראת הצעדות נרתמו גם שניים מראשי חמאס: אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה אשר קרא בנאום שנשא ב-14 בדצמבר 2011, לרגל יום יסוד החמאס, לעלות את סוגיית ירושלים לראש סדר העדיפויות של האומה האסלאמית ולהצטרף לצעדה לעבר ישראל ב"יום האדמה" כדי להשיב את הבעיה הפלסטינית [למרכז הזירה] בכוח ובתנופה (ערוץ אלאקצא; youtube.com ). גם מחמוד אלזהאר, הצטרף להניה וקרא לעם הפלסטיני "בתוך האדמה הכבושה" ולאומה הערבית והאסלאמית להשתתף בצעדות.

"צעדת השיבה" מלבנון

9. בלבנון מתקיימות הכנות לארגון צעדה רבת משתתפים לעבר הגבול עם ישראל תחת הכותרת של "צעדת השיבה". לצורך זה הוקמו במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון וועדות מקומיות, אשר עוסקות בארגון הצעדה ואמורות לפקח על ביצועה. בוועדות חברים נציגי פתח, נציגי ארגונים פלסטינים נוספים, ונציגי "הכוחות האסלאמיים" (חזבאללה ?). על תיאום ההכנות מופקד מניר אלמקדח, מפקד פתח בלבנון (אלמרכזיה, 11 בפברואר 2012). ארגון חזבאללה לא הוזכר במפורש בהתבטאויות של מארגני האירוע אולם הסכמתו וסיועו לאירוע נדרשים בהיותו גורם כוח חשוב השולט בשטח.

10. מניר אלמקדח, ששמו הוזכר כמי שאחראי להכנות, העניק ראיונות בעלי אופי לוחמני לכלי תקשורת לבנוניים. בראיון לאתר הלבנוני אלמרכזיה (11 בפברואר 2012) אמר אלמקדח, כי "אלפים מתושבי עמנו ילכו לעבר הגבול עם פלסטין. יש הכנות נרחבות לארגון צעדות השיבה ביום האדמה, ב-30 במרץ 2012". הוא הוסיף כי מדובר "בצעדות של שלום", שמטרתן "להדגיש את זכות השיבה". לדבריו, בעקבות כשלון המו"מ עם ישראל צפוי האירוע להוות תחילתה של אנתיפאדה שלישית חדשה, שהניצוצות הראשונים שלה יראו ביום האדמה. מזכיר פתח במחנה הפליטים עין אלחלוה, עקיד (אל"מ) מאהר שבאטיה, ציין גם הוא, כי "צעדת ירושלים העולמית" נועדה להדגיש את החשיבות של "זכות השיבה" (PNN מבירות, 6 בפברואר 2012).

11. בראיון נוסף איים מוניר אלמקדח (ברומזו לאירועי "יום הנכבה" מהשנה שעברה), שמי שיהרוג אזרח [לבנוני] בגבול עם ישראל ייהרג [בעצמו]. לדבריו לאחר שהמו"מ עם ישראל "נתקע", המהלך המתוכנן ב"יום האדמה" עשוי לסמן את תחילתה של אנתיפאדה שלישית, שבמסגרתה כל האפשרויות ל"מימוש הזכויות" הפלסטינית פתוחות, כולל מאבק מזוין (אתר PNN מבירות, 6 בפברואר 2012).

12. "מקורות פלסטינים" ציינו בפני אתר אלמרכזיה (11 בפברואר) כי התהלוכה המתוכננת תהיה השנייה מסוגה, שקדמה לה זו שנערכה [בלבנון] ב"יום הנכבה" במאי 2011. יוזכר כי ב-15 במאי 2011 נערך האירוע המרכזי בלבנון במארון אלראס, בחסות חזבאללה ובנוכחות צבא לבנון. באירוע במאי 2011 השתתפו אלפי אנשים, מרביתם פלסטינים, שהובאו למקום בהסעות מאורגנות. לקראת סיום הטקס החלו המשתתפים לצעוד לעבר גבול ישראל לבנון נושאים כרזות, שקראו לשיבה לפלסטין. במהלך עימותים אלימים מתוקשרים, שהתפתחו בין קבוצת מפגינים שהגיעה לקרבת גדר הגבול לבין חיילי צה"ל, נהרגו כעשרה בני אדם ונפצעו עשרות (חלקם כתוצאה מאש צבא לבנון, שניסה להכיל את האירוע ולמנוע פריצה לשטח ישראל)3.

קבוצה גדולה של מפגינים יורדת ממארון אלראס לעבר הגבול עם ישראל
קבוצה גדולה של מפגינים יורדת ממארון אלראס לעבר הגבול עם ישראל באירועי “יום הנכבה” (המקור: אתר אלג’זירה, 15 במאי 2011)

 

הטקס במארון אלראס, שקדם ליציאה של מפגינים לעבר גדר גדול ב”יום הנכבה“
הטקס במארון אלראס, שקדם ליציאה של מפגינים לעבר גדר גדול ב”יום הנכבה”, 15 במאי 2011 (המקור: אתר פליקר)

כנסי הכנה ברחבי העולם לקראת הצעדות מהגבולות

כללי

13. ארגוני הדה-לגיטימציה וארגונים אנטי-ישראלים, במזרח התיכון ובחו"ל, מקיימים פעילות הכנה אינטנסיבית לקראת הצעדות מהגבולות. פעילות זאת מתקיימת הן במדינות השונות (כגון ירדן ולבנון) והן בזירה האזורית והבינלאומית, ע"י ארגונים ופעילים המזוהים בחלקם עם מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל. האינטנסיביות וההיקף של פעילות זו הינם חריגים והם מזכירים את ההערכות, שהתקיימה בשנים הקודמות לקראת משט ה"מרמרה" (2010) והמשט מיוון (2011). בכנסי ההכנה לקראת הצעדות הוקמו מסגרות משותפות לתכנון ולפיקוח, בדומה לאלו שהוקמו בשנים הקודמות לקראת המשטים (למשל, הוקמה ועדה אירופית בשם "European preparatory committee for the Global March to Jerusalem"    , ככל הנראה  בכינוס ברומא ב-14 בינואר 2012).

14. כנסי ההכנה מנוצלים לקביעת מדיניות ולתאומים בין הארגונים והפעילים השונים הנוטלים חלק באירועים. כמו כן מנוצלים הכנסים לגיוס משתתפים, לאיסוף תרומות ולקידום המערכה התעמולתית לקראת ה-30 במרץ. להערכתנו, מתקיימים גם מגעים בין המארגנים לבין המדינות השונות, שבהן צפויות התהלוכות להתקיים (ללא הסכמתן יקשה על המארגנים לפעול). במסגרת זאת נערכו כבר כנסים בירדן, מצרים, אוסטריה, גרמניה, הודו, תורכיה, איטליה, צפון אמריקה ולונדון, ומתוכננים כנסים נוספים.

הכנס בבירות

15. בתחילת חודש ינואר 2012 התקיים כנס בן יומיים בבירות. השתתפו בו כמה ממארגני הצעדות וביניהם פירוז מיתיבוראלאא’, פעיל הודי אנטי-ישראלי, שהיה הבולט בארגון הצעדה מאסיה. כמו כן השתתפו בכנס זאהר ביראוי ומחמד צואלחה, שני פעילי חמאס, שמצאו מקלט בבריטניה, הנוטלים חלק בארגון הצעדות ובהערכות התעמולתית לקראתן. משתתף נוסף הינו פול לארודי, אמריקאי ממוצא איראני המתגורר בחוף המערבי של ארה"ב, שהיה בעבר שותף לפעילויות אנטי-ישראליות שונות ב"שטחים" (במסגרת ISM ) ובפרויקט המשטים.

16. במהלך הכנס בבירות, דנו חברי הועדה במבנה הארגוני של הצעדה, ובהכשרת הקרקע ההסברתית לקראתו. מצטפא אלבע’רותי, פעיל שמאל פלסטיני הפועל מראמאללה, הנמנה על מארגני פרויקט הצעדות וקמפיין BDS , הצהיר כי תנועת ההתנגדות העממית ההמונית הפכה ל"קונצנזוס לאומי פלסטיני" והיא מהווה "המנוף העיקרי של האסטרטגיה הלאומית הפלסטינית" (ערוץ אלקדס, 17 בינואר 2012).

כינוס ההכנה לצעדה בבירות
מימין: כינוס ההכנה לצעדה בבירות (דף הפייסבוק של הצעדה 22 בינואר 2012)
משמאל: מצטפא אלבע’רותי בכנס בבירות (אתר הצעדה, 24 בינואר 2012).

17. במהלך הכנס בבירות נועדו מארגני הצעדות עם חברי הקבוצה הלבנונית, שנטלה חלק באירועי יום ה"נכבה" ויום ה"נכסה" בשנת 2011. חברי הקבוצה הלבנונית הודיעו, כי הם ישתתפו בצעדה העולמית לירושלים (דף הפייסבוק של הצעדה, 22 בינואר 2012) אולם על פי התבטאויות פעילי פתח, המוביל בהערכות לקראת הצעדה בלבנון, נראה, כי היא צפויה להתמקד במסר של "זכות השיבה" (כפי שפורט לעיל).

כנסי הכנה נוספים

18. ב- 3-2 בפברואר התקיים כנס הכנה בפקיסטאן עבור השיירה האסיאתית. בכנס השתתפו פעילים אנטי-ישראלים מכמה מדינות אסיה. על פי התכנון תצא מהודו השיירה האסייתית ב-9 במרץ 2012 לכיוון ירדן (יתכן, במגמה ליטול חלק בצעדה מגבול ירדן). השיירה אמורה לעצור בדרכה במספר מדינות שם יערכו כנסים ומסיבות עיתונאים לכבודה (אתר הצעדה, 5 בפברואר 2012). יוזכר, כי בעבר עברה השיירה האסיאתית דרך איראן, אנשיה נפגשו עם בכירים איראניים ומעברה נוצל לצרכים תעמולתיים של המשטר האיראני ולקבלת סיוע מאיראן4.

19. ב-13 בפברואר צפוי להתקיים כנס נוסף של מספר ארגונים בבריטניה. ד"ר חאפט’ אלכרמי יו"ר ארגון Palestine Forum in Britain (PFB ), ארגון בעל אופי אסלאמי-רדיקלי5 , אמר כי כנס זה מהווה הכנה לכנס אירופאי נרחב, שיתקיים בלונדון ב-21 בפברואר 2012. מארגני הכנס מתכננים לקיים במקביל ליציאת השיירה הפגנה רבת משתתפים מול שגרירות ישראל בבריטניה בה ייטלו חלק פעילים שלא עלה בידיהם להגיע למזרח התיכון על מנת להשתתף בצעדות (אתר הצעדה, 11 בפברואר 2012).

יום פעולה עולמי של תנועת BDS ב- 30 במרץ 2012

אתר BDS
(אתר BDS)

20. BNC, וועדת האכוונה הפלסטינית של קמפיין BDS , הפועלת מראמאללה, פרסמה באתר האינטרנט שלה קריאה להצטרף ליום פעולה בינלאומי לרגל ה-30 במרץ (BDS Global day of Action on 30 March 2012 ). בפרסום (10 בפברואר) קראה הוועדה לפעילי BDS ברחבי העולם לבצע ב-30 במרץ מגוון של פעולות לקידום קמפיין החרם על ישראל כביטוי להבעת סולידריות עם הפלסטינים (אתר BDS ).

21. BNC הינה מסגרת-על פלסטינית, שהוקמה ב-2007 הפועלת מראמאללה ולקידום קמפיין החרם עולמי על ישראל ( (BDS6. היא מורכבת מ-26 NGO’s פלסטינים, רובם מזוהים עם השמאל הפלסטיני.   BNC עומדת בקשר עם פעילי BDS ברחבי העולם ויוזמת פעולות שונות לקידום החרם על ישראל. פעילות BDS מתקיימת על בסיס החלטות פורום ה-NGO’s בועידת דרבן הראשונה (2001) ושואבת השראתה מהחרם הבינלאומי שהוטל על דרום אפריקה וסייע לקריסתה. הרשות הפלסטינית מאפשרת את פעילותו הענפה של BNC מראמאללה כחלק מתפיסת "הפעילות העממית" נגד ישראל.

22. ב-10 בפברואר 2012 קראה BNC באתר האינטרנט שלה לפעילים ברחבי העולם לבצע ב-30 במרץ 2012 שורה של פעילויות, אנטי-ישראלית, בדגש על חשיפת קמפיין BDS בפני קהלים חדשים. פעילויות אלו כוללת, בין השאר: ייזום קמפיינים קיימים ויוזמות חדשות להחרמת ישראל; חשיפת יוזמות BDS בפני קהלים חדשים; קידום יחסי ציבור לקראת כינוס פרו-פלסטיני האמור להתבצע בברזיל בנובמבר 20127; קריאה לממשלות השונות לנקוט בסנקציות נגד ישראל, להטיל אמברגו צבאי עליה ולבטל הסכמי סחר או הסכמים אחרים עימה.

23. הניסיון לנצל את האירוע הסמלי של "יום האדמה" לצרכי קידום BDS  אינו ראשון מסוגו. גם בשנה שעברה פרסמה BNC קריאה לפעילים ברחבי העולם לקיים פעולות תודעתיות אנטי-ישראליות ברחבי העולם (בדגש על מדינות המערב) כהזדהות עם "יום האדמה" החל ב-30 במרץ. בפועל לא זכו הפעולות הללו לתהודה שהמארגנים היוו להשיג, בין השאר בשל הטלטלה בעולם הערבי, שהסיטה אליה את מירב תשומת הלב התקשורתית העולמית. כלקח מכך, להערכתנו, שולבו השנה פעולות BDS יחד עם הצעדות לעבר הגבולות ב-30 במרץ, בניסיון למקד מאמץ בו-זמנית במועד אחד על מנת להשיג אפקט תודעתי רב יותר.


1 בהמשך ללקט מרכז המידע מה-18 בינואר 2012: "ארגוני הדה-לגיטימציה מתכננים שורה של מופעים תודעתיים לשנת 2012, חלקם בחודשים הקרובים, בתום תהליך של הפקת לקחים. במסגרת זו מתוכננים להתבצע צעדות (שחמאס נרתם למערכה ההסברתית לקידומן), מטס מחאה לנמל התעופה בן-גוריון, משט ומופעים תעמולתיים במסגרת "שבוע האפרטהייד הישראלי".

2 צלאח אלברדאויל ראש מחלקת ההסברה של חמאס, התבטא לאחרונה אודות מהותה של "ההתנגדות העממית" (בהקשר לויכוח בין חמאס לרשות הפלסטינית בסוגיה זאת). לדבריו ל"התנגדות העממית" כמה רמות "התלויות במצב הזעם הציבורי" והיא עשויה להגיע לכדי אלימות, שימוש בסכינים ובנשק קל. לדבריו גם האנתיפאדה היא סוג של "התנגדות עממית" (אלשרק, 15 בינואר 2012). בעבר התפתחו לא אחת אירועי "התנגדות עממית" לכדי עימותים אלימים.

3 פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-17 במאי 2011: "במרכז אירועי "יום הנכבה", בגזרות השונות, עמד המסר של שיבת הפליטים הפלסטינים לשטחי 1948 וחיסולה של מדינת ישראל. ההתעקשות על השיבה לשטחי שנת 1948, מהווה מרכיב מרכזי באסטרטגיה של חמאס, בגיבוי של איראן ושל חיזבאללה, והיא זוכה גם לתמיכה בציבורים פלסטינים נוספים ב"שטחים" ובפזורה".

4 ראו פרסום מרכז המידע מ-15 בדצמבר 2010: "פעילי השיירה האסיאתית הגיעו לאיראן, שם התקבלו בטקס ממלכתי על ידי הנשיא ובכירי המשטר האיראני. שהייתם באיראן נוצלה לצורך מפגן שנאה והסתה כלפי ישראל והמערב ודברי שבח לאיראן. מספר חברי פרלמנט איראניים צפויים להצטרף לשיירה, ונראה כי המשטר האיראני מסייע לה בהיבטים נוספים".

5 PFB הינו גוף הפועל בבריטניה, בעל אידיאולוגיה וסדר יום פוליטי המזוהים עם האסלאם הקיצוני והאחים המוסלמים. זאהר אלביראוי, פעיל חמאס בבריטניה הנוטל חלק הארגון הצעדות, שימש בשנים 2003-2001 כיו"ר PFB וכיום משמש בו כאחראי ההסברה. ה-PFB נמנה על מארגני כנס בשנת 2010, שכותרתו "אלאקצא בסכנה" (פרטים נוספים ראו אתר Harry’s Place , 26 במרץ 2010).

6 BDS- Baycott, Divestment and sanctions.

7 תחת הכותרת:  "World Social Forum- Free Palestine "

 

לראש העמוד