חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (18 – 24 בינואר 2012)

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד עם ד”ר מחמד מרסי, ראש מפלגת החרות והצדק של האחים המוסלמים במצרים

ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד עם ד”ר מחמד מרסי, ראש מפלגת החרות והצדק של האחים המוסלמים במצרים

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

תקיפת חיל האוויר באזור רפיח ( אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 21 בינואר 2012)

תקיפת חיל האוויר באזור רפיח ( אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 21 בינואר 2012)

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס על רקע תמונתו של עזיזי דויכ

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס על רקע תמונתו של עזיזי דויכ

תרגיל של מנגנון ביטחון הפנים של חמאס (Palestine-info, 19 בינואר 2012)

תרגיל של מנגנון ביטחון הפנים של חמאס (Palestine-info, 19 בינואר 2012)

הצעדה העולמית לירושלים

הצעדה העולמית לירושלים


ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד עם ד”ר מחמד מרסי, ראש מפלגת החרות והצדק של האחים המוסלמים במצרים

ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד עם ד”ר מחמד מרסי, ראש מפלגת החרות והצדק של האחים המוסלמים במצרים (22 בינואר 2012, hamasinfo.net)

עיקרי המסמך

השבוע חלה עלייה בהיקף הירי מהרצועה לעבר הנגב המערבי. סה"כ נפלו בשטח ישראל שמונה רקטות ופצצות מרגמה. בתגובה תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי מחבלים ברצועה. בנוסף לכך סיכל צה"ל ניסיונות להנחת מטען בצפון הרצועה ולירי רקטות מדרומה.

על פי דיווח שירות הביטחון הכללי נעצרו בחודשים האחרונים בצפון שומרון עשרה פעילים המשתייכים לארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין .  העצורים היו מעורבים בפעילות טרור, באכוונה של מפקדת הארגון בסוריה ובקשר עם פעילי הארגון ברצועת עזה.

ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, הודיע באופן פורמאלי, כי לא ימשיך לכהן קדנציה שלישית בתפקידו. בתקשורת הערבית הועלו מספר שמות כמועמדים לרשת אותו. תנועת חמאס הודיעה כי ההחלטה הסופית בעניין זה נתונה בידי מועצת השורא. בינתיים ממשיך ח’אלד משעל לבסס קשרי חמאס עם צמרת תנועת האחים המוסלמים, שזכתה לניצחון בבחירות במצרים.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות

השבוע חלה עלייה בירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר הנגב המערבי. סה"כ נפלו ארבע רקטות במערב הנגב. כמו כן נורו ארבע פצצת מרגמה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.  התארגנות המכנה עצמה גדודי חללי אלאקצא/ חולית אימן ג’ודה קיבלה אחריות על ירי שתיים  מהרקטות  (אתר רשת תקשורת אלקלעה, 19 בינואר 2012).

ב-18 בינואר בשעות הלילה תפס כוח צה"ל, שפעל בדרום רצועת עזה שלושה מסתננים שניסו לחצות את גדר הביטחון. בכיסו של אחד המסתננים נמצא רימון רסס (דובר צה"ל, 20 בינואר 2012).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה שחלפה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה שחלפה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

סיכול פיגועים

 במהלך השבוע פעלו כוחות צה"ל לסיכול פיגועים מרצועת עזה:

  • ב-18 בינואר ירו כלי טיס של חיל האוויר, בשיתוף כוחות שריון, לעבר חוליית מחבלים אשר עסקה בהנחת מטען בצפון רצועת עזה. במהלך התקיפה זוהה פיצוץ מטען שהיה ברשות המחבלים אותו התכוונו, ככל הנראה, להניח סמוך לגדר הביטחון במטרה לפגוע בחיילי צה"ל (דובר צה"ל, 18 בינואר 2012). כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי בתקיפה באזור בית חאנון, נהרגו שני אנשים ועוד שלושה נפצעו (צפא, פאל טודיי, 18 בינואר 2012).

  • כלי טיס של חיל האוויר תקף חוליית מחבלים בדרום רצועת עזה אשר זוהתה זמן קצר לפני שביצעה ירי רקטות (דובר צה"ל, 21 בינואר 2012). על פי התקשורת הפלסטינית, מסרו עדי ראייה, שמטרת התקיפה הייתה קבוצת פעילים המשתייכים לזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית, ששהו בסמוך לגבול עם ישראל. כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו כי אנשי הקבוצה לא נפגעו בתקיפה (רדיו צות אלקדס, מען, פאל טודיי, 21 בינואר 2012).

תקיפת חיל האוויר באזור רפיח ( אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 21 בינואר 2012)
תקיפת חיל האוויר באזור רפיח ( אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 21 בינואר 2012)

תקיפות חיל האוויר

 בתגובה לירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר ישראל במהלך השבוע,  תקפו כלי טיס של חיל האוויר מספר יעדי מחבלים ביניהם: אתר לייצור אמצעי לחימה במרכז רצועת עזה; שתי מנהרות שנועדו לביצוע פעילות טרור בצפון הרצועה ומנהרה נוספת בדרום הרצועה (דובר צה"ל, 24 בינואר 2012).

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 כוחות הביטחון הישראלים המשיכו בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן אירעו מספר ניסיונות לפגוע בחיילי צה"ל במחסומים:

  • ב-21 בינואר 2012 – במחסום סמוך למחנה הפליטים שועפט (צפון מזרח ירושלים) דקר צעיר פלסטיני שוטר משמר הגבול. השוטר נפצע באורח קל והדוקר נמלט (ynet , 21 בינואר 2012).

  • ב-22 בינואר 2012 – מאבטחים במחסום קלנדיה (בצפון ירושלים) הבחינו בפלסטיני שניסה לעבור ושקית בידו. הפלסטיני שלף מהשקית גרזן ותקף את החיילים המוצבים במחסום. החיילים ירו לעברו לאזהרה והוא המשיך להתקדם לעברם ואז ירו לרגליו. הפלסטיני נפצע באורח קל (ynet , 22 בינואר 2012).

נחשפה מפקדה של ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין בג’נין

 על פי דיווח שירות הביטחון הכללי, בפעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי וצה"ל נעצרו בחודשים האחרונים בגזרת ג’נין עשרה פעילים המשתייכים לארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין. העצורים היו מעורבים בפעילות טרור ותכננו לבצע פיגועים נגד חיילי צה"ל, פיגועי ירי לעבר ההתנחלויות וכן פיגוע חטיפה ומיקוח. הם גם היו מעורבים בפעילות של הפרות סדר ופעלו לייצור מטענים וחומרי נפץ. ברשות חברי החוליה  נתפסו אשלגן ( המשמש לייצור מטעני נפץ), רובה קלצ’יקוב, מחסנית, כ-150 כדורי רובה וכסף. נגד העצורים הוגשו כתבי אישום . 

 חקירתם חשפה פרטים אודות פעילות מבנה ופעילות הג’האד האסלאמי בפלסטין ביהודה ושומרון. בין היתר:

  • ביהודה ושומרון פועלת מפקדה אזורית של הארגון. המפקדה עומדת בקשר עם מפקדת הארגון בסוריה.  בנוסף למפקדה קשרים עם פעילי הארגון ברצועת עזה ועם אגודת צדקה בשם "נשמת ירושלים" (אשר הוצאה בישראל אל מחוץ לחוק), שפעלה להעברת קצבאות ומשכורות לפעילים משוחררים ולמשפחות אסירים.

  • המפקדה קיבלה סכומי כסף גדולים מהמפקדה בסוריה, שנועדו למימון הפעילות לרבות רכישת אמצעי לחימה ולייצורו.

  • המפקדה עסקה בהכוונת הפעילות הצבאית של פעילי הארגון. היא גם הייתה מעורבת בפעילות סטודנטיאלית בקרב ארגונים באוניברסיטאות, שכללה גיוס פעילים ותעמולה.  (שירות הביטחון הכללי, 22 בינואר 2012).

מעצר יו"ר המועצה המחוקקת מטעם חמאס

 עזיז דויכ, יו"ר המועצה המחוקקת מטעם חמאס נעצר (19 בינואר) בידי ישראל במחסום דרומית לראמאללה בדרכו לחברון. גורמים פלסטינית בעיקר ממשל חמאס ברצועה פרסמו הודעות גינוי למעצר (Palestine-info , 20 בינואר 2012).

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס על רקע תמונתו של עזיזי דויכ
אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס על רקע תמונתו של עזיזי דויכ
 (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם 21 בינואר 2012)

ענייני פנים ופעילות מדינית של חמאס

ח’אלד משעל מודיע כי לא ירוץ לכהונה נוספת

בנאום, שנשא ח’אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס בכינוס של מועצת השורא של חמאס, שנערכה בסודאן, הודיע, כי לא ימשיך לכהן קדנציה שלישית כראש הלשכה המדינית של חמאס2 (רשת QNN , דף הפייסבוק של התקשורת הפלסטינית, 20 בינואר 2012).

הודעה רשמית מטעם תנועת חמאס אישרה כי ח’אלד משעל הודיע שאין ברצונו להגיש מועמדות לראשות התנועה בסבב הבחירות הבא, הצפוי להתקיים בעוד חודשים ספורים.  לדברי ההודעה הדגיש עם זאת ח’אלד משעל, כי הוא  ימשיך לשרת את העם הפלסטיני ואת תנועת חמאס. עוד נמסר כי בכירי התנועה ביקשו ממשעל לחזור בו מהחלטתו והודגש, כי ההחלטה הסופית בנושא נתונה בידי מועצת השורא (Palestine-info , אתר לשכת ההסברה של חמאס, 21 בינואר 2012).

 על פי ההערכות באם אכן לא  יגיש משעל את מועמדותו  יחליף את מקומו אחד מראשי התנועה. בין השמות שהועלו היו: מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית, שעבר ככל הנראה להתגורר עם משפחתו בקהיר (אלחיאת, 17 בינואר 2012);  אסאמה חמדאן, האחראי על יחסי החוץ של התנועה; אסמאעיל הניה ראש ממשל חמאס ומחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועת עזה  (אליום אלסאבע, 20 בינואר 2012).

ביקור ח’אלד משעל במצרים

ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, נועד במהלך ביקורו במצרים עם המדריך הכללי של תנועת האחים המוסלמים במצרים ובכירים נוספים בתנועה. במסגרת זאת נועד עם ד"ר אחמד מרסי, ראש מפלגת החירות והצדק (תנועת האחים המוסלמים) וברך אותו על ניצחון המפלגה בבחירות לפרלמנט. ד"ר מרסי אמר, כי העניין הפלסטיני היה אחד הגורמים שהניעו את המהפכה במצרים שכן רבים התנגדו לדרך ההתנהלות של משטר מבארכ בעניין הפלסטיני. לדבריו המפלגה תפעל בכל המישורים על מנת לתמוך בעניין הפלסטיני ובכלל זה הקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים וכן יישום "זכות השיבה" (אתר מפלגת החירות והצדק, 21 בינואר 2012).

בתוך כך נמסר, על פי מקורות המקורבים ללשכה המלכותית של ירדן, כי ביקורו של ח’אלד משעל בירדן נקבע ל-29 בינואר. ח’אלד משעל צפוי להגיע לירדן מדוחה בלוויית יורש העצר הקטרי . טרם הגעתו תגיע לירדן משלחת רמת דרג מטעם חמאס (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 23 בינואר 2012).

ביקור אסמאעיל הניה בתורכיה ובמצרים (השלמות)

מקור רם דרג בחמאס אמר, כי ביקורו של אסמאעיל הניה, בתורכיה פתח אפשרות בפני התנועה  לוותר על הסיוע הכספי של איראן. זאת, לאחר שתורכיה הבטיחה לחמאס לבצע פרויקט לתמיכה ברצועת עזה ולשיקומה בשיתוף פעולה עם ממשל חמאס ברצועת עזה. לדברי אותו מקור אמורה חמאס לפתוח בשבועות הקרובים משרד רשמי בתורכיה  (אלשרק, 17 בינואר 2012).יומון סעודי מדווח, כי במהלך ביקורו במצרים נפגש אסמאעיל הניה, עם ראש המודיעין הכללי המצרי. במהלך הפגישה הוסכם ביניהם, כי מנגנוני הביטחון של ממשל חמאס יטילו פיקוח הדוק יותר על המנהרות, בעיקר על מנת למנוע הברחת אמצעי לחימה מהרצועה לסיני, הסתננות מבוקשים מצריים לרצועה והברחת מכוניות מצריות גנובות. בתמורה לכך הבטיחו שלטונות מצרים להעניק הקלות במעבר הגבול רפיח ביניהן הגדלת מספר העוברים במעבר,  הארכת שעות הפעילות ובחינת נושא יצוא סחורות לחו"ל דרך המעבר (אלשרק, 23 בינואר 2012).

תרגיל של מנגנון ביטחון הפנים של חמאס (Palestine-info, 19 בינואר 2012)
תרגיל של מנגנון ביטחון הפנים של חמאס (Palestine-info , 19 בינואר 2012)

יחסי חמאס-פתח

המגעים לפיוס בין פתח לחמאס

נמשכת הפעילות להביא לפיוס בין חמאס לפתח. הפעילות מתקיימת הן  בדרג מנהיגים והן בוועדות הייעודיות שהוקמו לשם כך.  ברצועת עזה נועדה "ועדת החירויות" עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס. במהלך הפגישה נדונו נושא חופש התנועה מהרצועה ואליה וסוגיית העצורים הפוליטיים.  בתום הפגישה  נמסר על שורה של מחוות של חמאס כלפי אנשי פתח ביניהן: קליטה ברצועה של 80-70 אנשי פתח, שנמלטו מהרצועה לאחר השתלטות חמאס עליה בשנת 2007; קליטה של 26 פקידים ממחלקת הדרכונים אשר נמנעים מלשוב לעבודתם (מען , 21 בינואר 2012).

אירועים תודעתיים

הצעדה העולמית לירושלים

בבירות התקיים כנס הכנה נוסף בסדרת כנסי ההכנה לצעדה העולמית לירושלים. בכנס השתתפו מארגני הצעדה ביניהם פירוז מיתיבוראלאא’, פעיל הודי אנטי-ישראלי, שהיה הבולט בארגון הצעדה מאסיה, זאהר ביראוי ומחמד צואלחה, שני פעילי חמאס, שמצאו מקלט בבריטניה וכן פול לארודי, אמריקאי ממוצא איראני המתגורר בחוף המערבי של ארה"ב והיה בעבר שותף לפעילויות אנטי-ישראליות שונות ב"שטחים (במסגרת ISM ) ובפרויקט המשטים.

במהלך הכנס, שנמשך יומיים, דנו חברי הועדה במבנה הארגוני של הצעדה, ובהכשרת הקרקע ההסברתית, שכבר החלה. מצטפא אלבע’רותי, ממארגני הצעדה, הצהיר כי תנועת ההתנגדות העממית ההמונית הפכה ל"קונצנזוס לאומי פלסטיני" והיא מהווה "המנוף העיקרי של האסטרטגיה הלאומית הפלסטינית" (ערוץ אלקדס, 17 בינואר 2012).3

הצעדה העולמית לירושלים
מימין: כינוס ההכנה לצעדה בבירות (דף הפייסבוק של הצעדה 22 בינואר 2012)
משמאל: מצטפא אלבע’רותי בכנס בבירות  (אתר הצעדה,  24 בינואר 2012).

מתנדבים איטלקיים פועלים ברצועת עזה

 במהלך הכנס בבירות נועדו מארגני הצעדה עם חברי הקבוצה הלבנונית, שנטלה חלק באירועי הנכבה והנכסה בשנת 2011. חברי הקבוצה הלבנונית הודיעו, כי הם ישתתפו בצעדה העולמית לירושלים (דף הפייסבוק של הצעדה, 22 בינואר 2012).

 באתר האינטרנט של יוזמת הצעדה באמריקה הצפונית, נפתחה הרשמה להשתתפות בצעדה. בטופס ההרשמה המקוון מתבקשים הנרשמים לענות על מספר שאלות כגון האם ביקרו בעבר ב"פלסטין" או השתתפו בפעילויות "לא אלימות" בעבר ולפרט מהן או האם כניסתם נאסרה בעבר על ידי הרשויות הישראליות.  כמו כן מופיעה שאלה לגבי יכולתם לממן את הגעתם (אתר הצעדה, 24 בינואר 2012).  


1 נכון ל- 24 בינואר 2012. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 על פי תקנון התנועה  החדש מוגבלת כהונתו של ראש הלשכה המדינית לשתי קדנציות בלבד, אותן כבר מילא ח’אלד משעל.

3 פירוט לגבי הצעדה ואירועים נוספים, ראו פרסום מרכז המידע מ-18 בינואר 2012 "ארגוני הדה-לגיטימציה מתכננים שורה של מופעים תודעתיים לשנת 2012, חלקם בחודשים הקרובים, בתום תהליך של הפקת לקחים. במסגרת זו מתוכננים להתבצע צעדות (שחמאס נרתם למערכה ההסברתית לקידומן), מטס מחאה לנמל התעופה בן-גוריון, משט ומופעים תעמולתיים במסגרת "שבוע האפרטהייד הישראלי"

לראש העמוד