עלי דקדוק הינו לבנוני, פעיל בכיר בחזבאללה, שהופעל בעיראק ע”י כוח קדס האיראני במשימות סיוע צבאי למליציות השיעיות.

כרזה אודות עלי דקדוק המופיעה באתר הכוחות האמריקאים בעיראק

כרזה אודות עלי דקדוק המופיעה באתר הכוחות האמריקאים בעיראק

התיעוד המזויף שבו השתמש דקדוק

התיעוד המזויף שבו השתמש דקדוק

ציטטות מתוך מדריך הפיגועים, שנמצא ברשות עלי דקדוק

ציטטות מתוך מדריך הפיגועים, שנמצא ברשות עלי דקדוק

מסמכים שנתפסו ברשות עלי דקדוק, המצביעים על כוונות לפגוע בכוחות קואליציה בעיראק

מסמכים שנתפסו ברשות עלי דקדוק, המצביעים על כוונות לפגוע בכוחות קואליציה בעיראק


כרזה אודות עלי דקדוק המופיעה באתר הכוחות האמריקאים בעיראק
כרזה אודות עלי דקדוק המופיעה באתר הכוחות האמריקאים בעיראק (צילום: www.usf_iraq.com)

עלי דקדוק ונסיבות נפילתו בשבי

1. ב-16 בדצמבר 2011 הודיעו אנשי ממשל אמריקאים ועיראקים, כי עלי דקדוק, פעיל ארגון חזבאללה הלבנוני, שנתפס בעיראק ע"י כוחות הקואליציה (20 במרס 2007), הועבר לידי ממשלת עיראק. לדברי Tommy Vietor , דובר המועצה לביטחון לאומי בוושינגטון, התבצעה העברתו לאחר שממשל אובמה ביקש וקיבל ערבויות מהממשל העיראקי לפיהן דקדוק יועמד לדין על פשעיו1. (עלי דקדוק היה מעורב בפיגוע במהלכו נהרגו חמישה חיילים אמריקאים).

2. עלי מוסא דקדוק הינו שיעי לבנוני, אשר שימש כפעיל מבצעי בכיר בארגון חזבאללה בלבנון מאז שנת 1983. במאי 2006 הוא נשלח ע"י הנהגת חזבאללה לסייע לכוח קדס האיראני באימון, ארגון והפעלת מליציות שיעיות עיראקיות, אשר נלחמו נגד ארה"ב וכוחות הקואליציה. עלי דקדוק, יחד עם מדריכים נוספים מארגון חזבאללה הלבנוני, היה מעורב באימון פעילים שיעים עיראקים באיראן. בנוסף לכך הוא שוגר ע"י כוח קדס למשימות סיוע למליציות השיעיות בעיראק תוך שימוש בתיעוד מזויף.

התיעוד המזויף שבו השתמש דקדוק
התיעוד המזויף שבו השתמש דקדוק (צילום: www.usf_iraq.com)

3. באחת המשימות בעיראק שימש עלי דקדוק כיועץ לקיס אלח’זעלי, מנהיג מליציה שיעית שהופעלה ע"י כוח קדס בדרום עיראק (יותר מאוחר הפכה מליציה זאת, לארגון שיעי שהופעל ע"י כוח קדס נגד צבא ארה"ב וכוחות הקואליציה בשם "חבורות אנשי האמת"). במסגרת הסיוע למליציה נטל עלי דקדוק חלק בפעולותיה הצבאיות, בין השאר בהתקפה על מרכז התיאום המחוזי בכרבלא (KJPCC ), במהלכה נחטפו והוצאו להורג חמישה חיילים אמריקאים (20 בינואר 2007).

4. חודשיים לאחר התקפה זו, ב-20 במרס 2007, נפל עלי דקדוק בשבי בעלות הברית בבצרה. מאז הוא הוחזק במעצר ע"י צבא ארה"ב מבלי שהועמד לדין. יחד עימו נתפסו גם קיס ולית’ אלח’זעלי, שני בכירי המיליציה, שהופעלה ע"י כוח קדס ונטלה חלק בהתקפה על מרכז התיאום המחוזי בכרבלא. ברשותו של עלי דקדוק נמצאו מסמכים רבים, כולל מדריך פיגועים (Training Manual ), שעסק בתכנון התקפות נגד כוחות ארה"ב ובעלות בריתה. בין השאר עסק המדריך בהנחת מטענים, ביצוע חטיפות וירי על מסוקים. עיקרי המסמכים הללו ומידע אודות עלי דקדוק פורסמו ע"י הכוחות האמריקאים בעיראק.

ציטטות מתוך מדריך הפיגועים, שנמצא ברשות עלי דקדוק
ציטטות מתוך מדריך הפיגועים, שנמצא ברשות עלי דקדוק

(מתוך התדרוך של תא”ל Kevin Bergner, דובר צבא ארה”ב בעיראק ב-2 ביולי 2007 MNF-Iraq.com).

מסמכים שנתפסו ברשות עלי דקדוק, המצביעים על כוונות לפגוע בכוחות קואליציה בעיראק
מסמכים שנתפסו ברשות עלי דקדוק, המצביעים על כוונות לפגוע בכוחות קואליציה בעיראק,

בין השאר לבצע  
חטיפות ותקיפת מסוקים (צילום: www.usf_iraq.com )

ארגון חזבאללה הלבנוני כ-Proxy של כוח קדס בזירה העיראקית

5. כוח קדס של משמרות המהפכה האיראנים עוסק בקשת רחבה של פעילויות חתרנות מעבר לגבולות לאיראן במסגרת משימת-העל של "ייצוא המהפכה". פעולות אלו כוללות, בין השאר, אימון, ציוד, מימון ואכוונה של מליציות והתארגנויות אסלאמיות מהפכניות, בעלות אידיאולוגיה דומה לזו של איראן. המליציות והקבוצות הללו, המופעלות במשימות חתרנות וטרור, מגויסות בעיקר בקרב קבוצות אוכלוסיה שיעיות במדינות כמו לבנון, עיראק, בחרין ופקיסטאן.

6. ארגון חזבאללה הלבנוני, המהווה בראיית האיראנים את הדוגמא הבולטת ביותר של הצלחת "ייצוא המהפכה", מופעל ע"י כוח קדס למטרות חתרנות וטרור גם בזירות פעולה שמחוץ ללבנון, במזרח התיכון ומחוצה לו. בין השאר הופעל חזבאללה בשנים האחרונות גם בזירה העיראקית תוך ניצול יכולותיו המוכחות של הארגון בתחום החתרנות והטרור. האיראנים גם הסתייעו בקשר העדתי-דתי-תרבותי של פעילי חזבאללה עם בני העדה השיעית בעיראק.

7. במאי 2006 נשלח עלי דקדוק ע"י הנהגת חזבאללה לטהראן יחד עם יוסף האשם, פעיל בכיר בחזבאללה, שהיה ממונה על מבצעי הארגון בזירה עיראקית. השניים נפגשו בטהראן עם קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס ועם סגנו ותודרכו על ידם. בהמשך השתלב עלי דקדוק במגוון משימות שהוטלו ע"י כוח קדס על פעילי חזבאללה באיראן ובעיראק.

8. הסיוע שהגיש ארגון חזבאללה הלבנוני למסע החתרנות, שניהל כוח קדס בעיראק, התבטא בתחומים הבאים:

א. אימון פעילים שיעים עיראקים באיראן: בשלב הראשון (שנת 2006) התבצעו האימונים בדרום עיראק (ממזרח לבצרה) אך בהמשך, בעקבות מתקפה עזה של הצבא האמריקאי וצבא עיראק, הועתקו מחנות האימונים לאזור טהראן. אנשי מיליציה שנתפסו בעיראק לאחר חזרתם מאיראן סיפרו לחוקריהם, כי המדובר בקורסים בסיסים, קורסים למפקדים, קורסים מתקדמים להכשרת מאמנים בתוך עיראק, וקורסים במקצועות ייחודיים. במערכת אמונים זאת השתלבו פעילי חזבאללה לצד המאמנים האיראנים.

ב. אימון פעילים שיעים עיראקים בלבנון: מחקירתם  של מתאמנים  שנפלו בשבי בעיראק עולה, כי לא כל האימונים התקיימו במחנות באיראן. בכמה מקרים הוטסו המתאמנים העיראקים לדמשק ומשם הועברו בדרך היבשה למחנות אימונים של חזבאללה בלבנון, הקרובים לגבול הסורי- לבנוני. בלבנון הועבר למתאמנים קורס ע"י חזבאללה שנמשך כשלושה שבועות במהלכו הם התאמנו בהפעלת אמצעי לחימה מיוחדים כגון ירי טילי נ"ט מתקדמים וירי ברובי צלפים. כמו כן הם רכשו באמונים בלבנון מיומנויות פיקוד, ניהול, תכנון פרויקטים, פיקוח על מצבורי אמצעי לחימה, אחסון אמצעי לחימה, תקשורת, ביטחון וטכניקות להשגת מודיעין2.

ג. סיוע לכוח קדס בהקמת מיליציות שיעיות בדרום עיראק והשתתפות בפעילותן המבצעית:

1) עלי דקדוק לא שימש רק כמאמן מגויסים עיראקיים במחנות אימונים באיראן אלא גם שוגר ע"י כוח קדס לארבע משימות מבצעיות בעיראק. בתום הגיחה הרביעית, לאחר שחזר לאיראן, הוא תודרך ע"י מפעיליו האיראנים להקים בעיראק "קבוצות מיוחדות" של פעילים שיעים, על פי הדגם של חזבאללה בלבנון. על פי תדרוך דובר צבא ארה"ב בעיראק תת-אלוף Kevin Bergner (שנת 2007), מימנה איראן את "הקבוצות המיוחדות" הללו בסכומים שנעו באותה עת בין 750,000$ עד ל- 3 מיליון דולרים מידי חודש. לדבריו איראן גם אימנה אותן בהפעלת מטעני חבלה מתוחכמים, שהונחו בצידי הדרכים (הכוונה למטענים כיפתיים, EFP’s ), אשר גרמו לאבידות רבות בקרב הכוחות האמריקאים בעיראק.

2) כאשר נתפס עלי דקדוק ע"י צבא ארה"ב בבצרה הוא שימש כיועץ לקיס אלח’זעלי, מנהיג אחת המיליציות השיעיות שהופעלו ע"י כוח קדס (שהפכה בהמשך לארגון "חבורות אנשי האמת", שהמשיך לבצע פיגועים נגד צבא ארה"ב וכוחות הקואליציה). עלי דקדוק נטל חלק בפעילות הצבאית של מיליציה זאת נגד כוחות בעלות הברית. האמריקאים טוענים, כי הוא היה מעורב, בין השאר, בהתקפה על מרכז התיאום המחוזי בכרבלה3, שבמהלכה נהרגו חמישה חיילים אמריקאים. דובר צבא ארה"ב בעיראק Kevin Bergner מסר, כי צילומי לווין אמריקאי גילו, שהאיראנים בנו בשטחם דגם מוקטן  ( "a mockup" ) של המתקן בכרבלא שהותקף, אשר שימש לאימונים של אנשי המיליציה של אלח’זעלי.

9. עם צאת הכוחות האמריקאים מעיראק פרסם ארגון חזבאללה הלבנוני, הודעה רשמית על "הניצחון ההיסטורי הגדול" שהושג בעיראק (אתר הארגון אלאנתקאד, 16 בדצמבר 2011). ההודעה קובעת, כי הכוחות האמריקאים יצאו מעיראק מושפלים וכי העם העיראקי הביס את המעצמה הגדולה ארה"ב באמצעות "התנגדותו הגיבורה". ההודעה מברכת על הניצחון, "שהושג באמצעות אלפי שהידים ופצועים שהקריבו עצמם", וקוראת להפיכתו למודל לכל עמי העולם העשוקים הניצבים בפני "הכוחות המתנשאים" (ארה"ב ובעלות בריתה).

מה יהיה גורלו של עלי דקדוק?

10. במהלך השנה האחרונה התלבט הממשל האמריקאי לגבי אופן הטיפול בעלי דקדוק, שכאמור היה מעורב בפיגוע בו נהרגו חמישה אמריקאים. היו קולות (בקרב הרפובליקנים), שדרשו להעביר את דקדוק למתקן המעצר במפרץ גואנטמו, בעוד שממשל אובמה בחן את האפשרות להעמידו לדין בפני בית משפט אמריקאי4. בסופו של דבר נאלצו האמריקאים להעביר את דקדוק לידי הממשל העיראקי. זאת בהתאם להסכם הביטחוני משנת 2008, שקבע, שכוחות ארה"ב ובעלות בריתה יצאו מעיראק עד 31 בדצמבר 2011 וכי הם יעבירו לידי ממשלת עיראק את כל העצורים שבידיהם5.

11. בדיווח תקשורתי ערב העברתו של דקדוק נמסר, כי על פי מקורות אמריקאים, ניסה הבית הלבן להשיג ערבויות לפיהן יועמד עלי דקדוק לדין על ידי הממשל העיראקי. על פי אותו דיווח חוששים האמריקאים כי בהמשך הוא ישוחרר, ויועבר לידי איראן6. חשש זה, להערכתנו, יש לו על מה לסמוך. בעבר דווח כי האיראנים והלבנונים ניהלו מגעים עם ממשלת עיראק במטרה להביא לשחרורו של עלי דקדוק (רויטרס, 3 בנובמבר 2011). זאת ועוד, בדיווח בעיתונות הלבנונית (אלשראע, 23 בדצמבר 2011) נמסר כי משלחת של ארגון חזבאללה הלבנוני צפויה לבקר בעיראק ולהיפגש עם בכירים בממשלה כדי לדון בשחרורו של דקדוק.

12. דקדוק צפוי להישפט ע"י ממשלת עיראק בעוון הסתננות בלתי חוקית למדינה באמצעות דרכון מזויף, עבירה שעונשה עד חמש שנות מאסר. אולם ניתן להניח כי בעקבות יציאת הכוחות האמריקאים יקל על ממשלת עיראק לשחררו ולהסגירו לידי מפעיליו האיראנים, כדרך ששוחררו בעבר פעילים איראנים של כוח קדס, שנתפסו על אדמת עיראק.


1 וושינגטון פוסט, 16 בדצמבר 2011.

2 Combating Terrorism Center at West Point, Joseph Felter, Brian Fishman: "Iranian Strategy in Iraq, Politics and Other Means" (October 13, 2008) p. 67-70 .

3 Karbala Joint Provincial Coordination Center (KJPCC)

4 וושינגטון פוסט, 16 בדצמבר 2011.

5 שם.

6 Thedailybeast.com , 17 בדצמבר 2011

 

לראש העמוד