חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (21 – 27 בדצמבר 2011)

מפגש נוסף בין אבו מאזן לח'אלד משעל במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני

מפגש נוסף בין אבו מאזן לח'אלד משעל במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

פגישת הניה בקהיר עם ד”ר ח'ירת אלשאטר, סגן המדריך הכללי של האחים המוסלמים במצרים

פגישת הניה בקהיר עם ד”ר ח'ירת אלשאטר, סגן המדריך הכללי של האחים המוסלמים במצרים

מחבלים שבים לרצועת עזה במסגרת השלב השני של העסקה

מחבלים שבים לרצועת עזה במסגרת השלב השני של העסקה

סבב שיחות נוסף בהשתתפות אבו מאזן וח'אלד משעל

סבב שיחות נוסף בהשתתפות אבו מאזן וח'אלד משעל

ח'אלד משעל מעדכן את ראש הליגה הערבית בתוצאות פגישתו עם אבו מאזן

ח'אלד משעל מעדכן את ראש הליגה הערבית בתוצאות פגישתו עם אבו מאזן


מפגש נוסף בין אבו מאזן לח'אלד משעל במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני

מפגש נוסף בין אבו מאזן לח’אלד משעל במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני
(ופא, 21 בדצמבר 2011)

עיקרי המסמך

נמשך "טפטוף" ירי רקטות ופגזי מרגמה לעבר הנגב המערבי. השבוע נפלו שלוש רקטות ושתי פצצות מרגמה בשטח ישראל.

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, מקיים סבב ביקורים בכמה מדינות ערביות/מוסלמיות, הראשון מאז 2007. תחנתו הראשונה הייתה מצרים שם הוא נפגש עם סגן המדריך הכללי של האחים המוסלמים ועם בכירים במודיעין הכללי. ממצרים צפוי הניה לצאת לסודאן.

בקהיר הסתיים סבב שיחות נוסף במסגרת הדיאלוג הפנים-פלסטיני. שני הצדדים ניסו ליצור דימוי תקשורתי של אוירה טובה ושל התקדמות שהושגה, הגם שנותרו ביניהם פערים ומתחים. בשבועות הקרובים אמורים פתח/הרשות הפלסטינית והחמאס להמשיך ולקדם את התהליך, תוך ניסיון לגשר על הפערים.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל

במהלך השבוע נורו שלוש רקטות ושתי פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל. שתי רקטות נפלו (24 בדצמבר 2011) בשטח השיפוט של המועצה האזורית חוף אשקלון. רקטה שלישית נפלה ב-26 בדצמבר סמוך לקיבוץ במועצה האזורית שער הנגב. שתי פצצות המרגמה נפלו (23 בדצמבר 2011) בשטחים פתוחים באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. בכל האירועים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. במהלך השבוע נמשכו הניסיונות לפגוע בכוחות צה"ל ובאזרחים ביהודה ושומרון.

 אירוע חריג קרה ב-24 בדצמבר כאשר  מחבלים פתחו בירי לעבר כלי רכב ישראלי סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). מבדיקה ראשונית עולה כי הירי בוצע באמצעות רובה ציד מאולתר. לא היו נפגעים נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 24 בדצמבר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

אסמאעיל הניה יצא לסבב ביקורים במדינות האזור

אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, יצא ב-25 בדצמבר בראש משלחת בכירי חמאס ברצועת עזה, לסבב ביקורים במדינות האזור. זוהי יציאתו של הראשונה של הניה אל מחוץ לגבולות הרצועה מאז שנת 2007 .תחנתו הראשונה של הניה היא מצרים. טרם צאתו הצהיר הניה, כי הביקור במצרים מתקיים על רקע המהפכות הערביות ועסקת חילופי האסירים.

במצרים נועד הניה, בין היתר, עם  עמיד אחמד עבד אלח’אלק, אחראי על התיק הפלסטיני במודיעין הכללי המצרי ועם וקצינים נוספים. כמו כן נועד עם בכירים בליגה הערבית ועם אישים בתנועת האחים המוסלמים ביניהם ד"ר ח’ירת אלשאטר, סגן  המדריך הכללי (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 25 בדצמבר 2011).

פגישת הניה בקהיר עם ד”ר ח'ירת אלשאטר, סגן המדריך הכללי של האחים המוסלמים במצרים
פגישת הניה בקהיר עם ד”ר ח’ירת אלשאטר, סגן המדריך הכללי של האחים המוסלמים במצרים

(אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 25 בדצמבר 2011)

לאחר הביקור במצרים צפוי הניה לצאת לח’רטום בירת סודאן שם ייקח חלק בוועידה בינלאומית למען ירושלים. הניה גם קיבל הזמנות לביקור במדינות נוספות ביניהן תורכיה וקטר (מען, 25 בדצמבר 2011). אבראהים אלדיראוי ראש מרכז הלימודים הפלסטינים בקהיר אמר כי סיורו הנוכחי של הניה יכלול מלבד מצרים את סודאן ותוניסיה. לאחר שישוב לרצועה יצא בקרוב לסיור במדינות נוספות (Palestine-info , 26 בדצמבר 2011).

מימוש שלב שני של עסקת שליט

אבו מאזן נועד בתורכיה עם מחבלת משוחררת שהורשעה ברצח

אבו מאזן יו"ר הרשות הפלסטינית, ערך השבוע ביקור רשמי בתורכיה. במהלך ביקורו נועד אבו מאזן באנקרה עם 11 מחבלים, ששוחררו במסגרת עסקת שליט, וגורשו לתורכיה. אבו מאזן פגישה ערך נפרדת בארבע עיניים עם המחבלת המשוחררת אמנא מונא (23 בדצמבר 2011 http://haber.gazetevatan.com).

אמנא מונא הגיעה לתורכיה במסגרת השלב הראשון של העסקה בחודש אוקטובר 2011 לאחר שסירבה להיכנס לרצועת עזה. אמנא מנא, שהופעלה ע"י פתח גדודי חללי אלאקצא, הורשעה ברצח הנער אופיר רחום ז"ל בראמאללה עימו קיימה קשר באמצעות האינטרנט. עם נחיתתה בתורכיה, לשם גורשה, היא הביעה נכונותה להמשיך לפעול במסגרת ה"התנגדות" (ערוץ אלג’זירה, 18 באוקטובר 2011).

מחבלים שבים לרצועת עזה במסגרת השלב השני של העסקה
אבו מאזן עם המחבלת המשוחררת

(23 בדצמבר 2011, http://haber.gazetevatan.com)

התבטאות נוספת של מחבל משוחרר

בראיון ראשון בביתו, לאחר שחרורו במסגרת השלב השני בעסקת חילופי האסירים, אמר צלאח חמורי, פעיל החזית העממית, שנכלא לאחר שניסה להתנקש בחיי הרב עובדיה יוסף כי לו ולשותפיו הייתה ה"זכות" לנסות ולהרוג את הרב הראשי וכי כי לרב "מגיע למות" (סוכנות רויטרס, 20 בדצמבר 2011).

מאז מימושה של עסקת גלעד שליט מספר אסירים משוחררים, חלקם פעילי טרור בולטים, שהיו מעורבים בפיגועי תופת רבי-נפגעים בישראל, התפארו במעשיהם והביעו את נכונותם לשוב לדרך הטרור. כמה מהמחבלים המשוחררים הצטרפו לקריאות ראשי חמאס, ולרחשי הלב של הציבור הפלסטיני, וקראו לחטוף חיילים ישראלים נוספים כ"קלפי מיקוח" לשם שחרור כל האסירים הפלסטינים, שבידי ישראל2.

יחסי חמאס-פתח

הדיאלוג הפנים-פלסטיני

 בקהיר הסתיים סבב שיחות נוסף במסגרת הדיאלוג פנים-הפלסטיני. ב- 22 בדצמבר נערך מפגש ראשון של "ההנהגה הזמנית", גוף הנהגתי כלל-פלסטיני, שהוחלט על הקמתו כחלופה זמנית לאש"ף. פגישת ההנהגה הזמנית של אש"ף נערכה בראשות אבו מאזן ובהשתתפות ח’אלד משעל (ראש הלשכה המדינית של חמאס); רמצ’אן שלח (מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין), וסלים זענון (יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית). כמו כן השתתפו בפגישה נציגי ארגונים פלסטינים נוספים. נכח בפגישה מראד מואפי, ראש המודיעין הכללי המצרי (ופא, 22 בדצמבר 2011).

סבב שיחות נוסף בהשתתפות אבו מאזן וח'אלד משעל
סבב שיחות נוסף בהשתתפות  אבו מאזן וח’אלד משעל
(http://www.hamasinfo.net  24 בדצמבר 2011).

 אבו מאזן פרסם בעקבות הפגישה צו נשיאותי בנוגע להרכבתה מחדש של ועדת הבחירות המרכזית. על הוועדה יהיה להכין לארגן לנהל ולפקח על הבחירות. בצו נכתב כי ד"ר חנא נאצר יהיה יו"ר הועדה וד"ר ראמי אלחמדאללה יהיה המזכ"ל שלה (ופא, 22 בדצמבר 2011). הבחירות אמורות להתקיים על פי התכנון בחודש מאי 2012.

 הגם ששני הצדדים ניסו ליצור דימוי תקשורתי של אווירה טובה ושל התקדמות שהושגה, הסתיים גם הסבב הנוכחי ללא הסכמות בעלות תוכן מעשי ונמשכים הפערים והמתחים בין הצדדים (עליהם נעשה ניסיון לגשר בעזרת נוסחאות מילוליות המדגישות את המכנה המשותף). ההישג המשמעותי של סבב זה היה הקמתה של "ההנהגה הזמנית". בשבועות הבאים אמורים הצדדים להמשיך לקדם התהליך תוך ניסיון לגשר על הפערים. להלן מספר סוגיות יסוד, העומדות על הפרק :

הצטרפות חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין לאש"ף

 בפגישת ההנהגה הזמנית הוחלט על הקמת ועדה לבחינת הרפורמה באש"ף כדי לאפשר את שילובם של חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין.  לצורך כך הוחלט על הקמת ועדה בראשה יעמוד סלים אלזענון, יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית, ויהיו בה נציגים מכלל הארגונים הפלסטינים ישיבתה הראשונה של הועדה תתקיים ב-15 בינואר 2012 (Palestine-info , 22 בדצמבר 2011).  

 אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס הצהיר כי חמאס תיכנס לאש"ף רק לאחר הבחירות למועצה הלאומית הפלסטינית ועל בסיס האסטרטגיה שלה, תוך חיפש מכנה משותף לקידום המטרות הלאומיות, שיאפשר איחוד בינה לבין שאר הארגונים (Palestine-info , 23 בדצמבר 2011). אסמאעיל רצ’ואן בכיר חמאס אמר כי חמאס וכל הארגונים הפלסטינים האחרים יצטרפו לאש"ף רק לאחר שתיערך בו רפורמה אולם הוסכם כי חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין יצטרפו למסגרת ההנהגה הזמנית של אש"ף (AP , 22 בדצמבר 2011).

סוגיית ה"התנגדות" (קרי, דרך הטרור)

 על פי מקורות פלסטינים בפגישה שנערכה במצרים החליטה הנהגת אש"ף בשיתוף עם חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, כי "ההתנגדות" על כל צורותיה היא זכות לגיטימית של העם הפלסטיני אולם זו תצומצם בשלב הנוכחי ל"התנגדות בדרכי שלום", התואמת את התנאים הבינלאומיים הקיימים כיום (אלקדס אלערבי, 24 בדצמבר 2011).

 מנגד ממשיכים דוברי חמאס להבהיר כי אין בדעתה לזנוח את דרך ה"התנגדות". כך למשל בראיון שהעניק לערוץ אלג’זירה שב והבהיר ח’אלד משעל כי ההתנגדות על כל סוגיה ובראשן ההתנגדות המזוינת היא "זכותם" של הפלסטינים, הגם שבעידן "האביב הערבי" קיימת העדפה ל"התנגדות העממית" (ערוץ אלג’זירה, 26 בדצמבר 2011). גם צלאח אלברדויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס הדגיש כי תנועת חמאס מסרבת להכיר בישראל והיא תדבק באופציית ההתנגדות עד גירוש ה"כיבוש" מאדמת פלסטין (אלרסאלה.נט 25 בדצמבר 2011).

ח'אלד משעל מעדכן את ראש הליגה הערבית בתוצאות פגישתו עם אבו מאזן
ח’אלד משעל מעדכן את ראש הליגה הערבית בתוצאות פגישתו עם אבו מאזן
(ופא 23 בדצמבר 2011)

סוגית ההכרה בישראל וגבולות המדינה הפלסטינית

 לדברי ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, למרות חילוקי הדעות לפתח ולחמאס מכנה משותף והוא הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 (AP , 24 בדצמבר 2011). בהצהרות אחרות ממשיכים דוברים של חמאס להבהיר כי בראייתם היעד הסופי הינו "שחרור" כל פלסטין מהים (התיכון) ועד לנהר (הירדן). שני הצדדים לא העלו בשלב זה את עניין ההכרה מצד אש"ף בישראל בטענה, שכעת העדיפות ניתנת לתהליך הבנייה מחדש של אש"ף ולא למדיניות שלה (אלקדס, 23 בדצמבר 2011).

המאבק המדיני

המשך המגעים לפיוס בין פתח לחמאס

 ועדת השרים לענייני חקיקה בישראל הייתה אמורה לדון ב-25 בדצמבר בהצעת חוק המבקשת לקבוע כחוק יסוד שירושלים היא הבירה המאוחדת של העם היהודי (אתר ראש הממשלה, 25 בדצמבר 2011). צעד זה עורר ביקרות נרחבת בקרב הרשות הפלסטינית וחמאס. כך למשל:

 אחמד אלרויצ’י, יועצו של אבו מאזן לענייני ירושלים אמר, כי הצעת החוק היא במסגרת מגמת הגזענות ההולכת וגוברת בישראל. לדבריו מגמה זו מתבטאת גם בדברי ראש עיריית ירושלים בדבר הצורך לבטל את תעודת הזהות הישראלית לאזרחים ערביים המתגוררים בשכונות המערביות. עוד הוסיף, כי הישראלים מתכוונים ליצור רוב יהודי בירושלים ולמנוע כל דיון עתידי בכנסת בעניין ויתור על ירושלים המזרחית. בהדגישו כי ירושלים המזרחית היא עיר כבושה (רדיו קול פלסטין, 26 בדצמבר 2011).

 תנועת חמאס פרסמה הודעה רשמית המגנה את הכוונה הישראלית להצביע על הצעת החוק. ההודעה הזהירה את ישראל שלא לבצע את הצעד הזה, אשר בראיית התנועה מהווה "תוקפנות חדשה ישירה" על העם הפלסטיני וזכויותיו הלאומיות (אתר לשכת ההסברה של חמאס, 25 בדצמבר 2011).


1 נכון ל-20 בדצמבר 2011. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

2 להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מה- 21 בנובמבר 2011: "כמה פעילי טרור בולטים, שהשתחררו במסגרת עסקת שליט, הביעו נכונות לשוב לדרך הטרור (ה"התנגדות"). בהתבטאויותיהם הפומביות הובלטה גם הקריאה לחטיפת ישראלים נוספים כ"קלפי מיקוח" לשחרור אסירים פלסטינים. התבטאויות המחבלים המשוחררים, הנהנים מיוקרה רבה בחברה הפלסטינית, השתלבו היטב עם קמפיין התעמולה של חמאס לפיו דרך ה"התנגדות"  (הטרור) הוכיחה עצמה על פני דרך המו"מ כאמצעי להשגת המטרות הפלסטיניות".

לראש העמוד