חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (14 – 20 בדצמבר 2011)

אסירים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח

אסירים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח

מחבלים שבים לרצועת עזה במסגרת השלב השני של העסקה

מחבלים שבים לרצועת עזה במסגרת השלב השני של העסקה

אבו עבידה מדבר על עסקת האסירים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2011)

אבו עבידה מדבר על עסקת האסירים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2011)

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

צילומים באתר חמאס מעצרת ליום השנה ה-24 להקמת התנועה

צילומים באתר חמאס מעצרת ליום השנה ה-24 להקמת התנועה

מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, שורף דגל ישראל במהלך אחד הטקסים

מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, שורף דגל ישראל במהלך אחד הטקסים

אלמנאר, 19 בדצמבר 2011

אלמנאר, 19 בדצמבר 2011

לוגו של משט החירות איטליה (אתר הארגון)

לוגו של משט החירות איטליה (אתר הארגון)


אסירים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח

הושלם השלב שני של עסקת החזרת גלעד שליט : אסירים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח לקראת חזרתם לרצועה (ערוץ אלאקצא, 18 בדצמבר 2011)

עיקרי המסמך

במוקד אירועי השבוע עמד סיומו של השלב השני של העסקה להשבת גלעד שליט. 550 אסירים נוספים הועברו לידי הרשות הפלסטינית וחמאס. מימוש השלב השני שב ועורר ביקורת בקרב פתח על התנהלות חמאס במהלך המשא ומתן עם ישראל.

דוברים פלסטינים שבו והדגישו את הצורך לשחרר את יתר המחבלים הכלואים בישראל, בדגש על ביצוע חטיפות נוספות.

יום השנה ה-24 להקמת  חמאס צוין בעצרת מרכזית בעזה. אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הדגיש את מחויבות התנועה ל"התנגדות המזוינת" (להבדיל מ"התנגדות עממית")  המהווה לדבריו את הדרך היחידה "לשחרור האדמה הפלסטינית מהים ועד הנהר".

מימוש שלב שני של עסקת שליט

הושלם השלב השני של העסקה להשבת גלעד שליט

ב-18 בדצמבר 2011 הושלם שלב שני של העסקה להשבת גלעד שליט עם העברתם של 550 אסירים נוספים לידי הרשות הפלסטינית וחמאס. בשל הפרות סדר אלימות מצד משפחות האסירים, שנמשכו מספר שעות במעבר ביתוניא, הועברו האסירים בשעות הערב דרך נתיב סמוך ולא דרך המעבר. העברת האסירים התבצעה בסיוע ארגון הצלב האדום הבינלאומי (דובר צה"ל, 18 בדצמבר 2011).

מימוש השלב השני של עסקת שליט עורר מחדש את המחלוקת פומביות, שבין פתח לחמאס, על רקע ביקורת שהושמעה כלפי חמאס על הרכבת רשימת האסירים ששוחררו. עיסא קראקע, השר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, מתח ביקורת על התנהלותה של חמאס במהלך המשא ומתן עם ישראל בטענה כל הציפיות לשחרור אסירים ותיקים, נכים וחולים לא התממשו (מען, 15 בדצמבר 2011).  פוזי  ברהום, דובר חמאס, הגיב לביקורות  באומרו, כי על כל מי שממעיט בחשיבותה של העסקה חייב להציע דרך אחרת לפעולה. לדבריו שחרור של כל אסיר הוא בבחינת הישג לאומי גדול מבלי להתחשב  בהשתייכותו הארגונית והפוליטית (צפא, 15 בדצמבר 2011).

האסירים התקבלו בטקסי קבלות פנים בראמאללה וברצועת עזה. במעבר רפיח נערך טקס חגיגי במהלכו נאם אחמד בחר, הסגן הראשון של יו"ר המועצה המחוקקת, הוא בירך את הזרוע הצבאית של חמאס, אשר אילצה את ישראל לפעול על פי תנאיה (ערוץ אלאקצא, 18 בדצמבר 2011). בראמאללה נערכה קבלת פנים רשמית לאסירים בה נכחה משלחת של צירי המועצה המחוקקת. אחמד אלטיב, מזכ"ל הנשיאות, ברך את האסירים המשוחררים (ופא, 18 בדצמבר 2011). 

מחבלים שבים לרצועת עזה במסגרת השלב השני של העסקה
מחבלים שבים לרצועת עזה במסגרת השלב השני של העסקה
(18 בדצמבר 2011, Palestine-info)

על רקע ביצוע העסקה הדגישו דוברים שונים את הצורך במאמץ לשחרר את יתר האסירים הפלסטינים, בדגש על ביצוע חטיפות נוספות. כך למשל:

  • אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אמר כי עסקת חילופי האסירים מהווה הצלחה וניצחון עבור חמאס ו"ההתנגדות". לדבריו  שוחררו עתה 20% מכלל האסירים "תמורת חייל ישראלי אחד". אבו עבידה  הדגיש כי זהו לא סוף המסע וכי סוגיית האסירים עומדת בראש סדר העדיפויות של "ההתנגדות הפלסטינית"  (ערוץ אלאקצא, 18 בדצמבר 2011).

אבו עבידה מדבר על עסקת האסירים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2011)
אבו עבידה מדבר על עסקת האסירים
(אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 18 בדצמבר 2011)

  • עטאללה אבו אלצבח, שר האסירים המשוחררים בממשל חמאס, פנה  לאסירים שלא שוחררו במסגרת העסקה  באומרו, כי ניתן יהיה לשחררם רק על ידי "התנגדות", באמצעות עסקות כמו זו האחרונה (רדיו צות אלאקצא, 13 בדצמבר 2011).

  • ג’מאל מחיסן חבר הועד המרכזי של אש"ף, הזהיר כי העובדה שישראל הסכימה לשחרר אסירים רק לאחר שנחטף חייל ישראלי מהווה פתח לחטיפות נוספות בעתיד. עם זאת  הבהיר כי בפתח אין מעודדים זאת (טלוויזיה פלסטינית, 18 בדצמבר 2011)1

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי פצצות מרגמה לעבר ישראל

במהלך השבוע נורו ארבע פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל. פצצות המרגמה נפלו בשטחים פתוחים באזור השיפוט של המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 2

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. במהלך השבוע נמשכו הניסיונות לפגוע בכוחות צה"ל ובאזרחים ביהודה ושומרון במסגרת זאת הושלכו בקבוקי תבערה ויודו אבנים.

 ב-15 בדצמבר נפצעה אזרחית ישראלית באורח קל מאבנים שיודו לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לחארס (דרומית מזרחית לקלקיליה) האזרחית קיבלה טיפול רפואי במקום (דובר צה"ל, 15 בדצמבר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

ציון יום השנה להקמת תנועת חמאס

לרגל יום השנה ה-24 להקמתה של חמאס קיימה התנועה עצרת בכיכר אלכתיבה אלח’צ’ראא’ שבעזה. בעצרת השתתפו, על פי דיווחי חמאס, כ-350 אלך איש. העצרת  התקיימה תחת הסיסמא "הנאמנות לבני החורין… ירושלים, אנו באים" ונאמו בה בכירים רבים ביניהם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס והמחבל המשוחרר יחיא סנואר.

צילומים באתר חמאס מעצרת ליום השנה ה-24 להקמת התנועה
צילומים באתר חמאס מעצרת ליום השנה ה-24 להקמת התנועה
 (14 בדצמבר 2011, Palestine-info)

בנאומו הדגיש הניה, כי חמאס אינה זונחת את עקרון ההתנגדות המזוינת וכי הפיוס עם פתח לא יהיה על חשבון ויתור על עקרונות התנועה. להלן מספר דגשים בנאומו (ערוץ אלאקצא, 14 בדצמבר 2011):

  • עקרון ה"התנגדות המזוינת" – חמאס עודנה דוגלת ב"התנגדות מזוינת" המהווה הדרך היחידה לשחרור פלסטין "מהים ועד הנהר". לדבריו ההתנגדות המזוינת הינה "הדרך והבחירה האסטרטגית לשחרור האדמה הפלסטינית מהים ועד הנהר".      

  • הטלטלה האזורית – לדברי הניה יסייע "האביב הערבי" לעניין הפלסטיני. אחת התוצאות החשובות של המהפכות בעולם הערבי היא  נפילתם של "משטרי הגרורות", ש"קשרו קשר" נגד עזה ושמו עליה מצור. המשטרים האלה נעלמים היום, העניין הפלסטיני חזר אל מוקד תשומת הלב, ירושלים חוזרת לסדר העדיפויות וחמאס זוכה לתמיכה לא רק במישר הציבורי אלא גם במישור הרשמי .

  • הפיוס הפנים פלסטיני – לטענת הניה, העיכוב בקידומו של הפיוס נובע בעיקר מכניעת הרשות ללחצים חיצוניים. חמאס  דבקה באחדות לאומית בפיוס אולם היא לא תעשה זאת על חשבון עקרונות "ההתנגדות" (קרי, דרך הטרור) והזכויות הפלסטיניות.

  • מענה לטענת ישראל כי סיני הפכה למקור טרור – הניה הדגיש את האחריות המשותפת של חמאס ומצרים לשימור היציבות הביטחונית בסיני והאשים את ישראל בניסיון "לייצר מהומות" באזור. לדברי הניה ביטחון מצרים הוא הביטחון הפלסטיני והביטחון של עזה הוא ביטחון מצרים.

מחמוד אלזהאר, מבכירי חמאס ברצועה, שורף דגל ישראל במהלך אחד הטקסים
 אסמאעיל הניה נואם בעצרת ליום השנה ה-24 להקמת חמאס
(14 בדצמבר 2011, Palestine-info)

 לרגל יום השנה להקמת חמאס פרסמה הזרוע הצבאית שלה , גדודי עז אלדין אלקסאם, נתונים מספריים על פעילותה במהלך שנות קיומה של התנועה. כך בפרסום באתר האינטרנט שלה מתפארת הזרוע הצבאית במספר ה"שהידים", שהקריבה (1,848); במספר הרקטות שנורו לעבר ישראל (11,093) ובמספר ההרוגים והפצועים שהסבה ל"צה"ל ולאויב הציוני" (7,776) (אתר גדודי עזאדין אלקסאם, 14 בדצמבר 2011).

יחסי חמאס סוריה

הודעה של פעיל חמאס בדבר עזיבת סוריה

 עלי ברכה נציג חמאס בלבנון אמר בראיון עיתונאי,  כי כמה פעילי חמאס עזבו את סוריה. לדברי ברכה, מדובר בעזיבה חלקית של פעילים זוטרים בלבד ("פעילי מנהלה"),שאינם תושבי סוריה כגון ילידי רצועת עזה ואזורים נוספים, על רקע קשיים "טבעיים" לבצע את עבודתם.  עוד הוסיף, כי היחסים עם סוריה איתנים וחמאס בעד פיתרון מדיני של שלום למשבר הפנימי בסוריה (פלסטין, 16 בדצמבר 2011).  זוהי הודאה ראשונה של חמאס בנושא עזיבת המפקדה של חמאס לאחר שכל ההתבטאויות הקודמו

יחסי חמאס-פתח

המשך המגעים לפיוס בין פתח לחמאס

 ב-18 בדצמבר התקיימה בקהיר פגישת הכנה של נציגי פתח וחמאס, לקראת הפגישה ב-20 בדצמבר לאשרור ההסכמות שהושגו עד כה. בפגישה הוחלט לדחות את הקמת ועדת הפיוס עד לישיבת הארגונים ב-20 בדצמבר. הוסכם גם להקים את ועדת הבחירות המרכזית אולם על הרכב הועדה ידונו בפגישה ב-20 בדצמבר (צפא, 19 בדצמבר 2011). 

 לגבי הסוגיה המרכזית של דרך הטרור ("ההתנגדות"), נחשפו חילוקי דעות מהותיים בין שני הצדדים:

  • בראיון שהעניק אבו מאזן, במהלך ביקור בבריסל, הוא טען, כי חמאס הסכימה עם פתח בפגישה האחרונה בקהיר שיש לקיים רגיעה הן ברצועה והן בגדה וכי על "ההתנגדות" להיות "עממית" ולא מזוינת (אתר Euronews , 16 בדצמבר 2011).

  • מנגד, צלאח אלברדאויל ראש מחלקת ההסברה של חמאס,  הכחיש כי התקיים דיאלוג או דיון כלשהו עם אבו מאזן בעניין זה והכחיש דבר קיומה של הסכמה השוללת האפשרות של התנגדות צבאית נגד ישראל. הוא הדגיש, כי על פי מסמך הפיוס הלאומי קיימת הסכמה לאומית פלסטינית לכך שההתנגדות היא זכות לגיטימית למען שחרור פלסטין וכי הארגונים פועלים לנהל את ההתנגדות באופן שישרת את האינטרסים הפלסטינים . הוא הבהיר כי אמנם "ההתנגדות העממית" נבחרה לעמוד בראש סדר העדיפויות אולם זאת, מבלי לשלול את האפשרות של התנגדות צבאית (Palestine-info , 18 בדצמבר 2011). (גם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הדגיש בנאומו לרגל יום השנה להקמת חמאס כי התנועה דוגלת ב"התנגדות המזוינת").

 מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, ממשיך להביע פסימיות לגבי סיכויי הפיוס בין פתח לחמאס. לדבריו לא חלה כל התקדמות משמעותית בחמשת סעיפי הסכם הפיוס ואפילו נושא שחרור העצורים לא תורגם לכדי מעשה בשטח. יתרה מזו , לדבריו אבו מאזן לא התפנה כלל לעסוק בענייני הפיוס מאז חודש מאי בשל המהלך באו"ם ורק לפני כחודש התפנה לעסוק בענייני הפיוס (קול פלסטין, 14 בדצמבר 2011, סוכנות הידיעות המזרח תיכונית,  13 בדצמבר 2011).

 יצוין בהקשר לכך כי ועדת משפחות העצורים הפוליטיים בגדה המערבית חשפו רשימה של 76 שמות של אנשים שנעצרו ע"י מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מאז פגישת ח’אלד משעל ואבו מאזן בקהיר. בהודעה נמסר, כי רוב המעצרים המכונים "מעצרים פוליטיים" בוצעו על ידי הביטחון המסכל של הרשות הפלסטינית. בהודעה דרשו המשפחות מהרשות הפלסטינית לשחרר מיד את כל העצורים בהתאם להסכם הפיוס   (Palestine-info , 17 בדצמבר 2011).

לבנון

צבא לבנון מצא ארבע רקטות בגזרה המזרחית

 צבא לבנון פרסם הודעה לפיה בעקבות דיווח של חקלאי נמצאו באזור חצביא (גזרה מזרחית של דרום לבנון סמוך לגבול עם ישראל) ארבע רקטות  107 מ"מ. הרקטות שנמצאו היו מוסוות בתוך צינורות מים ולא היו מוכנות. יחידות צבא לבנון כיתרו את האזור ומנעו מעיתונאים לסקר את האירוע. לפי שעה לא ידוע מי הגורם לו שייכות הרקטות והאם הן יועדו לשיגור לעבר ישראל (סוכנות הידיעות הלבנונית, אלמנאר, רדיו נור 19 בדצמבר 2011).

אלמנאר, 19 בדצמבר 2011
כוחות יוניפי”ל וצבא לבנון במקום האירוע. משמאל: אחת הרקטות שנמצאו (אלמנאר, 19 בדצמבר 2011).

שיירות והפגנות

התארגנויות ל”אירועים תודעתיים” במחצית הראשונה של שנת 2012

 ברחבי העולם נמשכות הכנות לארגון מספר "אירועים תודעתיים" הצפויים להתקיים בחודשים הקרובים. לצורך הארגון ובעיקר לגיוס משתתפים ותרומות מתקיימים כינוסי הסברה בערים שונות ברחבי העולם ונפתחו אתרי אינטרנט ייעודיים בשפות שונות. לפי שעה לא ידועה מידת ההיענות להשתתפות באירועים ולא ברור מהו סטאטוס ההכנות המעשיות לקראתם.

 להלן מספר אירועים צפויים:

  • צעדה עולמית לירושלים – הצעדה אמורה להתקיים ב-30 במרץ 2012. במסגרת ההכנות יערך  ב-14 בינואר כנס ברומא איטליה. זאת, בהמשך לכנסים קודמים שכבר התקיימו בירדן, אוסטריה, הודו ותורכיה. מארגן הכנס הודיע כי על מנת לפשט את תהליך האיסוף והארגון של הפעילים הוחלט למנות רכזים באירופה בדומה לרכזים הפועלים עתה בארה"ב ובאסיה (www.ipk-bonn.de , 13 בדצמבר 2011).

  • מטס מחאה לנמל התעופה בן גוריון – מתוכנן להתקיים ב-15 באפריל 2012. מתכונתו תהיה דומה לזו של המטס הקודם. ב-16 בדצמבר נערכו מספר כנסי הכנה בצרפת ובבלגיה לקראת המטס. באחד הכנסים שהתקיים בצרפת נאמו דוברים רבים ופורסם כי להקה מרצועת עזה תופיע בערב זה . לפי דף האירוע של המטס בפייסבוק אישרו הגעה 98 משתתפים. מארגני המטס מבקשים תרומות כדי לסייע לפעילים במימון כרטיסי הטיסה (אתר המטס) .

  • אירועי יום הנכבה 2012- מתוכננים להתקיים ב-15 במאי 2012. בכוונת המארגנים לקיים אירוע דומה לזה של שנת 2011 במסגרתו יגיעו יותר לדבריהם ממיליון פליטים פלסטינים ופעילי סולידאריות ערביים וזרים לגבולות ישראל מכל הכיוונים  יבשה, אוויר וים ותתקיים תהלוכה בלתי אלימה תחת הסיסמא "חזרה לבתינו שנלקח מאיתנו בשנת 1948". על פי הודעת מארגני הקבוצה הם יפנו למוסדות בינלאומיים ובראשם האו"ם להעניק הגנה לתהלוכות אלה ולשלוח כוח בינלאומי שימנע מישראל מלתקוף את משתתפי התהלוכה. כמו כן מבקשים המארגנים מאנשי עסקים לסייע במימון (דף פייסבוק של האירועים).

  • "משט החירות" איטליה – ישיבת תיאום של המשט התכנסה ברומא ב-11 בדצמבר תוכנן שהמפגש הבא יתקיים בשטוקהולם במהלכו יגובשו דרכי ניהול של המשט ומסלולו. כוונת המארגנים היא כי המשט יעבור במספר נמלים אירופאים ובכללם שני נמלים באיטליה (אתר הארגון 19 בדצמבר 2011). בשלב זה  לא ידוע לנו מהו המועד המתוכנן של המשט.

לוגו של משט החירות איטליה (אתר הארגון)
לוגו של משט החירות איטליה (אתר הארגון)


1 לאחר שדבריו צוטטו בתקשורת הישראלית ביקש מחיסן להבהיר, כי דבריו הובנו שלא כהלכה וכי פתח שואף לשחרר אסירים באמצעות משא ומתן ולא באמצעות חטיפת חיילים. הוא הסביר כי התעקשותה של ישראל לא לשחרר אסירים עשויה לעודד משפחות אסירים לחטוף חיילים במטרה לשחררם אך שב והדגיש כי פתח אינה קוראת לעשות כך  (קדס פרס 19 בדצמבר 2011).

2 נכון ל-20 בדצמבר 2011. בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה.

לראש העמוד