חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (9 – 15 בנובמבר 2011)

פגישת חברי ה”רביעייה“  עם אבו מאזן (ופא, 14 בנובמבר 2011)

פגישת חברי ה”רביעייה“ עם אבו מאזן (ופא, 14 בנובמבר 2011)

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

אתר הגדודים, 14 בנובמבר 2011

אתר הגדודים, 14 בנובמבר 2011

עיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס 12 בנובמבר 2011

עיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס 12 בנובמבר 2011


פגישת חברי ה”רביעייה“  עם אבו מאזן (ופא, 14 בנובמבר 2011)

פגישת חברי ה”רביעייה” עם אבו מאזן (ופא, 14 בנובמבר 2011)

עיקרי המסמך

 נמשך "טפטוף" ירי הרקטות מהרצועה לעבר ישראל. בתגובה להמשך ירי הרקטות (13 בנובמבר ) תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעד טרור ברצועה. על פי כלי התקשורת הפלסטינים היעד שהותקף היה מוצב של המשטרה הימית וכתוצאה מהתקיפה נהרג אדם. גדודי עז אלדין אלקסאם הודיעו, כי אחד מאנשיהם נהרג בהמחישם את תופעת ה"זהות הכפולה" של אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס המשרתים גם כפעילי טרור.

 נמשך העיסוק בארגון פגישה בקהיר בין אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, לבין ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס. מוסא אבו מרזוק, סגנו של ח’אלד משעל, מסר כי הפגישה תתקיים ככל הנראה ב-25 בנובמבר וכי הפיוס והסוגיה המדינית יעמדו בראש סדר היום. מנגד, בכיר חמאס מחמוד אלזהאר קרא שלא לתלות תקוות רבות בפגישה זו.  

 ב-14 בנובמבר התקיימה פגישה נוספת של אבו מאזן עם חברי ה"רביעייה". לאחריה הצהירו דוברי הרשות, כי היא מוכנה לפתוח במשא ומתן ישיר עם ישראל אם זו תפסיק את הבנייה בהתנחלויות ותכיר בגבולות 1967 כבסיס למו"מ. קודם לכן, ועדת הבחינה של מועצת הביטחון הודיעה, כי לא הושג רוב מינימאלי לתמיכה בבקשת הרשות לחברות באו"ם.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות לעבר ישראל

 במהלך השבוע אותרה נפילה אחת של רקטה (13 בנובמבר). הרקטה נפלה בשטח פתוח  לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

פעילות חיל האוויר

 בתגובה להמשך ירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר שני יעדי טרור ברצועת עזה:

  • ב-9 בנובמבר – תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעד טרור בדרום רצועת עזה (דובר צה"ל, 9 בנובמבר 2011). הירי בוצע בתגובה לנפילת רקטה ב-8 בנובמבר.

  • ב-14 בנובמבר–  תקפו כלי טיס של חיל האוויר יעד טרור בצפון רצועת עזה (דובר צה"ל, 14 בנובמבר 2011). על פי כלי התקשורת הפלסטיניים היעד שהותקף היה מוצב של המשטרה הימית וכתוצאה מהתקיפה נהרג אדם אחד וארבעה אנשים נוספים נפצעו  (ופא, 14 נובמבר 2011).

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים.

ירי בשוגג לעבר מכונית ישראלית

 ב-11 בנובמבר בשעות הבוקר המוקדמות, זיהה כוח צה"ל באזור בית חגי (דרומית לחברון) כלי רכב שנסע בצורה חשודה. כלי הרכב, שנסע במהירות, לא נענה לקריאות חיילי צה"ל, שהתמקמו בצומת על מנת לעוצרו. אחד החיילים, אשר חש בסכנה לחייו, פתח בירי לעבר כלי הרכב כתוצאה מכך סטה הרכב מנתיבו ונעצר. נהג כלי הרכב נהרג ושניים מנוסעיו נפצעו, האחד באורח בינוני והשני באורח קל. בבדיקה שנערכה עלה, כי היה זה כלי רכב של מתיישבים ישראליים בו נסע הרב דוד מרצבך מהישוב עתניאל. צה"ל חוקר את נסיבות האירוע  (דובר צה"ל, 11 בנובמבר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

חיל האוויר תקף מוצב של המשטרה הימית בצפון העיר עזה

 כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו כי היעד שהותקף על ידי חיל האוויר ב-14 בנובמבר הוא מוצב של המשטרה הימית בצפון העיר עזה. כתוצאה מהתקיפה נהרג מחמד זאהר אלכילאני, שוטר במשטרה הימית, וארבעה אנשים נוספים נפצעו (ופא, 14 נובמבר 2011). גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמה הודעה רשמית מטעמה על מותו של אחד מפעיליה (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 14 בנובמבר 2011) .

אתר הגדודים, 14 בנובמבר 2011
תמונתו של שוטר המשטרה הימית של חמאס, שנהרג בתקיפת חיל האוויר, מופיעה באתר גדודי עז
אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס (אתר הגדודים, 14 בנובמבר 2011)

 מנגנון המשטרה הימית הוקם לאחר השתלטות חמאס על רצועת עזה (יוני 2007) רבים מפעילי המנגנון משתייכים במקביל גם לגדודי עז אלדין אלקסאם וממלאים תפקידים צבאיים, שאין להם קשר עם פעולות שיטור ימיות. יתרה מזו, המשטרה הימית הייתה מעורבת בעבר בפעולות מבצעיות נגד צה"ל שאין להן קשר לפעילות שיטור ימית. יצוין, כי תופעת "הזהות הכפולה" של שוטרים ושאר אנשי מנגנוני הביטחון של חמאס הינה רחבת היקף, כחלק משיתוף הפעולה המבצעי הנרחב הקיים בינם לבין הזרוע הצבאית של חמאס2.

 אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, שנכח בהלוויית ההרוג, האשים את ישראל בהפרת השקט ואמר, כי לא קיים הסכם "הרגעה" רשמי עם ישראל אלא התחייבות פלסטינית בפני הצד המצרי  (BBC , 14 בנובמבר 2011).

פעילות מדינית של חמאס

התבטאויות בכירי חמאס

 בראיון לעיתונות הרוסית התייחס אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, לכמה נושאים שעל הפרק (אזבסטיה, 7 בנובמבר 2011) :

  • הסכם עם ישראל- הממשל בעזה מוכן לחתום על "הסכם שלום בר-קיימא" עם ישראל, המבוסס על גבולות  1967. אולם הניה התחמק מלהתייחס לסוגיית ההכרה בישראל בטענה, כי תחילה יש לשוב לגבולות 1967 .

  • חטיפת חיילים ישראליים- הממשלה הפלסטינית לעולם אינה נוקטת בצעדים לחטיפת חיילים. המדובר ב"פעילות  עצמאית" של הזרועות הצבאיות של הפלגים השונים, כולל הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם. הוא הפנה קריאה לקהילה הבינלאומית לפעול למען שחרור האסירים הפלסטינים כדי למנוע חטיפות נוספות.

  • סוגיית ההרגעה – האינטרס של חמאס הוא המשך הרגיעה. לדבריו בעניין זה יצרה חמאס קשר  עם הארגונים הפלסטינים בדגש על הג’האד האסלאמי בפלסטין על מנת שיתחייבו בפניה על שמירה על ההרגעה. לדבריו לחמאס מנגנונים המסוגלים לכפות את ההתחייבות הזו.

 בראיונות לתקשורת חזר והבהיר מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי חמאס אינה מקיימת כל משא ומתן עם ישראל, בין אם ישיר או עקיף, אלא כאשר הנושא הוא "הומניטארי טהור" דוגמת שחרור האסירים תמורת גלעד שליט (אלחיאת, 12 בנובמבר 2011).

ההידברות בין פתח לחמאס

 במסגרת הניסיונות להביא לקידום הפיוס בין פתח לחמאס נמשך העיסוק בארגון פגישה בין אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית לבין ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס. גורמים פלסטיניים נוקבים ב-24 או ה-25 בנובמבר כמועד שנבחר לקיום הפגישה בקהיר. לדברי גורם פלסטיני בכיר מתקיימים עתה מגעים מקדימים בין עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח לבין  מוסא אבו מרזוק, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס על מנת להביא להצלחת הפגישה  (סוכנות AKI , אלקדס, 12 בנובמבר 2011).

 מצרים דרשה מאבו מאזן להשלים בקרוב את נושא הפיוס על מנת שהפגישה בין אבו מאזן לח’אלד משעל תשלים את התהליך. המטרה בפגישה זו להכריז  על שמו של ראש הממשלה הבא ולסיים להסדיר את העניינים הביטחוניים בין שני הצדדים (רוז אליוסף, 13 בנובמבר 2011)

 גורמים בחמאס התייחסו לאפשרות ההגעה להסכם פיוס וקיום הפגישה בין השניים:

  • בנאום שנשא ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי חמאס שואפת באמצעות הפיוס הפלסטיני להשכין שלום בית על ידי הסכמה על תוכנית לאומית "שתדבק בזכויות ובעקרונות"  (אלרסאלה נט, 13 בנובמבר 2011).

  • מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס מאמר שהפגישה תתקיים ככל הנראה ב-25 בנובמבר בקהיר. לדבריו נושא הפיוס והנושא המדיני יעמדו בראש סדר היום לדברי אבו מרזוק הכל רוצים בפיוס וכי הפיוס יועיל יותר לאבו מאזן מאשר לחמאס שכן הוא זה שבעטיו נגרם הפילוג (אלחיאת, 14 בנובמבר 2011).

  • מנגד, מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס אמר, כי טרם נקבע מועד לפגישה. יתרה מזו הוא פנה בבקשה לפלסטינים, שלא לתלות תקוות רבות בפגישה זו שכן ספק אם תושג בה פריצת דרך כלשהי בפיוס בין שתי התנועות  (אלקדס אלערבי, 12 בנובמבר 2011).

המאבק המדיני

ההסדר המדיני

 ב-14 בנובמבר התקיימה פגישה נוספת של אבו מאזן עם חברי ה"רביעייה". ערב הפגישה אמר נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, כי הפלסטינים מוכנים להיכנס למו"מ על בסיס הודעת ה"רביעייה" הכוללת הפסקה של הבנייה בהתנחלויות והכרה בגבולות 1967 אך ישראל טרם הבהירה את עמדתה בעניין זה.  עוד מסר, כי ה"רביעייה" נדרשת לאלץ את ישראל להבהיר את כוונותיה או לקבוע עמדה ברורה לגבי ההתעקשות הישראלית (רדיו סוא, 9 בנובמבר 2011).

 לאחר הפגישה (14 בנובמבר) הצהיר צאא’ב עריקאת, ראש צוות המו"מ הפלסטיני, כי במהלך הפגישה הציגו בכירי הרשות את עמדותיהם בסוגיות הסדר הקבע. עריקאת הבהיר שהרשות תהיה מוכנה לפתוח במו"מ ישיר עם ישראל אם זו תממש את התחייבויותיה על פי "מפת הדרכים", שמשמעותה הפסקת הבנייה בהתנחלויות והכרה בגבולות שנת 1967 כבסיס למו"מ (סוכנות ופא, 14 בנובמבר 2011).

קבלת הרשות הפלסטינית כחברה באו"ם

 דו"ח וועדת הבחינה של מועצת הביטחון של האו"ם, אשר דנה בעניינה של הרשות הפלסטינית, קבע, כי הוועדה לאישור בקשות חברות חדשות אינה מסוגלת להגיש המלצה משותפת בעניין הבקשה של הרשות מכיוון שלא הושג רוב מינימאלי (של תשע מדינות) לתמיכה בבקשת הרשות (רויטרס, 8 בנובמבר 2011). משמעות הדבר, כי בשלב זה לא תתקיים הצבעה במועצת הביטחון של האו"ם לקבלת הרשות הפלסטינית כחברה.

 דוברי הרשות הפלסטינית קיבלו באכזבה את החלטת הוועדה ואמרו, כי ישקלו עתה תוכניות חלופיות. בין השאר הועלתה ההצעה, שכבר הועלתה בעבר על ידי הגוש הערבי באו"ם, להעלות את דרג הרשות הפלסטינית באו"ם ממשקיפה למעמד של מדינה שאיננה חברה, הדומה לזה של הוותיקן ושוויץ.  להלן מספר תגובות פלסטיניות :

  • סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, אמר, כי למרות שמהלך הפנייה למועצת הביטחון נכשל, הכישלון לא צריך לרפות את ידיהם. לדבריו, דו"ח ועדת המומחים של מועצת הביטחון כולל נקודות חיוביות רבות, המצביעות על מוכנות הרשות להקמת מדינה אותן ניתן יהיה למנף בעתיד זאת באמצעות פנייה חדשה של הרשות למועצת הביטחון או כשתנסה להתקבל ארגונים בינלאומיים נוספים (אלקדס, 14 בנובמבר 2011).

  • נביל אבו רדינה, דובר נשיאות הרשות פנה למועצת הביטחון בבקשה להצביע בעניין בקשת החברות ללא קשר לאישור הבקשה על ידי הוועדה. לדבריו הדו"ח אינו מחייב אף אחד והוא אינו יכול למנוע מהנהגת הרשות הפלסטינית לפנות למועצת הביטחון ( רדיו סוא, 9 בנובמבר 2011).

  • נמר חמאד, יועצו המדיני של אבו מאזן אמר, כי וועדת המעקב הערבית תתכנס בימים הקרובים על מנת לדון בדו"ח הוועדה ובאופציות העומדות בפני הפלסטינים כולל האפשרות של קבלת הרשות הפלסטינית כמדינה שאיננה חברה, למרות שלדבריו זוהי הצעה שהפלסטינית דוחים לפי שעה (אלקדס אלערבי, 10 בנובמבר 2011).

עיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס 12 בנובמבר 2011
סוגיית קבלת הרשות הפלסטינית כחברה באו"ם
(עיתון פלסטין, המזוהה עם חמאס 12 בנובמבר 2011)

קמפיין פלסטיני להחרמת סחורות ישראליות

 מצטפא אלברע’ות’י, חבר המועצה המחוקקת ומזכ"ל תנועת היוזמה הלאומית הפלסטינית, המזוהה עם השמאל הפלסטיני, טען, כי קמפיין של תנועת היוזמה הלאומית המכונה "באדר" להחרמת סחורות ישראליות, נחל הצלחה "חסרת תקדים". לדבריו מטרת המבצע, המתקיים במסגרת ה"התנגדות העממית"  לגרום לנזקים והפסדים למשק הישראלי ולייצר מקומות עבודה עבור הפלסטינים. אלברע’ותי הוסיף כי לאור ההצלחה בקרוב יוכרז על מבצע נוסף מסוג זה (וטן, 13 בנובמבר 2011). 

 הקמפיין הינו חלק ממערכה רחבה יותר להחרמת ישראל BDS) ) בה נוטלים חלק פעילים וארגונים פלסטינים מה"שטחים" בשיתוף עם התארגנויות בינלאומיות , הפועלות לקידום מתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

שיירות והפגנות צפויות

משלחת פרלמנטרים רמת דרג אמורה להגיע לרצועת עזה

 ארגון הקמפיין האירופאי להסרת המצור מעל רצועת עזה (ECESG ) הודיע, כי משלחת רמת דרג הכוללת כ-200 חברי פרלמנט ואישים פוליטיים בינלאומיים אמורה להגיע לרצועת עזה ב-21 בנובמבר. לדברי רמי עבדה, מתאם הקמפיין, מטרת בואה של המשלחת הוא להדגיש את ההתנגדות הבינלאומית ל"מצור" על הרצועה. עוד הוסיף כי במשלחת הבינלאומית ייצוג לכל היבשות בעולם ובכלל זה ייטלו בה חלק בכירים מתוניסיה, מצרים לוב, אפריקה, אסיה ואירופה. חברי המשלחת יצאו לדרכם ב-18 בנובמבר ויגיעו כולם למצרים. ביקורם ברצועה ימשך שלושה ימים   (אלקדס אלערבי, 10 בנובמבר 2011).

שיירה נוספת של "מיילים של חיוכים"

 עצאם יוסף, מתאם שיירות "מיילים של חיוכים" אמר, כי השיירה השמינית במספר במסגרת קמפיין "מיילים של חיוכים" תצא לרצועת עזה בתחילת חודש ינואר ( אלרסאלה נט, 9 בנובמבר 201). שיירה שביעית בקמפיין הגיעה לרצועת עזה ב-4 בנובמבר 2011 דרך מעבר רפיח.

 עוד הוסיף עצאם יוסף, כי בקרוב אמורה להגיע לרצועת עזה שיירה נוספת במסגרת קמפיין "עורק חיים" בראשות חבר הפרלמנט הבריטי לשעבר ג’ורג’ גלאוי (אלרסאלה נט, 9 בנובמבר 201).

ארגון מופעים תודעתיים שמטרתם למחות על "ייהוד" ירושלים ולהבליט את זהותה המוסלמית

 צלאח סלטאן, יו"ר ועדת ירושלים באיחוד חכמי הדת המוסלמים אמר כי נבחנת עתה אפשרות לארגן הפגנה רבת משתתפים (המכונה "הפגנת המיליון") בקהיר ב-21 בנובמבר, שנועדה למחות על "ייהוד ירושלים". לדבריו מתקיימים מגעים בין גורמים אסלאמיים בכירים דוגמת ד"ר אחמד אלטיב, שיח’ אלאזהאר ושיח’ יוסף אלקרצ’אוי3 על מנת שייטלו חלק בארגון  האירוע. בנוסף לכך יוזכר, כי ב-25 בנובמבר מתוכנן מופע בעל אופי אסלאמי בקרבת הגבול הירדני- ישראלי, שמטרתו להבליט את זהותה האסלאמית של ירושלים.


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-15 בנובמבר 2011.

2 להרחבה בנושא ראו פרסום מרכז המידע ממרץ 2010: "התנהלות חמאס ואופיו של איום הטרור מרצועת עזה
בחינת תכני דו"ח גולדסטון לעומת הממצאים העובדתיים" פרק ג’
.

3 אלקרצ’אוי המתגורר בקטר, נחשב כסמכות הדתית והאידיאולוגית העליונה של תנועת האחים המוסלמים ושל חמאס, הגם שפורמאלית אין הוא מכהן כמנהיגה הרשמי של התנועה.

לראש העמוד