חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני(2 – 8 בנובמבר 2011)

כוחות חיל הים משתלטים על אחת משתי הספינות של המשט האחרון

כוחות חיל הים משתלטים על אחת משתי הספינות של המשט האחרון

קצין חיל הים מסייע לפעיל משט לרדת מהספינה

קצין חיל הים מסייע לפעיל משט לרדת מהספינה

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

עבד אלרחמן זאיד הסטודנט החשוד בדקירה

עבד אלרחמן זאיד הסטודנט החשוד בדקירה


כוחות חיל הים משתלטים על אחת משתי הספינות של המשט האחרון
כוחות חיל הים משתלטים על אחת משתי הספינות של המשט האחרון
(דובר צה"ל, 4 בנובמבר 2011)

עיקרי המסמך

 נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר ישראל. השבוע אותרו שלוש נפילות של רקטות באזור אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כמו כן סיכל צה"ל הנחת מטעני חבלה סמוך לגדר הביטחון בצפון הרצועה.

 ב-4 בנובמבר השתלט חיל הים על שתי ספינות, קנדית ואירית, שעשו דרכן לרצועת עזה במטרה "לפרוץ" את הסגר הישראלי. מארגני המשט הודיעו כי בכוונתם להמשיך ולשגר ספינות בודדות, מנמלי מוצא שונים, על מנת להקשות על ישראל ולהפעיל עליה לחץ מתמשך.

משט לרצועת עזה

המשט – השלמות 1

 ב-4 בנובמבר השתלט כוח חיל הים על שני כלי שיט קטנים, קנדי ואירי, שיצאו (2 בנובמבר ) מתורכיה לכיוון רצועת עזה ועליהם 27 נוסעים ואנשי צוות. לאחר שנוסעי שני כלי השיט לא שעו לאזהרות חיל הים, כי הם עומדים להיכנס לשטח סגור ולא קיבלו את החלופות שהוצעו להם, עלו כוחות חיל הים לכלי השיט והובילו אותן ואת נוסעיהן לנמל אשדוד.  משם אמורים נוסעי הספינה לשוב למדינות המוצא שלהם. ההשתלטות עברה ללא גילויי אלימות מצד הפעילים (דובר צה"ל, 4 בנובמבר 2011). בחיפוש שנערך על גבי הספינות נוסעי הספינות לא נמצא כל ציוד הומניטארי בניגוד להצהרות.

לסרטון השתלטות חיל הים  על הספינות לחץ כאן

 מארגני המשטים לרצועת עזה הודיעו, כי  הם אימצו אסטרטגיה חדשה במסגרתה הם ימנעו מהדפוס הקודם של משטים גדולים ומתוקשרים, הכוללים מספר רב של ספינות. תחת זאת הם מתכוונים לעבור לדפוס פעילות של שיגור ספינות בודדות, מנמלי מוצא שונים, על מנת להקשות על ישראל ולהפעיל עליה לחץ מתמשך.

 דוברי חמאס גינו את עצירת המשט לרצועת עזה. בהודעה לעיתונות כינו את פעילות חיל הים "מעשה הפיראטיות" ואמרו כי זוהי הפרה בוטה של החוקים הבינלאומיים (Palestine-info , 5 בנובמבר 2011). ט'אהר אלנונו, דובר חמאס אמר, כי השתלטות חיל הים על הספינה מהווה "פשע נגד האנושות"  והמשך "המצור" על רצועת עזה הוא "פשע ישראלי" נוסף נגד עם הפלסטיני (צפא, 5 בנובמבר 2011) .

 במשרד המשפטים של ממשל חמאס דרשו מממשלות אירלנד וקנדה לנקוט בצעדים דומים לאלה שנקטה תורכיה כלפי ממשלת ישראל בעקבות אירועי ה"מרמרה". יעקוב אלע'נדור, מנכ"ל הלשכה לייעוץ משפטי ולחקיקה, קרא למזכ"ל האו"ם ולתובע הכללי של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג לפתוח בחקירה ולהעמיד את האחראים לדין (פאל טודיי, 5 בנובמבר 2011).

 פעילי המשט טוענים, כי ההשתלטות על כלי השיט לוותה באלימות וכי זכו ליחס קשה במהלך ההשתלטות ולאחר מכן במהלך החקירות שעברו. הפעילים קראו לממשלותיהם לנקוט בסנקציות נגד ישראל (6 בנובמבר 2011, אתר Irish Ship to Gaza).

קצין חיל הים מסייע לפעיל משט לרדת מהספינה
קצין חיל הים מסייע לפעיל משט לרדת מהספינה
(דובר צה"ל, 4 בנובמבר 2011 )

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות לעבר ישראל

 במהלך השבוע אותרו שלוש נפילות רקטות בשטח ישראל. כל הרקטות נורו ב-6 בנובמבר. הרקטות נפלו באזור השיפוט של המועצה האזורית חוף אשקלון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. 

תקיפת כוח צה"ל סמוך לגדר הביטחון

 ב 3- בנובמבר תקפו מחבלים כוח צה"ל שביצע עבודות שגרתיות סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. הכוח השיב באש. לא היו נפגעים, נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 3 בנובמבר 2011).

 בהודעה רשמית, שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס,  נאמר כי אחד ההרוגים כתוצאה מירי כוח צה"ל, הוא פעיל הזרוע שנהרג במהלך "פעולת ג'האד" (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 3 בנובמבר 2011).

כוח צה"ל סיכל הנחת מטעני חבלה

 ב-7 בנובמבר זיהה כוח צה"ל חוליית מחבלים, שעסקה בהנחת מטענים סמוך לגדר הביטחון בצפון רצועת עזה. הכוח ביצע ירי לעבר החוליה (דובר צה"ל, 7 בנובמבר 2011).  כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על שלושה פצועים פלסטיניים (מען, פאל טודיי, צפא (7 בנובמבר 2011).  

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 2

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

 

פעילות חיל האוויר

 ב-4 בנובמבר תקף כלי טיס של חיל האוויר חוליית מחבלים בדרום רצועת עזה, שהייתה בעיצומן של הכנות לביצוע ירי רקטות לעבר ישראל (דובר צה"ל, 5 בנובמבר 2011). כלי התקשורת הפלסטינים מסרו כי הירי בוצע לעבר פעילי הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין וכי כתוצאה ממנו נהרג פעיל אחד ונפצעו שלושה נוספים (אתר פלוגות ירושלים, צפא, אלרסאלה, 5 בנובמבר 2011).

יהודה ושומרון

נעצר חשוד בביצוע פיגוע הדקירה בירושלים

 בפעילות משותפת של צה"ל, שירות ביטחון כללי ומשטרת ישראל נעצר עבד אלרחמן זאיד, בן 20 מבית אכסא, סטודנט באוניברסיטת אבו דיס, כחשוד בביצוע פיגוע הדקירה בשכונת רמות בירושלים בו נפצע צעיר ישראלי. החשוד, שנעצר ביום חמישי, 3 בנובמבר שחזר את הדקירה שנעשתה לדבריו מטעמים לאומניים (דובר צה"ל, 7 בנובמבר 2011).

עבד אלרחמן זאיד הסטודנט החשוד בדקירה
עבד אלרחמן זאיד הסטודנט החשוד בדקירה
(שירות ביטחון כללי, 6 בנובמבר 2011)

 יוזכר, כי ב-22 באוקטובר הותקפו שני נערים בשכונת רמות בירושלים על ידי צעיר פלסטיני שהיה חמוש בסכין. אחד הנערים, בן 17 נפצע באורח בינוני ופונה לטיפול רפואי בבית החולים.. אף ארגון לא קיבל אחריות לביצוע פיגוע הדקירה (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2011).

אירועים בשטח

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. כמו כן אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים. ב-6 בנובמבר נפצע אזרח ישראלי באורח קל סמוך לעזון ((בין שכם לקלקיליה) מבקבוק תבערה שהושלך לעבר כלי הרכב בו נסע (דובר צה"ל, 6 בנובמבר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

סוגיית ה"הרגעה"

 מקור "מצרי רם דרג", המצוטט באלחיאת, קרא לארגונים הפלסטינים לשמור על ה"הרגעה" שכן, המשך הירי על ישראל יביא בעקבותיו פעולה צבאית ישראלית. המקור הדגיש, כי מצרים משקיעה מאמצים להביא לרגיעה אולם הביע חששו כי במצב של המשך הירי לא יהיה ביכולתה של מצרים להניא את ישראל מפעולה צבאית. המקור הוסיף כי מצרים הודיעה לפלסטינים שלישראל תוכנית תקיפה מוכנה בעזה, אשר בכוונתה להוציא לפועל במידה ותותקף ועריה יהיו נתונות בסכנת ירי רקטות. עוד רמז אותו מקור כי קיים קשר בין השמירה על ה"הרגעה" לבין ביצוע המשך עיסקת האסירים (אלחיאת,  5 בנובמבר 2011).

 מנגד,  בראיון שהעניק אבו אחמד, דובר פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי שה"הרגעה" קיימת באופן תיאורטי בלבד אולם בפועל לא קיימת הרגעה. לדבריו איראן מעבירה סיוע לארגון והוא גאה על כך אולם יחד עם זאת, הוא הכחיש את הידיעות לפיהן העבירה איראן לארגון אמצעי לחימה מתקדמים ואנשי הארגון עוברים אימונים באיראן  (רויטרס, 2 בנובמבר 2011).

פעילות מדינית של חמאס

עמדות חמאס סביב מו"מ ישיר עם ישראל

 בראיון עיתונאי שערך חזר והבהיר מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, את עמדות חמאס ביחס להסדר עם ישראל (אלג'זירה נט, 5 בנובמבר 2011).

 לדבריו, בניגוד לפתח, חמאס מחזיקה בעקרונות שאינם משתנים, שעיקרם : 

  • התנועה שוללת כל משא ומתן ישיר עם ישראל, שכן משא ומתן הוא בבחינת "בזבוז זמן".

  • חמאס אינה שוללת ניבהול משא ומתן עקיף עם ישראל בנושאים שונים כמו חילופי אסירים, סוגיית המעברים וכדומה.

  • חמאס לעולם לא תסכים לפשרות שמציעה ישראל בנוגע לשטחים ובעניין הפליטים.

ביקור ח'אלד משעל בירדן

 נמשכים המגעים בין חמאס לממשלת ירדן לקיום ביקור של ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, בירדן. בהקשר זה אמר עזת אלרשק, חבר הלשכה המדינית של חמאס כי הושגה הסכמה עקרונית לקיום הביקור בתיווכה של קטר וכי הביקור צפוי להיערך לאחר חג הקורבן. אל ח'אלד משעל תתלווה ככל הנראה משלחת מטעם חמאס. אלרשק הדגיש כי למרות השיפור ביחסים לפי שעה אין בכוונת התנועה להעביר את מקום מושב המפקדה שלה לירדן3 (אלע'ד, 1 בנובמבר 2011).

 בהתייחסו לסוגיית פתיחת משרדי חמאס בירדן אמר יוסף רזקה, יועצו של אסמאעיל הניה, כי מוקדם עדיין לדבר על העברת מפקדת חמאס לירדן וכי לדעתו הנושא כלל לא יועלה לדיון בין הצדדים, במהלך הביקור הקרוב (צפא, 1 בנובמבר 2011). מנגד, אמר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, כי זוהי אחת מהסוגיות שיועלו במהלך הביקור לאור העובדה כי ישנם פעילים של חמאס, המתגוררים עדיין בירדן (חמאס אינפו, 1 בנובמבר 2011).

ההידברות בין פתח לחמאס

 ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס ערך שיחת טלפון עם אבו מאזן וברכו לרגל חג הקורבן. שני הצדדים הדגישו כי הם שואפים לקיים בקרוב פגישה על מנת לעקוב אחר יישום הסכם הפיוס ולהתחיל בדיאלוג לאומי מעמיק (חמאס אינפו, 7 בנובמבר 2011).  צלאח אלברדויל, בכיר חמאס אמר כי טרם נקבע מועד למפגש בין ח'אלד משעל לאבו מאזן  (סמא, 5 בנובמבר 2011). בראיון שהעניק ח'אלד משעל הדגיש, כי מועד הפגישה יקבע בימים הקרובים וכי חמאס מעוניינת שהפגישה תהיה מוצלחת באופן שאפשר יהיה ליישם צעדי פיוס בשטח.  (אלרסאלה נט, 7 בנובמבר 2011). גורמים בפתח אמרו כי בכוונת אבו מאזן להציע לח'אלד משעל קיום בחירות כלליות במאי 2012, לאחר החתימה על הסכם הפיוס (אלחיאת, 7 בנובמבר 2011).

 במקביל נמשכים חילופי האשמות בין שני הצדדים. כך למשל, גורמים בממשל חמאס האשימו את הרשות הפלסטינית כי לא ניפקה דרכונים לכ-30 מחבלים משוחררים ובכך טרפדה את כוונתם לצאת למכה למילוי מצוות החאג'. גורמי פתח התלוננו כי מנגנוני הביטחון של חמאס החרימו את רכבו של עבדאללה אבו סמהדאנה בכיר פתח ברצועת עזה (פאל פרס, 5 בנובמבר 2011).

המאבק המדיני

בכירי הרשות הפלסטינית מותחים ביקורת על החלטות ישראל

 ב-1 בנובמבר הודיע ראש ממשלת ישראל על החלטת ממשלת ישראל להאיץ בניית כאלפיים דירות בשכונות ירושלים, בגוש עציון ובמעלה אדומים, באזורים אשר בכל הסדר עתידי יישארו בידי ישראל (אתר ראש הממשלה, 1 בנובמבר 2011).

 ההחלטה עוררה גל של גינויים ברשות הפלסטינית. להלן מספר התבטאויות:

  • נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות, אמר כי אם ישראל תמשיך במדיניותה וה"רביעייה" תמשיך בחולשתה, תקבל ההנהגה הפלסטינית החלטות "חשובות ורציניות" בתקופה הקרובה (BBC בערבית, 3 בנובמבר 2011).

  • יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"ף, אמר כי הדבר לא ירתיע את הפלסטינים מלפנות בבקשת חברות לגופים וארגונים נוספים (קול פלסטין, 2 בנובמבר 2011).

  • מחמד אשתיה, חבר הועד המרכזי של פתח אמר כי זוהי אינה תגובה ישראלית לחברות באונסק"ו שכן לישראל תוכנית קיימת להגביר את ההתנחלויות (קול פלסטין, 2 בנובמבר 2011).

הצטרפות הרשות הפלסטינית לארגונים בינלאומיים

 ריאד אלמאלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית  אמר בראיון שהעניק, כי לאחר הקבלה לאונסק"ו, אין בכוונת הרשות הפלסטינית להצטרף לארגונים בינלאומיים נוספים כל עוד נדונה הפנייה של הרשות במועצת הביטחון של האו"ם. לדבריו הם מעוניינים להתמקד לפי שעה רק בפנייה למועצת הביטחון (אלשרק אלאוסט, 2 בנובמבר 2011).

 מזכ"ל האו"ם בן קי מון אמר כי מאמצי הרשות הפלסטינית להתקבל כחברה בארגוני האו"ם אינם מועילים לאף אחד, לרבות הפלסטינים, שכן הם עלולים להביא לקיצוץ במימון שמעבירות מדינות שונות לארגונים הללו ובכך לפגוע במיליוני בני אדם4. הוא מליץ לרשות להתמקד לפי שעה במאמצים להתקבל כחברה באו"ם בלבד (AP , 3 בנובמבר 2011).

שיירות לרצועת עזה

 ב-4 בנובמבר 2011 נכנסה שיירת הסיוע "מיילים של חיוכים 7" לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. חלקה הראשון של השיירה כלל 113 פעילים ממדינות שונות ו- 11 אמבולנסים וסיוע רפואי. חלקה השני נמצא עתה בדרכו והוא כולל 21 אמבולנסים, כלי רכב עבור נכים ותרופות. עצאם יוסף, הדובר הרשמי של השיירה  העומד בראש קרן אינטרפאל הבריטית5, הדגיש את ההקלות שניתנו לשיירה על ידי שלטונות מצרים (ופא, 4 בנובמבר 2011).


1 להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מה-4 בנובמבר 2011: "משט נוסף לרצועת עזה: שתי ספינות ועליהן כ-27 אנשים, וביניהם פעילים פרו-פלסטינים, פעילים חברתיים ואנשי תקשורת, הפליגו  ב-2 בנובמבר מתורכיה לרצועה  במגמה לאתגר את הסגר הימי, שמטילה ישראל על הרצועה. זאת למרות שהקהילה הבינלאומית הכירה בלגיטימיות של הסגר ודו"ח פאלמר קבע, כי הוא צעד בטחוני לגיטימי העומד בקנה אחד עם החוק הבינלאומי".

2 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-8 בנובמבר 2011.

3 משרדי חמאס בירדן נסגרו בשנת 1999 וח'לאד משעל הורחק לסוריה.

4 לאחר קבלת הרשות הפלסטינית כחברה באונסק"ו הודיעה ארה"ב על הפסקת הסיוע  החודשי שלה לארגון.

5 להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מה-3 באוגוסט 2011: "בכירים ב'אינטרפאל', קרן בריטית המסייעת לחמאס, שהוצאה מחוץ לחוק בישראל ובארה"ב, ממלאים תפקיד מרכזי בשיגור שיירות סיוע לרצועה המכונות "מיילים של חיוכים". גם ארגונים בדרום אפריקה, המשתייכים ל"קואליציית הצדקה" (ארגון-גג של קרנות אסלאמיות המסייעת לחמאס), מעורבים בשיגור השיירות. להערכתנו, שיירות אלו, המוצגות כמיזם הומניטארי, משמשות גם כערוץ להעברת כספים עבור חמאס".

לראש העמוד