ארגון IHH התורכי, שמילא תפקיד מרכזי בפרשת ה”מרמרה”, עוסק בהגשת סיוע הומניטארי באזורים מוכי רעב בסומליה.

מתוך אתר IHH

מתוך אתר IHH

פוסטר אודות סיוע ליתומים של IHH וארגון ”זמזם“ (מתוך אתר ארגון ”זמזם“)

פוסטר אודות סיוע ליתומים של IHH וארגון ”זמזם“ (מתוך אתר ארגון ”זמזם“)

נמל קיסמיו בדרום סומליה (אתר ה-CIA).

נמל קיסמיו בדרום סומליה (אתר ה-CIA).

פריקת סחורה בנמל קיסמיו (אלג'זירה, 21 בדצמבר 2008).

פריקת סחורה בנמל קיסמיו (אלג'זירה, 21 בדצמבר 2008).


מתוך אתר IHH
“17.9.2011-IHH reaches out to Soumalia’s troubled regions”
(מתוך אתר IHH). בצילום נראה פעיל IHH במחנה העקורים אליאסר,
הנשלט ע”י ארגון אלשבאב, המזוהה עם הג’האד העולמי

נתוני רקע

1. בקרב הקואליציה הנוטלת חלק בפרויקט המשטים לרצועת עזה בולט ארגון IHH התורכי או בשמו המלא Insani Yardim Vakfi (קרן הסיוע ההומניטארית). IHH הינו ארגון אסלאמי-רדיקלי, המקיים קשר הדוק עם ארגונים אנטי-ישראלים ברחבי העולם השותפים בפרויקט המשטים והשיירות לרצועת עזה, היה הרוח החיה במשט ה"מרמרה" (מאי 2010). פעיליו על גבי הספינה היו "הגרעין הקשה" שניהל לחימה נגד חיילי צה"ל, בסיוע ארגונים תורכים אסלאמיים-רדיקלים עמיתים.

2. המדובר בארגון הומניטארי בעל אוריינטציה אסלאמית-רדיקלית, אנטי-ישראלית ולעיתים אף אנטישמית, כפי שעולה מהתבטאויות  מנהיגו בולנט ילדרים. לארגון IHH שני כובעים:

א. הכובע ההומניטארי: IHH מקיים פעילות הומניטארית נרחבת באזורי אסון ברחבי העולם, בעיקר בקרב קהילות מוסלמיות. פעילות זאת מתקיימת גם ברצועת עזה, בסומליה ובתורכיה גופא (בימים אלה מצא הדבר ביטויו בשיגור צוותי סיוע לאזור הרעש במזרח תורכיה). פעילות זאת כוללת אספקת אוהלים, שיגור משלוחי מזון, תוכניות סיוע ליתומים, הגשת סיוע רפואי, התוויית תוכניות לחינוך מקצועי, בניית מסגדים ועוד.

נ. הכובע האסלאמיסטי: ל-IHH אידיאולוגיה אסלאמית-קיצונית. בהשתתפותו במשטים ובשיירות לרצועת עזה הוא מסייע לחמאס המוגדר בארה"ב ובקהילה האירופית כארגון טרור. יתרה מכך, בעבר הוא גם הגיש סיוע לארגוני הג’האד ואף היה מעורב בפיגוע שסוכל בארה"ב ("פיגוע המילניום", ניסיון לבצע פיגוע רב נפגעים בנמל התעופה של לוס אנג’לס בארה"ב לרגל חג המולד של שנת 2000)1. בישראל ובגרמניה הוא הוצא מחוץ לחוק והוגדר כארגון טרור.

3. IHH מציג עצמו כארגון זכויות אדם העוסק אך ורק בפעילות הומניטארית והוא נוהג להסתיר או להכחיש את אופיו האסלאמי-רדיקלי-ג’האדיסטי, בעיקר בפני אוזניים מערביות. אולם בחינת הרקורד שלו בשנות התשעים של המאה ה-20 ובתחילת המאה ה-21, ניתוח התבטאויות בכיריו, פעילותו  האלימה בפרשת "המרמרה" והתעמתות פעיליו עם כוחות הביטחון המצריים בעת שנמנעה כניסתם לרצועה- כל אלו שבים ומצביעים על אופיו הג’האדסטי והאלים של ארגון זה ועל עוינותו העזה לישראל, לעם היהודי ולמערב בכלל.

פעילות IHH בזירה הסומלית- תמונת מצב

4. בראיון שהעניק בולנט ילדרים, מנהיג IHH , לערוץ טלוויזיה תורכי הוא התייחס, בין השאר, לפעילות ארגונו בסומליה ולהקשר הרחב יותר שבמסגרתו הוא רואה פעילות זאת. להלן עיקרי דבריו בנושא זה (ערוץ 7 בטלוויזיה התורכית, 23 בספטמבר 2011)2:

א. מאז שנוסד ארגון IHH הוא נטל על עצמו את התפקיד להגיע לכל זירה ברחבי העולם בה מתנהלת לחימה.

ב. פרשת ה"מרמרה" לא הייתה המקרה הראשון של ניסיון IHH "לפרוץ את המצור". כך למשל מציין ילדרים, בבוסניה אנו פרצנו ראשונים את המצור, אחרי 1,000 ימי מצור3 שם גם נהרגו חברי ארגוננו… היינו [גם] הארגון הראשון שהצליח לחדור למזרח תורכיסטאן ולהגיש סיוע"4.

ג. אנחנו פועלים באותה שיטה בסומליה. איש לא מעז להיכנס לאזור הנמצא בשליטת השבאב. כשהגיעו [לשם] חברי ארגוננו [הם] התקבלו באש שנפתחה לעברם.

5. ארגון IHH אכן מקיים פעילות הומניטארית ענפה בסומליה ופועל להגשת סיוע לנפגעי הבצורת והרעב במדינה זאת. פעילותו בסומליה מתבצעת בשיתוף פעולה עם ארגון צדקה סומלי בשם "קרן זמזם" (הקרוי על שם באר קדושה במכה). במסגרת פעילותו ההומניטארית, הנתמכת ע"י ממשלת תורכיה5, שיגר IHH לסומליה את הספינה Gazze ועליה סיוע הומניטארי והצהיר על כוונתו לשלוח בהמשך גם את הספינה "מאוי מרמרה", שעל גביה התנהל העימות האלים עם צה"ל.

פוסטר אודות סיוע ליתומים של IHH וארגון ”זמזם“ (מתוך אתר ארגון ”זמזם“)
פוסטר אודות סיוע ליתומים של IHH וארגון "זמזם" (מתוך אתר ארגון "זמזם")

6. במסגרת פעילותו ההומניטארית בסומליה, פועל IHH, כפי שהודה בולנט ילדרים, גם בשטחים בהם שולט ארגון השבאב, המקיים קשרים עם אלקאעדה. להערכתנו, מאפשר ארגון השבאב את פעילות IHH על רקע האידיאולוגיה האסלאמית-רדיקלית שלו, והיותו של IHH ארגון בעל רקורד של קשרים עם גורמי ג’האד עולמי. ארגון השבאב, הנאבק להפלת השלטון הסומלי, מוכר ע"י ארה"ב כארגון טרור. חלק מפעילי השבאב אומנו ככל הנראה ע"י אלקאעדה ונלחמו בשורותיו באפגניסטאן.

7. על רקע זה דווח, כי ב-12 בספטמבר 2011 נעצרו ע"י שלטונות סומליה שני פעילים תורכיים ובהם פעיל IHH . זאת לאחר שהגיעו ללא היתר מהשלטונות, למחנה הפליטים אליאסר, הממוקם כ-50 ק"מ ממוגדישו, באזור הנשלט ע"י אלשבאב (אזור המכונה "הקילומטר החמישים"- "50 KM "). שני הפעילים השתייכו לקבוצה של תשעה פעילים (שלושה פעילי IHH ושישה פעילים מקומיים), שהגיעו למחנה הפליטים במטרה לספק מזון וסיוע הומניטארי לתושביו.

8. באתר האמריקאי IPT ובאתר IHH דווח, כי המדובר בקבוצת סיוע ראשונה שנכנסה לאזור זה, שהכניסה אליו מותנית בתיאומים עם השלטונות ועם אנשי אלשבאב, שאסרו עד כה את כניסתם של פעילי סיוע הומניטארי לשטחים שבשליטתם. הקבוצה התקבלה בחמימות על ידי פעילי אלשבאב באזור. פעיל IHH (שלא הזדהה בשמו) מסר כי צוות IHH ימשיך לספק סיוע הומניטארי לאזורים נוספים הנשלטים על ידי אלשבאב6.

9. בסופו של דבר שיחררו שלטונות סומליה את שני הפעילים התורכים לאחר מגעים בין השגריר התורכי בסומליה לבין נשיא סומליה שיח’ שריף אחמד וראש המודיעין של סומליה. מתאם הסיוע ההומניטארי של ממשלת סומליה אמר לכתב רויטרס": "The Turkish aid workers were arrested because they did not coordinate with our national security. They met with al Shabaab without clearance or approval from government security…"7

10. נראה גם ש-IHH פועל גם באזורים נוספים הנשלטים ע"י השבאב. בכיר ב-IHH בשם מוראט קבארדאן ( (Murat Kabardan , המשמש כסגנו של בולנט ילדרים, ציין כי בכוונת הארגון היה להעביר סיוע לאזור הנשלט על-ידי השבאב באמצעות ספינה שהייתה מיועדת לנמל קיסמיו (Kismayo ). יצוין, כי נמל קיסמיו נשלט ע"י השבאב ומהווה מקור כלכלי מרכזי עבורם8. לאחרונה היה הנמל נתון לתקיפות מהאוויר, בעקבות זאת דווח כי השבאב החליטו ב-28 באוקטובר לסגור את הנמל9.

נמל קיסמיו בדרום סומליה (אתר ה-CIA).
נמל קיסמיו בדרום סומליה (אתר ה-CIA).
  פריקת סחורה בנמל קיסמיו (אלג'זירה, 21 בדצמבר 2008).
פריקת סחורה בנמל קיסמיו (אלג’זירה, 21 בדצמבר 2008).

פרשה זאת ממחישה את אופיו הדואלי של ארגון ה-IHH . מחד גיסא, המדובר בארגון הומניטארי, שפעילותו בסומליה הינה חלק מפעילות נרחבת בתורכיה ובאזורי מצוקה ברחבי העולם, בהם הוא מגיש סיוע הומניטארי בעיקר לקהילות מוסלמיות. מאידך, זהו ארגון אסלאמי-רדיקלי, אנטי-מערבי ואנטי-ישראלי, המסייע לחמאס ובעבר סייע לגורמי ג’האד עולמי. האידיאולוגיה האסלאמית-קיצונית של ארגון זה מקלה עליו לפעול באזורי שליטה של ארגוני טרור המזוהים עם הג’האד העולמי. במקרה של סומליה פעילותו נעשית תוך חתירה נגד השלטון המקומי ותוך הפרת החוק המקומי.

11. על הכובע האסלאמיסטי של IHH וקשריו עם גורמי הג’האד העולמי ראו נספח.


להמשך המסמך בפורמט PDF לחץ כאן


1 על  האידיאולוגיה האסלאמית-רדיקלית של IHH וקשריו בעבר עם גורמי הג’יהאד העולמי ראו נספח א’. ארה"ב בחנה בעבר הכנסתו לרשימת ארגוני הטרור אולם נמנעה מלעשות זאת.

2 על פי האתר התורכי  Islamigundem.com

3 IHH הוקם בגרמניה בשנת 1992 על רקע המלחמה בבוסניה והיה בראשית דרכו כארגון בעל אופי אסלאמיסטי-רדיקלי-ג’יהאדיסטי מובהק. פעיליו קיימו בשנות בעבר קשרים עם גורמי ג’יהאד עולמי, בעיקר כאלו שפעלו בבוסניה ובצ’צ’ניה.

4 הכוונה כנראה לאוכלוסיה מוסלמית המתגוררת בשטחה של סין. בולנט ילדרים האשים את סין כי היא הורגת מוסלמים ב"צפון תורכיסטאן". (ראו לקט מידע מה-5 בספטמבר 2010: "בנאום שנשא מנהיג IHH , בולנט ילדרים , כחודשיים לפני המשט, הוא שטח בפני קהל תומכיו אידיאולוגיה אסלאמית-קיצונית בעלת אופי אנטי-מערבי ואנטי-ישראלי…").

5 בנאום שנשא ראש ממשלת תורכיה ארדואן בפני הפורום למחקר מדיני-כלכלי בניו יורק (SETA ) הוא שיבח את תפקידה של תורכיה בסיוע לסומליה וביקר בחריפות את חוסר יכולתו של האו"מ להושיט עזרה (Zaman.com.tv , 25 בספטמבר 2011).

6 www.investigativepreject.org . זהו אתר האינטרנט של קבוצת מחקר אמריקאית החוקרת את פעילותן של קבוצות טרור אסלאמיות קיצוניות בארה"ב ומחוצה לה ( להלן אתר (IPT .

7 אתר ITP .

8 Af.reuters.com

9 www.somaliareport.com

לראש העמוד