חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (19– 25 באוקטובר 2011)

שמעון פרס נשיא המדינה מבקר בבית משפחתו של גלעד שליט

שמעון פרס נשיא המדינה מבקר בבית משפחתו של גלעד שליט

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

מפגן שערכה הזרוע הצבאית של חמאס לכבוד המחבלים המשוחררים

מפגן שערכה הזרוע הצבאית של חמאס לכבוד המחבלים המשוחררים

וגו וכרזה של גדודי עז אלדין אלקסאם לרגל עסקת האסירים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 21 באוקטובר 2011).

וגו וכרזה של גדודי עז אלדין אלקסאם לרגל עסקת האסירים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 21 באוקטובר 2011).

 אחמד אלג'עברי  ואסמאעיל הניה ברצועת עזה (פלסטין אלא'אן, 21 באוקטובר 2011)

אחמד אלג'עברי ואסמאעיל הניה ברצועת עזה (פלסטין אלא'אן, 21 באוקטובר 2011)


שמעון פרס נשיא המדינה מבקר בבית משפחתו של גלעד שליט

שמעון פרס נשיא המדינה מבקר בבית משפחתו של גלעד שליט

(אתר בית הנשיא, 24 באוקטובר 2011)

עיקרי המסמך

 במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע דקירה בשכונת רמות בירושלים. כמו כן סוכלו שני ניסיונות ביצוע פיגועי דקירה בצומת גוש עציון וסמוך למערת המכפלה שבחברון. בנגב המערבי נשמר השקט זה השבוע השלישי.

 נמשכו קבלות הפנים למחבלים ששוחררו בעסקת גלעד שליט בשטחי הרשות הפלסטינית, רצועת עזה ומדינות ערביות אליהן הגיעו 41 מחבלים מגורשים (תורכיה, סוריה, קטר וירדן). המחבלים המשוחררים הרבו להדגיש כי הם אינם מתחרטים על מעשיהם וכי הם דבקים בדרך האלימות והטרור  ( "ההתנגדות" ). בטקסי קבלות פנים הרבו בכירי חמאס לקרוא לחטיפות נוספות על מנת ל"רוקן" את בתי הכלא הישראליים ממחבלים פלסטינים.

פיגועי דקירה בירושלים ובמקומות נוספים ביהודה

 ב-22 באוקטובר הותקפו שני נערים בשכונת רמות בירושלים ככל הנראה על ידי צעיר פלסטיני בשנות העשרים לחייו, שהיה חמוש בסכין. אחד הנערים, בן 17 נפצע באורח בינוני ופונה לטיפול רפואי בבית החולים. כוחות צבא משטרה פתחו במצוד אחר הדוקר, שנמלט לכיוון הכפר בית איכסא (סמוך לשכונת רמות) אולם הוא טרם נתפס. אף ארגון לא קיבל אחריות לביצוע פיגוע הדקירה (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2011).

 במהלך השבוע סוכלו שני ניסיונות נוספים לביצוע פיגועי דקירה :

• ב-19 באוקטובר התקרבה צעירה פלסטינית לקבוצת חיילים ואזרחים, אשר המתינו  בתחנת האוטובוס בצומת גוש עציון. היא חצתה את הכביש לעברם ושלפה סכין תוך כדי קריאת "מוות ליהודים" ו"אללה אכבר". החיילים שהוצבו במקום הצליחו להשתלט על המחבלת ולעצרה (דבר צה"ל, 19 באוקטובר)

• ב-23 באוקטובר עצרו לוחמי משמר הגבול צעיר פלסטיני שעורר את חשדם במחסום סמוך למערת המכפלה שבחברון. בחיפוש על גופו התגלה כי הוא חמוש בסכין. בחקירתו הודה הצעיר כי התכוון לבצע פיגוע דקירה באזור מערת המכפלה (דובר צה"ל, 23 באוקטובר 2011).

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

 גם השבוע לא אותרו נפילות רקטות או פצצות מרגמה בשטח מדינת ישראל. זהו השבוע השלישי בו שורר שקט ביישובי הנגב המערבי.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

 

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 ברחבי יהודה ושומרון אירעו השבוע מקרים רבים של ידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראלים כמו גם לעבר אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. במקביל, נמשכו עימותים בין פלסטינים לבין מתיישבים ישראלים בעיקר על רקע מסיק הזיתים המתבצע בימים אלה. כך למשל:

•  ב-22 באוקטובר – אבנים יודו לעבר כלי רכב ישראלי דרומית לבית לחם. לא היו נפגעים. נגרם נזק לכלי הרכב (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2011).

•  ב- 22 באוקטובר – כ-50 פלסטינים התקהלו סמוך לכרמי צור (דרומית מערבית לבית לחם) ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 22 באוקטובר 2001).

שחרור גלעד שליט – עדכונים

קבלות פנים למחבלים המשוחררים

 ביהודה ושומרון וברצועת עזה נמשכים אירועי קבלת הפנים למחבלים, ששוחררו בעסקת שליט בהובלת הרשות הפלסטינית וממשל חמאס ברצועת עזה. קבלות הפנים הללו נוצלו למפגני כוח צבאיים להדגשת הצלחתה של דרך הטרור ("ההתנגדות") ולהבלטת המסר של שחרור אסירים נוספים באמצעות חטיפות.  במקביל סוקרה בהרחבה הגעתם של 41 המחבלים, שלא הותר להם לחזור לבתיהם, לתורכיה, קטר, סוריה וירדן.

מפגן שערכה הזרוע הצבאית של חמאס לכבוד המחבלים המשוחררים
מפגן שערכה הזרוע הצבאית של חמאס לכבוד המחבלים המשוחררים ב-21 באוקטובר ברצועת עזה
(אתר עז אלדין אלקסאם, 22 באוקטובר 2011).

וגו וכרזה של גדודי עז אלדין אלקסאם לרגל עסקת האסירים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 21 באוקטובר 2011).
לוגו וכרזה של גדודי עז אלדין אלקסאם לרגל עסקת האסירים (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 21 באוקטובר 2011).

בלוגו ובכרזה מובלטים המסרים של השימוש בכוח הנשק להשגת המטרות הפלסטיניות

 בין ממשל חמאס והרשות הפלסטינית נוצרה מעין "תחרות"  על הטיפול  במחבלים המשוחררים והשגת אהדת הציבור בעקבות זאת. כך למשל, אבו מאזן הורה להעניק לכל  מחבל משוחרר אם נשאר בשטחי הרשות או הועבר ממנה מענק מטעם הנשיאות בגובה של 5,000 דולרים. כמו כן הורה למרכזים הרפואיים להגיש טיפול מלא בחינם לכל אלה ששוחררו (פאל טודיי, 23 באוקטובר 2011). כל המשוחררים לרצועת עזה קיבלו סכום של 2,000 דולרים כמו כן קיבלו מגורים זמניים במלון למשך כחודש (בהמשך הובטחה דירת מגורים קבועה לכל אחד מהם). כמו כן פועלת חמאס להקלת כניסתם של קרובי המשפחה של המשוחררים לרצועה ולמתן הקלות לכניסה של בניהן לבתי הספר ולאוניברסיטאות בחינם. בנוסף לכך יקבל כל מחבל משוחרר ביטוח בריאות חינם (קדסנט, 20 באוקטובר 2011).

 עם זאת גורמים במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית הבהירו, כי לא יאפשרו לנצל את אירועי התמיכה במשוחררים למפגני תמיכה בחמאס. כך למשל נכנסו פעילי מנגנונים לטקס שנערך על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין בג’נין לכבוד אחת המשוחררות והסירו את הדגלי חמאס שהונפו שם. כמו כן, התבקשו משפחות אסירים משוחררים להסיר דגלי חמאס שהניפו בביתם (אג’נאד, 24 באוקטובר 2011).

קליטת האסירים שיצאו לחו"ל

 חמאס עשתה סידורים מיוחדים למעקב אחר 41  האסירים שיצאו לחו"ל. לכל קבוצה נילווה חבר הלשכה המדינית של חמאס על מנת לפקח אישית על תהליכי קליטתם. עזאת אלרשק ליווה את הקבוצה שיצאה לדוחה; מחמד נצר ליווה את הקבוצה שיצאה לאנקרה; צאלח אלעארורי  ליווה את אלה ששוחררו לדמשק (Palestine-info , 19 באוקטובר 2011).

 העיתונות התורכית סיקרה ברחבה את נושא שחרורו של גלעד שליט ובעיקר את הגעת 11 המחבלים לאנקרה במסגרת העסקה. אחת האסירות היא אמינה מונא, חברת ארגון פתח, שהורשעה בתכנון חטיפתו ורציחתו של הנער אופיר רחום באמצעות האינטרנט (ינואר 2001). עשרת המחבלים הנוספים הם פעילי חמאס. על פי דיווחי העיתונות התורכית יימצאו המחבלים תחת פיקוח המודיעין התורכי ולא יתאפשר להם להסתובב באופן עצמאי ללא ליווי. מאידך, תורכיה גם לא תכפה עליהם להישאר בשטחה ולא תמנע מהם לעבור למדינה אחרת אם יבקשו זאת (הורייט, 20 באוקטובר 2011).

המחבלים המשוחררים מגיעים לאנקרה שבתורכיה (זמן, 19 באוקטובר 2011)
המחבלים המשוחררים מגיעים לאנקרה שבתורכיה (זמן, 19 באוקטובר 2011)

 במחנה הפליטים ירמוך שבסוריה נערך טקס לכבודם של המחבלים שגורשו לסוריה (ערוץ אלאקצא, 22 באוקטובר 20119). צאלח אלעארורי, חבר הלשכה המדינית של חמאס, האחראי על תיק האסירים, אמר כי חמאס פועלת מזה שנים לשחרור האסירים מבתי הכלא  וכי האסירים מצפים עתה לעסקה הבאה (אתר אחראר ולדנא, 20 באוקטובר 2011).

התבטאויות המחבלים המשוחררים

 באירועי קבלות הפנים ובראיונות רבים שהעניקו לכלי התקשורת הרבו המחבלים המשוחררים להדגיש כי אין הם מתחרטים על דרך הטרור שבה נטלו חלק וכי הם מעודדים את המשכה כך למשל:

•  נאא’ל אלברע’ותי, זקן האסירים אמר כי שחרורו ושחרו מאות האסירים הם הוכחה להצלחת דרך "ההתנגדות" (קרי, דרך הטרור). לדבריו גברה דרך "ההתנגדות" על דרך ההסכמים, והעסקה הגשימה את האחדות הלאומית בצורה היפה ביותר (אלרסאלה.נט, 18 באוקטובר 2011).

•  בראיון שהעניקה אחלאם אלתמימי, שהגיעה לירדן, היא קראה לצעירים הערביים להפעיל לחץ על ממשלותיהם למען האסירים הפלסטינים ולהשתמש בעניין האסירים כקלף מיקוח להפעלת לחץ בכל תהליך של מו"מ עם ישראל. היא לא תתחרט לעולם על השתתפותה בפיגוע (במסעדת סבארו) בירושלים בשנת 20012 (סוכנות עמון, 19 באוקטובר 2011).

•  יחיא אלסנואר, בכיר חמאס ששוחרר, אמר כי הוא מעדיף לחיות כלוחם ולמות כלוחם. הוא הדגיש שהאזהרה של ראש ממשלת ישראל למשוחררים מפני שיבה ל"התנגדות" לא תגרום להם להניד עפעף. עוד הדגיש כי הדרך היחידה לשחרור האסירים היא לשבות חיילים נוספים (אתר צפא, 19 באוקטובר 2011).

•  ופא אלבאס האסירה היחידה ששוחררה לרצועת עזה אמרה כי לא תנטוש את המטרה שצעדה לקראתה ואם תתבקש לבצע פיגוע התאבדות היא לא תהסס. היא מחויבת לשבועה לשהידים להמשיך באותה הדרך שהלכה בה דרך "ההתנגדות" הפלסטינית מפני שהיא הדרך היחידה "למיגור הכיבוש הישראלי"  (אלקדס, 20 באוקטובר 2011).

התבטאויות בכירים בחמאס אודות העסקה

 ח’אלד משעל ראש הלשכה המדינית של חמאס עזב את קהיר בדרכו לדמשק. קודם לעזיבתו נועד עם אחמד אלג’עברי, מפקד גדודי עז אלדין אלקסאם (פלסטין אלא’ן, 19 באוקטובר 2011). אחמד אלג’עברי עמד בראש הצוות הפלסטיני בעסקת החילופין ואף צולם כשהוא אוחז בידו של גלעד שליט טרם העברתו לידי המצרים

 אחמד אלג'עברי  ואסמאעיל הניה ברצועת עזה (פלסטין אלא'אן, 21 באוקטובר 2011)
 אחמד אלג’עברי  ואסמאעיל הניה ברצועת עזה (פלסטין אלא’אן, 21 באוקטובר 2011)

 בכירי חמאס הרבו להתבטא בעקבות שחרור המחבלים בהדגישם בעיקר את הצלחת העסקה ואת "כניעתה" של ישראל לדרישותיהם. הם שבו וקראו לבצע פעולות חטיפה נוספותאחמד אלג’עברי מפקד גדודי עז אלדין אלקסאם, אמר עם השחרור כי זהו היום המאושר בחייו וכי העסקה הצליחה רק מכיוון שישראל נענתה לדרישות חמאס. על קבלת עקרון הגירוש (שבעטיו נמתחה ביקורת פנים-פלסטינית על חמאס), אמר כי חמאס הסכימה לגירוש 41 אסירים משום שההסכמה לגירושם הייתה הדרך היחידה  לשחררם (אלחיאת, 20 באוקטובר 2011).

 בהודעה לעיתונות אמר אחמד ג’עברי, כי הפעולות לחטיפת חיילים וקצינים ישראליים תמשכנה כל עוד ישנם אסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל.  הוא הודיע כי גדודי עז אלדין אלקסאם נטלו על עצמם את המשימה לרוקן את בתי הכלא הישראליים ולשחרר את כל האסירים מבלי להתחשב בשיוכם הארגוני או בעמדתם הפוליטית (Palestine-info , 23 באוקטובר 2011).

 אסאמה חמדאן, האחראי על יחסי החוץ בחמאס אמר כי עסקת החילופין עם ישראל הנחילה ניצחון ל"התנגדות הפלסטינית" והשיגה הישגים חסרי תקדים שכן העסקה שחררה כאלה שנשפטו לתקופות מאסר ממושכות. לדבריו נוקשות הצוות הפלסטיני, למרות לחצים שהופעלו עליו, הייתה בין הגורמים הבולטים להצלחה בנוסף ליכולת לשמור על גלעד שליט חי במשך תקופה זו. לדבריו ממשלת ישראל תהיה במצוקה אם יילקחו בשבי חיילים נוספים (אלרסאלה.נט, 18 באוקטובר 2011).

 ח’ליל אלח’יה ראש הלשכה המדינית של חמאס, הדגיש כי חמאס דבקה בפעילות למען שחרור יתר האסירים מבתי הכלא  (Palestine-info , 21 באוקטובר 2011). כמו כן הצהיר עזאת אלרשק, בכיר חמאס כי חמאס תמשיך במאמציה לשחרר את כלל האסירים באמצעות ביצוע פעולות "התנגדות" נוספות בדגש על פיגועי חטיפה (אלג’זירה 19 באוקטובר 2011).

 גורמים בחמאס גם הביעו חשש שישראל תפגע למחבלים המשוחררים לאחר שחרורם. מחמוד אלזהאר חבר הלשכה המדינית של חמאס השמיע אזהרה לישראל לבל תפגע באסירים המשוחררים (אלרסאלה.נט, 23 באוקטובר 2011). אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת  הזהיר את ישראל מפני כל פגיעה האסירים המשוחררים במהלך השלב הבא קרא למשוחררים לנקוט משנה זהירות בירושלים ובגדה המערבית. לדבריו על אבו מאזן למלא תפקיד מרכזי  בהגנה על האסירים (מען, 23 באוקטובר 2011).

יישום השלב השני של  הסכם החילופין

 לאחר השלמתו של השלב הראשון בעסקת החילופין עומד עתה על הפרק השלב השני במסגרתו צפויים להשתחרר 550 מחבלים נוספים על פי בחירת ישראל. גורמים בחמאס, החוששים כי ישראל תשחרר אסירים "בלתי ערכיים" (בראיית חמאס) שבו והבהירו את ציפיותיהם: האסירים שישוחררו יהיו רק כאלה שנשפטו על רקע לאומי וביטחוני ולא פלילי; האסירים ישובו לבתיהם ולא יורחקו; האסירים לא יהיו קרובים למועד סיום ריצוי עונשם (צפא, 22 באוקטובר 2011) .

 אחמד ג’עברי, מפקד גדודי עז אלדין אלקסאם,  ציין, כי בשלב השני תהיה עדיפות לאסירים חולים או מבוגרים וכן לכאלה ששהו בבתי הכלא עשרים שנים ומעלה. הוא שלל את האפשרות שישראל תפר את ההסכם מפני שיש נותן חסות מצרי שאחראי להבטיח את יישומו של שלב זה (   Palestine-info , 23 באוקטובר 2011). אסמאעיל רצ’ואן, דובר חמאס הדגיש כי מצרים לא תרשה לישראל להוסיף עצורים פליליים לשלב השני של העסקה והוסיף, כי מצרים היא הערבה היחידה לעסקה (סוכנות הידיעות שהאב, 19 באוקטובר 2011). צלאח אלעארורי , חבר הלשכה המדינית של חמאס המחזיק בתיק האסירים כי חמאס הגישה לישראל באמצעות המתווך המצרי רשימה של תשע אסירות נוספות, שלא נכללו בשלב הראשון של העסקה אותן היא דורשת לשחרר ואי שחרורן יהווה הפרה של ההסכם (קדסנט, 23 באוקטובר 2011).

ההתפתחויות ברצועת עזה

התבטאויות בעניין הפיוס בין חמאס לפתח

 ראשי חמאס ופתח מנסים לנצל את האירועים האחרונים על מנת לקדם גם את שיחות הפיוס בניהם. ח’אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס התקשר לאבו מאזן והציע לו להיפגש. לדבריו, בזכות האווירה הטובה, שהושגה בעקבות עסקת האסירים, יוכל המפגש בין הצדדים להביא לפיוס  (אלחיאת, 20 באוקטובר 2011). אבו מאזן הצהיר במהלך ביקורו במצרים, כי הוא עתיד להיפגש עם יו"ר הלשכה המדינית של חמאס ח’אלד משעל ככל הנראה בראשית נובמבר בקהיר כדי לדון בסעיפי הפיוס הפנים-פלסטיני.

 אבו מאזן אמר, כי הוא יהיה מוכן לערוך בחירות בינואר 2012 שלאחריהן תורכב ממשלת האחדות.  בתגובה אמר מחמוד אלזהאר, חבר הלשכה המדינית של חמאס, כי קיום הבחירות אינו מספק שכן קיימות סוגיות נוספות שיש לפתור כדי להגיע לפיוס מלא וכי לא ניתן לקיים בחירות לפני שתושג הסכמה בסוגיות הנוספות השנויות במחלוקת.

המאבק המדיני

פגישות חברי ה”רביעייה” בניסיון לקדם את המו”מ

 טוני בלייר, שליח הרביעייה למזרח התיכון מסר כי נציגי ה"רביעייה" הזמינו  את נציגי ישראל והרשות הפלסטינים לפגישות נפרדות בירושלים ב-26 באוקטובר. לדבריו  ידרש מהם להעלות בתוך שלושה חודשים הצעות להסדרי ביטחון ולקביעת גבולות לפי מתווה "שתי מדינות לשני עמים". בלייר הוסיף כי הדרך הטובה ביותר לפתור את שאלת ההתנחלויות היא לפתור תחילה את סוגיית הגבולות (רויטרס, 19 באוקטובר 2011).

 בכירים ברשות הפלסטינית שבו להדגישו את התנאים המוקדמים הפלסטינים והזהירו מכישלון מאמצי ה"רביעייה" אם תנאים אלו לא ימומשו. כך למשל:

• אבו מאזן אמר כי אם ימצא בסיס משותף למו"מ בפגישות ה"רביעייה" עם הצדדים     ב-26 באוקטובר תעשה פעולה לחידושו אך יחד עם זאת הבהיר כי הפלסטינים מוכנים לשוב למשא ומתן רק בתנאי שישראל תכיר בגבולות 1967 ותפסיק את הבנייה בהתנחלויות  (ופא, 21 באוקטובר 2011).

• צאא’ב עריקאת אמר, כי חידוש המו"מ עם ישראל מצריך התחייבות מצד ממשלת ישראל להפסיק את פעולות ההתנחלויות לרבות במזרח ירושלים ולהסכים לגבולות 1967 (ופא, 19 באוקטובר 2011). בסדרת ראיונות לכלי התקשורת האשים עריקאת את ישראל בכך שהיא מטרפדת את חידוש המו"מ ודרש מחברי ה"רביעייה" להכריז במפורש מי "הצד המטרפד את תהליך השלום" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 24 באוקטובר 2011).


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-25 באוקטובר 2011.

2 אחלאם אלתמימי הסיעה את המחבל שפוצץ עצמו במסעדת סבארו באוגוסט 2001 כתוצאה ממנו נהרגו 15 אזרחים. היא נשפטה ל16 מאסרי עולם.

לראש העמוד