שחרור גלעד שליט- עדכון מספר 2

גלעד שליט מתראיין לטלוויזיה המצרית

גלעד שליט מתראיין לטלוויזיה המצרית

גלעד שליט

גלעד שליט

גלעד שליט לבוש במדי צה“ל

גלעד שליט לבוש במדי צה“ל

גלעד שליט משוחח עם בני משפחתו

גלעד שליט משוחח עם בני משפחתו

גלעד שליט בזרועותיו של אביו נועם

גלעד שליט בזרועותיו של אביו נועם

מחבלים מרואיינים ע“י הטלויזיה המצרית בדרכם לרצועת עזה

מחבלים מרואיינים ע“י הטלויזיה המצרית בדרכם לרצועת עזה


גלעד שליט מתראיין לטלוויזיה המצרית
גלעד שליט מתראיין לטלוויזיה המצרית לאחר החזרתו (הטלויזיה המצרית, 18 באוקטובר). בראיון מסר כי הוא מתגעגע למשפחתו ולחברים ותמיד האמין שישוחרר

 

גלעד שליט
גלעד שליט מובל ע”י שוביו במעבר רפיח (הטלויזיה המצרית, 18 באוקטובר). מאחוריו נראה אחמד ג’עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, שמסר אותו באופן אישי לידי השלטונות המצרים

גלעד שליט לבוש במדי צה“ל
גלעד שליט לבוש במדי צה”ל לאחר שהגיע לבסיס צה”ל סמוך למעבר כרם שלום (אתר דובר צה”ל, 18 באוקטובר)

 

גלעד שליט משוחח עם בני משפחתו
גלעד שליט משוחח עם בני משפחתו מבסיס צה”ל סמוך לכרם שלום (אתר דובר צה”ל, 18 באוקטובר)

כללי

1. יישום השלב הראשון בהסכם לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט הסתיים כמתוכנן בצהרי ה-18 באוקטובר.

2. בשעות הבוקר, בסביבות השעה 11:00, הועבר גלעד שליט לידי השלטונות המצריים במעבר רפיח. הטלויזיה המצרית שידרה תמונות ראשונות של גלעד שליט מלווה ע"י אחמד אלג’עברי ראש הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה, שאנשיה החזיקו בשבי את גלעד שליט.

3. גלעד שליט התראיין ע"י הטלויזיה המצרית, נמסר לידי נציגי ישראל והועבר לבסיס צה"ל בסמוך למעבר כרם שלום. בבסיס צה"ל הוא עבר בדיקה רפואית ראשונית, קיים שיחה טלפונית עם בני משפחתו ולבש מדי צה"ל. מכרם שלום הוטס גלעד שליט לבסיס תל נוף, שם הוא התקבל ע"י בני משפחתו כמו גם ע"י רוה"מ, שהב"ט והרמטכ"ל.

גלעד שליט בזרועותיו של אביו נועם
גלעד שליט בזרועותיו של אביו נועם (צילום: לע”מ)

4. ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נשא בבסיס תל נוף נאום בו ברך על השבת גלעד שליט וציין כי זהו ההסכם הטוב ביותר שניתן היה להשיג לאחר שחמאס נאות לוותר על כמה מדרישותיו. ראש הממשלה הוסיף כי הוא לא רצה שגורלו של גלעד שליט יהיה כמו זה של רון ארד ושיבח את הלכידות הפנימית, המהווה מקור עוצמה לישראל. הוא ציין כי ישראל מאמינה בקדושת החיים ואינה חוגגת שחרורם של רוצחים. נתניהו הזהיר כי "כל מחבל משוחרר שיחזור לטרור, דמו בראשו" (רשת ב’, 18 בינואר).

העברת המחבלים לרצועת עזה וליהודה ושומרון

רצועת עזה

5. הטלויזיה המצרית ראיינה מחבלים פלסטינים בדרכם לעזה, שם מתוכננת להתקיים לכבודם עצרת המונים בה צפויים להשתתף כ-200,000 אנשים. בדרכם לרצועה הודו המחבלים לחמאס ולמצרים על שחרורם. כמה מהם קראו לבצע פעולות חטיפה נוספות לשם שחרור אסירים נוספים שבבתי כלא ישראלים.

מחבלים מרואיינים ע“י הטלויזיה המצרית בדרכם לרצועת עזה
מחבלים מרואיינים ע"י הטלויזיה המצרית בדרכם לרצועת עזה

(הטלויזיה המצרית, 18 באוקטובר)

6. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס הצהיר כי חמאס לא תשקוט עד אשר ירוקנו את בתי הכלא של ישראל.

יהודה ושומרון

7. המחבלים הועברו ליהודה ושומרון בנתיב שונה מהמתוכנן בשל התפרעות (זריקת אבנים) במעבר ביתוניא. הם הגיעו למקאטעה בראמאללה שם נערך לכבודם טקס קבלת פנים בהשתתפות כמה אלפי אנשים. בטקס קבלת הפנים השתתף אבו מאזן כשלצידו ניצבו שני בכירי חמאס ביהודה ושומרון חסן יוסף ועבד אל עזיז דויכ.

8. בנאום שנשא, ציין אבו מאזן כי האסירים המשוחררים יזכו לראות את תוצאות מאבקם בדמות מדינה פלסטינית עצמאית. הוא ייחל לכך שבקרוב יוכלו הפלסטינים לראות ברחבת המקאטעה גם את מרואן ברגותי (פתח), אחמד סעאדת (החזית העממית לשחרור פלסטין), אבראהים חאמד (חמאס) ועבאס אלסיד (חמאס)2. חסן יוסף, בכיר חמאס ביהודה ושומרון, הדגיש כי המדובר ביום שבו השמחה מהולה בעצב בשל אלו שלא שוחררו. הוא קרא לפיוס פנים-פלסטיני והצטרף לקריאות של הקהל "ברוח ובדם נפדה את פלסטין".


1 בהמשך לעדכון והשלמה לתמונת המצב הראשונית מה-17 באוקטובר. עדכני ל-18 באוקטובר 13:00.

2 ארבעה פעילי טרור בכירים, שישראל לא הסכימה לשחררם. אבראהים חאמד שימש כמפקד הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ועמד, בין השאר, מאחורי פיגועי ההתאבדות בכיכר ציון ובבתי הקפה "מומנט" ו"הלל" בירושלים. עבאס סיד, מפקד חמאס בטול כרם, היה אחראי עם שיגור המחבל המתאבד, שפוצץ עצמו במלון "פארק" בנתניה בליל הסדר בשנת 2002 (פרטים על הארבעה ראו "הסעם לשחרור של גלעד שליט- תמונת מצב ראשונית" מה-12 באוקטובר).

לראש העמוד