חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (7 – 13 בספטמבר 2011)

ופא, 8 בספטמבר 2011

ופא, 8 בספטמבר 2011

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

מטען המורכב ממטף כיבוי מצופה הכדוריות ברזל

מטען המורכב ממטף כיבוי מצופה הכדוריות ברזל

אבו מאזן נועד עם קטרין אשטון בקהיר (ופא, 12 בספטמבר 2011)

אבו מאזן נועד עם קטרין אשטון בקהיר (ופא, 12 בספטמבר 2011)


ופא, 8 בספטמבר 2011

ברשות הפלסטינית הושק קמפיין, שילווה את המהלך באו”ם, “פלסטין המדינה ה-194” בכרזה הימנית נכתב “194 מספר המדינה שלנו (באו”ם) ומספר ההחלטה על (זכות) השיבה שלנו” (194 הוא גם מספר החלטת האו”ם משנת 1948, שבראיית הפלסטינים מעניקה את “זכות השיבה” לפליטים הפלסטינים לתחומי מדינת ישראל(ופא, 8 בספטמבר 2011)

עיקרי הדו"ח

 במוקד אירועי השבוע עמד ירי צלפים מהרצועה לעבר הישוב נתיב העשרה. בגבול ישראל-מצרים נורתה אש לעבר כוח צה"ל, באזור בו בוצעה לפני כשלושה שבועות מתקפת הטרור. בשני האירועים לא היו נפגעים.

 ב-8 בספטמבר השיקה הרשות הפלסטינית קמפיין הסברתי , שנועד לתמוך בפנייה לאו"ם. הקמפיין מלווה במחאות עממיות ביהודה ושומרון ומחוצה להן. המחאות מתוארות ע"י הרשות הפלסטינית כבלתי אלימות ולרשות עניין להכיל אותן. למרות זאת, להערכתנו, הן טומנות בחובן פוטנציאל של אלימות.

 הרשות הפלסטינית נמנעה מתגובה על הפריצה לשגרירות ישראל בקהיר. חמאס שיבחה את האירוע, עד כה בפרופיל תקשורתי נמוך. חזבאללה והג’האד האסלאמי בפלסטין, חלקו שבחים לעם המצרי בהציגם את האירוע כפעולה עממית נגד הנורמליזציה עם ישראל. פעיל חזבאללה ציין, כי האירוע המחיש ש"מי שמהמר על האמריקאים סופו שייפול".

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

ירי רקטות לנגב המערבי

 במהלך השבוע לא אותרו נפילות רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל.

ירי צלפים לעבר הישוב נתיב העשרה

 צלפים מהרצועה ירו מצפון רצועת עזה לעבר הישוב נתיב העשרה הממוקם סמוך למעבר ארז. הקליעים נורו לעבר מרכז הישוב. בישוב נמצאו כעשרה קליעים לא היו נפגעים ונגרם נזק קל לבתי הישוב  (Ynet , 9 בספטמבר 2011). לא ידוע לנו איזה ארגון עומד מאחורי הירי.

 בהקשר זה טען דובר הזרוע הצבאית של החזית העממית לשחרור פלסטין המכונה אבו ג’מאל באומרו, כי פעילי הארגון עברו לביצוע ירי צלפים. לדבריו זוהי שיטה בה פעל כבר הארגון בעבר. עוד הוסיף, כי המעבר לירי צלפים נעשה הודות ל "נשק חדיש מתקדם ומדויק" שקיבל הארגון המסוגל לפגוע במטרה ממרחק רב ואינו מסכן את היורה והודות אימון של הפעילים לירי מדויק, הסתתרות והתחמקות  (אלאיאם, 11 בספטמבר 2011).

ירי לעבר כוח צה"ל בגבול מצרים

 כוח צה"ל דיווח על ירי לעברו באזור נטפים (גבול מצרים ישראל). לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. לפי שעה לא ידוע מי ביצע את הירי. יצוין כי זהו האזור בו בוצעה לפני כשלושה שבועות מתקפת הטרור בה נהרגו שמונה אזרחים ישראליים (Ynet , 12 בספטמבר 2011).

התקלות בין צה"ל לחולייה של וועדות ההתנגדות העממית

 חולייה של פעילי טרור ביצעה ירי של פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל, שעסקו בפעילות ביטחון שוטפת, במרכז גבול ישראל עם רצועת עזה. בתגובה תקף כוח חיל האוויר את החוליה ששיגרה את פצצות המרגמה (Ynet , 6 בספטמבר 2011). הזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית מסרה, כי היא אחראית להיתקלות עם כוח צה"ל מזרחית לח’אן יונס (אתר קאום, 6 בספטמבר 2011).

 כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי כתוצאה מהירי התגובתי של צה"ל נהרג ח’אלד אחמד אבו סהמוד, בכיר בזרוע הצבאית של וועדות ההתנגדות העממית, אשר שימש כמפקד יחידת הארטילריה במזרח ח’אן יונס. כמו כן  נפצעו ארבעה פעילים נוספים באורח בינוני (ופא, אלרסאלה, מען 6 בספטמבר 2011). על רקע זה האשים אבו מג’אהד, דובר וועדות ההתנגדות העממית, את ישראל באי כיבוד הסכם ה"הרגעה" וקרא לארגונים הפלסטינים לבחון מחדש את "ההרגעה" עם ישראל. עוד איים, כי התגובה על הריגתו של ח’אלד אבו סהמוד  תבוא במהרה (אלרסאלה.נט,  6 בספטמבר 2011).

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 ביהודה ושומרון התקיימו הפגנות ותהלוכות,  רובן  במסגרת השקת קמפיין הרשות הפלסטינית "פלסטין המדינה ה-149", אשר נועד לתמוך במהלך הפלסטיני באו"ם. בהפגנות נטלו חלק כמה מאות משתתפים.

נחשפו חוליות טרור של חמאס ביהודה ושומרון

 מאז חודש מאי 2011 חשף שירות הביטחון הכללי, בשיתוף עם צה"ל ומשטרת ישראל, 13 חוליות טרור של חמאס ביהודה ושומרון. חוליות אלה, שחלקן כללו אסירים, שהשתחררו מבתי כלא ישראליים, היו בשלבים שונים של הכנות לקראת ביצוע פיגועים. מוקדי פעילות החוליות היו בחברון ובירושלים. במסגרת החשיפה נעצרו בחודשים האחרונים עשרות פעילי חמאס.

 מחקירת העצורים עולה, כי בהפעלתם הושם דגש על ביצוע פיגועי חטיפה לצורך מיקוח. כמו כן תוכננו פיגועי הרג המוני, ואחד מהם אף מומש: חולייה שבסיסה בחברון, פוצצה מטען במרץ 2011 סמוך לבנייני האומה בירושלים, שגרם למותה של תיירת בריטית ולפציעתם של עשרות אזרחים ישראלים. שאר פעילות החוליות סוכלו מבעוד מועד ופעיליהן נעצרו.

 אחת החשיפות הבולטות היא של חולייה, שאנשיה מחברון ומירושלים המזרחית, שתכננה בין שאר הפיגועים לבצע פיגוע התאבדות בשכונת פסגת זאב בירושלים ב-21 באוגוסט 2011. המחבל המתאבד המיועד הוא סעיד קואסמה, בן 20, תושב חברון ופעיל חמאס. הוא נעצר ב-22 באוגוסט בהר הבית. המטען שאמור היה לשמש לביצוע פיגוע ההתאבדות היה במשקל של כ-6 ק"ג והוא הורכב ממטף כיבוי שמולא בחומר נפץ שסביבו הודבקו כדוריות רסס. כמו כן תכננה החוליה לבצע פיגוע חטיפה באזור גוש עציון וחברון. ולצורך זה כבר בוצעו תצפיות באזור צומת גוש עציון. בנוסף לכך תכננה החוליה לבצע מספר פיגועי הרג נוספים. 2.

מטען המורכב ממטף כיבוי מצופה הכדוריות ברזל
מטען המורכב ממטף כיבוי מצופה הכדוריות ברזל, שנתפס במזרח ירושלים,

בביתו של אצחאק ערפה, פעיל חמאס במזרח ירושלים (שירות ביטחון כללי).

ההתפתחויות ברצועת עזה

הריסת מנהרות ע”י כוחות הביטחון המצריים

 מצרים ממשיכה בפעילות סיכול ומנע בגבול עם רצועת עזה. במסגרת זו החלו המצרים בהרס מנהרות, שנועדו לדבריהם להברחת אמצעי לחימה לרצועת עזה. דחפורים מצריים הגיעו לאזור הגבול (אזור רפיח) והחלו לבצע חפירה עמוקה באזור המנהרות. לצד הדחפורים הוצבו שוטרים חמושים ממשמר הגבול (אלצפא, 5 בספטמבר 2011) .

 "מקורות ביטחוניים פלסטינים" דיווחו, כי כוח מצרי מיוחד הגיע למחנות השייכים לצבא מצרים בערים הסמוכות לרצועת עזה. לדברי המקורות מורכב הכוח מ- 450-400 חיילים לבושי מדים.  מטרת הכוח להגן מפני כל עימות אפשרי עם חמושים ומבריחים במהלך תהליך הרס המנהרות (אלראסאלה.נט, 8 בספטמבר 2011).

 יאסר עת’מאן, שגריר מצרים ברשות הפלסטינית, אמר כי הקמפיין הביטחוני בו החל צבא מצרים לפני כמה ימים במחוז סיני ובגבול עם רצועת עזה  נועד להשיב את הסדר והביטחון ולהרוס מנהרות בגבול. זאת, מבלי לפגוע במצבם הכלכלי וההומניטארי של רצועת עזה. הוא הבהיר כי הקמפיין נועד להרוס את כל המנהרות המשמשות להברחת אמצעי לחימה, סמים וחומרים אסורים נוספים. עם זאת הדגיש כי מצרים לא הייתה ולא תהיה צד למצור המוטל על רצועת עזה וכי הקמפיין הביטחוני יתרום להסרת המצור הישראלי. לגבי המשך בניית גדר הפלדה אשר הופסקה עם פרוץ המהומות (25 בינואר) אמר, כי אין כרגע תוכניות להשלמת הבנייה   (אלרסאלה, 5 בספטמבר 2011).

סביב אפשרות העברת משרדי הנהגת חמאס מסוריה  

 לאחרונה פורסמו ידיעות בכלי התקשורת, כי על רקע המצב בסוריה עומדת חמאס להעתיק את משרדיה מדמשק. אחת האופציות שהועלו הייתה העברת המשרדים למצרים. בתגובה אמר יאסר עת’מאן, שגריר מצרים ברשות הפלסטינית כי בכל המגעים המתקיים בין מצרים לפלסטינים לא עלתה לפי שעה הצעה להעברת המשרדים. עוד הוסיף כי מצרים לא תנקוט בשום צעד אשר יעמיק את הפילוג בין הפלסטינים (סוכנות מען, 9 בספטמבר 2011).

 על רקע ידיעות אלה פרסמה גם חמאס הודעה לעיתונות בה הודגש,  כי הידיעות שפורסמו בחלק מאמצעי התקשורת בנוגע לכוונה של התנועה להעתיק את משרדיה מדמשק משוללות כל יסוד (Palestine-info , 12 בספטמבר 2011).

 גם בכירי חמאס נדרשו לסוגיה:

  • מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס ברצועה, ציין בראיון טלפוני, כי על רקע האירועים בסוריה, בעטיים נמצאים "כל הפלסטינים בצרה", הועלתה אפשרות להעברת מפקדת חמאס מסוריה ומצרים, הנשקלת כאחת האופציות  (מען, 9 בספטמבר 2011). בראיון נוסף הכחיש אלזהאר את הפרסומים ואמר כי סוריה לא ביקשה את עזיבתם וכי חמאס לא ביקשה מהמצרים להעביר את פעילות חמאס לשטחם. לגבי פעילי חמאס השוהים בסוריה אמר כי רצועת עזה פתוחה לכולם אולם הדבר תלוי בהחלטה  אישית של כל אחד ואחד (אלחיאת, 10 בספטמבר 2011) .

  • מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ציין כי המשרדים עדיין ממוקמים בדמשק ואין כל כוונה להעבירם (אלשרק אלאוסט, 10 בספטמבר 2011).

  • אסאמה חמדאן, האחראי על היחסים הבינלאומיים בחמאס, הכחיש גם הוא כי לחמאס כוונה לעבור מדמשק בשל האירועים בסוריה. הוא הדגיש כי חמאס אינה מתערבת בענייני הפנים של המדינה ואינה שוקלת לעזוב את סוריה (קדספרס, 12 בספטמבר 2011).

ראש ממשל חמאס משבח את תורכיה

  אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, העניק ראיון לסוכנות הידיעות התורכית בו אמר כי לחמאס ציפיות גבוהות מתורכיה באשר היא רואה בה שחקן מרכזי במגוון תחומים: תמיכה במאבק הפלסטיני נגד ישראל, יישום הפיוס הפנים פלסטיני, הסרת הסגר מעל רצועת עזה ושיקום הרצועה. בראיון הצדיק אסמאעיל הניה את ירי הרקטות מרצועת עזה, אשר לדבריו הם כאין וכאפס לעומת כלי הנשק בהם משתמשת ישראל נגד אזרחי הרצועה (סוכנות הידיעות אנטוליה, 11 בספטמבר 2011).

המאבק המדיני

הפנייה לאו”ם

 נמשכות ההכנות ברשות הפלסטינית לקראת הפנייה לאו"ם. במסגרת זאת השיקה הרשות הפלסטינית ב-8 בספטמבר קמפיין הסברתי, שכותרתו "פלסטין המדינה ה-194", אשר נועד לתמוך בפנייה לאו"מ. הקמפיין החל במסירת איגרת למזכ"ל האו"מ, באמצעות נציגות המזכ"ל בראמאללה. במהלך ה-9 וה-10 בספטמבר התקיימו הפגנות בכמה ממוקדי החיכוך הרגילים ביהודה ושומרון (בלעין, נעלין, נבי צאלח) בהיקף מצומצם (עשרות עד מאות משתתפים). הקמפיין ימשך עד לאחר ההכרזה והוא צפוי להיות מלווה בפעולות מחאה עממיות נרחבות בשטחי הרשות הפלסטינית ובפזורה, המתוארות ע"י הרשות כבלתי אלימות, אך להערכתנו טומנות ברובן פוטנציאל של אלימות3

  בתוך כך נמשכו ההתבטאויות ה"מרגיעות" של בכירי הרשות בהן מודגש המסר כי ההליכה לאו"ם לא תפגע בהמשך המשא ומתן עם ישראל. בפגישה עם אנשי רוח ועיתונאים ישראליים בלשכתו בראמאללה אמר אבו מאזן כי הפלסטינים אינם מעוניינים בדה-לגיטימציה אלא בלגיטימציה לקיום הפלסטיני באמצעות השגת עצמאות. לדבריו הפנייה לאו"ם נעשית מכיוון שהפלסטינים מעוניינים בזכות להגדרה עצמית. לדבריו המו"מ הגיע למבוי סתום בשל סירובה של ממשלת ישראל להפסיק את ההתנחלויות ולדבוק במקור סמכות ברור ומוגדר לתהליך השלום. עוד הוסיף, כי הצד הישראלי לא הציע דבר במהלך המו"מ. הוא שב והדגיש כי ההנהגה הפלסטינית נכונה לשוב למו"מ על בסיס גבולות 1967 והפסקת ההתנחלויות ללא קשר לתוצאה שישיג הצד הפלסטיני לאו"ם  (ופא, 5 בספטמבר 2011).

 במסגרת ההערכות למהלך באו"ם נפגש אבו מאזן אבו מאזן עם דניס רוס ודיוויד הייל, השליחים האמריקאים המיוחדים למזרח התיכון. על פי התקשורת הייתה הפגישה "סוערת" והאמריקאים חרגו מכללי הנימוס הדיפלומטי כאשר הביעו התנגדות נחרצת של ארה"ב למהלך הפלסטיני להשגת חברות מלאה באו"ם.  אבו מאזן מצידו היה נחוש בדעתו אך הדגיש כי המהלך הפלסטיני אינו עומד בסתירה לחידוש המו"מ על הסדר הקבע (אלשרק אלאוסט, 10 בספטמבר 2011). ב-12 בספטמבר יצא אבו מאזן למצרים שם נועד עם קתרין אשטון, שרת החוץ  של האיחוד האירופאי. יתכן כי במהלך ביקורו במצרים ייוועד גם עם ראש ממשלת תורכיה המבקר בימים אלה במצרים  (ופא, 10 בספטמבר 2011).

אבו מאזן נועד עם קטרין אשטון בקהיר (ופא, 12 בספטמבר 2011)
אבו מאזן נועד עם קטרין אשטון בקהיר (ופא, 12 בספטמבר 2011)

תגובות ראשונות לתקיפת שגרירות ישראל בקהיר

 גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית לא הגיבו על הפריצה לשגרירות ישראל בקהיר. בחמאס  שיבחו את האירוע, עד כה, בפרופיל נמוך: עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, אמר כי הפריצה לשגרירות ישראל והסרת הדגל ממחישים כי עמדת העם המצרי לא השתנה וכי הוא פועל  "עם ההתנגדות"  (אלאנתקאד, 12 בספטמבר 2011). במאמר ביומון פלסטין השווה ד"ר עצאם שאור, המזוהה עם חמאס, בין מה אירע לשגרירות בקהיר ומה שעתיד לקרות למדינת ישראל. לדבריו, מדינת ישראל, הנטועה ב"אוקיינוס ערבי ואסלאמי", תפוגג ממש כשם שחומת השגרירות, הנטועה בלב העם המצרי, התפוגגה. שכן, לדבריו, הערבים אינן מחויבים לרעיון  הדו-קיום והוא קיים רק "אצל תבוסתנים אשר ויתרו על העקרונות והאידיאולוגיה שלהם" (פלסטין, 11 בספטמבר 2011).

 אחמד אלמדלל, בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי האירועים הדגישו את הנטל שנושא על שכמו העם המצרי בשל חוזה השלום עם ישראל. עוד הוסיף כי שגרירויות ישראל במצרים ובמדינות ערב אינן אלא "קיני מרגלים" המסכסכים בין העמים למשטרים. הוא קרא קריאה למדינות ערב המכוננות יחסים דיפלומטיים עם ישראל לנתק את היחסים עם ישראל מיד   Palestine-info) , 11 בספטמבר 2011).

 בלבנון שיבחו פעילים בחזבאללה ובג’האד האסלאמי בפלסטין את הפריצה לשגרירות:

  • פעיל חזבאללה חסן ח’רישה, הסגן השני של המועצה המחוקקת, אמר, כי העם החופשי במצרים הביע את רצונו ותמך בדרישות העם הפלסטיני וכי הוא מאמין שבעקבותיו יחקו אותם מדינות נוספות וכל העמים הערביים והמוסלמים יגרשו את השגרירים הישראליים ממדינות ולסגור אותם בפני הישראלים  (רדיו אלנור, 11 בספטמבר 2011).

  • פעיל חזבאללה מחמד יאע’י, האחראי על אזור הבקאע בחזבאללה אמר שמה שקרה בקהיר אינו דבר חדש לעם המצרי ולעמים הערביים שאיש אינו יכול לעמוד בפניהם עוד הוסיף כי "מי שמהמר על האמריקאים סופו שייפול" (אלאנתקאד, 10 בספטמבר 2011).

  • אבו עמאד אלרפאעי, נציג הג’האד האסלאמי בפלסטין בלבנון אמר כי כל מה שהתרחש במצרים הוא מהפך שישליך על המצב בעולם הערבי כולו. לדבריו הפריצה לשגרירות מעידה על אצילות העם המצרי  ותביא ישועה לפלסטינים (אלאנתקאד, 12 בספטמבר 2011).


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-13 בספטמבר 2011

2 להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מה-12 בספטמבר: "בחצי השנה האחרונה חשפו כוחות הביטחון של ישראל 13 חוליות טרור של חמאס ביהודה ושומרון. אחת החוליות שנחשפו ביצעה פיגוע הנחת מטען סמוך לבנייני האומה בירושלים והאחרת התכוונה לבצע פיגוע התאבדות בירושלים. חשיפת החוליות מצביעה על מאמצי מפקדות החמאס לשקם את התשתיות הצבאיות ביהודה ושומרון ועל רמת מוטיבציה גבוהה לביצוע פיגועים".

3 להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מה-12 בספטמבר : "הרשות הפלסטינית השיקה קמפיין הסברתי, שנועד לתמוך בפניה לאו"מ. המסרים ההסברתיים שלו נועדו להפגין תמיכה פנים-פלסטינית, לחזק את התמיכה הבינלאומית ולהרגיע חששות ישראל (תוך עמעום סוגיית "זכות השיבה"). הקמפיין צפוי להיות מגובה בפעולות מחאה עממיות נרחבות, הטומנות בתוכן פוטנציאל של אלימות, למרות עניינה של הרשות להכיל את האירועים. ברקע, האוירה העוינת כלפי ישראל ברחוב הערבי על רקע התפרצות ההמון אל שגרירות ישראל במצרים והאמירות המתלהמות מצד הממשל התורכי כלפי ישראל".

לראש העמוד