בחצי השנה האחרונה חשפו כוחות הביטחון של ישראל 13 חוליות טרור של חמאס ביהודה ושומרון.

מיפוי פעילות קבוצות הטרור שנחשפו (אתר שירות ביטחון כללי, 8 בספטמבר 2011)

מיפוי פעילות קבוצות הטרור שנחשפו (אתר שירות ביטחון כללי, 8 בספטמבר 2011)

פיגוע הטרור שאירע בתחנת אוטובוס בירושלים סמוך לבנייני האומה ב-23 במרץ

פיגוע הטרור שאירע בתחנת אוטובוס בירושלים סמוך לבנייני האומה ב-23 במרץ

אתר שירות ביטחון כללי, 8 באוגוסט 2011

אתר שירות ביטחון כללי, 8 באוגוסט 2011


מיפוי פעילות קבוצות הטרור שנחשפו (אתר שירות ביטחון כללי, 8 בספטמבר 2011)
מיפוי פעילות קבוצות הטרור שנחשפו (אתר שירות ביטחון כללי, 8 בספטמבר 2011)

כללי

1. מאז חודש מאי 2011 חשף שירות הביטחון הכללי, בשיתוף עם צה"ל ומשטרת ישראל, 13 חוליות טרור של החמאס ביהודה ושומרון. חוליות אלה, היו בשלבים שונים של מוכנות לקראת ביצוע פיגועים. מוקדי פעילות החוליות היו בחברון ובירושלים. במסגרת החשיפה נעצרו בחודשים האחרונים עשרות פעילי חמאס.

2. מחקירת העצורים עולה, כי בהפעלתם הושם דגש על ביצוע פיגועי חטיפה לצורך מיקוח. כמו כן תוכננו פיגועי הרג המוני, ואחד מהם אף מומש: חולייה שבסיסה בחברון, פוצצה מטען במרץ 2011 סמוך לבנייני האומה בירושלים, שגרם למותה של תיירת בריטית ולפציעתם של עשרות אזרחים ישראלים. שאר פעילויות החוליות סוכלו, מבעוד מועד ופעיליהן נעצרו.

3. מחקירת העצורים עלתה מעורבות רבה של מפקדות ופעילים בחו"ל ובבתי כלא בישראל בגיוס פעילי חוליות הטרור ביהודה ושומרון ובהפעלתם, כולל העברת אמצעי לחימה וכספים. במסגרת זאת:

א. החוליות ביהודה ושומרון הוכוונו וקיבלו וסיוע לוגיסטי ממפקדות חמאס בסוריה וברצועת עזה: מפקדת חמאס בסוריה שיגרה כספים והנחיות לביצוע פיגועים והעבירה אימונים בירי והכנת חומרי נפץ. מפקדת חמאס ברצועת עזה סייעה בהכוונה ומימון, והתכוונה להעביר אמצעי לחימה ליהודה ושומרון דרך סיני.

ב. פעילי חמאס הכלואים בבתי כלא ישראלים היו מעורבים בגיוס אסירים לקראת תום מאסרם, ארגונם במסגרת חוליות טרור, אימונם ומתן הנחיות לביצוע פיגועים.

ג. סעודיה שימשה כמקום בו התקיימו פגישות גיוס והועברו הנחיות מפעילי הזרוע הצבאית של חמאס לפעילים מבצעיים מחברון. בפגישות בסעודיה היה מעורב פעיל צבאי של חמאס, השוהה בסעודיה, ומפעיל משם מגויסים ביהודה ושומרון. אחד הפעילים מחברון היה מעורב גם בפעילות מבצעית מטעם מפקדת חמאס בסוריה במדינות נוספות ביניהן, סין ותורכיה.

4. חשיפות אלה מעידות על מאמץ אינטנסיבי של מפקדות חמאס לשקם את התשתית הצבאית שלה ביהודה ושומרון, לצורך ביצוע פיגועים נגד ישראל, תוך הסתמכות רבה על אסירים מבתי הכלא בישראל, רובם פעילי חמאס בעברם. החשיפה מצביעה על רמת מוטיבציה גבוהה של חמאס לבצע פיגועים ביהודה ושומרון, בדגש על פיגועי חטיפה ומיקוח, ועל רמת מוכנות גבוהה למימוש פיגועים. אפשר שהמוטיבציה לבצע פיגועים גברה, ועוד עתידה לגבור, לקראת המהלך שהרשות הפלסטינית מבצעת באו"ם.

5. אבו עבידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, הגיב על הפרסום אודות חשיפת החוליות, באומרו, כי הטענות של ישראל "מעלות סמני שאלה", על אף שחמאס שומרת על "זכותה" "להיאבק בכל גורם שהוא". אבו עבידה טען שהפרסום מנסה להסית נגד האסירים, לשבש את עסקת חילופי האסירים, ולסבך מדינות שכנות, שנטען כי חמאס פועלת משטחן (סוכנות הידיעות מען, 7 בספטמבר 2011).

תשתית טרור שהוכוונה מהכלא הישראלי (קציעות)

6. החל ממחצית שנת 2010 חשף שירות ביטחון כללי, בתיאום ובסיוע שירות בתי הסוהר, תשתית צבאית של חמאס שפעלה בכלא קציעות. תשתית זו גייסה לפעילות טרור למעלה מעשרים אסירים תושבי יהודה ושומרון, רובם לקראת תום תקופת מאסרם. הונחו להקים חוליות ולבצע פיגועי טרור, ובעיקר להתמקד בביצוע פיגועי חטיפה של חייל לצורך מיקוח על שחרור אסירים. המימון עבור הקמת התשתית ופעילותה הגיע בחלקו מגורמי חמאס ברצועת עזה.

7. המגויסים, שרובם נשפטו על מעורבות בפעילות טרור, עברו לאחר גיוסם במהלך שהותם בכלא אימונים תיאורטיים בהכנת אמצעי לחימה. הם קיבלו הנחיות לפעילות לאחר שחרורם ובכלל זה: הקמת חוליות, אתור מקומות מסתור עבור חטופים, השגת אמצעי לחימה על ידי גניבה ממנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ומבסיסי צה"ל, איסוף תחמושת בשטחי אימונים של צה"ל, ורכש באמצעות כספים שיועברו אליהם מפעילי חמאס ברצועת עזה.

8. אחד הדמויות הבולטות בתשתית זאת היה צאבר דיאב, תושב קלקיליה, כלוא בקציעות, שם הוא מרצה עונש מאסר (עד 2014) בגין פעולות טרור, ובכלל זאת פיגועי הנחת מטען ותכנון פיגוע התאבדות. בשהותו בכלא הוא עסק באיתור וגיוס הפעילים לתשתית, סייע בהעברת אימונים תיאורטיים בהכנת מטעני חבלה ופעל להשיג מימון להקמת התשתית ולהפעלתה מהחמאס ברצועת עזה.

חשיפת תשתית חמאס בחברון, שתכננה וביצעה פיגועי הרג וחטיפה

9. החל מהמחצית השנייה של חודש אוגוסט 2011 חשף שירות ביטחון כללי, בסיוע צה"ל ומשטרת ישראל, תשתית צבאית של חמאס שבסיסה בחברון, שהתכוונה לבצע פיגועי הרג המוני וחטיפה. לתשתית בחברון הייתה גם שלוחה בירושלים, שביצעה את פיגוע המטען ב-23 במרץ 2011, סמוך לבנייני האומה בירושלים2.

פיגוע הטרור שאירע בתחנת אוטובוס בירושלים סמוך לבנייני האומה ב-23 במרץ
פיגוע הטרור שאירע בתחנת אוטובוס בירושלים סמוך לבנייני האומה ב-23 במרץ. בפיגוע נהרגה
אישה אחת (אזרחית בריטית) ונפצעו 47 אזרחים ישראלים (צילום: לע”מ, 24 במרץ 2011)

10. בין הפיגועים שתכננה החוליה הירושלמית היה פיגוע התאבדות בשכונת פסגת זאב בירושלים שנועד להתבצע ב-21 באוגוסט 2011. המחבל המתאבד המיועד הוא סעיד קואסמה, בן 20, תושב חברון ופעיל חמאס. הוא נעצר ב-22 באוגוסט בהר הבית. המטען שאמור היה לשמש לביצוע פיגוע ההתאבדות היה במשקל של כ-6 ק"ג והוא הורכב ממטף כיבוי שמולא בחומר נפץ שסביבו הודבקו כדוריות רסס. כמו כן תכננה החוליה לבצע פיגוע חטיפה באזור גוש עציון וחברון. ולצורך זה כבר בוצעו תצפיות באזור צומת גוש עציון. בנוסף לכך תכננה החוליה לבצע מספר פיגועי הרג נוספים.

11. התשתית החברונית אוכוונה על ידי מפקדת חמאס בסוריה, אשר העבירה לחוליה, באמצעות שליח, כספים והנחיות. השליח, אימן אלעדם, ירדני ממוצא פלסטיני מהכפר בית אולא (אזור חברון), נעצר ב-27 ביולי 2011. בחקירתו סיפר, כי עבר אימונים בסוריה שכללו הדרכות בירי והכנת חומרי נפץ. הוא הופעל על ידי עזאם אלאקרע, פעיל צבאי בכיר במפקדת חמאס בסוריה. אימן אלעדם פעיל בשליחותו של עזאם אלאקרע במקומות שונים בעולם ובכלל זה בסין, סוריה תורכיה. הוא שוגר לחברון מטעם המפקדה בסוריה והעביר כספים והנחיות לביצוע פיגועי הרג וחטיפה.

אתר שירות ביטחון כללי, 8 באוגוסט 2011
מימין: מטען שנתפס במזרח ירושלים, בביתו של אצחאק ערפה, פעיל חמאס במזרח ירושלים.
משמאל: התיק בו הוטמן המטען (אתר שירות ביטחון כללי, 8 באוגוסט 2011).
בנוסף לכך נתפסו בחברון מטען נוסף וחומר נפץ, שנועד לייצור מטענים לפיגועי הרג נוספים שתוכננו ע"י התשתית

12. להלן פרטים על שני פעילים חשובים נוספים בתשתית זאת:

א. חסין קואסמה – תושב חברון, כלוא לשעבר, פעיל צבאי בחמאס ומומחה החבלה של התשתית. הוא גויס לפעילות הצבאית ע"י מאמון קפישה, פעיל חמאס צבאי השוהה בסעודיה ומאכוון משם פעולות טרור של חמאס ביהודה ושומרון. חסין קואסמה שימש "מהנדס" התשתית והכין את מטען החבלה בו נעשה שימוש בפיגוע סמוך לבנייני האומה (מרץ 2011). בביתו נתפס מטען נוסף.

ב. אצחאק ערפה, פעיל חמאס בן 23, תושב ראס אלעמוד שבמזרח ירושלים, הנושא תעודת זהות כחולה. עבד עד למעצרו באולם אירועים בירושלים. הוא היה חבר בארגון שבאב אלאקצא, גוף של צעירים המזוהים עם חמאס, שהתארגנו לשם קיום פעילות בהר הבית. אצחאק ערפה הוא שהרכיב ביחד עם חסין קואסמה את המטען, שפוצץ סמוך לבנייני האומה, והוא שהניח את תיק נפץ בתחנת האוטובוס הסמוכה לבנייני האומה. אצחאק ערפה הכניס את המטען לצורך פיגוע ההתאבדות לירושלים והסתיר אותו סמוך לביתו באזור ראס אלעמוד. הוא גם אמור היה לקלוט את המחבל מתאבד ולהובילו לאזור הפיגוע המיועד באיזור פסגת זאב. בחקירתו הוא הודה כי תכנן גם לבצע פיגוע חטיפה באיזור צומת גוש עציון ואף ביצע תצפיות באיזור.

חשיפת חוליית חמאס בחברון, שתכננה לבצע פיגוע חטיפה

13. בחודש יוני 2011 חשף שירות ביטחון כללי בסיוע צה"ל חולייה של חמאס בחברון, שהייתה בשלבים מתקדמים לקראת ביצוע פיגועים. חברי החוליה, קיבלו אכוונה מפעילי גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. בין השאר קיבלה הנחיות לביצוע פיגוע חטיפה. אמצעי הלחימה עבור החוליה היו אמורים להיות מוברחים מרצועת עזה דרך חצי האי סיני.

14. דמות מרכזית בפרשה זאת היה אחמד מדהון, ראש החוליה בחברון, פעיל טרור של חמאס, כלוא לשעבר. הוא גויס בסעודיה לפעילות טרוריסטית ע"י שני פעילים צבאיים של חמאס מרצועת עזה, אשר הנחו אותם להקים חוליה צבאית, ולבצע חטיפת חייל לצורך מיקוח. הוא קיבל משני הפעילים הצבאיים סכום של 10,000$ עבור הקמת החוליה וציודה. כמו כן קיבל חומרי רקע בנושאים צבאיים כולל הוראות לייצור אמצעי לחימה. עם חזרתו לשטח הוא החל בגיוס חברי החוליה.


1 על פי נתוני שירות ביטחון כללי, המופיעים באתר השירות, ספטמבר 2011 (shabak.gov.il ).

2 ב-23 במרץ בשעות  אחר הצהרים התפוצץ מטען חבלה, שהוטמן בתיק, שהונח בסמוך לתחנת האוטובוסים, שליד מרכז הכנסים בבנייני האומה בירושלים. מרי ג’ין גארדנר, אזרחית בריטית בת 59, נהרגה ו-47 אזרחים ישראלים נפצעו. שני אוטובוסים נפגעו.

לראש העמוד