הרשות הפלסטינית השיקה קמפיין הסברתי, שנועד לתמוך בפניה לאו”מ.

אחד מסמלי הקמפיין ההסברתי המלווה את הפנייה הפלסטינית לאו”מ.

אחד מסמלי הקמפיין ההסברתי המלווה את הפנייה הפלסטינית לאו”מ.

אתר האינטרנט של הקמפיין

אתר האינטרנט של הקמפיין

עמודי פייסבוק ייעודיים, הקוראים לפעולות תודעתיות שונות

עמודי פייסבוק ייעודיים, הקוראים לפעולות תודעתיות שונות

דוגמא לפתיח של סרטון במסגרת הקמפיין

דוגמא לפתיח של סרטון במסגרת הקמפיין

קמפיין ”המושב המעופף“ (ופא, 5 בספטמבר 2011)

קמפיין ”המושב המעופף“ (ופא, 5 בספטמבר 2011)

הכסא מוצב סמוך לקברו של יאסר ערפאת

הכסא מוצב סמוך לקברו של יאסר ערפאת

התארגנות בשם ה-15 בספטמבר מארגנת בלונדון הפגנה

התארגנות בשם ה-15 בספטמבר מארגנת בלונדון הפגנה

uspcm.org , 15 בספטמבר

uspcm.org , 15 בספטמבר


אחד מסמלי הקמפיין ההסברתי המלווה את הפנייה הפלסטינית לאו”מ.
אחד מסמלי הקמפיין ההסברתי המלווה את הפנייה הפלסטינית לאו”מ.

כללי

1. ב-8 בספטמבר השיקה הרשות הפלסטינית קמפיין הסברתי, שכותרתו "פלסטין המדינה ה-194", אשר נועד לתמוך בפנייה לאו"מ. הקמפיין החל במסירת איגרת למזכ"ל האו"מ, באמצעות נציגות המזכ"ל בראמאללה. במהלך ה-9 וה-10 בספטמבר התקיימו הפגנות בכמה ממוקדי החיכוך הרגילים ביהודה ושומרון (בלעין, נעלין, נבי צאלח) בהיקף מצומצם (עשרות עד מאות משתתפים). הקמפיין צפוי להיות מלווה בפעולות מחאה עממיות נרחבות בשטחי הרשות הפלסטינית ובפזורה, המתוארות ע"י הרשות כבלתי אלימות, אך להערכתנו טומנות ברובן פוטנציאל של אלימות.

2. הקמפיין אמור להמשך כשלושה שבועות. הוא החל ב-8 בספטמבר, (בפרופיל נמוך), אמור להגיע לשיאו ב-21 וב-23 בספטמבר (מועד פתיחת העצרת, מועד נאום אבו מאזן), וצפוי להמשך עד סוף ספטמבר. במשך תקופה זאת צפויים להתקיים אירועים תודעתיים רבים, בשטחי הרשות הפלסטינית, בעולם הערבי (שגרירות ישראל בירדן עלולה להוות מוקד להפגנות1) והן בחו"ל (בדגש על ארה"ב ובריטניה). ברצועה עזה נתקל הקמפיין בקשיים בשל הסתייגות חמאס המתנגדת באופן עקרוני למהלך של הרשות הפלסטינית באו"מ.

3. הקמפיין ההסברתי והפעילות העממית המלווה אותו כבר יצאו לדרך אך בשלב זה עדיין לא צברו תנופה בזירה הפלסטינית ובחו"ל, בשל מגוון סיבות: ביהודה ושומרון הציבור טרוד בענייני דיומא ואין בקרבו ציפיות לשינוי יסודי של המצב בעקבות המהלך באו"מ; ברצועת עזה נתקל הקמפיין בקשיים בשל הסתייגויות בסיסיות של חמאס מהמהלך האו"מ; בחו"ל עדיין לא הצליח הקמפיין לזכות בתמיכה מאסיבית; גם האירועים הדרמטיים הפוקדים את המזרח התיכון מאפילים על המהלך הפלסטיני. אולם, עם זאת, יש לקחת בחשבון כי ככל שיתקרב מועד כינוס העצרת, ובעת הכינוס, עשויה לגבור המוטיבציה של תומכי המהלך ביהודה ושומרון, בעולם הערבי ובחו"ל, והפרופיל של הקמפיין ההסברתי והפעילות העממית המלווה אותו עלולים לעלות מדרגה.

מטרות הקמפיין

4. הקמפיין נועד להפגין תמיכה פנים-פלסטינית ובינלאומית למהלך הצפוי באו"מ ובו בזמן "להרגיע" את הקהילה הבינלאומית מפני הסיכונים הטמונים במהלך, תוך מתן מענה לטיעונים נגדו, שהועלו ע"י ממשלת ישראל. כמו כן נעשה ניסיון להרגיע גם את דעת הקהל הישראלית, בין השאר ע"י פנייה ישירה לאישים ישראלים ולציבור הישראלי.

5. על מנת להשיג מטרות אלו מובלטים בדברי בכירי ה"רשות" ובתקשורת הפלסטינית המסרים הבאים:

א. הרשות הפלסטינית נחושה לדבוק בפנייה לאו"מ, בכל מקרה, ולמרות כל הלחצים, על מנת לזכות בהכרה של האו"מ במדינת פלסטין.

ב. מטרת המהלך הינה להביא להכרת האו"מ במדינה פלסטינית כמדינה ה-194 באו"מ, בגבולות ה-4 ביוני, שבירתה ירושלים המזרחית.

ג. ההכרה במדינה הפלסטינית, "המדינה ה-194", אינה שוללת את הלגיטימית של מדינת ישראל, אינה מכוונת לבודד אותה ואינה מתבצעת במסגרת מתקפת הדה לגיטימציה נגדה.

ד. המהלך הפלסטיני באו"מ אינו חלופה למו"מ אלא מהווה מאמץ מקביל ומשלים לביסוס "פתרון שתי המדינות", אשר "ידחוף את המו"מ קדימה כדי שיתנהל הדרך הנכונה". אין שום סתירה בין הפנייה לאו"מ לבין השיבה למו"מ, אם ישראל תעמוד בהתחייבויותיה.

ה. המהלך אינו טומן סיכונים ביטחוניים לישראל. פעילות המחאה במסגרתו תהיה בלתי אלימה. התאום הביטחוני בין מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לבין ישראל ימשך, ללא קשר עם הפנייה לאו"מ2.

אי הבלטת סוגיית "זכות השיבה" בקמפיין

6. הקמפיין הפלסטיני מתמקד בהכרה של האו"ם במדינה הפלסטינית בגבולות 1967. בו בזמן הוא נמנע מלהבליט את התביעה הפלסטינית הנחרצת ל"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים למדינת ישראל בגבולות 1948, כפי שתביעה זאת הובלטה בקמפיינים בעבר (למשל, בקמפיין "יום הנכבה" בו היווה מוטיב "זכות השיבה" את המסר המרכזי). זאת, להערכתנו, משום שהרשות הפלסטינית חוששת, שמא הבלטת המסר עלולה להפריע למאמץ הפלסטיני לשוות לפנייה לאו"ם צביון מתון הזוכה לתמיכה בינלאומית נרחבת.

סוגיית אופן הצגת "זכות השיבה", תפסה מקום חשוב בשיח הפנים-פלסטיני הפנימי ב"שטחים" ומחוצה להם, שהתנהל במסגרת 7. ההערכות לקראת המהלך באו"מ. כך למשל:

א. קבוצת אישים פוליטיים פלסטינים עצמאיים שיגרה מזכר לאבו מאזן בו דרשה שהיוזמה הפלסטינית באו"מ תשים את הדגש על כלל "זכויותיהם" של הפלסטינים, ובמיוחד על "זכות השיבה", לצד זכותם להגדרה עצמית ולמדינה עצמאית. זאת בשל החשש, שמא השגת החברות באו"מ עלולה לבטל את "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לתחומי מדינת ישראל (אלחיאת, ראמאללה, 2 בספטמבר).

ב. גם חמאס העלתה את החשש שמא המהלך בספטמבר יפגע ב"זכות השיבה". כך למשל, מחמוד אלזהאר, בכיר חמאס ברצועה, הזהיר כי הכרה בזכות קיומה של מדינת ישראל תפגע ב"זכויותיהם" של מיליוני פליטים פלסטינים על פלסטין. פלסטין, ביטאון חמאס ברצועה, הזהיר כי המהלך באו"מ יוביל להפעלת לחצים על אבו מאזן לכך ש"זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים תוגבל לתחומי המדינה הפלסטינית שתקום3. עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון, ציין כי חשוב שהפנייה הפלסטינית לאו"מ לא תהיה כרוכה בביטול "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים (אתר צידא און ליין, 7 בספטמבר 2011).

ג. בעיתון אלעודה של מרכז השיבה הפלסטיני (PRC ) בלונדון, המזוהה עם האחים המוסלמים וחמאס וה"מתמחה" בקידום "זכות השיבה", התפרסם מאמר בנושא זה במהדורת ספטמבר 2011. במאמר נכתב, כי "פרשנים פוליטיים" ו"מומחים לענייני פליטים" הזהירו מפני כך מפני פניית הרשות לאו"מ, תוך התעלמות מובהקת מ"זכות" הפליטים לשוב לתחומי מדינת ישראל מתוך הנחה שהדבר ייפתר בהמשך4.

8. מניתוח מסרי הקמפיין עולה, כי בסופו של דבר החליטה הרשות הפלסטינית שלא להבליט יתר על המידה את "זכות השיבה" ולהעלות נושא זה מחדש בהמשך התהליך, לאחר שהמדינה הפלסטינית תזכה להכרה של האו"ם (בהנחה שעמדת המוצא שלה תהיה אז משופרת). במקביל, נחלצו דוברים מטעם אש"פ להרגיע בזירה הפנים-פלסטינית את החששות שהועלו5.

9. על רקע זה לא הובלט נושא "זכות השיבה" אך למרות זאת הועלה מידי פעם בהקשר לפנייה לאו"מ. כך למשל, אבו מאזן, בתארו בפני המועצה המהפכנית של פתח (4 ספטמבר) את המדינה הפלסטינית שתקום, הזכיר את "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים בהתאם להחלטת האו"מ 184 (ופא, 4 בספטמבר 2011)6. נביל שעת’, חבר הועד המרכזי של פתח, האשים את "מנהיגי הכיבוש" כי הם מתעקשים להשאיר את ההתנחלויות ומסרבים לשיבת הפליטים (מסיבת עיתונאים במלון אמבסדור בירושלים שארגנה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית השבדית, 3 בספטמבר 2011).

המחאה העממית הצפויה ללוות את הקמפיין ההסברתי

10. בכירים ברשות הפלסטינית ובפתח שבו והדגישו את הצורך במחאה עממית בלתי אלימה של הציבור הפלסטיני, שתלווה את הדיונים באו"מ. כך למשל, אבו מאזן הדגיש בפני נציג הקוורטט טוני בלייר את "חשיבות הפעילות העממית הבלתי אלימה" (alhayat-j.com/newsite , 7 בספטמבר). עזאם אלאחמד, חבר הועד המרכזי של פתח, ציין כי קיימת הסכמה בין כל הגורמים, הן מאש"פ והן מארגונים האזרחיים, כי לפנייה לאו"מ תתלווה "פעילות עממית" רחבת היקף (fatehwatan.ps , 3 באוגוסט 2011).

11. יצוין כי בשונה מהאופי ה"נקודתי" של מודל ההפגנות בבלעין, הרשות הפלסטינית קוראת במסגרת הקמפיין לקיים אירועי מחאה והזדהות בהיקף נרחב, בכל המחוזות ביהודה ושומרון. אבו מאזן הדגיש זאת בנאומו בפני המועצה המרכזית של אש"פ (27 ביולי, הטלויזיה הפלסטינית). הוא ציין כי על מחאה זאת להיות בדומיננטיות פלסטינית, להבדיל מנוכחותם המודגשת של זרים וישראלים בהפגנות המוכרות במוקדי החיכוך המסורתיים (נוסח בלעין).

12. הפגנות מחאה בערים הגדולות ביהודה ושומרון אמורות להגיע לשיאן במהלך ימי העצרת, אולם יש לקחת בחשבון כי הן גם תזלוגנה לצירי התנועה (בקרבת מחסומים ישראלים)7, למוקדי החיכוך המסורתיים (בלעין נעלין וכו’) ויתכן גם אל קרבת ישובים ישראלים.

13. הרשות הפלסטינית מעודדת את הפעילות העממית ובו בזמן נערכת להכלתה ולשליטה עליה בחודשים האחרונים, באירועי "יום הנכבה" ו"יום הנכסה", הוכיחה הרשות כי יש בידי מנגנוני הביטחון שלה היכולת לשלוט על "גובה הלהבות" של ההפגנות. אולם ניסיון העבר מורה כי מחאות המוגדרות כבלתי אלימות ("נוסח בלעין"), עלולות לצאת משליטה ולהתפתח לעימותים אלימים, גם אם לישראל ולרשות אין עניין בכך. זאת ועוד, גורמים המתנגדים למהלך באו"מ והעוינים לרשות, כולל התארגנויות של חמאס, עלולים ליזום פרובוקציות במהלך "הפעילות העממית" או אף פיגועי טרור, שיסיטו את תשומת הלב מהמהלך הפלסטיני ויחבלו בסיכויי ההצלחה שלו8.

ארגון הקמפיין ההסברתי ושיטות הפעולה שלו

14. הקמפיין ההסברתי מאוכוון ומאורגן ע"י הרשות הפלסטינית בשיתוף פעולה עם פתח, אש"פ, ארגונים אזרחיים הפועלים בשטחי הרשות (חלקם מזוהים עם השמאל הפלסטיני) ואישים עצמאיים. יו"ר הקמפיין הינו יאסר עבד רבה, מזכיר הועד הפועל של אש"פ. כמה ממארגני הקמפיין עומדים בקשר עם ארגונים פרו-פלסטינים עמיתים ברחבי העולם בדגש, להערכתנו, על ארה"ב ובריטניה. בצד זאת קיימות גם יוזמות והתארגנויות "אד הוק" מקומיות של ארגונים פרו-פלסטינים ברחבי העולם, שאינם קשורים לרשות הפלסטינית ולגופים השונים הפועלים ב"שטחים".

15. החלטה על קיום הקמפיין התקבלה בפגישה של הועד הפועל של אש"פ, שנערכה ב-3 באוגוסט 2011. בפגישה, השתתפו גם נציגי ארגונים ומוסדות אזרחיים הפועלים ביהודה ושומרון. במהלך הפגישה הוסכם על הקמת "ועדת תיאום" שתעמוד בקשר עם מוסדות וקהילות פלסטיניות בחו"ל על מנת לארגן את ה"קמפיין העממי" (dflp-palestine.net , 9 באוגוסט 2011). במהלך הפגישה אמר יאסר עבד רבה, כי "אנו נפעיל מאמצים, כדי    שה-20 בספטמבר [יום הדיון בעצרת] יהיה יום של הרחובות הערביים, של האביב הערבי, שהוא התקווה האמיתית של ‘פלסטין’" (רויטרס, 2 באוגוסט 2011).

16. מתחתיו של יאסר עבד רבה פועלים מתאמים שונים האחראים על הפצת המסרים בכלי התקשורת, על הפעילות ביהודה שומרון ועל הממשק עם הארגונים בחו"ל הקשורים לקמפיין. ראוי לאיזכור עבדאללה אבו רחמה, מתאם הפעילות העממית, שרכש ניסיון רב בפעילות המחאה בבלעין. במסגרת זאת נמסר על כוונה להקים חמ"ל לתאום פעולות הקמפיין, שיפעל במהלך חודש ספטמבר (רדיו קול פלסטין, 5 בספטמבר 2011). לדברי אחמד עסאף, ממתאמי הקמפיין, כארבע מאות מתנדבים, מוסדות ממשלתיים, ארגונים אזרחיים ועיריות יפעלו למען הקמפיין. שיאי הקמפיין צפויים להיות ב-21 בספטמבר יום פתיחת מושב העצרת וב-23 בספטמבר, יום נאומו של אבו מאזן, בעצרת האו"מ (PNN , 5 בספטמבר 2011).

17. לצורך גיוס המתנדבים והפצת המסרים עושים מארגני הקמפיין שימוש אינטנסיבי באינטרנט ובפייסבוק, כמקובל במחאות העממיות בעולם הערבי ובאירועים התודעתיים הפרו-פלסטינים שהתקיימו בשנה האחרונה (המשט; המטס; "הנכבה"; ה"נכסה"). במסגרת זאת:

אתר האינטרנט של הקמפיין
אתר האינטרנט של הקמפיין http://www.palestinestate194.com/) )

א. לצורך הקמפיין הוקמו מספר אתרי אינטרנט. האתר הרשמי מופיע במספר שפות (אנגלית, ערבית, צרפתית, גרמנית, ספרדית). באתר מופנית קריאה להצטרפות לקמפיין.

ב. כמו כן נפתחו מספר עמודי פייסבוק ייעודיים, הקוראים לפעולות תודעתיות שונות: הנפת הדגל הפלסטיני ברחבי העולם ב-28 בספטמבר, קיום הפגנות מול שגרירויות ישראל במצרים ובירדן, קיום הפגנות מול הנציגויות הפלסטיניות ברחבי העולם.

עמודי פייסבוק ייעודיים, הקוראים לפעולות תודעתיות שונות

אירועים מתוכננים ביהודה ושומרון

18. בין האירועים המתוכננים במסגרת הקמפיין יצוינו:

א. חלוקת עלונים וחומרי הסברה על הקמפיין ברחבי יהודה ושומרון על מנת לעורר את הציבור לקחת חלק בפעילויות.  חלוקת חומרי ההסברה אמורה להתבצע באחריות מושלי המחוזות של הרשות הפלסטינית.

ב. קיום שיעורי הסברה בבתי הספר בנוגע למשמעות התהליך.

ג. פעילות בכלי התקשורת כולל סרטונים, דיונים ותוכניות הקשורות לנושא.

דוגמא לפתיח של סרטון במסגרת הקמפיין
דוגמא לפתיח של סרטון במסגרת הקמפיין

ד .הפגנות ותהלוכות תחת הסיסמא "פלסטין המדינה ה-194". השקת התהלוכות יתקיימו, בין השאר, מול נציגויות זרות, בערים מרכזיות, שיאן של ההפגנות "תהלוכת המיליון" המתוכננת ב-21 בספטמבר, יום פתיחת הדיונים בעצרת הכללית של האו"ם. במקביל ימשכו הפעילויות נגד גדר הביטחון במוקדי החיכוך ה"מסורתיים": בלעין, נעלין וקלנדיה.

ה. הצבת מסכים בכיכרות הערים על מנת לצפות בנאומו של אבו מאזן בעצרת האו"ם ב-23 בספטמבר.

ו. קמפיין "המושב המעופף"– לכבוד הקמפיין עוצב כסא בצבעי האו"ם המסמל את המושב של הרשות הפלסטינית באו"ם. הכיסא מועבר בטקסים חגיגיים ממקום למקום ברחבי הרשות הפלסטינית והוא אמור להגיע לניו יורק.

קמפיין ”המושב המעופף“ (ופא, 5 בספטמבר 2011)
קמפיין “המושב המעופף” (ופא, 5 בספטמבר 2011)

 

הכסא מוצב סמוך לקברו של יאסר ערפאת
הכסא מוצב סמוך לקברו של יאסר ערפאת
(ופא, 5 בספטמבר 2011)

ז. אירועים שונים של הכנסייה הנוצרית ביניהם פסטיבל שלום בחסות הכנסייה הקתולית, תהלוכת נרות ברחבת כנסיית המולד.

רצועת עזה

19. סאמי אבו זהרי, דובר חמאס הצהיר, כי חמאס, ברצועה ומחוצה לה, אינה שותפה לפעילויות הקשורות לקמפיין מכיוון שלא הייתה הסכמה לאומית על המהלך, משום שהמהלך לא יועיל לעם הפלסטיני (קדסנט, 5 בספטמבר 2011). גם מתאם הקמפיין ברצועה מחמד אלזק הודיע כי חמאס אסרה על כל מהלך ציבורי במסגרת הקמפיין ברצועה ובמסגרת זאת נאסר על קיום על פעולות במסגרת העיר עזה (רדיו קול פלסטין, 7 בספטמבר). למרות זאת נראה לנו כי חמאס לא תמנע באופן מוחלט את קיום האירועים ברצועת עזה, אך צפוי כי הם יתקיימו בפרופיל נמוך9.

20. ברצועת עזה קיימים ארגונים ופעילים סוררים, כולל כאלו המזוהים עם הג’יהאד העולמי, המסתייגים מהמהלך באו"מ ונעדרים שקולים מרסנים כמו אלו של חמאס. הללו עלולים, להערכתנו לנסות וללוות את האירועים באו"מ בפיגועי טרור על מנת להסיט מהם את תשומת הלב.

הקמפיין ההסברתי בחו"ל (סיכום ראשוני)

כללי

21. יאסר עבד אלרבה, העומד בראש הקמפיין, הדגיש את החשיבות של ניהול הקמפיין בזירה הבינלאומית. במהלך פגישה של הועד הפועל שהחליטה על הקמפיין (3 באוגוסט 2011) הוא הדגיש כי הקמפיין דורש פעילות במסגרת עולמית, שתכלול את כל הקהילות הפלסטיניות ברחבי העולם.

22. על מנת לגייס קבוצות תמיכה ברחבי העולם לתמיכה בקמפיין הוקם אתר האינטרנט ייעודי לצורך הקמפיין (בחמש שפות) בו מופנית קריאה לאזרחי העולם להצטרף לקמפיין. כמו כן הוקם בבריטניה אתר בשם Palestine194.org שגם בו מופנית קריאה לפעילים בודדים ולארגונים, לאיגודי עובדים, לאוניברסיטאות ברחבי העולם להצטרף לקמפיין "פלסטין המדינה ה-194". על פי האתר יכלול הקמפיין מספר פעילויות, ששיאן יהיה ב-21 בספטמבר, הכוונה של המארגנים היא להפוך יום זה ליום פעולה בינלאומי למען הפלסטינים. קריאות דומות התפרסמו באתרים נוספים.

23. מהמידע שבידינו על ההתארגנויות בחו"ל השותפות לקמפיין, בדגש על ארה"ב, עולה כי בחלק מהמקרים מדובר בהתארגנויות אד-הוק, לקראת המהלך בפלסטיני באו"מ, ובחלק מהמקרים בארגונים פרו-פלסטינים ותיקים. אנו מתרשמים כי הארגונים הדה-לגיטימטורים, החותרים להשמדת ישראל ושוללים את פתרון שתי המדינות, לא גילו עד כה פעילות אינטנסיבית בעניין הפנייה לאו"מ. אולם, בחלק מהמקרים חברו ארגונים ופעילים דה-לגיטימטורים לארגונים ופעילים המעוניינים לקדם את הקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל10 .

אירופה

24. התארגנות המכנה עצמה (The campaign of freedom Palestine ) הודיעה על ה-15 בספטמבר כמועד סיום הקמפיין של מיליון חתימות לתמיכה בהכרזה של על פלסטין כעל כמדינה עצמאית בגבולות 4 ביוני 1967, שבירתה ירושלים. החתימות תוגשנה לפרלמנט האירופאי ב-21 בספטמבר. בבריסל נערכות הכנות להעברת החתימות. ראשי הקמפיין הודיעו שפעילותם מתבצעת מול מפלגות, ארגונים חברתיים וועדות סולידאריות עם פלסטין (www.bana.ir , 18 באוגוסט 2011).

בריטניה

25. התארגנות בשם ה-15 בספטמבר מארגנת בלונדון הפגנה, שמועדה עדיין לא ברור. ה-15 בספטמבר הוכרז ע"י האו"מ כיום הדמוקרטיה הבינלאומי.

התארגנות בשם ה-15 בספטמבר מארגנת בלונדון הפגנה
לוגו של ההתארגנות

ארה"ב

התארגנות ה-15 בספטמבר פרסמה קריאה לפעולה ב-15 בספטמבר וביומיים שלאחר מכן11. ההתארגנות מארגנת ביום זה הפגנות ברחבי ארה"ב שהמרכזית שבהן תתקיים בניו יורק. בין הערים שהוזכרו נמצאים אומהה נברסקה (המארגנת היא Katie Huerter מארגון Nebraskans for Peace ); פיסטבורג (המחאה מאורגנת על ידי Students for Justice in Palestine ); סאן פרנסיסקו (מאורגן על ידי CODEPIMK  ו-Palestinian Solidarity Movement ), בוושינגטון מתוכננת לצאת הפגנה מאזור הסמוך לבניין מחלקת המדינה של ארה"ב, אשר תצעד לעבר הבית הלבן (עמוד הפייסבוק של הצעדה). בהפגנות תושמע גם הקריאה לארה"ב שלא לסייע לישראל. התארגנות בשם Stop U.S Aid to Israel משתתפת בהפגנה זאת.

27. באתר האינטרנט של ארגון עדאלה, סניף ניו יורק (adalahny.org ), מצויים פרטים אודות צעדה, שתתקיים בניו יורק ב-15 בספטמבר. הצעדה תחל בטיימס קוויר בשעה 1630 והיא תנוע לעבר בניין האו"ם. הצעדה היא בחסות מספר רב של ארגונים הפועלים תחת  ארגון גג המכנה עצמו Palestine UN Solidarity Coalition . נראה כי זו התארגנות אד הוק לצרכי המהלך הפלסטיני באו"מ.

28. בין הארגונים שנתנו חסות לאירוע בניו יורק :

א. WESPAC Foundation – ארגון הפועל עבור קבוצות, שאין מי שישמיע את קולן. מרכז הארגון בניו יורק. בארגון ועדה העוסקת בענייני המזרח התיכון, העוסקת בעיקר בנושא הפלסטיני, כולל זכות השיבה .

ב.  USPCN – US Palestinian Community Network – רשת של פלסטינים בארה"ב שצמחה מ-Palestinian Popular Conference שנערכה בשיקגו באוגוסט 2008. הארגון פועל למען הגדרה עצמית ושוויון לפלסטינים ועבור "זכות השיבה" וסיום "הקואליציה" של פלסטין.

uspcm.org , 15 בספטמבר
פוסטר המדבר על זכות השיבה באתר 
 
US Palestinian Community Network (uspcm.org , 15 בספטמבר)

ג. American Muslim for Palestine – ארגון הפועל ל"חינוך" הציבור בנושא פלסטין זכות ההגדרה העצמית.

ד. United National Antiwar Coalition – המתנגד למדיניות ארה"ב במלחמה נגד הטרור.

ה. International Jewish Anti-Zionist Network התארגנות בינלאומית של יהודים המתנגדים לקיומה של מדינת ישראל ופועלים לקידום זכויות הפלסטינים כולל "זכות השיבה". ההתארגנות פעילה גם בנושא החרמת ישראל (BDS ).

ו. International Socialist Organization ארגון שלו סניפים ברחבי ארה"ב. הארגון נאבק למען צדק ושחרור בהווה ולמען חברה סוציאליסטית בעתיד.

29. פעילות נוספת מתקיימת ע"י התארגנות בשם The US Campaign to End the Israeli Occupation , הכוללת ארגונים הפועלים לשינוי המדיניות של ארה"ב כלפי ישראל והפלסטינים. ההתארגנות העבירה בחודש שעבר מכתב למחלקת המדינה החתום על ידי 125 קבוצות כולל 30 ארגונים לאומיים ועצומה עליה חתומים יותר מ-25,000 איש הקוראים לנשיא אובמה לא לעשות שימוש בזכות הוטו שלה באו"ם בנושא הפלסטיני. בין 19-16 בספטמבר, בסמיכות זמנים לכינוס העצרת, תקיים ההתארגנות את הועידה השנתית העשירית שלו בוושינגטון בהשתתפות עמר ברגותי (פעיל בראמאללה הממלא תפקיד מרכזי בקמפיין הבינלאומי להחרמת ישראל, ה-BDS ).

ישראל

30. התארגנות ה- 15 בספטמבר מארגנת פעילות מול שגרירות ארה"ב בישראל .


1 בפייסבוק אותרו פניות להפגנות מול השגרירות הישראלית בעמאן.

2 המסר הביטחוני, ומסרים מרגיעים נוספים,זה, המופנים לדעת הקהל הישראלית, הועברו בפגישת אבו מאזן עם כ-20 אנשי רוח ישראלים, אליהם נלוו עיתונאים ישראלים, במקאטעה בראמאללה (הארץ,ה-6 בספטמבר), כתבתו של אבי יששכרוב מראמאללה: "עבאס :כל עוד אני בלשכתי התיאום הביטחוני יישמר". לערביי ישראל לעומת זאת, מועבר מסר אחר, בוטה יותר. יאסר עבד אלרבה, מזכיר הועד הפועל של אש"פ, שהתייחס לפגישות אבו מאזן עם אהוד ברק, תאר את שר הביטחון כשקרן הגדול ביותר בישראל וכ"נוכל פוליטי" (כל אלערב, אתר חדשות בנצרת, 7 בספטמבר).

3 פירוט על חששות חמאס מפני המהלך באו"מ ראו לקט מידע מה-4 באוגוסט 2011: "בכירים בחמאס שבו והציגו לאחרונה את עמדות היסוד הקיצוניות של התנועה בסכסוך עם ישראל, שללו את המהלך של הרשות הפלסטינית באו"ם בספטמבר הקרוב וחידדו את ההבדלים האידיאולוגים והאסטרטגיים, שבין חמאס לרשות. התבטאויותיהם, המשקפות את המבוי הסתום אליו נקלעו שיחות הפיוס בין חמאס לפתח, נועדו להערכתנו "לחשק" את אבו מאזן לעמדות היסוד של חמאס לקראת המהלך הצפוי באו"מ".

4 Alawda-mag.com

5 כך למשל, חנאן עשראוי, חברת הועד הפועל של אש"פ התבטאה: "השגת חברות באו"מ לא תבטל את זכויות הפליטים אלא להפך – [היא] תאשר אותם" (אלחיאת, 2 בספטבר); ד"ר זכריא אלאע’א, חבר הועד הפועל של אש"פ ויו"ר מחלקת הפליטים, הודיע לעיתונות כי "זכות השיבה" לא תיפגע כתוצאה מהפנייה לאו"מ באשר היא מעוגנת בהחלטות או"מ 181 ו-194 (palpress.co.uk ).

6 שם הקמפיין הפלסטיני. "פלסטין המדינה ה-194", תואם את החלטת האו"מ 194 משנת 1948,שבראיית הפלסטינים מעניקה את "זכות השיבה" לפליטים לתחומי מדינת ישראל (עמדת משפטנים ישראלים קובעת כי הפרשנות הפלסטינית של החלטה 194 אינה נכונה וכי לא ניתן לבסס עליה את טענתם ל"זכות השיבה").

7 ביטאון הרשות הפלסטינית אלחיאת אלג’דידה פרסם לאחרונה (7 בספטמבר) תוצאות סקר של מכון הסקרים הוותיק PCPO (בניהולו של נביל אלכוכאלי). הסקר ביקש לדעת מהי עמדת הציבור לגבי הפנייה לאו"מ. בין השאר הייתה שאלה שפרטה את דרכי המאבק העממי. 25.9% היו בעד הפגנות בלתי אלימות גדולות תוך השתלטות על מחסומים וחסימת הדרכים בפני הצבא הישראלי והמתנחלים. 15.2% תמכו בפעולות חמושות נגד צה"ל והמתנחלים.  53.4% היו בעד שיבה למו"מ עם ממשלת ישראל.

8 אינדיקציה לאפשרות שארגוני טרור, בדגש על חמאס, יעשו מאמץ לשבש את אירועי ספטמבר ניתן למצוא בחשיפת  התארגנויות צבאיות של חמאס ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים. התארגנויות אלו היו בשלבים שונים של מוכנות לביצוע פעילות צבאית, בהכוונה מבחוץ. בין השאר התכוונה אחת ההתארגנויות, שבסיסה בחברון, לבצע פיגוע התאבדות ב-21 באוגוסט בשכונת פסגת זאב בירושלים (shabak.gov.il ). פיגועי טרור, בין אם יבוצעו ביהודה ושומרון ובין אם בזירות אחרות (רצועת עזה, הגבול המצרי), יכולים להסיט את תשומת הלב ממהלך ספטמבר ולפגוע במסר של הרשות בדבר מחאה בלתי אלימה.

9 ניתן להניח כי גורמים התומכים בפתח וברשות הפלסטינית ברצועת עזה יצליחו להפגין פעילות כלשהי. כך למשל דיווחה סוכנות הידיעות מען כי ברצועת עזה בוצע פעילות במסגרת הקמפיין כאשר קבוצה של ילדים שנופפו בדגלי פלסטין הובלה מדרום רצועת עזה לעבר מחסום ארז (סוכנות מען, 5 בספטמבר 2011).

10 חבירות אד-הוק שכאלו בין ארגונים המקבלים את פתרון שתי המדינות לבין הארגונים הדה-לגיטימטורים מוכרות גם מהעבר.

11 על פי בלוג Mondoweiss זוהי התארגנות, שהוקמה על ידי העיתונאית Mya Guarneri היושבת בתל אביב. 

לראש העמוד