חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (31 באוגוסט- 6 בספטמבר 2011)

ופא, 6 בספטמבר 2011

ופא, 6 בספטמבר 2011

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

האתר שהותקף (צפא, 5 בספטמבר 2011)

האתר שהותקף (צפא, 5 בספטמבר 2011)

המסגד שהושחת (ופא, 6 בספטמבר 2011)

המסגד שהושחת (ופא, 6 בספטמבר 2011)

ופא, 3 בספטמבר 2011

ופא, 3 בספטמבר 2011


ופא, 6 בספטמבר 2011

אבו מאזן, יו”ר הרשות הפלסטינית, בפגישה עם אנשי קמפיין “פלסטין ראויה”. באמצע מושב ועליו המילה “פלסטין” וסמל האו”ם.
(ופא, 6 בספטמבר 2011)

עיקרי הדו"ח

 גם השבוע נמשך "טפטוף" רקטות לנגב המערבי. צה"ל הגיב בתקיפת יעדים ברצועת עזה.

 במישור המדיני וההסברתי ממשיכה הרשות הפלסטינית להיערך למהלך בזירה האו"מית, שצפוי להיות מלווה ב"פעילות עממית" בשטח.

 השבוע פורסם דו"ח פאלמר שבמרכזו הקביעה כי הסגר שמטילה ישראל על רצועת עזה הינו "צעד ביטחוני לגיטימי", אשר "עומד בקנה אחד עם החוק הבין לאומי". ישראל אימצה את הדו"ח בעוד שתורכיה דחתה אותו והודיעה על שורת צעדי עונשין נגד ישראל. חמאס, הרשות הפלסטינית ואש"פ הזדרזו לגנות את הדו"ח ושיבחו את עמדת תורכיה.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

נמשך “טפטוף” רקטות לנגב המערבי

 במהלך השבוע האחרון אותרה נפילה של שתי רקטות בשטח מדינת ישראל. רקטה אחת   נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול(31 באוגוסט). השנייה (5 בספטמבר) נפלה בשטח  המועצה האזורית שער הנגב. שתי הרקטות נפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

תקיפות חיל האוויר

 בעקבות ירי הרקטות תקפו כלי טיס של חיל האוויר ב-5 בספטמבר אתר לייצור אמצעי לחימה במרכז רצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 5 בספטמבר 2011).

  האתר שהותקף (צפא, 5 בספטמבר 2011)
האתר שהותקף (צפא, 5 בספטמבר 2011)

יהודה ושומרון

אירועים בשטח

 בכפר קצרה, הסמוך לשכם, הוצת והושחת בליל ה-5 בספטמבר מסגד. לטענת הפלסטינים בוצעה ההצתה על ידי מתיישבים ישראלים.

 גורמים ברשות הפלסטינית הגיבו בחריפות להצתה. סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הטיל את האחריות לאירוע על ישראל. נביל אבו רדינה, דובר הנשיאות של הרשות הפלסטינית, טען כי הפגיעה במסגד נועדה לסכל את הפניה הפלסטינית הצפויה לאו"ם.  מחמוד אלהבאש, שר ההקדשים ברשות הפלסטינית טען כי המשך המצב מבשר על "מלחמה דתית במקומות הקדושים" (ופא, 5 בספטמבר 2011).

המסגד שהושחת (ופא, 6 בספטמבר 2011)
המסגד שהושחת (ופא, 6 בספטמבר 2011)

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

השבוע נכנסו בין 229 ל-278 משאיות סחורה לרצועת עזה. לבקשת הפלסטינים מעבר כרם שלום נסגר במהלך חג עיד אלפיטר (אתר תיאום פעולות הממשלה בשטחים 6 בספטמבר 2011).

מצרים החלה בהריסת מנהרות בגבול עם רצועת עזה

"מקורות ביטחוניים" מצרים דיווחו, כי הפעילות אשר נועדה להשיב למצרים את השליטה הביטחונית בסיני ("מבצע נשר") נכנס ל"שלב השני" שלו (אליום אלסאבע, 2 בספטמבר 2011). על פי התקשורת הפלסטינית החלה מצרים בפעולות הריסה וחסימה של עשרות מנהרות הברחה בגבול מצרים רצועת עזה. עד כה נהרסו שלוש מנהרות. על פי אחד הדיווחים מתבצעת ההריסה גם באזורי מגורים. הדבר הביא לקריסת בניינים ולנזק, בין היתר למסגדים (מען, 3 בספטמבר 2011; אליום אלסאבע, 3 בספטמבר 2011).

על פי "מקורות מצרים" שלא הזדהו, מתבצעת הריסת המנהרות בעקבות מגעים חשאיים בין שלטונות מצרים לבין ממשל חמאס והיא נועדה לחסל מנהרות שאינן בשליטת הפלסטינים אלא בשליטת מבריחים מצרים. מנגד, מאמר בביטאון חמאס גינה את הרס המנהרות בטענה, כי מדובר בהמשך מדיניות מבארכ, הסותרת את הצהרות המשטר החדש במצרים. הוא טען כי המנהרות משמשות להברחת "סחורות לגיטימיות" בלבד וקרא למצרים להסיר את המצור על רצועת עזה לחלוטין (פלסטין, 4 בספטמבר 2011).

המאבק המדיני

הועד המרכזי של פתח הסכים על פניה לאו”ם על מנת להשיג הכרה במדינה פלסטינית

 בפגישת הועד המרכזי של פתח הוסכם על פניה לאו"ם על מנת להשיג הכרה במדינה הפלסטינית. אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, ציין כי "הם [הפלסטינים] הולכים [בוודאות] למועצת הביטחון [של האו"מ]. תהה התוצאה אשר תהה, נשוב אל ההנהגה [של הרש"פ] כדי להחליט על הצעד הבא". הוא הוסיף כי ההליכה לאו"מ אינה תחליף למו"מ, שכן השגת ההכרה [במדינה פלסטינית] יצריך מו"מ עם ישראל להשלמת [חזון] העצמאות" (PNN , 5 בספטמבר 2011).

 מחמד אשתיה, חבר הועד המרכזי של פתח, מסר, כי למרות המלצות של כמה ממדינות ערב החליט הועד המרכזי של פתח בישיבתו האחרונה להמשיך במהלך הפנייה הפלסטינית לאו"ם. הוא ציין כי ב-23 בספטמבר צפוי אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, לשאת נאום בפני העצרת הכללית של האו"ם, בו יבקש מחברות העצרת להכיר ב"פלסטין" כמדינה חברה מלאה באו"ם (אלע’ד, 4 בספטמבר 2011).

 צאא’ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף, שב והבהיר, כי אבו מאזן יגיש באופן אישי את בקשת ההצטרפות למזכ"ל האו"ם, שיעביר אותה לדיון במועצת הביטחון. הוא הדגיש כי מטרת הפניה לאו"ם היא לא הכרזת עצמאות או קבלת הכרה ממדינות שונות, אלא קבלת הכרה כמדינה עצמאית וחברה באו"ם שגבולותיה גבולות 1967, ולפיכך היא נמצאת תחת כיבוש וזכאית להגנה בין לאומית. כמו כן הבהיר כי הקפאת הבניה בהתנחלויות ובירושלים המזרחית תאפשר שיבה למו"מ, אך המהלך הפלסטיני באו"ם ימשך (ערוץ אלקדס, 4 בספטמבר 2011).

ופא, 3 בספטמבר 2011
אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בראש ישיבת הועד הפועל של פתח בה הוחלט על המשך המהלך באו"ם
(ופא, 3 בספטמבר 2011)

קריאת ראש ממשלת ישראל לאבו מאזן להכנס למו"מ באופן מיידי

 במהלך פגישה עם ראש ממשלת בלגיה קרא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לאבו מאזן להיכנס באופן מיידי למשא ומתן ישיר עימו, בירושלים, בראמאללה או אף בבריסל. הוא הדגיש כי לא ניתן "לכפות שלום מבחוץ" והביע את נכונותה של ישראל ל"ויתורים כואבים" במו"מ עם הפלסטינים (אתר משרד ראש הממשלה, 5 בספטמבר 2011).

פגישת אהוד ברק עם אבו מאזן

 אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, מסר, בנאום שנשא, כי נפגש עם שר הביטחון הישראלי, אהוד ברק, בירדן לפני כשבועיים. לא נמסרו פרטים על תוכן הפגישה. אבו מאזן הביע תקווה לחידוש המשא ומתן עם ישראל, אך ציין כי עוד לפני הפגישה הוחלט לפנות לאו"ם משום שהשיחות הגיעו לדרך ללא מוצא    (חדשות ערוץ 10, 5 בספטמבר 2011; רויטרס, 5 בספטמבר 2011).

שיירות לרצועת עזה – תמונת מצב

דו”ח פאלמר

 ב-2 בספטמבר 2011 התפרסם דו"ח פאלמר, לאחר שיום קודם לכן הודלף תוכנו על ידי הניו-יורק טיימס. במוקד ממצאי הדו"ח עומדת הקביעה כי הסגר הימי שמטילה ישראל על רצועת עזה הינו צעד ביטחוני לגיטימי (" "a legitimate security measure ) ועומד בקנה אחד עם החוק הבינלאומי. מקורו של צעד זה, נכתב בדו"ח, הינו האיום הממשי ("real threat " ) לביטחונה של ישראל מצד "קבוצות קיצוניות" ברצועת עזה.

 הדו"ח מותח ביקורת על תורכיה, משתתפי המשט וישראל : תורכיה הייתה יכולה לעשות יותר על מנת להזהיר את משתתפי המשט מפני סיכונים פוטנציאליים, שיכולים לנבוע ממעשיהם; חיילי צה"ל, כשעלו על סיפון ה"מאוי מרמרה", נתקלו בהתנגדות משמעותית , אלימה ומאורגנת מצד קבוצה של נוסעים (" significant organized and violent resistance "). עם זאת, הדו"ח מותח ביקורת גם כלפי ישראל וקובע, כי החלטתה להשתלט על כלי השיט בלב ים באמצעות כוח משמעותי הייתה מופרזת ובלתי הגיונית ("excessive and unreasonable "). הדו"ח גם טוען כי ישראל טיפלה באופן בלתי הולם בנוסעים לאחר מעצרם.

 הדו"ח המליץ כי ישראל תביע צער על האירוע ("statement of regret ") לאור תוצאותיו ( "In light of its consequences ") הדו"ח קרא לישראל להציע פיצויים לנפגעי העימות על ה"מרמרה". הדו"ח גם המליץ שישראל תמשיך במאמציה להקלת מגבלות התנועה לרצועה ושהארגונים ההומניטאריים הפועלים על מנת לסייע לתושבי הרצועה יעשו זאת בערוצים הממוסדים ("established procedures ") ובאמצעות הערוצים היבשתיים, ובהתייעצות עם ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית. הדו"ח קרא לממשלות ישראל ותורכיה לשקם את יחסיהן הדיפלומטיים לטובת היציבות, השלום והביטחון במזרח התיכון ובעולם.

תגובות ראשוניות לדו"ח

 ישראל הודיעה כי היא מאמצת את דו"ח פאלמר למעט הסתייגויות שפורטו ע"י הנציג הישראלי לוועדה. לדברי ראש הממשלה הדו"ח קובע באופן חד-משמעי שמדינת ישראל פעלה במהלך האירועים על פי החוק הבינלאומי. לדבריו, ישראל לא צריכה להתנצל על כך שחיילי השייטת הגנו על עצמם מול הפעילים האלימים של IHH ועל כך שישראל פועלת למנוע הברחת אמצעי לחימה לחמאס . עם זאת הביע ראש הממשלה את צערה של ישראל על אובדן חיים והביע תקווה להתגבר על המחלוקת עם תורכיה  (אתר ראש הממשלה 4 בספטמבר 2011).

 תורכיה דחתה את הדו"ח והודיעה על שורה של "צעדי עונשין" נגד ישראל שבמרכזם הורדת דרג היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. בנוסף הודיעה על כוונתה לנקוט בשורה של צעדים נוספים ובכללם הקפאה של הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות ופנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על מנת לערער על חוקיות הסגר על רצועת עזה. ראש ממשלת תורכיה ארדואן הודיע על הקפאת קשרי הסחר עם ישראל.

 ארגון IHH , שעמד מאחורי הפעילות האלימה על סיפון המאוי מרמרה (וספג ביקורת מדו"ח פאלמר) הביע מחאה על הדו"ח, בדגש על כך שהוא מאשר את חוקיות ה"מצור" על רצועת עזה. הוא הבהיר כי הדו"ח שהביע את אשר "האו"ם רצה להביע", הוא דו"ח הועדה לזכויות האדם של האו"ם בג’נבה, שלטענתו "הגדיר את המצור על רצועת עזה כבלתי חוקי" ולדבריו הוכיח כי ישראל תכננה מראש לפצוע ולהרוג את נוסעי המאוי מרמרה. הוא הבהיר כי כעת ישנו הכרח לפנות לבתי משפט בין לאומיים (Islam gundem , 3 בספטמבר 2011).

 הזירה הפלסטינית דוברים ברשות הפלסטינית ובחמאס הזדרזו לגנות את דו"ח ועדת פאלמר. הדוברים הפלסטינים פרשו את ממצאי דו"ח פאלמר כמתן לגיטימציה לישראל להמשך הסגר הימי על רצועת עזה ופגיעה בפרויקט שיירות הסיוע לרצועה2. כך למשל:

  •  דוברי חמאס קראו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לתקן את "הטעות החמורה של האו"ם", שיבחו את המאמץ התורכי להעמיד לדין את ישראל בבתי משפט בינלאומיים ובמקביל, קראו להמשיך ולשגר שיירות לרצועה. פוזי ברהום, דובר חמאס, טען כי הדו"ח נותן לישראל "לגיטימציה להמשיך…להשתמש בכוח נגד פעילי סולידאריות" והעריך כי בעקבות הדו"ח צפויה "תוקפנות" ישראלית חדשה על רצועת עזה (ערוץ אלקדס, 4 בספטמבר 2011).

  • אש"פ מצידו הודיע כי יפעל בתיאום עם ממשלת תורכיה כדי לפנות לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד דו"ח פאלמר.

  • הרשות הפלסטינית: סלאם פיאצ’, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הביע דאגה מכך שהאו"ם העניק לגיטימיות למצור על רצועת עזה 3.


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-6 בספטמבר 2011

2 הלגיטימיות של פרויקט המשטים כבר ספגה מכה בקהילה הבינלאומית . ארה"ב ומדינות מערביות הסתייגו מהמשט האחרון וקראו לאזרחיהן שלא לקחת בו חלק. דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב ציינה, כי המשט עלול להיות "פרובוקטיבי" ו"מסוכן" והוסיפה כי קיימות דרכים יעילות לסייע לרצועה ואין צורך בקיום המשט. הדוברת גם ציינה כי לישראל זכות להגן על עצמה מהברחות אמצעי לחימה (פירוט ראו פרסום מרכז המידע מה-30 באוגוסט 2011: "ניתוח ארבעה אירועים תודעתיים בחודשים מאי-יולי 2011: רקע, מאפיינים ומסקנות"

3 פירוט תגובות הפלסטינים לדו"ח פאלמר ראו פרסום מרכז המידע מ-4 בספטמבר 2011: "תגובות ראשוניות בזירה הפלסטינית לממצאי דו"ח פאלמר ".

לראש העמוד