בכירים ב”אינטרפאל”, קרן בריטית המסייעת לחמאס, שהוצאה מחוץ לחוק בישראל ובארה”ב, ממלאים תפקיד מרכזי בשיגור שיירות סיוע לרצועה המכונות “מיילים של חיוכים”.

אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, נפגש עם פעילי שיירת ”מיילים של חיוכים 4“

אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, נפגש עם פעילי שיירת ”מיילים של חיוכים 4“

שמו של עצאם יוסף הופיע בכתבה מ-10 באוגוסט 2010 באתר האינטרנט של ”קואליציית הצדק”“.

שמו של עצאם יוסף הופיע בכתבה מ-10 באוגוסט 2010 באתר האינטרנט של ”קואליציית הצדק”“.

פגישת אסמאעיל הניה ועצאם יוסף

פגישת אסמאעיל הניה ועצאם יוסף

פגישת פעילים פרו-חמאסיים עם אסמאעיל הניה

פגישת פעילים פרו-חמאסיים עם אסמאעיל הניה

עצאם יוסף ופעילים נוספים מבריטניה בפגישה עם אסמאעיל הניה

עצאם יוסף ופעילים נוספים מבריטניה בפגישה עם אסמאעיל הניה

ג'ורג' גאלוויי, העומד בראש Viva Palestina, מעניק חבילת שטרי כסף לזיאד אלזאזא

ג'ורג' גאלוויי, העומד בראש Viva Palestina, מעניק חבילת שטרי כסף לזיאד אלזאזא

לוגו קרן אלאקצא, הסניף הדרום אפריקאי של קרן אלאקצא העולמית (אתר הארגון, 7 באוגוסט 2011).

לוגו קרן אלאקצא, הסניף הדרום אפריקאי של קרן אלאקצא העולמית (אתר הארגון, 7 באוגוסט 2011).

שיח' אבראהים גבריאלס נואם במעבר רפיח

שיח' אבראהים גבריאלס נואם במעבר רפיח

פגישת ראשי המשלחת עם בכירי האוניברסיטה האסלאמית של עזה

פגישת ראשי המשלחת עם בכירי האוניברסיטה האסלאמית של עזה


אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, נפגש עם פעילי שיירת ”מיילים של חיוכים 4“
אסמעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה, נפגש עם פעילי שיירת “מיילים של חיוכים 4”, שנכנסה לרצועה ב-31 ביולי 2011 (צילום: צפא, 1 באוגוסט). הפעילים זוהו על ידנו כשני בכירי “אינטרפאל”: עצאם יוסף, סגן יו”ר “אינטרפאל” ו”המתאם הכללי של השיירה” (משמאל) ואבראהם יואיט, יו”ר “אינטרפאל” (מימין). בכירי “אינטרפאל” נפגשו עם אסמאעיל הניה גם בעת כניסות קודמות של שיירות “מיילים של חיוכים” לרצועה.

כללי

1. לאחרונה הצטבר בידינו מידע לפיו ארגונים ופעילים, ש"התמחו" בעבר בהעברת כספים לחמאס במסגרת קרנות סיוע בבריטניה ובמקומות נוספים בעולם, ממלאים תפקידים מרכזיים בשיגור שיירות המעבירות סיוע הומניטארי לרצועה. ארגונים ופעילים אלו פועלים, או פעלו בעבר, במסגרת "קואליציית הצדקה"- ארגון-גג הכולל עשרות קרנות אסלאמיות ברחבי העולם המנתבות כספים למוסדות חמאס, שהוצאו מחוץ לחוק בישראל ובארה"ב.

2. בולטת במיוחד מעורבותם של בכירים ב"אינטרפאל", קרן בריטית העוסקת בהעברת כספים לחמאס, שהוצאה מחוץ לחוק בישראל ובארה"ב, בפרויקט שיגור שיירות הסיוע לרצועה עבור חמאס המכונות "מיילים של חיוכים". בשנתיים האחרונות שוגרו ארבע שיירות כאלו, שנכנסו לרצועה ללא בעיות מיוחדות, בתאום עם הממשל המצרי. שיירה חמישית צפויה להגיע בסוף אוגוסט ושתי שיירות נוספות צפויות להגיע עד לנובמבר הקרוב. גם ארגונים ופעילים מדרום-אפריקה המשתייכים ל"קואליציית הצדקה" (קרן אלאקצא ו-MJC ) מעורבים בשיגור שיירות סיוע לרצועה. הדבר נעשה במסגרת שיירות סיוע דרום אפריקאיות העוברות ברחבי אפריקה, כולל סודאן, בדרכן לרצועה, וצפויות להגיע בסוף אוגוסט. פעיל בכיר בקרן אלאקצא השתתף גם בשיירה הבריטית "מיילים של חיוכים 3" (יוני 2011).

3. שיירות "מיילים של חיוכים" והשיירות הדרום אפריקאיות מוצגות בפומבי כמי שמעבירות סיוע הומניטארי לרצועה. אולם על רקע מעורבות בעבר של קרן "אינטרפאל" ושל קרנות המשתייכות ל"קואליציית הצדקה" בהעברת כספים לחמאס, קיימת להערכתנו אפשרות שהשיירות הללו מעבירות מלבד הסיוע ההומניטארי גם סיוע כספי לחמאס. אמנם אין בידינו מידע קונקרטי ועדכני על כך אולם מוכר לנו אירוע בעבר (2009) בו התלוו פעילים של קרן "אינטרפאל" לשיירת Viva Palestina של ג’ורג’ גאלווי, אשר נראה בצילום מעניק חבילת שטרות כסף לשר הכלכלה הלאומית בממשל חמאס ברצועה (כשנה לאחר מכן הוא הצהיר כי העביר 1.4 מיליון ליש"ט לאסמאעיל הניה, ראו צילומים להלן).

4. מעבר להעברת הסיוע לממשל חמאס מקיימים פעילי "אינטרפאל" ופעילים אנטי-ישראלים נוספים פגישות פומביות ומתוקשרות עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, ועם פעילי חמאס נוספים לאחר כניסת שיירות הסיוע לרצועה. פגישות אלו נועדו לסייע למאמץ המדיני-הסברתי של חמאס ומוסדותיה ברצועה להשיג לגיטימציה במדינות המערב ולרכך את הדימוי הטרוריסטי שלה. סביר גם, להערכתנו, שבכירי חמאס, בפגישותיהם עם הפעילים הבריטים האנטי-ישראלים המבקרים ברצועה, מעודדים את המשך מתקפת הדה-לגיטימציה על היבטיה השונים, שבריטניה מהווה את המוקד האירופי הבולט שלה (משטים; שיירות; העמדה לדין של אישים ישראלים; החרמת ישראל במסגרת BDS , פעילות תעמולתית ועוד).

מעורבות בכירי "אינטרפאל" בשיירות "מיילים של חיוכים"

5. בשנתיים האחרונות (מאז אוגוסט 2009) שוגרו לרצועת עזה ארבע שיירות סיוע, שכינוין "מיילים של חיוכים" (Miles of smiles ). האחרונה שבהן, "מיילים של חיוכים 4", נכנסה לרצועה דרך מעבר רפיח ב-31 ביולי 2011, בתאום עם השלטונות המצרים. השיירה כללה 35 פעילים והיא נשאה עימה סיוע הומניטארי ורפואי. ברצועת עזה נערכו לשיירה קבלות פנים והתקיימו פגישות רשמיות בין משתתפיה לבין אנשי ממשל חמאס (פעילי השיירה נפגשו עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, עם אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת ועם צירים אסלאמיים במועצה). כמו כן השתתפו פעילי השיירה בפעילויות "עממיות" (כגון משחק כדורגל). השיירה עזבה את הרצועה ב-3 באוגוסט ופעיליה חזרו לבריטניה (צפא, 3 באוגוסט).

6. ד"ר עצאם יוסף, הדמות הבכירה ב"אינטרפאל" (הגם שהוא נושא בתואר של סגן היו"ר) הוזכר בתקשורת כמתאם הכללי (אלמנאסק אלעאם) של השיירה הנוכחית1 ושל שיירת "מיילים של חיוכים 2"2. הוא גם השתתף בשיירה הראשונה והשלישית של שיירות "מיילים של חיוכים"3. לצידו השתתף, לפחות ב"מיילים של חיוכים 3" (יוני 2011) ובשיירה הרביעית (31 ביולי 2011). גם אבראהים יואיט (Ibrahim Hewitt ) יו"ר "אינרטפאל", שנטל חלק עם עצאם יוסף בפגישות עם אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס ברצועה4. בנוסף לבכירי "אינטרפאל" השתתפו בשיירות הללו פעילים אנטי-ישראלים נוספים מבריטניה, השותפים למתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

7. בהתבטאויותיו ברצועה ה"מתאם הכללי" של שיירת "מיילים של חיוכים 4" ד"ר עצאם יוסף, העלה על נס את "הסולידריות הבינלאומית" עם תושבי הרצועה, וקרא לפעול להסרת ה"מצור" מעל עזה. הוא הודיע כי השיירות לרצועה תמשכנה וכי שיירה נוספת תגיע בסוף חודש הרמדאן (קרי, סוף אוגוסט). שיירה נוספת, לדבריו, תגיע "בין שני החגים" (קרי, במהלך ספטמבר או אוקטובר) ושלישית בחג הקורבן (החל בתחילת נובמבר) (Palestine- info , 1 באוגוסט). עלי אלנזלי, דובר הועדה העממית לשבירת המצור הפועלת מטעם חמאס ברצועה, הודיע גם הוא כי שיירת "מיילים של חיוכים 5" צפויה להגיע לרצועה בסוף חודש הרמדאן (קרי, בסוף אוגוסט).

קוים לדמותה של קרן "אינטרפאל"

8. "אינטרפאל" הינה קרן סיוע בריטית הממלאת תפקיד מרכזי בהעברת כספים עבור התשתית האזרחית של חמאס ב"שטחים"5. היא הוכרזה בישראל כ"התאחדות בלתי מותרת" (1997) וכ"ארגון טרור" (1998). היא נכללה גם בצו הנשיאותי האמריקאי מספר 13224, שהורה על הקפאת נכסיהם של חמש אגודות צדקה המממנות את חמאס ושישה מנהיגים בכירים בחמאס (אוגוסט 2003)6. ב-12 בנובמבר 2008 הוכנסה "קואליציית הצדקה", שבמסגרתה פעלה קרן "אינטרפאל", לרשימת ארגוני הטרור בארה"ב, בשל העברת כספים לשם מימון חמאס.

9. בשנים האחרונות הפחיתה "אינטרפאל" את היקף פעילותה ב"שטחים", על רקע חקירה שהתנהל נגדה ע"י הועדה המפקחת על קרנות הצדקה בבריטניה (ה-Charity Commission ). תרמה לכך תוכנית "פנוראמה" של ה-BBC (יולי 2006) בשם "Faith, hate and charity" , אשר חשפה את זהותה של "אינטרפאל" כמכשיר פוליטי המסייע לתשתית האזרחית של חמאס. התוכנית המחישה כי כספים המגיעים מ"אינטרפאל" מועברים ל"אגודות צדקה" ב"שטחים" המנוהלות ע"י חמאס. פעילותן של "אגודות הצדקה", שנתמכו ע"י "אינטרפאל", לוותה בהטמעת האידיאולוגיה האסלאמית קיצונית של חמאס בקרב הדור הצעיר ובטיפוח אתוס הג’האד ופולחן השהידים, בין השאר באמצעות טיפוח מערכת החינוך המזוהה עם חמאס. התוכנית לוותה בצילומים מפעילויות של אגודות צדקה בהם התבצעה הסתה נגד ישראל והטפה לטרור.

10. בסופה של החקירה הונחתה קרן אינטרפאל ע"י Charity Commission הבריטית לנתק עצמה לחלוטין מ"קואליציית הצדקה". עצאם יוסף, הדמות הדומיננטית בקרן, הודיע בפומבי כי במרץ 2009 הוא ניתק באופן מוחלט את קשריו עם "קואליציית הצדקה" (Insanonline.net/news , 31 במאי 2009), הגם שבפועל, להערכתנו, ספק אם הדבר בוצע הלכה למעשה7.

11. קושי נוסף הוערם בפני קרן "אינטרפאל" בשנים האחרונות בשל פעילותו הנמרצת של ממשל סלאם פיאצ’ נגד "אגודות הצדקה" של חמאס ביהודה ושומרון. ממשלתו של סלאם פיאצ’ החליפה את הנהלות "אגודות הצדקה" של חמאס, והדבר גרם להפחתה ניכרת בהעברת כספים לאגודות החדשות המזוהות עם פתח והרשות הפלסטינית. להערכתנו, יתכן כי לנוכח קושי זה הסיטה "אינטרפאל" את מוקד מאמצי הסיוע שלה לחמאס לרצועת עזה, תוך הסתייעות בשיירות הסיוע ההומניטארי המגיעות לרצועה כדוגמת "מיילים של חיוכים".

12. על רקע זה יש לקחת בחשבון כי שיירות "מיילים של חיוכים" ושיירות נוספות לרצועה היוצאות מבריטניה (כדוגמת אלו המאורגנים ע"י Viva palestina ), מנוצלות ע"י "אינטרפאל" לשם העברת סיוע כספי לחמאס, באצטלה של העברת סיוע הומניטארי לרצועה (הגם שאין בידינו מידע קונקרטי על כך). זאת, בנוסף לסיוע המדיני-הסברתי, ש"אינטרפאל" ופעילים נוספים ממדינות המערב מגישים לחמאס, בעצם הפגישות התכופות (והמתוקשרות) בינם לבין בכיריה לבין בכירים של חמאס ברצועה, שמטרתן להציג את חמאס בפני דעת הקהל הבריטית (והמערבית) כארגון לגיטימי המייצג את הפלסטינים ולכרסם את הדימוי שלה כארגון טרור.

קוים לדמותם של בכירים בקרן "אינטרפאל" הנוטלים חלק בשיירות הסיוע לרצועה

13. בשנתיים האחרונות השתלבו בכירי קרן "אינטרפאל", הנוטלים חלק בפעילות האנטי-ישראלית בבריטניה, בפרויקט שיירות הסיוע בעלות האופי הבריטי לרצועה. בכירי הקרן כדוגמת עצאם יוסף ואבראהים יואיט נטלו חלק פעיל בארגון שיירות "מיילים של חיוכים" והובלתן לרצועה. פעילים נוספים התלוו לשיירות בריטיות שיצאו לרצועה ונפגשו עם בכירי ממשל חמאס, מטעם ארגונו של חבר הפרלמנט לשעבר ג’ורג’ גאלווי, העומד בראש הארגון Viva Palastina .

14. ד"ר עצאם צלאח מצטפא יוסף (אבו יוסף), הינו הדמות הדומיננטית בקרן "אינטרפאל", מהדמויות הבולטות במערכת הפיננסית במערב המסייעת לחמאס, ומי שייסד את "קואליציית הצדקה" ושימש כמנהל הביצועי שלה ("קואליציית הצדקה"- ארגון בן של עשרות קרנות אסלאמיות ברחבי העולם המנתבים כספים למוסדות חמאס). בשנתיים האחרונות הוא התלווה לשיירות "מיילים של חיוכים" לרצועה ועמד בראשם (בתואר של המתאם הכללי של השיירה).

שמו של עצאם יוסף הופיע בכתבה מ-10 באוגוסט 2010 באתר האינטרנט של ”קואליציית הצדק”“.
שמו של עצאם יוסף הופיע בכתבה מ-10 באוגוסט 2010 באתר האינטרנט של "קואליציית הצדקה".
בכתבה דיווח על שיירת "מיילים של חיוכים 2" ועצאם יוסף הוגדר כ"מתאם הכללי של השיירה"

15. אבראהים בריאן יואיט (Ibrahim Brian Hewitt ), בריטי שהתאסלם, המשמש כיו"ר "אינטרפאל" ומעורב בפעילות של גופים אסלאמיים בבריטניה. הוא השתתף בשיירות הסיוע לרצועה ונפגש עם אסמאעיל הניה. הוא גם משמש  כעורך הראשי של (Middle East Monitor) MEMO , גוף עוין לישראל, שהוקם באמצע שנת 2009. גוף זה מציג עצמו כ"מוסד עצמאי למחקר תקשורתי" בענייני המזרח התיכון אולם על פי העמדות המובעות בו נראה כי הוא מזוהה עם האסלאם הקיצוני. מנהל MEMO הינו ד"ר דאוד עבדאללה, מבכירי "מרכז השיבה הפלסטיני" (PRC ) בלונדון- מרכז תעמולה פלסטיני אנטי-ישראלי, המזוהה עם חמאס ועם תנועת האחים המוסלמים, שכמה מבכיריו הם פעילי חמאס שמצאו מקלט בבריטניה8.

פגישות אסמאעיל הניה עם בכירי "אינטרפאל", עם פעילים אנטי-ישראלים נוספים
מבריטניה ועם פעיל אנטי-ישראלי מדרום אפריקה.

פגישת אסמאעיל הניה ועצאם יוסף
פגישת אסמאעיל הניה ועצאם יוסף בעת שהיית שיירת “מיילים של חיוכים 3” ברצועה (hurrypharry.org, 22 ביוני 2011)

 

פגישת פעילים פרו-חמאסיים עם אסמאעיל הניה
פגישת פעילים פרו-חמאסיים עם אסמאעיל הניה (hurrypharry.org, 22 ביוני 2011). מימינו של אסמאעיל הניה זוהו על ידנו (משמאל לימין): שיח’ אבראהים גבריאלס (ג’בריל), פעיל מדרום אפריקה העומד בראש ארגון מקומי החבר ב”קואליציית הצדקה”; מימינו אסמאעיל פאטל (חובש כיפה שחורה), פעיל אנטי-ישראלי בבריטניה העומד בראש ארגון “ידידי אלאקצא”; מימינו (בעל זקן שחור) מחמד עלי חראת’, פעיל אסלאמי, מנכ”ל ערוץ Islam Channel בבריטניה; מימינו (חובש כיפה לבנה) אבראהים יואיט, יו”ר “אינטרפאל”9.

עצאם יוסף ופעילים נוספים מבריטניה בפגישה עם אסמאעיל הניה
עצאם יוסף (משמאל) ופעילים נוספים מבריטניה בפגישה עם אסמאעיל הניה במסגרת "מיילים של חיוכים 3" ברצועה (צילום: Falesteen.ps ). האדם הלוחץ את ידו של אסמאעיל הניה הינו ככל הנראה מחמד עלי חראת’, מנכ"ל ערוץ אסלאמיסטי בשפה האנגלית (Islam channel ) ופעיל התנועה האסלאמית "אלנהצ’ה" בתוניס. מימין להניה: קארל הארינדל (Carl Arrindell ) מבכירי ערוץ האסלאם (Islam channel ) ולפחות בעברו פעיל ב"אינטרפאל"

ביקורים של פעילי "אינטרפאל" ברצועה במסגרת שיירות הסיוע של Viva Palestina

16. שיח’ מג’די עקיל, הינו פעיל חמאס פלסטיני שמוצאו מעזה, שמצא מקלט בלונדון. הוא חבר במועצת הנאמנים של PRC , פעיל בקרן "אינטרפאל" ומשמש נציגה במנצ’סטר. ב-13 במרס 2010 הוא השתתף בכינוס הקרן במנצ’סטר במטרה לגייס כספים עבור השיירות המשוגרות לרצועה.

17. קודם לכן, בתחילת מרס 2009, ביקר ברצועה שיח’ מג’די עקיל במסגרת שיירה של Viva palestina , מיזם שבראשו עומד חבר הפרלמנט הבריטי לשעבר האנטי-ישראלי ג’ורג’ גאלווי. התלוו אליו כמה נציגים של "אינטרפאל" שהגיעו לרצועה על מנת לעקוב אחר פרויקטים של הקרן10.

ג'ורג' גאלוויי, העומד בראש Viva Palestina, מעניק חבילת שטרי כסף לזיאד אלזאזא
ג’ורג’ גאלוויי, העומד בראש Viva Palestina, מעניק חבילת שטרי כסף לזיאד אלזאזא, שר הכלכלה הלאומית בממשל חמאס בעזה, בעת ביקורו ברצועה (צילום: רויטרס, מחמד סאלם, 9 במרץ 2009). ב-13 באפריל 2010 קיים גאלווי כינוס בבית העירייה בקנסינגטון, לונדון, בו דיווח כי העביר סכום בסך 1.4 מיליוני לי”ש לאסמאעיל הניה “ראש הממשלה הנבחר של פלסטין” (youtube.com; Aljazeera.net).

השתתפות ארגונים ופעילים מדרום אפריקה החברים ב"קואליציית הצדקה" בשיירות הסיוע לרצועה

18. ארגונים פרו-חמאסים בדרום אפריקה, המשתייכים ל"קואליציית הצדקה", מעורבים גם הם בשיגור שיירות סיוע לרצועה. ב-29 ביולי יצאה לדרכה מקייפטאון שיירת סיוע "Africa Aid 1 " הכוללת תשעה כלי רכב וכמאה מתנדבים. היא צפויה לחצות בדרכה לרצועת עזה את דרום אפריקה עד לטנזניה משם תמריא למצרים ותגיע לרצועה לקראת סוף אוגוסט. קודם לכן היא עשויה לחבור לשיירה דרום אפריקאית נוספת, שיצאה לדרכה מדרבן ב-14 ביולי עברה דרך סודאן (שם קיים להערכתנו פוטנציאל של חבירה לאנשי חמאס).

19. שיירת הסיוע שיצאה מקייפטאון אורגנה ע"י שני ארגונים מוסלמים הפועלים בדרום אפריקה: קרן אלקדס (Aquds Foundalem ), הסניף הדרום אפריקאי של מוסד אלקדס העולמי, וארגון בשם Muslim Judicial Council (MJC ), החבר ב"קואליציית הצדקה". MJC הינו אחד הארגונים המוסלמים הותיקים בדרום אפריקה. הוא הוקם בשנת 1945 בקיפטאון ונשיאו הינו מלאנא אחסן הנדריקס (מנהל קרן אלקדס). קודמו בתפקיד היה שיח’ אבראהים גבריאלס, ששימש גם חבר מועצת הנאמנים של "קואליציית הצדקה". כיום מכהן גבריאלס כראש UUCSA , ארגון גג של כל הארגונים המוסלמים בדרום אפריקה, ועומד בראש קרן אלאקצא.

20. קרן אלאקצא (Al Aqsa Foundation ), שבראשה עומד שיח’ אבראהים גבריאלס (אבראהים ג’בריל בערבית), הינה הסניף הדרום אפריקאי של קרן אלאקצא העולמית, שנוסד ב-1992. בשנת 2003 קרן אלאקצא העולמית, ובכלל זה הסניף הדרום אפריקאי שלה, הוצאו מחוץ לחוק בארה"ב בשל תמיכתם בטרור11. הסניף הדרום אפריקאי של הקרן נכלל בצו של שר הביטחון, אהוד ברק, שהכריז בתחילת יולי 2008 על 36 קרנות אסלאמיות ברחבי העולם כ"התאחדויות בלתי מוכרות" בישראל12. סניפים של קרן אלאקצא במדינות כמו הולנד ובלגיה הוצאו מחוץ לחוק בישראל ובארה"ב. הסניף ההולנדי של קרן אלאצקא נכלל גם ברשימת ארגוני הטרור של האיחוד האירופי.

לוגו קרן אלאקצא, הסניף הדרום אפריקאי של קרן אלאקצא העולמית (אתר הארגון, 7 באוגוסט 2011).
לוגו קרן אלאקצא, הסניף הדרום אפריקאי של קרן אלאקצא העולמית (אתר הארגון, 7 באוגוסט 2011).

21. שיח’ אבראהים גבריאלס (אבראהים ג’בריל), ראש קרן אלאקצא, נכנס לרצועה במסגרת שיירת "מיילים של חיוכים 3" (19 ביוני 2011). עם כניסת השיירה לרצועה נאם אבראהים גבריאלס במעבר רפיח באירוע בו השתתפו גם שני בכירי "אינטרפאל", שנכנסו עם השיירה, אבראהים יואיט ועצאם יוסף.

שיח' אבראהים גבריאלס נואם במעבר רפיח
שיח’ אבראהים גבריאלס נואם במעבר רפיח עם כניסתם בשיירת "מיילים של חיוכים 3"13.

22. במהלך שהיית פעילי "מיילים של חיוכים 3" ברצועה ביקרה משלחת משותפת ל"אינטרפאל" ול"מיילים של חיוכים" באוניברסיטה האסלאמית של רצועת עזה, מוסד אקדמי הנשלט ע"י חמאס. המשלחת כללה את יו"ר מועצת המנהלים של "אינטרפאל" אבראהים יואיט, סגנו ד"ר עצאם יוסף, ואבראהים ג’בריל, העומד בראש קרן אלאקצא בדרום אפריקה14. חברי המשלחת המשותפת נפגשו עם בכירים באוניברסיטה האסלאמית, והעניקו מספר מלגות לסטודנטים. ד"ר עצאם יוסף, סגן יו"ר מועדת המנהלים של "אינטרפאל" הצהיר, כי הוא גאה באוניברסיטה האסלאמית של עזה מאז הקמתה. גם אבראהים יואיט ואבראהים ג’בריל חלקו שבחים לאוניברסיטה15.

פגישת ראשי המשלחת עם בכירי האוניברסיטה האסלאמית של עזה
פגישת ראשי המשלחת עם בכירי האוניברסיטה האסלאמית של עזה (אתר האינטרנט של האוניברסיטה האסלאמית). זוהו על ידינו מימין לשמאל: ח’אלד אלהנדי, מבכירי האוניברסיטה; אבראהים יואיט (עם הכיפה הלבנה), יו"ר מועצת המנהלים של "אינטרפאל"; אבראהים גבריאלס, יו"ר קרן "אלאקצא" בדרום אפריקה; ד"ר רפעת רסתום, בכיר באוניברסיטה האסלאמית. ברקע נראה דמותו של ד"ר עצאם יוסף.

קוים לדמותה של האוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה

2. האוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה, שם ביקרה המשלחת מטעם "אינטרפאל" ו"מיילים של חיוכים 3", הינה מוסד אקדמאי בעל מוניטין הנשלט ע"י תנועת חמאס. היא מהווה, מאז הקמתה, מוקד כוח פוליטי, חברתי, תרבותי וצבאי של חמאס. האוניברסיטה הוקמה בשנת 1978, על ידי שיח’ אחמד יאסין, מי שהיה מייסדה ומנהיגה של חמאס. מאז עליית חמאס לשלטון (יוני 2006) שידרגה האוניברסיטה את מעמדה והעלתה באופן משמעותי את היקף פעילותה האקדמית.

24. בתחום הפוליטי מהווה האוניברסיטה חממה לצמיחתם והתפתחותם של מנהיגי חמאס (ובהם בכירים בגדודי עז אלדין אלקסאם), שרבים מהם החלו פעילותם בה (כולל אסמאעיל הניה): בתחום הצבאי מנוצלת האוניברסיטה לפעילות ענפה של גדודי עז אלדין אלקסאם ובתקופה שקדמה למבצע "עופרת יצוקה" נעשה שימוש במעבדות שלה לפיתוח וייצור אמצעי חבלה; בתחום התודעתי מקיימת חמאס בין כותלי האוניברסיטה אינדוקטרינציה אינטנסיבית לשם הטמעת האידיאולוגיה האסלאמית-רדיקלית בדגש על עוינות לישראל ולמערב והליכה בדרך הג’יהאד.

25. במהלך מבצע "עופרת יצוקה" (28 בדצמבר 2008) תקף חיל האוויר הישראלי את מרכז הפיתוח והמחקר לאמצעי לחימה של חמאס שמוקם בבנין המעבדות המדעיות של האוניברסיטה. התקיפה נוצלה ע"י חמאס למסע תעמולה שנועד להכפיש את ישראל ע"י הצגתה כמי שתקפה מוסד אקדמי "תמים" (ולכך היה ביטוי גם בדו"ח גולדסטון). לאחר המבצע הקצתה חמאס 25 מיליון $ לשיקום האוניברסיטה ולסיוע לסטודנטים.

26. האוניברסיטה מהווה יעד מועדף לתרומות מגופים שונים במדינות ערב והמערב, כולל קרנות המשתייכות ל"קואליציית הצדקה". ארגונים בבריטניה היו מעורבים בעבר בסיוע לאוניברסיטה ומוסדות אקדמיים בריטיים בהם מתקיימת פעילות פרו-חמאסית כוננו קשרים אקדמאיים עימה. קשרים אלו מצאו ביטויים, בין השאר בכריתת ברית אוניברסיטאות תאומות בין מוסדות להשכלה גבוהה בבריטניה לבין האוניברסיטה האסלאמית. על המוסדות הללו נמנים London School of Economics  (LSE) ואגודת הסטודנטים של Qween Mary College השייכת לאוניברסיטה של לונדון16.


1 http://www.ikhwanonline.com , 18 ביוני 2011

2 http://www.eetelaf.org , 10 באוגוסט 2010

3 http://www.eetelaf.org , 10 באוגוסט 2010; http://ncst.edu.ps , 23 באוגוסט 2009.

4 צפא, 1 באוגוסט 2011; hurrypharry.org 22 ביוני 2011.

5 למידע נוסף ראו סקירה של מרכז המידע מה-8 בנובמבר 2004: " אינטרפאל היא הקרן היעודית של תנועת החמאס בבריטניה המגייסת ומעבירה כספים עבור התשתית של האזרחות שלה ב"שטחים" (ה"דעוה") כספים אלו מסייעים לתנועה כחלופה לרשות הפלסטינית ולקיים מעטפת תומכת טרור. "אינטרפאל" מעבירה למוסדות החמאס כספים הנתרמים בבריטניה ובמקומות נוספים בעולם, באמצעות קרנות ייעודיות נוספות של התנועה וקרנות של גורמים אסלאמיים קיצוניים. חרף מאפיינים חמורים אלה, בעידן של מאבק בטרור בזירה הבינלאומית, לא הפסיקו השלטונות הבריטיים את פעילות הקרן. בארה"ב, לעומת זאת, נכללה הקרן בצו הנשיאותי האמריקני מספר 13224 המורה על הקפאת נכסיהם של אישים וגופים הקשורים לארגוני טרור (אוגוסט 2003), ובישראל היא הוכרזה כ"התאחדות בלתי מותרת"  (1997) וכ"ארגון טרור"(1998)".

6 treasury.gov , 22 באוגוסט 2003.

7 אין בידינו הוכחות שהקשר אכן נותק. נהפוך הוא. בעיתון "אלקדס אלערבי", היוצא לאור בלונדון, הוזכר שמו של עצאם יוסף כאחראי על "קואליציית הצדקה" באירופה (17 במאי 2011, alquds.co.uk )

8 ראו מסמך שהוצא ב-2 במרס 2011 ע"י מרכז המידע: "מרכז השיבה הפלסטיני (PRC ): מרכז תעמולה אנטי-ישראלי בלונדון, המזוהה עם חמאס והאחים המוסלמים, ושהוצא לאחרונה מחוץ לחוק בישראל. PRC   מתמחה בקידום הדרישה להחזרת הפליטים הפלסטינים לישראל כאמצעי לשינוי אופייה היהודי ולטרפוד התהליך המדיני.  בכירי PRC חברים בארגונים אחרים העוסקים בשיגור משטים ושיירות לרצועת עזה ובהעברת כספים לחמאס".

9 אסמאעיל אדהם פאטל, בריטי ממוצא פקיסטני המתגורר בעיר לסטר שבבריטניה.הוא עומד בראש ארגון בשם "ידידי אלאקצע" (FOA ) ונוטל חלק חשוב בפעילות האנטי-ישראלית בבריטניה בשיתוף פעולה עם ארגונים דה-לגיטימטורים ופרו-חמאסיים הפועלים בה (כדוגמת "אינטרפאל"). הוא נטל חלק במשט ה"מרמרה" ומעורב בקמפיין להחרמת תוצרת ישראל בבריטניה.

10 Insanonline.net .

11 אתר משרד האוצר האמריקאי, 29 במאי 2003.

12 ראו פרסום מרכז המידע מה- 8 ביולי 2008: " המלחמה בכספי טרור: שר הביטחון אהוד ברק חתם על צו המוציא אל מחוץ לחוק 36 קרנות אסלאמיות ברחבי העולם, המשתייכות ל"קואליציית הצדקה". הקרנות הללו הינן חלק ממערך עולמי המגייס ומעביר כספים עבור מוסדות חמאס בשטחים. כספים אלו מסייעים לחמאס לבנות עצמה כחלופה לרשות הפלסטינית ולקיים מערכת התומכת בטרור".

13  www.vocfm.co.za   (אתר אסלאמי מקייפטאון), 21 ביוני 2011. 

14 אתר האוניברסיטה האסלאמית של רצועת עזה, 28 ביוני 2011.

15 שם.

16 לפרוט ראו לקט מידע מה- 28 באפריל 2010: "האוניברסיטה האסלאמית ברצועת עזה: מוסד אקדמי הנשלט ע"י חמאס ומסתייע בגורמים חיצוניים, כולל במדינות המערב".

לראש העמוד