חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (27 ביולי- 2 באוגוסט 2011)

פעילי שמאל קיצוני ישראלים מפגינים עם הגעת הפעילים הבין לאומיים לנמל התעופה בן גוריון

פעילי שמאל קיצוני ישראלים מפגינים עם הגעת הפעילים הבין לאומיים לנמל התעופה בן גוריון

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם מתרגלים נהיגה מבצעית

פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם מתרגלים נהיגה מבצעית

PALDF , 28 ביולי 2011

PALDF , 28 ביולי 2011

אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 27 בולי 2011

אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 27 בולי 2011

צפא, 25 ביולי 2011

צפא, 25 ביולי 2011

צפא, 1 באוגוסט 2011

צפא, 1 באוגוסט 2011

כלי הרכב של השיירה מתכוננים לעזוב את קייפטאון

כלי הרכב של השיירה מתכוננים לעזוב את קייפטאון


פעילי שמאל קיצוני ישראלים מפגינים עם הגעת הפעילים הבין לאומיים לנמל התעופה בן גוריון

הג’האד האסלאמי בפלסטין קיים השבוע תרגיל צבאי רחב היקף. בתמונה מתורגלת תקיפה של כוחות ישראלים – מצד ימין ישנו דגם של טנק ובמרכז התמונה מגדל שמירה ועליו דגל ישראל
(27 ביולי 2011, PALDF)

עיקרי הדו"ח

 נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר ישראל (שתי נפילות השבוע). בתגובה תקף חיל האוויר שני יעדי טרור בצפון הרצועה ובדרומה.

 השקט היחסי השורר ברצועת עזה מנוצל על ידי חמאס וארגוני טרור נוספים לפעילות אימונים נרחבת. השבוע קיימו חמאס, הג’האד האסלאמי בפלסטין והחזית הדמוקרטית תרגילים ומפגני ראווה, שכללו הפגנת יכולות מבצעיות בתחומים מגוונים.

 הרשות הפלסטינית ממשיכה   בהערכותה הדיפלומטית לקראת המהלך בזירת האו"ם. אבו מאזן התבטא כי המדובר ב"הליכה למועצת הביטחון". בכירים בחמאס הסתייגו בפומבי מהמהלך הצפוי של הרשות והדגישו את עמדות היסוד הבלתי מתפשרות של התנועה בסכסוך עם ישראל.   

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

 השבוע אותרה נפילתן שתי נפילות רקטות בשטח ישראל באזור השיפוט של המועצה האזורית חוף אשקלון (28 ביולי, 1 באוגוסט) . כתוצאה מנפילת הרקטה ב-1 באוגוסט נפצעה אזרחית ישראלית באורח קל.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

 

תקיפות חיל האוויר

 בעקבות ירי הרקטות לעבר שטח ישראל, תקפו כלי טיס של חיל האוויר אתר המשמש  לפעילות טרור בצפון רצועת עזה, ככל הנראה מחנה אימונים של חמאס, ומנהרת הברחה בדרום הרצועה. התקשורת הפלסטינית לא דיווחה על נפגעים (אתר דובר צה"ל, 1 באוגוסט 2011; אתר הזרוע הצבאית של חמאס, 2 באוגוסט 2011).

יהודה ושומרון  

אירועים בשטח

 השבוע אירעו מספר מקרים של יידוי אבנים לעבר כלי רכב ישראלים בידי פלסטינים. כמו כן התקיימו הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים, בדגש על בלעין ונעלין. כמו כן היו מספר מקרים של יידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראלים, שהשיבו בירי אמצעים לפיזור הפגנות.

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצע  מעצר חשודים בפעילות טרור והוחרמו אמצעי לחימה. ביצוע מעצר ב-31 ביולי, במחנה הפליטים קלנדיה, הסמוך לירושלים, התפתח לכדי עימות בין כוחות הביטחון הישראלים לבין הפלסטינים, במהלכו נהרגו שני צעירים פלסטינים ונפצעו חמישה מאנשי כוחות הביטחון הישראלים מיידוי אבנים (NRG , 1 באוגוסט 2011; פאל טודיי, 1 באוגוסט 2011).

  בכירים ברשות הפלסטינית גינו את התקרית בקלנדיה. נביל אבו רדינה, דובר לשכת הנשיאות ברשות הפלסטינית, האשים את ישראל כי היא מנסה להסלים את המצב לקראת הפניה הפלסטינית לאו"ם בספטמבר (ופא, 1 באוגוסט 2011). סאמי אבו זהרי, דובר חמאס, גינה את ה"פשע" הישראלי, קרא להפעלת אופציית ה"התנגדות" (קרי, האלימות והטרור) ביהודה ושומרון, וביקש מכוחות ביטחון הפנים של הרשות הפלסטינית לחדול מ"רדיפת" אנשי ההתנגדות ביהודה ושומרון (Palestine-info , 1 באוגוסט 2011).   

לבנון

חילופי אש בין צה"ל לצבא לבנון

 ב-1 באוגוסט פתח כוח של צבא לבנון באש לעבר כוח צה"ל שערך סיור שגרתי לאורך הגבול בגזרת נהר חצבאני. חיילי צה"ל השיבו באש לעבר עמדת צבא לבנון. לא היו נפגעים.  יצויין כי כח צה"ל פעל בשטח ישראל כחמישה עשר מטר מדרום ל"קו הכחול" והדבר אושר ע"י דובר יוניפי"ל.

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 במהלך השבוע עברו לרצועת עזה בין 196 ל-284 משאיות סחורה מדי יום וכן הועברו ציוד רפואי ותרופות עבור בית החולים הירדני הפועל ברצועת עזה (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 2 באוגוסט 2011).

אימונים ומפגני ראווה של ארגוני הטרור ברצועת עזה

 השקט היחסי השורר ברצועת עזה מנוצל על ידי ארגוני הטרור לקיום פעילות אימונים נרחבת, שנועדה להגברת כשירותם הצבאית-מבצעית ובו בזמן להגביר יוקרתם בקרב האוכלוסיה. בשבוע האחרון קיימו כמה ארגונים ברצועה אימונים ומפגני ראווה, חלקם רחבי היקף:

  • חמאס: גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, ביצעו אימונים שכללו פריקת כלי רכב בתנאים מבצעיים וירי בנשק קל (30 ביולי 2011, Youtube).

פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם מתרגלים נהיגה מבצעית
פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם מתרגלים נהיגה מבצעית
(Youtube , 30 ביולי 2011).

  • הג’האד האסלאמי בפלסטין:

    • הזרוע  הצבאית של הג’האד האסלאמי הפלסטיני קיימה ב-28 ביולי תרגיל צבאי רחב היקף, בו נטלו חלק כ- 400 פעילים מיחידות שונות. דווח כי בתרגיל נעשה שימוש ביכולות חדשות שרכשו הפעילים בחודשים האחרונים במסגרת קורסים עיוניים ומעשיים. דובר הזרוע הצבאית של הארגון הבהיר כי מטרת התרגיל היא להכין את "כל הנחוץ להתמודדות עם מעשה תוקפנות ציוני" (אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 28 ביולי 2011).

PALDF , 28 ביולי 2011
פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין מציגים שיגור פצצת מרגמה (PALDF , 28 ביולי 2011)

    • ב-27 וב-31 ביולי – ערכה הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מצעדים צבאיים בח’אן יונס (אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 29 ביולי ו-1 באוגוסט 2011).

אתר הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין, 27 בולי 2011
פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין במצעד צבאי בח’אן יונס

(אתר הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 27 ביולי 2011).

  • החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין: באזור רפיח התקיים טקס סיום של קורס צבאי של הזרוע הצבאית של החזית הדמוקרטית. בטקס הודגמו  הסתערויות, ירי במטולי רקטות נגד טנקים ובנשק קל ודימוי של חטיפת חיילים ישראלים. דובר מטעם החזית, אבו ח’אלד, הבהיר כי הארגון מוכן "לכל תוקפנות ישראלית" וקרא להקמת מפקדה מאוחדת לכלל הארגונים ברצועת עזה (קדסנט, 31 ביולי 2011).

משלחת של חברי פרלמנט אירופים ביקרה ברצועת עזה

 ב-24 ביולי ביקרה משלחת חברי פרלמנט אירופים ברצועת עזה. המשלחת התקבלה על ידי  אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, ובכירים נוספים בחמאס.  במהלך הפגישה מסר הניה לידיהם איגרת הממוענת לפרלמנטים באירופה ובה בקשה לפעול למען הסרת ה"מצור" הישראלי. ג’מאל אלחצ’ירי, יו"ר הוועדה העממית למאבק במצור מטעם ממשל חמאס, הדגיש כי הפלסטינים זקוקים "לסחורות וציוד ללא הגבלה או תנאים" וקרא להקמת נמל ימי ונמל תעופה ברצועת עזה, וכן פתיחת מעבר בין יהודה ושומרון לבין רצועת עזה (קדסנט, 25 ביולי 2011; צפא, 24 ביולי 2011).

צפא, 25 ביולי 2011
משלחת חברי הפרלמנט האירופאים עם ראש ממשל חמאס אסמאעיל הניה (במרכז)
(צפא, 25 ביולי 2011)

הערכות הרשות הפלסטינית למהלך באו”ם

הרשות הפלסטינית ממשיכה להיערך למהלך באו”ם בספטמבר

הרשות הפלסטינית ממשיכה בהערכותה לקראת המהלך באו"ם. במסגרת זאת, צאא’ב עריקאת, חבר  הוועד הפועל של אש"ף, נפגש בלונדון עם מומחים בריטים לחוק הבין לאומי, על מנת ללטש את הנוסח הסופי של הפנייה הפלסטינית בפני מועצת הביטחון של האו"ם. על פי התקשורת הפלסטינית, הפגישה אורגנה ומומנה על ידי קטאר. ב-3 וב-4 באוגוסט צפויה להתכנס תת-וועדה של וועדת המעקב הערבית, בהשתתפות אבו מאזן, על מנת לבצע ליטושים סופיים לפני העברת הבקשה למזכ"ל האו"ם לפני העברתה.  (אלשרק אלאוסט, 31 ביולי 2011).

בראיון עיתונאי פירט אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית את עמדותיו לקראת הפניה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם בספטמבר. עיקרי דבריו (ופא 27 ביולי 2011):

בדעת הפלסטינים לפנות למועצת הבטחון, והם ידבקו בכך חרף הצהרות ישראליות על כך שהפניה תוביל לנקיטת צעדים כגון ביטול הסכם אוסלו או הפסקת העברת כספים לרשות הפלסטינית.

פנייה זו אינה מהווה חלופה לקיום משא ומתן עם ישראל.

הרשות הפלסטינית אינה מעוניינת בעימות עם ארצות הברית. לדבריו לא התקבלה דרישה אמריקנית רשמית שלא לפנות לאו"ם, אלא רק בקשות באמצעות מתווכים.

הפניה לאו"ם איננה צעד חד-צדדי, נהפוך הוא, פעילות "ההתנחלות והמצור" של ישראל היא החד צדדית.

הרשות אינה מעוניינת במלחמה עם ישראל, לפלסטינים יש "זכות" ל"התנגדות עממית" רחבת היקף שאינה חמושה. בכך מחקים הפלסטינים את הפגנות "האביב הערבי" שהן הפגנות של שוחרי שלום.2.

בנאום בפני המועצה המרכזית של אש"ף, הדגיש אבו מאזן כי הפלסטינים לא יקבלו לעולם את ישראל כ"מדינה יהודית" (הטלוויזיה הפלסטינית, 27 ביולי 2011).

ריאצ’ אלמלכי, שר החוץ של הרשות הפלסטינית, טען בראיון כי מטרת הפעילות הדיפלומטית הפלסטינית להשגת הכרה מצד מדינות העולם, והפניה הפלסטינית לאו"ם בספטמבר הינה "לבטל את הרעיון הציוני אשר יצר את ישראל בפלסטין" (אלדסתור, 26 ביולי 2011).

בכירים בחמאס שוללים בפומבי את הלגיטימיות של המהלך המדיני שהרשות הפלסטינית מתכוונת לבצע באו"ם

שני בכירים בחמאס התבטאו לאחרונה נגד המהלך המדיני שהרשות מתכוונת לבצע באו"ם בספטמבר הקרוב:

 מחמוד אלזהאר בכיר חמאס ברצועה, בראיון לסוכנות הידיעות הגרמנית, אמר, כי המהלך הצפוי של אבו מאזן באו"ם הינו דיבורים באוויר ו"תחבולה מדינית". הוא שלל מהיסוד את תפיסת "פתרון שני המדינות", שעל בסיסה מתכוון אבו מאזן להביא להכרה במדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 ("אנחנו לא מכירים בישראל וזה פשוט מאוד. אנחנו לא מכירים בישראל כשולטת, ולו על סנטימטר אחד [מאדמת "פלסטין"], מפני שהיא מדינה מלאכותית"). הוא גם הזהיר כי הכרה בזכות קיומה של מדינת ישראל תפגע ב"זכויותיהם" של מיליוני פליטים פלסטינים על פלסטין ("ומי ילך למחנות הפליטים ויודיע לאנשים כי אין להם זכות בפלסטין?") (אתר קדסניוז, 30 ביולי 2011, המצטט ראיון שהעניק מחמוד אלזהאר לסוכנות הידיעות הגרמנית).

ח’ליל אלחיה, חבר הלשכה המדינית של חמאס, בקבלת הפנים, למשלחת מלזית המבקרת ברצועה, הצהיר (31 ביולי 2011) כי הפניה לאו"מ היא רק אשליה והיא לא תוביל לשום דבר המשרת את העניין הפלסטיני. הוא ציין כי "העם הפלסטיני עדיין כורע תחת הכיבוש, שאין מנוס מלהביא לסיומו אלא בדרך ההתנגדות (קרי, הטרור והאלימות)". לדבריו אין לרשות הפלסטינית "אופק מדיני" והדיונים של אש"פ עם ישראל ("מדינת הכיבוש") הגיעו למבוי סתום (אתר היומון פלסטין, 31 ביולי 2011).

אירועים בלבנון

פיגוע נגד הגדוד הצרפתי של יוניפי”ל

 ב-26 ביולי הופעל מטען נגד שיירה של הגדוד הצרפתי של יוניפי"ל ליד העיר צידון (מערב לבנון) חמישה חיילים נפצעו, אחד מהם באורח קשה. מישל סלימאן, נשיא לבנון, ובכירים לבנוניים נוספים גינו את הפיגוע. גם גורמים בחזבאללה גינו אותו. עד כה אף ארגון לא קיבל אחריות על ביצוע התקיפה. עשרה אנשים, בהם מספר פלסטינים, נעצרו בחשד למעורבות בפיגוע (אלנהאר,27 ביולי 2011).


למעלה: כמה מחיילי יוניפי"ל שנפגעו בפיגוע. למטה: הנגמ"ש שנפגע וחלקים שהתפרקו ממנו מעוצמת הפיצוץ
(Daily Star, לבנון, 26 ביולי 2011).

מזכ"ל חזבאללה איים על ישראל לבל תנצל משאבי נפט המצויים, לטענתו, במימי לבנון

 בנאום שנשא חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, לרגל יום השנה החמישי למלחמת לבנון השנייה הוא האדיר את הישגי הארגון במהלך המלחמה. בנאומו הוא גם התייחס לסוגיית משאבי הנפט והגז הטבעי של לבנון. נצראללה הבהיר, כי אין בסמכותה של ה"התנגדות" (קרי, חזבאללה) לקבוע מהו הגבול הימי בין ישראל ללבנון, אך מרגע שממשלת לבנון תקבע לגבי אזור מסויים כי הוא נמצא בשטח לבנון, הרי שבראיית "ההתנגדות" (קרי, חזבאללה) מדובר ב"אזור מותקף". הוא הזהיר את ישראל לבל "תגנוב" את אוצרותיה של לבנון והבהיר כי הממשלה הלבנונית יכולה לקחת את ה"התנגדות" בחשבון על מנת לפעול למניעת הדבר. הוא איים כי "מי שיפגע במתקנים שיקומו בעתיד במים [המדוברים] – ייפגעו המתקנים [להפקת נפט וגז] שלו" (רדיו נור, 26 ביולי 2011).

שיירות לרצועת עזה – תמונת מצב

שיירת “מיילים של חיוכים 4” הגיעה לרצועת עזה

 שיירת סיוע המונה כ-35 פעילים אנטי-ישראלים מבריטניה, ספרד, בחריין, אוסטרליה ומצרים, נכנסה ב-31 ביולי לרצועת עזה דרך מעבר רפיח. כניסתה תואמה עם שלטונות מצרים. זוהי השיירה הרביעית בסדרה של "מיילים של חיוכים" המגיעות לרצועה דרך מצרים. השיירה הביאה עימה לרצועה בעיקר אבקת חלב לתינוקות ותרופות עבור ילדים. עלי אלנזלי, דובר הועדה העממית לשבירת המצור הפועלת מטעם חמאס ברצועה, מסר כי שיירת "Miles of Smiles 5 ", צפויה להגיע לרצועה בסוף חודש הרמצ’אן (קרי, סוף אוגוסט).

 בתקשורת הפלסטינית הוזכר שמו של עצאם יוסף כמתאם השיירה הנוכחית. עצאם יוסף הינו הדמות הדומיננטית באינטרפאל, קרן בריטית העוסקת בהעברת כספים עבור התשתית האזרחית של חמאס. הקרן הוצאה אל מחוץ לחוק בישראל (1997) והוכרזה כארגון טרור (1998).  הוא גם נמנה על מייסדי "קואליציית הצדקה" ושימש כמנהל הביצועי שלה. זהו ארגון-גג של עשרות קרנות אסלאמיות ברחבי העולם, המנתב כספים לחמאס, ומופיע ברשימת ארגוני הטרור בארה"ב (2008). מעורבותו של עצאם יוסף בתיאום השיירה עשויה להצביע על האפשרות ששיירות הסיוע הבריטיות מנוצלות גם להעברת כספים לידי חמאס ברצועה.

צפא, 1 באוגוסט 2011
ראש ממשל חמאס, אסמאעיל הניה, בפגישתו עם פעילי שיירת “מיילים של חיוכים 4”
(צפא, 1 באוגוסט 2011)
הפעיל שמשמאל זוהה על ידנו כעצאם יוסוף סגן יו”ר אינטרפאל.
הפעיל שמימין זוהה כאבראהים יואיט, יו”ר אינטרפאל.

שיירה אפריקאית בדרכה לרצועת עזה

 באיחור ניכר עזבה ב-29 ביולי שיירתAfrica Aid 1  את קייפטאון בדרכה לרצועת עזה. השיירה, הכוללת תשעה כלי רכב וכמאה מתנדבים והיא צפויה לחצות בדרכה לרצועת עזה את דרום אפריקה ואת יבשת אפריקה עד לטנזניה משם תמריא למצרים. השיירה אמורה לפגוש בדרכה שיירה דרום אפריקאית נוספת שיצאה מדרבן ב-14 ביולי. השיירה נושאת עימה מזון, גנרטורים ואספקה רפואית עבור תושבי רצועת עזה. השיירה אמורה להגיע לרצועת עזה בסוף חודש אוגוסט. להערכתנו, תתואם כניסת השיירות הללו לרצועה עם השלטונות המצריים.

כלי הרכב של השיירה מתכוננים לעזוב את קייפטאון
כלי הרכב של השיירה מתכוננים לעזוב את קייפטאון
(אתר השיירה, 1 באגוסט 2011).


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. . נכון ל-2 באוגוסט 2011

2  בתוך כך פורסמה הודעה מטעם "הוועדות העממיות להתנגדות לגדר ולהתנחלויות" על תחילת "ההתנגדות העממית השקטה" לקראת הפניה לאו"ם בספטמבר. לדבריהן, הפעילויות עתה תהיינה אינטנסיביות במיוחד וייערכו בכל מוקדי החיכוך המסורתיים. הוועדות קראו לפלסטינים, לערבים ולידידי הפלסטינים ברחבי העולם ליטול חלק בפעילויות ובהפגנות.

לראש העמוד