בקהיר התקיימה לאחרונה ועידה לתמיכה ב”אופציית ההתנגדות” (קרי, דרך הטרור).

הועידה לתמיכה ב”אופציית ההתנגדות“

הועידה לתמיכה ב”אופציית ההתנגדות“

קטע ממאמרו של נור אלדין שרין בעיתון Velfecr

קטע ממאמרו של נור אלדין שרין בעיתון Velfecr

שיח' אלאזהר מקבל את את פני המשלחת האיראנית לועידה ( www.akhbarelyom.org.eg )

שיח' אלאזהר מקבל את את פני המשלחת האיראנית לועידה ( www.akhbarelyom.org.eg )

מבנה איגוד העיתונאים בקהיר

מבנה איגוד העיתונאים בקהיר

אתר תנועת ההתנגדות העממית, 24 ביולי

אתר תנועת ההתנגדות העממית, 24 ביולי

חזב אלתחריר אלאסלאמי

חזב אלתחריר אלאסלאמי

ד“ר חסאם עיסא

ד“ר חסאם עיסא

יחיא ע'דאר מברך את המחבל המשוחרר סמיר

יחיא ע'דאר מברך את המחבל המשוחרר סמיר


הועידה לתמיכה ב”אופציית ההתנגדות“
הועידה לתמיכה ב”אופציית ההתנגדות” (קרי, הטרור), שהתקיימה בבניין איגוד העיתונאים בקהיר, ב-25-24 ביולי (24 ביולי 2011, elbadil.org). תרגום הכרזה: “הועידה המכוננת של הליכוד הערבי והאסלאמי לתמיכה באופציית ההתנגדות. הועידה מתקיימת תחת הסיסמה “אופציית ההתנגדות והמהפכות הערביות” [הועידה מתקיימת] באיגוד העיתונאים, קהיר”.

כללי

1. ב-25-24 ביולי 2011 התקיימה במצרים, בבניין התאחדות העיתונאים בקהיר, ועידה מכוננת לתמיכה בדרך "התנגדות" (קרי, בדרך הטרור). כותרתה: "הועידה המכוננת של הליכוד הערבי והאסלאמי לתמיכה באופציית ההתנגדות" (להלן: הועידה לתמיכה ב"התנגדות"). השתתפו בה נציגים מ-14 מדינות ערביות ומוסלמיות ביניהן מצרים, סעודיה, סוריה, לבנון, סודאן, תוניסיה, "פלסטין", מרוקו, תורכיה, איראן ואינדונזיה. כמו כן השתתפו בוועידה נציגים מחזבאללה, חמאס וארגוני טרור פלסטינים נוספים, ונציג של ה"התנגדות" בעיראק (הפועלת נגד הכוחות האמריקאים) (פרטים על נציגי המדינות וארגוני הטרור, שהשתתפו בוועידה, ראו נספח).

2. לקראת הועידה ובמהלכה נבחרו מוסדות ופעילים שיעמדו בראשה: לתפקיד יו"ר הועידה נבחר ד"ר חסאם עיסא ממצרים, נאצריסט, מרצה למשפט באוניברסיטת עין שמס וחבר הועדה להשבת כספי העם, שהוקמה לאחר הפלת משטר מבארכ; כסגניו נבחרו ד"ר מחמד צאדק אלחסיני מאיראן (מזכ"ל "פורום הדיאלוג הערבי-איראני", פובליציסט ופרשן פוליטי) ויו"ר איגוד הרופאים הירדני, המזוהה עם האחים המוסלמים, ד"ר אחמד ערמותי. הוקם צוות מכונן ובראשו נציגים ממצרים ומלבנון. כדוברי הועידה נבחרו נציגי שני ארגוני טרור פלסטינים, שחשיבותם היום מועטה, הפועלים בדמשק (אלצאעקה וחזית המאבק העממי) ונציגה לבנונית (מומחית למשפט בינלאומי). כמו כן נבחרו מזכירות כללית בת 50 אנשים.

3. המידע שבידינו, בשלב זה, על אופן התנהלות הועידה הינו ראשוני וחלקי. עולה ממנו כי נעשה בה ניסיון ברור לרתום את המחאה העממית בעולם הערבי לתמיכה בדרך הטרור (ה"התנגדות") ולהתנגדות להסכמי שלום עם ישראל, בהובלת תנועות וגופים המזוהים עם האסלאם הקיצוני ובמרכזם תנועת האחים המוסלמים. נישאו בה נאומים שהדגישו, כי דרך ה"התנגדות" (קרי, הטרור) הינה החלופה היחידה ל"שחרור פלסטין" וחולקו בה פרסומים המפארים פעולות טרור נגד ישראל.

4. ביטוי לרוח הדברים בוועידה ניתן למצוא בנאום שנשא אסאמה חמדאן, האחראי על היחסים הבינלאומיים בחמאס. בדבריו הוא ציין, כי "הסכסוך לעולם לא יבוא אל קיצו עד אשר יבוא קיצה של ישראל. באשר למה שאחדים דרשו מאיתנו, להכיר באויב, הרי שזה עניין הנמצא מאחורינו. אז אמרנו בבירור כי לעולם לא נכיר בישראל, והיום אני אומר יותר מכך, שישראל לחלוטין אינה קיימת במילון המדיני או הרעיוני שלנו" (ערוץ אלקדס של חמאס, 24 ביולי 2011). דברים ברוח זאת אמר חמדאן בראיון לאתר מפלגת אלעמל המצרית. הוא ציין כי "שחרורה" של פלסטין יושג אך ורק באמצעות ה"התנגדות" (קרי, הטרור) בהדגישו, כי ה"התנגדות" תימשך "עד שתשוחרר אדמת פלסטין, מהים עד הנהר" (אתר מפלגת אלעמל המצרית, 25 ביולי 2011).

קטע ממאמרו של נור אלדין שרין בעיתון Velfecr
אסאמה חמדאן נואם בועידה (טלוויזיית אלקדס, 24 ביולי 2011).

 

ההיבט המצרי

5. בועידה לתמיכה בהתנגדות נטלו חלק מספר נציגים מצריים ואחר מהם, ד"ר חסאם עיסא, נאצריסט ומרצה למשפט באוניברסיטת אלשמס, אף נבחר ליו"ר הועדה. עם זאת יודגש כי בועידה לא נטלו חלק גורמים מצריים רשמיים, או כאלו המזוהים בבירור עם המשטר והיא אף לא זכתה לסיקור נרחב בכלי התקשורת המרכזיים במצרים.

6. הועידה התקיימה בהעלמת עין מצד המשטר המצרי, תחת חסות איגוד העיתונאים בקהיר, גוף שבו ככל הנראה יש לאחים המוסלמים השפעה, שארח במטה שלו בקהיר את משתתפיה. אחמד אלטיב, שיח’ אלאזהר, סמכות דתית בכירה במצרים ובעולם המוסלמי-סוני, נפגש עם נציגי איראן וחזבאללה לוועידה וברך אותם על "העמדות התקיפות לשמירה על ערכי האומה האסלאמית ומקומות הקדושים לה..". הוא גם ציין כי "אלאזהר תמיד יהיה פתוח לאסכולות שונות באומה [המוסלמית]" (אלמצרי אליום; Akhbarelyom.org.og , 27 ביולי). בדבריו ניתן למצוא, להערכתנו, מעין מסר של פיוס לנציגות השיעית בוועידה, מצד הממסד הדתי המצרי.

שיח' אלאזהר מקבל את את פני המשלחת האיראנית לועידה ( www.akhbarelyom.org.eg )
שיח’ אלאזהר מקבל את את פני המשלחת האיראנית לועידה
( www.akhbarelyom.org.eg )

 

מבנה איגוד העיתונאים בקהיר
מבנה איגוד העיתונאים בקהיר

(http://beta.akhbarak.net)

7. אישור המשטר המצרי לקיומה בקהיר של ועידה התומכת בטרור, בה משתתפים נציגי ארגוני טרור פלסטינים ואחרים (חזבאללה), שחברו לגורמים אסלאמיסטים (ובתוכם האחים המוסלמים) ולמדינות תומכות טרור (איראן), הינה בגדר תופעה חריגה, שלא התאפשרה בתקופת שלטונו של מבארכ. הסיבה המרכזית לכך שהמשטר אפשר את קיומה הינה, להערכתנו, רצונו להימנע מחיכוכים עם גורמים אנטי-ישראלים ובמרכזם תנועת האחים המוסלמים על רקע הרגישות הרבה השוררת בזירה המצרית הפנימית.

8. בוועידה ניכרה "טביעת אצבע" ברורה של תנועת האחים המוסלמים, וגורמים אסלאמיים-קיצונים (ממפלגת השחרור, למשל) הגם שניכר ניסיון שלא להבליט זאת יתר על המידה. במעורבות האחים המוסלמים ניתן, להערכתנו, למצוא ביטוי נוסף ללגיטימיות לה הם זוכים במצרים בעידן שלאחר נפילת מצרים ולנכונותו של המשטר הנוכחי (בניגוד מוחלט למשטר מובארכ) לאפשר להם לקדם את קשרי החוץ שלהם עם גורמים אסלאמיסטים עמיתים. זאת הן בזירה הפלסטינית (חמאס) והן בעולם הערבי מוסלמי, על בסיס פלטפורמה אנטי-ישראלית.

הועידה בצל התהפוכות בעולם הערבי

9. הועידה התקיימה תחת הסיסמא "אופציית ההתנגדות והמהפכות הערביות". ברקע עומדת הועידה בצל הטלטלה הפוליטית הפוקדת את מצרים והעולם הערבי, שהדיה הורגשו היטב במהלך הועידה. בנאומים שנישאו בוועידה ניכר ניסיון ברור לרתום את המחאה העממית הערבית לשם קידום דרך הטרור, שלילת התהליך המדיני והתנגדות נחרצת לזכות קיומה של ישראל.

10. כך למשל:

א. דוברים בוועידה, כגון ד"ר יחיא ע’דאר הנציג הלבנוני, חלקו שבחים להמהפכה העממית במצרים. אחרים, כגון נציג מפלגת השחרור בעלת האופי האסלאמי קיצוני, ציינו כי הועידה מאמינה בדמוקרטיה. נציג חמאס בוועידה, אסאמה חמדאן ברך על "המהפכות במדינות ערב" בכנותו אותן ניצחון על התכתיבים החיצוניים של אויבי האומה (אותו אסאמה חמדאן הפועל במפקדת חמאס בדמשק, הפועלת תחת חסות המשטר הסורי בברוטאליות נגד המחאה העממית). משתתפים נוספים ניסו לקשור בין דרך ה"התנגדות" (קרי, דרך הטרור) לבין המחאות העממיות במדינות ערב. זאת ועוד, שיח’ אלאזהר, שנפגש עם נציגי איראן וחזבאללה, ניסה גם הוא לרכב על גל זה בציינו, כי "מצרים שלאחר המהפכה מברכת על העמדות התקיפות לשמירה על ערכי האומה האסלאמית והמקומות הקדושים לה.." (Akhbarelyom.org.og ,assadin 27 ביולי).

ב. מנגד, הושמעו במהלך הועידה (מן הסתם ע"י דוברים פרו-סוריים) דברי תמיכה במשטר הסורי (המדכא בברוטאליות את המחאה העממית והמייצג את האנטי-תזה של גל המחאה הערבי). זאת באשר המשטר הסורי, לדברי תומכיו מצדדיו, תומך ב"התנגדות" וסייע [לחזבאללה] במהלך מלחמת לבנון השנייה. עיתונאי שהתבטא בוועידה נגד המשטר הסורי, והאשים את חזבאללה במעשי טבח נגד העם הסורי בשם המשטר הסורי, הותקף וכונה ע"י המשתתפים "סוכן"1. בכך ניתן לראות ניסיון ברור של המשטרים הנאבקים מול גל המחאה העממי "לגייס" לצידם את תמיכתם בטרור (ה"התנגדות").


נספח


מידע (ראשוני) על כמה ממשתתפי הועידה לתמיכה ב”התנגדות”

נציגי ארגוני טרור וגופים אסלאמיים קיצונים

1. חזבאללה: יוצגה בוועידה ע"י חסן עז אלדין, האחראי על היחסים עם מדינות ערב במועצה המדינית של חזבאללה. הוא נשא דברים בוועידה בשם מנהיג הארגון חסן נצראללה.

2. חמאס:

א. אסאמה חמדאן, האחראי על היחסים הבינלאומיים במפקדת ה"חוץ" של חמאס (בדמשק).

ב. עלי ברכה, נציג חמאס בלבנון.

3. נציגי ארגוני טרור פלסטינים נוספים:

א. זכריא דע’מש (אבו קאסם) – ראש פלג, אשר פרש מועדות ההתנגדות העממית ברצועה הזוכה, להערכתנו, לחסות חמאס. זכריא דע’מש הופיע בוועידה כראש משלחת מטעם התארגנות הפועלת ברצועה בשם "תנועת ההתנגדות העממית". להתארגנות זרוע צבאית-טרוריסטית בשם "גדודי אלנאצר צלאח אלדין". נציגיה של התארגנות זאת בוועידה חילקו חומרי תעמולה (פרסומים, סרטונים תיעודיים, שירים) המפארים את הפעולות הצבאיות של "גדודי אלנאצר צלאח אלדין".

ב. ד"ר ע’אזי חסין – ראש המחלקה המדינית של אלצאעקה, ארגון טרור פלסטיני, שחשיבותו כיום קטנה, הפועל בדמשק, מטעמו של המשטר הסורי. נבחר כדובר הועידה לתמיכה ב"התנגדות".

ג. ד"ר ח’אלד עבד אלמג’יד – מזכ"ל ארגון טרור פלסטיני, שחשיבותו היום קטנה, הפועל בדמשק בשם חזית המאבק העממי, הפועל בדמשק בחסות המשטר הסורי.

אתר תנועת ההתנגדות העממית, 24 ביולי
אסאמה חמדאן (במרכז), עלי ברכה (משמאל) וזכרא דע’מש (מימין) בעת הועידה בקהיר

(אתר תנועת ההתנגדות העממית, 24 ביולי).

4. בוועידה השתתף נציג של ה"התנגדות העיראקית", קרי – גורמים הפועלים נגד הכוחות האמריקאים בעיראק. שיח’ ג’ואד אלח’לצ’י, שהוגדר כנציג ה"התנגדות העיראקית" לוועידה, הינו איש דת שיעי בכיר (איאתאללה), מזכ"ל ארגון אסלאמי בשם "התנועה האסלאמית בעיראק" (המשתייך לקואליציה בשם "החזית האסלאמית לשחרור עיראק", שיש לה זרוע צבאית).

5. מפלגת השחרור האסלאמית (חזב אלתחריר אלאסלאמי) – זוהי תנועה פוליטית פאן-אסלאמית רדיקלית, פלסטינית במקורה, שלה שלוחות במזרח התיכון וברחבי העולם, החותרת להשיב את החליפות האסלאמית ולחזור לערכי האסלאם המקוריים. היא מצדדת ב"שחרור פלסטין" (קרי, השמדת ישראל) באמצעות ג’האד (מלחמת קודש) אולם אינה נוטלת חלק בפעולות טרור ואין לה זרוע צבאית-טרוריסטית2. נציגה בוועידה היה רשדי ע’אנם, אשר הוגדר בעבר כ"ראש מפלגת השחרור בצפון סיני" (אליום אלסאבע, 6 במאי 2011). בנאומו בוועידה הוא טרח לשלם מס שפתיים לדמוקרטיה אך הדגיש את המחויבות "לתמוך בהתנגדות, באופציות ההתנגדות, ובנשק ההתנגדות, כתגובה אותנטית למשולש הכיבוש, הרודנות והפיגור"3.

חזב אלתחריר אלאסלאמי

נציגים ממדינות ערביות ומוסלמיות

6. מצרים:

א. ד"ר חסאם עיסא – נאצריסט, בעל  תואר דוקטור מאוניברסיטת סורבון, מרצה למשפט באוניברסיטת אלשמס. בעבר היה חבר בלשכה המדינית של המפלגה הנאצריסטית. חבר הועדה להשבת כספי העם, גוף שהוקם בעקבות הפלת משטר מבארכ. נבחר ליו"ר הועידה לתמיכה ב"התנגדות".

ד“ר חסאם עיסא
ד"ר חסאם עיסא (24 ביולי 2011, almogaz.com)

ב. צלאח אלדין דסוקי – מזוהה עם משטר מבארכ. נבחר למזכ"ל הצוות המכונן לוועידה לתמיכה ב"התנגדות" (הצוות מונה כ-11 אנשים).

ג. אבו אלעלא מאצ’י – יו"ר מפלגת אלוסט4, המצדדת במתינות דתית. התבטא בעבר בביקורתית כלפי הסכם שלום עם ישראל.

ד. ד"ר ג’מאל זהראן – חבר פרלמנט מצרי עצמאי. בנאומו בוועידה הודה למנהיג חזבאללה חסן נצראללה ותאר אותו כ"סמל ההתנגדות".

7. איראן:

א. נאצר סודאני – חבר בית הנבחרים האיראני. נשא דברים בעת הכינוס. בוועידה השתתפו חברי פרלמנט איראנים נוספים.

ב. ד"ר מחמד צאדק אלחסיני – מזכ"ל "פורום הדיאלוג הערבי-איראני". פובליציסט ופרשן פוליטי איראני. נשא דברים בעת הכינוס. נבחר לסגן יו"ר הועידה.

8. לבנון:

א. ד"ר יחיא ע’דאר – שיעי, מאזור צידון. עומד בראש גוף בשם "הליכוד הלאומי לתמיכה באופציית ההתנגדות". התבטא בעבר בארסיות נגד ישראל בכנותו אותה "ישות סרטנית". נבחר ליו"ר הצוות המכונן של הועידה לתמיכה ב"התנגדות".

ב. ד"ר אחלאם ביצ’ון – שיעית, מומחית למשפט בינלאומי. נבחרה לדוברת הועידה לתמיכה ב"התנגדות".

ג. חסן עז אלדין– נציג חזבאללה.

יחיא ע'דאר מברך את המחבל המשוחרר סמיר
יחיא ע’דאר מברך את המחבל המשוחרר סמיר

(youtube.com קנטאר עם חזרתו ללבנון)

9. ירדן – נציג ירדן בועידה היה ד"ר אחמד ערמותי, יו"ר איגוד הרופאים, גוף המזוהה עם האחים המוסלמים בירדן. נבחר כסגן יו"ר הועדה לתמיכה ב"התנגדות".


1 http://news.maktoob.com

2 בסיסה של המפלגה היה בירדן של טרום 1967 משם התפשטה לעולם הערבימוסלמי ולקהילות מוסלמיות במרכז ובדרום מזרח אסיה ולקהילות מוסלמיות במדינות המערב.

3 http://www.alankabout.com

4 מפלגה שפרשה בשנות התשעים מ"האחים המוסלמים". מצדדת במתינות דתית. מגדירה עצמה כמפלגה אזרחית שמקור סמכותה הינו ההלכה האסלאמית (השריעה).

לראש העמוד