חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני ( 22 – 28 ביוני 2011)

פעילי המשלחת השבדית בסדנת אימונים לקראת המשט

פעילי המשלחת השבדית בסדנת אימונים לקראת המשט

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

הפגנה בבלעין

הפגנה בבלעין


פעילי המשלחת השבדית בסדנת אימונים לקראת המשט
פעילי המשלחת השבדית בסדנת אימונים לקראת המשט
(27 ביוני 2011, HeneryAscher.blogg.se)

עיקרי הדו"ח

 גם השבוע נמשך "טפטוף" ירי הרקטות לעבר ישראל. בתגובה תקפו מטוסי חיל האוויר מנהרת תקיפה של חמאס במרכז רצועת עזה.

 מארגני המשט כינסו ב-27 ביוני מסיבת עיתונאים באתונה והודיעו כי הם יצאו לדרכם בעוד מספר ימים. לדבריהם, צפויים להשתתף במשט כ-300 פעילים על גבי כעשר ספינות, בהן שתי ספינות מטען. בפועל, נראה כי מספר הספינות הזמינות כעת למארגני המשט קטן יותר, ובכל מקרה מצטייר כבר עתה כי קיים פער גדול בין התכנון המקורי של מארגני המשט לבין המציאות.

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

 השבוע אותרו שתי נפילות של רקטות בשטח ישראל ב-21 ביוני. הרקטות נפלו בשטח פתוח בשטח  המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

 

תקיפות חיל האוויר

 בעקבות ירי הרקטות לשטח מדינת ישראל תקפו מטוסי חיל האוויר הישראלי מנהרה של חמאס במרכז  רצועת עזה, שנועדה לצרכי תקיפה (אתר דובר צה"ל, 22 ביוני 2011). התקשורת הפלסטינית דיווחה על התקיפה אך לא דיווחה על נפגעים.

פיצוץ סמוך למבנה אונסק"ו בעזה

 ב-25 ביוני התרחש פיצוץ סמוך למבנה אונסק"ו בעזה. כתוצאה מהפיצוץ נפצע עובר אורח פלסטיני ונגרם נזק למסגד סמוך. יצוין כי מספר ימים קודם לכן אותר מטען חבלה באותו אזור.  לפי שעה  לא ברור האם מדובר בניסיון לפגוע בנציגות אונסק"ו (Xinuha , 26 ביוני 2011)

יהודה ושומרון  

אירועים בשטח

 גם השבוע המשיכו כוחות הביטחון הישראלים בפעילות סיכול ומנע ברחבי יהודה ושומרון. במסגרת זו בוצעו מעצרים של חשודים בפעילות טרור, והוחרמו אמצעי לחימה.

 השבוע יודו אבנים לעבר מספר כלי רכב ישראלים. לא היו נפגעים, נזק נגרם לכלי הרכב.

 נמשכו ההפגנות בבלעין ובמוקדי החיכוך המסורתיים ביהודה ושומרון. המפגינים, שכללו פלסטינים, אזרחים ישראלים ופעילים זרים יידו אבנים על כוחות הביטחון הישראלים, שהשיבו באמצעים לפיזור הפגנות (ופא, 24 ביוני 2011).

 בעקבות החלטת בג"ץ, שהורתה לשנות את תוואי הגדר במרחב בלעין החל צה"ל ב-26 ביוני בפירוק גדר הביטחון שבאזור.  בעקבות השינוי הוחזרו כ-700 דונם קרקע לבעלות תושבי הכפר. בהתייחסו להפגנות בבלעין העריך אל"מ סער צור, מפקד חטיבת בנימין כי הפגנות המחאה נגד הגדר, המתקיימות בכפר מדי סוף שבוע צפויות להמשך משום שלדבריו "מעורב בכך הרבה מאוד כסף". לדברי צור, "יש פה הרבה מאוד תושבים פלסטינים שמתפרנסים מההפגנות, ויש גם הרבה מאוד נוער וסכומים לא מבוטלים בכל סוף שבוע מגורמי חוץ בינלאומיים" (אתר דובר צה"ל, 26 ביוני 2011).

הפגנה בבלעין
הפגנה בבלעין
(ופא, 24 ביוני 2011)

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 בשבוע האחרון הועברו בין 216 ל-298 משאיות סחורה לרצועת עזה מידי יום (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 21 ביוני 2011).  

מלאת חמש שנים לחטיפת גלעד שליט

החלטת ממשלת ישראל לשנות את תנאי כליאתם של אסירי חמאס

 השבוע מלאו חמש שנים לחטיפתו של גלעד שליט. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בישיבת הממשלה, כי הוחלט לשנות את תנאי מאסרם של אסירי חמאס ושאר האסירים הביטחוניים בישראל, עד להשבתו של גלעד שליט או לפחות עד שיוקלו תנאי החזקתו. נתניהו הבהיר כי כל המתחייב מהחוק הבין לאומי יינתן לאסירים, אך לא יותר מכך. כך למשל, לא יתאפשר להם ללמוד לימודים אקדמיים תוך כדי ישיבתם בכלא (אתר משרד ראש הממשלה, 26 ביוני 2011; הארץ, 26 ביוני 2011).

המרכז הפלסטיני לזכויות אדם גינה את תנאי החזקתו של גלעד שליט

 לרגל ציון יום השנה לחטיפת שליט חתם המרכז הפלסטיני לזכויות אדם על הודעה משותפת עם ארגוני זכויות אדם ישראלים ובין לאומיים  הקוראת לשוביו של גלעד שליט "לשים קץ ליחס הלא הומאני והלא לגיטימי כלפיו" ולאפשר לו ליצור קשר עם משפחתו ועם הצלב האדום. חמדי שקורה, מנהל אחת היחידות במרכז, הבהיר, כי כפי שהמרכז דורש למלא את זכויות האסירים הפלסטינים המוחזקים בישראל, כך אינו יכול להתעלם מהפרת זכויותיו של שליט על פי החוק הבין לאומי (צפא, 27 ביוני 2011).

  ריאצ’ אלאשקר, דובר המשרד לענייני אסירים בממשל חמאס גינה את הצטרפותו (החריגה) של ארגון זכויות אדם פלסטיני לביקורת על תנאי החזקתו של גלעד שליט וקרא לפלסטינים לקיים עצרת מחאה מול משרדי הארגון בעזה. דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עבידה, גינה גם הוא את ההודעה וטען שהיא אינה פטריוטית או  מוסרית (פלסטין אלא’ן, 27 ביוני 2011; אתר אלקסאם, 27 ביוני 2011).

הזירה הפנים-פלסטינית

אבו מאזן קרא לקיומה של אינתיפאדה שקטה וגינה את התנהלותו של חמאס

 לאחר הפוגה קצרה בעקבות הודעת הפיוס, התחדשה "המלחמה התקשורתית" בין הרשות הפלסטינית לחמאס. הדבר מצא ביטויו בראיון של אבו מאזן, ראש הרשות הפלסטינית, התראיין לערוץ טלוויזיה לבנוני להלן עיקרי דבריו (מתוך LBC , 20 ביוני 2011):

  • הדגיש, כי הפלסטינים מצדדים ב"אינתיפאדות שקטות", ולא חמושות, שכן האנתיפאדה של 1990, שהייתה "שקטה", הובילה לתהליך אוסלו בעוד האנתיפאדה ה"חמושה" של שנת 2000 "השמידה הכל" (באינתיפאדה השניה, שפרצה בשנת 2000, שיחק חמאס תפקיד מרכזי).

  • הבהיר כי איראן מספקת לחמאס כסף ונשק ובכך מתערבת בענייני הפלסטינים.

  • הדגיש כי בעוד חמאס משתמשת בכסף שהיא מקבלת מאיראן ומגורמים נוספים על מנת לממן את אנשיה ואת מנגנוני הביטחון שלה, תושבי עזה חיים בעוני והרשות הפלסטינית היא שמשלמת עבור אספקת חשמל, דלק ושירותי הבריאות והחינוך עבור תושבי רצועת עזה.

  • לדבריו נמצאים מיליארדי דולרים אשר עדיין ממתינים להעברה לעזה, אך אינם מועברים משום שהקהילה הבין לאומית יודעת כי איננה יכולה לסמוך על שלטון חמאס.

 דוברים בחמאס גינו את דבר אבו מאזן. במסגרת זו:

  • צלאח אלברדויל, בכיר חמאס, טען כי דברי אבו מאזן הפתיעו את חמאס ומהווים ניסיון לכפות את עמדתו של אבו מאזן על תנועת חמאס (צפא, 21 ביוני 2011).

  • יחיא מוסא, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס, טען כי דברי אבו מאזן מהווים "סטיה מדרך הפיוס" ו"היענות לתכתיבים הציו-אמריקניים". הוא טען כי אבו מאזן ממצב עצמו כדיקטאטור וטען כי הוא "אדם שפל" שאינו מחויב לעקרונות היסוד של העם הפלסטיני ולתהליך הפיוס (רדיו קול אלאקצא, 21 ביוני 2011).

המאבק המדיני

קריאות לקיום “מחאה עממית” פלסטינית בסביבות ה-9 ביולי; ההנהגה הפלסטינית החליטה לפנות לאו”ם בספטמבר

 מצטפא אלברע’ותי, מזכ"ל "היוזמה הלאומית הפלסטינית"2  קרא לפלסטינים להשתתף ב"גל הבא של ההתנגדות העממית הנרחבת" הצפוי להתקיים ב-9 ביולי לציון יום השנה להחלטה שהתקבלה במוסדות האו"ם בהאג המגנה את גדר ההפרדה הישראלית (טלוויזיה פלסטינית, 27 ביוני 2011).

 במקביל נמשכות הקריאות להגעת פעילים בין לאומיים לנמל התעופה בן גוריון בין ה-8 וה-16 ביולי.  המדובר ביוזמה שבמרכזה  שיגור מאות פעילים  ב-8 ביולי 2011 לנמל התעופה בן-גוריון . הנוסעים יגיעו מגרמניה ומנמלי תעופה נוספים ברחבי העולם. לאחר קיום אירוע מחאה בנמל התעופה בן גוריון, הם אמורים לצאת למפגשי סולידריות עם פלסטינים ביהודה שומרון מאחורי "מופע תודעתי" זה עומדים 15 ארגונים מרביתם פלסטינים מקומיים. אחד מהארגונים הללו, והבולט שבהם הינו "תנועת הסולידריות הבינלאומית " (ISM ) ה"מתמחה" בשיבוש פעולות צה"ל ב"שטחים".  ISM  עוסק בשיגור פעילים ומתנדבים מחו"ל להפגנות השבועיות בבלעין, נעלין ולמוקדי חיכוך נוספים ביהודה ושומרון ומנהיגיו ממלאים תפקיד מרכזי בפרויקט המשטים3 .

הודעה רשמית של הרשות בדבר הפניה לאו"ם

 ברקע, ישיבת ההנהגה הפלסטינית, בראשות אבו מאזן, התכנסה ב-26 ביוני ולאחר מכן הודיעה כי החליטה באופן רשמי לפנות לאו"ם בספטמבר 2011 על מנת לקבל הכרה במדינה פלסטינית, על בסיס קווי מתאר של יוזמות בין לאומיות מוכרות והמתווה שהציג הנשיא אובמה בנאומו במאי השנה. בהודעה הודגש כי המהלך לא נועד לשמש תחליף למו"מ עם ישראל (ופא, 26 ביוני 2011).

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

משט “צי החירות 2” נערך ליציאה בימים הקרובים

 הארגונים המשתתפים בהוצאת המשט המשודרג "צי החירות 2", כינסו ב-27 ביוני מסיבת עיתונאים באתונה שביוון והודיעו כי יצאו לדרך ככל הנראה לקראת סוף השבוע. הם תלו את האשמה לעיכוב בתקלות טכניות ובניסיונות של ישראל לבלום את המשט. משתתפי המשט קראו לשלטונות יוון לאשר לספינות לצאת לדרכן. לטענת המארגנים, במשט צפויות להשתתף כ-300 פעילים על גבי כעשר ספינות, בהן שתי ספינות מטען. בפועל נראה כי מספר הספינות הזמינות כעת למארגני  המשט קטן יותר.  

 המארגנים הדגישו, במסיבת עיתונאים, כי המשט נושא עימו מסר של שלום והוא אינו "משט טרור", שנועד להביא להסרת הסגר על רצועת עזה, שלדבריהם הינו "כמעט הרמטי" ואינו חוקי. הם ביקרו את הסתייגותה של הקהילה הבין לאומית מהמשט והאשימו את ישראל בפגיעה בכלי השיט המשתתפים בו (אתר freedonflotilla.eu , 27 ביוני 2011). אולם בפועל, נראה כי יש בקרב המשתתפים "גרעין קשה" העלול לנקוט בטקטיקות אלימות לשם מניעת השתלטות צה"ל על הספינות, במסגרת ה"התנגדות הפסיבית".

 עד כה הגיעו חלק מהפעילים ליוון, וחלקם נמצאים בדרכם. הפעילים. הקבוצות מארה"ב עברו סדנת הדרכות ואימונים שעיקריה הכנת המשתתפים  לתסריט של עימות עם כוחות צה"ל על גבי הספינה (יתכן והסדנא הייתה משותפת לשתי המשלחות). בנוסף לכך עברו הפעילים הכנה בנושאים אחרים  כמו ביטחון, תקשורת ועדכון פוליטי4 . חיל הים הישראלי קרא למשתתפי המשט שלא להשתתף ב"משט הפרובוקטיבי" המהווה הפרה של החוק הבין לאומי (דובר צה"ל, 27 ביוני 2011).

 


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-27 ביוני 2011

2 ארגון שמאל פלסטיני הקורא ל"הגשמת הזכויות הלאומיות הפלסטיניות" באמצעות הקמת "הנהגת חירום לאומית", קיום בחירות דמוקרטיות ומימוש רפורמות מבניות בפוליטיקה, המנהל והמוסדות הלאומיים הפלסטינים.

3 ראו פרסום מרכז המידע מה-1 ביוני 2011: "ארגונים ופעילים אנטי-ישראליים עוסקים באפשרות למימוש "אירועים תודעתיים" המבוססים על שיגור מספר רב של פעילים בטיסות מסחריות לנמל התעופה בן-גוריון. זאת, כדי להביע סולידריות עם הפלסטינים, להביך את ישראל ולהציף את "זכות השיבה". חמאס מצידה קראה ל"פליטים הפלסטינים" להגיע לשדות התעופה בישראל בטיסות מסחריות במסגרת אירועי "יום הנכסה".

4 להרחבה ראו לקט מרכז המידע מיום 27 ביוני 2011 בנדון: "משתתפי המשט מקנדה ומארה"ב עברו סדנת אימונים קצרה ביוון בכמה נושאים, שבמרכזם "התנגדות פאסיבית" לחיילי צה"ל, קודם צאתם למשט. כמה ממארגני המשט הצהירו כי האימונים נועדו למנוע השתלטות ישראלית על הספינות "באופן לא אלים", אולם "גרעין קשה" בקרב הנוסעים, בין היתר במסגרת קבוצה ערבית המשתתפת במשט, עלול לנקוט בטקטיקות אלימות. נראה גם כי תורגל תיעוד "ההתנגדות הפסיבית" וכי הנוסעים תודרכו להסתיר את המדיה המגנטית מפני חיילי צה"ל".

לראש העמוד