משתתפי המשט מקנדה ומארה”ב עברו סדנת אימונים קצרה ביוון בכמה נושאים, שבמרכזם “התנגדות פאסיבית” לחיילי צה”ל, קודם צאתם למשט.


כללי

1. לקראת יציאתם לרצועת עזה במסגרת המשט הגיעו שתי קבוצות פעילים מקנדה וארה"ב ליוון על מנת לחבור  לספינות שתצאנה למשט לרצועת עזה. הפעילים, שהתאכסנו  בשני בתי מלון בעיר אתונה, עברו סדנא של הדרכות ואימונים, שעיקריה הכנת המשתתפים לתסריט של עימות עם כוחות צה"ל על גבי הספינה (יתכן והסדנא הייתה משותפת לשתי המשלחות). בנוסף לכך עברו הפעילים הכנה בנושאים אחרים כמו ביטחון, תקשורת ועדכון פוליטי. גם משלחות נוספות עברו להערכתנו הכשרה דומה. יודגש כי לצד הצהרות פומביות של מארגני המשט על הערכותם להתנגדות פאסיבית נראה כי יש בשורות המשתתפים פעילים קיצוניים המתכוונים להשתמש באלימות קשה.

נושאים שהועברו בסדנא ביוון

2. נושא מרכזי שתורגל בסדנא הינו דרך התגובה של הנוסעים בתסריט של השתלטות ישראלית על גבי הספינות וגרירתן לנמל אשדוד, מעצר המשתתפים וגירושם. במסגרת זאת תורגלו טקטיקות של עימות עם חיילי צה"ל, שילוב זרועות הנוסעים מסביב לחדר ההגאים, התנגדות לפינוי מהספינה וישיבה על הסיפון כדי למנוע ירידת צה"ל לתאים שבירכתי הספינה1.

3. במסגרת זאת הועבר תדרוך אודות כלי הנשק שחיילי צה"ל יכולים לעשות בהם שימוש וכיצד להתגונן מפניהם. בין כלי הנשק הוזכרו גז מדמיע, תרסיס פלפל, תותחי מים, כלבי תקיפה , ירי צלפים ועוד (25 ביוני, מתוך בלוג של Medea Benjaminrabble.ca2) . כל זאת בליווי מצלמות המתעדות את האירועים.

4. נושאים נוספים שהועברו בסדנא (על פי הבלוג של מדיאה בנימין) :

א. ביטחון אישי וביטחון המשט. במסגרת זאת נתבקשו הנוסעים להתחלק לזוגות על מנת שיהיה פיקוח צמוד על כל הנוסעים הודגשה בפניהן החשיבות של פעילות כקבוצה אחת על מנת להתמודד עם הפחדים3.  כמו כן הם התבקשו המשתתפים שלא להבליט עצמם יתר על המידה בעת שהותם באתונה (אך הם לא עמדו בכך) 4.

ב. דרכים להשגת "רווח זמן" על מנת שניתן יהיה לדווח על האירועים אל מחוץ לספינות. לאור אירוע המרמרה בו הוחרמו כל האמצעים האלקטרוניים, תודרכו הנוסעים כיצד להעביר מידע מהספינה עד לרגע האחרון ולשמור על המדיה המגנטית כך שלא תוחרם.  

ג. Col Ann Wright , אל"מ לשעבר בצבא ארה"ב דיפלומטית לשעבר וממארגנות המשט הנוכח, העבירה הרצאה פוליטית. במהלך הרצאתה תיארה גם את מערכת הלחצים שהופעלו על ממשלות תורכיה ויוון על ידי ישראל ועל מצבה הרעוע של יוון מבחינה פיננסית העלול להשפיע על עמדתה כלפי המשט .

משמעויות

5. ההתארגנויות המערביות הנוטלות חלק במשט, אמונות על שימוש בטקטיקות של התנגדות פאסיבית (במסגרת מה שמכונה "פעולה ישירה"). אנשי ההתארגנויות הללו רכשו, ניסיון רב-שנים ביישום טקטיקות אלה במהלך השתתפותם בפעילויות אנטי-ישראליות למיניהן (הפרעה לפעילות צה"ל ב"שטחים"; השתתפות במשטים ובשיירות). כמה מ"בוגרי" הפעילויות הללו נוטלים חלק במשט הנוכחי.

6. הניסיון שצברו יחד עם ההכשרה הקצרה שעברו, מצביעים על כוונה ליישם במהלך המשט לפחות בקרב "גרעין קשה" של פעילים טקטיקות של "התנגדות פסיבית" בדפוסים שונים, אשר על פי ניסיון העבר עלולות להתפתח ולצאת מכלל שליטה.

7. כמה התבטאויות של מארגני המשט מצביעות על מגמה זו:

א. הוידה עראף, הפעילה הבולטת בהתארגנות-העל FGM הממלאת תפקיד מרכזי בארגון המשט, התבטאה לאחרונה, בנושא היערכות הפעילים לקראת היציאה למשט. בדבריה ציינה, כי "לא יהיו כלי נשק בהם ניתן יהיה להשתמש נגד אף אחד, על אף אחת מהספינות שלנו, אבל אנחנו מאמנים אנשים בטקטיקות שונות בהן אנחנו יכולים להשתמש כדי לנסות ולהרחיק את החיילים מהאונייה באופן לא אלים" (ערוץ 10, 15 ביוני).

ב. Dr Fitan Lane המתאם של ההתארגנות האירית, הצהיר כי הפעילים במשט השני יערימו קשיים בפני מאמצי הישראלים להשתלט על הספינות. הוא ציין (על פי אתר ההתארגנות האירית) : "If they attempt to abroad the ship we will non-violently impede their progress. We will not facilitate their boarding party" בהוסיפו:

ג. "We will not lay hands on them, we will not use physical measures againsthem. But we will lock down the ship and make it difficult to seize control" ריאצ’ אלביטאר ואנור אלעקרבי, פעילי הקמפיין האירופי  להסרת המצור  (ECESG ) אמרו כי משתתפי המשט עורכים אימונים על מנת שיוכלו להגן על עצמם ויוכלו לנקוט באמצעים למניעת השתלטות ישראלית על הספינות (פאל טודיי, 25 ביוני 2011). 

8. בסדנא הומחשה היטב החשיבות של התקשורת, בראיית מארגני המשט. התקשורת אמורה לתעד את העימותים עם צה"ל במהלך ההשתלטות (באחד הצילומים של עמירה הס מהסדנא נראים שני גברים גוררים נוסעת כשמימין פעיל אוחז מצלמה) והנוסעים הוכחו לנסות ולשמור ברשותם את המדיה המגנטית, אשר צפוי כי צה"ל ינסה להחרימה (כפי שעשה בפעם הקודמת). זאת, להערכתנו, הן לשם שימוש תעמולתי נגד ישראל והן לשם שימוש  משפטי, במהלך תביעות מצד מארגני המשט (כבעבר צפוי שהמארגנים ינסו לעשות שימוש ב"נשק המשפטי").


1 פרוט ראו פרסום מרכז המידע מה-15 ביוני 2011: " היערכות מארגני המשט לשימוש בטקטיקות של "התנגדות פאסיבית" העלולה בפועל להתממש תוך הפעלה של אלימות קשה נגד צה"ל".

2 מדובר בבלוג של אחת המשתתפות Medea Benjamin (להלן הבלוג של מדיאה בנג’מין).

3 כתבה של עמירה הס, שהשתתפה בסדנא , הארץ, 26 ביוני 2011 . להלן עמירה הס.

4 מעבר לתדרוך שניתן בסדנא ניסו מארגני המשלחת האמריקאית לשוב ולברר בערוצים דיפלומטיים כיצד מתכוונת מדינת האם שלהם להגן על ביטחונם. לפיכך נועדו חברי המשלחת באתונה עם קונסול ארה"ב ביוון אשר חזר בפניהם על אזהרת המסע שהוציאו שלטונות ארה"ב ב-22 ביוני המזהירה את אזרחי ארה"ב להגיע לרצועת עזה בדרך הים. כמו כן בררו הנוסעים האם לישראל זכות לעצור אזרחים אמריקאים במים בינלאומיים. על פי עדות אחת הנוסעות הם יצאו מהפגישה מתוסכלים מכיוון שלא קיבלו תשובה השאלה כיצד תפעל ארה"ב על מנת להגן על אזרחיה משתתפי המשט (בלוג של Medea Benjamin rabble.ca 25 ביוני) .

 

 

לראש העמוד