חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (15 – 21 ביוני 2011)

פעילים חמושים של הג'האד האסלאמי בפלסטין

פעילים חמושים של הג'האד האסלאמי בפלסטין

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

פלסטינים ומתנדבים זרים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראלים במהלך הפגנה

פלסטינים ומתנדבים זרים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראלים במהלך הפגנה


פעילים חמושים של הג'האד האסלאמי בפלסטין
פעילים חמושים של הג’האד האסלאמי בפלסטין, במהלך מצעד צבאי שקיימו בעיירה בית חאנון ברצועת עזה (אתר הארגון, 18 ביוני 2011)

עיקרי הדו"ח

 השבוע אותרה נפילת רקטה בנגב המערבי. ביהודה ושומרון נמשכו הפגנות, חלקן אלימות, במוקדי החיכוך המוכרים.

 בין מצרים לחמאס נמשכות המחלוקות אודות אופן הפעלת מעבר רפיח. עורך העיתון המצרי אח’באר אליום גינה את התנהלות ממשל חמאס בסוגיה זאת וטען כי מטרתה הסופית של חמאס הינה שמעבר רפיח יהיה פתוח ללא פיקוח או נהלים מסודרים. במאמר הודגש כי מעבר רפיח הינו מעבר גבול בין לאומי, ויש להחיל עליו את הכללים המקובלים במעברי גבול בעולם.

 בולנט ילדרים, ראש ארגון IHH התורכי, הודיע כי הספינה "מאוי מרמרה" לא תשתתף במשט הקרב עקב "קשיים טכניים". דוברי שאר הארגונים המשתתפים במשט הודיעו כי מבחינתם המשט ייצא לדרכו לקראת סוף יוני. הארגונים המשתתפים במשט עדיין ממשיכים להתמודד עם קשיים ארגוניים ופוליטיים.   

אירועים בולטים בדרומה של ישראל

 השבוע אותרה נפילה של רקטה אחת בשטח ישראל  (16 ביוני). הרקטה נפלה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי 1

ירי רקטות ופצצות מרגמה

ירי הרקטות בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

ירי פצצות מרגמה בשנה האחרונה

ירי הרקטות במהלך 2010 בחתך חודשי

יהודה ושומרון  

אירועים בשטח

 ב-19 ביוני חדר פלסטיני חמוש בסכין למוצב צה"ל סמוך לקלקיליה. הפלסטיני ניסה לדקור חייל ישראלי. חיילי צה"ל ניסו לעצרו. לאחר שלא נענה לקריאותיהם לעצור ולירי באוויר, ירו לעבר פלג גופו התחתון. הוא נפצע באורח קשה ופונה לבית חולים ישראלי (אתר דובר צה"ל, 19 ביוני 2011).

 גם השבוע התנהלו הפגנות במוקדי החיכוך המסורתיים ברחבי יהודה ושומרון, בדגש על הכפרים בלעין ונעלין. המפגינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל, אשר בחלק מהמקרים השיבו באמצעים לפיזור הפגנות. ב-15 ביוני, במהלך הפגנה בדיר קדיס (צפונית מערבית לראמאללה), נפצע חייל צה"ל באורח בינוני מיידוי אבנים וחייל נוסף נפצע באורח קל. לאחר שהמפגינים הוסיפו לידות אבנים לעבר אחד החיילים הפצועים והיה חשש לחייו,  ביצע כוח צה"ל ירי לעברם. כתוצאה מהירי  נפצעו שני מפגינים פלסטינים, האחד באורח בינוני והשני באורח קל (אתר דובר צה"ל, 15 ביוני 2011).

פלסטינים ומתנדבים זרים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראלים במהלך הפגנה
פלסטינים ומתנדבים זרים מתעמתים עם כוחות הביטחון הישראלים במהלך הפגנה

בכפר בית אומר, בגדה המערבית (צפא, 18 ביוני 2011)

ההתפתחויות ברצועת עזה

המצב במעברים

 בשבוע האחרון הועברו בין 178 ל-284 משאיות סחורה לרצועת עזה ביום (אתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, 21 ביוני 2011).  

מעבר רפיח

 נמשכות המחלוקות בין ממשל חמאס לבין שלטונות מצרים בנוגע  לאופי ההתנהלות במעבר רפיח. אלסעיד אלנג’אר, העורך הראשי של השבועון המצרי אח’באר אליום, גינה את התנהלותו של ממשל חמאס בסוגיה. במאמר, שכותרתו "חמאס מטילה מצור על עזה" טען אלנג’אר, כי מטרתה הסופית של חמאס היא שמעבר רפיח יהיה פתוח ללא כל פיקוח, או נהלים מסודרים. לדבריו חמאס מפעילה לחצים על מצרים ונוקטת בפעולות כוחניות על מנת שהמעבר יתנהל על פי דרכה, ולשם כך היא גם מסיתה את תושבי רצועת עזה נגד מצרים.  

 כותב המאמר הדגיש, שמעבר רפיח הוא מעבר גבול בין לאומי ויש להחיל עליו את הכללים החלים על כל מעבר גבול בעולם, בהוסיפו כי מצרים לא תוותר על האינטרסים הביטחוניים שלה בשל רגשותיהם של הפלסטינים (אח’באר אליום, 11 ביוני 2011).

מצעד צבאי של הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין

 עשרות פעילים מהזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ערכו מצעד צבאי בעיירה בית חאנון, שבצפון רצועת עזה. במסגרת המצעד הוצגו אמצעי לחימה מגוונים, וביניהם נשק נ"ט וכלי נשק אוטומטיים. אבו מג’אהד, אחד ממפקדי השטח של התנועה, הצהיר כי המצעד נועד להדגיש את "המשך דרך ההתנגדות והג’האד עד למיגור הכיבוש הציוני ושחרור פלסטין מהים ועד הנהר " (אתר פלוגות ירושלים, 15 ביוני 2011).

חמאס מנסה לכפות אסלאמיזציה על מחנות הקיץ של אונר"א

 כמידי שנה, התעוררו בקיץ הנוכחי מחלוקות בכל הנוגע לאופיים של מחנות הקיץ של אונר"א, הנתפסים על ידי חמאס כ"מתחרים" למחנות הקיץ שלה. גם השנה מתחה חמאס ביקורת על פעילויות הנתפסות על ידה כלא-אסלאמיות, המועברות במחנות בקיץ של אונר"א. כך למשל גינתה  מחלקת זכויות הפליטים של חמאס את כוונתה של אונר"א ללמד במחנות הקיץ את אמנות הלחימה קפוארה והאשימה את הסוכנות בניסיון לחסל את העניין הפלסטיני באמצעות "טמטום הנוער והטמעת מושגים חדשים בתוכו".

 מנגד, ח’ליל אלחלבי, סגן מנהל תכנית החינוך באונר"א, בפגישה עם שר החינוך של ממשל חמאס בה נכח גם מנהל תכנית החינוך באונר"א, הצהיר כי במשחקי הקיץ לתלמידים שמארגנת אונר"א במסגרת מחנות הקיץ שלה תהיה הפרדה מלאה בין בנים לבנות כמו גם בסיורים בחוף הים (אתר משרד החינוך של ממשל חמאס, 3 ביוני 2011; Palestine-info , 7 ביוני 2011)

המשטים לרצועת עזה – תמונת מצב

מספר ספינות ומשלחות ביטלו את השתתפותן במשט, כולל ה”מאוי מרמרה” התורכית

 בולנט ילדרים, ראש ארגון IHH , הודיע רשמית, כי הספינה "מאוי מרמרה" לא תשתתף במשט "צי החירות 2" עקב "קשיים טכניים". דובר ארגון IHH הצהיר, מוקדם יותר, כי ברקע לביטול עומדות "ההתפתחויות באזור" בדגש על סוריה, והבהיר, כי IHH לא זקוק להפלגה לעזה על מנת לסייע למטרה הפלסטינית ויכול לעשות זאת גם אם תבוטל יציאת ה"מרמרה" (Huriyett , 15 ו-17 ביוני 2011). בשלב זה לא ברור לנו האם הנוסעים התורכים, כולם או חלקם, ישתלבו בספינות האחרות, ועל אילו מהן.  

 על רקע ביטול המשט התורכי, הבהירו דוברי שאר הארגונים המשתתפים במשט, כי מבחינתם יצא המשט לדרכו במועד המתוכן. גרטה ברלין, דוברת  Free Gaza Movement (FGM) הבהירה כי הספינות מהמדינות האחרות תצאנה כרגילבין ה-24 ל-27 ביוני. גם דרור פיילר, מבכירי ההתארגנויות המשתתפות במשט, הבהיר כי המשט יצא כרגיל.

 בשלב זה, המשט עדיין ממשיך להיתקל בקשיים ארגוניים ולא ברור כמה ספינות אכן ייקחו בו חלק:

  •  מארגני המשט בצרפת, הודיעו כי שתי ספינות צרפתיות ייטלו בו חלק: האחת תצא ככל הנראה מאחד הנמלים בצרפת והשנייה תצא לדרכה מיוון. הודעה זו באה לאחר שמספר ימים קודם לכן דווח, כי מארגני הספינה הצרפתית, העוגנת בקרבת חופי מארסיי, ביטלו את השתתפות הספינה במשט. ברקע לביטול עומדים ככל הנראה חוסר נכונותן של חברות ביטוח לבטח את הספינה. מארגני הספינה קראו למשתתפים שנרשמו למשט "להצטרף למשטים שייצאו מיוון וטורקיה" (YNET , 15 ביוני 2011).

  • התארגנות הקוראת לעצמה  "הועידה הבין לאומית להסרת המצור מעל עזה" (ICBSG) הודיע כי ישלח למשט "ספינה קטנה" בלבד עקב בעיה ברכישת הספינה המקורית, שאמורה הייתה לשאת על סיפונה  320 נוסעים. ההתארגנות האמריקאית Free Palestine Movement FPM הודיעה כי המשלחת שלה תצטרף לספינה האמורה, והיא תכלול כחמישה איש, לאחר שחלק מחברי המשלחת המקורית למשט ביטלו את השתתפותם (14 ביוני 2011, אתר Free Palestine Movement).  

  • ואא’ל אלסקא, יו"ר ועדת ו"עורק חיים" הירדנית שאמורה הייתה לשלוח משלחת למשט, טען כי יציאת המשט נדחתה ל-5 ביולי והבהיר כי המו"מ על רכש ספינה ערבית נמצא "בשלבים האחרונים" (אלאנתקאד, 19 ביוני 2011).

 ברצועת עזה מתכוננת חמאס לקבלת פניו של המשט, פתחי חמאד, שר הפנים בממשל חמאס, הודיע כי כוחות ביטחון הפנים של חמאס ערוכים לקבל את משט "צי החירות 2" (אתר משרד הפנים של ממשל חמאס, 12 ביוני 2011).

שר החוץ הבריטי הבהיר כי אזהרת המסע לרצועת עזה כוללת גם את גבולה הימי של רצועת עזה

 שר החוץ הבריטי הדגיש, בפגישה עם נציגי ארגונים יהודיים, כי אזהרת המסע של משרד החוץ הבריטי לגבי ביקורים ברצועת עזה עודנה בתוקף. לדבריו כוללת האזהרה גם את אזור גבולה הימי של הרצועה (אתר משרד החוץ הבריטי, 17 ביוני 2011).


1 בסטטיסטיקה לא נכללו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה  שנפלו בשטח רצועת עזה. נכון ל-20 ביוני 2011

2 להרחבה אודות התנכלויות חמאס למחנות הקיץ של אונר"א והעימותים החוזרים והנשנים ביניהם על רקע זה ראו לקט מרכז המידע מיום 27 במאי 2010: המאבק על חינוך של בני הדור הצעיר ברצועת עזה: מחנות הקיץ שמארגנת אונר"א – "המתחרים" במחנות הקיץ של חמאס – מהווים יעד להתנכלויות ולאיומים. עשרות חמושים שרפו השבוע מחנה קיץ של אונר"א בעזה. חמאס גינתה את האירוע אך המעיטה ממשמעותו ו"יעצה" לאונר"א לתקן דרכיה .

 

לראש העמוד